abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 december 2010 @ 08:59:25 #101
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90616859
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 07:37 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

Klasse ABN. Deze artsen kunnen nu niet snel naar succesvolle landen als Duitsland of Noorwegen emigreren als hier de pleuris uitbreekt. Jullie hebben net als de Nederlandse jeugd belooft je leven op te offeren voor de Nederlandse (bank) zaak. Bedankt w/

Het woord krediet hangt samen met het latijnse 'credere', wat betekent te geloven of toe te vertrouwen.

Vraag naar hypotheken daalt niet verder _O-
http://www.rtl.nl/xl/#/u/4c347e72-4a8d-4595-bf71-96b3741f57e8/
http://www.rtl.nl/xl/#/u/0e337e6f-492a-44f8-be15-0d1555f30475/

Niemand gelooft meer in het huizensprookje
Je zou een goede Jehova zijn....
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_90616882
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 08:53 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Mwa, een scheefhuurder blijft ook graag zitten in de kleine woning, alleen maar omdat het goedkoop is. Die keuze kunnen starters ook maken. Uiteraard hoef je niets te kopen en is het niet slim iets te kopen als je binnen 5 jaar eruit gaat. Maar meteen het grootste willen zonder te sparen en betalen gaat niet.
Starterswoningen kunnen prima werken mar dan moet dat wel synchroon lopen met de huurmarkt.
Als je kijkt naar huur voor een doorsnee woning bij ons in de buurt ben je al snel tussen de 500-800 euro per maand kwijt (waarbij 500 buitengebied en klein/oud is en 800 meer richting centrum en soms betere staat). Ik heb een bovenmodale hoekhut en ben inclusief een stukje aflossing 1000,- per maand kwijt. Netto hypotheeklast is 800,-, dus vergelijkbaar met een huurhuis in ongeveer dezelfde categorie. Lijkt redelijk in sync, of niet?
  donderdag 30 december 2010 @ 09:14:34 #103
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90617059
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 09:01 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Als je kijkt naar huur voor een doorsnee woning bij ons in de buurt ben je al snel tussen de 500-800 euro per maand kwijt (waarbij 500 buitengebied en klein/oud is en 800 meer richting centrum en soms betere staat). Ik heb een bovenmodale hoekhut en ben inclusief een stukje aflossing 1000,- per maand kwijt. Netto hypotheeklast is 800,-, dus vergelijkbaar met een huurhuis in ongeveer dezelfde categorie. Lijkt redelijk in sync, of niet?
Dan heb je het niet over de vroegere sociale woningbouw. Tegenwoordig worden (op)nieuw aangeboden huurwoningen veel meer marktconform geprijst. De echte oorspronkelijk sociale woningbouw is veel goedkoper en mag jaarlijks niet teveel verhoogt worden. De groep die daar nu (en dus ook vroeger) profijt van heeft zit dus als het ware gevangen. En die groep roept hier ook het hardst.

In jou geval en ook mijn situatie loopt het gewoon met elkaar in lijn. Voordeel van kopen vind ik dat ik zelf veel meer zelf bepaal over onderhoud en aanpassingen en zelf veel keuze had en direct erin kon zonder wachtlijst.
and made it rain upward
pi_90617148
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 09:14 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Dan heb je het niet over de vroegere sociale woningbouw. Tegenwoordig worden (op)nieuw aangeboden huurwoningen veel meer marktconform geprijst. De echte oorspronkelijk sociale woningbouw is veel goedkoper en mag jaarlijks niet teveel verhoogt worden. De groep die daar nu (en dus ook vroeger) profijt van heeft zit dus als het ware gevangen. En die groep roept hier ook het hardst.

In jou geval en ook mijn situatie loopt het gewoon met elkaar in lijn. Voordeel van kopen vind ik dat ik zelf veel meer zelf bepaal over onderhoud en aanpassingen en zelf veel keuze had en direct erin kon zonder wachtlijst.
Ah ja precies, maar die zelfde groep zit gevangen bij mij in de straat. Die kochten deze huizen nieuw voor 110.000~160.000 gulden een jaar of 16 terug en kunnen nu ook geen nieuw huis meer kopen. In dat opzicht zijn huizen veelal relatief duurder geworden, waarbij niet iedereens inkomen navenant is toegenomen. Onze eerste huurhut was 290 euro per maand, subsidieflat inderdaad :+
  donderdag 30 december 2010 @ 09:33:48 #105
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_90617393
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 08:58 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Voorlopig wijst niets erop dat salarissen achter blijven.

Vertel dat even tegen mijn baas.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  donderdag 30 december 2010 @ 09:40:19 #106
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90617510
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 09:33 schreef iamcj het volgende:

[..]

Vertel dat even tegen mijn baas.
En nu komt de clou;

Vertel hem dat zelf!
and made it rain upward
  donderdag 30 december 2010 @ 09:44:10 #107
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90617603
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 09:19 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Ah ja precies, maar die zelfde groep zit gevangen bij mij in de straat. Die kochten deze huizen nieuw voor 110.000~160.000 gulden een jaar of 16 terug en kunnen nu ook geen nieuw huis meer kopen. In dat opzicht zijn huizen veelal relatief duurder geworden, waarbij niet iedereens inkomen navenant is toegenomen. Onze eerste huurhut was 290 euro per maand, subsidieflat inderdaad :+
Nou met hun flinke overwaarde hebben ze dna al een behoorlijke voorsprong. Maarja, als je steeds wil vernieuwen kost dat nu eenmaal geld.
and made it rain upward
pi_90617910
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 09:44 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Nou met hun flinke overwaarde hebben ze dna al een behoorlijke voorsprong. Maarja, als je steeds wil vernieuwen kost dat nu eenmaal geld.
Die overwaarde heb je alleen wat aan als je bijvoorbeeld, gaat huren of emigreren.

Stel:

Jantje heeft inkomen voor hypotheek van 100.000 gulden, zeg 40k euro, en daar een huis van gekocht begin jaren 90.
Nu is zijn huis 150k euro waard. Overwaarde is 110k.
Vervolgens wil hij een iets groter huis kopen van 200k, dan moet hij alsnog een hypotheek van 40k (oude, want aflossingvrij) + 50k - evt aflossing (die er niet meer is, want belegging/woeker) afsluiten. Maar zijn inkomen is niet verdubbeld tov de eerdere aankoop, ergo, Jantje blijft lekker zitten waar die zit. Speculeren met overwaarde heeft ons juist gebracht waar we zijn :)
  donderdag 30 december 2010 @ 10:24:53 #109
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90618603
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 09:56 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Die overwaarde heb je alleen wat aan als je bijvoorbeeld, gaat huren of emigreren.

Stel:

Jantje heeft inkomen voor hypotheek van 100.000 gulden, zeg 40k euro, en daar een huis van gekocht begin jaren 90.
Nu is zijn huis 150k euro waard. Overwaarde is 110k.
Vervolgens wil hij een iets groter huis kopen van 200k, dan moet hij alsnog een hypotheek van 40k (oude, want aflossingvrij) + 50k - evt aflossing (die er niet meer is, want belegging/woeker) afsluiten. Maar zijn inkomen is niet verdubbeld tov de eerdere aankoop, ergo, Jantje blijft lekker zitten waar die zit. Speculeren met overwaarde heeft ons juist gebracht waar we zijn :)
Logisch toch, een groter/nieuwer/duurder huis kost meer.

Dat iemand dan genoegen neemt en het het prijsverschil niet waard vindt is een keuze, niet gedwongen.

Ik heb zelf ook geen 2 onder 1 kap gekocht omdat ik het die extra ton niet waarde vindt.
and made it rain upward
  donderdag 30 december 2010 @ 10:24:57 #110
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_90618608
Jantje zijn inkomen is waarschijnlijk wel mee dan verdubbeld. Daarnaast was eind jaren 80, begin 90 de spaarhypotheek normaal, dus kans groot dat alles(bijna) is afgelost. Jantje hoeft alleen maar 50 k te financieren met zijn huidige salaris.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  donderdag 30 december 2010 @ 10:28:55 #111
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90618745
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 10:24 schreef Bayswater het volgende:
Jantje zijn inkomen is waarschijnlijk wel mee dan verdubbeld. Daarnaast was eind jaren 80, begin 90 de spaarhypotheek normaal, dus kans groot dat alles(bijna) is afgelost. Jantje hoeft alleen maar 50 k te financieren met zijn huidige salaris.
Idd, maar hij gaat wel meer betalen, maar dat is ook logisch. Ik snap het probleem ook niet zo.

Ik begrijp wel dat sommige dat er niet voor over hebben, maar dat is niet gevangen zitten, dan ben je tevreden met wat je hebt.
and made it rain upward
pi_90618906
Achterblijvende salarissen? Ik ga 30% meer verdienen bij mijn nieuwe job.
  donderdag 30 december 2010 @ 10:49:21 #113
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_90619337
Een vraag de groot-schuldbezitters hier.

In jullie oneliners zeggen jullie telkens dat de jeugd eerst moet sparen voor er überhaupt over het kopen van een huis kan worden nagedacht. Jullie weten dat 15% van de 'huizenbezitters' nu al een onderwaarde heeft.

Zelf doen jullie het veel beter, bijna narcistisch perfect zou ik zeggen. Nadat jullie thuis komen van het werk gaat direct de PC aan op en op Fok's » beurs & economie zijn jullie de mannen met de wijsheid in pacht.

Nu weet iedereen dat een ketting zo sterk is als de zwakste schakel. Waarom is het dan verstandig om nu een huis te kopen? De prijzen zijn in 2 jaar al 7% gedaald, dat is al snel zo'n 20000eur. Daar kun je een heel tijdje voor huren zou ik zeggen. Dus kom eens met 10 sterke punten waarom een starter nu een huis zou moeten kopen.

1) wij zijn bang dat ons eigen huis 40% in prijs daalt
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)

Het is heerlijk weer buiten, maak eens een wandeling dan spreek je nog eens iemand!

Allemaal de beste wensen voor 2011.
pi_90619353
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 10:24 schreef Bayswater het volgende:
Dat zijn aannames die niet gelden voor veel mensen bij mij in de buurt. Behalve inflatiecorrecties zijn die geen euro meer gaan verdienen. Niet voor niets dat Jan Modaal net boven de 30k per jaar zit. Bruto. Als kostwinner mag je dan een huis van 120-150k kopen, maar moet je ook gas-water-licht, vakantie, auto, etc van betalen. Lijkt me geen vetpot.
pi_90619469
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 10:49 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Je koopt een huis om in te wonen toch? Dus als starter zijnde koop je pas een huis als je weet dat je het kan betalen, je weet dat je lasten niet te hoog worden en je weet dat je er een tijdje wil blijven zitten. Wat heb je nog meer nodig aan argumenten? Het kan mij werkelijk aan mijn aars oxideren hoeveel mijn huis nu waard is, ik woon heerlijk in een prachtig huis waar je van harte welkom bent om een keer een bakkie koffie te komen doen.
pi_90619500
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 10:49 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

In jullie oneliners zeggen jullie telkens dat de jeugd eerst moet sparen voor er überhaupt over het kopen van een huis kan worden nagedacht. Jullie weten dat 15% van de 'huizenbezitters' nu al een onderwaarde heeft.

Zelf doen jullie het veel beter, bijna narcistisch perfect zou ik zeggen. Nadat jullie thuis komen van het werk gaat direct de PC aan op en op Fok's » beurs & economie zijn jullie de mannen met de wijsheid in pacht.

Nu weet iedereen dat een ketting zo sterk is als de zwakste schakel. Waarom is het dan verstandig om nu een huis te kopen? De prijzen zijn in 2 jaar al 7% gedaald, dat is al snel zo'n 20000eur. Daar kun je een heel tijdje voor huren zou ik zeggen. Dus kom eens met 10 sterke punten waarom een starter nu een huis zou moeten kopen.

1) wij zijn bang dat ons eigen huis 40% in prijs daalt
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)

Het is heerlijk weer buiten, maak eens een wandeling dan spreek je nog eens iemand!

Allemaal de beste wensen voor 2011.
Met huren bouw je niks op.
Met huren ben je beperkter als je wil verbouwen/veranderen.
Je betaald netto hetzelfde aan huur of hypotheeklasten.

Met huren is niks mis, maar heeft een aantal nadelen. En het is jou goedrecht om te blijven wachten met kopen. Maar ik heb er onlangs voor gekozen om wél te gaan kopen omdat voor mij het omslagpunt bereikt was. Ik betaalde 720 euro voor 80m2 (appartement). Nu ga ik hetzelfde betalen per maand, maar dan een groot huis met een heerlijke tuin op het zuiden.
  donderdag 30 december 2010 @ 11:07:08 #117
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_90619872
Wonen kost geld.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  donderdag 30 december 2010 @ 11:16:10 #118
43642 Bayswater
pi_90620138
Werkloosheid daalt langzaam

Overslagrecord voor Rotterdamse haven

AEX sluit op voorlopig hoogste stand van 2010

Minder faillissementen in 2010

Ruim helft bevolking vertrouwt regering

Bij economisch herstel volgen de huizenprijzen automatisch en dit jonge rechtse kabinet gaat echt hun populariteit niet in de waagschaal zetten door dit te voorkomen met veel extra maatregelen.
Life lies a slow suicide
  donderdag 30 december 2010 @ 11:23:00 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90620360
Er ontbreekt een essentieel plaatje in de OP.
Heb ik voor niks m'n best gedaan ;(

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_90620605
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 11:16 schreef Bayswater het volgende:
Werkloosheid daalt langzaam

Overslagrecord voor Rotterdamse haven

AEX sluit op voorlopig hoogste stand van 2010

Minder faillissementen in 2010

Ruim helft bevolking vertrouwt regering

Bij economisch herstel volgen de huizenprijzen automatisch en dit jonge rechtse kabinet gaat echt hun populariteit niet in de waagschaal zetten door dit te voorkomen met veel extra maatregelen.
De prijzen van de woningen zullen niet veel meer stijgen dan inflatie als ze al stijgen in de komen jaren, omdat het max. van wat mensen kunnen lenen gewoon is bereikt. De huizen prijzen hebben flink kunnen stijgen omdat vrouwen zijn gaan meeverdienen, aflossingsvrije hypotheken etc. etc.

Er zijn geen verdere factoren die ik zou kunnen bedenken die voor een verdere flinke stijging kunnen zorgen.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  donderdag 30 december 2010 @ 11:40:29 #121
43642 Bayswater
pi_90621023
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 11:29 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Er zijn geen verdere factoren die ik zou kunnen bedenken die voor een verdere flinke stijging kunnen zorgen.
Afschaffing/halvering overdrachtsbelasting. :)
Life lies a slow suicide
pi_90621205
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 09:40 schreef Sjabba het volgende:

[..]

En nu komt de clou;

Vertel hem dat zelf!
Ja.... want anders ga je toch staken :')

Volgens mij heb jij je hele leven voor de ambtenarij gewerkt sjabba :)
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  donderdag 30 december 2010 @ 11:46:11 #123
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_90621255
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 08:53 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Mwa, een scheefhuurder blijft ook graag zitten in de kleine woning, alleen maar omdat het goedkoop is. Die keuze kunnen starters ook maken. Uiteraard hoef je niets te kopen en is het niet slim iets te kopen als je binnen 5 jaar eruit gaat. Maar meteen het grootste willen zonder te sparen en betalen gaat niet.
Starterswoningen kunnen prima werken mar dan moet dat wel synchroon lopen met de huurmarkt.
Maar een scheefhuurder bespaart Kosten Koper en heeft zijn handen vrij om te verkassen wanneer de markt gunstig is.

Starterswoningen zijn gewoon niet slim.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  donderdag 30 december 2010 @ 11:49:10 #124
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_90621374
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 00:07 schreef snabbi het volgende:

[..]

Mijn huis is goedkoper dan waar jouw lijstje begint. Mijn K.K. ligt daardoor procentueel ook boven de 10% (namelijk 12%). Vooral het komen naar de door jou gehanteerde netto rente is een begrip zoals ik hem zelf niet hanteer. Ook zie ik eigenlijk de toegevoegde waarde van het uitsmeren niet zo. Daarnaast mis ik een element. Als het je bedoeling is te laten zien wat je maandelijks opzij moet leggen om aan dat bedrag van je K.K. te komen, dan zal je ook nog een rendement op dat bedrag in je berekening moeten verwerken. Het is immers flauw alleen de kosten mee te nemen en niet het rendement op de aflossing, die je sowieso al op je hypotheek doet.

Je conclusie waarin je stelt dat de transactiekosten (gebruik ik liever dan K.K.) een nadelig effect heeft op verhuizen lijkt me wel te kloppen. Dit geldt eigenlijk ook wanneer je huis wel in voldoende mate stijgt, maar zo rationeel zullen de meeste mensen niet denken.

Voor mijzelf had ik dus gezegd, vind ik het waard om X te betalen om te kopen of wacht ik liever 2 jaar voordat ik waarschijnlijk een huurwoning heb.
Knap dat je in een woning woont die minder dan 140 K kost. Woonboot?

Als je een bijbehorend inkomen hebt, dan is de netto rente voor jouw waarschijnlijk hoger omdat je minder recht hebt HRA.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_90621379
quote:
10s.gif Op donderdag 30 december 2010 10:35 schreef Scorpie het volgende:
Achterblijvende salarissen? Ik ga 30% meer verdienen bij mijn nieuwe job.
Jobswitch is meestal de beste methode om flink vooruit te gaan ;)
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')