Je kunt zoveel situaties opnoemen, maar in deze is het gewoon: zolang je rolt kun je in principe in z'n 2 rijden (benzine), dus gewoon doorschakelen van 1 naar 2. Eenmaal op de rotonde hoef je niet meer te stoppen lijkt mij, of het moet erg druk zijn bij het afslaan / fietsers voorlaten en dat soort geneuzel. De 1 gebruik je dus voornamelijk als je moet wachten terwijl je de rotonde wilt betreden.quote:Op woensdag 4 februari 2009 22:09 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Hmm, ik schakel eigenlijk best vaak op een rotonde van de 1 naar de 2. Als ik bijvoorbeeld moet stoppen om het andere verkeer voor te laten gaan en linksaf, driekwart, de rotonde af moet dan rij ik anders erg langzaam en hoor je de motor hard brullen omdat er veel toeren in de 1 gemaakt worden.
Ik hoor ook zelf nooit andere auto`s met een brullende motor de rotonde op gaan. Dit zou dan betekenen dat mijn auto de enigste is die zo hard brult (dat kan niet want de Toyota Yaris waar ik in gelest heb deed hetzelfde), iedereen gewoon opschakelt tijdens het nemen van een rotonde, of dat iedereen toch gewoon in z`n 1 de rotonde op gaat.
Sowieso zak je daar niet op als je verder goed rijdt. Bij mij mislukte het fileparkeren totaal, maar ik was toch geslaagd. De sleutel is gewoon heel goed in je spiegels en om je heen kijken. Als je laat zien dat je dat goed doet, dan rekenen ze het vaak niet aan als je de bijzondere verrichtingen niet zo goed kan.quote:Op donderdag 5 februari 2009 09:32 schreef Glennz het volgende:
Heeft iemand nog tips voor me van speciale manouvres? Ik ben bijv. niet goed wat betreft fileparkeren, en met de bocht mee achteruit. Ik moet binnenkort voor de eerste keer afrijden (12 februari).
Fileparkeren en de bocht achteruit, die waren toch afgeschaft? Het is nu toch keren, parkeren en de auto stilzetten?quote:Op donderdag 5 februari 2009 09:32 schreef Glennz het volgende:
Heeft iemand nog tips voor me van speciale manouvres? Ik ben bijv. niet goed wat betreft fileparkeren, en met de bocht mee achteruit. Ik moet binnenkort voor de eerste keer afrijden (12 februari).
Nee, vrijwel alle boekhandels hebben geen voorraad meer omdat per 1 maart het nieuwe theorie examen wordt afgenomen. Daarom krijgen alle winkels een nieuwe voorraad. Bij Scheltema (grote boekhandel) zeiden ze vorige week dat de nieuwe partij over 2 weken zou binnenkomen.quote:Op donderdag 5 februari 2009 11:34 schreef crownofthorns het volgende:
http://www.bol.com/nl/p/b(...)D3970DA90F1BFB7.ps63 moet met spoed dit boek hebben, neem aan dat die gewoon bij elke boekhandel te krijgen is?
Oh, ik wist niet dat het afgeschaft was. Nouja dan heb je gelijk. Ik dacht dat ik van alles kon verwachten, en dat het altijd anders is.quote:Op donderdag 5 februari 2009 09:46 schreef m3nster het volgende:
[..]
Fileparkeren en de bocht achteruit, die waren toch afgeschaft? Het is nu toch keren, parkeren en de auto stilzetten?
En dan mag het nog zoals jij het zelf wil, wat jij het beste vind.
Of heb ik het fout?
Even kijken wat je het fijnst vindt, ik doe het nu zelf een beetje op gevoel als het ware. Maar anders heb je meerdere handige punten voor fileparkeren:quote:Op donderdag 5 februari 2009 09:32 schreef Glennz het volgende:
Heeft iemand nog tips voor me van speciale manouvres? Ik ben bijv. niet goed wat betreft fileparkeren, en met de bocht mee achteruit. Ik moet binnenkort voor de eerste keer afrijden (12 februari).
Ok, thnx.quote:Op donderdag 5 februari 2009 16:02 schreef rene90 het volgende:
[..]
Even kijken wat je het fijnst vindt, ik doe het nu zelf een beetje op gevoel als het ware. Maar anders heb je meerdere handige punten voor fileparkeren:
-Eerst je auto paralel naast de andere auto zetten
-als jou achterwielen voorbij de achterbumper van de auto naast je zijn kan je volledig indraaien, misschien moet je weer iets aanpassen om het minder scherp in te sturen
-als je vanuit jou stoel een lijn trekt van jou oog over de rechterpunt van je motorkap, en die loopt recht de straat in kan je terugsturen.
Zoiets was het dacht ik. En het is op een examen niet belangrijk dat je het in één keer goed doet, als je het maar veilig doet. Dus gewoon langzaam aan, en goed kijken.
Dat laatste puntje heb ik ook zo geleerd inderdaadquote:Op donderdag 5 februari 2009 18:55 schreef MaxC het volgende:
Iedereen leert het op een andere manierHier ook een tip:
Zelf heb ik geleerd:
-Ook je auto naast een andere auto zetten. In zijn achteruit en als je achterdeur ter hoogte van de bumper van de andere auto staat indraaien.
-Rechter zijspiegel kijken, en als je de straat niet meer ziet(dus alleen de stoep) dan terugdraaien.
Oh, da's wel handig! Ga ik proberen! Ik deed altijd met spiegel voorbij de auto waar je achter staat, maaaaaaar ik parkeer nu vaak achter een boom en dan werkt dat nietquote:Op donderdag 5 februari 2009 18:55 schreef MaxC het volgende:
Iedereen leert het op een andere manierHier ook een tip:
Zelf heb ik geleerd:
-Ook je auto naast een andere auto zetten. In zijn achteruit en als je achterdeur ter hoogte van de bumper van de andere auto staat indraaien.
-Rechter zijspiegel kijken, en als je de straat niet meer ziet(dus alleen de stoep) dan terugdraaien.
Duidelijk.quote:Op donderdag 5 februari 2009 07:40 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Je kunt zoveel situaties opnoemen, maar in deze is het gewoon: zolang je rolt kun je in principe in z'n 2 rijden (benzine), dus gewoon doorschakelen van 1 naar 2. Eenmaal op de rotonde hoef je niet meer te stoppen lijkt mij, of het moet erg druk zijn bij het afslaan / fietsers voorlaten en dat soort geneuzel. De 1 gebruik je dus voornamelijk als je moet wachten terwijl je de rotonde wilt betreden.
Dus de hele tijd een chagrijn naast je?quote:Op vrijdag 6 februari 2009 10:27 schreef YPrue het volgende:
[knip]
Mijn instructeur was echt woest
[knip]
Instructeur weer pissig.
Soms halen ze inderdaad vreemde capriolen uit. Ze besluiten bijvoorbeeld, als ze vooraan bij het verkeerslicht staan, toch maar dat ze linksaf willen slaan. Dus dan gaan ze zo scheef staan zodat het verkeer dat rechtdoor moet er niet meer langs kan. Altijd leuk als iedereen dan gaat toeteren naar die polen.quote:
Ben je wel geslaagd toen?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 20:14 schreef rene90 het volgende:
Tips...tja gewoon gaan. Ik maakte ook in het uur voordat ik moest afrijden nog fouten zoals motor laten afslaan en een fietser over het hoofd zien etc.
Ik zag vlak voor mijn examen een rood licht over het hoofdquote:Op dinsdag 10 februari 2009 20:14 schreef rene90 het volgende:
Tips...tja gewoon gaan. Ik maakte ook in het uur voordat ik moest afrijden nog fouten zoals motor laten afslaan en een fietser over het hoofd zien etc.
Is die kruisende weg geen voorrangsweg?quote:Op woensdag 11 februari 2009 16:35 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Ok, misschien is dit een hele stomme vraag aangezien ik alweer bijna een jaar mijn rijbewijs heb, maar ik wil het toch even zeker weten.
Als je van rechts komt en er staan geen borden of er is geen sprake van een uitrit dan heb je voorrang. Ik dacht echter dat als de bestrating van de weg verschilt (in dit geval heeft de zijstraat klinkers en die straat komt uit op een normale weg) je ook geen voorrang hebt, ook al kom je dus van rechts uit de zijstraat. Nu merk ik vaak dat automobilisten geen voorrang geven als je uit zo`n zijstraat komt, aan de andere kant zijn er toch ook regelmatig mensen die wel voorrang geven. Is er iemand die hier opheldering over kan geven?
Misschien denken jullie nu wel waar ik dit verhaal vandaan haal. Tijdens de rijlessen zijn we heel af en toe dit soort situaties tegen gekomen en ik kan me vaag herinneren dat de instructeur toen iets over de verschillen in bestrating had verteld. En dat ging niet over een uitrit of van een onverharde naar een verharde weg.
Dat dus. En er is geen verschil tussen asfalt en bijv klinkers. Onverharde weg = niet bestraat, dus modder oid.quote:Op woensdag 11 februari 2009 16:42 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Is die kruisende weg geen voorrangsweg?
Staan er geen tekens op de weg?
Dan is het een gelijkwaardig kruispunt en heb jij, als je van rechts komt, voorrang. Maar het kan misschien zo zijn dat automobilisten jou geen voorrang geeft omdat je moeilijk zichtbaar bent.
Ze kijken hier pas naar als je klaar bent met rijden en ze al hebben besloten of het een ja of een nee is, dus doet er weinig toe.quote:Op woensdag 11 februari 2009 19:51 schreef Glennz het volgende:
Ik moet m'n zelfreflectie nog invullen voor m'n examen morgen. Maar hoe serieus kijken ze hier naar? Ik moet mezelf niet onderschatten, maar ook zeker niet overschatten.
Oh, okquote:Op woensdag 11 februari 2009 20:47 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ze kijken hier pas naar als je klaar bent met rijden en ze al hebben besloten of het een ja of een nee is, dus doet er weinig toe.
Bij het BNOR kreeg ik te horen, "vul maar in als je zin hebt, anders niet"quote:Op woensdag 11 februari 2009 20:47 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ze kijken hier pas naar als je klaar bent met rijden en ze al hebben besloten of het een ja of een nee is, dus doet er weinig toe.
Hopelijk word 't een beetje lekker weer..quote:Op zondag 15 februari 2009 18:30 schreef Qunix het volgende:
Morgen is het mijn beurt om af te rijden!
11 uur CBR Amsterdam!
Of niet.. minder fietsers op straat die je omver kan rijdenquote:Op zondag 15 februari 2009 19:02 schreef m3nster het volgende:
[..]
Hopelijk word 't een beetje lekker weer..
Suc6!
Ja ik weet dat het vervalt als je zakt, maar het is sowieso handig dat je dan weet hoe het examen in elkaar steekt en ook onafhankelijk/proffesioneel advies krijgt waar je nog aan moet timmeren.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 14:03 schreef Maikuuul het volgende:
TTT is eigenlijk zinloos, iig als het niet in je pakket zit.
Bij mij zat het erin, vrijstelling bijzondere verrichtingen gedaan, vooruitkijken verbeterd etc, maar kwas gezakt de eerste keer, dan komt de TTT te vervallen en hebje er eigenlijk niet veel aan gehad.
Achja schijt het is nu binnen dus het maakt allemaal niks meer uit
60,quote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:14 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ja ik weet dat het vervalt als je zakt, maar het is sowieso handig dat je dan weet hoe het examen in elkaar steekt en ook onafhankelijk/proffesioneel advies krijgt waar je nog aan moet timmeren.
Het is toch maar iets van 120/150 euro, duurder dan een examen.
Als het 150 euro duurder zou zijn dan zou je 330 euro moeten aftikken ?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:14 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ja ik weet dat het vervalt als je zakt, maar het is sowieso handig dat je dan weet hoe het examen in elkaar steekt en ook onafhankelijk/proffesioneel advies krijgt waar je nog aan moet timmeren.
Het is toch maar iets van 120/150 euro, duurder dan een examen.
Onlangs nog staande gehouden voor het negeren van een gesloten verklaring, was 90 euro.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 20:09 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Ik heb vandaag voor de eerste keer een boete mogen ontvangen sinds ik mijn rijbewijs heb. Ik mag 47 euro aftikken omdat ik 10 km/u te snel ging.
sorry typoquote:Op woensdag 18 februari 2009 00:03 schreef Maikuuul het volgende:
[..]
Als het 150 euro duurder zou zijn dan zou je 330 euro moeten aftikken ?
Ik neem aan dat je bedoelt dat het 150 euro kost ?
Want dat kost het
dat werd mij ook verteld. best jammer dat het rijden op navigatie is afgeschaft dat vond ik nou net lekker makkelijkquote:Op woensdag 18 februari 2009 14:40 schreef Nepthys het volgende:
Ik hoorde vandaag het een en ander van m'n instructrice over de nieuwe manier van examineren. Het schijnt dat je nu zelf een leuke plaats moet bedenken om heen te rijden (zonder navigatie?) of dat ze je kunnen vragen om bijvoorbeeld naar 'dat gebouw daar aan de overkant van de snelweg' te rijden en je vervolgens zelf moet uitzoeken hoe je er komt. En je moet nu ook op willekeurige momenten kunnen vertellen op welke dingen je net (na een kruispunt bijvoorbeeld) hebt gelet zonder dat ze dat van tevoren aankondigen.![]()
Dus dat wordt vooral erg leuk voor de mensen die in een onbekende buurt moeten afrijden...
Volgens mij bedoel je dat ze na een kruispunt of rotonde daar een vraag over kunnen stellen. Bijvoorbeeld hoe de voorrang voor fietsers daar geregeld was. Maaaaar: jouw antwoord daarop mogen ze niet meenemen in de examenuitslag. Tenminste.. zo was het tot een paar weken geleden in elk geval. Waar het dan op slaat weet ik ook niet.quote:Op woensdag 18 februari 2009 14:40 schreef Nepthys het volgende:
Ik hoorde vandaag het een en ander van m'n instructrice over de nieuwe manier van examineren. Het schijnt dat je nu zelf een leuke plaats moet bedenken om heen te rijden (zonder navigatie?) of dat ze je kunnen vragen om bijvoorbeeld naar 'dat gebouw daar aan de overkant van de snelweg' te rijden en je vervolgens zelf moet uitzoeken hoe je er komt. En je moet nu ook op willekeurige momenten kunnen vertellen op welke dingen je net (na een kruispunt bijvoorbeeld) hebt gelet zonder dat ze dat van tevoren aankondigen.![]()
Dus dat wordt vooral erg leuk voor de mensen die in een onbekende buurt moeten afrijden...
Hoe lang was je nou bezig? Je was toch net bezig toen ik geslaagd was?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 14:03 schreef Maikuuul het volgende:
TTT is eigenlijk zinloos, iig als het niet in je pakket zit.
Bij mij zat het erin, vrijstelling bijzondere verrichtingen gedaan, vooruitkijken verbeterd etc, maar kwas gezakt de eerste keer, dan komt de TTT te vervallen en hebje er eigenlijk niet veel aan gehad.
Achja schijt het is nu binnen dus het maakt allemaal niks meer uit
Yeps 16, alhoewel je ruim de helft amper gebruikt, zoals ik al zei heb je dus 8 versnellingen die je hoog en laag kunt pakken. Nu is het elke keer 3 hoog, rest laag. Om het wat simpler uit te leggen, vanuit stilstandquote:Op woensdag 18 februari 2009 15:14 schreef Naamah het volgende:
Pfew, cool hoor! Heeft zo'n ding zestien versnellingen??? Nooit geweten! Lijkt me wel lachen om gewoon eens een keer in een vrachtwagen te rijdenZal er wel nooit van komen alleen.
Klopt, hele hoop. En je doet het ook zeker niet ffies, het theorie gedeelte is behoorlijk pittig vooral administratief/techniek imo.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:16 schreef TommyGun het volgende:
Blijft ook een to-do puntje bij mij, maarja, kost klauwen met geld
Je hebt momenteel 4 manieren die je tijdens het examen kan krijgen (al dan niet in combinatie):quote:Op woensdag 18 februari 2009 14:44 schreef Weedle het volgende:
[..]
dat werd mij ook verteld. best jammer dat het rijden op navigatie is afgeschaft dat vond ik nou net lekker makkelijk
Bij de politie niet. Als je de opleiding doet moet je binnen 1 jaar zelf je rijbewijs halen. Wel ga je aanvullende de broa doen, een soort rijopleiding voor rijden met blauw blauw (zwaailichten, sirene).quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:25 schreef Maikuuul het volgende:
Ga het leger in / bij de politie, kan je gratis je rijbewijs voor dat soort dingen halen.
quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:44 schreef Renesite het volgende:
[..]
Hoe lang was je nou bezig? Je was toch net bezig toen ik geslaagd was?Of ben ik nu per abuis
!
Mja, dat is zo. Maar ik vroeg het me gewoon af. Vond dat ik vrij lang werk had met 43 lessen. Valt dus in die zin wel mee.quote:Op woensdag 18 februari 2009 16:19 schreef Maikuuul het volgende:
[..]
59 lessen gehad, 1x gezakt voor eindexamen 2de keer geslaagd ( duh )
Boven gemiddeld, maarja boeie kheb het nu
Maar nu zonder aankondiging vooraf, schijnt het.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:31 schreef Nouwk het volgende:
@ Neptys, dat bevragen deden ze eerder ook al hoor, gewoon situatiebevraging.
Volgens mij kun je pas opnieuw reserveren wanneer de boel is verlopen. Op die dag verloopt die van mij trouwens ook.quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:10 schreef Apfelsaft het volgende:
[..]
Ja, maar kan ik hem voor 1 maart opnieuw doen, of kan dit pas na 15 april (als hij verloopt)?
Toen ik uitgelegd kreeg hoe ik moest schakelen, moest ik schakelen bij 2000 toeren (diesel).quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:42 schreef Asskicker14 het volgende:
Nu was ik van plan nu al uit te zoeken hoe de auto werkt met de koppelingen/ en versnellingsbak.
Heeft iemand een link die precies uitlegt hoe je moet schakelen, wanneer je moet schakelen (als je een bepaalde snelheid passeert?)?
Nee hoor, tijdens mijn examen reden we gewoon een (vreemd) kruispunt over, zei hij: "Wil je daar even stoppen?" en toen ging hij vragen over dat kruispunt wie er voorrang had etc.quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:44 schreef Nepthys het volgende:
[..]
Maar nu zonder aankondiging vooraf, schijnt het.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |