Moet je zelf even doen dmv de link in de OP. Laat ff weten als je het gedaan hebt, dan wil ik de OP wel even opnieuw kopiëren, anders sta je er pas het volgende topic weer bij.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 22:06 schreef DeHovenier het volgende:
Kan je mijn avatar in de OP zetten?
http://i29.tinypic.com/2lc5mqo.gifquote:Op dinsdag 13 januari 2009 22:23 schreef Naamah het volgende:
Heb trouwens de niet-werkende avatars uit de OP gehaald, heb het idee dat er nog heel veel avatars in staan van users die allang niet meer in dit topic actief zijn, maar weet niet hoe ik dat kan controleren, omdat ik alleen de avatars heb en niet de usernames... Als iemand een subliem idee heeft om dit op te schonen dan hoor ik het wel
Kan je ook heel handig zelf doenquote:Op dinsdag 13 januari 2009 22:22 schreef rene90 het volgende:
14 oktober ben ik geslaagd haha, sta nog steeds niet in de op haha.
Ga het even wijzigen, uhm ja en anders kan je even een een TR plaatsen en dan doet een PTA modje het evenquote:Op dinsdag 13 januari 2009 22:29 schreef Naamah het volgende:
[..]
Kan je ook heel handig zelf doen![]()
Als iedereen nou even zelf in de wiki wijzigt wat er anders moet dan kopieer ik morgen de OP wel even opnieuw (kan 'm 24 uur wijzigen, toch?).
Done.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 22:13 schreef Naamah het volgende:
[..]
Moet je zelf even doen dmv de link in de OP. Laat ff weten als je het gedaan hebt, dan wil ik de OP wel even opnieuw kopiëren, anders sta je er pas het volgende topic weer bij.
quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:23 schreef YPrue het volgende:
Gefeliciteerd Pizzabodem, blup en ThumpingThunder!
Ahwquote:Op zaterdag 17 januari 2009 10:44 schreef Juicyhil het volgende:
Vandaag gezakt voor theorie![]()
Volgende week in leiden nogmaals over doen.
Ohja, 9 fouten.
Gefeliciteerdquote:Op woensdag 21 januari 2009 23:22 schreef Proximo het volgende:
Geslaagd, bij het BNOR![]()
Zonder noemenswaardige foutjes, wat een verademing in vergelijking met het CBR, eindelijk op mijn gemak in de auto
De relaxte sfeer denk ik, ik voelde me in ieder geval net zoals tijdens een rijles en niet de gebruikelijke stress waar ik bij het CBR iedere keer mee zatquote:Op donderdag 22 januari 2009 09:28 schreef rene90 het volgende:
Gefeliciteerd Proximo,
Wat was nu eigenlijk voor jou het grote verschil waarom het hier wel lukte en bij het CBR niet?
Wow das snel, ik was ook toen ongeveer begonnen, maar ik ben nog steeds niet klaar.quote:Op zondag 25 januari 2009 18:05 schreef __Kirstenn het volgende:
Ik ben 17 september begonnen met lessen, heb ongeveer 36 uur les gehad en ben 5 december in 1 keer geslaagd
Zou je 1 of meer vragen kunnen inscannen en hier plaatsen? Ben er best benieuwd naar!quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:31 schreef YPrue het volgende:
maar er zitten dingen tussen waar ik zoiets heb van
Succesquote:Op woensdag 28 januari 2009 17:42 schreef xxiessiexx het volgende:
Volgende week woensdag praktijkexamen! (eerste keer overigens)
Succes, de 1e keer is IMO het makkelijkstquote:Op woensdag 28 januari 2009 17:42 schreef xxiessiexx het volgende:
Volgende week woensdag praktijkexamen! (eerste keer overigens)
Yup, ik zal morgen of overmorgen wat scans plaatsen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:20 schreef vannelle het volgende:
[..]
Zou je 1 of meer vragen kunnen inscannen en hier plaatsen? Ben er best benieuwd naar!
Dankje, haha hopen dat ik hem in één keer haal danquote:Op woensdag 28 januari 2009 20:01 schreef Proximo het volgende:
[..]
Succes, de 1e keer is IMO het makkelijkst
Okee, dankjewel.quote:Op woensdag 28 januari 2009 20:03 schreef YPrue het volgende:
[..]
Yup, ik zal morgen of overmorgen wat scans plaatsen.
Inderdaad ... vooral die met 70 kmph en een oranje verkeerslicht voor je ... Je hebt toch totaal geen idee hoe lang het al op oranje staat, wat de afstand is, hoe lang het nog duurt voordat je daar bent? Vanaf een plaatje is het echt ondoenlijkquote:Op vrijdag 30 januari 2009 04:34 schreef vannelle het volgende:
Bedankt.
Zijn er specifieke situaties waar je het over wil hebben?
Er zitten er idd een aantal tussen die behoorlijk discutabel zijn.
Ik mis bij een aantal foto's de achteruitkijk spiegel, deze stond er bij het CBR Theorie examen wel overal op...quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:38 schreef YPrue het volgende:
Jup, een paar van de plaatjes die ik gescand heb zat ik een tijdje naar te kijken, en toen ik de uitleg achterin het boekje las snapte ik wel welke kant ze met hun uitleg opwilden, maar ik zou het niet zelf gekozen hebben.![]()
[knip]
Tot zover mijn twijfels bij sommige plaatjes. Als ik er nog meer vind waar ik niet zo goed uitkom, dan scan ik die zodat jullie die ook kunnen bekijken.
Ga er maar van uit dat hij nét op oranje staat.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:31 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Inderdaad ... vooral die met 70 kmph en een oranje verkeerslicht voor je ... Je hebt toch totaal geen idee hoe lang het al op oranje staat, wat de afstand is, hoe lang het nog duurt voordat je daar bent? Vanaf een plaatje is het echt ondoenlijk
Als de achteruitkijkspiegel in beeld is moet je kijken wat er achter je zit en hoe ver.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 16:55 schreef m3nster het volgende:
[..]
Ik mis bij een aantal foto's de achteruitkijk spiegel, deze stond er bij het CBR Theorie examen wel overal op...
(dat viel me alleen op)
Ga er van uit dat ze het qua veiligheid nogal overdreven benaderen.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:38 schreef YPrue het volgende:
Zoals die fietser met die grijze trui aan, die aan het bellen is: ik had daar zelf 'niets' gekozen, want ik rijd daar 30 en de weg is breed genoeg om dat kind in te halen. Staat er achterin het boekje uitgelegd: 'U laat het gas los. Het is veiliger te wachten met passeren totdat het fietsende kind u heeft opgemerkt. Een kind dat met losse handen fietst en gelijktijdig aan het bellen is, passeert u met zeer lage snelheid en met de grootst mogelijke afstand.' Dat zou ik niet gekozen hebben.
WTF?? Hoe oud is dat boek? Doorrijden over de vluchtstrook mag dus niet, vroeger wel maar nu echt niet meer.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:38 schreef YPrue het volgende:Bij het plaatje met nr.7 ernaast: hier zou ik afgeremd hebben. Er zit een vrachtwagen langs me en er komt ook nog eentje daar achteraan, en volgens mij is die strook te kort om daar nog met 50 km/h verder te rijden. De uitleg in het boek zegt: 'U doet niets. U rijdt door op de vluchtstrook totdat u weer voldoende snelheid kunt maken om veilig te kunnen invoegen. U maakt zo vloeiend mogelijk gebruik van een invoeggelegenheid.'
Als je 60 km/h rijdt kun je makkelijk tot stilstand komen binnen het wegvak wat je kunt overzien.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:38 schreef YPrue het volgende:Bij nr. 123: Daar wist ik gewoon niet zeker of het verstandig is om met 60 km/h door die mist te rijden. De uitleg vindt het 'een veilige snelheid bij deze lichte mist.'
Ben ik met je eens, zeker omdat er niks achter je zit zou ik ook stoppen. Lukt makkelijk op zo'n stukje mits je snel genoeg reageert.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:38 schreef YPrue het volgende:Nr. 108 (dat stoplicht wat al op oranje staat): Daar zat ik echt te twijfelen. Aan de ene kant rij je daar 70 en dat is nog wel erg snel voor dat stukje wat je nog hebt om af te remmen. Aan de andere kant: het stoplicht staat al op oranje en je hebt niemand die achter je rijdt. Je zou dus als je niet afremt al door rood aan het rijden zijn en ik weet niet of de examinator van het CBR daar nou zo blij mee zou zijn.(Al vind ik de snelheid die er gereden wordt op dat plaatje sowieso veel te hoog als je weet dat je een stoplicht kunt verwachten, maar dat terzijde.
) De uitleg in het boek zegt: 'U doet niets. U bent niet ver genoeg van het verkeerslicht af om tijdig te kunnen stoppen.'
Een drempel is een snelheidsremmende maatregel, logisch dat ze willen dat je er voor remt.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:38 schreef YPrue het volgende:Nr. 74: Ik zie daar geen 'extra hoge drempel' in hoor. Als je ziet hoe de auto daar geparkeerd staat op die drempel staat hij nou niet zo heel erg schuin. Dat is meer zo'n dunne strook drempel. Ik zou daar het gas los hebben gelaten, maar de uitleg vindt dat ik daar moet afremmen, omdat: 'U remt af. U gaat met matige snelheid over deze extra hoge drempel heen.'
Graag reageer ik hier toch even op. Het is inderdaad niet toegestaan om over de vluchtstrook te rijden, aan de andere kant is het ook niet toegestaan om het overige verkeer in gevaar te brengen. Nood breekt wet in dat opzicht dus je moet een overweging maken en de inschatting maken. In dat geval zou ik flink gas bij geven en voor die vrachtwagen komen over de vluchtstrook heen, tussen twee vrachtwagens ga ik niet zittenquote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:14 schreef vannelle het volgende:
[..]
WTF?? Hoe oud is dat boek? Doorrijden over de vluchtstrook mag dus niet, vroeger wel maar nu echt niet meer.
In dit geval is het kiezen tussen een aantal kwaden.
Remmen is geen optie, er van uitgaande dat de vrachtwagens 80 km/h rijden gaat gas geven op dat korte stukje ook niet helpen dus is automatisch de vluchtstrook de minst stomme oplossing.
Jammer alleen dat ze er niet bij vertellen dat je dan ook je snelheid gelijk moet zien te krijgen aan de rest van het verkeer om veilig in te kunnen voegen. Wat je dus eigenlijk op de invoegstrook al moet doen.....
Daarom zeg ik ook: kiezen tussen een aantal kwaden.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:25 schreef rene90 het volgende:
[..]
Graag reageer ik hier toch even op. Het is inderdaad niet toegestaan om over de vluchtstrook te rijden, aan de andere kant is het ook niet toegestaan om het overige verkeer in gevaar te brengen. Nood breekt wet in dat opzicht dus je moet een overweging maken en de inschatting maken. In dat geval zou ik flink gas bij geven en voor die vrachtwagen komen over de vluchtstrook heen, tussen twee vrachtwagens ga ik niet zitten
Ooh oke op die manier. Tja sowieso al die situaties....., als je veel op de weg zit krijg je dat inzicht wel, paar extra vraagjes schiet je niks mee op naar mijn mening.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:28 schreef vannelle het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook: kiezen tussen een aantal kwaden.
Maar als je in zo'n situatie terecht komt heb je het meestal aan jezelf te danken.
Als je je snelheid op de invoegstrook al aanpast aan het overige verkeer krijg je dit probleem niet.
Het juiste antwoord in deze zou zijn: leer vooruit kijken en denken.
Absoluut, maar ze willen graag weten of iemand inzicht heeft vóór hij/zij zelfstandig de weg op gaat.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:33 schreef rene90 het volgende:
[..]
als je veel op de weg zit krijg je dat inzicht wel, paar extra vraagjes schiet je niks mee op naar mijn mening.
Jij moet je houden aan het nieuwe rijden (dus bij 2k rpm opschakelen). Mensen die hun rijbewijs al hebben doen dat toch nietquote:Op dinsdag 3 februari 2009 15:44 schreef Pizzabodem het volgende:
Pas tijdens rijles in een file op de A2 gestaan/gereden. Hele tijd zo'n grote vrachtwagen achter me, maar het ging goedMooi moment om ff met de koppeling te oefenen.
Hoe trekken jullie snel/vlot op bij het verkeerslicht? Al die auto's voor me en naast me zijn veel sneller weg. Ik les in een diesel.
Koppeling laten opkomen totdat de auto begint te trillen/wil gaan rijden? (Aangrijpingspunt) toch?
En ik mag pas gas geven als ik de koppeling heb laten opkomen?
Hou dus altijd de mensen achter me op het verkeerslicht omdat ik traag weg rij.....
Of is dit meer iets om pas te gaan oefenen als je je rijbewijs hebt?
Ik doe altijd koppeling wat laten opkomen, dan vasthouden, dan gas indrukken, schakelen naar z'n 2 en dan pas m'n voet van de koppeling. Ik trek wel langzaam op idd, ik vind het nog lastig om in een bocht naar z'n 2 te schakelenquote:Op dinsdag 3 februari 2009 15:44 schreef Pizzabodem het volgende:
Pas tijdens rijles in een file op de A2 gestaan/gereden. Hele tijd zo'n grote vrachtwagen achter me, maar het ging goedMooi moment om ff met de koppeling te oefenen.
Hoe trekken jullie snel/vlot op bij het verkeerslicht? Al die auto's voor me en naast me zijn veel sneller weg. Ik les in een diesel.
Koppeling laten opkomen totdat de auto begint te trillen/wil gaan rijden? (Aangrijpingspunt) toch?
En ik mag pas gas geven als ik de koppeling heb laten opkomen?
Hou dus altijd de mensen achter me op het verkeerslicht omdat ik traag weg rij.....
Of is dit meer iets om pas te gaan oefenen als je je rijbewijs hebt?
Je hebt al rijervaring? 10 lessen vind ik wel weinig andersquote:Op dinsdag 3 februari 2009 16:06 schreef m3nster het volgende:
Zo vandaag mijn eerste 2 uur rijles gehad. In een joekel van een Crysler
Ging allemaal goed en aardig, ik heb afgesproken om 10 lessen te volgen, bij de volgende les gaan we de examendatum aanvragen.
Moet alleen nog een aantal dingen leren, en afleren..haha
Verder zei de instructeur dat ze niet echt heel erg letten op het nieuwe rijden, maar dat het er meer omgaat of de examinator zich "veilig" voelt bij je in de auto. Iemand die dat kan bevestigen ?
Ik heb inderdaad al flink wat rijervaring. De instructeur heeft tijdens de 2 uur durende introductieles geen een keer in hoeven te grijpenquote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:29 schreef DeHovenier het volgende:
Ik doe altijd koppeling wat laten opkomen, dan vasthouden, dan gas indrukken, schakelen naar z'n 2 en dan pas m'n voet van de koppeling. Ik trek wel langzaam op idd, ik vind het nog lastig om in een bocht naar z'n 2 te schakelen
[..]
Je hebt al rijervaring? 10 lessen vind ik wel weinig anders
Wat is er eng aan om tussen twee vrachtwagens in te rijden? Kan geen kwaad zolang je 'm er maar niet tussen ramt met 5cm speling. De chauffeur achter je zal heus wel op jou anticiperen. De chauffeur voor je heeft niet eens wat te maken met jou lijkt mij, gewoon genoeg afstand houden. Bumperkleven achter een vrachtwagen is nooit verstandig, net zo min als bij een personenwagen. Het is enkel een mentale kwestie; als de chauffeur achter me niet remt dan zit ik onder de vrachtwagen voor me.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:25 schreef rene90 het volgende:
[..]
tussen twee vrachtwagens ga ik niet zitten
Gelijkmatig gas geven en de koppeling laten opkomen (+ vasthouden op het aangrijpingspunt). Maak je wel wat hogere toeren maar je trekt veel harder op en kun je sneller aan de vmax. Ook wel sportief rijden genoemd. Niet conform het nieuwe rijden maar goed, daar hou je je toch niet meer aan als je eenmaal je pasje hebt. Oefen maar eens voor de gein, kijken hoe hard je kunt optrekken zonder wielspin.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:29 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Ik doe altijd koppeling wat laten opkomen, dan vasthouden, dan gas indrukken, schakelen naar z'n 2 en dan pas m'n voet van de koppeling. Ik trek wel langzaam op idd, ik vind het nog lastig om in een bocht naar z'n 2 te schakelen
[..]
Tsja... lastige. Als je een rotonde op wil bijvoorbeeld schakel je natuurlijk voordat je daadwerkelijk de rotonde op gaat. Maar in een grotere bocht / doordraaier kun je natuurlijk makkelijk schakelen. Bijvoorbeeld van z'n 2 naar z'n 3 in een matige bocht of van z'n 4 naar z'n 5 bij een snelweg oprit die niet recht loopt. Je kunt wel enkel voor en na de bocht schakelen maar dan zul je regelmatig meemaken dat je onder- of boventoeren maakt. Sommige zeggen dat schakelen in de bocht gevaarlijk is omdat je dan je grip kunt verliezen maar ik heb hier nog nooit last van ondervonden.quote:Op woensdag 4 februari 2009 09:29 schreef m3nster het volgende:
[..]
Trouwens, wat ik begreep van mijn instructeur is dat je in de bocht niet moet schakelen, dat moet je voordat je de bocht neemt al gedaan hebben. (Ik zelf schakel altijd in de bocht, maar dat heb ik mijzelf aangeleerd)
Hulde!quote:Op woensdag 4 februari 2009 21:41 schreef Sehnsucht het volgende:
Vanmiddag geslaagd voor mijn theorie (B) met 0 fout![]()
Hmm, ik schakel eigenlijk best vaak op een rotonde van de 1 naar de 2. Als ik bijvoorbeeld moet stoppen om het andere verkeer voor te laten gaan en linksaf, driekwart, de rotonde af moet dan rij ik anders erg langzaam en hoor je de motor hard brullen omdat er veel toeren in de 1 gemaakt worden.quote:Op woensdag 4 februari 2009 09:50 schreef TommyGun het volgende:
Tsja... lastige. Als je een rotonde op wil bijvoorbeeld schakel je natuurlijk voordat je daadwerkelijk de rotonde op gaat.
Je kunt zoveel situaties opnoemen, maar in deze is het gewoon: zolang je rolt kun je in principe in z'n 2 rijden (benzine), dus gewoon doorschakelen van 1 naar 2. Eenmaal op de rotonde hoef je niet meer te stoppen lijkt mij, of het moet erg druk zijn bij het afslaan / fietsers voorlaten en dat soort geneuzel. De 1 gebruik je dus voornamelijk als je moet wachten terwijl je de rotonde wilt betreden.quote:Op woensdag 4 februari 2009 22:09 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Hmm, ik schakel eigenlijk best vaak op een rotonde van de 1 naar de 2. Als ik bijvoorbeeld moet stoppen om het andere verkeer voor te laten gaan en linksaf, driekwart, de rotonde af moet dan rij ik anders erg langzaam en hoor je de motor hard brullen omdat er veel toeren in de 1 gemaakt worden.
Ik hoor ook zelf nooit andere auto`s met een brullende motor de rotonde op gaan. Dit zou dan betekenen dat mijn auto de enigste is die zo hard brult (dat kan niet want de Toyota Yaris waar ik in gelest heb deed hetzelfde), iedereen gewoon opschakelt tijdens het nemen van een rotonde, of dat iedereen toch gewoon in z`n 1 de rotonde op gaat.
Sowieso zak je daar niet op als je verder goed rijdt. Bij mij mislukte het fileparkeren totaal, maar ik was toch geslaagd. De sleutel is gewoon heel goed in je spiegels en om je heen kijken. Als je laat zien dat je dat goed doet, dan rekenen ze het vaak niet aan als je de bijzondere verrichtingen niet zo goed kan.quote:Op donderdag 5 februari 2009 09:32 schreef Glennz het volgende:
Heeft iemand nog tips voor me van speciale manouvres? Ik ben bijv. niet goed wat betreft fileparkeren, en met de bocht mee achteruit. Ik moet binnenkort voor de eerste keer afrijden (12 februari).
Fileparkeren en de bocht achteruit, die waren toch afgeschaft? Het is nu toch keren, parkeren en de auto stilzetten?quote:Op donderdag 5 februari 2009 09:32 schreef Glennz het volgende:
Heeft iemand nog tips voor me van speciale manouvres? Ik ben bijv. niet goed wat betreft fileparkeren, en met de bocht mee achteruit. Ik moet binnenkort voor de eerste keer afrijden (12 februari).
Nee, vrijwel alle boekhandels hebben geen voorraad meer omdat per 1 maart het nieuwe theorie examen wordt afgenomen. Daarom krijgen alle winkels een nieuwe voorraad. Bij Scheltema (grote boekhandel) zeiden ze vorige week dat de nieuwe partij over 2 weken zou binnenkomen.quote:Op donderdag 5 februari 2009 11:34 schreef crownofthorns het volgende:
http://www.bol.com/nl/p/b(...)D3970DA90F1BFB7.ps63 moet met spoed dit boek hebben, neem aan dat die gewoon bij elke boekhandel te krijgen is?
Oh, ik wist niet dat het afgeschaft was. Nouja dan heb je gelijk. Ik dacht dat ik van alles kon verwachten, en dat het altijd anders is.quote:Op donderdag 5 februari 2009 09:46 schreef m3nster het volgende:
[..]
Fileparkeren en de bocht achteruit, die waren toch afgeschaft? Het is nu toch keren, parkeren en de auto stilzetten?
En dan mag het nog zoals jij het zelf wil, wat jij het beste vind.
Of heb ik het fout?
Even kijken wat je het fijnst vindt, ik doe het nu zelf een beetje op gevoel als het ware. Maar anders heb je meerdere handige punten voor fileparkeren:quote:Op donderdag 5 februari 2009 09:32 schreef Glennz het volgende:
Heeft iemand nog tips voor me van speciale manouvres? Ik ben bijv. niet goed wat betreft fileparkeren, en met de bocht mee achteruit. Ik moet binnenkort voor de eerste keer afrijden (12 februari).
Ok, thnx.quote:Op donderdag 5 februari 2009 16:02 schreef rene90 het volgende:
[..]
Even kijken wat je het fijnst vindt, ik doe het nu zelf een beetje op gevoel als het ware. Maar anders heb je meerdere handige punten voor fileparkeren:
-Eerst je auto paralel naast de andere auto zetten
-als jou achterwielen voorbij de achterbumper van de auto naast je zijn kan je volledig indraaien, misschien moet je weer iets aanpassen om het minder scherp in te sturen
-als je vanuit jou stoel een lijn trekt van jou oog over de rechterpunt van je motorkap, en die loopt recht de straat in kan je terugsturen.
Zoiets was het dacht ik. En het is op een examen niet belangrijk dat je het in één keer goed doet, als je het maar veilig doet. Dus gewoon langzaam aan, en goed kijken.
Dat laatste puntje heb ik ook zo geleerd inderdaadquote:Op donderdag 5 februari 2009 18:55 schreef MaxC het volgende:
Iedereen leert het op een andere manierHier ook een tip:
Zelf heb ik geleerd:
-Ook je auto naast een andere auto zetten. In zijn achteruit en als je achterdeur ter hoogte van de bumper van de andere auto staat indraaien.
-Rechter zijspiegel kijken, en als je de straat niet meer ziet(dus alleen de stoep) dan terugdraaien.
Oh, da's wel handig! Ga ik proberen! Ik deed altijd met spiegel voorbij de auto waar je achter staat, maaaaaaar ik parkeer nu vaak achter een boom en dan werkt dat nietquote:Op donderdag 5 februari 2009 18:55 schreef MaxC het volgende:
Iedereen leert het op een andere manierHier ook een tip:
Zelf heb ik geleerd:
-Ook je auto naast een andere auto zetten. In zijn achteruit en als je achterdeur ter hoogte van de bumper van de andere auto staat indraaien.
-Rechter zijspiegel kijken, en als je de straat niet meer ziet(dus alleen de stoep) dan terugdraaien.
Duidelijk.quote:Op donderdag 5 februari 2009 07:40 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Je kunt zoveel situaties opnoemen, maar in deze is het gewoon: zolang je rolt kun je in principe in z'n 2 rijden (benzine), dus gewoon doorschakelen van 1 naar 2. Eenmaal op de rotonde hoef je niet meer te stoppen lijkt mij, of het moet erg druk zijn bij het afslaan / fietsers voorlaten en dat soort geneuzel. De 1 gebruik je dus voornamelijk als je moet wachten terwijl je de rotonde wilt betreden.
Dus de hele tijd een chagrijn naast je?quote:Op vrijdag 6 februari 2009 10:27 schreef YPrue het volgende:
[knip]
Mijn instructeur was echt woest
[knip]
Instructeur weer pissig.
Soms halen ze inderdaad vreemde capriolen uit. Ze besluiten bijvoorbeeld, als ze vooraan bij het verkeerslicht staan, toch maar dat ze linksaf willen slaan. Dus dan gaan ze zo scheef staan zodat het verkeer dat rechtdoor moet er niet meer langs kan. Altijd leuk als iedereen dan gaat toeteren naar die polen.quote:
Ben je wel geslaagd toen?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 20:14 schreef rene90 het volgende:
Tips...tja gewoon gaan. Ik maakte ook in het uur voordat ik moest afrijden nog fouten zoals motor laten afslaan en een fietser over het hoofd zien etc.
Ik zag vlak voor mijn examen een rood licht over het hoofdquote:Op dinsdag 10 februari 2009 20:14 schreef rene90 het volgende:
Tips...tja gewoon gaan. Ik maakte ook in het uur voordat ik moest afrijden nog fouten zoals motor laten afslaan en een fietser over het hoofd zien etc.
Is die kruisende weg geen voorrangsweg?quote:Op woensdag 11 februari 2009 16:35 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Ok, misschien is dit een hele stomme vraag aangezien ik alweer bijna een jaar mijn rijbewijs heb, maar ik wil het toch even zeker weten.
Als je van rechts komt en er staan geen borden of er is geen sprake van een uitrit dan heb je voorrang. Ik dacht echter dat als de bestrating van de weg verschilt (in dit geval heeft de zijstraat klinkers en die straat komt uit op een normale weg) je ook geen voorrang hebt, ook al kom je dus van rechts uit de zijstraat. Nu merk ik vaak dat automobilisten geen voorrang geven als je uit zo`n zijstraat komt, aan de andere kant zijn er toch ook regelmatig mensen die wel voorrang geven. Is er iemand die hier opheldering over kan geven?
Misschien denken jullie nu wel waar ik dit verhaal vandaan haal. Tijdens de rijlessen zijn we heel af en toe dit soort situaties tegen gekomen en ik kan me vaag herinneren dat de instructeur toen iets over de verschillen in bestrating had verteld. En dat ging niet over een uitrit of van een onverharde naar een verharde weg.
Dat dus. En er is geen verschil tussen asfalt en bijv klinkers. Onverharde weg = niet bestraat, dus modder oid.quote:Op woensdag 11 februari 2009 16:42 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Is die kruisende weg geen voorrangsweg?
Staan er geen tekens op de weg?
Dan is het een gelijkwaardig kruispunt en heb jij, als je van rechts komt, voorrang. Maar het kan misschien zo zijn dat automobilisten jou geen voorrang geeft omdat je moeilijk zichtbaar bent.
Ze kijken hier pas naar als je klaar bent met rijden en ze al hebben besloten of het een ja of een nee is, dus doet er weinig toe.quote:Op woensdag 11 februari 2009 19:51 schreef Glennz het volgende:
Ik moet m'n zelfreflectie nog invullen voor m'n examen morgen. Maar hoe serieus kijken ze hier naar? Ik moet mezelf niet onderschatten, maar ook zeker niet overschatten.
Oh, okquote:Op woensdag 11 februari 2009 20:47 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ze kijken hier pas naar als je klaar bent met rijden en ze al hebben besloten of het een ja of een nee is, dus doet er weinig toe.
Bij het BNOR kreeg ik te horen, "vul maar in als je zin hebt, anders niet"quote:Op woensdag 11 februari 2009 20:47 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ze kijken hier pas naar als je klaar bent met rijden en ze al hebben besloten of het een ja of een nee is, dus doet er weinig toe.
Hopelijk word 't een beetje lekker weer..quote:Op zondag 15 februari 2009 18:30 schreef Qunix het volgende:
Morgen is het mijn beurt om af te rijden!
11 uur CBR Amsterdam!
Of niet.. minder fietsers op straat die je omver kan rijdenquote:Op zondag 15 februari 2009 19:02 schreef m3nster het volgende:
[..]
Hopelijk word 't een beetje lekker weer..
Suc6!
Ja ik weet dat het vervalt als je zakt, maar het is sowieso handig dat je dan weet hoe het examen in elkaar steekt en ook onafhankelijk/proffesioneel advies krijgt waar je nog aan moet timmeren.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 14:03 schreef Maikuuul het volgende:
TTT is eigenlijk zinloos, iig als het niet in je pakket zit.
Bij mij zat het erin, vrijstelling bijzondere verrichtingen gedaan, vooruitkijken verbeterd etc, maar kwas gezakt de eerste keer, dan komt de TTT te vervallen en hebje er eigenlijk niet veel aan gehad.
Achja schijt het is nu binnen dus het maakt allemaal niks meer uit
60,quote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:14 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ja ik weet dat het vervalt als je zakt, maar het is sowieso handig dat je dan weet hoe het examen in elkaar steekt en ook onafhankelijk/proffesioneel advies krijgt waar je nog aan moet timmeren.
Het is toch maar iets van 120/150 euro, duurder dan een examen.
Als het 150 euro duurder zou zijn dan zou je 330 euro moeten aftikken ?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:14 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ja ik weet dat het vervalt als je zakt, maar het is sowieso handig dat je dan weet hoe het examen in elkaar steekt en ook onafhankelijk/proffesioneel advies krijgt waar je nog aan moet timmeren.
Het is toch maar iets van 120/150 euro, duurder dan een examen.
Onlangs nog staande gehouden voor het negeren van een gesloten verklaring, was 90 euro.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:09 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Ik heb vandaag voor de eerste keer een boete mogen ontvangen sinds ik mijn rijbewijs heb. Ik mag 47 euro aftikken omdat ik 10 km/u te snel ging.
sorry typoquote:Op woensdag 18 februari 2009 00:03 schreef Maikuuul het volgende:
[..]
Als het 150 euro duurder zou zijn dan zou je 330 euro moeten aftikken ?
Ik neem aan dat je bedoelt dat het 150 euro kost ?
Want dat kost het
dat werd mij ook verteld. best jammer dat het rijden op navigatie is afgeschaft dat vond ik nou net lekker makkelijkquote:Op woensdag 18 februari 2009 14:40 schreef Nepthys het volgende:
Ik hoorde vandaag het een en ander van m'n instructrice over de nieuwe manier van examineren. Het schijnt dat je nu zelf een leuke plaats moet bedenken om heen te rijden (zonder navigatie?) of dat ze je kunnen vragen om bijvoorbeeld naar 'dat gebouw daar aan de overkant van de snelweg' te rijden en je vervolgens zelf moet uitzoeken hoe je er komt. En je moet nu ook op willekeurige momenten kunnen vertellen op welke dingen je net (na een kruispunt bijvoorbeeld) hebt gelet zonder dat ze dat van tevoren aankondigen.![]()
Dus dat wordt vooral erg leuk voor de mensen die in een onbekende buurt moeten afrijden...
Volgens mij bedoel je dat ze na een kruispunt of rotonde daar een vraag over kunnen stellen. Bijvoorbeeld hoe de voorrang voor fietsers daar geregeld was. Maaaaar: jouw antwoord daarop mogen ze niet meenemen in de examenuitslag. Tenminste.. zo was het tot een paar weken geleden in elk geval. Waar het dan op slaat weet ik ook niet.quote:Op woensdag 18 februari 2009 14:40 schreef Nepthys het volgende:
Ik hoorde vandaag het een en ander van m'n instructrice over de nieuwe manier van examineren. Het schijnt dat je nu zelf een leuke plaats moet bedenken om heen te rijden (zonder navigatie?) of dat ze je kunnen vragen om bijvoorbeeld naar 'dat gebouw daar aan de overkant van de snelweg' te rijden en je vervolgens zelf moet uitzoeken hoe je er komt. En je moet nu ook op willekeurige momenten kunnen vertellen op welke dingen je net (na een kruispunt bijvoorbeeld) hebt gelet zonder dat ze dat van tevoren aankondigen.![]()
Dus dat wordt vooral erg leuk voor de mensen die in een onbekende buurt moeten afrijden...
Hoe lang was je nou bezig? Je was toch net bezig toen ik geslaagd was?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 14:03 schreef Maikuuul het volgende:
TTT is eigenlijk zinloos, iig als het niet in je pakket zit.
Bij mij zat het erin, vrijstelling bijzondere verrichtingen gedaan, vooruitkijken verbeterd etc, maar kwas gezakt de eerste keer, dan komt de TTT te vervallen en hebje er eigenlijk niet veel aan gehad.
Achja schijt het is nu binnen dus het maakt allemaal niks meer uit
Yeps 16, alhoewel je ruim de helft amper gebruikt, zoals ik al zei heb je dus 8 versnellingen die je hoog en laag kunt pakken. Nu is het elke keer 3 hoog, rest laag. Om het wat simpler uit te leggen, vanuit stilstandquote:Op woensdag 18 februari 2009 15:14 schreef Naamah het volgende:
Pfew, cool hoor! Heeft zo'n ding zestien versnellingen??? Nooit geweten! Lijkt me wel lachen om gewoon eens een keer in een vrachtwagen te rijdenZal er wel nooit van komen alleen.
Klopt, hele hoop. En je doet het ook zeker niet ffies, het theorie gedeelte is behoorlijk pittig vooral administratief/techniek imo.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:16 schreef TommyGun het volgende:
Blijft ook een to-do puntje bij mij, maarja, kost klauwen met geld
Je hebt momenteel 4 manieren die je tijdens het examen kan krijgen (al dan niet in combinatie):quote:Op woensdag 18 februari 2009 14:44 schreef Weedle het volgende:
[..]
dat werd mij ook verteld. best jammer dat het rijden op navigatie is afgeschaft dat vond ik nou net lekker makkelijk
Bij de politie niet. Als je de opleiding doet moet je binnen 1 jaar zelf je rijbewijs halen. Wel ga je aanvullende de broa doen, een soort rijopleiding voor rijden met blauw blauw (zwaailichten, sirene).quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:25 schreef Maikuuul het volgende:
Ga het leger in / bij de politie, kan je gratis je rijbewijs voor dat soort dingen halen.
quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:44 schreef Renesite het volgende:
[..]
Hoe lang was je nou bezig? Je was toch net bezig toen ik geslaagd was?Of ben ik nu per abuis
!
Mja, dat is zo. Maar ik vroeg het me gewoon af. Vond dat ik vrij lang werk had met 43 lessen. Valt dus in die zin wel mee.quote:Op woensdag 18 februari 2009 16:19 schreef Maikuuul het volgende:
[..]
59 lessen gehad, 1x gezakt voor eindexamen 2de keer geslaagd ( duh )
Boven gemiddeld, maarja boeie kheb het nu
Maar nu zonder aankondiging vooraf, schijnt het.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:31 schreef Nouwk het volgende:
@ Neptys, dat bevragen deden ze eerder ook al hoor, gewoon situatiebevraging.
Volgens mij kun je pas opnieuw reserveren wanneer de boel is verlopen. Op die dag verloopt die van mij trouwens ook.quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:10 schreef Apfelsaft het volgende:
[..]
Ja, maar kan ik hem voor 1 maart opnieuw doen, of kan dit pas na 15 april (als hij verloopt)?
Toen ik uitgelegd kreeg hoe ik moest schakelen, moest ik schakelen bij 2000 toeren (diesel).quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:42 schreef Asskicker14 het volgende:
Nu was ik van plan nu al uit te zoeken hoe de auto werkt met de koppelingen/ en versnellingsbak.
Heeft iemand een link die precies uitlegt hoe je moet schakelen, wanneer je moet schakelen (als je een bepaalde snelheid passeert?)?
Nee hoor, tijdens mijn examen reden we gewoon een (vreemd) kruispunt over, zei hij: "Wil je daar even stoppen?" en toen ging hij vragen over dat kruispunt wie er voorrang had etc.quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:44 schreef Nepthys het volgende:
[..]
Maar nu zonder aankondiging vooraf, schijnt het.
[..]
Mijn advies; doe het niet. Je kan je wel heel tof inlezen, alleen mijn ervaring is dat als je eenmaal de auto instapt, het alleen maar tegenwerkt dat je in je hoofd al die stappen langsgaat over hoe je alles moet doen. Is gewoon een stukje ervaring, zelfde als fietsen zeg maarquote:Op woensdag 18 februari 2009 19:42 schreef Asskicker14 het volgende:
Ik heb op 24 februari mijn eerste rijles. Ik verheug mij erop. Maar ik ben zo'n type dat vooraf al het nodige uitgezocht wil hebben zodat ik niet dumbstruck mijn eerste les inga en domme vragen kan vermijden.
Nu was ik van plan nu al uit te zoeken hoe de auto werkt met de koppelingen/ en versnellingsbak.
Heeft iemand een link die precies uitlegt hoe je moet schakelen, wanneer je moet schakelen (als je een bepaalde snelheid passeert?) en meer handige uitleg over de basishandelingen die vereist zijn bij het auto-rijden?
Dat zou toch kunnen schelen in het aantal lessen dat ik nodig heb (?).quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:47 schreef rene90 het volgende:
[..]
Mijn advies; doe het niet. Je kan je wel heel tof inlezen, alleen mijn ervaring is dat als je eenmaal de auto instapt, het alleen maar tegenwerkt dat je in je hoofd al die stappen langsgaat over hoe je alles moet doen. Is gewoon een stukje ervaring, zelfde als fietsen zeg maar
Ik denk dat je net als mij goed kan leren en het lastig vind om dingen uit te voeren zonder dat je weet hoe het werkt. Probeer dit zovele mogelijk te onderdrukken. Tijdens het rijden gewoon exact doen wat de instructeur zegt. Krijg je opdracht om naar rechts te gaan? Gewoon gelijk richtingaanwijzer aandoen en niet eerst denken wanneer je het moet doen. Zo is het ook met schakelen en naderen van kruispunten / rotondes (wat betreft snelheid) en speciale verrichtingen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:53 schreef Asskicker14 het volgende:
Dat zou toch kunnen schelen in het aantal lessen dat ik nodig heb (?).
Als ik van te voren al een beetje kennis heb. Dat er niet een paar extra lessen nodig zijn om datgene uit te leggen waar je niet persé voor in de rijdersstoel moet hebben gezeten, om te begrijpen.
Ik geloof namelijk dat ik rond de 35 lessen nodig heb om mijn rijbewijs te halen.
Bedankt voor het advies.quote:Op woensdag 18 februari 2009 21:50 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Ik denk dat je net als mij goed kan leren en het lastig vind om dingen uit te voeren zonder dat je weet hoe het werkt. Probeer dit zovele mogelijk te onderdrukken. Tijdens het rijden gewoon exact doen wat de instructeur zegt. Krijg je opdracht om naar rechts te gaan? Gewoon gelijk richtingaanwijzer aandoen en niet eerst denken wanneer je het moet doen. Zo is het ook met schakelen en naderen van kruispunten / rotondes (wat betreft snelheid) en speciale verrichtingen.
Het kost je echt meer tijd ipv minder tijd als je nu al bezig gaat en dingen uit je hoofd gaat leren. Het is zo anders in het echt dan dat je leest, echt, het is net als fietsen een gevoel dat je moet krijgen.
Ik weet niet of je je theorie al hebt, het helpt heeeeeeel veel als je dat al hebt of geleerd hebt voordat je aan de lessen begint, daardoor heb je juist minder lessen nodig.
En denk maar niet hoeveel lessen je nodig hebt, kan je beter eens vragen na 10 lessen aan de instructeur. Het kan zijn dat je talent hebt en het in 20 lessen kan, maar je ziet dat er hier ook mensen zijn die 60 lessen nodig hadden. Het hangt er ook vanaf in welke auto je rijd (kleinere auto betekend volgens mijn instructeur vaak dat je 6 lessen minder nodig hebt) en in welke plaats (amsterdammers hebben gemiddeld 20 lessen meer nodig meen ik omdat het daar zo druk en heel lastig is om af te rijden).
Daar ben ik het niet mee eens. De examinator zei tegen mij ''Jij doet eerst, en denk dan pas. Dat moet juist andersom''. En zowieso moet je ook eerst in de spiegels kijken. Dat deed ik ook niet genoeg volgens mijn examinator. Dat waren de redenen dat ik de eerste keer gezakt was.quote:Op woensdag 18 februari 2009 21:50 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Ik denk dat je net als mij goed kan leren en het lastig vind om dingen uit te voeren zonder dat je weet hoe het werkt. Probeer dit zovele mogelijk te onderdrukken. Tijdens het rijden gewoon exact doen wat de instructeur zegt. Krijg je opdracht om naar rechts te gaan? Gewoon gelijk richtingaanwijzer aandoen en niet eerst denken wanneer je het moet doen. Zo is het ook met schakelen en naderen van kruispunten / rotondes (wat betreft snelheid) en speciale verrichtingen.
Het kost je echt meer tijd ipv minder tijd als je nu al bezig gaat en dingen uit je hoofd gaat leren. Het is zo anders in het echt dan dat je leest, echt, het is net als fietsen een gevoel dat je moet krijgen.
Ik weet niet of je je theorie al hebt, het helpt heeeeeeel veel als je dat al hebt of geleerd hebt voordat je aan de lessen begint, daardoor heb je juist minder lessen nodig.
En denk maar niet hoeveel lessen je nodig hebt, kan je beter eens vragen na 10 lessen aan de instructeur. Het kan zijn dat je talent hebt en het in 20 lessen kan, maar je ziet dat er hier ook mensen zijn die 60 lessen nodig hadden. Het hangt er ook vanaf in welke auto je rijd (kleinere auto betekend volgens mijn instructeur vaak dat je 6 lessen minder nodig hebt) en in welke plaats (amsterdammers hebben gemiddeld 20 lessen meer nodig meen ik omdat het daar zo druk en heel lastig is om af te rijden).
Ik dacht ook dat ik het ff zou doen, ik ben nu na 5 maanden nog steeds bezig (komt ook door de rijinstructeur die er vaak gaten van 3 weken tussen had).quote:Op woensdag 18 februari 2009 21:50 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Ik denk dat je net als mij goed kan leren en het lastig vind om dingen uit te voeren zonder dat je weet hoe het werkt. Probeer dit zovele mogelijk te onderdrukken. Tijdens het rijden gewoon exact doen wat de instructeur zegt. Krijg je opdracht om naar rechts te gaan? Gewoon gelijk richtingaanwijzer aandoen en niet eerst denken wanneer je het moet doen. Zo is het ook met schakelen en naderen van kruispunten / rotondes (wat betreft snelheid) en speciale verrichtingen.
Het kost je echt meer tijd ipv minder tijd als je nu al bezig gaat en dingen uit je hoofd gaat leren. Het is zo anders in het echt dan dat je leest, echt, het is net als fietsen een gevoel dat je moet krijgen.
Ik weet niet of je je theorie al hebt, het helpt heeeeeeel veel als je dat al hebt of geleerd hebt voordat je aan de lessen begint, daardoor heb je juist minder lessen nodig.
En denk maar niet hoeveel lessen je nodig hebt, kan je beter eens vragen na 10 lessen aan de instructeur. Het kan zijn dat je talent hebt en het in 20 lessen kan, maar je ziet dat er hier ook mensen zijn die 60 lessen nodig hadden. Het hangt er ook vanaf in welke auto je rijd (kleinere auto betekend volgens mijn instructeur vaak dat je 6 lessen minder nodig hebt) en in welke plaats (amsterdammers hebben gemiddeld 20 lessen meer nodig meen ik omdat het daar zo druk en heel lastig is om af te rijden).
Mwah naar mijn mening zou dat niet veel schelen, je weet het misschien al hoe het werkt, alleen zoals al genoemd, het gaat om het doen. Het zelfde wat al is gezegd met fietsen, je moet eerst kracht met je rechterbeen zetten als je trapper boven zit, dan de kracht overlaten gaan naar links. Maar achteraf, is het gewoon iets dat je moet voelen en wat een automatisme wordt. Als je het toch echt wilt opzoeken, heb je in sommige theorieboeken achterin staan hoe het opschakelen etc. moetquote:Op woensdag 18 februari 2009 19:53 schreef Asskicker14 het volgende:
[..]
Dat zou toch kunnen schelen in het aantal lessen dat ik nodig heb (?).
Als ik van te voren al een beetje kennis heb. Dat er niet een paar extra lessen nodig zijn om datgene uit te leggen waar je niet persé voor in de rijdersstoel moet hebben gezeten, om te begrijpen.
Ik geloof namelijk dat ik rond de 35 lessen nodig heb om mijn rijbewijs te halen.
Nou, mijn rijinstructeur wil dus absoluut niet dat ik dat doen omdat het slecht voor de motor is.quote:Op donderdag 19 februari 2009 09:06 schreef jappas het volgende:
De koppeling pas later oplaten komen bij het afremmen enzo, dat deze ook nog op de motor afremt.
Erg simpel, maargoed: http://proto5.thinkquest.nl/~lle0138/index.phpquote:Op woensdag 18 februari 2009 19:42 schreef Asskicker14 het volgende:
Ik heb op 24 februari mijn eerste rijles. Ik verheug mij erop. Maar ik ben zo'n type dat vooraf al het nodige uitgezocht wil hebben zodat ik niet dumbstruck mijn eerste les inga en domme vragen kan vermijden.
Nu was ik van plan nu al uit te zoeken hoe de auto werkt met de koppelingen/ en versnellingsbak.
Heeft iemand een link die precies uitlegt hoe je moet schakelen, wanneer je moet schakelen (als je een bepaalde snelheid passeert?) en meer handige uitleg over de basishandelingen die vereist zijn bij het auto-rijden?
Ja precies, maar hij liet wel direct alles aan mij over. Als ik een onverwachtse fout maak is het met die snelheid toch wel even link.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:08 schreef Weedle het volgende:
ik mocht ook gelijk op die 80 en 100 kilometer wegen, wat trouwens veel makkelijker is dan rijden in een dorp of stad als je het mij vraagt.
Ik heb goede ervaringen met Vekabest.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 17:35 schreef fespo het volgende:
Welk theorie boek kan je het beste kopen?
quote:Op vrijdag 20 februari 2009 18:36 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ik heb goede ervaringen met Vekabest.
quote:Op vrijdag 20 februari 2009 18:36 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ik heb goede ervaringen met Vekabest.
Ik ook.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 18:36 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ik heb goede ervaringen met Vekabest.
Ik mocht bij mijn eerste les alleen sturen en gassen/remmen. Bij de tweede les mocht ik ook schakelen. Eerst liet de rijinstructeur me wennen aan de koppeling door op bepaalde plaatsen te stoppen en op te trekken. Toen de les bijna voorbij was liet hij me echt schakelen, dat was rampzalig. Op kleine stukjes weg moest ik naar z`n 3 schakelen waarna er meteen een bocht kwam, waardoor ik dus weer naar de 2 moest schakelen. Omdat ik dat niet durfde bleef ik gewoon lekker in z`n 2 rijden.quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:41 schreef Casparovvv het volgende:
Hoe waren jullie eerste lessen opgebouwd?
Mijne had ik toen geleend van een collega, was ook veka best. Word alles wel goed uitgelegd, alleen naar mijn mening vaak van die kleine dingen worden groots uitgelegd, maar belangrijke dingen word maar bar weinig aandacht aan besteed/.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 20:29 schreef Maikuuul het volgende:
Iemand een theorieboek nodig ? ik zet de mijne vanavond wel ff te koop voor een mooi prijsje
Ga er maar vanuit dat het een diesel is gewoon, heb nog nooit gehoord van een benzine les-auto, zal best voorkomen maar door de vele kilometers is diesel goedkoper.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 19:24 schreef Kahlen het volgende:
Ik ben gebeld door rijinstructeur: hij heeft het te druk en ik ga bij een collega van hem (zelfde bedrijf) rijden. Is volgens mij ook dezelfde auto (al weet ik niet of ik nu een benzine of diesel krijg.
Ik vind het verder wel prima, maar er zitten vast ook nadelen aan de wisseling van instructeur of valt dat mee? Hebben jullie zoiets weleens meegemaakt?
Ik zit op ongeveer 50% van mijn praktijklessen nu ik een wisseling van instructeur krijg.
tja, geld is kennelijk belangrijker dan het nakomen van afspraken. Maar ik vind het verder niet erg hoor (eerst maar die man ontmoeten en zien of het wat klikt).quote:Op zaterdag 21 februari 2009 19:33 schreef rene90 het volgende:
dan moet hij toch geen nieuwe mensen aannemen als hij vol zit
Hmm tja..., voor mij zou dat al genoeg zeggen, maar als jij het niet erg vindt verder maakt het niks uit natuurlijkquote:Op zaterdag 21 februari 2009 19:36 schreef Kahlen het volgende:
[..]
tja, geld is kennelijk belangrijker dan het nakomen van afspraken. Maar ik vind het verder niet erg hoor (eerst maar die man ontmoeten en zien of het wat klikt).
Hmm tja, ik had ook dat gevoel alleen als je eenmaal een beetje gewend bent aan een benzine rij je er zo mee weg, kwestie van oefening en een druppeltje gas erbij wat je bij diesel niet hoeft. Dus daar hoef je je geen zorgen om te makenquote:Ik heb trouwens wel 4 lessen in een benzine auto gereden (maar die was heel zuinig volgens die man en je betaalde minder belasting dan met die diesel ofzo), maar diesels vind ik fijner omdat die niet zo snel afslaan bij het optrekken (en als ik ergens niet handig in ben...)
Best sadquote:Op zaterdag 21 februari 2009 20:11 schreef DeHovenier het volgende:
Mijn eerste les mocht ik alleen maar sturen
Ik ook inderdaadquote:Op zaterdag 21 februari 2009 20:11 schreef DeHovenier het volgende:
Mijn eerste les mocht ik alleen maar sturen
Doordat ik 2 keer verhuisd ben naar een andere provincie de afgelopen jaren zit ik nu bij rijschool nummero 3. En bij alle 3 de rijscholen was er altijd wel wat. Ik trek dat gewoon aan kennelijk als ik rijles heb. Ik kan nu wel weer een andere rijschool nemen, maar wat bereik ik ermee? Ik heb denk ik alleen mijzelf ermee?quote:Op zaterdag 21 februari 2009 19:38 schreef rene90 het volgende:
Hmm tja..., voor mij zou dat al genoeg zeggen, maar als jij het niet erg vindt verder maakt het niks uit natuurlijk
Wat helpt is een cd downloaden/lenen/kopen, hiermee kun je het examen zelf simuleren (tijdsdruk, feeling van het antwoordkastje).quote:Op dinsdag 24 februari 2009 21:23 schreef xminator het volgende:
weet iemand nog een plek waarmee je theorie examen kan leren? Op internet enzo?
Alvast bedankt.
Spannend!quote:Op dinsdag 24 februari 2009 23:03 schreef Morellow het volgende:
Donderdag rijexamen, ben wel een beetje nerveus
Mja komt wel goed denk ik, T.T.T. is ook succesvol afgerond, alleen ik moest beter opletten bij de kruisingen, wat ik nu wel doorheb.
Kan niet wachten :x
Waar staat TTT voor?quote:Op dinsdag 24 februari 2009 23:03 schreef Morellow het volgende:
T.T.T. is ook succesvol afgerond
TussenTijdse Toets, soort proefexamen, ga je met een CBR examinator op pad, die geeft je dan een advies mee voor het echte examen.quote:
Ok, ik had al een vermoeden dat het die toets was. Die doe ik niet, vind dat wat zonde van het geld en ga er toch vanuit dat ik het in 1 keer haal. Maar dan moet ik wel beter gaan rijden en dat wil nog niet echtquote:Op woensdag 25 februari 2009 11:56 schreef Juicyhil het volgende:
TussenTijdse Toets, soort proefexamen, ga je met een CBR examinator op pad, die geeft je dan een advies mee voor het echte examen.
Toch is het wel handig, je kunt namelijk ook al de oogtest, technische kennis en je bijzondere verrichtigen al laten aftekenen. Dit betekend dan dat je deze niet bij het examen hoeft te doen, dat neem wel veel stress weg.quote:Op woensdag 25 februari 2009 20:45 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Ok, ik had al een vermoeden dat het die toets was. Die doe ik niet, vind dat wat zonde van het geld en ga er toch vanuit dat ik het in 1 keer haal. Maar dan moet ik wel beter gaan rijden en dat wil nog niet echtBalen, hopelijk dinsdag een betere dag.
Hehe, je moet niet verwachten dat je voor minder dan 1200 euro op weg mag rijden hoorquote:Op woensdag 25 februari 2009 21:37 schreef Kahlen het volgende:
ja, dure dingen allemaal.
Als je nu de TTT kon halen en dat het examen dan 100 euro werd... ik vind het echt duur allemaal. 40 euro per les en dan examen van 250 euro... maarja, ik wil het nu wel mijn roze papiertje hebben.
Het gaat wel heel goed bij mij, na 6 lessen was ik al op afrij niveau voor de meeste onderdelen, alleen moet ik nog wat puntjes op de i zetten en vind meneer dat ik te hard rijd en te lomp rotondes neem (rechtdoor, maar dat werkt ook haha).quote:Op woensdag 25 februari 2009 21:39 schreef Juicyhil het volgende:
Hehe, je moet niet verwachten dat je voor minder dan 1200 euro op weg mag rijden hoor
Ik ben nu al 1700 euro kwijt en m`n examen is nog geen eens ingeplant.
Ik zal eens een rekensommetje maken: Heb nu 14 uur, eerste 10 lessen + een intakeles van een uur voor 250 euro, daarna 32 euro per (klok)uur. Dat is dus 250 + 4x32 = 378 euro aan lessen tot nu toe. Ik verwacht nog zo'n 10 uur nodig te hebben, dus zo'n 320 euro. Dat maakt samen zo'n 700 euro, 30 euro voor theorie en 175 voor praktijk. Ik zit dan zeg maar op 900 euro. Heb 1000 euro 'begroot' voor nog een paar lesjes extra voor de zekerheid!quote:Op woensdag 25 februari 2009 21:39 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Hehe, je moet niet verwachten dat je voor minder dan 1200 euro op weg mag rijden hoor
Ik ben nu al 1700 euro kwijt en m`n examen is nog geen eens ingeplant.
Het blijkt toch dat het gemiddelde aantal lessen 45 uur is voordat er geslaagd is, en volgens mij zakt ongeveer de helft de eerste keer. Dus als je 1 keer zakt ben je wel meteen 300 euries verder vaak.quote:Op donderdag 26 februari 2009 08:51 schreef Nouwk het volgende:
[..]
Ik zal eens een rekensommetje maken: Heb nu 14 uur, eerste 10 lessen + een intakeles van een uur voor 250 euro, daarna 32 euro per (klok)uur. Dat is dus 250 + 4x32 = 378 euro aan lessen tot nu toe. Ik verwacht nog zo'n 10 uur nodig te hebben, dus zo'n 320 euro. Dat maakt samen zo'n 700 euro, 30 euro voor theorie en 175 voor praktijk. Ik zit dan zeg maar op 900 euro. Heb 1000 euro 'begroot' voor nog een paar lesjes extra voor de zekerheid!![]()
't Ligt er dus maar aan waar je lest, hier heb je 27 uur + theorie + afrijden voor 1000..
Maar het maakt echt veel verschil waar je les hebt. In Amsterdam bijv. heb je wel 45 lessen nodig, maar ik woon in Friesland en daar is het veel makkelijker en heb je met 35 lessen wel genoeg gemiddeld genomen.quote:Op donderdag 26 februari 2009 09:01 schreef rene90 het volgende:
[..]
Het blijkt toch dat het gemiddelde aantal lessen 45 uur is voordat er geslaagd is, en volgens mij zakt ongeveer de helft de eerste keer. Dus als je 1 keer zakt ben je wel meteen 300 euries verder vaak.
Dan ben je dus nog niet op afrijdniveau. Ga ervan uit dat je meer dan 1500 euro kwijt bent, minimaal. Ik zat bij een goedkope rijschool en ben tegen de 2000 euro kwijtgeweest (heb m'n examen één keer over moeten doen).quote:Op woensdag 25 februari 2009 21:46 schreef Kahlen het volgende:
Het gaat wel heel goed bij mij, na 6 lessen was ik al op afrij niveau voor de meeste onderdelen, alleen moet ik nog wat puntjes op de i zetten en vind meneer dat ik te hard rijd en te lomp rotondes neem (rechtdoor, maar dat werkt ook haha).
Maar ik heb nog niet alle speciale verrichtingen gedaan en vorige les ging gewoon slecht. Dus dinsdag maar afwachten.
Feliquote:Op donderdag 26 februari 2009 15:13 schreef Morellow het volgende:
Jongs ik ben geslaagd. Heb maar 15 minuten hoeven te rijden en alles ging vlekkeloos, ondanks de zenuwen haha
De instructrice had een leuke route in de planning, maar de GPS gaf een heel andere route aan en die ben ik gewoon gaan volgen, geen snelweg gehad, geen moeilijke stukken, echt te makkelijk allemaal.
Succes aan de eerstvolgende(n) die op moet!
Ik ben gewoon goedquote:Op donderdag 26 februari 2009 14:21 schreef -Trinity- het volgende:
Dan ben je dus nog niet op afrijdniveau. Ga ervan uit dat je meer dan 1500 euro kwijt bent, minimaal. Ik zat bij een goedkope rijschool en ben tegen de 2000 euro kwijtgeweest (heb m'n examen één keer over moeten doen).
Als je nog niet alle bijzondere handelingen hebt gedaan, ben je duidelijk nog niet op afrijdniveau. Dat probeerde ik duidelijk te makenquote:Op donderdag 26 februari 2009 15:52 schreef Kahlen het volgende:
Ik ben gewoon goed![]()
En ik ga gewoon net als de users hierboven 15 minuten rijden en haal het in 1 keer
heb je ook gelijk in, rijden was qua niveau prima, maar zonder die bijzondere handelingen ben je nergens en om nu te zeggen dat dat zo goed gaatquote:Op donderdag 26 februari 2009 16:06 schreef -Trinity- het volgende:
Als je nog niet alle bijzondere handelingen hebt gedaan, ben je duidelijk nog niet op afrijdniveau.
En er is daarnaast ook een verschil tussen goed kunnen optrekken, sturen, snelheid maken, remmen etc, en echt autorijden. Het belangrijkste in mijn ogen is nog het kijken, het "deelnemen aan het verkeer" zeg maar. Gaan ze op het examen ook erg op letten.quote:Op donderdag 26 februari 2009 16:17 schreef Kahlen het volgende:
[..]
heb je ook gelijk in, rijden was qua niveau prima, maar zonder die bijzondere handelingen ben je nergens en om nu te zeggen dat dat zo goed gaat![]()
ik denk zelf dat ik 30 lessen nodig heb, maar ga gewoon door totdat ik het gehaald heb.
Heb nog geld voor 30 lessen liggen en spaar nu ook nog maar even 10 lessen erbij, dan heb ik geld voor 40 lessen. Dat moet wel voldoende zijn (heb al 10 lessen gehad namelijk). Maar besteed het liever aan een auto'tje![]()
Uhm, prijzig is het wel te noemen ja, zijn er geen pakketvormen of iets dergelijks?quote:Op donderdag 26 februari 2009 18:13 schreef DeHovenier het volgende:
Dat veilig deelnemen aan het verkeer is wel het belangrijkste![]()
Is mijn rijschool dan de duurste met z'n EUR 41,50?
Tering zeg,ik had 47 lessen 1 TTT 2 praktijk voor 1600quote:Op donderdag 26 februari 2009 18:28 schreef DeHovenier het volgende:
Ik heb een pakket genomen bestaande uit 25 lessen plus 1e praktijkexamen voor 1223 euro. Spaar ik maar liefst 30 euro uit
Maar dat gaan wel wat meer lessen worden denk ik
43 euro per les..quote:Op donderdag 26 februari 2009 18:16 schreef rene90 het volgende:
[..]
Uhm, prijzig is het wel te noemen ja, zijn er geen pakketvormen of iets dergelijks?
Daar ben ik erg goed in (vraag me niet waarom). Al heb ik wel bijna op les 2 een bejaarde vrouw doodgereden, die muts reed in haar auto zonder licht terwijl het pikdonker was. Maar de instructeur had haar ook niet gezienquote:Op donderdag 26 februari 2009 16:59 schreef rene90 het volgende:
Het belangrijkste in mijn ogen is nog het kijken, het "deelnemen aan het verkeer" zeg maar. Gaan ze op het examen ook erg op letten.
Wat een stelletje noobs zeg. Ik heb ook rijlessen in een diesel gehad en daarna een benzine auto gekocht. Die auto heb ik nu een half jaar en nog geen een keer heb ik `m af laten slaan.quote:Op donderdag 26 februari 2009 20:40 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Ik weet van mijn zus en broer dat ze allebei verschillende keren een afslaande motor hadden toen ze hun rijbewijs hadden gehaald. Mag je opeens in een benzineauto rijden en dat is toch wat anders.
Maar als je 15 minuten examen moet doen, dan kan je toch helemaal de snelweg niet op? Dan ben je zo 10 minuten verder voordat je weer in de stad bent?quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:03 schreef kip_zonder-kop het volgende:
@Morellow ik vind het wel vreemd dat je geen snelweg hebt gehad. Naar mijn mening kunnen mensen daar juist in de stress schieten omdat daar veel handelingen in een keer moeten gebeuren (kijken, invoegen op een relatief kort stuk met hoge snelheid, etc.). Maarja, je hebt je pasje dus gefeliciteerd.
Hier in Amsterdam is dat echt geen probleem, de A10 op en de 1e er weer af, klein stukkie en dan kan de examinator toch een impressie krijgen van je invoegen etc.quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:10 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Maar als je 15 minuten examen moet doen, dan kan je toch helemaal de snelweg niet op? Dan ben je zo 10 minuten verder voordat je weer in de stad bent?
Of heeft iedereen hier examen moeten doen in zowel de stad als een stukje snelweg?
Hier in Leeuwarden kan dat niet, je bent in 1 keer de stad uitquote:Op donderdag 26 februari 2009 21:29 schreef rene90 het volgende:
Hier in Amsterdam is dat echt geen probleem, de A10 op en de 1e er weer af, klein stukkie en dan kan de examinator toch een impressie krijgen van je invoegen etc.
Maar die zijn ook de beste, toch?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 11:10 schreef Thunder0x het volgende:
bij de anwb is het 48.50, dure flikkers
Dan nog, 50 euroquote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:43 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Maar die zijn ook de beste, toch?
dat is dus 30 euro per les van 50 minuten, praat wat makkelijker. Goedkope rijschool, vast in een grotere stad? Hier heb je ze niet zo goedkoop helaas.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 15:07 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Waarom is iedereen zo duur uit? Ik was in totaal nog geen 1200 kwijt, heb daarvoor 15 lessen gehad van 100 minuten, prima instructeur + theorie- en praktijk-examen.
Bij welke rijschool les je Casparov?
Geen rijschool, gewoon één instructeur met één auto. Die man heet Hoekstra, in Wageningen.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 15:07 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Waarom is iedereen zo duur uit? Ik was in totaal nog geen 1200 kwijt, heb daarvoor 15 lessen gehad van 100 minuten, prima instructeur + theorie- en praktijk-examen.
Bij welke rijschool les je Casparov?
IS DAT ZO?quote:Op zondag 1 maart 2009 23:30 schreef fespo het volgende:
[..]
bedoel je de Gevaarherkenning vragen waarvan 13 van de 25 vragen fout mag hebben?
Ah ok, op kamers gegaan dus blijkbaar.quote:Op zondag 1 maart 2009 23:32 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Geen rijschool, gewoon één instructeur met één auto. Die man heet Hoekstra, in Wageningen.
Bron: http://www.nu.nl/algemeen/1925560/vernieuwd-rijexamen-alweer-aangepast.htmlquote:Vernieuwd rijexamen alweer aangepast
Uitgegeven: 2 maart 2009 05:50
Laatst gewijzigd: 2 maart 2009 05:52
RIJSWIJK - Vaste routes in rijexamens zijn vanaf maandag verleden tijd. Kandidaten krijgen in het vervolg pas tijdens het examen zelf te horen waar ze naartoe moeten rijden. Het CBR schafte de vaste rijroute af omdat leerlingen de routes uit hun hoofd leerden.
De vaste bestemming waar kandidaten zonder instructies naartoe moesten rijden was onderdeel van het per 1 januari 2008 vernieuwde rijexamen. Het doel was beginnende bestuurders zelfstandig en veilig te leren rijden.
Opleiders en examinatoren klaagden na de invoering ervan dat van proactief rijden geen sprake was omdat de examenkandidaten de route tijdens de lessen al vaak geoefend hadden.
Locaties
Vanaf maandag voert het CBR het variabele oriëntatiepunt in. Dat kunnen bekende locaties zijn zoals een gemeentehuis, een disco of een zwembad.
Ook het theorie-examen is vanaf maandag anders. In plaats van vijf vragen over gevaarherkenning die niet meetelden voor de uitslag van het examen bevat het schriftelijk examen voortaan 25 gevaarherkenningsvragen die wel bepalend zijn voor het eindresultaat.
Volgens het CBR ontstond er in de maanden januari en februari een run op het theorie-examen oude stijl.
quote:
Wehe, ik had dat al precies zo met mijn examen vorig jaar februari.quote:Op maandag 2 maart 2009 09:25 schreef Naamah het volgende:
[..]
Bron: http://www.nu.nl/algemeen/1925560/vernieuwd-rijexamen-alweer-aangepast.html
Ohw, wat ben ik blij dat ik het al heb, met dit soort veranderingen!
Wat maakt een rijschool/opleiding de beste? Percentage's? de instructuer? de begeleiding?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:43 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Maar die zijn ook de beste, toch?
Heel veel succes!quote:Op maandag 2 maart 2009 22:40 schreef Alec690 het volgende:
Morgen de eerste (en hopelijk direct de laatste) keer afrijden. Vorig jaar april begonnen, twee keer een instructeur gehad die het bedrijf verliet en nu na 10 maanden eindelijk afrijden.
De tussentijdse toets een 2 maanden terug ging goed, vrijstellingen gehaald dus die hoef ik morgen in ieder geval niet meer te doen. Toch is dit weer anders, toen mocht ik fouten maken en kreeg ik een advies. Enige puntje van kritiek toen was dat ik mijn snelheid beter moet minderen als ik op kruispunten, rotonde's, etc af rijd.
Ik denk dat ik maar een beetje nonchalant in de auto ga zitten en het over me heen laat komen. Eigenlijk pas sinds net een kleine spanning. Ik wil het zo graag hebben nu, heb geen zin meer om te lessen en bakken met geld te betalen.
Ik ga slapen, morgen 09:05 afrijden. Eerst nog een uurtje lessen en dan zien we het wel.
Hoeveel lessen heb je gehad?quote:Op maandag 2 maart 2009 22:40 schreef Alec690 het volgende:
Morgen de eerste (en hopelijk direct de laatste) keer afrijden. Vorig jaar april begonnen, twee keer een instructeur gehad die het bedrijf verliet en nu na 10 maanden eindelijk afrijden.
De tussentijdse toets een 2 maanden terug ging goed, vrijstellingen gehaald dus die hoef ik morgen in ieder geval niet meer te doen. Toch is dit weer anders, toen mocht ik fouten maken en kreeg ik een advies. Enige puntje van kritiek toen was dat ik mijn snelheid beter moet minderen als ik op kruispunten, rotonde's, etc af rijd.
Ik denk dat ik maar een beetje nonchalant in de auto ga zitten en het over me heen laat komen. Eigenlijk pas sinds net een kleine spanning. Ik wil het zo graag hebben nu, heb geen zin meer om te lessen en bakken met geld te betalen.
Ik ga slapen, morgen 09:05 afrijden. Eerst nog een uurtje lessen en dan zien we het wel.
Jup. Maar ik heb nu wat gemist geloof ikquote:Op zondag 1 maart 2009 23:45 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Ah ok, op kamers gegaan dus blijkbaar.
Nee, ik geef maar 1 hint: Melanchthon Schiebroekquote:Op maandag 2 maart 2009 23:47 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Jup. Maar ik heb nu wat gemist geloof ik
Oftewel, dat verklaart het slagingspercentage van 80%........mensen te lang laten lessen.quote:Op maandag 2 maart 2009 23:54 schreef DeHovenier het volgende:
Je hebt ruime rijervaring, de laatste 20 lessen alleen maar gereden...damn
12 van de 25 goed hebben wtfquote:Op maandag 2 maart 2009 10:29 schreef fespo het volgende:
[..]
![]()
Vanaf 1 maart 2009 slaag je voor het vernieuwde theorie-examen als:
* je 12 vragen goed hebt (van de 25) van het onderdeel gevaarherkenning;
* je 35 vragen goed hebt (van de 40) van de onderdelen verkeersregels en verkeersinzicht.
Bron: http://cbr.nl/1025.pp#828
Ah. Wie ben jij dan?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 00:02 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Nee, ik geef maar 1 hint: Melanchthon Schiebroek.
Boe!!quote:Op dinsdag 3 maart 2009 10:58 schreef Arek het volgende:
net gezakt voor de 3e x... faalangstiemand tips? geldklopperij dat cbr
Ik heb wel tips voor je met betrekking tot faalangst, maar ik denk dat je het daar met je instructeur/trice ook wel over hebt? Nog een keer zakken (of nu al...?) en dan ga je naar een speciaal examen wat rustiger etc. is, juist voor zo een persoon als jij, klinkt misschien lullig maar zo is het wel.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 10:58 schreef Arek het volgende:
net gezakt voor de 3e x... faalangstiemand tips? geldklopperij dat cbr
Hij zal het wel niet voor niets zeggen, hij weet of je goed rijd of niet goed.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 12:00 schreef Arek het volgende:
mijn rijschool instructeur die zegt dat ik ff naar de dokter moest gaan heb ik gedaan ook wat voor gekregen maar niet geholpen.. het is gewoon kut want nu moet ik weer een maand wachten en me rijschoolinstructeur vond het ook nog zo nodig om te zeggen om er maar 6 lesjes bij te doen a 65 euro. dat schiet bij mij dus in het verkeerde keelgat.
dat is toch wel het minste wat je mag verwachten als je voor zo'n beroep kiestquote:Op dinsdag 3 maart 2009 12:58 schreef DeHovenier het volgende:
Mijn instructeur is wel een chille gast, hij heeft geduld, schiet niet uit zijn slof, zegt geen onaardige dingen etc,. blijft dingen herhalen ook al doe ik het steeds fout, wordt niet boos etc
quote:Op dinsdag 3 maart 2009 18:25 schreef Plasterk het volgende:
Trouwens, ik hoorde ook zonet dat er maar 1 iemand was geslaagd in de eerste sessie van het vernieuwde theorie-examen.
Waarom heb je dan niet gelijk examen gedaan? Iedereen hier die eerst die TTT gaat doen en er geld voor lapt, hebben jullie allemaal examenvrees ofzo? Nu heb je 150 euro voor de TTT betaald, 250 voor dit examen en nog eens 250 voor het komende examen. Je had jezelf 400 euro kunnen besparen. Had je heel wat biertjes voor kunnen kopen.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 15:01 schreef Alec690 het volgende:
Teleurstelling groot. Vooral omdat de TTT nog zo super ging 3 weken geleden. Examinator van toen zei zelfs dat ik m'n rijbewijs gehad zou hebben ALS het een examen zou zijn.
Mijn godquote:Op woensdag 4 maart 2009 21:33 schreef Juicyhil het volgende:
M`n rijinstructeur vertelde tegen me dat ze eerdaags bij de rijlessen ook een praktijkboek gaan uitdelen. Moet je dus voordat je gaat rijden eerst een hoofdstuk lezen, vervolgens ga je dat daarna in praktijk brengen. Althans, das zo bij VBOC. Ik vind het eerlijk gezegd nergens op slaan
Straks moet je nog minimaal HBO hebben voor een rijbewijs
Zoiets heb je ook al bij de Rijopleiding In Stappen en dan ook steeds met allerlei scrips die je van tevoren moet leren. Te sneu voor woorden dat boek. Dan zijn ze bijvoorbeeld een paar pagina's lang aan het uitleggen hoe je moet in- en uitstappen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:33 schreef Juicyhil het volgende:
M`n rijinstructeur vertelde tegen me dat ze eerdaags bij de rijlessen ook een praktijkboek gaan uitdelen. Moet je dus voordat je gaat rijden eerst een hoofdstuk lezen, vervolgens ga je dat daarna in praktijk brengen. Althans, das zo bij VBOC. Ik vind het eerlijk gezegd nergens op slaan
Straks moet je nog minimaal HBO hebben voor een rijbewijs
Gewoon vragen om een nieuwe instructeur , bij zo'n vent die je alleen maar afzeikt duurt het alleen maar langer en die lessen zijn toch echt te prijzig om je 2 uur lang ongemakkelijk te voelenquote:Op dinsdag 3 maart 2009 12:20 schreef Kahlen het volgende:
Ik mocht vandaag ook weer rijden. Wat heb ik toch een chagerijn als instructeur. Heb nu een nieuwe gekregen en deze man kan mij toch boos worden als ik iets verkeerd doe. Echt zeuren gewoon, de hele tijd door. Maar ik twijfel of dit nu nadelig is. Het is zo irritant dat ik het niet nog een keer doe (althans, dat probeer ik) en zo leer ik het volgens mij sneller.
Gelukkig had hij na het roken van een peuk een wat beter humeur.
Het ging in iedergeval beter als vorige week, ik had maar 3 ingrepen in 2 uur tijd en die man grijpt redelijk snel in .
We zullen zien, ik probeer het nog wat vol te houden. Hopelijk zeikt hij volgende week minder, ik heb zelf een ochtendheur en dan is het niet relaxed als om 07:30 al die vent tegen je loopt te roepen dat je niet luisterd etc.
Die examinator ziet echt wel als je kijkt, ziet er alleen maar amateuristischer uit als je enorm in de spiegels kijkt, hij heeft een spiegeltje wat precies op je ogen gericht is dus dat komt wel goed. Je kan je het beste gewoon bezighouden met het autorijden, in plaats van alle stiekeme trucjes, raak je alleen maar meer afgeleid.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 14:53 schreef StarmanFR het volgende:
Ja, overdreven veel in je spiegels kijken bij elke beweging die je maakt.
Leuk verjaardagskado. Ik ben ook de derde keer geslaagd, drie dagen voordat ik 20 werd en de afgiftedatum is hetzelfde als mijn geboortedatum (wel een ander jaartal uiteraard).quote:Op vrijdag 6 maart 2009 13:47 schreef StarmanFR het volgende:
Ik heb mijn rijbewijs op 3 november gehaald, de dag dat ik 19 werdHeb het de 3de keer gehaald en ik kan je zeggen dat ik blij ben dat ik er vanaf ben!
En iedereen die nog moet, succes; en vergeet niet overdreven te spiegelen! Dat vinden ze heel belangrijk!
Mwa, afzeiken is een groot woord. Ik zal morgenochtend eens zien hoe het gaat, mag ik weer 2 uur in de auto met meneer ochtendhumeur. Ik vermoed dat ik elke rij instructeur in meer of mindere mate irritant vind omdat ik het altijd beter weet en dat werkt niet zo goed met autorijdenquote:Op donderdag 5 maart 2009 16:10 schreef Proximo het volgende:
Gewoon vragen om een nieuwe instructeur , bij zo'n vent die je alleen maar afzeikt duurt het alleen maar langer en die lessen zijn toch echt te prijzig om je 2 uur lang ongemakkelijk te voelen
Ligt er een beetje aan hoe je het brengt maar ik kan me wel bepaalde situaties voorstellen dat je er schijt ziek van wordt. Hij wilt het jou leren en met argumenten komen leer je zelf ook niks van, je zoekt excuses terwijl je het gewoon fout doet en daar van moet leren. Argumenten daarvoor zoeken schiet niet op, je kan wellicht onderbouwen waarom je dat geen deed wat je deed, maar het komt erop neer dat dat er niet toe doet omdat het fout gaat.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 11:19 schreef Kahlen het volgende:
Tijdens de koffiepauze kreeg ik de vraag of ik zenuwachtig was voor een examen. De instructeur schatte in van niet en dat klopt. Hij zei dat ik geen tussentijdse toets hoef te doen. Bij 99 van de 100 leerlingen wil hij dat ze die toets doen, maar ik hoef dat niet omdat ik hem niet nodig heb en het ook wel in 1 keer kan halen volgens mijn instructeur. Prima, daar had ik ook op gerekend (maar had hem dat nooit verteld).
Verder ging het wel goed. Meneer is maar 1 keer heel erg woedend geworden en ik dacht echt dat hij mij gewoon uit de auto zou zetten. Bij elke situatie die ik verkeerd doe heb ik wel argumenten en dat is hij spuugzat. Na een minuut of 3 was hij weer gekalmeerd en had hij geen rode kop meer. Maar wat kan die vent boos worden zeg, mijn god. Hij is onlangs gescheiden en ik begrijp wel waarom
Maar vorige keer werd hij 3 keer heel boos en nu maar 1 keer. We zijn dus op de goede weg. Moet alleen nog wel 10 lessen erbij nemen, totaal kom ik op zijn laagst met 30 lessen uit. Lastig is het ook , dat autorijden.
Ja, denk ook dat hij het zo zat is omdat hij het echt 100 keer moet vertellen en ik niet luister. Ik hoor hem wel, maar doe wat anders. Maarja, volgende keer hopelijk beter met de nieuwe tips.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 11:24 schreef rene90 het volgende:
Ligt er een beetje aan hoe je het brengt maar ik kan me wel bepaalde situaties voorstellen dat je er schijt ziek van wordt.
Tja dat heb je als leraar/instructeur, daar moet je maar mee om kunnen gaan tochquote:Op dinsdag 10 maart 2009 11:54 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Ja, denk ook dat hij het zo zat is omdat hij het echt 100 keer moet vertellen en ik niet luister. Ik hoor hem wel, maar doe wat anders. Maarja, volgende keer hopelijk beter met de nieuwe tips.
Het probleem van een pakket is bij mij dat ik verwacht dat ik of te weinig lessen heb of juist met teveel lessen eindig. Die kan ik dan niet meer terugvragen naar geld, dus dan zit er niets anders op dan ze (onnodig) te gebruiken. Bij die rijschool betaal je per pakket van 10 lessen (300 euro). Is veel makkelijker voor mij, en eventuele losse lessen kosten 32,50.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 23:23 schreef xminator het volgende:
Ja omgerekend naar een uur betaal je 36 euro...
Als je een pakket neemt komen de kosten per les meestal rond 35 euro.
Zoals mijn rijsintructeur zegt: het uitleggen van bijv. schakelen kan je op 1 vloeitje doen, maar over het inzicht hebben kan hij vele boeken schrijven.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 23:21 schreef Bhuddy het volgende:
Ehh, in de randstad vragen ze er toch meestal rond de 40 euro voor. Dan is 30 euro spotgoedkoop ja. Er schijnt bij die rijschool alles binnen 15 lessen uitgelegd te worden.. Als ik dan 20 lessen neem heb ik nog 5 lessen over om alles goed onder te knie te krijgen. Totaal inclusief examen ben ik dan 840 euro kwijt... Mocht ik 25 lessen nodig hebben blijft 't nog onder de 1000 euro.
Het is zeker een mooie prijs, en dan rijd ik ook nog ns in een knalgele smart fourfour. Woehoe.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |