Mensen die al reeds een huis gekocht hebben zijn niet interessant voor de markt, who cares dat de waarde daalt, zolang ze hun hypotheek maar betalen is er niets aan de hand. Momenteel kopen zij geen woningen, de aanwas moet dus van de starters komen en die weigeren terecht om te kopen. Huizen zijn onbetaalbaar geworden.quote:Op donderdag 2 september 2010 20:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Bedoel je dat door goedkopere grond ter beschikking te stellen er goedkopere huizen gebouwd kunnen worden?
Zo ja, hoe moet dat dan de markt uit het slop trekken? Dan daalt de rest dus stort de markt alleen maar verder in. Toch?
Jij wilt uiteraard liever dat de gemeente de bouwgrond prijs verlaagt. Zodat jouw woning goedkoper wordt. Zodat de mensen die wel de door de gemeente opgelegde prijs hebben moeten betalen worden benadeeld.quote:
Nou dan moet je vanaf nu ook maar niet meer klagen over de vraagprijzen. Die zijn immers niet interessant. Toch?quote:Mensen die al reeds een huis gekocht hebben zijn niet interessant voor de markt
Hoezo benadeeld? Zolang je je hypotheek kan betalen is er toch niks aan het handje toch.quote:Op donderdag 2 september 2010 22:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jij wilt uiteraard liever dat de gemeente de bouwgrond prijs verlaagt. Zodat jouw woning goedkoper wordt. Zodat de mensen die wel de door de gemeente opgelegde prijs hebben moeten betalen worden benadeeld.
Hoezo benadeeld? Ze zijn toch blij met de woning die ze gekocht hebben? Hebben ze die gekocht onder bedreiging van een vuurwapen? Dus.... de prijzen mogen nooit dalen want dan voel je je benadeeldquote:Op donderdag 2 september 2010 22:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Jij wilt uiteraard liever dat de gemeente de bouwgrond prijs verlaagt. Zodat jouw woning goedkoper wordt. Zodat de mensen die wel de door de gemeente opgelegde prijs hebben moeten betalen worden benadeeld.
Vertel je dit ook tegen een winkelier als hij zijn waar in de aanbieding gooit?quote:Op donderdag 2 september 2010 22:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, en dat geldt ook voor je 2 medestanders: Dat zeg ik niet.quote:Op donderdag 2 september 2010 22:50 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hoezo benadeeld? Ze zijn toch blij met de woning die ze gekocht hebben? Hebben ze die gekocht onder bedreiging van een vuurwapen? Dus.... de prijzen mogen nooit dalen want dan voel je je benadeeld
Ik ben jarenlang 'winkelier' geweest. Dat waar je vanaf moet omdat er eigenlijk weinig behoefte meer aan is, DAT gooi je in de aanbieding. Natuurlijk niet een beproefd model wat al jarenlang mee gaat. Als je dat gaat doen kun je je toko wel sluiten.quote:Op donderdag 2 september 2010 22:51 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Vertel je dit ook tegen een winkelier als hij zijn waar in de aanbieding gooit?
Wat heeft dat met egoisme te maken? Dus als jij hoopt dat prijzen gaan dalen ben je een egoist? Nou... dan zijn we allemaal egoistenquote:Op donderdag 2 september 2010 22:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, en dat geldt ook voor je 2 medestanders: Dat zeg ik niet.
Ik zeg alleen dat het niet meer dan normaal is dat die mensen dat verwachten en juist de perso(o)n(en) die het tegendeel HOPEN de egoïsten zijn. Dat was alles hoor.
Nee. Ik hoop ook dat diverse prijzen gaan dalen. Dat is normaal.quote:Op donderdag 2 september 2010 23:03 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wat heeft dat met egoisme te maken? Dus als jij hoopt dat prijzen gaan dalen ben je een egoist? Nou... dan zijn we allemaal egoisten
Mensen die aan de bedelstaf raken? Hoezo.... ze kunnen hun maandelijkse lasten toch gewoon betalen? Kom eens met een beter argument.quote:Op donderdag 2 september 2010 23:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nee. Ik hoop ook dat diverse prijzen gaan dalen. Dat is normaal.
Maar om dat nu te hopen terwijl je weet dat een miljoen mensen daarmee aan de bedelstaf geraken is natuurlijk weer een ander verhaal. Al heb ik de indruk jij dat daar prima mee in slaap kan komen. Ik niet. Ook niet als ik zou weten dat een huursverhoging die een miljoen mensen het leven zuur maakt mij een hogere waarde van mijn woning zou opleveren.
Je moet het in een wat groter verband zien... de huidige markt heeft een betaalbare woning voor miljoenen mensen onbereikbaar gemaakt. Dit was uitstekend te voorkomen geweest als de politiek zich niet had laten gijzelen door hebberige burgers en de vastgoedmaffia. Daar hebben wij met zijn allen nu al reeds last van, dus ik wil alleen maar een medicijn toedienen ter bestrijding van deze ernstige aandoening, jij blijft liever ziek... want dan kunnen de pharmaceuten (banken en aanverwante criminele elementen) hun waar blijven slijten.quote:Je moet in een wat groter verband leren denken. Als een miljoen mensen grote problemen krijgen, ongeacht welke groep en om wat voor reden dan ook dan krijgen we daar ALLEMAAL last van. Of je wilt of niet.
Je weet net zo goed als ik (mag ik hopen) dat veel mensen dan hun onderpand voor de hypotheek qua waarde zullen verliezen. Bijstorten van bv 30.000 gaat niet lukken. Dus hoewel ze hun maandelijkse lasten wel kunnen betalen komen ze toch in de problemen.quote:Op donderdag 2 september 2010 23:16 schreef xenobinol het volgende:
Mensen die aan de bedelstaf raken? Hoezo.... ze kunnen hun maandelijkse lasten toch gewoon betalen? Kom eens met een beter argument.
Onjuist, voor miljoenen mensen was hij tot op heden steeds bereikbaar. Jij wenst een dekking van 100%, dat gaat nooit lukken, nu niet, vroeger niet en in de toekomst niet. Wen er maar aan.quote:Je moet het in een wat groter verband zien... de huidige markt heeft een betaalbare woning voor miljoenen mensen onbereikbaar gemaakt.
Zie boven. Er valt niets te voorkomen. Het is nog net geen natuurwet. Niet iedereen krijgt hetzelfde.quote:Dit was uitstekend te voorkomen geweest als de politiek zich niet had laten gijzelen door hebberige burgers en de vastgoedmaffia. Daar hebben wij met zijn allen nu al reeds last van, dus ik wil alleen maar een medicijn toedienen ter bestrijding van deze ernstige aandoening, jij blijft liever ziek... want dan kunnen de pharmaceuten (banken en aanverwante criminele elementen) hun waar blijven slijten.
Als je 30k bij moet storten, had je gewoon een te hoog (top) hypotheek. Had die zijn huis maar niet 100%(+) moeten financieren. En als je dat niet kan bijstorten had je boven je stand geleefd.quote:Op donderdag 2 september 2010 23:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je weet net zo goed als ik (mag ik hopen) dat veel mensen dan hun onderpand voor de hypotheek qua waarde zullen verliezen. Bijstorten van bv 30.000 gaat niet lukken. Dus hoewel ze hun maandelijkse lasten wel kunnen betalen komen ze toch in de problemen.
Tot op heden, dus niet niet meer?quote:Onjuist, voor miljoenen mensen was hij tot op heden steeds bereikbaar. Jij wenst een dekking van 100%, dat gaat nooit lukken, nu niet, vroeger niet en in de toekomst niet. Wen er maar aan.
Iedereen hoeft ook niet hetzelfde te krijgen, maar zorg minstens wel dat het waar voor hun geld is.quote:Zie boven. Er valt niets te voorkomen. Het is nog net geen natuurwet. Niet iedereen krijgt hetzelfde.
Je zult mij niet horen zeggen dat het verstandig was. Dat doet ook helemaal niet terzake. Wat jij ervan vindt doet ook niet terzake. En dat een miljoen mensen in de problemen komen doet ook niet terzake. (OW, wacht ff, misschien dat dan weer wel....)quote:Op donderdag 2 september 2010 23:39 schreef Terrorizer het volgende:
Als je 30k bij moet storten, had je gewoon een te hoog (top) hypotheek. Had die zijn huis maar niet 100%(+) moeten financieren. En als je dat niet kan bijstorten had je boven je stand geleefd.
Waar lees je dat? Ik zeg alleen dat het nooit anders geweest is. Jij denkt dat het anders gaat worden?quote:Tot op heden, dus niet niet meer?
Ik hoor het leeuwendeel van de kopers niet klagen hoor. Die zitten prima.quote:Iedereen hoeft ook niet hetzelfde te krijgen, maar zorg minstens wel dat het waar voor hun geld is.
Die mensen zijn juist de OORZAAK van de enorme prjisstijgingen, allemaal zo veel mogelijk lenen en tegen elkaar opbieden.quote:Op donderdag 2 september 2010 23:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Maar om dat nu te hopen terwijl je weet dat een miljoen mensen daarmee aan de bedelstaf geraken is natuurlijk weer een ander verhaal. Al heb ik de indruk jij dat daar prima mee in slaap kan komen. Ik niet. Ook niet als ik zou weten dat een huursverhoging die een miljoen mensen het leven zuur maakt mij een hogere waarde van mijn woning zou opleveren.
JUIST het groter verband mis jij, anders zou je weten dat goedkopere huizen op lange termijn beter zijn, en het huidige systeem alleen maar slechter wordt.quote:Je moet in een wat groter verband leren denken. Als een miljoen mensen grote problemen krijgen, ongeacht welke groep en om wat voor reden dan ook dan krijgen we daar ALLEMAAL last van. Of je wilt of niet.
Je zegt nu dus dat een miljoen mensen die nu o zo blij zijn met hun dure huisje in de problemen komen als IEMAND ANDERS betaalbaar een huis mag bouwen.... M.a.w. het huidige piramidespel moet vooral in stand gehouden worden, want de deelnemers zijn zo zielig dat ze vooral de enige huizenbezitters moeten blijven?quote:Op donderdag 2 september 2010 23:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je zult mij niet horen zeggen dat het verstandig was. Dat doet ook helemaal niet terzake. Wat jij ervan vindt doet ook niet terzake. En dat een miljoen mensen in de problemen komen doet ook niet terzake. (OW, wacht ff, misschien dat dan weer wel....)
Ik heb toch nergens ontkent dat die mensen niet de oorzaak zijn?quote:Op donderdag 2 september 2010 23:57 schreef RemcoDelft het volgende:
Die mensen zijn juist de OORZAAK van de enorme prjisstijgingen, allemaal zo veel mogelijk lenen en tegen elkaar opbieden.
Daarover verschillen onze meningen blijkbaar. Geeft niets. Maar ik zit niet te wachten op een miljoen mensen extra die een sociale huurwoning en schuldsanering nodig hebben. Wat de belastingbetaler linksom of rechtsom uiteindelijk allemaal gaat betalen. Jij blijkbaar wel. Tja, dan zal ik het grotere verband wel missen. Maakt mij niet uit, je merkt het vanzelf wel aan je loonstrook.quote:JUIST het groter verband mis jij, anders zou je weten dat goedkopere huizen op lange termijn beter zijn, en het huidige systeem alleen maar slechter wordt.
Nee, ik zeg gewoon dat als die mensen ten onder gaan, we met zijn allen mee getrokken worden. Zit ik niet op te wachten. Jij ook niet. (Tenzij je echt niets te verliezen hebt, dan heb je reden tot vreugde)quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je zegt nu dus dat een miljoen mensen die nu o zo blij zijn met hun dure huisje in de problemen komen als IEMAND ANDERS betaalbaar een huis mag bouwen.... M.a.w. het huidige piramidespel moet vooral in stand gehouden worden, want de deelnemers zijn zo zielig dat ze vooral de enige huizenbezitters moeten blijven?
M.a.w. de overheid mag geen bouwkavels beschikbaar stellen, want als er nieuwe huizen gebouwd worden stort het land in. Logica van likmevestje...quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, ik zeg gewoon dat als die mensen ten onder gaan, we met zijn allen mee getrokken worden. Zit ik niet op te wachten. Jij ook niet. (Tenzij je echt niets te verliezen hebt, dan heb je reden tot vreugde)
Ja, dat is inderdaad een logica van likmevestje. (Maar die staat dan ook op jouw conto)quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
M.a.w. de overheid mag geen bouwkavels beschikbaar stellen, want als er nieuwe huizen gebouwd worden stort het land in. Logica van likmevestje...
Tuurlijk doet dat wel terzake, wij draaien allemaal voor op voor hun onverstandige keuzes.quote:Op donderdag 2 september 2010 23:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je zult mij niet horen zeggen dat het verstandig was. Dat doet ook helemaal niet terzake. Wat jij ervan vindt doet ook niet terzake. En dat een miljoen mensen in de problemen komen doet ook niet terzake. (OW, wacht ff, misschien dat dan weer wel....)
Het is al anders. Is het je niet opgevallen dat:quote:Waar lees je dat? Ik zeg alleen dat het nooit anders geweest is. Jij denkt dat het anders gaat worden?
Dat is toch mooi.quote:Ik hoor het leeuwendeel van de kopers niet klagen hoor. Die zitten prima.
Dan nog doet wat jij of ik of wie dan ook ervan vindt niet terzake.quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:18 schreef Terrorizer het volgende:
Tuurlijk doet dat wel terzake, wij draaien allemaal voor op voor hun onverstandige keuzes.
Ja, en?quote:Het is al anders. Is het je niet opgevallen dat:
- zowat in elk straat wel een huis te koop staat.
Ja, en?quote:- de huizenaanbod alleen maar toeneemt op huizenverkoopsites.
Ja, en?quote:- je niet meer hoeft in te loten voor een nieuwbouwoning.
Dat is een teken aan de wand, er zijn dus genoeg woningen beschikbaar en onder die prijs bouwen lukt blijkbaar niet.quote:- nieuwbouw project stilgelegd worden omdat er ze niet verkocht worden.
Nee, logisch. Als alles alsmaar goedkoper moet, dan wordt er een en ander afgeraffeld...quote:- als je nieuwbouw afgeleverd wordt, je dan vervolgens in een bouwput woont, omdat de rest maar nooit af komt.
Ga door.quote:etc. etc.
Ja, maar ik heb geen reden tot klagen. Ik heb makkelijk praten. Maar dat neemt niet weg dat de medemens ook recht op een bestaan heeft.quote:Dat is toch mooi.
Maar een betaalbaar huis vind je een brug te verquote:Op vrijdag 3 september 2010 00:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Maar dat neemt niet weg dat de medemens ook recht op een bestaan heeft.
Nee.quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:39 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Maar een betaalbaar huis vind je een brug te ver
Joh zo zal het altijd zijn. Potentiele kopers zeiken over de prijs die moet zakken, maar zodra ze het huis hebben moet hij zo snel mogelijk weer in waarde stijgen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee.
Maar jou een betaalbaar huis schenken ten koste van een 1 of 2 andere wel. (Daarbuiten zijn de huizen nog steeds gewoon betaalbaar voor het overgrote deel van de bevolking, dus je argument is sowieso kansloos.)
Dat lukt wel, ze willen alleen niet accepteren dat ze het voor goedkoper moeten verkopen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dat is een teken aan de wand, er zijn dus genoeg woningen beschikbaar en onder die prijs bouwen lukt blijkbaar niet.
Het was niet goedkoper, misschen nu als ze het met dikke kortingen van de hand doen. Maar anders zat je dus met een duur bouwkrot.quote:Nee, logisch. Als alles alsmaar goedkoper moet, dan wordt er een en ander afgeraffeld...
Ze zullen in een land als Nederland heus niet sterven hoor. Alleen moeten zij hun status quo even laten varen.quote:Ja, maar ik heb geen reden tot klagen. Ik heb makkelijk praten. Maar dat neemt niet weg dat de medemens ook recht op een bestaan heeft.
Waarom? Je hebt er toch geen reet aan. Tenzij je je huis verkoopt en onder de brug gaat slapen. Want als jouw huis stijgt, stijgt je potentieel nieuwe huis ook.quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Joh zo zal het altijd zijn. Potentiele kopers zeiken over de prijs die moet zakken, maar zodra ze het huis hebben moet hij zo snel mogelijk weer in waarde stijgen.
Lijkt me een mooi moment om de discussie af te sluiten.quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:49 schreef Terrorizer het volgende:
Dat lukt wel, ze willen alleen niet accepteren dat ze het voor goedkoper moeten verkopen.
[..]
Het was niet goedkoper, misschen nu als ze het met dikke kortingen van de hand doen. Maar anders zat je dus met een duur bouwkrot.
En dat is juist het probleem. Ze sterven inderdaad niet. (Niet dat ik dat zou willen, maar je kunt ze niet ontkennen, ze zijn er gewoon) Ze krijgen niet eens honger. Maar dat komt slechts omdat er dan van jou en mijn geld links en rechts zoveel afgepakt gesubsidieerd gaat worden dat zowel jij als ik geld tekort gaan komen.quote:Ze zullen in een land als Nederland heus niet sterven hoor. Alleen moeten zij hun status quo even laten varen.
Voor lagere prijs bouwen lukt waarschijnlijk niet, dat ben ik wel met je eens.quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dat is een teken aan de wand, er zijn dus genoeg woningen beschikbaar en onder die prijs bouwen lukt blijkbaar niet.
[..]
Nee, logisch. Als alles alsmaar goedkoper moet, dan wordt er een en ander afgeraffeld...
[..]
Goed idee.quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Lijkt me een mooi moment om de discussie af te sluiten.![]()
Ik ga jouw onzin niet uitrekenen, dat mag je lekker zelf doen.quote:En dat is juist het probleem. Ze sterven inderdaad niet. (Niet dat ik dat zou willen, maar je kunt ze niet ontkennen, ze zijn er gewoon) Ze krijgen niet eens honger. Maar dat komt slechts omdat er dan van jou en mijn geld links en rechts zoveel afgepakt gesubsidieerd gaat worden dat zowel jij als ik geld tekort gaan komen.
Maar hee, maakt niet uit he, jouw woonlasten zijn een paar tientjes goedkoper geworden.(En via de achterdeur ben je 100 euro lichter, maar tegen de tijd dat jij dat uitgerekend hebt....)
De betaalbaarheid is anders vrij rap gedaald sinds midden jaren '80...:quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee.
Maar jou een betaalbaar huis schenken ten koste van een 1 of 2 andere wel. (Daarbuiten zijn de huizen nog steeds gewoon betaalbaar voor het overgrote deel van de bevolking, dus je argument is sowieso kansloos.)
Er zijn ook nog mensen die gewoon na kunnen denken en besluiten niet mee te doen met zo'n pyramidespel. Overigens hoor ik al jaren op dit forum dat de waarde er niet toe doet, wat telt zijn de maandelijkse lastenquote:Op vrijdag 3 september 2010 00:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Joh zo zal het altijd zijn. Potentiele kopers zeiken over de prijs die moet zakken, maar zodra ze het huis hebben moet hij zo snel mogelijk weer in waarde stijgen.
HRA kost 1 miljard per maand.... toch een flinke subsidie dacht ik zo. Nu je het toch over cijfertjes hebt.... doe mij eens zo'n rekensommetje, pleasequote:Op vrijdag 3 september 2010 00:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Maar hee, maakt niet uit he, jouw woonlasten zijn een paar tientjes goedkoper geworden.(En via de achterdeur ben je 100 euro lichter, maar tegen de tijd dat jij dat uitgerekend hebt....)
Aah.... iemand met meer dan twee hersencellen, welkom in dit mooie topicquote:Op vrijdag 3 september 2010 01:10 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
De betaalbaarheid is anders vrij rap gedaald sinds midden jaren '80...:
[ afbeelding ]
Aldus rabobank & CBS.
Als je naar deze grafiek kijkt zul jij misschien zeggen dat het niet zo'n probleem is, aangezien het indexcijfer niet zo ver onder de 100 ligt, en het dus met de betaalbaarheid prima in orde is.
Maar de lijn 'real house price' geeft prima weer dat je je er wel steeds DIEPER voor in de schulden moet steken. En schulden maken betekent ook dat je een enorm risico loopt, wanneer het gene wat jij koopt met dat geld daalt in waarde. Ik denk dat wie nu een huis koopt zeker met een waardedaling te maken gaat krijgen, en dus met een grote restschuld:
Ik ben bang dat dat geintje met die hypotheekrenteaftrek gaat er nog eens voor zorgen dat er een explosie aan zit te komen wat de komende generatie aan belastingen en pensioenpremies mag gaan betalen. Er zijn immers een paar keuzes:
1 - de hypotheekrenteaftrek blijft. Huizen blijven duur, en de tweeverdienende starters van nu moeten een DSB tophypotheek afsluiten om in een bezemkast te kunnen wonen. Staatsschuld loopt op omdat de uitgaven aan hypotheekrenteaftrek (of derving van belastinginkomsten, hoe je wilt) groter gaat worden.
2 - de hypotheekrenteaftrek bouwt men af. Huizenprijzen dalen. Hoogstwaarschijnlijk komen er 'compensatieregelingen' voor al die arme huizenbezitters die hun overwaarde nu kwijtraken.
3 - er worden goedkopere woningen bijgebouwd. Een meer gezonde marktsituatie zorgt er voor dat prijzen over de gehele linie dalen. Met de zelfde gevolgen als bij (2
Pensioenfondsen zitten voor minimaal 10% in het vastgoed, wat problemen oplevert voor de dekkingsgraad, die nu al twijfelachtig is, als de vastgoedbubbel verder leegloopt. Pensioenfondsen gaan vervolgens premies verhogen of uitkeringen verlagen.
Nu ingrijpen zorgt er voor dat iedereen die in het verleden het risico genomen heeft een huis te kopen er *NU* op achteruit gaat. NIET ingrijpen zorgt er voor dat de rekening (of in elk geval het risico) hoger en hoger gaat worden en/of afgeschoven gaat worden naar later (latere generaties?)
Iets zegt mij dat de rekening doorgeschoven gaat worden...
Ze weigeren om te kopen, ze blijven potdomme op hun studentenkamers wonen, de arme luizenquote:Op donderdag 2 september 2010 22:13 schreef xenobinol het volgende:
[ afbeelding ]
Momenteel kopen zij geen woningen, de aanwas moet dus van de starters komen en die weigeren terecht om te kopen. Huizen zijn onbetaalbaar geworden.
Ja leuk, mensen dwingen een jaren 60/70 woning te kopen voor rond de 120.000 euro die toendertijd voor nog geen 50000 gulden gebouwd is. Dat zal ze leren, die schavuiten.quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:42 schreef Foksnor het volgende:
De staat moet ze verplichten van die kamers af te gaan en een woning op Funda van een corporatie te kopen
Alleen de gedachten al, om iemand te dwingen om iets te kopen... ziekquote:Op vrijdag 3 september 2010 08:42 schreef Foksnor het volgende:
[..]
Ze weigeren om te kopen, ze blijven potdomme op hun studentenkamers wonen, de arme luizen
Studieschulden afbetalen zeker
En wat is het gevolg veel meer tekort aan studentenwoningen,
De staat moet ze verplichten van die kamers af te gaan en een woning op Funda van een corporatie te kopen
Maar ik ben ervoor dat men de HRA laat bestaan, wel kan het huurwaardeforfait met 0,5% per jaar omhoog,
momenteel is dat 0,55% de VVD wil het huurwaardeforfait voor woningen boven de 1.000.000 verlagen en onder de 1.000.000 verhogen tot 1,35%
De huur van een corporatiewoning is 3% van de WOZ waarde, dus daar is nog wat ruimte.
Dan blijft de starter met hoge lasten uit de wind.
Iemand die 350 euro aan hypotheekrente per maand heeft, die hoeft geen teruggaaf van 130 euro
Dit grafiekje laat ook mooi zien dat de betaalbaarheid omhoog gaat als de prijs omlaag gaat. Geheel logisch ook, en uiteraard niet zoals veel piramidespel-deelnemers hier roepen dat de betaalbaarheid minder wordt als huizen goedkoper zijn.....quote:Op vrijdag 3 september 2010 01:10 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Aldus rabobank & CBS.
Sommige mensen gaan over lijken om de bubbel in stand te houden...quote:Op vrijdag 3 september 2010 09:11 schreef janatwork het volgende:
[..]
Alleen de gedachten al, om iemand te dwingen om iets te kopen... ziek
De ouders schoven gelijk na de studie in een nieuwe premieA woning, zo hoort datquote:Op vrijdag 3 september 2010 09:11 schreef janatwork het volgende:
[..]
Alleen de gedachten al, om iemand te dwingen om iets te kopen... ziek
Het is jammer dat de grafiek maar tot 2002 loopt.quote:Op vrijdag 3 september 2010 01:10 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Aldus rabobank & CBS.
Dus jij koopt ook geen auto omdat ze vroegah goedkopah waren?quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ja leuk, mensen dwingen een jaren 60/70 woning te kopen voor rond de 120.000 euro die toendertijd voor nog geen 50000 gulden gebouwd is. Dat zal ze leren, die schavuiten.
Aaah... de premie woningen.... de BB'ers hebben er goed van kunnen profiteren. Uiteraard hoor je als student verplicht te worden de overgewaardeerde en met veel overheidssubsidies betaalde woningen van de BB'ers voor een premium prijs over te nemen. Wie moet anders de kar trekkenquote:Op vrijdag 3 september 2010 09:41 schreef Foksnor het volgende:
[..]
De ouders schoven gelijk na de studie in een nieuwe premieA woning, zo hoort dat
Ik koop een tweedehandsje die vrijwel niets kost en dus een hele goede kwaliteit/prijs verhouding heeft. Zoiets is op de woningmarkt in NL ongekend onmogelijk. Tip: koop een Japanner... de rest is meuk.quote:Op vrijdag 3 september 2010 09:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus jij koopt ook geen auto omdat ze vroegah goedkopah waren?
Ja mooi he, en als je inkomen te hoog was voor de maximum premie, dan kocht je gewoon een koopsompolis.quote:Op vrijdag 3 september 2010 09:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Aaah... de premie woningen.... de BB'ers hebben er goed van kunnen profiteren. Uiteraard hoor je als student verplicht te worden de overgewaardeerde en met veel overheidssubsidies betaalde woningen van de BB'ers voor een premium prijs over te nemen. Wie moet anders de kar trekken
Dankzij hun ouders was dat toen mogelijk, dankzij jouw ouders (niet persoonlijk maar de generatie) is het nu niet meer mogelijk.quote:Op vrijdag 3 september 2010 09:41 schreef Foksnor het volgende:
[..]
De ouders schoven gelijk na de studie in een nieuwe premieA woning, zo hoort dat
Daar komt bij dat de kopende partij blijkbaar gewoon "genaaid" mag worden. Er wordt door een aantal personen vooral bepleit dat de huizenprijzen in stand moeten worden gehouden, want die arme huizenbezitters zitten tot over hun oren in de schuld. Maar ik hoor diezelfde mensen niet over de kopende partij. De kopende partij moet vooral de dure prijzen overnemen zodat er vooral geen verlies wordt geleden. Zoals ik al enkele maanden geleden hier schreef: somebody's gotta give.quote:Op vrijdag 3 september 2010 00:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je zegt nu dus dat een miljoen mensen die nu o zo blij zijn met hun dure huisje in de problemen komen als IEMAND ANDERS betaalbaar een huis mag bouwen.... M.a.w. het huidige piramidespel moet vooral in stand gehouden worden, want de deelnemers zijn zo zielig dat ze vooral de enige huizenbezitters moeten blijven?
Kees de Kort heeft hier ooit eens zijn mening over gegeven. Hij vond het onbegrijpelijk dat de meeste mensen zich zorgen maken over de mensen die al reeds een huis gekocht hebben, dat is nl. totaal irrelevant voor de woningmarkt. Autofabrikanten richten zich ook niet op die groep consumenten die al reeds voorzien en tevreden is, juist de consument die nog niet voorzien is is van belang voor een producent. Helaas begrijpen de meeste twee-hersencelligen dat kennelijk nietquote:Op vrijdag 3 september 2010 10:03 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Daar komt bij dat de kopende partij blijkbaar gewoon "genaaid" mag worden. Er wordt door een aantal personen vooral bepleit dat de huizenprijzen in stand moeten worden gehouden, want die arme huizenbezitters zitten tot over hun oren in de schuld. Maar ik hoor diezelfde mensen niet over de kopende partij. De kopende partij moet vooral de dure prijzen overnemen zodat er vooral geen verlies wordt geleden. Zoals ik al enkele maanden geleden hier schreef: somebody's gotta give.
In de huidige economische situatie kunnen de prijzen eenvoudigweg niet blijven stijgen. Banken lenen minder uit aan hypotheken en werknemers zien hun salaris amper meer groeien.
2 hersencelligen is misschien wat overdreven... vergeet niet dat de prijzen de afgelopen 25 jaar alleen maar gestegen zijn dus deze volkswijsheid is er aardig ingeramd.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:17 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Kees de Kort heeft hier ooit eens zijn mening over gegeven. Hij vond het onbegrijpelijk dat de meeste mensen zich zorgen maken over de mensen die al reeds een huis gekocht hebben, dat is nl. totaal irrelevant voor de woningmarkt. Autofabrikanten richten zich ook niet op die groep consumenten die al reeds voorzien en tevreden is, juist de consument die nog niet voorzien is is van belang voor een producent. Helaas begrijpen de meeste twee-hersencelligen dat kennelijk niet
Dat gaat natuurlijk niet op bij het afschaffen van de HRA. Als Keesje niet snapt dat je je juist zorgen moet maken om de groep woningbezitters die bij het afschaffen van de HRA hun maandlasten niet meer kunnen opbrengen moet Keesje maar de schoffel gaan hanteren want dan snapt Keesje weinig van economische maatregelen en de consequenties daarvan.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:17 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Kees de Kort heeft hier ooit eens zijn mening over gegeven. Hij vond het onbegrijpelijk dat de meeste mensen zich zorgen maken over de mensen die al reeds een huis gekocht hebben, dat is nl. totaal irrelevant voor de woningmarkt. Autofabrikanten richten zich ook niet op die groep consumenten die al reeds voorzien en tevreden is, juist de consument die nog niet voorzien is is van belang voor een producent. Helaas begrijpen de meeste twee-hersencelligen dat kennelijk niet
Stel dat 100.000 mensen nu een dusdanige tophypotheek hebben dat ze zonder HRA hun huis uit moeten... WHO CARES! Ze hebben gegokt en verloren, totaal geen verantwoordelijkheid genomen, etc.! Dan gaan ze maar kleiner wonen, wat meer past bij hun financiele positie.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat gaat natuurlijk niet op bij het afschaffen van de HRA. Als Keesje niet snapt dat je je juist zorgen moet maken om de groep woningbezitters die bij het afschaffen van de HRA hun maandlasten niet meer kunnen opbrengen moet Keesje maar de schoffel gaan hanteren want dan snapt Keesje weinig van economische maatregelen en de consequenties daarvan.
Ik koop geen 10 jaar oude auto voor een vraagprijs die ver boven de orginele kostprijs ligt nee. Dat is idioot.quote:Op vrijdag 3 september 2010 09:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus jij koopt ook geen auto omdat ze vroegah goedkopah waren?
Gegokt en verloren? Dus je scheert even een hele groep over 1 kam en bepaalt maar even dat ze speculanten zijn op de woningmarkt? Ben blij dat jij niet in de politiek zitquote:Op vrijdag 3 september 2010 10:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Stel dat 100.000 mensen nu een dusdanige tophypotheek hebben dat ze zonder HRA hun huis uit moeten... WHO CARES! Ze hebben gegokt en verloren, totaal geen verantwoordelijkheid genomen, etc.! Dan gaan ze maar kleiner wonen, wat meer past bij hun financiele positie.
Als iemand z'n baan kwijtraakt of gewoon niet meer kan werken en z'n huis uit moet staat er ook geen subsidie klaar zodat-ie de rest van z'n leven kan blijven wonen.
'kleine' groep? Ben je betoeterd ofzo? Je hebt het over honderdduizenden mensen, de consequenties van zulke maatregelen zijn catastrofaal voor de hele economie, niet alleen voor de huizenmarktquote:Op vrijdag 3 september 2010 10:41 schreef fedsingularity het volgende:
Om hoeveel mensen gaat dat dan??
We hebben het maar over die arme groep huizenbezitters met megaschulden maar niet over de vele starters die WEL gebaat zijn bij lagere prijzen.
De spinoff die dat geeft lijkt me vele malen groter en duurzamer dan nu koste wat kost die kleine groep beschermen.
Dat is een maatregel die iig een beetje schot in de zaak zal brengen. We zijn er dan nog lang niet.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:46 schreef fedsingularity het volgende:
Wat een stelletje sukkels eigenlijk in dit kabinet.
Ze hebben wel geld om mensen met dubbele lasten nog een jaartje extra te spekken maar dat lost natuurlijk geen ruk op.
Schaf dan de overdrachtsbelasting af, dan komt de boel in ieder geval weer in beweging.
Het enige wat er nu gedaan is, dat er een extra kettingslot op de markt gezet is omdat mensen nu gewoon af kunnen wachten tot er een koper sukkel langskomt die een astronomisch bedrag wil betalen.
Volgens mij snap jij niet wat er al is aangericht door gebrek aan fatsoenlijke maatregelen... En de oplossing, die eigenlijk al 20 jaar eerder had moeten gebeuren, zie jij nu als probleem.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Gegokt en verloren? Dus je scheert even een hele groep over 1 kam en bepaalt maar even dat ze speculanten zijn op de woningmarkt? Ben blij dat jij niet in de politiek zit![]()
Volgens mij snap je echt niet wat je aanricht met zulke draconische maatregelen. Het is economie die je in de brugklas krijgt voorgeschoteld.
Ja, dat klopt. De oplossing van 20 jaar geleden volstaat nu niet meer, als je dat niet snapt ben je blind, of wil je het gewoon niet snappen. Ik snap dat je je eigenbelang boven de groep stelt, maar je kortzichtigheid zal je uiteindelijk ook op gaan breken als de hele economie in elkaar dondert. Je schijnt te vergeten dat de huidige huizenmarkt op lucht gebouwd is, dat moet je dan ook voorzichtig afbreken en opnieuw opbouwen. Niet met de sloophamer en maar roepen dat slachtoffers 'collateral damage' zijn.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:48 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Volgens mij snap jij niet wat er al is aangericht door gebrek aan fatsoenlijke maatregelen... En de oplossing, die eigenlijk al 20 jaar eerder had moeten gebeuren, zie jij nu als probleem.
We hebben een groep babyboomers die al helemaal niet onder water staan. Of ze hebben al hun overwaarde geconsumeerd en dan verdienen ze ook dat er een consequentie aanhangt.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
'kleine' groep? Ben je betoeterd ofzo? Je hebt het over honderdduizenden mensen, de consequenties van zulke maatregelen zijn catastrofaal voor de hele economie, niet alleen voor de huizenmarkt
Onzin. De oplossing "meer kavels met bouwvergunning voor particulieren tegen een fatsoenlijke prijs" bestaat nu nog steeds. En als je dat niet snapt ben je oostindisch blind, omdat je zelf hoopt dat je stulpje meer waard wordt... Kijk toch eens naar de langere termijn man! Wil je de rest van je leven blijven wonen, of koop je liever over 10-20 jaar een veel groter huis tegen een niet-bubbel-prijs?quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. De oplossing van 20 jaar geleden volstaat nu niet meer, als je dat niet snapt ben je blind.
Wat jij "voorzichtig afbreken" noemt, noem ik nog een generatie starters voor de kosten laten opdraaien.quote:Je schijnt te vergeten dat de huidige huizenmarkt op lucht gebouwd is, dat moet je dan ook voorzichtig afbreken en opnieuw opbouwen.
Hoe kom je eropquote:Op vrijdag 3 september 2010 10:48 schreef RemcoDelft het volgende:
Er zijn veel meer mensen die juist vanwege de risico's op enorme prijsdaling in de bubbelmarkt niet hebben meegedaan, dan er nu mensen zijn met een tophypotheek die o zo trots waren dat ze meer hadden geboden dan een ander. En ja, dan zie ik liever dat de groep die wel zelf nadenkt kansen krijgt, dan dat die groep moet blijven bloeden voor de mensen met tophypotheken. Niemand heeft ze verplicht die te hoge hypotheek te nemen, niemand heeft ze ooit gegarandeerd dat HRA onbeperkt zou blijven bestaan, en niemand heeft ze ooit gegarandeerd dat prijzen zullen blijven stijgen.
Ga eens tellen hoeveel huurders er zijn! Allemaal mensen die niet gekocht hebben, omdat huizen belachelijk duur zijn. Vergelijk het met de omringende landen, ga eens tellen hoe weinig "sociale" huur ze daar (nodig) hebben.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Kom maar eens met cijfers over de groep niet-huiseigenaren die niet gekocht hebben omdat ze speculeerden op een prijsdaling, dan praten we wel eens verder
Je utopie dat in Nederland de prijzen zullen dalen met 50% kan gewoonweg niet hardgemaakt worden, daar is het huidige stelsel helemaal niet op gebouwd. Meer kavels ertegenaan pleuren gaat je ook niet helpen, want het huidige stelsel van gemeentes die bouwkavels verkopen aan projectontwikkelaars zorgt ervoor dat die woekerprijzen nog steeds blijven bestaan. Het enige wat je doet is meer kavels aanbieden op een markt die nu toch zo dood als een pier isquote:Op vrijdag 3 september 2010 10:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Onzin. De oplossing "meer kavels met bouwvergunning voor particulieren tegen een fatsoenlijke prijs" bestaat nu nog steeds. En als je dat niet snapt ben je oostindisch blind, omdat je zelf hoopt dat je stulpje meer waard wordt... Kijk toch eens naar de langere termijn man! Wil je de rest van je leven blijven wonen, of koop je liever over 10-20 jaar een veel groter huis tegen een niet-bubbel-prijs?
Zie hierboven. Dat is voorzichtig afbreken. Niet die halfslachtige maatregelen die jij voorstelt waarmee je huidige woningeigenaars rucksichloos dupeert.quote:Wat jij "voorzichtig afbreken" noemt, noem ik nog een generatie starters voor de kosten laten opdraaien.
quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ga eens tellen hoeveel huurders er zijn! Allemaal mensen die niet gekocht hebben, omdat huizen belachelijk duur zijn. Vergelijk het met de omringende landen, ga eens tellen hoe weinig "sociale" huur ze daar (nodig) hebben.
Dat is ook de reden dat er geenhuis meer verkocht wordt, het is zaak weer de oude premieregling voor nieuwbouwwoningen van stal te halenquote:Op vrijdag 3 september 2010 01:10 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Aldus rabobank & CBS.
Dus alle babyboomers zijn in hun eigen huis blijven zitten, 30 jaar lang? Je hebt te maken met een doorstroming die er wel degelijk is; ook de babyboomers zitten soms met hoge hypotheken.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:51 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
We hebben een groep babyboomers die al helemaal niet onder water staan. Of ze hebben al hun overwaarde geconsumeerd en dan verdienen ze ook dat er een consequentie aanhangt.
De mensen die rond 2000 hebben gekocht hebben ook nog een aardige stijging meegemaakt en zijn misschien verkast maar staan niet ver onder water en wonen prima.
De mensen die na 2000 tot 2007 hebben gekocht kunnen een probleem hebben ja, maar nogmaals de vraag hoe groot is die groep dan?
Honderdduizenden? Er staan maar 213.000 huizen te koop en ik vind het wat moeilijk te geloven dat die allemaal problematische schulden hebben.
Dit doet zich iedere tien jaar voor dat er een stel mensen de klos zijnquote:Op vrijdag 3 september 2010 10:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]De mensen die na 2007 gekocht hebben zijn de starters die wss het minst getroffen zullen worden, maar nog steeds teveel zullen betalen voor een hypotheek die de waarde van hun huis niet meer zal vertegenwoordigen.
Mensen die failliet gaan als de HRA word afgeschaft zijn economisch helemaal niet interessant. Die lui zijn tot aan hun oogkassen toe gefinancierd en gaan de komende decennia niet zorgen voor economische groei, beter is het dan om ze desnoods in de schuldsanering te stoppen. Uiteraard vinden de schuldeisers dat niet zo'n goed idee... but who caresquote:Op vrijdag 3 september 2010 10:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat gaat natuurlijk niet op bij het afschaffen van de HRA. Als Keesje niet snapt dat je je juist zorgen moet maken om de groep woningbezitters die bij het afschaffen van de HRA hun maandlasten niet meer kunnen opbrengen moet Keesje maar de schoffel gaan hanteren want dan snapt Keesje weinig van economische maatregelen en de consequenties daarvan.
Mwah, valt wel mee hoor. Op dit moment ligt de bouw toch al stilquote:Op vrijdag 3 september 2010 11:04 schreef Foksnor het volgende:
niks nieuws, komt allemaal goed, maar we moeten wel leuk blijven bouwen met ruime woningen op ruime kavels, anders ziet Nederland er als een krottenwijk uit binnekort
Uiteraard niet allemaal, maar het zijn er ongetwijfeld heel veel! Vandaar dat dit probleem in andere landen niet speelt.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]weer zo`n ongefundeerde uitspraak die nergens op slaat. Niet alle huurders zijn mensen die graag wilden kopen in die tijd, of nu zelfs willen kopen. Serieus, onderbouw het nou eens, want dit is luchtfietsen wat je doet.
Je krijgt ook in de brugklas voorgeschoteld dat het enorm dom is om gigantische schulden aan te gaan, zeker als daar vrijwel geen waarde tegenover staat.... zie je de parallellen met de woningmarkt? Ik wel... maar ik heb dan ook goed opgelet. Wat jij wilt is het 'ondernemersrisico' van de leenkampioenen afwentelen op degene die niet zulke risico's wensen te nemen... dat is zeer onrechtvaardig en ronduit asociaal. Nee.... beter is het om ook mee te doen aan het pyramidespel...quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:45 schreef Scorpie het volgende:
Volgens mij snap je echt niet wat je aanricht met zulke draconische maatregelen. Het is economie die je in de brugklas krijgt voorgeschoteld.
Juist wel. Dat zijn de mensen die je economisch gezien op de been wilt houden omdat ze je later naw meer zullen opleveren. Immers, starters met een tophypotheek zijn op den duur misschien wel de grootverdieners van de natie.quote:Op vrijdag 3 september 2010 11:04 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mensen die failliet gaan als de HRA word afgeschaft zijn economisch helemaal niet interessant.
Zodat de staat er weer voor op kan draaien? Liever niet.quote:Die lui zijn tot aan hun oogkassen toe gefinancierd en gaan de komende decennia niet zorgen voor economische groei, beter is het dan om ze desnoods in de schuldsanering te stoppen.
Tja, niet alleen dupeer je consumenten maar ook de banken, die toch al niet zo goed meer tegen een stootje kunnen. En dan maar blijven kankeren dat we bailouts nodig hebben omdat anders de economie ompleurtquote:Uiteraard vinden de schuldeisers dat niet zo'n goed idee... but who cares
De babuboomers hebben prijsstijgingen meegemaakt van 500% dus als je dan nog met een te hoge hypotheek zit is het echt je eigen schuld. Laten we die even buiten beschouwing laten.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus alle babyboomers zijn in hun eigen huis blijven zitten, 30 jaar lang? Je hebt te maken met een doorstroming die er wel degelijk is; ook de babyboomers zitten soms met hoge hypotheken.
De mensen die rond 2000 gekocht hebben maar niet verkocht hebben zullen nu naw wel verlies maken op hun huis. Meestal zijn dat de starters van toen die nu net een gezin hebben en die dus als eerste dit soort maatregelen zullen voelen.
De mensen die na 2007 gekocht hebben zijn de starters die wss het minst getroffen zullen worden, maar nog steeds teveel zullen betalen voor een hypotheek die de waarde van hun huis niet meer zal vertegenwoordigen. Maar hey, zolang de huidige starter maar niet de dupe is toch?
Dat ligt er maar net aan wat voor huis je koopt. Ik durf te stellen dat er een hoop koophuizen in het wat duurdere segment zijn die hun hypotheekwaarde min of meer vasthouden. Daarnaast is het een grove schande dat je op school niet de basics uitgelegd krijgt van de huidige hypotheekmarkt.quote:Op vrijdag 3 september 2010 11:07 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je krijgt ook in de brugklas voorgeschoteld dat het enorm dom is om gigantische schulden aan te gaan, zeker als daar vrijwel geen waarde tegenover staat.... zie je de parallellen met de woningmarkt? Ik wel...
Ik wentel helemaal niks af. Ik zeg alleen dat de maatregelen die hier voorgesteld worden dom en kortzichtig te noemen zijn, en heb al een voorproefje gegeven van wat er echt moet veranderen wil je de woningmarkt gezond maken.quote:maar ik heb dan ook goed opgelet. Wat jij wilt is het 'ondernemersrisico' van de leenkampioenen afwentelen op degene die niet zulke risico's wensen te nemen... dat is zeer onrechtvaardig en ronduit asociaal. Nee.... beter is het om ook mee te doen aan het pyramidespel...
Nee, die kan je niet buiten beschouwing laten, want die mensen kochten vervolgens een huis dat ook 500% in waarde was gestegen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 11:10 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
De babuboomers hebben prijsstijgingen meegemaakt van 500% dus als je dan nog met een te hoge hypotheek zit is het echt je eigen schuld. Laten we die even buiten beschouwing laten.
Dat gaan ze niet krijgen in het huidige stelsel, maar dat heb ik al uitgelegd.quote:Het gaat mij er niet om dat starters niet de dupe mogen zijn, maar dat ze wat value voor money moeten krijgen.
ne hoor ,hier worden ruime woningen gebouwd, en die zijn in notime wegquote:Op vrijdag 3 september 2010 11:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mwah, valt wel mee hoor. Op dit moment ligt de bouw toch al stilEerst die projectontwikkelaars er maar eens uitwippen, geldwolven dat het er zijn.
Laten we een soort stichting of vereniging oprichten die als enig doel heeft om woningen te bouwen en te zorgen dat er voldoende betaalbare woonruimte is.quote:Op vrijdag 3 september 2010 11:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mwah, valt wel mee hoor. Op dit moment ligt de bouw toch al stilEerst die projectontwikkelaars er maar eens uitwippen, geldwolven dat het er zijn.
Ik snap je hele argument niet... waarom zou de economie in elkaar donderen als de huizenprijzen dalen? Er komt immers geen cent meer of minder in de economie als de huizenprijzen dalen, mensen houden dan juist geld over wat in andere sectoren van de economie terecht komt... ik verwacht zelfs een positief effect omdat de economie meer divers word en daardoor minder leunt op de 'motor' van de economiequote:Op vrijdag 3 september 2010 10:49 schreef Scorpie het volgende:
Ja, dat klopt. De oplossing van 20 jaar geleden volstaat nu niet meer, als je dat niet snapt ben je blind, of wil je het gewoon niet snappen. Ik snap dat je je eigenbelang boven de groep stelt, maar je kortzichtigheid zal je uiteindelijk ook op gaan breken als de hele economie in elkaar dondert. Je schijnt te vergeten dat de huidige huizenmarkt op lucht gebouwd is, dat moet je dan ook voorzichtig afbreken en opnieuw opbouwen. Niet met de sloophamer en maar roepen dat slachtoffers 'collateral damage' zijn.
Om mij heen heb ik veel mensen die doorstromer zijn (40+ jaar oud en verdienen zeer aardig). Deze geven aan dat ze wel willen doorstromen naar een ander huis, maar als ze zien wat ze moeten bijleggen (zelfs na verkoop van huidge woning) voor een woning die niet eens substantieel groter is.... dan zien ze er gewoon vanaf.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus alle babyboomers zijn in hun eigen huis blijven zitten, 30 jaar lang? Je hebt te maken met een doorstroming die er wel degelijk is; ook de babyboomers zitten soms met hoge hypotheken.
De mensen die rond 2000 gekocht hebben maar niet verkocht hebben zullen nu naw wel verlies maken op hun huis. Meestal zijn dat de starters van toen die nu net een gezin hebben en die dus als eerste dit soort maatregelen zullen voelen.
De mensen die na 2007 gekocht hebben zijn de starters die wss het minst getroffen zullen worden, maar nog steeds teveel zullen betalen voor een hypotheek die de waarde van hun huis niet meer zal vertegenwoordigen. Maar hey, zolang de huidige starter maar niet de dupe is toch?
Ja... kopers die tot hun oogkassen gefinancierd zijn.... daar moet de economie het van hebben. Dat geloof jezelf toch niet echt.... toch?quote:Op vrijdag 3 september 2010 11:08 schreef Scorpie het volgende:
Juist wel. Dat zijn de mensen die je economisch gezien op de been wilt houden omdat ze je later naw meer zullen opleveren. Immers, starters met een tophypotheek zijn op den duur misschien wel de grootverdieners van de natie.
Nee.... de banken.quote:Zodat de staat er weer voor op kan draaien? Liever niet.
De banken die onverantwoordelijke hypotheken nemen mogen van mij failliet gaan, deposito garantie stelsel mag alleen nog maar van toepassing zijn op spaarbanken. Hypotheekbanken moeten gescheiden worden van de spaarbanken. Zodoende kunnen banken dan failliet gaan zonder dat dit schade oplevert voor de overheid (belastingbetaler). Laat de markt zich maar eens bewijzen i.p.v. constant de hand op te houden.quote:Tja, niet alleen dupeer je consumenten maar ook de banken, die toch al niet zo goed meer tegen een stootje kunnen. En dan maar blijven kankeren dat we bailouts nodig hebben omdat anders de economie ompleurt
Die eerste stelling ben ik niet met je eens, die groep zal er een stuk beter inzitten dan mensen die te maken hebben met prijsdalingen vanaf hun eerste huis. Uitzonderingen zitten er in elke groep maar ik verwacht niet dat hier de grootste problemen omtstaan.quote:Op vrijdag 3 september 2010 11:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, die kan je niet buiten beschouwing laten, want die mensen kochten vervolgens een huis dat ook 500% in waarde was gestegen.
[..]
Dat gaan ze niet krijgen in het huidige stelsel, maar dat heb ik al uitgelegd.
De BB'ers hebben wel degelijk zichzelf weten te verrijken. De prijs/kwaliteit verhouding is bij starterwoningen veel slechter dan bij de duurdere woningen. Ik heb een collega (BB'er) die een huis van 600k heeft maar vrijwel niets meer verdient dan mij. Allemaal bij elkaar gesprokkeld door vaak te kopen en verkopen en iedere keer de overwaarde te investeren in een groter huis. Dat heeft hem vrijwel niets extra's gekost, zo zijn er veel meer van zijn generatie.quote:Op vrijdag 3 september 2010 11:12 schreef Scorpie het volgende:
Nee, die kan je niet buiten beschouwing laten, want die mensen kochten vervolgens een huis dat ook 500% in waarde was gestegen.
Vergeet ook niet dat de rente enorm gedaald is, als je nu een grote schuld op je neemt en de rente gaat stijgen dan ben je gewoon veel duurder uit. Als de HRA afgeschaft of beperkt word dan ga je dat ook merken. Mensen liggen aan het infuus van een gevaarlijke cocktail van schuld, hoge rentelast met weinig tegenwaarde en een onzeker toekomst. Tja..... je moet wel een trill seeking junkie zijn om in dat avontuur te stappenquote:Op vrijdag 3 september 2010 11:21 schreef fedsingularity het volgende:
Je 2e stelling ben ik het mee eens, ik zie ook niet 1,2,3 hoe dat zou kunnen verbeteren dus het lijkt erop dat alles voorlpig op slot zit.
Een huis was 30 jaar terug ook duur voor de mensen die toen leefden, alleen de economische vooruitzichten zijn nu niet zo geweldig dat ik denk van koop maar een huis en later komt het wel goed.
Het is nu een onacceptabel risico imho.
We hebben nu te maken met straatarme starters met studieschulden en een hoog uitgavenpatroon en een tijdelijk deeltijdcontract, behalve mensen die hun ouders zo gek krijgen om voor 50.000 euro garant te staanquote:Op vrijdag 3 september 2010 11:21 schreef fedsingularity het volgende:
Het is nu een onacceptabel risico imho.
Je zit in een riante positie! Vergeet dat niet met onderhandelen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:59 schreef MikeyMo het volgende:
Ik ben een starter op de woningmarkt en aan het rondkijken. Doordat ik een substantieel bedrag in de aanschaf van een nieuwe woning kan stoppen kan ik gelukkig verder kijken dan de starterswoningen van 140.000 waar de gemiddelde modaalverdienende starter uit kan kiezen.
Gezien de toename van het aantal te koop staande woningen, gaat dit argument niet op.quote:Op vrijdag 3 september 2010 11:27 schreef MikeyMo het volgende:
Als de huizenprijsbubbel barst betekent dat ook dat mensen die de lasten kunnen blijven dragen gedwongen moeten blijven wonen in hun huis omdat ze anders flink verlies hebben. Dan komt de woningmarkt nog erger op slot.
Er blijven altijd mensen verhuizen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 11:27 schreef MikeyMo het volgende:
Als de huizenprijsbubbel barst betekent dat ook dat mensen die de lasten kunnen blijven dragen gedwongen moeten blijven wonen in hun huis omdat ze anders flink verlies hebben. Dan komt de woningmarkt nog erger op slot.
Als ze inderdaad doorkrijgen dat het pensioen niet is wat ze gehoopt/verwacht hadden en ze zien de prijzen wat dalen zou er dumping kunnen ontstaan maar ik weet het, iets teveel 'als'..quote:Op vrijdag 3 september 2010 11:27 schreef Foksnor het volgende:
[..]
We hebben nu te maken met straatarme starters met studieschulden en een hoog uitgavenpatroon en een tijdelijk deeltijdcontract, behalve mensen die hun ouders zo gek krijgen om voor 50.000 euro garant te staan
De meesten blijven op hun kamer hangen
Daarnaast is er een grote groep die wil cashen, omdat de pensioenen omlaag gaan en de toekomst onzeker is en die 300.000 euro ligt te lonken om leuke dingen mee te gaan doen.
Ook zijn woningen in mooie gebieden in het buitenland spotgoedkoop
En over 4 jaar zijn ze 65 jaar en dat is al snel he, dus zet het hok maar vast in de verkoop
Er barst niets, hooguit zakt de woningprijzen 10% terug daar heeft niemand last vanquote:Op vrijdag 3 september 2010 11:27 schreef MikeyMo het volgende:
Helemaal niet... de vraagprijzen waren al reeds onrealistisch... daarom zit de markt al reeds muurvast. De enige manier om dat te doorbreken is gewoon door het plegen van nieuwbouw. De woningproductie moet omhoog tegen een betaalbare prijs, maar daar wil de vastgoedmaffia nog niet aan, geef het tijd en ze gaan door de knieën. Mocht dat niet gebeuren dan dienen ze een knieschot toegediend te krijgenquote:Op vrijdag 3 september 2010 11:27 schreef MikeyMo het volgende:
De 10% is al reeds gehaald.... en we dalen verder.quote:Op vrijdag 3 september 2010 11:47 schreef Foksnor het volgende:
[..]
Er barst niets, hooguit zakt de woningprijzen 10% terug daar heeft niemand last van
Nog geen probleem, de mnensen die onder water zitten kunnen niet of moeilijk verhuizen momenteel, tja pech danquote:Op vrijdag 3 september 2010 12:03 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De 10% is al reeds gehaald.... en we dalen verder.
Als je je volledig tot de nek toe in de schulden werkt, en die hypotheekrenteaftrek daadwerkelijk hard nodig hebt om rond te kunnen komen, ben je in mijn ogen meer speculant dan huizenkoper. Dan had je beter in een goedkoper huis kunnen gaan zitten.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Toch blijft het allemaal lastig.quote:Op vrijdag 3 september 2010 12:03 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De 10% is al reeds gehaald.... en we dalen verder.
En de hele HRA discussie, tja laat die gewoon lekker bestaan maar verplicht mensen tot aflossen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 12:32 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Als je je volledig tot de nek toe in de schulden werkt, en die hypotheekrenteaftrek daadwerkelijk hard nodig hebt om rond te kunnen komen, ben je in mijn ogen meer speculant dan huizenkoper. Dan had je beter in een goedkoper huis kunnen gaan zitten.
Aangezien veel mensen zich nu in zo'n situatie MOETEN werken (er zijn immers geen goedkope huizen beschikbaar, zowel koop als huur) is ingrijpen in deze situatie in mijn ogen het meest eerlijk. Ook al dalen de huizenprijzen daardoor, en gaan sommige mensen er dus op achteruit.
Het probleem zit hem dan ook niet in de lening an sich. Het probleem zit hem in de speculatie die daarop volgde.quote:Op vrijdag 3 september 2010 12:38 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
En de hele HRA discussie, tja laat die gewoon lekker bestaan maar verplicht mensen tot aflossen.
Dan hebben we over 30 jaar allemaal trotse huizenbezitters en is de overheid nog maar een fractie kwijt aan HRA belastingkorting.
Het roer moet dan wel drastisch om van leenstimulering naar spaarstimulering (onaantrekkelijk maken om te lenen)
Bijna iedereen die ik spreek zegt dat ze geen schulden hebben, alleen een hypotheek![]()
De grootste misvatting van het decennium, zie ook de reacties van Scorpie.
Als dat een veilige lening wss hadden er nu geen mensen probelemen gehad.
Onbegrijpelijk dat overheden en centrale banken het zover hebben laten komen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 12:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het probleem zit hem dan ook niet in de lening an sich. Het probleem zit hem in de speculatie die daarop volgde.
Banken boeken niks af hoor, tenzij een huis naar de openbare verkoping gaat, voor die tijd is er al lang iets geregeld met een huurhuis en een persoonlijke lening.quote:Op vrijdag 3 september 2010 12:33 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Toch blijft het allemaal lastig.
De banken mogen niet afboeken omdat ze anders stuk gaan .
Halloquote:Op vrijdag 3 september 2010 12:47 schreef fedsingularity het volgende:
Onbegrijpelijk dat overheden en centrale banken het zover hebben laten komen.
Als de prijs niet in relatie staat tot het onderpand creeer je gigantische risico's.
Er zijn natuurlijk heel wat banken, aandeelhouders en tussenpersonen die er leuk aan verdiend hebben en het is jammer dat nu de belastingbetaler/hypotheeknemer moet bloeden.
Dom... slim... in ieder geval zijn ze enorm onverantwoordelijk bezig de laatste decennia, met hebzucht als de voornaamste motivator.quote:
Tja, als de koers niet hard genoeg omhoog wil en je hebt bij je aanstelling gratis een pakket van 1 miljoen opties gekregen dan moet je toch wat??quote:Op vrijdag 3 september 2010 13:10 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dom... slim... in ieder geval zijn ze enorm onverantwoordelijk bezig de laatste decennia, met hebzucht als de voornaamste motivator.
En dat noem jij "niet dom"quote:Op vrijdag 3 september 2010 13:11 schreef Foksnor het volgende:
[..]
Tja, als de koers niet hard genoeg omhoog wil en je hebt bij je aanstelling gratis een pakket van 1 miljoen opties gekregen dan moet je toch wat??
De kredietkraan die blijft wel open, dat is het probleem niet.quote:Op vrijdag 3 september 2010 13:12 schreef xenobinol het volgende:
Even wat anders, wanneer verwachten jullie dat de economie echt goed last begint te krijgen van het tekort aan nieuwe kredieten? Zodra de overheden hun uitgaven gaan terug schroeven? In dat geval moet er zo snel mogelijk een nieuw kabinet komen dat flink gaat snijden
?? Is het niet net andersom? Bijdrukken is toch inflatiebevorderend? Dus bij een lage inflatie/c.q. deflatie kun je wel wat bijdrukken maar als de inflatie uit de klauw loopt juist niet.quote:Op vrijdag 3 september 2010 13:17 schreef Foksnor het volgende:
[..]
De kredietkraan die blijft wel open, dat is het probleem niet.
Het probleem is bezuinigen want dat leidt tot Deflatie en dat is moordend voor de dollarprint koning de USA, want met inflatie mogen ze lekker geld bijdrukken, maar met deflatie moeten ze geld innemen![]()
Nee bij een inflatie van 6% neemt de waarde van het uitstaande geld 6% af dus de koopkracht daalt.quote:Op vrijdag 3 september 2010 15:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
?? Is het niet net andersom? Bijdrukken is toch inflatiebevorderend? Dus bij een lage inflatie/c.q. deflatie kun je wel wat bijdrukken maar als de inflatie uit de klauw loopt juist niet.
Precies.... inflatie word met name veroorzaakt doordat banken rente vragen voor uitgeleend geld, deze moet weer opgebracht worden door nieuw uit te geven leningen. Als overheden beginnen met geld bij te drukken dan neemt dit effect alleen maar verder toe. Waar jij op doelt is dat de overheid geld bij drukt om deflatie tegen te gaan? Probleem is dat de centrale banken het geld bijdrukken en de overheid daarover rente laat betalen, nu... die rente is momenteel erg laag maar als ze gaat stijgen zal dit een enorme lastenverzwaring betekenen voor de overheden. Overheden zullen op een gegeven moment niet meer in staat zijn de geldpers aan te zetten zonder daarmee hun eigen economie te ruineren. De oplossing is simpel maar niet leuk... bezuinigen en welvaart inleveren.quote:Op vrijdag 3 september 2010 15:38 schreef Foksnor het volgende:
[..]
Nee bij een inflatie van 6% neemt de waarde van het uitstaande geld 6% af dus de koopkracht daalt.
Het opgeslagen geld van dictators en drugsmokkelaars in de zwitsere kluizen neemt 6% in koopkracht af.
Zie het maar als een soort stiekeme belasting
gewoon flink de geldpers aan. lekker hoge inflatie. alle schulden weg. klaar. slotje.quote:Op vrijdag 3 september 2010 15:49 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Precies.... inflatie word met name veroorzaakt doordat banken rente vragen voor uitgeleend geld, deze moet weer opgebracht worden door nieuw uit te geven leningen. Als overheden beginnen met geld bij te drukken dan neemt dit effect alleen maar verder toe. Waar jij op doelt is dat de overheid geld bij drukt om deflatie tegen te gaan? Probleem is dat de centrale banken het geld bijdrukken en de overheid daarover rente laat betalen, nu... die rente is momenteel erg laag maar als ze gaat stijgen zal dit een enorme lastenverzwaring betekenen voor de overheden. Overheden zullen op een gegeven moment niet meer in staat zijn de geldpers aan te zetten zonder daarmee hun eigen economie te ruineren. De oplossing is simpel maar niet leuk... bezuinigen en welvaart inleveren.
Pensioenen weg, spaargeld weg, je salaris is niets meer waard, de economie stort volledig in elkaar. Tja.... goed ideequote:Op vrijdag 3 september 2010 17:45 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
[..]
gewoon flink de geldpers aan. lekker hoge inflatie. alle schulden weg. klaar. slotje.
Halloquote:Op vrijdag 3 september 2010 13:08 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hallo![]()
Waarom altijd de schuld afschuiven op de overheid... de burgers die hebben daar net zo hard aan meegewerkt. Vaak met het excuus: "een ander doet het ook, dus ik moet wel meedoen". Wat zijn we toch weer allemaal lekker individueel bezig![]()
In plaats van het gezonde verstand aan het werk te zetten, regeert de gemakszucht![]()
en dan later ook nog gaan zeuren en zielig doen als het systeem onder zijn eigen gewicht bezwijkt... onbegrijpelijk. Scorpie wil vervolgens ook nog als geldig argument in de strijd gooien dat we het systeem vooral in stand moeten houden omdat er anders mensen in de problemen komen. Daarbij even helemaal voorbij gaan aan het feit dat een hoop mensen al reeds buitenspel gezet zijn door het systeem. een economie bekommert zich om de mensen die geld hebben of bereid zijn een schuld aan te gaan. Mensen die dat reeds gedaan hebben, hebben geen recht van spreken meer, die moeten eerst hun verplichtingen maar eens afwerken. M.a.w. bouwen doen we binnenkort gewoon weer voor de starter, niet voor de uitgerangeerde leenkampioenen
joh ik hoorde de mensen zeggen kijk eens allemaal overwaarde op mijn huisquote:Op vrijdag 3 september 2010 20:22 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Hallo![]()
Xeno geeft een gratis festival met gratis bacardi.
Het loopt verschrikkelijk fout af met sommige van zijn gasten, maar ja het is hun eigen verantwoordelijkheid natuurlijk. Hadden ze maar met mate moeten drinken.
Das dan wel weer een pluspunt van de crisis he.. die mensen hoor je nu niet meer.quote:Op vrijdag 3 september 2010 20:38 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
[..]
joh ik hoorde de mensen zeggen kijk eens allemaal overwaarde op mijn huistoen het goed ging... en nu zou ik ervoor op moeten draaien? no way. wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
have fun with it
Jawel hoor. Ze vertellen dat je nu een huis moet kopen, anders gaat het niet goed met ze.quote:Op vrijdag 3 september 2010 20:47 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Das dan wel weer een pluspunt van de crisis he.. die mensen hoor je nu niet meer.
Al die kneuzen die de overwaarde op hun woning al hebben geconsumeerd doen nu massaal beroep op de tokkiebailout die de gemeentes (Den Haag) aanbieden, om dit kansloos volk te redden van de ondergangquote:Op vrijdag 3 september 2010 20:47 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Das dan wel weer een pluspunt van de crisis he.. die mensen hoor je nu niet meer.
Als die studenten en de huisbaas overeenkomen dat dit kan, dan moet dat ook gewoon kunnen. De overheid heeft zich daar helemaal niet mee te bemoeien.quote:Op vrijdag 3 september 2010 23:49 schreef Verburg_K het volgende:
Al die studenten die op hun kamer blijven wonen, na het afstuderen, met hun achterlijke studieschuld, moeten van die kamer af geschopt worden en verplicht een woning kopen van Funda,
Weg met al die loosers met hun tijdelijke contracten![]()
Klaar, net als Bush deed, gewoon hypotheken verstrekken aan mensen zonder inkomen
En de babyboomers moet verboden worden hun woning te verkopen, tegen de topprijs ,en de winst mee naar het buitenland te nemen
De overheid kan zich hier wel degelijk mee bemoeien om de doorstroom in de woningmarkt op gang te krijgen door extra koopsubsidie voor studenten of een huurbelasting op studentenkamersquote:Op zaterdag 4 september 2010 20:13 schreef Emu het volgende:
[..]
Als die studenten en de huisbaas overeenkomen dat dit kan, dan moet dat ook gewoon kunnen. De overheid heeft zich daar helemaal niet mee te bemoeien.
Ja vanaf nu gaat het alleen maar bergafwaartsquote:Op zondag 5 september 2010 00:30 schreef WammesWaggel het volgende:
De woningbouwverenigen zoals oa De Key in Amsterdam willen rap van hun huizen af zo lijkt het, ik krijg via de email nu zeker 4x zoveel woningen aangeboden in verhouding tot een maand of zes geleden.
http://www.dekey.nl/kopers/kopen-met-voorkennis/inschrijven/
jups. bezuinigingen komen eraan. het gaat 5 jaar feest worden .. minstens....quote:Op zondag 5 september 2010 03:04 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
Ja vanaf nu gaat het alleen maar bergafwaarts
nee. ik heb geen koophuis dat ik kwijt kan rakenquote:Op zondag 5 september 2010 07:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
hebben jullie ook internet in jullie schuilkelders?
Uiteraard, heb er net zelfs glasvezel in laten aanleggen, mij zie je de komende 30 jaar niet meer boven de grondquote:Op zondag 5 september 2010 07:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
hebben jullie ook internet in jullie schuilkelders?
ik had laatst een huisje gevolgd op funda. verkocht onder voorbehoud. maandje later weer terug in de verkoopquote:Op zondag 5 september 2010 11:16 schreef xenobinol het volgende:
Ik zat weer eens wat woningen te bekijken, blijkt in mijn buurt een pandje al bijna 700 dagen te koop te staan. De prijsgeschiedenis liet zien dat de vraagprijs 2 jaar geleden nog op 228k stond. Ondertussen is hij al reeds een keertje in de veiling aangeboden voor 150k..... niemand die het gekocht heeft. Volgende week gaat hij wederom voor die prijs in de veiling, ik ga vanmiddag even kijken of het object leeg staat (tijdens mijn zondagswandeling), ik vermoed dat het van een stelletje is dat in scheiding ligt of van iemand die overleden is. Misschien bel ik zelfs wel even bij de buren aan om het ware verhaal te achterhalen, misschien krijg ik zelfs van de buren dan wel appeltaart met slagroom
Hier staan tegenwoordig zelfs huurwoningen leeg, de minimale inkomensgrens, met vast contract, wordt een beetje te strikt genomen denk ik of men kan het niet meer missenquote:Op zondag 5 september 2010 11:16 schreef xenobinol het volgende:
Ik zat weer eens wat woningen te bekijken, blijkt in mijn buurt een pandje al bijna 700 dagen te koop te staan. De prijsgeschiedenis liet zien dat de vraagprijs 2 jaar geleden nog op 228k stond. Ondertussen is hij al reeds een keertje in de veiling aangeboden voor 150k..... niemand die het gekocht heeft. Volgende week gaat hij wederom voor die prijs in de veiling, ik ga vanmiddag even kijken of het object leeg staat (tijdens mijn zondagswandeling), ik vermoed dat het van een stelletje is dat in scheiding ligt of van iemand die overleden is. Misschien bel ik zelfs wel even bij de buren aan om het ware verhaal te achterhalen, misschien krijg ik zelfs van de buren dan wel appeltaart met slagroom
Dat is hier niets anders..... grote huurwoningen waar vroeger migranten gezinnen in woonden... dus met extra grote slaapkamersquote:Op zondag 5 september 2010 11:35 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
Hier staan tegenwoordig zelfs huurwoningen leeg, de inkomensgrens wordt een beetje te strikt genomen denk ik
Hier worden grote huurwoningen vaak gehuurd door een vader en verdeeld onder 4 studentenquote:Op zondag 5 september 2010 11:40 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat is hier niets anders..... grote huurwoningen waar vroeger migranten gezinnen in woonden... dus met extra grote slaapkamers![]()
Helemaal afgeleefd en op.... vraagprijs lag rond de 135k, ondertussen verlaagt naar 128k. Uiteraard is er niemand op de wereld te vinden die ze wil kopen, wachtlijsten hebben de corporaties nog steeds. Maar ze weigeren deze woningen uit de verkoop te halen, men weet dat er zwaar onderhoud aan gepleegd moet worden en de huren die ze voor deze kasten vragen zijn ook niet mals. kansloze actie als je het mij vraagt.
Dat is ook een optie... helaas valt er hier niet zoveel te studeren, Polen huisvesten daarentegen dat gebeurt wel vaak. Uiteraard is onderhuur ten strengste verboden.... de vastgoedmaffia ziet concurrentie nl. niet zo zittenquote:Op zondag 5 september 2010 11:50 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
Hier worden grote huurwoningen vaak gehuurd door een vader en verdeeld onder 4 studenten
Toch, voor 150K. Als ze het nog niet verkopen en je kunt het voor 130 of 140 krijgen... Dan heb je toch wel (in deze prijscategorie) de lucht er uit gelopen. Heel veel lager gaat het echt niet meer.quote:Op zondag 5 september 2010 11:16 schreef xenobinol het volgende:
je weet niet waar, hoe of wat. daarbij is de lucht nog lang niet uit de markt.quote:Op zondag 5 september 2010 13:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch, voor 150K. Als ze het nog niet verkopen en je kunt het voor 130 of 140 krijgen... Dan heb je toch wel (in deze prijscategorie) de lucht er uit gelopen. Heel veel lager gaat het echt niet meer.
Koop voor 135K, gooi er nog 25K verbouwing tegenaan en je hebt toch voor 160K een woning. Met alle geldende subsidies, die toch niet allemaal drastisch afgebouwd worden, woon je dan niet te duur.
De prijsstelling was ook volkomen fantasie, soortgelijke woningen in de straat staan te koop voor zo'n 170k. Uiteraard zitten ze daar nu een stuk onder, maar toch... die andere woningen verkopen ook niet. Het zijn huizen die al reeds zo'n 30 jaar oud zijn, nooit groot onderhoud gehad hebben en de buurt is ook niet echt om vrolijk van te worden. Vandaag ben ik er even langsgelopen.... het huis staat inderdaad leeg, hoewel de luxaflex potdicht zit hangt er een briefje op de voordeur met het verzoek de post naar nummer 10 (iets verder op in de straat de doen) Misschien woont de vorige vrouw des huizes wel bij de buurman inquote:Op zondag 5 september 2010 13:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch, voor 150K. Als ze het nog niet verkopen en je kunt het voor 130 of 140 krijgen... Dan heb je toch wel (in deze prijscategorie) de lucht er uit gelopen. Heel veel lager gaat het echt niet meer.
Koop voor 135K, gooi er nog 25K verbouwing tegenaan en je hebt toch voor 160K een woning. Met alle geldende subsidies, die toch niet allemaal drastisch afgebouwd worden, woon je dan niet te duur.
En weet je wat? Bijna iedere huurder die ik spreek zegt OOK dat hij geen schulden heeft.quote:Op vrijdag 3 september 2010 12:38 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
En de hele HRA discussie, tja laat die gewoon lekker bestaan maar verplicht mensen tot aflossen.
Dan hebben we over 30 jaar allemaal trotse huizenbezitters en is de overheid nog maar een fractie kwijt aan HRA belastingkorting.
Het roer moet dan wel drastisch om van leenstimulering naar spaarstimulering (onaantrekkelijk maken om te lenen)
Bijna iedereen die ik spreek zegt dat ze geen schulden hebben, alleen een hypotheek![]()
De grootste misvatting van het decennium, zie ook de reacties van Scorpie.
Als dat een veilige lening wss hadden er nu geen mensen probelemen gehad.
En toch moet ik dan de huurder in dezen gelijk geven, want die heeft geen schulden. Die maakt wel kosten die gelijkwaardig of misschien zelfs hoger zijn dan de huiseigenaar...quote:Op zondag 5 september 2010 21:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En weet je wat? Bijna iedere huurder die ik spreek zegt OOK dat hij geen schulden heeft.
Als ik dan zeg dat hij ook de komende 50 a 70 jaar maandelijks zijn huur moet betalen, en of hij weleens uitgerekend heeft hoeveel dat bij elkaar is (incl. de jaarlijkse huursverhoging) krijg ik consequent als argument: 'Ja maar, ik kan mijn huur elk moment opzeggen hoor want dan verhuis ik gewoon....'
En als je dan voorzichtig meedeelt dat ook de nieuwe woning huur danwel hypotheek kost....
Nou dan.... Dan wordt het te ingewikkeld... Veel te ingewikkeld zelfs.
Zo simpel is het niet. Het gaat om het verschil tussen de schuld die men heeft (de hypotheek) en de waarde van het onderpand. Als de waarde van het onderpand hoger is dan de schuld dan heeft men juist geld. Maar als de waarde van het onderpand minder is dan de hypotheek, dan heeft men schuld. Dat is een essentieel verschil tussen de huurder en koper.quote:Op zondag 5 september 2010 21:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En weet je wat? Bijna iedere huurder die ik spreek zegt OOK dat hij geen schulden heeft.
Als ik dan zeg dat hij ook de komende 50 a 70 jaar maandelijks zijn huur moet betalen, en of hij weleens uitgerekend heeft hoeveel dat bij elkaar is (incl. de jaarlijkse huursverhoging) krijg ik consequent als argument: 'Ja maar, ik kan mijn huur elk moment opzeggen hoor want dan verhuis ik gewoon....'
En als je dan voorzichtig meedeelt dat ook de nieuwe woning huur danwel hypotheek kost....
Nou dan.... Dan wordt het te ingewikkeld... Veel te ingewikkeld zelfs.
Tuurlijk heeft een huurder een schuld. Namelijk voor de komende 50 a 70 jaar huur betalen. Punt.quote:Op zondag 5 september 2010 21:43 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
En toch moet ik dan de huurder in dezen gelijk geven, want die heeft geen schulden. Die maakt wel kosten die gelijkwaardig of misschien zelfs hoger zijn dan de huiseigenaar...
Mwoah, als het niet goed gaat met de verhuurder krijgt de huurder dat op zijn dak hoor. Daarbuiten ben je met de gemiddelde huurverhoging in een tijdsbestek van 30 jaar sowieso synoniem met een uitgeknepen citroen.quote:Maar... de huurder heeft geen risicodragend vermogen wat een huiseigenaar wel heeft. Lees: wanneer huizenprijzen dalen of HRA afgeschaft wordt, zal een huurder niet in de problemen komen, een huiseigenaar mogelijk WEL.
Jij noemt de afspraak dat je iemand nog 50 jaar elke maand geld geeft geen schuld begrijp ik?quote:Op zondag 5 september 2010 21:46 schreef LXIV het volgende:
En daar zal een huurder dus nooit last van hebben.
Dat is net zoiets als een voorraadkast vol met eten inslaan, en dan tegen iedereen die nog boodschappen moet doen zeggen: ja jij hebt schuld want je moet morgen nog etenquote:Op zondag 5 september 2010 21:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tuurlijk heeft een huurder een schuld. Namelijk voor de komende 50 a 70 jaar huur betalen. Punt.
Fail! Maak dan de vergelijking kloppend....quote:Op zondag 5 september 2010 22:02 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Dat is net zoiets als een voorraadkast vol met eten inslaan, en dan tegen iedereen die nog boodschappen moet doen zeggen: ja jij hebt schuld want je moet morgen nog eten
Jij begrijpt het hier niet.quote:Op zondag 5 september 2010 22:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Fail! Maak dan de vergelijking kloppend....![]()
Als ik een abbonement afsluit met Albert Hein, dat die wekelijks mijn boodschappen bezorgen, voor de komende 30 jaar, dan heb ik een schuld bij de AH.
En jij hebt dan geen schuld, want jij hebt immers geen boodschappen nodig toch?
Hmmm... wacht ff....
AH, dit wordt interessant...quote:
Als je het over een TV of een auto hebt heb je gelijk. Maar over iets waarvan VASTSTAAT dat je het nodig hebt heb je ongelijk.quote:Alles wat je in de toekomst nodig hebt, maar er nog geen geld voor hebt hoeven betalen, kun je niet als 'toekomstige schuld' zien.
Elke huurder moet gemiddeld 50 a 60 jaar huur betalen (sommige zelfs 70 jaar). Zoals je zelf al zegt: Op de lange termijn... Bad news.quote:Een huurder die 70 jaar huur moet betalen is inderdaad op de lange termijn geld kwijt. Maar die heeft vooraf geen vreemd vermogen hoeven aantrekken en dus geen schuld.
Correct. Schulden kun je afbetalen, kosten komen elke maand keer op keer terug. Daarom huur ik mijn TV, auto en keuken ook niet. Die heb ik namelijk elke dag nodig ;-)quote:Je kunt er wel vanuit gaan dat die huurder de komende jaren kosten gaat maken, maar kosten zijn iets heel anders dan schulden.
Ja, leuk dat vaststaat dat je kosten gaat maken voor wonen, eten, whatever.quote:Op zondag 5 september 2010 22:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
AH, dit wordt interessant...
[..]
Als je het over een TV of een auto hebt heb je gelijk. Maar over iets waarvan VASTSTAAT dat je het nodig hebt heb je ongelijk.
[..]
Elke huurder moet gemiddeld 50 a 60 jaar huur betalen (sommige zelfs 70 jaar). Zoals je zelf al zegt: Op de lange termijn... Bad news.
[..]
Correct. Schulden kun je afbetalen, kosten komen elke maand keer op keer terug. Daarom huur ik mijn TV, auto en keuken ook niet. Die heb ik namelijk elke dag nodig ;-)
Dat klopt helemaal.quote:Op zondag 5 september 2010 22:25 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Ja, leuk dat vaststaat dat je kosten gaat maken voor wonen, eten, whatever.
Maar dat maakt toekomstige kosten nog niet gelijk aan schuld.
STOP.... zinloos... ik heb de discussie ook al eens gevoerd met BVZ en je krijgt het concept van schuld hebben er bij hem niet in. Don't feed the trollquote:Op zondag 5 september 2010 22:25 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Ja, leuk dat vaststaat dat je kosten gaat maken voor wonen, eten, whatever.
Maar dat maakt toekomstige kosten nog niet gelijk aan schuld.
Het voordeel van huren is gewoon de flexibiliteit die je hebt. En hoe groter de waarde van het object, hoe interessanter huren kan worden.
Ehmmm, je hoeft het mij niet uit te leggen hoor...quote:Op zondag 5 september 2010 22:28 schreef xenobinol het volgende:
Stop maar met BVZ uit te leggen dat zoiets geen schuld is.... kansloos
OW, dus als jij niet capabel genoeg bent.... Is niemand dat?quote:Op zondag 5 september 2010 22:31 schreef xenobinol het volgende:
[..]
STOP.... zinloos... ik heb de discussie ook al eens gevoerd met BVZ en je krijgt het concept van schuld hebben er bij hem niet in. Don't feed the troll
Gelukkig heb jij er geen last van, ignorance is blissquote:Op zondag 5 september 2010 22:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ehmmm, je hoeft het mij niet uit te leggen hoor...
Ik heb er godzijdank geen last van.
Ga met je huisbaas praten dat je de komende 6 maanden even niet wil betalen. Dan ben je dapper.
Als jij zeker weet dat je de komende 50 jaar in dat huis wilt blijven wonen, tja dan is koop waarschijnlijk de beste optie.quote:Op zondag 5 september 2010 22:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat klopt helemaal.
Als ik een betonboor nodig heb om een gat van 250mm te boren huur ik hem.
Als ik een vrachtwagen nodig heb huur ik hem
Dat zijn kosten.
Heb ik echter 100% zeker de komende 50 jaar die vrachtwagen nodig dan koop ik hem. Immers dan heb ik wellicht een schuld qua afbetaling, maar die valt in het niet t.o.v. de schuld van het huren voor de komende 50 jaar.
Da's dan weer niet aardig he... Ik doe iedere keer mijn best om een nette, inhoudelijke reactie te geven.quote:
Nee.... jouw begrijpende vermogens staan hier ter discussie niet de mijnequote:Op zondag 5 september 2010 22:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
OW, dus als jij niet capabel genoeg bent.... Is niemand dat?
Begrijp ik het zo goed?
Nou... nou... voel je niet op je.... getrapt. Van mij hoef je niet weg hoorquote:Op zondag 5 september 2010 22:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Da's dan weer niet aardig he... Ik doe iedere keer mijn best om een nette, inhoudelijke reactie te geven.
Als je dat niet waardeert kun je het ook gewoon zeggen, dan verhuis ik wel naar een ander topic.
Ehmmmm... Ik weet niet dat ik 50 jaar in hetzelfde huis blijf wonen.quote:Op zondag 5 september 2010 22:35 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Als jij zeker weet dat je de komende 50 jaar in dat huis wilt blijven wonen, tja dan is koop waarschijnlijk de beste optie.
Mensen die echter wat vaker van baan wisselen, of een tijdelijk contract hebben, zijn vaak beter af met huren.
Tel jij je overdrachtsbelasting en makelaarscourtage ook alvast op bij je hypotheek onder de noemer 'toekomstige schuld' mocht je wel binnen 50 jaar verhuizen?
Waar heb ik ontkend dat huurders vast zitten aan het maken van kosten voor huisvesting ?quote:Op zondag 5 september 2010 22:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ehmmmm... Ik weet niet dat ik 50 jaar in hetzelfde huis blijf wonen.
Maar daar ging het dan ook niet om.
Het ging erom dat huurders, jij incluis, ontkenden dat ze OOK de komende 50 jaar aan de huur VASTZITTEN.
Tuurlijk kan het geld kosten met een koopwoning als je moet verhuizen? EN ? Kan met een huurwoning ook. Net verbouwd en eruit gepleurd worden bv.
Ik zit niet de komende 50 jaar vast aan mijn huurbaas, sterker nog ik weet niet eens wat ik volgend jaar ga doen. In ieder geval heb ik geen schuld bij de bank die ik eerst moet inlossen voordat ik mijn leven een andere kant op stuur. Dat is het grote verschil, iemand met een onafgeloste lening kan hierdoor ernstig in zijn bewegingsvrijheid gehinderd worden, terwijl ik mijn spullen kan pakken en weg ben. (ja ja.. ik weet het, "ga je dat ook echt doen?", nou wie weetquote:Op zondag 5 september 2010 22:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Maar daar ging het dan ook niet om.
Het ging erom dat huurders, jij incluis, ontkenden dat ze OOK de komende 50 jaar aan de huur VASTZITTEN.
Kan.quote:Op zondag 5 september 2010 22:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Gelukkig heb jij er geen last van, ignorance is bliss![]()
Maar misschien moet je al die verkopers met hun onverkoopbare woningen eens een hart onder de riem steken met de opmerking dat huurders ook geen kant op kunnen
quote:Op zondag 5 september 2010 22:37 schreef xenobinol het volgende:
Nou... nou... voel je niet op je.... getrapt. Van mij hoef je niet weg hoor
Het leven kost nu eenmaal geld, maar dat is absoluut wat anders dan het hebben van een schuld. Niemand hier zal ontkennen dat je kosten hebt voor huisvesting, maar je hebt ook andere kosten voor het levensonderhoud, heb ik nu ook een schuld bij de bakker?quote:Op zondag 5 september 2010 22:41 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Waar heb ik ontkend dat huurders vast zitten aan het maken van kosten voor huisvesting ?
Als je kan blijven zitten waar je zit moet je dat vooral doen, de vraag is of dat echter wel voor iedereen op gaat. Er zijn een hoop mensen die niet willen of kunnen blijven zitten. De afgelopen decennia zaten er aan kopen vrijwel geen risico's, je kon je huis altijd makkelijk kwijt raken (en dus ook je schuld), maar nu het tij gekeerd is komt ook weer het risico element in beeld, dan kan je soms best blij zijn dat je huurt.quote:Op zondag 5 september 2010 22:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kan.
Ja, zullen ze vrolijk van worden. Merendeel van die verkopers zit niet op de schopstoel hoor, die wachten gewoon rustig af. Er komt een tijd dat de huurders meer lucht krijgen dus vanwaar die haast?
Ik zit toch ook niet de komende 50 jaar vast aan mijn huisbaas?quote:Op zondag 5 september 2010 22:42 schreef xenobinol het volgende:
Ik zit niet de komende 50 jaar vast aan mijn huurbaas
Ik weet niet eens wat ik overmorgen ga doen. (Voor morgen ligt de planning redelijk vast) Wat is je punt?quote:sterker nog ik weet niet eens wat ik volgend jaar ga doen.
Ik ook niet. Hypotheek is 163, WOZ is 209. En nu? Moet ik vrolijk worden? Interesseert me niks.quote:In ieder geval heb ik geen schuld bij de bank die ik eerst moet inlossen voordat ik mijn leven een andere kant op stuur.
Ik pak al 40 jaar mijn spullen als het MIJ uitkomt... Who care's?quote:Dat is het grote verschil, iemand met een onafgeloste lening kan hierdoor ernstig in zijn bewegingsvrijheid gehinderd worden, terwijl ik mijn spullen kan pakken en weg ben. (ja ja.. ik weet het, "ga je dat ook echt doen?", nou wie weet)
Dat jij een deel van je overwaarde ziet verdampen en daardoor voorlopig geen restschuld zal oplopen bij eventuele verkoop is in jouw voordeel. Echter een starter zou zich wel 10 keer moeten bedenken om nu in te stappen..... "weet ik wel wat ik de komende 10 jaar ga doen met mijn leven?".quote:Op zondag 5 september 2010 22:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik zit toch ook niet de komende 50 jaar vast aan mijn huisbaas?
[..]
Ik weet niet eens wat ik overmorgen ga doen. (Voor morgen ligt de planning redelijk vast) Wat is je punt?
[..]
Ik ook niet. Hypotheek is 163, WOZ is 209. En nu? Moet ik vrolijk worden? Interesseert me niks.
[..]
Ik pak al 40 jaar mijn spullen als het MIJ uitkomt... Who care's?
Ja. Die heb je. En ik ook. Wen er maar aan.quote:Op zondag 5 september 2010 22:44 schreef xenobinol het volgende:
heb ik nu ook een schuld bij de bakker?
* starter meldt.quote:Op zondag 5 september 2010 22:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat jij een deel van je overwaarde ziet verdampen en daardoor voorlopig geen restschuld zal oplopen bij eventuele verkoop is in jouw voordeel. Echter een starter zou zich wel 10 keer moeten bedenken om nu in te stappen..... "weet ik wel wat ik de komende 10 jaar ga doen met mijn leven?".
NEE NEE NEE NEE.quote:Op zondag 5 september 2010 22:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. Die heb je. En ik ook. Wen er maar aan.
Ik zie niks verdampen want het begrip 'overwaarde' zegt me niks.quote:Op zondag 5 september 2010 22:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat jij een deel van je overwaarde ziet verdampen en daardoor voorlopig geen restschuld zal oplopen bij eventuele verkoop is in jouw voordeel. Echter een starter zou zich wel 10 keer moeten bedenken om nu in te stappen..... "weet ik wel wat ik de komende 10 jaar ga doen met mijn leven?".
Je zit nog in de ontkennende fase?quote:Op zondag 5 september 2010 22:59 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
* starter meldt.
[..]
NEE NEE NEE NEE.
NEEEEEE.
Ik ontken slechts jouw onwaarheden.quote:Op zondag 5 september 2010 23:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je zit nog in de ontkennende fase?
Dat is dan een dubbele ontkenningquote:Op zondag 5 september 2010 23:09 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Ik ontken slechts jouw onwaarheden.
In dat geval: je praat poep.quote:Op zondag 5 september 2010 23:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is dan een dubbele ontkenning
Goede onderbouwing ook. Hulde.quote:
Die heb ik al eerder gegeven hierquote:Op zondag 5 september 2010 23:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Goede onderbouwing ook. Hulde.![]()
Ehmmmm, kun je ook een link dumpen die wel terzake doet? De huidige link heeft namelijk geen enkele relatie tot hetgeen ik reageerde.quote:Op zondag 5 september 2010 23:35 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Die heb ik al eerder gegeven hier
Jawel, jij zegt dat omdat mensen in de toekomst nog brood moeten kopen bij de bakker, zij daar ook schuld hebben.quote:Op zondag 5 september 2010 23:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ehmmmm, kun je ook een link dumpen die wel terzake doet? De huidige link heeft namelijk geen enkele relatie tot hetgeen ik reageerde.
En ik maar denken dat als jij iets een onwaarheid noemt, en datgene vervolgens ontkent als onwaarheid, dat dat dan een dubbele ontkenning is.quote:
Yep, toppie!quote:Op maandag 6 september 2010 00:16 schreef eleusis het volgende:
Ik zie dat het hier weer gezellig als vanouds is
Gelukkig kunnen wij allemaal doen wat we zelf willen. Alleen jammer dat dingen als huursubsidie en HRA nog bestaan in de 21ste eeuw. Die zouden beiden al lang afgeschaft moeten zijn. Trouwens, ik ben zeker dat als je nu koopt, en je lekker een 30 jarige annuiteitenhypotheek neemt. Je na 10 jaar gagarandeerd beter af zal zijn, dan dat je huurt.quote:Op zondag 5 september 2010 22:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schuldenquote:Op zondag 5 september 2010 22:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Vraagje aan alle experts hier: Is het verstandiger om een bankspaarhypotheek te nemen of een annuiteitenhypotheek, met alle mogelijke ontwikkelingen die in de toekomst gaan gebeuren?quote:Op maandag 6 september 2010 09:12 schreef Emu het volgende:
[..]
Trouwens, ik ben zeker dat als je nu koopt, en je lekker een 30 jarige annuiteitenhypotheek neemt. Je na 10 jaar gagarandeerd beter af zal zijn, dan dat je huurt.
Ik zou kiezen voor een annuiteitenhypotheek, veel spaarhypotheken hebben een verzekeringsconstructie. Daarnaast ben ik onzeker over de dekking van het spaardeel mocht de bank stuk gaan, dit deel valt wel onder het deposito garantie stelsel maar slecht tot 100k?quote:Op maandag 6 september 2010 11:04 schreef antfukker het volgende:
[..]
Vraagje aan alle experts hier: Is het verstandiger om een bankspaarhypotheek te nemen of een annuiteitenhypotheek, met alle mogelijke ontwikkelingen die in de toekomst gaan gebeuren?
Geen hypotheek, even huren, wachten tot de prijzen wat verder inzakken, en dan kopenquote:Op maandag 6 september 2010 11:04 schreef antfukker het volgende:
[..]
Vraagje aan alle experts hier: Is het verstandiger om een bankspaarhypotheek te nemen of een annuiteitenhypotheek, met alle mogelijke ontwikkelingen die in de toekomst gaan gebeuren?
Maar dan het je alsnog een hypotheek nodig, tenzij je het bedrag volledig bij elkaar gespaard hebt. (moet mogelijk zijn als de prijzen echt onderuit gaanquote:Op maandag 6 september 2010 11:16 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Geen hypotheek, even huren, wachten tot de prijzen wat verder inzakken, en dan kopen
Klopt, maar wat voor hypotheek je dan moet hebben hangt in grote mate af van wat er de komende jaren met de HRA gaat gebeuren natuurlijk.quote:Op maandag 6 september 2010 11:17 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Maar dan het je alsnog een hypotheek nodig, tenzij je het bedrag volledig bij elkaar gespaard hebt. (moet mogelijk zijn als de prijzen echt onderuit gaan).
Ik kwam vandaag aan een stoplicht al een zelfgemaakt plakkaat tegen: "knusse tussenwoning" (lees: klein rijtjeshuis) te koop, hier rechts!quote:Op zondag 5 september 2010 11:16 schreef xenobinol het volgende:
Ik moet ook voor de komende 50-70 jaar eten kopen. Als ik niet te veel eet red ik dat voor 200-300 euro per maand, zeg 3000 euro per jaar, kost me dus zeker anderhalve ton!quote:Op zondag 5 september 2010 21:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tuurlijk heeft een huurder een schuld. Namelijk voor de komende 50 a 70 jaar huur betalen. Punt.
Tsja, dat klopt natuurlijk. In het ideale geval KOOP je een woning en betaal je die af, zodat je geen kosten meer hebt. Helaas komt dan de overheid alsnog aankloppen met jaarlijkse belastingen op het feit dat je een huis bezit, en is het aflossen vrijwel niet mogelijk omdat niemand dat doet, wat weer geleid heeft tot de hoge prijzen.quote:Op zondag 5 september 2010 22:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die regeling gaat er niet beter op wordenquote:Op maandag 6 september 2010 11:18 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Klopt, maar wat voor hypotheek je dan moet hebben hangt in grote mate af van wat er de komende jaren met de HRA gaat gebeuren natuurlijk.
quote:Op maandag 6 september 2010 12:09 schreef Sjabba het volgende:
Zo mijn huis definitief verkocht en iets anders terug gekocht. Duurde toch wat langer dan gedacht, maarja ik ben ook optimist in de huizenmarkt...
Huurwaardeforfait wellicht, OZB bijvoorbeeld mag je gewoon betalen.quote:Op maandag 6 september 2010 12:07 schreef MikeyMo het volgende:
Ik had trouwens begrepen dat wanneer de woning volledig eigendom was (dus hypotheek afbetaald) je tegenwoordig geen belasting meer hoeft te betalen, maar ik hoor hier verschillende dingen over.
Vertel eens wat meer detailsquote:Op maandag 6 september 2010 12:09 schreef Sjabba het volgende:
Zo mijn huis definitief verkocht en iets anders terug gekocht. Duurde toch wat langer dan gedacht, maarja ik ben ook optimist in de huizenmarkt...
zoek eens op Wet Hillenquote:Op maandag 6 september 2010 12:07 schreef MikeyMo het volgende:
Ik had trouwens begrepen dat wanneer de woning volledig eigendom was (dus hypotheek afbetaald) je tegenwoordig geen belasting meer hoeft te betalen, maar ik hoor hier verschillende dingen over.
Lezen, het duurde langer dan verwacht. Mijn verwachting was dus een snellere verkoop, deze verwachting kwam door mijn optimisme.quote:Op maandag 6 september 2010 12:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
![]()
Serieus... geloven dat optimisme helpt om een huis te verkopen![]()
Wat helpt is een grotere sukkel zoeken of je prijs aanpassen aan de marktprijs. Overigens gefeliciteerd
Nov. 2008 in de verkoop. Andere huis op het oog maar niet eerst gekocht. Toen begon de crisis toch hier ook onzekerheid te verspreiden en waren we vrij kansloos, niemand kocht iets. Heel 2009 1 kijker gehad (die overigens wel heeft gekocht hier verderop in de straat). Dit jaar in januari en februari 5 kijkers gehad, waaronder 2 die echt gekocht hebben. Daarna weer even stil en juni de kopers die kwamen kijken. Wij hebben na het tekenen van het koopcontract meteen een ander huis bekeken en de volgende dag een bod gedaan. De makelaar wist niet hoe makkelik hij ineens weer zaken deed. Binnen 2 dagen koop rond...quote:
Gewoon proberen. Als jij het niet meer waard vind. Mijn huis is overigens zo'n 10% onder de vraagprijs verkocht. Ik had zelf verlaagd en de kopers hebben er nog 2% afgehaald met bieden. Dus niet overal zit er veel ruimte in, maar je hebt het goed recht te bieden. Ik heb zelf hun eerste bod geweigerd, dat sloeg nergens op dus ook tegen de makelaar gezegd dat dat zinloos is. 10 minuten later volgende bod dat een stuk beter was.quote:Op maandag 6 september 2010 14:07 schreef trekker25 het volgende:
volgende week dit huis bekijken, oude troep maar met veel grond...
http://tinyurl.com/25jcva7
wil dur toch minstens 15-25% vanaf hebben en dan genoeg om grondig te renoveren / uit te breiden
Duurder huis gekocht dan dat je vorige huis (m.a.w groter gaan wonen?). Goed kunnen onderhandelen over vraagprijs?quote:Op maandag 6 september 2010 14:02 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nov. 2008 in de verkoop. Andere huis op het oog maar niet eerst gekocht. Toen begon de crisis toch hier ook onzekerheid te verspreiden en waren we vrij kansloos, niemand kocht iets. Heel 2009 1 kijker gehad (die overigens wel heeft gekocht hier verderop in de straat). Dit jaar in januari en februari 5 kijkers gehad, waaronder 2 die echt gekocht hebben. Daarna weer even stil en juni de kopers die kwamen kijken. Wij hebben na het tekenen van het koopcontract meteen een ander huis bekeken en de volgende dag een bod gedaan. De makelaar wist niet hoe makkelik hij ineens weer zaken deed. Binnen 2 dagen koop rond...
Het huis was goedkoper maar het was dan ook een 35 jaar oude huurwoning. Dus na alle verbouwingen zit ik vele malen beter.quote:Op maandag 6 september 2010 15:10 schreef antfukker het volgende:
[..]
Duurder huis gekocht dan dat je vorige huis (m.a.w groter gaan wonen?). Goed kunnen onderhandelen over vraagprijs?
Bedankt voor de informatie trouwens, wel leuk dat je het wil delen
Idd ik had de luxe van; Wil wel maar moet niet.quote:Op maandag 6 september 2010 15:11 schreef MikeyMo het volgende:
2-3 jaar te koop... dan moet je ook geen haast hebben
Als je voor die 500 euro een landgoed kan kopen zit je toch wel goed... kun je iedere maand een ander deel ontdekkenquote:Op maandag 6 september 2010 16:53 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Idd ik had de luxe van; Wil wel maar moet niet.
Wilde trouwens eerder een duurder huis kopen maar vonden het evrschil in prijs te groot als je zit wat je ervoor terugkrijgt. Elke maand 500 meer lasten is bijna elke maand een weekend weg....
zou ik meteen een eindbod moeten neergooien of op -25/-30% gaan zitten en kijken hoe het uitpakt?quote:Op maandag 6 september 2010 14:11 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Gewoon proberen. Als jij het niet meer waard vind. Mijn huis is overigens zo'n 10% onder de vraagprijs verkocht. Ik had zelf verlaagd en de kopers hebben er nog 2% afgehaald met bieden. Dus niet overal zit er veel ruimte in, maar je hebt het goed recht te bieden. Ik heb zelf hun eerste bod geweigerd, dat sloeg nergens op dus ook tegen de makelaar gezegd dat dat zinloos is. 10 minuten later volgende bod dat een stuk beter was.
Ik zou de helft biedenquote:Op maandag 6 september 2010 19:52 schreef trekker25 het volgende:
[..]
zou ik meteen een eindbod moeten neergooien of op -25/-30% gaan zitten en kijken hoe het uitpakt?
Ik geef je weinig kans, er is al 28000 vanaf en het laatste half jaar niet verlaagd. Erg veel druk zit er voor de verkoper lijkt het niet op.quote:Op maandag 6 september 2010 19:52 schreef trekker25 het volgende:
[..]
zou ik meteen een eindbod moeten neergooien of op -25/-30% gaan zitten en kijken hoe het uitpakt?
Hoeveel heeft de huidige eigenaar ervoor betaald?quote:Op maandag 6 september 2010 19:52 schreef trekker25 het volgende:
[..]
Dat is toch niet zo relevant? Het gaat er om wat het nu waard is.quote:Op maandag 6 september 2010 21:53 schreef eleusis het volgende:
[..]
Hoeveel heeft de huidige eigenaar ervoor betaald?
SMS Koopsom + postcode + huisnummer naar 2255quote:Op maandag 6 september 2010 21:53 schreef eleusis het volgende:
[..]
Hoeveel heeft de huidige eigenaar ervoor betaald?
Je eindbod min 5000. Als er dan niet gehapt wordt zo'n 3 weken wachten en dan eens informeren of de woning nog te koop is. Dan aangeven dat je nog eens 5000 extra kan betalen maar dat het dan echt ophoud.quote:Op maandag 6 september 2010 19:52 schreef trekker25 het volgende:
[..]
Wel belangrijk om te peilen hoe de huidige eigenaar in een onderhandeling staat.quote:Op maandag 6 september 2010 22:08 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Dat is toch niet zo relevant? Het gaat er om wat het nu waard is.
Tja, toch zou dat voor mij geen reden zijn om meer te bieden dan ik van plan was.quote:Op maandag 6 september 2010 22:44 schreef eleusis het volgende:
[..]
Wel belangrijk om te peilen hoe de huidige eigenaar in een onderhandeling staat.
Als hij recent heeft gekocht voor een hoge prijs, zal hij met negatief eigen vermogen zitten en waarschijnlijk veel weerstand bieden tegen een laag bod. Als hij er al een tijdje in zit en het voor een prikje heeft gekocht in de jaren '90, zal een daling voor hem vooral een "papieren verlies" zijn.
Nee, maar wel minderquote:Op maandag 6 september 2010 22:47 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Tja, toch zou dat voor mij geen reden zijn om meer te bieden dan ik van plan was.
Kadaster.nl biedt denk ik meer waar voor je geld, daar kun je een hele postcode in 1 keer opvragen, weet je ook gelijk wat de buren betalen. Ook waardevolle info, als benchmark voor de huisprijs maar ook om te checken hoe aso de straat is, want die buren zorgen straks voor jouw overlast.quote:Op maandag 6 september 2010 22:12 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
SMS Koopsom + postcode + huisnummer naar 2255
Idd totaal niet relevant. Kan laag gekocht zijn en veel geïnvesteerd of andersom. Gaat erom dat jij jezelf een limiet geeft en daar aan houdt. Daarna een biedstrategie zoals ik beschreven heb of iets wat je zelf beter vind.quote:Op maandag 6 september 2010 22:47 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Tja, toch zou dat voor mij geen reden zijn om meer te bieden dan ik van plan was.
Net zoals mensen die op marktplaats een laptop verkopen 'geen lage biedingen want ik heb er ooit 3000 euro voor moeten betalen'. Tja. Wat moet je met die info. Ik ga echt niet meer betalen dan wat ik het NU waard vind.
Als je geen haast hebt kan je een bod neerleggen van 25-30% onder de vraagprijs.quote:Op maandag 6 september 2010 19:52 schreef trekker25 het volgende:
[..]
Het klinkt hard maar je kan er beter 1 hebben die er niet zo riant inzit. (tijd zat)quote:Op maandag 6 september 2010 22:47 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Net zoals mensen die op marktplaats een laptop verkopen 'geen lage biedingen want ik heb er ooit 3000 euro voor moeten betalen'. Tja. Wat moet je met die info. Ik ga echt niet meer betalen dan wat ik het NU waard vind.
Je zegt het zelf al...quote:Op maandag 6 september 2010 23:14 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Het klinkt hard maar je kan er beter 1 hebben die er niet zo riant inzit. (tijd zat)
Als er geen uitzicht is op een koper kunnen ze best eens accoord gaan met je belachelijke bod.
Een bod is een bodquote:Op dinsdag 7 september 2010 00:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al...![]()
Maar niet geschoten is natuurlijk altijd mis. Probeer het zou ik zeggen.
staat al meer als 2 jaar te koop (langer als wat op jaap staat), man woont al half jaar ergens anders. denk wel dat die het huis vrij heeft want woonde er al jaar of 30... Dus geen idee of die haast heeftquote:Op maandag 6 september 2010 20:36 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Ik geef je weinig kans, er is al 28000 vanaf en het laatste half jaar niet verlaagd. Erg veel druk zit er voor de verkoper lijkt het niet op.
inderdaad geen haast en zo wil ik het ook gaan doen, je weet maar nooit, bv deze villa:quote:Op maandag 6 september 2010 23:11 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Als je geen haast hebt kan je een bod neerleggen van 25-30% onder de vraagprijs.
De makelaar zal je uitlachen maar geef gewoon je telefoonnummer met een stalen gezicht.
Ik ken 2 gevallen waarbij de makelaar na een half jaar met hangende pootjes toch belde.
Daarna is er nog wel wat onderhandeld maar ze hebben er toch 20% afgekregen.
En gaan ze niet accoord, kijk je toch voor wat anders?
Het gevaar is dat je verliefd word op zo'n hok en dan krijg je een plaat voor je kop.
succes!
een bod van -25% is echt niet belachelijk, dat vinden woningeigenaren. Als ik een 2ehands auto koop en pingel er 25% vanaf is er niks raars aan. Kennelijk bij een huis is het dan belachelijk? Zeker als het al 2 jaar te koop staat en 6 maanden leeg... Kopers markt it is. Kan zeker genoeg betalen, maar als de prijs te gek is blijf ik lekker 6-12 maanden in me huurhuisje zitten voor 400 in de maand, in prima staat en flinke tuin.quote:Op maandag 6 september 2010 23:14 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Het klinkt hard maar je kan er beter 1 hebben die er niet zo riant inzit. (tijd zat)
Als er geen uitzicht is op een koper kunnen ze best eens accoord gaan met je belachelijke bod.
Zo langzamerhand zullen mensen die nu hun woning nu te koop zetten wel beseffen dat de markt verandert is. Daarentegen zijn er mensen die hun huis al 2 jaar te koop hebben die voet bij stuk houden en waarschijnlijk over 4 jaar nog steeds in denial zijnquote:Op dinsdag 7 september 2010 09:36 schreef Bayswater het volgende:
Ik richt mijn pijlen juist op aardige huizen die net op de markt komen, makelaars willen immers wat verdienen en voor hun provisie maakt het niet zo uit of een woning voor 330 of 280 weggaat.
Zat makelaars die met een droevig verhaal naar de verkoper de woning heel laag in de markt zet. Simpelweg om te blijven verdienen in deze tijd met weinig verkopen. Als er dan nog een beetje druk op de verkoper zit is het goed handelen.
Er komt ook voor deze mensen een moment dat ze doorhebben dat prijsdalingen (net als prijsstijgingen) zichzelf versterken.quote:Op dinsdag 7 september 2010 09:46 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Daarentegen zijn er mensen die hun huis al 2 jaar te koop hebben die voet bij stuk houden en waarschijnlijk over 4 jaar nog steeds in denial zijn
Toch lastig als je net dat huis wil hebben...quote:Op dinsdag 7 september 2010 09:46 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Zo langzamerhand zullen mensen die nu hun woning nu te koop zetten wel beseffen dat de markt verandert is. Daarentegen zijn er mensen die hun huis al 2 jaar te koop hebben die voet bij stuk houden en waarschijnlijk over 4 jaar nog steeds in denial zijn
Dat is niet lastig... blijven vasthouden aan iets dat je niet kan krijgen is gewoon dwaas. Net zo dwaas als de verkoper die vast houd aan zijn onrealistische vraagprijs.quote:Op dinsdag 7 september 2010 10:37 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Toch lastig als je net dat huis wil hebben...
Ja dat moet je dus zien te voorkomen, verliefd worden op dat éne huis.quote:Op dinsdag 7 september 2010 10:37 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Toch lastig als je net dat huis wil hebben...
Het niet-kopen van een huis daarentegen is vrijwel altijd een rationele beslissingquote:Op dinsdag 7 september 2010 12:47 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Ja dat moet je dus zien te voorkomen, verliefd worden op dat éne huis.
Probleem is alleen dat het kopen van een huis bijna nooit een rationele beslissing is.
Ik kan me niet voorstellen, in wat voor soort handel dan ook, dat het slechter is kalm te blijven en je verstand te gebruiken dan er bovenop te springen.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:57 schreef Bayswater het volgende:
Ja geduld. Klinkt mooier dan het is. Heb al wat leuke woningen door kalm te blijven (en er niet bovenop te springen), dus ook in deze lastige verkooptijd, mijn neus voorbij zien schieten. Er zijn best nog veel snelle happers en daarbij is de hypotheekrente dalende.
Ja, doei. Minstens net zo vaak is het geen kwestie van niet willen maar gewoon het financiële plaatje niet rond kunnen krijgen.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:51 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het niet-kopen van een huis daarentegen is vrijwel altij een rationele beslissing
quote:Op dinsdag 7 september 2010 16:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, doei. Minstens net zo vaak is het geen kwestie van niet willen maar gewoon het financiële plaatje niet rond kunnen krijgen.
Je zit nog in de ontkennende fase of wat?quote:
Het is een rationele beslissing dat ik geen paleis ga kopen ja.quote:Op dinsdag 7 september 2010 16:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, doei. Minstens net zo vaak is het geen kwestie van niet willen maar gewoon het financiële plaatje niet rond kunnen krijgen.
Bij jou wellicht wel. Bij anderen niet. Exact wat ik al zei.quote:Op dinsdag 7 september 2010 20:42 schreef RemcoDelft het volgende:
Het is een rationele beslissing dat ik geen paleis ga kopen ja.
hangt van de persoon af. Je hebt van die mensen die denken dat iets 25% minder waard is, en als het op die prijs aangeland is vinden dat het weer 25% minder waard is, enzovoorts. Die zijn dan beter af als ze een keer emotioneel worden, en de knoop doorhakken, dan deze alternatieve methode van waterboarding te ondergaan (zonder resultaat)quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen, in wat voor soort handel dan ook, dat het slechter is kalm te blijven en je verstand te gebruiken dan er bovenop te springen.
Dat je kalm blijft wil niet zeggen dat je niet op een korte termijn kunt beslissen overigens.
Aah.... een ervaringsdeskundigequote:Op woensdag 8 september 2010 04:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
hangt van de persoon af. Je hebt van die mensen die denken dat iets 25% minder waard is, en als het op die prijs aangeland is vinden dat het weer 25% minder waard is, enzovoorts. Die zijn dan beter af als ze een keer emotioneel worden, en de knoop doorhakken, dan deze alternatieve methode van waterboarding te ondergaan (zonder resultaat)![]()
QFT... momenteel zijn de prijzen te hoog, dus 50% daling zou op dit prijsniveau de lucht uit de markt halenquote:Wat je zegt klopt in principe. Alleen in dat licht bezien zijn al die percentage die hier rondgeslingerd worden nogal idioot. Wie zijn hoofd erbij houdt, kijkt gewoon naar de prijs, en niet naar hoeveel minder hij het krijgt. Gevoelsmatig heb je het goedkoop als het 25% goedkoper krijgt, maar het gaat natuurlijk om de uiteindelijke prijs. Percentages zeggen precies niks.
quote:Maar dit topic is natuurlijk een geweldig mooi voorbeeld hoe irrationeel en emotioneel beladen dit onderwerp isEn al helemaal de bears onder ons
Rationeel in vastgoed is alleen voorbehouden aan de heren handelaren, is mijn ervaring. En die durven gewoon iets op de vraagprijs te kopen als het dat een reeele prijs is.
Jaaa.... doeiquote:Op woensdag 8 september 2010 07:57 schreef caroline88 het volgende:
Heb eens een keer in Las Vegas rondgehangen voor een investeringstraining van een week.
Daar in elk geval geleerd dat je alleen een goede deal kunt maken als je ook bereid bent om weg te lopen.
Als je echt dat huis MOET hebben. Ja die ander merkt het en dan wordt het lastig onderhandelen.
Is in Las Vegas wel verstandig.quote:
Hangt er maar vanaf. Heb me laten vertellen dat je er gratis kunt wonen zolang je maar geld blijft verliezenquote:Op woensdag 8 september 2010 08:57 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Is in Las Vegas wel verstandig.![]()
Ik las dat geld tot 58k gelukkig maakt en daarboven alleen maar meer tevreden. Dus minimum loon naar 58k. Compenseer het met een loonplafond van 150k. En dan een verbod op inhuren van arbeid uit het buitenland.quote:Op woensdag 8 september 2010 09:37 schreef xenobinol het volgende:
venix wijk geen leuke plek voor kinderen, moderne woonwijken zijn te krap opgezet
De moderne tijd.... werkende ouders die hun kinderen met de auto naar school brengen. Want ze wonen ver van de school af en er rijd te veel verkeer om hun kinderen 'veilig' over straat te laten lopen of fietsen. Wat bezielt de moderne mens om deze waanzin in stand te houden? Schuld bij de bank misschien![]()
Ooh oh oh.... wat zijn we gelukkig met zijn allen in onze te dure woning, wat een verbetering van de kwaliteit van het leven... misschien moeten we de verhuftering van de samenleving aanpakken door de huizenprijzen weer te waarderen voor de werkelijke waarde.... dan houden we ruimte, tijd en geld over voor de leuke dingen in het leven.
Geld maakt niet gelukkig en als iedereen 58k verdient dan komt deze grens automatisch hoger te liggen. Ik denk dat het grootste probleem ligt in het feit dat mensen geld als de weg zien naar het geluk, misschien moeten we eens wat anders proberen. Hoeveel mensen hebben wel geen zinloze baan? Veel beroepen kunnen volledig geautomatiseerd worden, kunnen die mensen veel leukere dingen gaan doen met hun leven.quote:Op woensdag 8 september 2010 10:11 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ik las dat geld tot 58k gelukkig maakt en daarboven alleen maar meer tevreden. Dus minimum loon naar 58k. Compenseer het met een loonplafond van 150k. En dan een verbod op inhuren van arbeid uit het buitenland.
True maar een tekort aan geld geeft wel ongeluk en een te groot verschil ook. Er moet echt een betere verdeling komen. Daarnaast is het heel belangerijk om onze kinderen te leren wat geluk is en waar je dat in kan vinden.quote:Op woensdag 8 september 2010 10:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Geld maakt niet gelukkig en als iedereen 58k verdient dan komt deze grens automatisch hoger te liggen. Ik denk dat het grootste probleem ligt in het feit dat mensen geld als de weg zien naar het geluk, misschien moeten we eens wat anders proberen. Hoeveel mensen hebben wel geen zinloze baan? Veel beroepen kunnen volledig geautomatiseerd worden, kunnen die mensen veel leukere dingen gaan doen met hun leven.
Toch denk ik dat die villa tegen een lage prijs mij gelukkiger zal maken dan krom te moeten liggen voor een woning in een vinex wijkquote:Op woensdag 8 september 2010 10:51 schreef Sjabba het volgende:
En dat is niet in een villa voor de helft van de prijs en ook niet in een vinex wijk voor de hoofdprijs.
Leuk idee maar in onze kapitalistische samenleving vinden ze dat we perse moeten werken bij een private ondernemer voor ons geld. Kijk maar eens hoe erg velen hier het al vinden dat er nog mensen uitkeringen krijgen en er ambtenaren zijn.quote:Op woensdag 8 september 2010 10:24 schreef xenobinol het volgende:
Hoeveel mensen hebben wel geen zinloze baan? Veel beroepen kunnen volledig geautomatiseerd worden, kunnen die mensen veel leukere dingen gaan doen met hun leven.
Relatief. Jammer dat je denkt dat je daar echt gelukkig van gaat worden. Ik denk dat jij dan wel weer iets anders kan vinden wat niet klopt en te duur is.quote:Op woensdag 8 september 2010 11:14 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Toch denk ik dat die villa tegen een lage prijs mij gelukkiger zal maken dan krom te moeten liggen voor een woning in een vinex wijk
Mij ook, alleen voor mij is dan die villa een leuk pand (oud of nieuw) dichtbij/in het centrum van een stad. (Delftquote:Op woensdag 8 september 2010 11:14 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Toch denk ik dat die villa tegen een lage prijs mij gelukkiger zal maken dan krom te moeten liggen voor een woning in een vinex wijk
Feit dat dat al zo belangerijk voor je is... Dat je nooit van je leven in een Vinex wijk wil wonen. Het heeft ook niet mijn voorkeur maar de kunst is om gelukkig te kunnen zijn. Maargoed de meeste hier zitten er alleen om doomverhalen op te hangen. Echt gelukkig worden zit er dan vaak al niet meer in.quote:Op woensdag 8 september 2010 11:34 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Mij ook, alleen voor mij is dan die villa een leuk pand (oud of nieuw) dichtbij/in het centrum van een stad. (Delft)
Nooit van mijn leven in een Vinex.
Ik zeg ook niet dat mensen geen aandeel hoeven te leveren aan de maatschappij... ik ben echter tegen het verrichten van zinloos werk en en zinloos rondpompen van geld om mensen maar wat te laten doen. De reden dat mensen een hekel hebben aan ambtenaren komt door de focus op "maar heeft de burger recht op" i.p.v. "wat heeft de burger nodig". Mensen die een uitkering hebben maar b.v. wel vrijwilligerswerk verrichten verdienen respect, mensen die alleen maar voor zichzelf leven maar wel hun hand op houden verdienen dat niet.quote:Op woensdag 8 september 2010 11:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuk idee maar in onze kapitalistische samenleving vinden ze dat we perse moeten werken bij een private ondernemer voor ons geld. Kijk maar eens hoe erg velen hier het al vinden dat er nog mensen uitkeringen krijgen en er ambtenaren zijn.
Ik word heel gelukkig van doomverhalen, maar word nog gelukkiger als zo'n doom scenario ook daadwerkelijk werkelijkheid wordquote:Op woensdag 8 september 2010 11:44 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Feit dat dat al zo belangerijk voor je is... Dat je nooit van je leven in een Vinex wijk wil wonen. Het heeft ook niet mijn voorkeur maar de kunst is om gelukkig te kunnen zijn. Maargoed de meeste hier zitten er alleen om doomverhalen op te hangen. Echt gelukkig worden zit er dan vaak al niet meer in.
Onmogelijk, je bent pas echt gelukkig als je niet afhankelijk bent van externe factoren. Dat jij een doomscenario nodig hebt of daar van loopt te dromen is best triest hoor.quote:Op woensdag 8 september 2010 11:50 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik word heel gelukkig van doomverhalen, maar word nog gelukkiger als zo'n doom scenario ook daadwerkelijk werkelijkheid word![]()
In een revolutie heb je altijd mensen die onder de valbijl terecht komen, om DAM te quoten: "vette pech"
Ik denk dat de beste en degelijkste woningen in een vinex-wijk staan, maar ga er eens echt kijken zou ik zeggenquote:Op woensdag 8 september 2010 11:34 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Mij ook, alleen voor mij is dan die villa een leuk pand (oud of nieuw) dichtbij/in het centrum van een stad. (Delft)
Nooit van mijn leven in een Vinex.
Ik ben al reeds gelukkiger.... maar het kan altijd beter. Stilstand is achteruitgang en tevreden zijn is hetzelfde als opgevenquote:Op woensdag 8 september 2010 13:12 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Onmogelijk, je bent pas echt gelukkig als je niet afhankelijk bent van externe factoren. Dat jij een doomscenario nodig hebt of daar van loopt te dromen is best triest hoor.
Ik denk dat je teveel naar het uiterlijk kijkt en daarom in de veronderstelling bent dat ze tegenwoordig degelijk bouwen.quote:Op woensdag 8 september 2010 13:41 schreef Foksnor het volgende:
Ik denk dat de beste en degelijkste woningen in een vinex-wijk staan, maar ga er eens echt kijken zou ik zeggen
Ik vraag me af, mocht het gebeuren, in hoeverre de 30% goedkopere kavelprijs door gaat werken in de huizenprijzen..?quote:Verkoop nieuwbouwwoningen terug bij af
De verkoop van nieuwbouwwoningen is de laatste maanden hard teruggevallen. Vooral augustus is met een verkoop van slechts 1.300 woningen zeer zwak gebleken. Daarmee is de verkoop bijna terug op het niveau van het begin van de crisis.
Renteaftrek
Deze terugval wordt veroorzaakt door aanhoudende onduidelijkheid over de renteaftrek en over de gevolgen van forse kabinetsbezuinigingen. Ook de moeizame formatiebesprekingen doen het investeringsklimaat op de woningmarkt momenteel geen goed. Een snelle formatie is noodzakelijk, evenals een Kabinet dat duidelijke standpunten inneemt en dat de rust terugbrengt rondom de renteaftrek, wil de woningmarkt niet jaren achterop raken.
Woningmarkt
Dit concludeert NVB Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers naar aanleiding van de Thermometer Koopwoningen. Deze halfjaarlijkse rapportage geeft een betrouwbaar beeld van de actuele stand van zaken op de woningmarkt. In de eerste helft van dit jaar verkochten de gezamenlijke ontwikkelaars in Nederland in totaal ruim 13.000 nieuwbouw koopwoningen, wat neerkomt op circa 2.300 verkopen gemiddeld per maand. Dat is 82% meer dan in het dramatische jaar ervoor. Tot zover het goede bericht.
2010
Aan het begin van dit jaar voorspelde NVB dat er in heel 2010 ongeveer 23.000 nieuwbouw koopwoningen verkocht zouden gaan worden. Dat zou 35% meer zijn dan het jaar ervoor. Dat aantal wordt gehaald, maar veel meer zullen het er - ondanks het relatief goede 1e halfjaar - echter niet worden. De vanaf dit voorjaar ontstane onzekerheid over zaken als de hypotheekrenteaftrek en de gevolgen van flinke overheidsbezuinigingen, overheersen namelijk sindsdien het sentiment op de woningmarkt zwaar. Tevens doen de moeizame formatiebesprekingen de markt momenteel geen goed. NVB verwacht daarom een terugval in de verkoop van nieuwe koopwoningen in de 2e helft van dit jaar.
Kantelende beeld
De zojuist bekend geworden verkoopcijfers over juli en augustus bevestigen reeds dit ‘kantelende’ beeld. Vooral de maand augustus is een zeer zwakke maand gebleken met slechts 1.300 verkochte nieuwbouwwoningen. Dit is nauwelijks meer dan de 1.200 verkopen in dezelfde maand van het jaar ervoor. Dit betekent dat het herstel van de nieuwbouwmarkt moeizaam gaat en dat de markt voorlopig nerveus blijft. NVB pleit er dan ook voor dat er heel snel een nieuw kabinet komt dat de rust terugbrengt en dat vooral duidelijkheid verschaft over de toekomst van de renteaftrek en tevens een antwoord geeft op de vraag met welke lastenverzwaringen de burgers straks te maken krijgen. Juist die aanhoudende onduidelijkheid op het politieke front is ‘dodelijk’ voor een vertrouwensmarkt als de woningmarkt.
Gemiddelde prijs
Naast het gebrek aan vertrouwen kampt de nieuwbouw woningmarkt nog met andere problemen. Zo is de gemiddelde prijs van een nieuwe koopwoning gedaald naar het niveau van 2002, maar de grondkosten die gemeenten in rekening brengen zijn vaak nog van de situatie van 2008. Dus veel te hoog. Hierdoor blijft er voor de bouw zelf nauwelijks ruimte over. Het is daarom van belang dat ook de gemeenten zich realiseren dat de woningmarkt sinds de crisis is veranderd en dat zij dus hun grondprijzen moeten verlagen, net als de ontwikkelaars en bouwers al met hun kosten hebben gedaan. In de praktijk betekent dit een gemiddeld 30% lagere kavelprijs ten opzichte van 2008.
NVB
NVB is een branchevereniging van projectontwikkelende bouwondernemingen en projectontwikkelaars in Nederland. Deze bedrijven behalen hun omzet in hoofdzaak uit woningbouw, commercieel vastgoed en bijbehorende infrastructuur.
ik loop langer dan 2 decennia meequote:Op woensdag 8 september 2010 08:39 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Aah.... een ervaringsdeskundigeDe prijzen zijn toch nog nooit 25% gedaald de afgelopen 2 decennia? Maar misschien heb je gelijk... 25% daling van de onroerend goed markt... voor veel mensen is dat inderdaad het equivalent van waterboarding.... of zelfs erger het einde van de wereld
![]()
[..]
da's volgens mij mijn puntquote:QFT... momenteel zijn de prijzen te hoog, dus 50% daling zou op dit prijsniveau de lucht uit de markt halenPercentages zijn zinvol als je het uitgangspunt kent.
[..]
och jee, misbruik nog wel. Een prijs waar ze goed aan kunnen verdienen heeft niks te maken met de werkelijke waardequote:Als er één groep mensen aan te duiden valt die rationeel misbruik weet te maken van de emotionele leenkampioenen dan zijn dat de vastgoedhandelaren. Die kopen op de prijs waar ze er goed aan kunnen verdienen, heeft imho nog steeds niets te maken met de werkelijke waarde... aangezien hun afzetmarkt grotendeels uit rozebrillen consumenten bestond.
Omdat het in het verleden niet gebeurt is geeft volgens mij geen garanties. Feit is dat de overwaardering van vastgoed dusdanige proporties heeft aangenomen en de economische vooruitzichten veel slechter zijn dan eind jaren 70. Toen domineerde het westen nog steeds de globale economie, die tijd is echter over.quote:Op woensdag 8 september 2010 15:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik loop langer dan 2 decennia meeVandaar dat ik verdomde goed begrijp dat die 25% niet gehaald gaat worden
Wie denkt dat het heden een crisis is, heeft eind jaren '70 duidelijk niet meegemaakt. Was het niet Ruding die het had over minder meer?
Als die daling er niet komt, moeten we al een plekje bij het RIAGG (of hoe dat tegenwoordig heet) voor je reserveren? Is dat het einde van de wereld van Xeno? Vanwaar al die bitterheid?
niet alleen jouw punt, het punt van veel mensen die weten wat een percentage inhoudquote:da's volgens mij mijn punt
Ja... de prijsstijging om de vastgoedmarkt word vooral bepaald door emoties, marketing en leencapaciteit. Waarom denk je dat commerciele omroepen je haast doodgooien met programma's die gaan over huisbezit. Waarom nooit een programma over huurwoningen of stacaravan'squote:och jee, misbruik nog wel. Een prijs waar ze goed aan kunnen verdienen heeft niks te maken met de werkelijke waarde
Nee dat klopt dat ligt een stuk onder de werkelijke waarde, Don Quichotte....
Dat gebeurt al. Zijn al zat projecten waar al 25 % van de von uit begin 2008 eraf is. Voorbeeldje: http://www.hetloohof.nl/quote:Op woensdag 8 september 2010 14:47 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Ik vraag me af, mocht het gebeuren, in hoeverre de 30% goedkopere kavelprijs door gaat werken in de huizenprijzen..?
Gewoon geduldig wachten met zijn allen en de prijzen zakken vanzelf verder, jarenlang hebben burgers zich laten terroriseren door de vastgoedmaffia.... hopelijk komt er een einde aan en gaan mensen zich realiseren dat betaalbaar wonen en waarde krijgen voor je geld eigenlijk heel normaal moet zijn. Nu vliegen de gebraden kippen de monden van grondspeculanten, gemeenten, bankiers, makelaars en notarissen binnen zonder dat ze maar een poot hoeven uit te steken, burgers pik het niet langer, stop met kopen, koop een tentje bij de Lidl, huur een stacaravan of zoek een stevige doos opquote:Op woensdag 8 september 2010 15:53 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Dat gebeurt al. Zijn al zat projecten waar al 25 % van de von uit begin 2008 eraf is. Voorbeeldje: http://www.hetloohof.nl/
390 > 297
Er zijn geen garanties. Ja, dat ik een dak boven mijn hoofd heb wat mijn eigendom is en dat ik dat de rest van mijn levensdagen kan betalen, wat de huizen- of huurprijzen ook doenquote:Op woensdag 8 september 2010 15:44 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Omdat het in het verleden niet gebeurt is geeft volgens mij geen garanties. Feit is dat de overwaardering van vastgoed dusdanige proporties heeft aangenomen en de economische vooruitzichten veel slechter zijn dan eind jaren 70. Toen domineerde het westen nog steeds de globale economie, die tijd is echter over.
[..]
Ja vastquote:Ja... de prijsstijging om de vastgoedmarkt word vooral bepaald door emoties, marketing en leencapaciteit. Waarom denk je dat commerciele omroepen je haast doodgooien met programma's die gaan over huisbezit. Waarom nooit een programma over huurwoningen of stacaravan'sAllemaal gesponsord door de vastgoedmaffia, het is een complot
![]()
de goedequote:Overigens vraag ik mij nog steeds af bij welke tak van de vastgoedmaffia jij werkzaam bent![]()
Zelfs die garanties zijn er nietquote:Op woensdag 8 september 2010 18:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Er zijn geen garanties. Ja, dat ik een dak boven mijn hoofd heb wat mijn eigendom is en dat ik dat de rest van mijn levensdagen kan betalen, wat de huizen- of huurprijzen ook doen
Als je eind jaren 70 bewust hebt meegemaakt, weet je dat dit wolvengehuil is. Ik zeg: strontverwend.
De rooien zijn niet degene waar je bang voor moet wezen, juist degene die beweren 'liberaal' te zijn, dat zijn de werkelijke vijanden van de massa.quote:Ja vast
Ff wachten, even ouwehoeren met die rooie mannetjes die net uit de lucht zijn komen vallen, hoor.
WC eendquote:de goede
dat komt omdat de rest van de mensen hard moet werken om dat in stand te houden.quote:Op woensdag 8 september 2010 11:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuk idee maar in onze kapitalistische samenleving vinden ze dat we perse moeten werken bij een private ondernemer voor ons geld. Kijk maar eens hoe erg velen hier het al vinden dat er nog mensen uitkeringen krijgen en er ambtenaren zijn.
Wij als huurders adviseren niet te kopen.quote:
Neequote:Zoiets? Toch?
Dat huis is van de bank. Tenzij je al je hele hypotheek hebt afgelost. Zo niet, maakt het niet eens zo veel uit wat de huizen of huurprijzen doen, maar meer wat je salaris doet en of je je schuld aan de bank kunt blijven afbetalenquote:Op woensdag 8 september 2010 18:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Er zijn geen garanties. Ja, dat ik een dak boven mijn hoofd heb wat mijn eigendom is en dat ik dat de rest van mijn levensdagen kan betalen, wat de huizen- of huurprijzen ook doen
Simpel gezegd is dus huren gelijk aan kopen (beiden niet je eigendom, al kun je bij kopen dat uiteindelijk wel oplossen en bij huren nimmer) alleen betaal je bij kopen veel minder per maand en heb je alle vrijheid om verbeteringen/verbouwingen te doen, maar heb je als nadeel bij kopen dat je minder makkelijk kunt verhuizen.quote:Op woensdag 8 september 2010 20:35 schreef Whiteguy het volgende:
Dat huis is van de bank. Tenzij je al je hele hypotheek hebt afgelost. Zo niet, maakt het niet eens zo veel uit wat de huizen of huurprijzen doen, maar meer wat je salaris doet en of je je schuld aan de bank kunt blijven afbetalen
En toch staan hier 74 topics vol met huurders die er voor waarschuwen vooral niet kopen.quote:Op woensdag 8 september 2010 20:30 schreef Terrorizer het volgende:
Huurders hebben geen profijt als meer mensen gaan huren
Die prijzen hoeven de kopers niet in stand te houden, dat doen de huurders wel. Aangezien de huurprijzen de pan uitstijgen, zal de gemiddelde koopwoning nimmer veel in waarde kunnen dalen. Vooral met zijn allen vechten om een huurhuis.quote:, integenstelling tot diegenen die gekocht hebben die hun prijzen in stand willen houden met nieuwe kopers.
Welke huurprijzen stijgen [sic] de pan uit? 95% van alle huren in Nederland zijn onvoldoende om alle kosten van de verhuurder te dekken.quote:Op woensdag 8 september 2010 20:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En toch staan hier 74 topics vol met huurders die er voor waarschuwen vooral niet kopen.![]()
[..]
Die prijzen hoeven de kopers niet in stand te houden, dat doen de huurders wel. Aangezien de huurprijzen de pan uitstijgen, zal de gemiddelde koopwoning nimmer veel in waarde kunnen dalen. Vooral met zijn allen vechten om een huurhuis.
Welke niet? Vindt jij ¤ 525,- voor een simpele tussenwoning met voor en achtertuintje normaal dan?quote:Op woensdag 8 september 2010 21:08 schreef LXIV het volgende:
Welke huurprijzen stijgen [sic] de pan uit?
AH, dus ze moeten nog verder omhoog om kostendekkend te worden?quote:95% van alle huren in Nederland zijn onvoldoende om alle kosten van de verhuurder te dekken.
Daarom wil men nu alle huurwoningen verpatsenquote:Op woensdag 8 september 2010 21:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Welke huurprijzen stijgen [sic] de pan uit? 95% van alle huren in Nederland zijn onvoldoende om alle kosten van de verhuurder te dekken.
Dat is slecht nieuws voor huurders... Hoe minder huurwoningen, hoe hoger de huurprijs. Komt het er straks op neer dat de kopers de huurprijsbubble moeten gaan laten knappen.quote:Op woensdag 8 september 2010 21:57 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
Daarom wil men nu alle huurwoningen verpatsen
Nee, dat vind ik niet normaal. Dat vind ik extreem weinig.quote:Op woensdag 8 september 2010 21:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Welke niet? Vindt jij ¤ 525,- voor een simpele tussenwoning met voor en achtertuintje normaal dan?
[..]
Ja, met ongeveer 100%. Alleen zal dat nooit gebeuren ivm politieke gevoeligheid. Bovendien kan de staat het niet trekken om de huursubsidie enorm te verhogen en willen ze ook geen mensen op straat.quote:AH, dus ze moeten nog verder omhoog om kostendekkend te worden?
Dat valt wel mee. Want of deze huizen nu verhuurd of verkocht zijn heeft geen invloed op het aantal huizen dat beschikbaar is of het aantal mensen dat een huis vraagt. Met het huis verdwijnt er ook een (potentiele) huurder van de markt. Nul effect dus.quote:Op woensdag 8 september 2010 22:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is slecht nieuws voor huurders... Hoe minder huurwoningen, hoe hoger de huurprijs. Komt het er straks op neer dat de kopers de huurprijsbubble moeten gaan laten knappen.
Ieder zijn inschatting, maar ik vind het al veel teveel.quote:Op woensdag 8 september 2010 22:08 schreef LXIV het volgende:
Nee, dat vind ik niet normaal. Dat vind ik extreem weinig.
Ja zoiets zal het wel zijn.quote:Zo'n simpele tussenwoning heeft een marktwaarde van 180K?
De betaalde rente valt dan toch gewoon onder de kosten? Maakt dus per saldo niet uit lijkt me.quote:Dan zijn de kapitaalkosten hiervoor al minstens 900 euro. Een verhuurder heeft geen HRA!
Bron?quote:Beheerkosten (administratie, leegstand, overhead) is per woning ook al snel 150 euro.
Bron?quote:Dan nog (incl. lange termijn/groot onderhoud) zeker 150 euro p/m aan onderhoudskosten
Dat zou best kunnen.quote:Dan nog de OZB, verzekeringen e.d. 50 euro p/m.
Dus jij bent ervan overtuigd dat een verhuurder de helft verlies lijdt per maand? Dit terwijl als je als particulier goedkoper zelf kunt kopen dan je maandelijkse huurpenningen aan een verhuurder af te dragen?quote:Zo'n woning kost dus al snel 1250 euro per maand. (ongeacht de eventueel positieve cashflow, maar zo moet je niet rekenen. Het wordt dus voor de helft van de kostprijs berekend.
Mompelt iets met open deur....quote:Het enige voordeel is dat de eigenaar een hedge tegen inflatie heeft op zijn kapitaal. Maar als de huizenprijzen zakken werkt dat in zijn nadeel, want dan heb je dus specifieke-deflatie op de huizenprijzen.
Dan is de staat toch slimmer dan de huurders. Die willen al 74 topics lang dat de huizenprijzen met 30% naar beneden gaan. Waardoor vele mensen op straat komen te staan.quote:Ja, met ongeveer 100%. Alleen zal dat nooit gebeuren ivm politieke gevoeligheid. Bovendien kan de staat het niet trekken om de huursubsidie enorm te verhogen en willen ze ook geen mensen op straat.
Nog catastrofaler is huren. Dat is betalen en never nooit wat winnen. Nuff said.quote:Een huis kopen om te verhuren is dus ongeveer de meest catastrofaal slechte belegging denkbaar. Zeker verlies.
Die voorwaarden verschillen per huisje c.q. gemeente. Het gaat om het aantal dagen en het kan ook zijn dat je een ander woonadres moet aanhouden.quote:Op woensdag 8 september 2010 22:26 schreef caroline88 het volgende:
Dacht er laatst over om een vakantiehuisje te kopen. Daar zelf 10 maanden te wonen en in juli/augustus verhuren.
Weet niet zeker of die constructie ook acceptabel is, dat het dus niet als definitieve woonruimte wordt aangemerkt omdat ik er het grootste deel van het jaar woon.
Wat die kapitaalkosten zijn kun je zelf heel eenvoudig uitrekenen. Ik zal je even vertellen waar dat 'lek' zit.quote:Op woensdag 8 september 2010 22:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ieder zijn inschatting, maar ik vind het al veel teveel.
[..]
Ja zoiets zal het wel zijn.
[..]
De betaalde rente valt dan toch gewoon onder de kosten? Maakt dus per saldo niet uit lijkt me.
[..]
Bron?
[..]
Bron?
[..]
Dat zou best kunnen.
[..]
Dus jij bent ervan overtuigd dat een verhuurder de helft verlies lijdt per maand? Dit terwijl als je als particulier goedkoper zelf kunt kopen dan je maandelijkse huurpenningen aan een verhuurder af te dragen?
Ergens zit een lek in je berekeningen. En niet zo'n kleintje ook.
Kortom: De huurprijzen zijn eigenlijk veel te laag. En horen volgens jou eigenlijk verdubbeld te worden om de verhuurders financieel gezond te houden.quote:Op woensdag 8 september 2010 22:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat die kapitaalkosten zijn kun je zelf heel eenvoudig uitrekenen. Ik zal je even vertellen waar dat 'lek' zit.
1) De kapitaalkosten worden door de HRA effectief gehalveerd.
2) Beheerkosten zijn er niet in geval van eigen eigendom.
3) Onderhoudskosten zijn 70% lager. Als in mijn (huurhuis) de verwarming lekt dan bel ik de woningbouw (alleen al de telefoon opnemen kost hen geld), komt er een busje voorrijden en wordt het gerepareerd. Dat kost al met al al heel snel 250 euro (voor de woningbouw, mij kost het niets). Als ik in een koophuis woon dan pak ik een rubberen ringetje en een waterpomptang en maak het zelf.
Toen deze huizen gebouwd werden om te verhuren was de situatie heel anders. Huizen waren veel goedkoper en arbeid ook. Hoewel het de woningbouwstichting geen geld kost dat die huizenprijzen zoveel gestegen zijn, zijn ze economisch wél veel minder aantrekkelijk geworden te verhuren. Het rendement op het vermogen wordt hierdoor steeds lager (want de huren zijn niet snel gestegen)
Je vergeet in acht te nemen dat als er sprake zou zijn van marktwerking de waarde geen 180k zou zijn. Je moet dus de case als geheel zien en niet een klein stukje eruit isoleren.quote:Op woensdag 8 september 2010 22:08 schreef LXIV het volgende:
Nee, dat vind ik niet normaal. Dat vind ik extreem weinig.
Zo'n simpele tussenwoning heeft een marktwaarde van 180K? Dan zijn de kapitaalkosten hiervoor al minstens 900 euro. Een verhuurder heeft geen HRA!
Ook jij gaat ooit eens dood, meenemen in je graf gaat dus niet. Ik geniet niet minder van mijn huis wetende dat het nooit mijn eigendom word, de vraag is dan ook... kun je ooit ergens eigenaar van worden.quote:Op woensdag 8 september 2010 22:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nog catastrofaler is huren. Dat is betalen en never nooit wat winnen. Nuff said.
Nee... beter is het om de zeepbel te laten barsten en andere sectoren van de economie leven in te blazen. Problemen genoeg in de nabije toekomst... en dan gaat het niet om iets triviaals als een stapel bakstenen.quote:Op woensdag 8 september 2010 22:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Zou je niet beter als een speer gaan kopen dan?
Dus met de marktwerking t.o.v. de gesuggereerde huurwaarde zou de marktwaarde geen 180K maar minimaal het dubbele moeten zijn?quote:Op woensdag 8 september 2010 23:01 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je vergeet in acht te nemen dat als er sprake zou zijn van marktwerking de waarde geen 180k zou zijn. Je moet dus de case als geheel zien en niet een klein stukje eruit isoleren.
Nee, dat klopt. Dan gaat het niet 'om iets triviaals als een stapel bakstenen.' Dan gaat het over al dan niet een dak boven je hoofd.quote:Op woensdag 8 september 2010 23:05 schreef xenobinol het volgende:
Nee... beter is het om de zeepbel te laten barsten en andere sectoren van de economie leven in te blazen. Problemen genoeg in de nabije toekomst... en dan gaat het niet om iets triviaals als een stapel bakstenen.
Je wilt het niet begrijpen.... met marktwerking (lees: geen overheidsbemoeienissen zoals subsidies, bouwverboden etc.) zou je het huis voor de helft kunnen kopen, 90k dus.... we laten ons massaal naaien door de overheid en de vastgoedmaffia.quote:Op woensdag 8 september 2010 23:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dus met de marktwerking t.o.v. de gesuggereerde huurwaarde zou de marktwaarde geen 180K maar minimaal het dubbele moeten zijn?
Ja, dat denk ik persoonlijk ook. Je moet echt geld teveel hebben om te blijven huren.
Phoe hé.... een dak boven je hoofd hebben.... welke toekomstige technologische innovatie gaat dat mogelijk makenquote:Op woensdag 8 september 2010 23:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Dan gaat het niet 'om iets triviaals als een stapel bakstenen.' Dan gaat het over al dan niet een dak boven je hoofd.En dat kun je natuurlijk triviaal noemen... Maar he, hoe serieus neem je jezelf dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |