Okee, dankjewel.quote:Op woensdag 28 januari 2009 20:03 schreef YPrue het volgende:
[..]
Yup, ik zal morgen of overmorgen wat scans plaatsen.
Inderdaad ... vooral die met 70 kmph en een oranje verkeerslicht voor je ... Je hebt toch totaal geen idee hoe lang het al op oranje staat, wat de afstand is, hoe lang het nog duurt voordat je daar bent? Vanaf een plaatje is het echt ondoenlijkquote:Op vrijdag 30 januari 2009 04:34 schreef vannelle het volgende:
Bedankt.
Zijn er specifieke situaties waar je het over wil hebben?
Er zitten er idd een aantal tussen die behoorlijk discutabel zijn.
Ik mis bij een aantal foto's de achteruitkijk spiegel, deze stond er bij het CBR Theorie examen wel overal op...quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:38 schreef YPrue het volgende:
Jup, een paar van de plaatjes die ik gescand heb zat ik een tijdje naar te kijken, en toen ik de uitleg achterin het boekje las snapte ik wel welke kant ze met hun uitleg opwilden, maar ik zou het niet zelf gekozen hebben.![]()
[knip]
Tot zover mijn twijfels bij sommige plaatjes. Als ik er nog meer vind waar ik niet zo goed uitkom, dan scan ik die zodat jullie die ook kunnen bekijken.
Ga er maar van uit dat hij nét op oranje staat.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:31 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Inderdaad ... vooral die met 70 kmph en een oranje verkeerslicht voor je ... Je hebt toch totaal geen idee hoe lang het al op oranje staat, wat de afstand is, hoe lang het nog duurt voordat je daar bent? Vanaf een plaatje is het echt ondoenlijk
Als de achteruitkijkspiegel in beeld is moet je kijken wat er achter je zit en hoe ver.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 16:55 schreef m3nster het volgende:
[..]
Ik mis bij een aantal foto's de achteruitkijk spiegel, deze stond er bij het CBR Theorie examen wel overal op...
(dat viel me alleen op)
Ga er van uit dat ze het qua veiligheid nogal overdreven benaderen.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:38 schreef YPrue het volgende:
Zoals die fietser met die grijze trui aan, die aan het bellen is: ik had daar zelf 'niets' gekozen, want ik rijd daar 30 en de weg is breed genoeg om dat kind in te halen. Staat er achterin het boekje uitgelegd: 'U laat het gas los. Het is veiliger te wachten met passeren totdat het fietsende kind u heeft opgemerkt. Een kind dat met losse handen fietst en gelijktijdig aan het bellen is, passeert u met zeer lage snelheid en met de grootst mogelijke afstand.' Dat zou ik niet gekozen hebben.
WTF?? Hoe oud is dat boek? Doorrijden over de vluchtstrook mag dus niet, vroeger wel maar nu echt niet meer.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:38 schreef YPrue het volgende:Bij het plaatje met nr.7 ernaast: hier zou ik afgeremd hebben. Er zit een vrachtwagen langs me en er komt ook nog eentje daar achteraan, en volgens mij is die strook te kort om daar nog met 50 km/h verder te rijden. De uitleg in het boek zegt: 'U doet niets. U rijdt door op de vluchtstrook totdat u weer voldoende snelheid kunt maken om veilig te kunnen invoegen. U maakt zo vloeiend mogelijk gebruik van een invoeggelegenheid.'
Als je 60 km/h rijdt kun je makkelijk tot stilstand komen binnen het wegvak wat je kunt overzien.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:38 schreef YPrue het volgende:Bij nr. 123: Daar wist ik gewoon niet zeker of het verstandig is om met 60 km/h door die mist te rijden. De uitleg vindt het 'een veilige snelheid bij deze lichte mist.'
Ben ik met je eens, zeker omdat er niks achter je zit zou ik ook stoppen. Lukt makkelijk op zo'n stukje mits je snel genoeg reageert.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:38 schreef YPrue het volgende:Nr. 108 (dat stoplicht wat al op oranje staat): Daar zat ik echt te twijfelen. Aan de ene kant rij je daar 70 en dat is nog wel erg snel voor dat stukje wat je nog hebt om af te remmen. Aan de andere kant: het stoplicht staat al op oranje en je hebt niemand die achter je rijdt. Je zou dus als je niet afremt al door rood aan het rijden zijn en ik weet niet of de examinator van het CBR daar nou zo blij mee zou zijn.(Al vind ik de snelheid die er gereden wordt op dat plaatje sowieso veel te hoog als je weet dat je een stoplicht kunt verwachten, maar dat terzijde.
) De uitleg in het boek zegt: 'U doet niets. U bent niet ver genoeg van het verkeerslicht af om tijdig te kunnen stoppen.'
Een drempel is een snelheidsremmende maatregel, logisch dat ze willen dat je er voor remt.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:38 schreef YPrue het volgende:Nr. 74: Ik zie daar geen 'extra hoge drempel' in hoor. Als je ziet hoe de auto daar geparkeerd staat op die drempel staat hij nou niet zo heel erg schuin. Dat is meer zo'n dunne strook drempel. Ik zou daar het gas los hebben gelaten, maar de uitleg vindt dat ik daar moet afremmen, omdat: 'U remt af. U gaat met matige snelheid over deze extra hoge drempel heen.'
Graag reageer ik hier toch even op. Het is inderdaad niet toegestaan om over de vluchtstrook te rijden, aan de andere kant is het ook niet toegestaan om het overige verkeer in gevaar te brengen. Nood breekt wet in dat opzicht dus je moet een overweging maken en de inschatting maken. In dat geval zou ik flink gas bij geven en voor die vrachtwagen komen over de vluchtstrook heen, tussen twee vrachtwagens ga ik niet zittenquote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:14 schreef vannelle het volgende:
[..]
WTF?? Hoe oud is dat boek? Doorrijden over de vluchtstrook mag dus niet, vroeger wel maar nu echt niet meer.
In dit geval is het kiezen tussen een aantal kwaden.
Remmen is geen optie, er van uitgaande dat de vrachtwagens 80 km/h rijden gaat gas geven op dat korte stukje ook niet helpen dus is automatisch de vluchtstrook de minst stomme oplossing.
Jammer alleen dat ze er niet bij vertellen dat je dan ook je snelheid gelijk moet zien te krijgen aan de rest van het verkeer om veilig in te kunnen voegen. Wat je dus eigenlijk op de invoegstrook al moet doen.....
Daarom zeg ik ook: kiezen tussen een aantal kwaden.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:25 schreef rene90 het volgende:
[..]
Graag reageer ik hier toch even op. Het is inderdaad niet toegestaan om over de vluchtstrook te rijden, aan de andere kant is het ook niet toegestaan om het overige verkeer in gevaar te brengen. Nood breekt wet in dat opzicht dus je moet een overweging maken en de inschatting maken. In dat geval zou ik flink gas bij geven en voor die vrachtwagen komen over de vluchtstrook heen, tussen twee vrachtwagens ga ik niet zitten
Ooh oke op die manier. Tja sowieso al die situaties....., als je veel op de weg zit krijg je dat inzicht wel, paar extra vraagjes schiet je niks mee op naar mijn mening.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:28 schreef vannelle het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook: kiezen tussen een aantal kwaden.
Maar als je in zo'n situatie terecht komt heb je het meestal aan jezelf te danken.
Als je je snelheid op de invoegstrook al aanpast aan het overige verkeer krijg je dit probleem niet.
Het juiste antwoord in deze zou zijn: leer vooruit kijken en denken.
Absoluut, maar ze willen graag weten of iemand inzicht heeft vóór hij/zij zelfstandig de weg op gaat.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:33 schreef rene90 het volgende:
[..]
als je veel op de weg zit krijg je dat inzicht wel, paar extra vraagjes schiet je niks mee op naar mijn mening.
Jij moet je houden aan het nieuwe rijden (dus bij 2k rpm opschakelen). Mensen die hun rijbewijs al hebben doen dat toch nietquote:Op dinsdag 3 februari 2009 15:44 schreef Pizzabodem het volgende:
Pas tijdens rijles in een file op de A2 gestaan/gereden. Hele tijd zo'n grote vrachtwagen achter me, maar het ging goedMooi moment om ff met de koppeling te oefenen.
Hoe trekken jullie snel/vlot op bij het verkeerslicht? Al die auto's voor me en naast me zijn veel sneller weg. Ik les in een diesel.
Koppeling laten opkomen totdat de auto begint te trillen/wil gaan rijden? (Aangrijpingspunt) toch?
En ik mag pas gas geven als ik de koppeling heb laten opkomen?
Hou dus altijd de mensen achter me op het verkeerslicht omdat ik traag weg rij.....
Of is dit meer iets om pas te gaan oefenen als je je rijbewijs hebt?
Ik doe altijd koppeling wat laten opkomen, dan vasthouden, dan gas indrukken, schakelen naar z'n 2 en dan pas m'n voet van de koppeling. Ik trek wel langzaam op idd, ik vind het nog lastig om in een bocht naar z'n 2 te schakelenquote:Op dinsdag 3 februari 2009 15:44 schreef Pizzabodem het volgende:
Pas tijdens rijles in een file op de A2 gestaan/gereden. Hele tijd zo'n grote vrachtwagen achter me, maar het ging goedMooi moment om ff met de koppeling te oefenen.
Hoe trekken jullie snel/vlot op bij het verkeerslicht? Al die auto's voor me en naast me zijn veel sneller weg. Ik les in een diesel.
Koppeling laten opkomen totdat de auto begint te trillen/wil gaan rijden? (Aangrijpingspunt) toch?
En ik mag pas gas geven als ik de koppeling heb laten opkomen?
Hou dus altijd de mensen achter me op het verkeerslicht omdat ik traag weg rij.....
Of is dit meer iets om pas te gaan oefenen als je je rijbewijs hebt?
Je hebt al rijervaring? 10 lessen vind ik wel weinig andersquote:Op dinsdag 3 februari 2009 16:06 schreef m3nster het volgende:
Zo vandaag mijn eerste 2 uur rijles gehad. In een joekel van een Crysler
Ging allemaal goed en aardig, ik heb afgesproken om 10 lessen te volgen, bij de volgende les gaan we de examendatum aanvragen.
Moet alleen nog een aantal dingen leren, en afleren..haha
Verder zei de instructeur dat ze niet echt heel erg letten op het nieuwe rijden, maar dat het er meer omgaat of de examinator zich "veilig" voelt bij je in de auto. Iemand die dat kan bevestigen ?
Ik heb inderdaad al flink wat rijervaring. De instructeur heeft tijdens de 2 uur durende introductieles geen een keer in hoeven te grijpenquote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:29 schreef DeHovenier het volgende:
Ik doe altijd koppeling wat laten opkomen, dan vasthouden, dan gas indrukken, schakelen naar z'n 2 en dan pas m'n voet van de koppeling. Ik trek wel langzaam op idd, ik vind het nog lastig om in een bocht naar z'n 2 te schakelen
[..]
Je hebt al rijervaring? 10 lessen vind ik wel weinig anders
Wat is er eng aan om tussen twee vrachtwagens in te rijden? Kan geen kwaad zolang je 'm er maar niet tussen ramt met 5cm speling. De chauffeur achter je zal heus wel op jou anticiperen. De chauffeur voor je heeft niet eens wat te maken met jou lijkt mij, gewoon genoeg afstand houden. Bumperkleven achter een vrachtwagen is nooit verstandig, net zo min als bij een personenwagen. Het is enkel een mentale kwestie; als de chauffeur achter me niet remt dan zit ik onder de vrachtwagen voor me.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:25 schreef rene90 het volgende:
[..]
tussen twee vrachtwagens ga ik niet zitten
Gelijkmatig gas geven en de koppeling laten opkomen (+ vasthouden op het aangrijpingspunt). Maak je wel wat hogere toeren maar je trekt veel harder op en kun je sneller aan de vmax. Ook wel sportief rijden genoemd. Niet conform het nieuwe rijden maar goed, daar hou je je toch niet meer aan als je eenmaal je pasje hebt. Oefen maar eens voor de gein, kijken hoe hard je kunt optrekken zonder wielspin.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:29 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Ik doe altijd koppeling wat laten opkomen, dan vasthouden, dan gas indrukken, schakelen naar z'n 2 en dan pas m'n voet van de koppeling. Ik trek wel langzaam op idd, ik vind het nog lastig om in een bocht naar z'n 2 te schakelen
[..]
Tsja... lastige. Als je een rotonde op wil bijvoorbeeld schakel je natuurlijk voordat je daadwerkelijk de rotonde op gaat. Maar in een grotere bocht / doordraaier kun je natuurlijk makkelijk schakelen. Bijvoorbeeld van z'n 2 naar z'n 3 in een matige bocht of van z'n 4 naar z'n 5 bij een snelweg oprit die niet recht loopt. Je kunt wel enkel voor en na de bocht schakelen maar dan zul je regelmatig meemaken dat je onder- of boventoeren maakt. Sommige zeggen dat schakelen in de bocht gevaarlijk is omdat je dan je grip kunt verliezen maar ik heb hier nog nooit last van ondervonden.quote:Op woensdag 4 februari 2009 09:29 schreef m3nster het volgende:
[..]
Trouwens, wat ik begreep van mijn instructeur is dat je in de bocht niet moet schakelen, dat moet je voordat je de bocht neemt al gedaan hebben. (Ik zelf schakel altijd in de bocht, maar dat heb ik mijzelf aangeleerd)
Hulde!quote:Op woensdag 4 februari 2009 21:41 schreef Sehnsucht het volgende:
Vanmiddag geslaagd voor mijn theorie (B) met 0 fout![]()
Hmm, ik schakel eigenlijk best vaak op een rotonde van de 1 naar de 2. Als ik bijvoorbeeld moet stoppen om het andere verkeer voor te laten gaan en linksaf, driekwart, de rotonde af moet dan rij ik anders erg langzaam en hoor je de motor hard brullen omdat er veel toeren in de 1 gemaakt worden.quote:Op woensdag 4 februari 2009 09:50 schreef TommyGun het volgende:
Tsja... lastige. Als je een rotonde op wil bijvoorbeeld schakel je natuurlijk voordat je daadwerkelijk de rotonde op gaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |