Tja, er zijn echt mensen die dat denken. Of het anderen proberen wijs te maken (zei hier iemand "Ger Hukker"?)quote:Op woensdag 29 december 2010 18:56 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
75000eur minder te besteden.... Toch blijven de huizenprijzen stijgen.
Kunst. Na zo'n schaamteloos makelaarspraatje van een vastgoedprofessional kun je op je vingers natellen dat mensen hier door heen prikken, en dit belachelijk gaan maken. Het is ook belachelijk.quote:Op woensdag 29 december 2010 19:15 schreef Resistor het volgende:
...(weer eerst wat anders) Stukje over hypotheken.
Ik moest meteen aan een bepaald persoon die veel in dit topic zal posten denken, en kan wel raden wat zijn reactie zal zijn
Moeten?quote:Op woensdag 29 december 2010 19:11 schreef droom_econoom8 het volgende:
Op dit ogenblik zijn de kopers namelijk de beperkende factor op de woningmarkt. Hebben zij minder te makken, dan moeten de prijzen wel dalen (wet van vraag en aanbod).
Je prikt nu zeepbel zijn zeepbel door.quote:Op woensdag 29 december 2010 19:45 schreef Bayswater het volgende:
Graag zou ik nog een rijtje willen zien in de tabel van zeepbel waarbij die 33000 niet gezamenlijk is en wat de gemiddelde huurprijzen zijn voor mensen met een inkomen iets boven 33000 euro na 1 januari van pakweg een woning van 160.000 euro.
Tweeverdieners met een inkomen van 2 x 19.000 = 38.000 euro, kunnen inquote:Op woensdag 29 december 2010 19:48 schreef behoorlijkkansloos het volgende:
[..]
Je prikt nu zeepbel zijn zeepbel door.![]()
Die 33.000 euro gezamelijk is worst case scenario. Bestaan er überhaupt tweeverdieners waarvan de een 18.000 bruto en de andere 15.000 euro verdient?
Ja sorry hoor, maar als je 19.000 BRUTO verdient.... Al ben je met zijn tweeën.... Dat gaat toch NERGENS over?quote:Op woensdag 29 december 2010 20:07 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Tweeverdieners met een inkomen van 2 x 19.000 = 38.000 euro, kunnen in
2011 ruim 42.000 euro minder lenen.
[knip...]
De waarheid is voor vele te hard....... Beetje zielig wel..
Het start salaris van een agent. Sorry....quote:Op woensdag 29 december 2010 20:14 schreef Bayswater het volgende:
19000 euro is minder dan het minimumloon voor 23-65 jaar, een erg realistisch voorbeeld dus.
Ik kan me veel voorstellen... Maar dat er iemand op jouw advies zit te wachten.... Moeilijk.quote:Op woensdag 29 december 2010 20:14 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Ik wil vele hier het advies geven vast te gaan sparen voor jullie onderwaarde-gat.
Een agent in opleiding bedoel je. Wel de zaken goed brengen zeepje.quote:Op woensdag 29 december 2010 20:14 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Het start salaris van een agent. Sorry....
Ik krijg werkelijks advies aanvragen, steunbetuigingen en bedankjes. Tientallen jongeren hebben de afgelopen 3 jaar aangeven de aankoop van een huis uitgesteld te hebben, omdat ze bang zijn op de top te kopen.quote:Op woensdag 29 december 2010 20:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik kan me veel voorstellen... Maar dat er iemand op jouw advies zit te wachten.... Moeilijk.
Iets met 'greater fools' zullen we maar denken...quote:Op woensdag 29 december 2010 20:47 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Ik krijg werkelijks advies aanvragen, steunbetuigingen en bedankjes. Tientallen jongeren hebben de afgelopen 3 jaar aangeven de aankoop van een huis uitgesteld te hebben, omdat ze bang zijn op de top te kopen.
Ah, een edit....quote:Op woensdag 29 december 2010 20:47 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Succes met preken leenkneusjes ;-)
Het is slim om te sparen al je jonger bent inderdaad. Niet alleen dat, je bent jong, je hebt de vrijheid. Ga wat nieuws ontdekken, job-hop een beetje, doe verschillende ervaringen op, woon in een ander stad of land voor een tijdje. Maar nee, men wil op hun 21e al gaan samenwonen en een zo groot mogelijk hypotheek aannemen (met ouders die garant staan) en alvast beginnen met vastroesten ergens achter een bureau tot hun 65e. Ik vind het een soort jaren '50 mentaliteit. Komt een kenniseconomie niet ten goede.quote:(WTF is dat met die jeugd van tegenwoordig? Net van school, nog geen flikker uitgevoerd en menen recht te hebben op een koopwoning?)
Nou zelfs in de jaren 50 waren ze niet zo verwend hoor.....quote:Op woensdag 29 december 2010 20:59 schreef de_ier het volgende:
[..]
Het is slim om te sparen al je jonger bent inderdaad. Niet alleen dat, je bent jong, je hebt de vrijheid. Ga wat nieuws ontdekken, job-hop een beetje, doe verschillende ervaringen op, woon in een ander stad of land voor een tijdje. Maar nee, men wil op hun 21e al gaan samenwonen en een grote hypotheek aannemen en alvast beginnen met vastroesten ergens achter een bureau tot hun 65e. Ik vind het een soort jaren '50 mentaliteit.
Je bedoelt te zeggen dat 2 mensen met het minimumloon een woning van ~140K kunnen kopen.quote:Op woensdag 29 december 2010 18:56 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[ afbeelding ]
75000eur minder te besteden.... Toch blijven de huizenprijzen stijgen.
De jeugd van tegenwoordigquote:Op woensdag 29 december 2010 20:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
(WTF is dat met die jeugd van tegenwoordig? Net van school, nog geen flikker uitgevoerd en menen recht te hebben op een koopwoning?)
Je bent niet in staat om mijn reactie aan de (notabene) erboven geplaatste quote van zeeperd te koppelen?quote:Op woensdag 29 december 2010 21:22 schreef xenobinol het volgende:
De jeugd van tegenwoordig![]()
Gesproken als een echte BB'er?
Het vreemde is dat de meeste kopers menen recht te hebben op een koopwoning om deze vervolgens volledig bij elkaar te lenen![]()
Heeft niets te maken jongeren, ik begrijp heel goed dat mensen graag een beetje leuke huisvesting willen hebben, wat is daar abnormaal aan?
Geen dank, graag gedaanquote:Op woensdag 29 december 2010 20:47 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Ik krijg werkelijks advies aanvragen, steunbetuigingen en bedankjes. Tientallen jongeren hebben de afgelopen 3 jaar aangeven de aankoop van een huis uitgesteld te hebben, omdat ze bang zijn op de top te kopen.
- De stijging van de pensioenpremie valt best mee. Zover ik kan vinden zien de meeste pensioenfondsen hier zelfs vanaf.quote:Op woensdag 29 december 2010 20:07 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Tweeverdieners met een inkomen van 2 x 19.000 = 38.000 euro, kunnen in
2011 ruim 42.000 euro minder lenen.
Een agent verdient dus maandelijks een bedrag tussen de 1.572 euro bruto (start schaal zes) en 2.664 euro bruto
NHG/Nibud geven als reden voor de daling van de woonquotes dat consumenten in
2011 gemiddeld minder te besteden hebben. Hun bestedingscapaciteit daalt door
een stijging van de pensioenpremies en de inkomensafhankelijke premie voor de
zorgverzekering. Ook dalen de algemene heffingskorting en de arbeidskorting en
vallen mensen eerder in de hoogste belastingschijf. Deze veranderingen hebben wat
de leencapaciteit betreft een relatief groot effect bij een laag inkomen en werken in
mindere mate door bij hogere inkomens.
De waarheid is voor vele te hard....... Beetje zielig wel..
Welk probleem wil je nu aankaarten. Dat mensen het niet KUNNEN betalen, of mensen het niet WILLEN betalen. Dat ze een aankoop uitstellen omdat ze geen zin hebben in speculatierisico is iets heel anders dan dat ze de financiering niet rond krijgen.quote:Op woensdag 29 december 2010 20:47 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Succes met preken leenkneusjes ;-)
quote:
In Zeepbel zijn wereld wordt het niet KUNNEN betalen in het onderbewuste verdrongen door het niet WILLEN betalen.quote:Op woensdag 29 december 2010 22:18 schreef snabbi het volgende:
Welk probleem wil je nu aankaarten. Dat mensen het niet KUNNEN betalen, of mensen het niet WILLEN betalen. Dat ze een aankoop uitstellen omdat ze geen zin hebben in speculatierisico is iets heel anders dan dat ze de financiering niet rond krijgen.
Ach hij citeert alleen een document van vereniging eigenhuis: http://www.eigenhuis.nl/d(...)eekverstrekkingsnormquote:Op woensdag 29 december 2010 22:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
![]()
(Antwoord komt er toch niet op, ongemakkelijke vragen c.q. tegenargumenten gaat meneer zeepbel altijd als de bliksem uit de weg.)
De markt zit op slot omdat bijna niemand het meer kan betalen en er een groep mensen is die niet wil betalen om een aantal uiteenlopende redenenquote:Op woensdag 29 december 2010 22:18 schreef snabbi het volgende:
[..]
Welk probleem wil je nu aankaarten. Dat mensen het niet KUNNEN betalen, of mensen het niet WILLEN betalen. Dat ze een aankoop uitstellen omdat ze geen zin hebben in speculatierisico is iets heel anders dan dat ze de financiering niet rond krijgen.
En dat is exact zijn probleem. Hij knipt en plakt maar raak, plempt alle fora vol en is weer vertrokken voor zelfs je videokaart beseft dat hij wat nieuws moet gaan afbeelden.quote:Op woensdag 29 december 2010 22:36 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ach hij citeert alleen een document van vereniging eigenhuis: http://www.eigenhuis.nl/d(...)eekverstrekkingsnorm
Het zijn toch de nieuwkomers die de spelers van het pyramidespel moeten vrijkopen? Maar volgens jouw zijn dat verwende koters toch? Ik ben in ieder geval blij met mensen als zeepbelquote:Op woensdag 29 december 2010 21:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je bent niet in staat om mijn reactie aan de (notabene) erboven geplaatste quote van zeeperd te koppelen?
Komt ie nog een keer. (Omdat je ff afwezig was):
[..]
Geen dank, graag gedaan![]()
Eh nee.quote:Op woensdag 29 december 2010 22:36 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De markt zit op slot omdat bijna niemand het meer kan betalen en er een groep mensen is die niet wil betalen om een aantal uiteenlopende redenen
Hoezo vrijkopen? Het zijn wel de nieuwkomers die denken dat alles in het leven gratis is. Dat dan weer wel.quote:Op woensdag 29 december 2010 22:39 schreef xenobinol het volgende:
Het zijn toch de nieuwkomers die de spelers van het pyramidespel moeten vrijkopen?
Bedank hem straks maar als je in je vrije sector woning zit. Hij zal vast genegen zijn om het verschil bij te leggen. Kopen lukt je dan ook niet meer want de rente is dan te hoog. Met die gast als vriend heb je geen vijanden meer nodig.quote:Ik ben in ieder geval blij met mensen als zeepbel
Ik vindt de prijs voor een huis nl. het slavenbestaan anders vrij hoogquote:Op woensdag 29 december 2010 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Hoezo vrijkopen? Het zijn wel de nieuwkomers die denken dat alles in het leven gratis is. Dat dan weer wel.
Jij gelooft echt in sprookjesquote:Bedank hem straks maar als je in je vrije sector woning zit. Hij zal vast genegen zijn om het verschil bij te leggen. Kopen lukt je dan ook niet meer want de rente is dan te hoog. Met die gast als vriend heb je geen vijanden meer nodig.
Als je die prijs te hoog vindt, moet je natuurlijk niet huren Xeno.... Dan werk je de rest van je leven als slaaf voor je huisbaas. Je beseft het wellicht nog niet, maar je hebt een levenslange lening als huurder, die je niet eens MAG aflossen. Werken voor de huisbaas kat zijn k*t noemen we dat....quote:Op woensdag 29 december 2010 22:48 schreef xenobinol het volgende:
Ik vindt de prijs voor een huis nl. het slavenbestaan anders vrij hoog![]()
Voor 30 jaar en dan is die afbetaald. En hoelang ga jij nog betalen voor je woning? EN weet je ook hoeveel je over 20 jaar betaald? Of speculeer je daar op?quote:Op woensdag 29 december 2010 22:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik vindt de prijs voor een huis nl. het slavenbestaan anders vrij hoog![]()
Vrijkopen omdat ze anders geketend zijn aan hun woning
Ach, ach, ach, wat zijn die hypotheek-leenkneusjes gefrustreerd over de site www.huizenmarkt-zeepbel.nl . Koop je net een duur huis van geleend geld, blijken je generatiegenoten niet mee te doen en daalt de waarde van je investeringquote:Op woensdag 29 december 2010 20:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik kan me veel voorstellen... Maar dat er iemand op jouw advies zit te wachten.... Moeilijk.
Alles is al goed.quote:Op woensdag 29 december 2010 22:59 schreef xenobinol het volgende:
Heb gewoon nog even geduld, komt allemaal goed
Ik ben er niet gefrustreerd over, ik vind het prima dat er een club is die daar graag over klaagt. Ik deel hun visie niet.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:00 schreef droom_econoom8 het volgende:
Ach, ach, ach, wat zijn die hypotheek-leenkneusjes gefrustreerd over de site SPAM Koop je net een duur huis van geleend geld, blijken je generatiegenoten niet mee te doen en daalt de waarde van je investering
Jij ook. Verstand komt met de jarenquote:Op woensdag 29 december 2010 23:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Alles is al goed.![]()
Jij moet wellicht nog wel even geduld hebben. Veel geduld vrees ik...
Nee?quote:
Ah, de lamme helpt de blinde noemen we dat.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:00 schreef droom_econoom8 het volgende:
Ach, ach, ach, wat zijn die hypotheek-leenkneusjes gefrustreerd over de site www.huizenmarkt-zeepbel.nl . Koop je net een duur huis van geleend geld, blijken je generatiegenoten niet mee te doen en daalt de waarde van je investering
Inderdaad. Daar ben ik al een flink aantal jaren geleden achter gekomen.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:02 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Jij ook. Verstand komt met de jaren
Ik vond dit plaatje leuker.quote:Op woensdag 29 december 2010 19:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Moeten?
Ik moet helemaal niks. Take it or leave it.![]()
Leuk dat je er een plaatje bijzet van een huis met een dokter, maar waar is het wel interessante (en wat intelligenter overkomende) grafiekje gebleven?
Deze dus:
http://img.photobucket.co(...)eiren/KoopWoning.png
Als ik naar die site link, is dat vooral functioneel: Er staat een artikel op dat de moeite waard is.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:02 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ik ben er niet gefrustreerd over, ik vind het prima dat er een club is die daar graag over klaagt. Ik deel hun visie niet.
Wat ik wel erg vind is de spam hier steeds van die site. Waarom wordt dat toegestaan? Hier kunnen we discussie voeren. De verwijzing naar die site en zeker de posts van de user zelf voegen niets toe. Ja, hits op zijn site.
Ja, zo ver was ik al.... Maar het lukte je niet zelfstandig om dat plaatje erbij te zetten, zonder de andere te verwijderen? Was de syntax te ingewikkeld ofzoquote:
Je zet er niet eens bij welk artikel, je spamt gewoon. Ordinair en kinderachtig.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:06 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Als ik naar die site link, is dat vooral functioneel: Er staat een artikel op dat de moeite waard is.
In dit geval bespeur ik een frustratie van mensen jegens die site, die ik zelf vrij goed vind. Reden om hem er nog even in te wrijven![]()
Hoop doet leven he.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:06 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Als ik naar die site link, is dat vooral functioneel: Er staat een artikel op dat de moeite waard is.
In dit geval bespeur ik een frustratie van mensen jegens die site, die ik zelf vrij goed vind. Reden om hem er nog even in te wrijven![]()
Deels.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:04 schreef snabbi het volgende:
...
Verder is het verschil tussen huren en 'kopen met een tophypotheek' eigenlijk redelijk hetzelfde. Bij huur heb je alleen geen last van speculatie op je huis en onverwachte kosten.
Wanneer spam ik dan? Volgens mij kom ik iemand te hulp die onterecht zuur wordt bejegend.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:07 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Je zet er niet eens bij welk artikel, je spamt gewoon. Ordinair en kinderachtig.
Ik heb geen frustratie inhoudelijk, enkel tegen het spammen, verziekt dit topic nogal...
Dat is gewoon geduld hebben. Ik spaar ook liever door voor een goede auto dan een rot gaar barrel dat ik morgen direct kan kopen....quote:Op woensdag 29 december 2010 23:10 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Deels.
Daarnaast is het essentiele verschil tussen huren en kopen dat huurders hun handen vrij hebben om alsnog te kopen wanneer de markt er voor kopers wel gunstig voor staat.
De meeste starters die nu iets kopen, kopen iets dat kleiner is dan dat ze eigenlijk nodig hebben als ze een paar jaar verder kijken. Door nu in te stappen leven die mensen hun leven lang in een te klein en te duur huis.
Volgens mij verhuizen mensen toch over het algemeen na 7 jaar weer hoor.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:10 schreef droom_econoom8 het volgende:
De meeste starters die nu iets kopen, kopen iets dat kleiner is dan dat ze eigenlijk nodig hebben als ze een paar jaar verder kijken. Door nu in te stappen leven die mensen hun leven lang in een te klein en te duur huis.
Daaaagg.quote:
Je ontwijkt de discussie, Sjabba. Flauw.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:12 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Daaaagg.
Je zet zo die link in je post.
Hier staat die. Wat snap je niet?quote:Op woensdag 29 december 2010 23:00 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Ach, ach, ach, wat zijn die hypotheek-leenkneusjes gefrustreerd over de site www. huizenmarkt-wens .nl . Koop je net een duur huis van geleend geld, blijken je generatiegenoten niet mee te doen en daalt de waarde van je investering
Ik vind vraag 1 nog veel relevanter:quote:Op woensdag 29 december 2010 23:12 schreef Scorpie het volgende:
Volgens mij verhuizen mensen toch over het algemeen na 7 jaar weer hoor.
Zie http://www.pbl.nl/nl/doss(...)intable=yes&what=all
Vraag 4.
En die gaan er nie komen nie...quote:Vraag 1
Hoeveel nieuwe woningen moeten er in de komende tien jaar nog worden gebouwd in Nederland?
Antwoord
Volgens nationale bevolkingsprognoses van het CBS neemt het aantal huishoudens in de periode tot 2020 nog toe met circa 650.000 huishoudens. De vraag naar woningen neemt navenant toe. Rekening houdend met een aanzienlijke herstructureringsopgave (met bijbehorende sloop van woningen) betekent dit dat in de periode tot 2020 jaarlijks ongeveer 80.000 nieuwe woningen moeten worden gebouwd.
Nou, ik reageerde op een reactie tegen de auteur van deze site die ik onnodig zuur vond. Ik benoem dat dan, en ik ga mij niet in allerlei bochten wringen om die naam van die site te vermijden want dan geef ik die verzuurde mensen hun zin.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:14 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Hier staat die. Wat snap je niet?
Dat is eigenlijk hetzelfde argument als je speculatierisico. Ik ben zelf ook vrij om een ander huis te kopen. Als ik mijn huis op de marktwaarde zet of er zelfs iets onder dan ben ik hem zo kwijt. Enige verschil is het speculatieresultaat op mijn woning.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:10 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Deels.
Daarnaast is het essentiele verschil tussen huren en kopen dat huurders hun handen vrij hebben om alsnog te kopen wanneer de markt er voor kopers wel gunstig voor staat.
Dit kan naar 2 dingen verwijzen. Wederom je speculatie-risico of de transactiekosten. De hoge transactiekosten voor het kopen van een huis (door belasting en alle partijen die hiervoor nodig zijn) is een onderdeel dat ik er niet bij had gezet.quote:De meeste starters die nu iets kopen, kopen iets dat kleiner is dan dat ze eigenlijk nodig hebben als ze een paar jaar verder kijken. Door nu in te stappen leven die mensen hun leven lang in een te klein en te duur huis.
Ja maar daarna gaat het echt krimpen he en dan zit jij gevangen hahahahaquote:Op woensdag 29 december 2010 23:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik vind vraag 1 nog veel relevanter:
[..]
En die gaan er nie komen nie...
Het gaat over een user op dit forum, niet over de site. Jij haalt de site erbij. Beetje overbodig is dat wel.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:17 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Nou, ik reageerde op een reactie tegen de auteur van deze site die ik onnodig zuur vond. Ik benoem dat dan, en ik ga mij niet in allerlei bochten wringen om die naam van die site te vermijden want dan geef ik die verzuurde mensen hun zin.
Dat is geen spam.
Bochten wringen?quote:Op woensdag 29 december 2010 23:17 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Nou, ik reageerde op een reactie tegen de auteur van deze site die ik onnodig zuur vond. Ik benoem dat dan, en ik ga mij niet in allerlei bochten wringen om die naam van die site te vermijden want dan geef ik die verzuurde mensen hun zin.
Dat is geen spam.
Total bullshit.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:04 schreef snabbi het volgende:
Volgens mij gaat het helemaal niet om het feit dat 'niemand het kan betalen' maar meer om het feit dat men meer wil dan men kan veroorloven. Juist de maatregelen dat je de aankoopkosten niet meer kan meefinanciëren of in ieder geval niet meer kan fiscaliseren moet toch onze pro-huurders wel aanspreken.
Verder is het verschil tussen huren en 'kopen met een tophypotheek' eigenlijk redelijk hetzelfde. Bij huur heb je alleen geen last van speculatie op je huis en onverwachte kosten.
Echt niet. Ik kan altijd nog naar de vrije sector. En die heet niet voor niets VRIJE sector.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:21 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ja maar daarna gaat het echt krimpen he en dan zit jij gevangen hahahaha
Het heeft beide te maken met speculeren. Maar het verschil zit hem erin of je een beslissing neemt waar je op lange termijn aan vast zit.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:17 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk hetzelfde argument als je speculatierisico. Ik ben zelf ook vrij om een ander huis te kopen. Als ik mijn huis op de marktwaarde zet of er zelfs iets onder dan ben ik hem zo kwijt. Enige verschil is het speculatieresultaat op mijn woning.
...
Niet meerquote:Op woensdag 29 december 2010 23:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Volgens mij verhuizen mensen toch over het algemeen na 7 jaar weer hoor.
Zie http://www.pbl.nl/nl/doss(...)intable=yes&what=all
Vraag 4.
De huurverhoging komt meestal rond Juni, ik zal hem dit jaar wel even mededelen, zo lullig ben ik nou ook weer nietquote:Op woensdag 29 december 2010 23:09 schreef Sjabba het volgende:
Xeno, kan jij als huurder mij vertellen wanneer je de huurverhoging doorkrijgt? Wordt dat per 1-1 doorgevoerd? En hoeveel is die geweest?
Ik vond hem nodig. En ik vond het leuk om te doen.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:22 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Bochten wringen?![]()
Verzuurd![]()
Nee, je plaats gewoon onnodig een link naar die site. SPAM
Nogal een aanname......quote:Op woensdag 29 december 2010 23:23 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Het heeft beide te maken met speculeren. Maar het verschil zit hem erin of je een beslissing neemt waar je op lange termijn aan vast zit.
Ik kan nu van eigen geld een pakket aandelen kopen en morgen verkopen. Dan pak ik de winst of het verlies. Stel dat het me lukt om voor een gigantisch bedrag geld te lenen en dat te investeren in aandelen, dan kan ik twee dingen doen: failliet gaan of de schijn op houden in de hoop dat de prijzen weer een keer omhoog gaan. Want je zit dan vast als de prijzen dalen. Zo is het ook met een hypotheek: Wie nu instapt en zijn woning over enkele jaren tegen marktwaarde verkoopt, blijft waarschijnlijk namelijk met een forse restschuld zitten.
Is ook niet om te zieken ben gewoon benieuwd wat er dit jaar gebeurt, zal vast ook wel ergens in een index staan.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De huurverhoging komt meestal rond Juni, ik zal hem dit jaar wel even mededelen, zo lullig ben ik nou ook weer niet
Dat is geen aanname, dat is een redelijke verwachting.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:24 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nogal een aanname......
Je vergeet voor het gemak even dat je als je koopt direct een woning hebt waar je ook in kan wonen?
Dat is imo een realistisch scenario, lullig voor al die jonge gezinnen. Maar bekijk het ook eens van de positieve kant het kan best heel gezellig zijn in zo'n klein huisjequote:Op woensdag 29 december 2010 23:10 schreef droom_econoom8 het volgende:
Vol verwachting klopt ons hart...quote:Op woensdag 29 december 2010 23:26 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Dat is geen aanname, dat is een redelijke verwachting.
Je haalt 2 discussies door elkaar. Dat er veel partijen van mee willen vreten (en dat transactiekosten dus belachelijk hoog zijn) betwist ik niet. Jij stelt alleen dat de woningmarkt op slot zit doordat men het niet kan betalen. Dat terwijl je zelf nota bene elke keer links post met woningen rond de ton.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:23 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Total bullshit.
Ik hoor hier weer de dino_sr, BVZ en nu dus ook snabbi mantra. Huizen zijn alleen maar zo 'onbetaalbaar' omdat er zoveel partijen zijn die er van mee willen vreten. Zij zijn juist degene die een 'free lunch' willen. De productieve mensen in deze samenleving worden helemaal leeggezogen door parasieten en vampiers (bankiers, witte boorden criminelen etc.... jullie zijn er vast heel erg goed bekend mee)
Veel starters. Die kopen nu iets dat veel te klein is voor hun woningbehoefte over een paar jaar.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:28 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Vol verwachting klopt ons hart...
Wie koopt er trouwens een huis voor een paar jaar?
Dat is toch precies wat ik zeg, je speculatieresultaat (en transactiekosten)?quote:Op woensdag 29 december 2010 23:23 schreef droom_econoom8 het volgende:
Wie nu instapt en zijn woning over enkele jaren tegen marktwaarde verkoopt, blijft waarschijnlijk namelijk met een forse restschuld zitten.
Je noemde de factor "geleend geld" niet. Mensen verliezen niet alleen geld (speculatieresultaat en transactiekosten), maar verliezen ook de kans om het nog een keer te proberen.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:32 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dat is toch precies wat ik zeg, je speculatieresultaat (en transactiekosten)?
Daar geef ik je wel volledig gelijk in. Een starterswoning is niet interessant vooral doordat de transactiekosten bij een koop gigantisch zijn. Men betaalt in die bijvoorbeeld 5 jaren eigenlijk alleen maar de kosten voor het aanschaffen zonder echt kapitaal op te bouwen.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:30 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Veel starters. Die kopen nu iets dat veel te klein is voor hun woningbehoefte over een paar jaar.
Dat het niet slim is, dat klopt natuurlijk. Zie hier waarom ik niet geloof in starterswoningen.
Op veel producten zitten dusdanige marges dat de grondstofprijzen niet echt voor hogere prijzen gaan zorgen. juist duurdere grondstoffen kunnen leiden tot interessante innovaties en hergebruik. Salarissen zie ik wel onder druk komen te staan, ik acht het niet onrealistisch dat op een gegeven moment mensen salaris zullen moeten inleveren in ruil voor het behoudt van hun baan.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:13 schreef Sjabba het volgende:
Xeno?
Wat vindt je nou van de duurdere grondstoffen en salaris ontwikkeling ivt je deflatieverwachting?
En wat heeft jou huur gedaan?
maar de overheid is dol op verhuizende mensenquote:Op woensdag 29 december 2010 23:30 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Veel starters. Die kopen nu iets dat veel te klein is voor hun woningbehoefte over een paar jaar.
Dat het niet slim is, dat klopt natuurlijk. Zie hier waarom ik niet geloof in starterswoningen.
Komt dat ongeveer overeen met wat ik hier heb voorgerekendquote:Op woensdag 29 december 2010 23:37 schreef snabbi het volgende:
[..]
Daar geef ik je wel volledig gelijk in. Een starterswoning is niet interessant vooral doordat de transactiekosten bij een koop gigantisch zijn. Men betaalt in die bijvoorbeeld 5 jaren eigenlijk alleen maar de kosten voor het aanschaffen zonder echt kapitaal op te bouwen.
(overigens ben ik zelf ook zo'n iemand, maar ik ben er bewust zo ingestapt aangezien ik geen huurwoning op een redelijke termijn kon krijgen. Dat ik straks kosten maak wanneer ik de woning verlaat heb ik nu al in mijn budget ingebouwd)
En vooral op belastingbetalende mensen. Maar mensen zijn niet zo dol op belasting betalen.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar de overheid is dol op verhuizende mensen
Belasting betalen is voor sadomasochisten....quote:Op woensdag 29 december 2010 23:41 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
En vooral op belastingbetalende mensen. Maar mensen zijn niet zo dol op belasting betalen.
Dat moet je wel zijn als je in dit land nog gaat werkenquote:Op woensdag 29 december 2010 23:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Belasting betalen is voor sadomasochisten....
En dat vertel je uitgerekend mij????quote:Op woensdag 29 december 2010 23:44 schreef droom_econoom8 het volgende:
Dat moet je wel zijn als je in dit land nog gaat werken
Bedoel je dat je werkt of dat je werk geeft?quote:Op woensdag 29 december 2010 23:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En dat vertel je uitgerekend mij????
Grappenmaker.
Geen van beide.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:52 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Bedoel je dat je werkt of dat je werk geeft?
Mijn huis is goedkoper dan waar jouw lijstje begint. Mijn K.K. ligt daardoor procentueel ook boven de 10% (namelijk 12%). Vooral het komen naar de door jou gehanteerde netto rente is een begrip zoals ik hem zelf niet hanteer. Ook zie ik eigenlijk de toegevoegde waarde van het uitsmeren niet zo. Daarnaast mis ik een element. Als het je bedoeling is te laten zien wat je maandelijks opzij moet leggen om aan dat bedrag van je K.K. te komen, dan zal je ook nog een rendement op dat bedrag in je berekening moeten verwerken. Het is immers flauw alleen de kosten mee te nemen en niet het rendement op de aflossing, die je sowieso al op je hypotheek doet.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:40 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Komt dat ongeveer overeen met wat ik hier heb voorgerekend
Link? (Incl. google cache linkje)quote:Op donderdag 30 december 2010 00:53 schreef xenobinol het volgende:
Zojuist is een huis wat een paar weken geleden van funda afgehaald werd weer verschenen, andere makelaar, andere foto's (nog steeds bar en bar slecht).
Opmerkelijk is dat de vraagprijs met 12k5 gestegen is, het zal wel weer de bekende strategie zijn![]()
Misschien ga ik de makelaar wel even bellen om hem succes te wensen
Klasse ABN. Deze artsen kunnen nu niet snel naar succesvolle landen als Duitsland of Noorwegen emigreren als hier de pleuris uitbreekt. Jullie hebben net als de Nederlandse jeugd belooft je leven op te offeren voor de Nederlandse (bank) zaak. Bedanktquote:ABN Amro is marktleider voor hypotheken aan artsen en piloten. De bank heeft op Schiphol een speciale pilotendesk.
Het verscherpte beleid zal volgens ABN Amro leiden tot minder hoge hypotheken voor deze beroepsgroepen. Nu worden aan deze beroepsbeoefenaren bovengemiddeld vaak tophypotheken verstrekt. Ook zal het karakter van de hypotheek veranderen. ABN Amro zal vooral minder vaak aflossingsvrije hypotheken gaan verstrekken.
Ah ja, wij waren op zoek in een flink hogere prijsklasse dan dat, maar trokken dezelfde conclusie. Er voldoen tientallen tot honderden te koop staande huize aan onze primaire criteria, maar uiteindelijk blijven we steken tussen niet vinden wat we zoeken en mentaal moeite hebben met zo'n mega hoge hypotheek. Overigens merken we ook dat zowel makelaar als verkoper vaak gewoon vinden dat een huis minstens de hypotheekwaarde moet opbrengen. Ik kan er niets aan doen als die mensen een slechte koop hebben gedaan en nu gewoon te duur zijn...quote:Op donderdag 30 december 2010 08:20 schreef joers1 het volgende:
ik wil niet eens in de Randstad wonen...NO WAY.
In mijn regio staat in onze prijsklasse est wat te koop (200.000-275.000) maar is niet wat we zoeken. Het is vraag en aanbod. Voor hetzelfde geld koop ik in Groningen een verbouwde woonboerderij met veel grond....maar daar wil ik ook niet heen.
vraag-aanbod, geven-nemen....het is allemaal met elkaar verbonden in de huizenmarkt.
En ja...ik verdien geld en ja heb ervaring met hypotheken
Mwa, een scheefhuurder blijft ook graag zitten in de kleine woning, alleen maar omdat het goedkoop is. Die keuze kunnen starters ook maken. Uiteraard hoef je niets te kopen en is het niet slim iets te kopen als je binnen 5 jaar eruit gaat. Maar meteen het grootste willen zonder te sparen en betalen gaat niet.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:30 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Lees de geposte feiten eens. En nog probeer jij je eigen draai eraan te geven.quote:Op woensdag 29 december 2010 23:39 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Op veel producten zitten dusdanige marges dat de grondstofprijzen niet echt voor hogere prijzen gaan zorgen. juist duurdere grondstoffen kunnen leiden tot interessante innovaties en hergebruik. Salarissen zie ik wel onder druk komen te staan, ik acht het niet onrealistisch dat op een gegeven moment mensen salaris zullen moeten inleveren in ruil voor het behoudt van hun baan.
Je zou een goede Jehova zijn....quote:Op donderdag 30 december 2010 07:37 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Klasse ABN. Deze artsen kunnen nu niet snel naar succesvolle landen als Duitsland of Noorwegen emigreren als hier de pleuris uitbreekt. Jullie hebben net als de Nederlandse jeugd belooft je leven op te offeren voor de Nederlandse (bank) zaak. Bedankt![]()
Het woord krediet hangt samen met het latijnse 'credere', wat betekent te geloven of toe te vertrouwen.
Vraag naar hypotheken daalt niet verder![]()
http://www.rtl.nl/xl/#/u/4c347e72-4a8d-4595-bf71-96b3741f57e8/
http://www.rtl.nl/xl/#/u/0e337e6f-492a-44f8-be15-0d1555f30475/
Niemand gelooft meer in het huizensprookje
Als je kijkt naar huur voor een doorsnee woning bij ons in de buurt ben je al snel tussen de 500-800 euro per maand kwijt (waarbij 500 buitengebied en klein/oud is en 800 meer richting centrum en soms betere staat). Ik heb een bovenmodale hoekhut en ben inclusief een stukje aflossing 1000,- per maand kwijt. Netto hypotheeklast is 800,-, dus vergelijkbaar met een huurhuis in ongeveer dezelfde categorie. Lijkt redelijk in sync, of niet?quote:Op donderdag 30 december 2010 08:53 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Mwa, een scheefhuurder blijft ook graag zitten in de kleine woning, alleen maar omdat het goedkoop is. Die keuze kunnen starters ook maken. Uiteraard hoef je niets te kopen en is het niet slim iets te kopen als je binnen 5 jaar eruit gaat. Maar meteen het grootste willen zonder te sparen en betalen gaat niet.
Starterswoningen kunnen prima werken mar dan moet dat wel synchroon lopen met de huurmarkt.
Dan heb je het niet over de vroegere sociale woningbouw. Tegenwoordig worden (op)nieuw aangeboden huurwoningen veel meer marktconform geprijst. De echte oorspronkelijk sociale woningbouw is veel goedkoper en mag jaarlijks niet teveel verhoogt worden. De groep die daar nu (en dus ook vroeger) profijt van heeft zit dus als het ware gevangen. En die groep roept hier ook het hardst.quote:Op donderdag 30 december 2010 09:01 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Als je kijkt naar huur voor een doorsnee woning bij ons in de buurt ben je al snel tussen de 500-800 euro per maand kwijt (waarbij 500 buitengebied en klein/oud is en 800 meer richting centrum en soms betere staat). Ik heb een bovenmodale hoekhut en ben inclusief een stukje aflossing 1000,- per maand kwijt. Netto hypotheeklast is 800,-, dus vergelijkbaar met een huurhuis in ongeveer dezelfde categorie. Lijkt redelijk in sync, of niet?
Ah ja precies, maar die zelfde groep zit gevangen bij mij in de straat. Die kochten deze huizen nieuw voor 110.000~160.000 gulden een jaar of 16 terug en kunnen nu ook geen nieuw huis meer kopen. In dat opzicht zijn huizen veelal relatief duurder geworden, waarbij niet iedereens inkomen navenant is toegenomen. Onze eerste huurhut was 290 euro per maand, subsidieflat inderdaadquote:Op donderdag 30 december 2010 09:14 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dan heb je het niet over de vroegere sociale woningbouw. Tegenwoordig worden (op)nieuw aangeboden huurwoningen veel meer marktconform geprijst. De echte oorspronkelijk sociale woningbouw is veel goedkoper en mag jaarlijks niet teveel verhoogt worden. De groep die daar nu (en dus ook vroeger) profijt van heeft zit dus als het ware gevangen. En die groep roept hier ook het hardst.
In jou geval en ook mijn situatie loopt het gewoon met elkaar in lijn. Voordeel van kopen vind ik dat ik zelf veel meer zelf bepaal over onderhoud en aanpassingen en zelf veel keuze had en direct erin kon zonder wachtlijst.
Vertel dat even tegen mijn baas.quote:Op donderdag 30 december 2010 08:58 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Voorlopig wijst niets erop dat salarissen achter blijven.
En nu komt de clou;quote:
Nou met hun flinke overwaarde hebben ze dna al een behoorlijke voorsprong. Maarja, als je steeds wil vernieuwen kost dat nu eenmaal geld.quote:Op donderdag 30 december 2010 09:19 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Ah ja precies, maar die zelfde groep zit gevangen bij mij in de straat. Die kochten deze huizen nieuw voor 110.000~160.000 gulden een jaar of 16 terug en kunnen nu ook geen nieuw huis meer kopen. In dat opzicht zijn huizen veelal relatief duurder geworden, waarbij niet iedereens inkomen navenant is toegenomen. Onze eerste huurhut was 290 euro per maand, subsidieflat inderdaad
Die overwaarde heb je alleen wat aan als je bijvoorbeeld, gaat huren of emigreren.quote:Op donderdag 30 december 2010 09:44 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nou met hun flinke overwaarde hebben ze dna al een behoorlijke voorsprong. Maarja, als je steeds wil vernieuwen kost dat nu eenmaal geld.
Logisch toch, een groter/nieuwer/duurder huis kost meer.quote:Op donderdag 30 december 2010 09:56 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Die overwaarde heb je alleen wat aan als je bijvoorbeeld, gaat huren of emigreren.
Stel:
Jantje heeft inkomen voor hypotheek van 100.000 gulden, zeg 40k euro, en daar een huis van gekocht begin jaren 90.
Nu is zijn huis 150k euro waard. Overwaarde is 110k.
Vervolgens wil hij een iets groter huis kopen van 200k, dan moet hij alsnog een hypotheek van 40k (oude, want aflossingvrij) + 50k - evt aflossing (die er niet meer is, want belegging/woeker) afsluiten. Maar zijn inkomen is niet verdubbeld tov de eerdere aankoop, ergo, Jantje blijft lekker zitten waar die zit. Speculeren met overwaarde heeft ons juist gebracht waar we zijn
Idd, maar hij gaat wel meer betalen, maar dat is ook logisch. Ik snap het probleem ook niet zo.quote:Op donderdag 30 december 2010 10:24 schreef Bayswater het volgende:
Jantje zijn inkomen is waarschijnlijk wel mee dan verdubbeld. Daarnaast was eind jaren 80, begin 90 de spaarhypotheek normaal, dus kans groot dat alles(bijna) is afgelost. Jantje hoeft alleen maar 50 k te financieren met zijn huidige salaris.
Dat zijn aannames die niet gelden voor veel mensen bij mij in de buurt. Behalve inflatiecorrecties zijn die geen euro meer gaan verdienen. Niet voor niets dat Jan Modaal net boven de 30k per jaar zit. Bruto. Als kostwinner mag je dan een huis van 120-150k kopen, maar moet je ook gas-water-licht, vakantie, auto, etc van betalen. Lijkt me geen vetpot.quote:Op donderdag 30 december 2010 10:24 schreef Bayswater het volgende:
Jantje zijn inkomen is waarschijnlijk wel mee dan verdubbeld. Daarnaast was eind jaren 80, begin 90 de spaarhypotheek normaal, dus kans groot dat alles(bijna) is afgelost. Jantje hoeft alleen maar 50 k te financieren met zijn huidige salaris.
Je koopt een huis om in te wonen toch? Dus als starter zijnde koop je pas een huis als je weet dat je het kan betalen, je weet dat je lasten niet te hoog worden en je weet dat je er een tijdje wil blijven zitten. Wat heb je nog meer nodig aan argumenten? Het kan mij werkelijk aan mijn aars oxideren hoeveel mijn huis nu waard is, ik woon heerlijk in een prachtig huis waar je van harte welkom bent om een keer een bakkie koffie te komen doen.quote:Op donderdag 30 december 2010 10:49 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Een vraag de groot-schuldbezitters hier.
Met huren bouw je niks op.quote:Op donderdag 30 december 2010 10:49 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Een vraag de groot-schuldbezitters hier.
In jullie oneliners zeggen jullie telkens dat de jeugd eerst moet sparen voor er überhaupt over het kopen van een huis kan worden nagedacht. Jullie weten dat 15% van de 'huizenbezitters' nu al een onderwaarde heeft.
Zelf doen jullie het veel beter, bijna narcistisch perfect zou ik zeggen. Nadat jullie thuis komen van het werk gaat direct de PC aan op en op Fok's » beurs & economie zijn jullie de mannen met de wijsheid in pacht.
Nu weet iedereen dat een ketting zo sterk is als de zwakste schakel. Waarom is het dan verstandig om nu een huis te kopen? De prijzen zijn in 2 jaar al 7% gedaald, dat is al snel zo'n 20000eur. Daar kun je een heel tijdje voor huren zou ik zeggen. Dus kom eens met 10 sterke punten waarom een starter nu een huis zou moeten kopen.
1) wij zijn bang dat ons eigen huis 40% in prijs daalt
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
Het is heerlijk weer buiten, maak eens een wandeling dan spreek je nog eens iemand!
Allemaal de beste wensen voor 2011.
De prijzen van de woningen zullen niet veel meer stijgen dan inflatie als ze al stijgen in de komen jaren, omdat het max. van wat mensen kunnen lenen gewoon is bereikt. De huizen prijzen hebben flink kunnen stijgen omdat vrouwen zijn gaan meeverdienen, aflossingsvrije hypotheken etc. etc.quote:Op donderdag 30 december 2010 11:16 schreef Bayswater het volgende:
Werkloosheid daalt langzaam
Overslagrecord voor Rotterdamse haven
AEX sluit op voorlopig hoogste stand van 2010
Minder faillissementen in 2010
Ruim helft bevolking vertrouwt regering
Bij economisch herstel volgen de huizenprijzen automatisch en dit jonge rechtse kabinet gaat echt hun populariteit niet in de waagschaal zetten door dit te voorkomen met veel extra maatregelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |