Mijn advies; doe het niet. Je kan je wel heel tof inlezen, alleen mijn ervaring is dat als je eenmaal de auto instapt, het alleen maar tegenwerkt dat je in je hoofd al die stappen langsgaat over hoe je alles moet doen. Is gewoon een stukje ervaring, zelfde als fietsen zeg maarquote:Op woensdag 18 februari 2009 19:42 schreef Asskicker14 het volgende:
Ik heb op 24 februari mijn eerste rijles. Ik verheug mij erop. Maar ik ben zo'n type dat vooraf al het nodige uitgezocht wil hebben zodat ik niet dumbstruck mijn eerste les inga en domme vragen kan vermijden.
Nu was ik van plan nu al uit te zoeken hoe de auto werkt met de koppelingen/ en versnellingsbak.
Heeft iemand een link die precies uitlegt hoe je moet schakelen, wanneer je moet schakelen (als je een bepaalde snelheid passeert?) en meer handige uitleg over de basishandelingen die vereist zijn bij het auto-rijden?
Dat zou toch kunnen schelen in het aantal lessen dat ik nodig heb (?).quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:47 schreef rene90 het volgende:
[..]
Mijn advies; doe het niet. Je kan je wel heel tof inlezen, alleen mijn ervaring is dat als je eenmaal de auto instapt, het alleen maar tegenwerkt dat je in je hoofd al die stappen langsgaat over hoe je alles moet doen. Is gewoon een stukje ervaring, zelfde als fietsen zeg maar
Ik denk dat je net als mij goed kan leren en het lastig vind om dingen uit te voeren zonder dat je weet hoe het werkt. Probeer dit zovele mogelijk te onderdrukken. Tijdens het rijden gewoon exact doen wat de instructeur zegt. Krijg je opdracht om naar rechts te gaan? Gewoon gelijk richtingaanwijzer aandoen en niet eerst denken wanneer je het moet doen. Zo is het ook met schakelen en naderen van kruispunten / rotondes (wat betreft snelheid) en speciale verrichtingen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:53 schreef Asskicker14 het volgende:
Dat zou toch kunnen schelen in het aantal lessen dat ik nodig heb (?).
Als ik van te voren al een beetje kennis heb. Dat er niet een paar extra lessen nodig zijn om datgene uit te leggen waar je niet persé voor in de rijdersstoel moet hebben gezeten, om te begrijpen.
Ik geloof namelijk dat ik rond de 35 lessen nodig heb om mijn rijbewijs te halen.
Bedankt voor het advies.quote:Op woensdag 18 februari 2009 21:50 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Ik denk dat je net als mij goed kan leren en het lastig vind om dingen uit te voeren zonder dat je weet hoe het werkt. Probeer dit zovele mogelijk te onderdrukken. Tijdens het rijden gewoon exact doen wat de instructeur zegt. Krijg je opdracht om naar rechts te gaan? Gewoon gelijk richtingaanwijzer aandoen en niet eerst denken wanneer je het moet doen. Zo is het ook met schakelen en naderen van kruispunten / rotondes (wat betreft snelheid) en speciale verrichtingen.
Het kost je echt meer tijd ipv minder tijd als je nu al bezig gaat en dingen uit je hoofd gaat leren. Het is zo anders in het echt dan dat je leest, echt, het is net als fietsen een gevoel dat je moet krijgen.
Ik weet niet of je je theorie al hebt, het helpt heeeeeeel veel als je dat al hebt of geleerd hebt voordat je aan de lessen begint, daardoor heb je juist minder lessen nodig.
En denk maar niet hoeveel lessen je nodig hebt, kan je beter eens vragen na 10 lessen aan de instructeur. Het kan zijn dat je talent hebt en het in 20 lessen kan, maar je ziet dat er hier ook mensen zijn die 60 lessen nodig hadden. Het hangt er ook vanaf in welke auto je rijd (kleinere auto betekend volgens mijn instructeur vaak dat je 6 lessen minder nodig hebt) en in welke plaats (amsterdammers hebben gemiddeld 20 lessen meer nodig meen ik omdat het daar zo druk en heel lastig is om af te rijden).
Daar ben ik het niet mee eens. De examinator zei tegen mij ''Jij doet eerst, en denk dan pas. Dat moet juist andersom''. En zowieso moet je ook eerst in de spiegels kijken. Dat deed ik ook niet genoeg volgens mijn examinator. Dat waren de redenen dat ik de eerste keer gezakt was.quote:Op woensdag 18 februari 2009 21:50 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Ik denk dat je net als mij goed kan leren en het lastig vind om dingen uit te voeren zonder dat je weet hoe het werkt. Probeer dit zovele mogelijk te onderdrukken. Tijdens het rijden gewoon exact doen wat de instructeur zegt. Krijg je opdracht om naar rechts te gaan? Gewoon gelijk richtingaanwijzer aandoen en niet eerst denken wanneer je het moet doen. Zo is het ook met schakelen en naderen van kruispunten / rotondes (wat betreft snelheid) en speciale verrichtingen.
Het kost je echt meer tijd ipv minder tijd als je nu al bezig gaat en dingen uit je hoofd gaat leren. Het is zo anders in het echt dan dat je leest, echt, het is net als fietsen een gevoel dat je moet krijgen.
Ik weet niet of je je theorie al hebt, het helpt heeeeeeel veel als je dat al hebt of geleerd hebt voordat je aan de lessen begint, daardoor heb je juist minder lessen nodig.
En denk maar niet hoeveel lessen je nodig hebt, kan je beter eens vragen na 10 lessen aan de instructeur. Het kan zijn dat je talent hebt en het in 20 lessen kan, maar je ziet dat er hier ook mensen zijn die 60 lessen nodig hadden. Het hangt er ook vanaf in welke auto je rijd (kleinere auto betekend volgens mijn instructeur vaak dat je 6 lessen minder nodig hebt) en in welke plaats (amsterdammers hebben gemiddeld 20 lessen meer nodig meen ik omdat het daar zo druk en heel lastig is om af te rijden).
Ik dacht ook dat ik het ff zou doen, ik ben nu na 5 maanden nog steeds bezig (komt ook door de rijinstructeur die er vaak gaten van 3 weken tussen had).quote:Op woensdag 18 februari 2009 21:50 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Mwah naar mijn mening zou dat niet veel schelen, je weet het misschien al hoe het werkt, alleen zoals al genoemd, het gaat om het doen. Het zelfde wat al is gezegd met fietsen, je moet eerst kracht met je rechterbeen zetten als je trapper boven zit, dan de kracht overlaten gaan naar links. Maar achteraf, is het gewoon iets dat je moet voelen en wat een automatisme wordt. Als je het toch echt wilt opzoeken, heb je in sommige theorieboeken achterin staan hoe het opschakelen etc. moetquote:Op woensdag 18 februari 2009 19:53 schreef Asskicker14 het volgende:
[..]
Dat zou toch kunnen schelen in het aantal lessen dat ik nodig heb (?).
Als ik van te voren al een beetje kennis heb. Dat er niet een paar extra lessen nodig zijn om datgene uit te leggen waar je niet persé voor in de rijdersstoel moet hebben gezeten, om te begrijpen.
Ik geloof namelijk dat ik rond de 35 lessen nodig heb om mijn rijbewijs te halen.
Nou, mijn rijinstructeur wil dus absoluut niet dat ik dat doen omdat het slecht voor de motor is.quote:Op donderdag 19 februari 2009 09:06 schreef jappas het volgende:
De koppeling pas later oplaten komen bij het afremmen enzo, dat deze ook nog op de motor afremt.
Erg simpel, maargoed: http://proto5.thinkquest.nl/~lle0138/index.phpquote:Op woensdag 18 februari 2009 19:42 schreef Asskicker14 het volgende:
Ik heb op 24 februari mijn eerste rijles. Ik verheug mij erop. Maar ik ben zo'n type dat vooraf al het nodige uitgezocht wil hebben zodat ik niet dumbstruck mijn eerste les inga en domme vragen kan vermijden.
Nu was ik van plan nu al uit te zoeken hoe de auto werkt met de koppelingen/ en versnellingsbak.
Heeft iemand een link die precies uitlegt hoe je moet schakelen, wanneer je moet schakelen (als je een bepaalde snelheid passeert?) en meer handige uitleg over de basishandelingen die vereist zijn bij het auto-rijden?
Ja precies, maar hij liet wel direct alles aan mij over. Als ik een onverwachtse fout maak is het met die snelheid toch wel even link.quote:Op donderdag 19 februari 2009 17:08 schreef Weedle het volgende:
ik mocht ook gelijk op die 80 en 100 kilometer wegen, wat trouwens veel makkelijker is dan rijden in een dorp of stad als je het mij vraagt.
Ik heb goede ervaringen met Vekabest.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 17:35 schreef fespo het volgende:
Welk theorie boek kan je het beste kopen?
quote:Op vrijdag 20 februari 2009 18:36 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ik heb goede ervaringen met Vekabest.
quote:Op vrijdag 20 februari 2009 18:36 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ik ook.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 18:36 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ik mocht bij mijn eerste les alleen sturen en gassen/remmen. Bij de tweede les mocht ik ook schakelen. Eerst liet de rijinstructeur me wennen aan de koppeling door op bepaalde plaatsen te stoppen en op te trekken. Toen de les bijna voorbij was liet hij me echt schakelen, dat was rampzalig. Op kleine stukjes weg moest ik naar z`n 3 schakelen waarna er meteen een bocht kwam, waardoor ik dus weer naar de 2 moest schakelen. Omdat ik dat niet durfde bleef ik gewoon lekker in z`n 2 rijden.quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:41 schreef Casparovvv het volgende:
Hoe waren jullie eerste lessen opgebouwd?
Mijne had ik toen geleend van een collega, was ook veka best. Word alles wel goed uitgelegd, alleen naar mijn mening vaak van die kleine dingen worden groots uitgelegd, maar belangrijke dingen word maar bar weinig aandacht aan besteed/.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 20:29 schreef Maikuuul het volgende:
Iemand een theorieboek nodig ? ik zet de mijne vanavond wel ff te koop voor een mooi prijsje
Ga er maar vanuit dat het een diesel is gewoon, heb nog nooit gehoord van een benzine les-auto, zal best voorkomen maar door de vele kilometers is diesel goedkoper.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 19:24 schreef Kahlen het volgende:
Ik ben gebeld door rijinstructeur: hij heeft het te druk en ik ga bij een collega van hem (zelfde bedrijf) rijden. Is volgens mij ook dezelfde auto (al weet ik niet of ik nu een benzine of diesel krijg.
Ik vind het verder wel prima, maar er zitten vast ook nadelen aan de wisseling van instructeur of valt dat mee? Hebben jullie zoiets weleens meegemaakt?
Ik zit op ongeveer 50% van mijn praktijklessen nu ik een wisseling van instructeur krijg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |