Toch blijft het allemaal lastig.quote:Op vrijdag 3 september 2010 12:03 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De 10% is al reeds gehaald.... en we dalen verder.
En de hele HRA discussie, tja laat die gewoon lekker bestaan maar verplicht mensen tot aflossen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 12:32 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Als je je volledig tot de nek toe in de schulden werkt, en die hypotheekrenteaftrek daadwerkelijk hard nodig hebt om rond te kunnen komen, ben je in mijn ogen meer speculant dan huizenkoper. Dan had je beter in een goedkoper huis kunnen gaan zitten.
Aangezien veel mensen zich nu in zo'n situatie MOETEN werken (er zijn immers geen goedkope huizen beschikbaar, zowel koop als huur) is ingrijpen in deze situatie in mijn ogen het meest eerlijk. Ook al dalen de huizenprijzen daardoor, en gaan sommige mensen er dus op achteruit.
Het probleem zit hem dan ook niet in de lening an sich. Het probleem zit hem in de speculatie die daarop volgde.quote:Op vrijdag 3 september 2010 12:38 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
En de hele HRA discussie, tja laat die gewoon lekker bestaan maar verplicht mensen tot aflossen.
Dan hebben we over 30 jaar allemaal trotse huizenbezitters en is de overheid nog maar een fractie kwijt aan HRA belastingkorting.
Het roer moet dan wel drastisch om van leenstimulering naar spaarstimulering (onaantrekkelijk maken om te lenen)
Bijna iedereen die ik spreek zegt dat ze geen schulden hebben, alleen een hypotheek![]()
De grootste misvatting van het decennium, zie ook de reacties van Scorpie.
Als dat een veilige lening wss hadden er nu geen mensen probelemen gehad.
Onbegrijpelijk dat overheden en centrale banken het zover hebben laten komen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 12:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het probleem zit hem dan ook niet in de lening an sich. Het probleem zit hem in de speculatie die daarop volgde.
Banken boeken niks af hoor, tenzij een huis naar de openbare verkoping gaat, voor die tijd is er al lang iets geregeld met een huurhuis en een persoonlijke lening.quote:Op vrijdag 3 september 2010 12:33 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Toch blijft het allemaal lastig.
De banken mogen niet afboeken omdat ze anders stuk gaan .
Halloquote:Op vrijdag 3 september 2010 12:47 schreef fedsingularity het volgende:
Onbegrijpelijk dat overheden en centrale banken het zover hebben laten komen.
Als de prijs niet in relatie staat tot het onderpand creeer je gigantische risico's.
Er zijn natuurlijk heel wat banken, aandeelhouders en tussenpersonen die er leuk aan verdiend hebben en het is jammer dat nu de belastingbetaler/hypotheeknemer moet bloeden.
Dom... slim... in ieder geval zijn ze enorm onverantwoordelijk bezig de laatste decennia, met hebzucht als de voornaamste motivator.quote:
Tja, als de koers niet hard genoeg omhoog wil en je hebt bij je aanstelling gratis een pakket van 1 miljoen opties gekregen dan moet je toch wat??quote:Op vrijdag 3 september 2010 13:10 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dom... slim... in ieder geval zijn ze enorm onverantwoordelijk bezig de laatste decennia, met hebzucht als de voornaamste motivator.
En dat noem jij "niet dom"quote:Op vrijdag 3 september 2010 13:11 schreef Foksnor het volgende:
[..]
Tja, als de koers niet hard genoeg omhoog wil en je hebt bij je aanstelling gratis een pakket van 1 miljoen opties gekregen dan moet je toch wat??
De kredietkraan die blijft wel open, dat is het probleem niet.quote:Op vrijdag 3 september 2010 13:12 schreef xenobinol het volgende:
Even wat anders, wanneer verwachten jullie dat de economie echt goed last begint te krijgen van het tekort aan nieuwe kredieten? Zodra de overheden hun uitgaven gaan terug schroeven? In dat geval moet er zo snel mogelijk een nieuw kabinet komen dat flink gaat snijden
?? Is het niet net andersom? Bijdrukken is toch inflatiebevorderend? Dus bij een lage inflatie/c.q. deflatie kun je wel wat bijdrukken maar als de inflatie uit de klauw loopt juist niet.quote:Op vrijdag 3 september 2010 13:17 schreef Foksnor het volgende:
[..]
De kredietkraan die blijft wel open, dat is het probleem niet.
Het probleem is bezuinigen want dat leidt tot Deflatie en dat is moordend voor de dollarprint koning de USA, want met inflatie mogen ze lekker geld bijdrukken, maar met deflatie moeten ze geld innemen![]()
Nee bij een inflatie van 6% neemt de waarde van het uitstaande geld 6% af dus de koopkracht daalt.quote:Op vrijdag 3 september 2010 15:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
?? Is het niet net andersom? Bijdrukken is toch inflatiebevorderend? Dus bij een lage inflatie/c.q. deflatie kun je wel wat bijdrukken maar als de inflatie uit de klauw loopt juist niet.
Precies.... inflatie word met name veroorzaakt doordat banken rente vragen voor uitgeleend geld, deze moet weer opgebracht worden door nieuw uit te geven leningen. Als overheden beginnen met geld bij te drukken dan neemt dit effect alleen maar verder toe. Waar jij op doelt is dat de overheid geld bij drukt om deflatie tegen te gaan? Probleem is dat de centrale banken het geld bijdrukken en de overheid daarover rente laat betalen, nu... die rente is momenteel erg laag maar als ze gaat stijgen zal dit een enorme lastenverzwaring betekenen voor de overheden. Overheden zullen op een gegeven moment niet meer in staat zijn de geldpers aan te zetten zonder daarmee hun eigen economie te ruineren. De oplossing is simpel maar niet leuk... bezuinigen en welvaart inleveren.quote:Op vrijdag 3 september 2010 15:38 schreef Foksnor het volgende:
[..]
Nee bij een inflatie van 6% neemt de waarde van het uitstaande geld 6% af dus de koopkracht daalt.
Het opgeslagen geld van dictators en drugsmokkelaars in de zwitsere kluizen neemt 6% in koopkracht af.
Zie het maar als een soort stiekeme belasting
gewoon flink de geldpers aan. lekker hoge inflatie. alle schulden weg. klaar. slotje.quote:Op vrijdag 3 september 2010 15:49 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Precies.... inflatie word met name veroorzaakt doordat banken rente vragen voor uitgeleend geld, deze moet weer opgebracht worden door nieuw uit te geven leningen. Als overheden beginnen met geld bij te drukken dan neemt dit effect alleen maar verder toe. Waar jij op doelt is dat de overheid geld bij drukt om deflatie tegen te gaan? Probleem is dat de centrale banken het geld bijdrukken en de overheid daarover rente laat betalen, nu... die rente is momenteel erg laag maar als ze gaat stijgen zal dit een enorme lastenverzwaring betekenen voor de overheden. Overheden zullen op een gegeven moment niet meer in staat zijn de geldpers aan te zetten zonder daarmee hun eigen economie te ruineren. De oplossing is simpel maar niet leuk... bezuinigen en welvaart inleveren.
Pensioenen weg, spaargeld weg, je salaris is niets meer waard, de economie stort volledig in elkaar. Tja.... goed ideequote:Op vrijdag 3 september 2010 17:45 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
[..]
gewoon flink de geldpers aan. lekker hoge inflatie. alle schulden weg. klaar. slotje.
Halloquote:Op vrijdag 3 september 2010 13:08 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hallo![]()
Waarom altijd de schuld afschuiven op de overheid... de burgers die hebben daar net zo hard aan meegewerkt. Vaak met het excuus: "een ander doet het ook, dus ik moet wel meedoen". Wat zijn we toch weer allemaal lekker individueel bezig![]()
In plaats van het gezonde verstand aan het werk te zetten, regeert de gemakszucht![]()
en dan later ook nog gaan zeuren en zielig doen als het systeem onder zijn eigen gewicht bezwijkt... onbegrijpelijk. Scorpie wil vervolgens ook nog als geldig argument in de strijd gooien dat we het systeem vooral in stand moeten houden omdat er anders mensen in de problemen komen. Daarbij even helemaal voorbij gaan aan het feit dat een hoop mensen al reeds buitenspel gezet zijn door het systeem. een economie bekommert zich om de mensen die geld hebben of bereid zijn een schuld aan te gaan. Mensen die dat reeds gedaan hebben, hebben geen recht van spreken meer, die moeten eerst hun verplichtingen maar eens afwerken. M.a.w. bouwen doen we binnenkort gewoon weer voor de starter, niet voor de uitgerangeerde leenkampioenen
joh ik hoorde de mensen zeggen kijk eens allemaal overwaarde op mijn huisquote:Op vrijdag 3 september 2010 20:22 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Hallo![]()
Xeno geeft een gratis festival met gratis bacardi.
Het loopt verschrikkelijk fout af met sommige van zijn gasten, maar ja het is hun eigen verantwoordelijkheid natuurlijk. Hadden ze maar met mate moeten drinken.
Das dan wel weer een pluspunt van de crisis he.. die mensen hoor je nu niet meer.quote:Op vrijdag 3 september 2010 20:38 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
[..]
joh ik hoorde de mensen zeggen kijk eens allemaal overwaarde op mijn huistoen het goed ging... en nu zou ik ervoor op moeten draaien? no way. wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
have fun with it
Jawel hoor. Ze vertellen dat je nu een huis moet kopen, anders gaat het niet goed met ze.quote:Op vrijdag 3 september 2010 20:47 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Das dan wel weer een pluspunt van de crisis he.. die mensen hoor je nu niet meer.
Al die kneuzen die de overwaarde op hun woning al hebben geconsumeerd doen nu massaal beroep op de tokkiebailout die de gemeentes (Den Haag) aanbieden, om dit kansloos volk te redden van de ondergangquote:Op vrijdag 3 september 2010 20:47 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Das dan wel weer een pluspunt van de crisis he.. die mensen hoor je nu niet meer.
Als die studenten en de huisbaas overeenkomen dat dit kan, dan moet dat ook gewoon kunnen. De overheid heeft zich daar helemaal niet mee te bemoeien.quote:Op vrijdag 3 september 2010 23:49 schreef Verburg_K het volgende:
Al die studenten die op hun kamer blijven wonen, na het afstuderen, met hun achterlijke studieschuld, moeten van die kamer af geschopt worden en verplicht een woning kopen van Funda,
Weg met al die loosers met hun tijdelijke contracten![]()
Klaar, net als Bush deed, gewoon hypotheken verstrekken aan mensen zonder inkomen
En de babyboomers moet verboden worden hun woning te verkopen, tegen de topprijs ,en de winst mee naar het buitenland te nemen
De overheid kan zich hier wel degelijk mee bemoeien om de doorstroom in de woningmarkt op gang te krijgen door extra koopsubsidie voor studenten of een huurbelasting op studentenkamersquote:Op zaterdag 4 september 2010 20:13 schreef Emu het volgende:
[..]
Als die studenten en de huisbaas overeenkomen dat dit kan, dan moet dat ook gewoon kunnen. De overheid heeft zich daar helemaal niet mee te bemoeien.
Ja vanaf nu gaat het alleen maar bergafwaartsquote:Op zondag 5 september 2010 00:30 schreef WammesWaggel het volgende:
De woningbouwverenigen zoals oa De Key in Amsterdam willen rap van hun huizen af zo lijkt het, ik krijg via de email nu zeker 4x zoveel woningen aangeboden in verhouding tot een maand of zes geleden.
http://www.dekey.nl/kopers/kopen-met-voorkennis/inschrijven/
jups. bezuinigingen komen eraan. het gaat 5 jaar feest worden .. minstens....quote:Op zondag 5 september 2010 03:04 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
Ja vanaf nu gaat het alleen maar bergafwaarts
nee. ik heb geen koophuis dat ik kwijt kan rakenquote:Op zondag 5 september 2010 07:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
hebben jullie ook internet in jullie schuilkelders?
Uiteraard, heb er net zelfs glasvezel in laten aanleggen, mij zie je de komende 30 jaar niet meer boven de grondquote:Op zondag 5 september 2010 07:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
hebben jullie ook internet in jullie schuilkelders?
ik had laatst een huisje gevolgd op funda. verkocht onder voorbehoud. maandje later weer terug in de verkoopquote:Op zondag 5 september 2010 11:16 schreef xenobinol het volgende:
Ik zat weer eens wat woningen te bekijken, blijkt in mijn buurt een pandje al bijna 700 dagen te koop te staan. De prijsgeschiedenis liet zien dat de vraagprijs 2 jaar geleden nog op 228k stond. Ondertussen is hij al reeds een keertje in de veiling aangeboden voor 150k..... niemand die het gekocht heeft. Volgende week gaat hij wederom voor die prijs in de veiling, ik ga vanmiddag even kijken of het object leeg staat (tijdens mijn zondagswandeling), ik vermoed dat het van een stelletje is dat in scheiding ligt of van iemand die overleden is. Misschien bel ik zelfs wel even bij de buren aan om het ware verhaal te achterhalen, misschien krijg ik zelfs van de buren dan wel appeltaart met slagroom
Hier staan tegenwoordig zelfs huurwoningen leeg, de minimale inkomensgrens, met vast contract, wordt een beetje te strikt genomen denk ik of men kan het niet meer missenquote:Op zondag 5 september 2010 11:16 schreef xenobinol het volgende:
Ik zat weer eens wat woningen te bekijken, blijkt in mijn buurt een pandje al bijna 700 dagen te koop te staan. De prijsgeschiedenis liet zien dat de vraagprijs 2 jaar geleden nog op 228k stond. Ondertussen is hij al reeds een keertje in de veiling aangeboden voor 150k..... niemand die het gekocht heeft. Volgende week gaat hij wederom voor die prijs in de veiling, ik ga vanmiddag even kijken of het object leeg staat (tijdens mijn zondagswandeling), ik vermoed dat het van een stelletje is dat in scheiding ligt of van iemand die overleden is. Misschien bel ik zelfs wel even bij de buren aan om het ware verhaal te achterhalen, misschien krijg ik zelfs van de buren dan wel appeltaart met slagroom
Dat is hier niets anders..... grote huurwoningen waar vroeger migranten gezinnen in woonden... dus met extra grote slaapkamersquote:Op zondag 5 september 2010 11:35 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
Hier staan tegenwoordig zelfs huurwoningen leeg, de inkomensgrens wordt een beetje te strikt genomen denk ik
Hier worden grote huurwoningen vaak gehuurd door een vader en verdeeld onder 4 studentenquote:Op zondag 5 september 2010 11:40 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat is hier niets anders..... grote huurwoningen waar vroeger migranten gezinnen in woonden... dus met extra grote slaapkamers![]()
Helemaal afgeleefd en op.... vraagprijs lag rond de 135k, ondertussen verlaagt naar 128k. Uiteraard is er niemand op de wereld te vinden die ze wil kopen, wachtlijsten hebben de corporaties nog steeds. Maar ze weigeren deze woningen uit de verkoop te halen, men weet dat er zwaar onderhoud aan gepleegd moet worden en de huren die ze voor deze kasten vragen zijn ook niet mals. kansloze actie als je het mij vraagt.
Dat is ook een optie... helaas valt er hier niet zoveel te studeren, Polen huisvesten daarentegen dat gebeurt wel vaak. Uiteraard is onderhuur ten strengste verboden.... de vastgoedmaffia ziet concurrentie nl. niet zo zittenquote:Op zondag 5 september 2010 11:50 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
Hier worden grote huurwoningen vaak gehuurd door een vader en verdeeld onder 4 studenten
Toch, voor 150K. Als ze het nog niet verkopen en je kunt het voor 130 of 140 krijgen... Dan heb je toch wel (in deze prijscategorie) de lucht er uit gelopen. Heel veel lager gaat het echt niet meer.quote:Op zondag 5 september 2010 11:16 schreef xenobinol het volgende:
je weet niet waar, hoe of wat. daarbij is de lucht nog lang niet uit de markt.quote:Op zondag 5 september 2010 13:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch, voor 150K. Als ze het nog niet verkopen en je kunt het voor 130 of 140 krijgen... Dan heb je toch wel (in deze prijscategorie) de lucht er uit gelopen. Heel veel lager gaat het echt niet meer.
Koop voor 135K, gooi er nog 25K verbouwing tegenaan en je hebt toch voor 160K een woning. Met alle geldende subsidies, die toch niet allemaal drastisch afgebouwd worden, woon je dan niet te duur.
De prijsstelling was ook volkomen fantasie, soortgelijke woningen in de straat staan te koop voor zo'n 170k. Uiteraard zitten ze daar nu een stuk onder, maar toch... die andere woningen verkopen ook niet. Het zijn huizen die al reeds zo'n 30 jaar oud zijn, nooit groot onderhoud gehad hebben en de buurt is ook niet echt om vrolijk van te worden. Vandaag ben ik er even langsgelopen.... het huis staat inderdaad leeg, hoewel de luxaflex potdicht zit hangt er een briefje op de voordeur met het verzoek de post naar nummer 10 (iets verder op in de straat de doen) Misschien woont de vorige vrouw des huizes wel bij de buurman inquote:Op zondag 5 september 2010 13:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch, voor 150K. Als ze het nog niet verkopen en je kunt het voor 130 of 140 krijgen... Dan heb je toch wel (in deze prijscategorie) de lucht er uit gelopen. Heel veel lager gaat het echt niet meer.
Koop voor 135K, gooi er nog 25K verbouwing tegenaan en je hebt toch voor 160K een woning. Met alle geldende subsidies, die toch niet allemaal drastisch afgebouwd worden, woon je dan niet te duur.
En weet je wat? Bijna iedere huurder die ik spreek zegt OOK dat hij geen schulden heeft.quote:Op vrijdag 3 september 2010 12:38 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
En de hele HRA discussie, tja laat die gewoon lekker bestaan maar verplicht mensen tot aflossen.
Dan hebben we over 30 jaar allemaal trotse huizenbezitters en is de overheid nog maar een fractie kwijt aan HRA belastingkorting.
Het roer moet dan wel drastisch om van leenstimulering naar spaarstimulering (onaantrekkelijk maken om te lenen)
Bijna iedereen die ik spreek zegt dat ze geen schulden hebben, alleen een hypotheek![]()
De grootste misvatting van het decennium, zie ook de reacties van Scorpie.
Als dat een veilige lening wss hadden er nu geen mensen probelemen gehad.
En toch moet ik dan de huurder in dezen gelijk geven, want die heeft geen schulden. Die maakt wel kosten die gelijkwaardig of misschien zelfs hoger zijn dan de huiseigenaar...quote:Op zondag 5 september 2010 21:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En weet je wat? Bijna iedere huurder die ik spreek zegt OOK dat hij geen schulden heeft.
Als ik dan zeg dat hij ook de komende 50 a 70 jaar maandelijks zijn huur moet betalen, en of hij weleens uitgerekend heeft hoeveel dat bij elkaar is (incl. de jaarlijkse huursverhoging) krijg ik consequent als argument: 'Ja maar, ik kan mijn huur elk moment opzeggen hoor want dan verhuis ik gewoon....'
En als je dan voorzichtig meedeelt dat ook de nieuwe woning huur danwel hypotheek kost....
Nou dan.... Dan wordt het te ingewikkeld... Veel te ingewikkeld zelfs.
Zo simpel is het niet. Het gaat om het verschil tussen de schuld die men heeft (de hypotheek) en de waarde van het onderpand. Als de waarde van het onderpand hoger is dan de schuld dan heeft men juist geld. Maar als de waarde van het onderpand minder is dan de hypotheek, dan heeft men schuld. Dat is een essentieel verschil tussen de huurder en koper.quote:Op zondag 5 september 2010 21:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En weet je wat? Bijna iedere huurder die ik spreek zegt OOK dat hij geen schulden heeft.
Als ik dan zeg dat hij ook de komende 50 a 70 jaar maandelijks zijn huur moet betalen, en of hij weleens uitgerekend heeft hoeveel dat bij elkaar is (incl. de jaarlijkse huursverhoging) krijg ik consequent als argument: 'Ja maar, ik kan mijn huur elk moment opzeggen hoor want dan verhuis ik gewoon....'
En als je dan voorzichtig meedeelt dat ook de nieuwe woning huur danwel hypotheek kost....
Nou dan.... Dan wordt het te ingewikkeld... Veel te ingewikkeld zelfs.
Tuurlijk heeft een huurder een schuld. Namelijk voor de komende 50 a 70 jaar huur betalen. Punt.quote:Op zondag 5 september 2010 21:43 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
En toch moet ik dan de huurder in dezen gelijk geven, want die heeft geen schulden. Die maakt wel kosten die gelijkwaardig of misschien zelfs hoger zijn dan de huiseigenaar...
Mwoah, als het niet goed gaat met de verhuurder krijgt de huurder dat op zijn dak hoor. Daarbuiten ben je met de gemiddelde huurverhoging in een tijdsbestek van 30 jaar sowieso synoniem met een uitgeknepen citroen.quote:Maar... de huurder heeft geen risicodragend vermogen wat een huiseigenaar wel heeft. Lees: wanneer huizenprijzen dalen of HRA afgeschaft wordt, zal een huurder niet in de problemen komen, een huiseigenaar mogelijk WEL.
Jij noemt de afspraak dat je iemand nog 50 jaar elke maand geld geeft geen schuld begrijp ik?quote:Op zondag 5 september 2010 21:46 schreef LXIV het volgende:
En daar zal een huurder dus nooit last van hebben.
Dat is net zoiets als een voorraadkast vol met eten inslaan, en dan tegen iedereen die nog boodschappen moet doen zeggen: ja jij hebt schuld want je moet morgen nog etenquote:Op zondag 5 september 2010 21:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tuurlijk heeft een huurder een schuld. Namelijk voor de komende 50 a 70 jaar huur betalen. Punt.
Fail! Maak dan de vergelijking kloppend....quote:Op zondag 5 september 2010 22:02 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Dat is net zoiets als een voorraadkast vol met eten inslaan, en dan tegen iedereen die nog boodschappen moet doen zeggen: ja jij hebt schuld want je moet morgen nog eten
Jij begrijpt het hier niet.quote:Op zondag 5 september 2010 22:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Fail! Maak dan de vergelijking kloppend....![]()
Als ik een abbonement afsluit met Albert Hein, dat die wekelijks mijn boodschappen bezorgen, voor de komende 30 jaar, dan heb ik een schuld bij de AH.
En jij hebt dan geen schuld, want jij hebt immers geen boodschappen nodig toch?
Hmmm... wacht ff....
AH, dit wordt interessant...quote:
Als je het over een TV of een auto hebt heb je gelijk. Maar over iets waarvan VASTSTAAT dat je het nodig hebt heb je ongelijk.quote:Alles wat je in de toekomst nodig hebt, maar er nog geen geld voor hebt hoeven betalen, kun je niet als 'toekomstige schuld' zien.
Elke huurder moet gemiddeld 50 a 60 jaar huur betalen (sommige zelfs 70 jaar). Zoals je zelf al zegt: Op de lange termijn... Bad news.quote:Een huurder die 70 jaar huur moet betalen is inderdaad op de lange termijn geld kwijt. Maar die heeft vooraf geen vreemd vermogen hoeven aantrekken en dus geen schuld.
Correct. Schulden kun je afbetalen, kosten komen elke maand keer op keer terug. Daarom huur ik mijn TV, auto en keuken ook niet. Die heb ik namelijk elke dag nodig ;-)quote:Je kunt er wel vanuit gaan dat die huurder de komende jaren kosten gaat maken, maar kosten zijn iets heel anders dan schulden.
Ja, leuk dat vaststaat dat je kosten gaat maken voor wonen, eten, whatever.quote:Op zondag 5 september 2010 22:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
AH, dit wordt interessant...
[..]
Als je het over een TV of een auto hebt heb je gelijk. Maar over iets waarvan VASTSTAAT dat je het nodig hebt heb je ongelijk.
[..]
Elke huurder moet gemiddeld 50 a 60 jaar huur betalen (sommige zelfs 70 jaar). Zoals je zelf al zegt: Op de lange termijn... Bad news.
[..]
Correct. Schulden kun je afbetalen, kosten komen elke maand keer op keer terug. Daarom huur ik mijn TV, auto en keuken ook niet. Die heb ik namelijk elke dag nodig ;-)
Dat klopt helemaal.quote:Op zondag 5 september 2010 22:25 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Ja, leuk dat vaststaat dat je kosten gaat maken voor wonen, eten, whatever.
Maar dat maakt toekomstige kosten nog niet gelijk aan schuld.
STOP.... zinloos... ik heb de discussie ook al eens gevoerd met BVZ en je krijgt het concept van schuld hebben er bij hem niet in. Don't feed the trollquote:Op zondag 5 september 2010 22:25 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Ja, leuk dat vaststaat dat je kosten gaat maken voor wonen, eten, whatever.
Maar dat maakt toekomstige kosten nog niet gelijk aan schuld.
Het voordeel van huren is gewoon de flexibiliteit die je hebt. En hoe groter de waarde van het object, hoe interessanter huren kan worden.
Ehmmm, je hoeft het mij niet uit te leggen hoor...quote:Op zondag 5 september 2010 22:28 schreef xenobinol het volgende:
Stop maar met BVZ uit te leggen dat zoiets geen schuld is.... kansloos
OW, dus als jij niet capabel genoeg bent.... Is niemand dat?quote:Op zondag 5 september 2010 22:31 schreef xenobinol het volgende:
[..]
STOP.... zinloos... ik heb de discussie ook al eens gevoerd met BVZ en je krijgt het concept van schuld hebben er bij hem niet in. Don't feed the troll
Gelukkig heb jij er geen last van, ignorance is blissquote:Op zondag 5 september 2010 22:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ehmmm, je hoeft het mij niet uit te leggen hoor...
Ik heb er godzijdank geen last van.
Ga met je huisbaas praten dat je de komende 6 maanden even niet wil betalen. Dan ben je dapper.
Als jij zeker weet dat je de komende 50 jaar in dat huis wilt blijven wonen, tja dan is koop waarschijnlijk de beste optie.quote:Op zondag 5 september 2010 22:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat klopt helemaal.
Als ik een betonboor nodig heb om een gat van 250mm te boren huur ik hem.
Als ik een vrachtwagen nodig heb huur ik hem
Dat zijn kosten.
Heb ik echter 100% zeker de komende 50 jaar die vrachtwagen nodig dan koop ik hem. Immers dan heb ik wellicht een schuld qua afbetaling, maar die valt in het niet t.o.v. de schuld van het huren voor de komende 50 jaar.
Da's dan weer niet aardig he... Ik doe iedere keer mijn best om een nette, inhoudelijke reactie te geven.quote:
Nee.... jouw begrijpende vermogens staan hier ter discussie niet de mijnequote:Op zondag 5 september 2010 22:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
OW, dus als jij niet capabel genoeg bent.... Is niemand dat?
Begrijp ik het zo goed?
Nou... nou... voel je niet op je.... getrapt. Van mij hoef je niet weg hoorquote:Op zondag 5 september 2010 22:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Da's dan weer niet aardig he... Ik doe iedere keer mijn best om een nette, inhoudelijke reactie te geven.
Als je dat niet waardeert kun je het ook gewoon zeggen, dan verhuis ik wel naar een ander topic.
Ehmmmm... Ik weet niet dat ik 50 jaar in hetzelfde huis blijf wonen.quote:Op zondag 5 september 2010 22:35 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Als jij zeker weet dat je de komende 50 jaar in dat huis wilt blijven wonen, tja dan is koop waarschijnlijk de beste optie.
Mensen die echter wat vaker van baan wisselen, of een tijdelijk contract hebben, zijn vaak beter af met huren.
Tel jij je overdrachtsbelasting en makelaarscourtage ook alvast op bij je hypotheek onder de noemer 'toekomstige schuld' mocht je wel binnen 50 jaar verhuizen?
Waar heb ik ontkend dat huurders vast zitten aan het maken van kosten voor huisvesting ?quote:Op zondag 5 september 2010 22:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ehmmmm... Ik weet niet dat ik 50 jaar in hetzelfde huis blijf wonen.
Maar daar ging het dan ook niet om.
Het ging erom dat huurders, jij incluis, ontkenden dat ze OOK de komende 50 jaar aan de huur VASTZITTEN.
Tuurlijk kan het geld kosten met een koopwoning als je moet verhuizen? EN ? Kan met een huurwoning ook. Net verbouwd en eruit gepleurd worden bv.
Ik zit niet de komende 50 jaar vast aan mijn huurbaas, sterker nog ik weet niet eens wat ik volgend jaar ga doen. In ieder geval heb ik geen schuld bij de bank die ik eerst moet inlossen voordat ik mijn leven een andere kant op stuur. Dat is het grote verschil, iemand met een onafgeloste lening kan hierdoor ernstig in zijn bewegingsvrijheid gehinderd worden, terwijl ik mijn spullen kan pakken en weg ben. (ja ja.. ik weet het, "ga je dat ook echt doen?", nou wie weetquote:Op zondag 5 september 2010 22:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Maar daar ging het dan ook niet om.
Het ging erom dat huurders, jij incluis, ontkenden dat ze OOK de komende 50 jaar aan de huur VASTZITTEN.
Kan.quote:Op zondag 5 september 2010 22:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Gelukkig heb jij er geen last van, ignorance is bliss![]()
Maar misschien moet je al die verkopers met hun onverkoopbare woningen eens een hart onder de riem steken met de opmerking dat huurders ook geen kant op kunnen
quote:Op zondag 5 september 2010 22:37 schreef xenobinol het volgende:
Nou... nou... voel je niet op je.... getrapt. Van mij hoef je niet weg hoor
Het leven kost nu eenmaal geld, maar dat is absoluut wat anders dan het hebben van een schuld. Niemand hier zal ontkennen dat je kosten hebt voor huisvesting, maar je hebt ook andere kosten voor het levensonderhoud, heb ik nu ook een schuld bij de bakker?quote:Op zondag 5 september 2010 22:41 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Waar heb ik ontkend dat huurders vast zitten aan het maken van kosten voor huisvesting ?
Als je kan blijven zitten waar je zit moet je dat vooral doen, de vraag is of dat echter wel voor iedereen op gaat. Er zijn een hoop mensen die niet willen of kunnen blijven zitten. De afgelopen decennia zaten er aan kopen vrijwel geen risico's, je kon je huis altijd makkelijk kwijt raken (en dus ook je schuld), maar nu het tij gekeerd is komt ook weer het risico element in beeld, dan kan je soms best blij zijn dat je huurt.quote:Op zondag 5 september 2010 22:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kan.
Ja, zullen ze vrolijk van worden. Merendeel van die verkopers zit niet op de schopstoel hoor, die wachten gewoon rustig af. Er komt een tijd dat de huurders meer lucht krijgen dus vanwaar die haast?
Ik zit toch ook niet de komende 50 jaar vast aan mijn huisbaas?quote:Op zondag 5 september 2010 22:42 schreef xenobinol het volgende:
Ik zit niet de komende 50 jaar vast aan mijn huurbaas
Ik weet niet eens wat ik overmorgen ga doen. (Voor morgen ligt de planning redelijk vast) Wat is je punt?quote:sterker nog ik weet niet eens wat ik volgend jaar ga doen.
Ik ook niet. Hypotheek is 163, WOZ is 209. En nu? Moet ik vrolijk worden? Interesseert me niks.quote:In ieder geval heb ik geen schuld bij de bank die ik eerst moet inlossen voordat ik mijn leven een andere kant op stuur.
Ik pak al 40 jaar mijn spullen als het MIJ uitkomt... Who care's?quote:Dat is het grote verschil, iemand met een onafgeloste lening kan hierdoor ernstig in zijn bewegingsvrijheid gehinderd worden, terwijl ik mijn spullen kan pakken en weg ben. (ja ja.. ik weet het, "ga je dat ook echt doen?", nou wie weet)
Dat jij een deel van je overwaarde ziet verdampen en daardoor voorlopig geen restschuld zal oplopen bij eventuele verkoop is in jouw voordeel. Echter een starter zou zich wel 10 keer moeten bedenken om nu in te stappen..... "weet ik wel wat ik de komende 10 jaar ga doen met mijn leven?".quote:Op zondag 5 september 2010 22:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik zit toch ook niet de komende 50 jaar vast aan mijn huisbaas?
[..]
Ik weet niet eens wat ik overmorgen ga doen. (Voor morgen ligt de planning redelijk vast) Wat is je punt?
[..]
Ik ook niet. Hypotheek is 163, WOZ is 209. En nu? Moet ik vrolijk worden? Interesseert me niks.
[..]
Ik pak al 40 jaar mijn spullen als het MIJ uitkomt... Who care's?
Ja. Die heb je. En ik ook. Wen er maar aan.quote:Op zondag 5 september 2010 22:44 schreef xenobinol het volgende:
heb ik nu ook een schuld bij de bakker?
* starter meldt.quote:Op zondag 5 september 2010 22:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat jij een deel van je overwaarde ziet verdampen en daardoor voorlopig geen restschuld zal oplopen bij eventuele verkoop is in jouw voordeel. Echter een starter zou zich wel 10 keer moeten bedenken om nu in te stappen..... "weet ik wel wat ik de komende 10 jaar ga doen met mijn leven?".
NEE NEE NEE NEE.quote:Op zondag 5 september 2010 22:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. Die heb je. En ik ook. Wen er maar aan.
Ik zie niks verdampen want het begrip 'overwaarde' zegt me niks.quote:Op zondag 5 september 2010 22:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat jij een deel van je overwaarde ziet verdampen en daardoor voorlopig geen restschuld zal oplopen bij eventuele verkoop is in jouw voordeel. Echter een starter zou zich wel 10 keer moeten bedenken om nu in te stappen..... "weet ik wel wat ik de komende 10 jaar ga doen met mijn leven?".
Je zit nog in de ontkennende fase?quote:Op zondag 5 september 2010 22:59 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
* starter meldt.
[..]
NEE NEE NEE NEE.
NEEEEEE.
Ik ontken slechts jouw onwaarheden.quote:Op zondag 5 september 2010 23:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je zit nog in de ontkennende fase?
Dat is dan een dubbele ontkenningquote:Op zondag 5 september 2010 23:09 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Ik ontken slechts jouw onwaarheden.
In dat geval: je praat poep.quote:Op zondag 5 september 2010 23:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is dan een dubbele ontkenning
Goede onderbouwing ook. Hulde.quote:
Die heb ik al eerder gegeven hierquote:Op zondag 5 september 2010 23:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Goede onderbouwing ook. Hulde.![]()
Ehmmmm, kun je ook een link dumpen die wel terzake doet? De huidige link heeft namelijk geen enkele relatie tot hetgeen ik reageerde.quote:Op zondag 5 september 2010 23:35 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Die heb ik al eerder gegeven hier
Jawel, jij zegt dat omdat mensen in de toekomst nog brood moeten kopen bij de bakker, zij daar ook schuld hebben.quote:Op zondag 5 september 2010 23:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ehmmmm, kun je ook een link dumpen die wel terzake doet? De huidige link heeft namelijk geen enkele relatie tot hetgeen ik reageerde.
En ik maar denken dat als jij iets een onwaarheid noemt, en datgene vervolgens ontkent als onwaarheid, dat dat dan een dubbele ontkenning is.quote:
Yep, toppie!quote:Op maandag 6 september 2010 00:16 schreef eleusis het volgende:
Ik zie dat het hier weer gezellig als vanouds is
Gelukkig kunnen wij allemaal doen wat we zelf willen. Alleen jammer dat dingen als huursubsidie en HRA nog bestaan in de 21ste eeuw. Die zouden beiden al lang afgeschaft moeten zijn. Trouwens, ik ben zeker dat als je nu koopt, en je lekker een 30 jarige annuiteitenhypotheek neemt. Je na 10 jaar gagarandeerd beter af zal zijn, dan dat je huurt.quote:Op zondag 5 september 2010 22:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schuldenquote:Op zondag 5 september 2010 22:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Vraagje aan alle experts hier: Is het verstandiger om een bankspaarhypotheek te nemen of een annuiteitenhypotheek, met alle mogelijke ontwikkelingen die in de toekomst gaan gebeuren?quote:Op maandag 6 september 2010 09:12 schreef Emu het volgende:
[..]
Trouwens, ik ben zeker dat als je nu koopt, en je lekker een 30 jarige annuiteitenhypotheek neemt. Je na 10 jaar gagarandeerd beter af zal zijn, dan dat je huurt.
Ik zou kiezen voor een annuiteitenhypotheek, veel spaarhypotheken hebben een verzekeringsconstructie. Daarnaast ben ik onzeker over de dekking van het spaardeel mocht de bank stuk gaan, dit deel valt wel onder het deposito garantie stelsel maar slecht tot 100k?quote:Op maandag 6 september 2010 11:04 schreef antfukker het volgende:
[..]
Vraagje aan alle experts hier: Is het verstandiger om een bankspaarhypotheek te nemen of een annuiteitenhypotheek, met alle mogelijke ontwikkelingen die in de toekomst gaan gebeuren?
Geen hypotheek, even huren, wachten tot de prijzen wat verder inzakken, en dan kopenquote:Op maandag 6 september 2010 11:04 schreef antfukker het volgende:
[..]
Vraagje aan alle experts hier: Is het verstandiger om een bankspaarhypotheek te nemen of een annuiteitenhypotheek, met alle mogelijke ontwikkelingen die in de toekomst gaan gebeuren?
Maar dan het je alsnog een hypotheek nodig, tenzij je het bedrag volledig bij elkaar gespaard hebt. (moet mogelijk zijn als de prijzen echt onderuit gaanquote:Op maandag 6 september 2010 11:16 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Geen hypotheek, even huren, wachten tot de prijzen wat verder inzakken, en dan kopen
Klopt, maar wat voor hypotheek je dan moet hebben hangt in grote mate af van wat er de komende jaren met de HRA gaat gebeuren natuurlijk.quote:Op maandag 6 september 2010 11:17 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Maar dan het je alsnog een hypotheek nodig, tenzij je het bedrag volledig bij elkaar gespaard hebt. (moet mogelijk zijn als de prijzen echt onderuit gaan).
Ik kwam vandaag aan een stoplicht al een zelfgemaakt plakkaat tegen: "knusse tussenwoning" (lees: klein rijtjeshuis) te koop, hier rechts!quote:Op zondag 5 september 2010 11:16 schreef xenobinol het volgende:
Ik moet ook voor de komende 50-70 jaar eten kopen. Als ik niet te veel eet red ik dat voor 200-300 euro per maand, zeg 3000 euro per jaar, kost me dus zeker anderhalve ton!quote:Op zondag 5 september 2010 21:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tuurlijk heeft een huurder een schuld. Namelijk voor de komende 50 a 70 jaar huur betalen. Punt.
Tsja, dat klopt natuurlijk. In het ideale geval KOOP je een woning en betaal je die af, zodat je geen kosten meer hebt. Helaas komt dan de overheid alsnog aankloppen met jaarlijkse belastingen op het feit dat je een huis bezit, en is het aflossen vrijwel niet mogelijk omdat niemand dat doet, wat weer geleid heeft tot de hoge prijzen.quote:Op zondag 5 september 2010 22:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die regeling gaat er niet beter op wordenquote:Op maandag 6 september 2010 11:18 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Klopt, maar wat voor hypotheek je dan moet hebben hangt in grote mate af van wat er de komende jaren met de HRA gaat gebeuren natuurlijk.
quote:Op maandag 6 september 2010 12:09 schreef Sjabba het volgende:
Zo mijn huis definitief verkocht en iets anders terug gekocht. Duurde toch wat langer dan gedacht, maarja ik ben ook optimist in de huizenmarkt...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |