quote:1e x je rijexamen? Succes alvast!
quote:en je hebt vast ook wel al eens gemerkt dat je ruim van te voren ook al gekeken hebt.. en toen ook NIKS boeiends zag voor je acties?Op donderdag 21 oktober 2010 13:56 schreef misslady83 het volgende:
[..]
1e x je rijexamen? Succes alvast!
Gisteren trouwens gezaktHet eerste wat hij zei was: Het was niet goed genoeg...... Ik was echt
Hij kwam in eerste instantie heel aardig over en heel positief enzo, tijdens dat gesprek voelde het echt als een nachtmerrie
Daarna moest ik ook nog bijkomen ben nog aan het herstellen van gister........TTT voor niks geweest alle vrijstellingen weg.....
.
De rit ging best goed op wat kleine dingen na maar er werd ook gezegd dat het niet foutloos hoefde enz.....Misschien de druk dat je alles NU moet laten zien........In ieder geval op mijn uitslagformulier zie ik iets van 1000x kijkgedrag staan. Volgens hem keek ik te snel, dan vraag ik me af hoe lang moet ik in die spiegels kijken, het gaat er toch om dat je waarneemt en dat deed ik ook! Hoe lang moet ik in vredesnaam in die spiegels kijken? En ik zit er wel aan te denken het vet overdreven te doen anders zien ze het blijkbaar niet ofzoEn ook het besluitvaardige gedoe kwam om de hoek kijken, dus moet ik de volgende keer wat agressiever rijden ofzo?
Tips anyone voor de volgende keer
![]()
quote:Herkenbare punten, Je kan je knipperlicht uitdoen bij het uitvoegen van de snelwegen bij de laatste blokmarkering. Om je stuur recht te houden moet je proberen zoveel mogelijk ver vooruit te kijken, kijk en onthoudt goed mogelijk hoe de weg loopt en ga dan spiegelen en richting aangeven bij het invoegen of inhalen. Tis gewoon alleen zoveel mogelijk vervooruit kijken en breed kijken. Het gaat wel goed komen.Op donderdag 21 oktober 2010 14:59 schreef Blistering het volgende:
Net weer rijles gehad.. Les 44 ofzo. Anyway, volgende week Donderdag om 7.50 nog 1 uur les en gelijk daarna TTT. Best wel spannend al!
Dingen waar ik het meeste op moet letten:
- Knipperlicht uitdoen bij het afrijden van de snelweg (:'))
- Stuur recht houden bij het inhalen of invoegen. Vaak stuur ik al naar links terwijl ik kijk![]()
- Gewoon in het algemeen nog beter kijken, op tijd remmen etc.
Maar hopelijk komt het goed
quote:Mijn 2e poging.Op donderdag 21 oktober 2010 13:56 schreef misslady83 het volgende:
[..]
1e x je rijexamen? Succes alvast!
Gisteren trouwens gezaktHet eerste wat hij zei was: Het was niet goed genoeg...... Ik was echt
Hij kwam in eerste instantie heel aardig over en heel positief enzo, tijdens dat gesprek voelde het echt als een nachtmerrie
Daarna moest ik ook nog bijkomen ben nog aan het herstellen van gister........TTT voor niks geweest alle vrijstellingen weg.....
.
De rit ging best goed op wat kleine dingen na maar er werd ook gezegd dat het niet foutloos hoefde enz.....Misschien de druk dat je alles NU moet laten zien........In ieder geval op mijn uitslagformulier zie ik iets van 1000x kijkgedrag staan. Volgens hem keek ik te snel, dan vraag ik me af hoe lang moet ik in die spiegels kijken, het gaat er toch om dat je waarneemt en dat deed ik ook! Hoe lang moet ik in vredesnaam in die spiegels kijken? En ik zit er wel aan te denken het vet overdreven te doen anders zien ze het blijkbaar niet ofzoEn ook het besluitvaardige gedoe kwam om de hoek kijken, dus moet ik de volgende keer wat agressiever rijden ofzo?
Tips anyone voor de volgende keer
![]()
quote:Goedzo! Hartstikke fijnOp woensdag 20 oktober 2010 10:03 schreef koekii het volgende:
Jongens, ik ben eronder uit. Examen staat ingeplant op 1 november. Hopelijk dat de 4e keer mij zegenviert.
quote:Haha, bedankt Purdey, ik zal mijn best doenOp donderdag 21 oktober 2010 16:05 schreef Purdey het volgende:
[..]
Goedzo! Hartstikke fijn![]()
Je bent van rijschool verandert, en dat je instructeur na zo weinig lessen al zo'n stap wil maken, dat zegt een hoop!Je bent blijkbaar een hartstikke goede leerling
Dussss doe je mooiste jurk aan, dat deed ik althans wel
en ga ervoor!
quote:En dat was?Op donderdag 21 oktober 2010 15:34 schreef .ZilveR. het volgende:
[..]
Mijn 2e poging.
MIjn 1e examen was na nog geen 5 minuten voorbij toen ik een hele domme overtreding beging
quote:Wat tof voor je! Netjes gedaan in 28 lesjes. Van harte gefeliciteerd, en succes met alle andere rij examensOp donderdag 21 oktober 2010 19:14 schreef Quadrophenia1 het volgende:
Vandaag gewoon in één keer gehaald.![]()
Om 9.45 werd ik door mijn instructeur opgehaald voor de laatste les. De les ging behoorlijk slecht, met name achteruit rijden en fileparkeren. Om 10.45 mocht ik daadwerkelijk op en gek genoeg had ik helemaal geen last van de zenuwen. Het ging eigenlijk perfect en dat vond de examinator ook. Ritje van een half uur gemaakt en toen kon ik terug naar het CBR rijden.
Uiteindelijk 28 lessen gehad. Theorie 1x, praktijk 1x.
Nu nog het aanhanger-rijbewijs en het rijbewijs voor de vrachtwagen halen.
quote:Thx!Op donderdag 21 oktober 2010 19:32 schreef Purdey het volgende:
[..]
Wat tof voor je! Netjes gedaan in 28 lesjes. Van harte gefeliciteerd, en succes met alle andere rij examens
quote:Bij Avanti was het wel de gewoonte hé, een uurtje voor je examen worden opgehaald. Ik heb toen wel gereden, maar alleen iemand thuisgebracht. Was wel een aardig ritje overigens, aangezien ik in Rotterdam Oost woon, en dat meisje naar de kop van Zuid moest. Dus ik heb niet echt gelest. Ik had ook gedacht dat ik de eerste leerling zou zijn die dag, en dan had ik zelf meteen naar het CBR willen rijdenOp vrijdag 22 oktober 2010 10:21 schreef koekii het volgende:
Ik zie dat bijna iedereen hier een laatste les neemt voor het afrijden. Ik heb dat de afgelopen 3 examen ook gedaan, een uurtje rijden en dan meteen afrijden.Hebben jullie dan juist geen moeite met het concentreren? Ik bedoel dan niet over concentratie verlies maar ik heb vaak het gevoel dat ik tijdens het laatse les juist al energie in daar stopt en dat ik met het afrijden steeds moeite hebt om met mijn aandacht bij te houden. Ik ga bij mijn komende examen niet een uurtje rijden voor het afrijden.Trouwens, dit is geen advies.
quote:Niets mis mee toch?
quote:Als je gaat inhalen, een obstakel voorbij moet of van baan wisselt dan is de dode hoek zeer belangrijk. Als je niet in je dode hoek kijkt dan raak je vroeg of laat ook een fietser. De examinator zal zeker kijken of je dit doet.Op zondag 24 oktober 2010 15:21 schreef Zuivelkoe het volgende:
Ik moet over twee weken afrijden. Mijn rij-instructeur (overigens met al 30 jaar ervaring) heeft me alleen echt nooit expliciet de dode hoek uitgelegd, terwijl mijn vrienden dit wel allemaal hebben gehad. Bij het afslaan naar rechts kijk ik in de rechter buitenspiegel, vervolgens in binnenspiegel en bij het afslaan weer in de rechter buitenspiegel. Alleen zeggen mijn vrienden dat ik dan ook rechts achter naar de dode hoek moet kijken en zeggen dat ik geheid ga falen als ik dit niet doe.Ik vind het raar, want volgens mijn instructeur gaat het gewoon goed.
quote:Naar rechts afslaan, zoals ik het aangeleerd kreeg, = binnenspiegel, vooruit, rechterzijspiegel, rechter shouder.Op zondag 24 oktober 2010 15:21 schreef Zuivelkoe het volgende:
Ik moet over twee weken afrijden. Mijn rij-instructeur (overigens met al 30 jaar ervaring) heeft me alleen echt nooit expliciet de dode hoek uitgelegd, terwijl mijn vrienden dit wel allemaal hebben gehad. Bij het afslaan naar rechts kijk ik in de rechter buitenspiegel, vervolgens in binnenspiegel en bij het afslaan weer in de rechter buitenspiegel. Alleen zeggen mijn vrienden dat ik dan ook rechts achter naar de dode hoek moet kijken en zeggen dat ik geheid ga falen als ik dit niet doe.Ik vind het raar, want volgens mijn instructeur gaat het gewoon goed.
quote:succesOp zondag 24 oktober 2010 19:28 schreef Megakroelbeestje het volgende:
morgenvroeg om 8:55 heb ik rijexamenhopelijk slaag ik deze keer wel
quote:succes.Op zondag 24 oktober 2010 19:28 schreef Megakroelbeestje het volgende:
morgenvroeg om 8:55 heb ik rijexamenhopelijk slaag ik deze keer wel
quote:Volgens mijn instructeur faal je dan ookOp zondag 24 oktober 2010 15:21 schreef Zuivelkoe het volgende:
Ik moet over twee weken afrijden. Mijn rij-instructeur (overigens met al 30 jaar ervaring) heeft me alleen echt nooit expliciet de dode hoek uitgelegd, terwijl mijn vrienden dit wel allemaal hebben gehad. Bij het afslaan naar rechts kijk ik in de rechter buitenspiegel, vervolgens in binnenspiegel en bij het afslaan weer in de rechter buitenspiegel. Alleen zeggen mijn vrienden dat ik dan ook rechts achter naar de dode hoek moet kijken en zeggen dat ik geheid ga falen als ik dit niet doe.Ik vind het raar, want volgens mijn instructeur gaat het gewoon goed.
quote:Ja een Opel Astra uit 2002 met 60k km op de teller, met alles eropOp zondag 24 oktober 2010 20:46 schreef Danielle_ het volgende:
@ Vragende: Wat goed, al een eigen auto!Dat verhaal van die benzine kan ik me voorstellen, haha.
OT. Ik ben ook bezig, met een oldtimerIk ga van de week de auto bekijken met een vriend, want ik blijf natuurlijk een vrouw en ga dus voor de looks zonder diepgaande kennis haha.
quote:De helft van de mensen die theorie-examen doen zijn volgens mij al 5x gezakt, dus daar hoef je je eigenlijk niet eens voor te schamenOp zondag 24 oktober 2010 20:47 schreef JJdJ1984 het volgende:
Hebben jullie eerst jullie theorie gehaald of tegelijk met het lessen behaald? Wat is slim om te doen? Als je het doet tijdens het lessen neem je wat praktijkervaring mee.. Ik heb in een eerder stadium (jaar of 8 geleden al een les of 15 gehad) en liep toen vast met het niet halen van mijn theorie. Door omstandigheden heb ik toen de boel gelaten voor wat het is maar wil het nu wel weer oppakken. Maar ben weer bang dat het op het theorie gaat hangen.. Was drie maal gezakt met 6 foutToen mocht je er nog maar 5 hebben.
quote:Als het goed is in de meeste gevallen heb jij voor dat je afslaat allang gezien dat er geen kloot aan komt en kan je zo afslaan.. Maar je moet altijd 'kijken'...Op zondag 24 oktober 2010 15:21 schreef Zuivelkoe het volgende:
Ik moet over twee weken afrijden. Mijn rij-instructeur (overigens met al 30 jaar ervaring) heeft me alleen echt nooit expliciet de dode hoek uitgelegd, terwijl mijn vrienden dit wel allemaal hebben gehad. Bij het afslaan naar rechts kijk ik in de rechter buitenspiegel, vervolgens in binnenspiegel en bij het afslaan weer in de rechter buitenspiegel. Alleen zeggen mijn vrienden dat ik dan ook rechts achter naar de dode hoek moet kijken en zeggen dat ik geheid ga falen als ik dit niet doe.Ik vind het raar, want volgens mijn instructeur gaat het gewoon goed.
quote:Gefeliciteerdd!!Op maandag 25 oktober 2010 10:04 schreef Megakroelbeestje het volgende:
Ben vandaag geslaagd voor het rijexamen, driemaal is scheepsrecht.
quote:Gefeliciteerd! Super gedaanOp maandag 25 oktober 2010 10:04 schreef Megakroelbeestje het volgende:
Ben vandaag geslaagd voor het rijexamen, driemaal is scheepsrecht.
quote:Gefeliciteerd!Op maandag 25 oktober 2010 10:04 schreef Megakroelbeestje het volgende:
Ben vandaag geslaagd voor het rijexamen, driemaal is scheepsrecht.
quote:theorie examen cd van Vekabest is zeker een aanrader deze is duidelijk en simpel in gebruik.Op maandag 25 oktober 2010 15:45 schreef Vragende het volgende:
Ik had zelf mijn theorie in 1x en misschien 3-4 uur geleerd en 3-4 uur oefenen dus in totaal zo'n 8 uur, had ook geen bromfiets theorie.
Oefenen met Verjo examens is het beste wat je kan doen om je voor te bereiden. De examens zijn vaak nog iets moeilijker dan het echte examen.
quote:609MB?? Kan hem niet vinden op de piratenbaai, maar wel via een andere omweg..Op maandag 25 oktober 2010 16:59 schreef 08gnoT. het volgende:
Gefeliciteerd!
En over die theorie, ik heb verjo op de piratenbaai gezet. zoek maar op verjoo autotheorie, voor degene die geen cd willen kopen
quote:uiteraard, gooi mn auto niet zomaar opzij zonder te kijkenOp maandag 25 oktober 2010 23:41 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik heb er eigenlijk ook nooit direct nut van gezien, ik kijk wel altijd netjes maar ik weet eigenlijk ook niet waarom. Zeker buiten de bebouwde kom waar geen fietspad naast is.
quote:Op maandag 25 oktober 2010 23:24 schreef BasementDweller het volgende:
Kan iemand me uitleggen wat precies het nut is van eerst overal kijken en dan pas richting aan te geven? Ik bedoel hier niet op de snelweg, want dan is het logisch om eerst goed te kijken (anders schrikt een bestuurder naast je omdat ie denkt dat je opzij gaat). Maar ik bedoel bijvoorbeeld als je een kruispunt nadert. Het maakt niet uit wat je gaat zien in die spiegels, als je bij dat kruispunt rechtsaf wil dan doe je dat toch wel. En als er iemand naast rechts naast je zou fietsen/rijden dan stel je die er alleen maar van op de hoogte dat je naar rechts gaat bij dat kruispunt.
Ik heb het ook aan mij rij-instructeur gevraagd maar hij wist hier eigenlijk geen goed antwoord op.
quote:Goeie torrent, wat een klote vragen zitten daar tussen zegOp maandag 25 oktober 2010 16:59 schreef 08gnoT. het volgende:
Gefeliciteerd!
En over die theorie, ik heb verjo op de piratenbaai gezet. zoek maar op verjoo autotheorie, voor degene die geen cd willen kopen
quote:Snelweg is het chillst, in zn 5 en gaanOp dinsdag 26 oktober 2010 14:53 schreef karton het volgende:
Heb er nu 9 lessen opzitten en het gaat best lekker.
Moest afgelopen keer vanaf de snelweg naar een kerk toerijden die een paar km verder te zien was. Valt nog best tegen als je alles zelf in de gaten moet houden.
Ik was meer bezig met het kijken naar de kerktoren en m'n spiegels ipv de borden die aangaven naar welk dorp ik moest rijden om bij de kerk uit te komen.
As donderdag voor de eerste keer 's avonds les en we gaan over de snelweg richting Eindhoven via knooppunt Leenderheide en dat dus tijdens de spits.
Ben benieuwd hoe dat zal zijn.
quote:Er bestaan geen moeilijke vragen. Jij bent lerende, en je betaald die man genoeg om vragen te beantwoorden. Ik zag het altijd als 'Het is mijn feestje, dus ik bepaal wat er gebeurt, en wat ik wil en vraag'.Op dinsdag 26 oktober 2010 10:55 schreef BasementDweller het volgende:
Mijn instructeur vond ook al dat ik zulke moeilijke vragen stel. Dat hield hem wel bij de les.
Maar niemand weet dus een goede reden?
Ik gok dan eigenlijk dat ze dat doen om een consistente kijktechniek aan te leren. Met het idee: als je niet eerst goed kijkt bij kruispunten voordat je richting aangeeft ga je het misschien ook niet doen op de snelweg.
quote:Weet die van jou wel een goed antwoord dan?Op dinsdag 26 oktober 2010 14:11 schreef Vragende het volgende:
[..]
![]()
Als ik jou was zou ik een andere rijinstructeur zoeken
quote:Hij bedoelde ook niet dat ik vervelende vragen stelde, maar juist goeie.Op dinsdag 26 oktober 2010 16:24 schreef Purdey het volgende:
[..]
Er bestaan geen moeilijke vragen. Jij bent lerende, en je betaald die man genoeg om vragen te beantwoorden. Ik zag het altijd als 'Het is mijn feestje, dus ik bepaal wat er gebeurt, en wat ik wil en vraag'.
Ik denk dat Vannelle je hier het beste antwoord op kan geven, dus kom er maar in
quote:Dat kloptOp dinsdag 26 oktober 2010 16:45 schreef JJdJ1984 het volgende:
Purdey ik zie dat jij in Rotterdam woontWaar heb je rijles gehad? en beviel dat?
quote:Jep dat is hem, aan de beschrijving te zienOp maandag 25 oktober 2010 19:31 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
609MB?? Kan hem niet vinden op de piratenbaai, maar wel via een andere omweg..
quote:Hey wat toevallig! Ik heb morgen ook TTT. Ben nu al nerveusOp woensdag 27 oktober 2010 17:32 schreef Rijstbal het volgende:
Ik ben 2 maanden geleden opnieuw begonnen bij een nieuwe rijschool. Nu bijna 20 lessen gehad.
Morgen mijn TTT. En als ik daar voor slaag gelijk de echte examen boeken. Zou wel mooi zijn als ik dit haal binnen 3 maanden (A)
Had van een vriend gehoord dat ze bij de TTT niet specifiek op gingen letten op je rijgedrag zolang je maar de bijzondere verrichtingen goed doet. Hij ging bijvoorbeeld 60 rijden in de bebouwde kom en was zelfs geslaagd. Niet dat ik dat ga doen :p Iemand nog tips? De bijzondere verrichten zitten bij mij wel goed (denk ik).
quote:Heb ook gelest bij Avanti, beviel wel, maar net als jou aardig wat lessen gehad.Op dinsdag 26 oktober 2010 18:46 schreef Purdey het volgende:
[..]
Dat kloptIk heb gelest bij Avanti, en dat beviel niet. Teminste, ik heb een leuke tijd gehad, maar ze hebben me schandalig veel lessen laten rijden, en me laten geloven dat ik simpelweg niet kon rijden. Ook Koekii, hier aanwezig in dit topic heeft twee weken geleden Avanti om deze reden verlaten. Zij rijdt nu op mijn advies bij Hers, en zij vind dit een prima rijschool. Als ik nu de keuze nog zou hebben, zou ik zeker voor Hers gaan
quote:Bij welke instructeur reed jij? Je mag het me eventueel ook PM'en hoorOp donderdag 28 oktober 2010 11:29 schreef Chiba het volgende:
[..]
Heb ook gelest bij Avanti, beviel wel, maar net als jou aardig wat lessen gehad.
Maargoe, vergeleken met andere rijscholen is het niet schandalig duur ofzo.
En ben wel in 1x geslaagd
quote:Ja proefles is aangevraagd :-)Op donderdag 28 oktober 2010 23:58 schreef 08gnoT. het volgende:
Kun je geen proefles aanvragen? Eerste indruk doet al veel
quote:Wanneer heb je je proefles? En bij welke instr.?
quote:Prima tijd, eerste examen?Op vrijdag 29 oktober 2010 10:30 schreef Blistering het volgende:
Net mailtje van CBR gehad, 7 december om 9.50 heb ik praktijk. Mooie tijd dacht ik zo
quote:Op dinsdag 26 oktober 2010 10:55 schreef BasementDweller het volgende:
Maar niemand weet dus een goede reden?
quote:Ik zal een poging doen.Op dinsdag 26 oktober 2010 16:24 schreef Purdey het volgende:
Ik denk dat Vannelle je hier het beste antwoord op kan geven, dus kom er maar in
quote:UiteraardOp vrijdag 29 oktober 2010 18:31 schreef vannelle het volgende:
[..]
[..]
Ik zal een poging doen.
In het verkeer is communicatie heel belangrijk, zijn we het daar over eens? Je kan communiceren met je claxon, seinen met groot licht, remlichten als je af gaat remmen EN natuurlijk met je richtingaanwijzers.
Die zijn er namelijk om aan al het overig verkeer te laten weten wat je van plan bent te gaan doen.
quote:Ik probeer wat ervaring te delen, hopelijk hebben jullie er wat aan.Op vrijdag 29 oktober 2010 19:00 schreef Purdey het volgende:
Haha, ik zie nu pas hoe ik elke keer weer zeg 'Jaaa, vannelle, kom er maar in!' als wij het niet meer wetenJij bent een beetje het antwoord op al onze vragen lijkt het wel
quote:Ik zal het even heel kort uitleggen zonder voorbeelden:Op vrijdag 29 oktober 2010 19:09 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Uiteraard
[quote][ afbeelding ] Op vrijdag 29 oktober 2010 18:31 schreef vannelle het volgende:
Je kijkt vóór je ze aanzet omdat je voor jezelf de situatie moet kennen waar je zometeen mee te maken hebt.
Stukje voorbereiding dus, je kan ook alles uitstellen tot het laatste moment maar zoals je met lessen ongetwijfeld al wel eens gemerkt hebt kan alles tegelijk moeten doen best veel werk zijn.
[\quote]
Je kan ook op tijd kijken en op tijd richting aangeven zonder het precies in die volgorde te doen.
[quote][ afbeelding ] Op vrijdag 29 oktober 2010 18:31 schreef vannelle het volgende:
Het verkeer is niks anders dan reageren op situaties.
En hoe leer je die situatie kennen? Door te kijken natuurlijk.
[\quote]
Helemaal mee eens, maar nogmaals het gaat me puur om die volgorde.
[quote][ afbeelding ] Op vrijdag 29 oktober 2010 18:31 schreef vannelle het volgende:
Jij wilt je richtingaanwijzer aan gaan zetten omdat je van plan bent om af te slaan, dat verandert ook de situatie van je medeweggebruikers.
[\quote]
Daar kan je ze best van op de hoogte stellen voordat je de hele kijktechniek hebt uitgevoerd.
[quote][ afbeelding ] Op vrijdag 29 oktober 2010 18:31 schreef vannelle het volgende:
Waar zitten die anderen dan? Kan ik me niet beter af laten zakken tot achter die fietser voor ik richting aangeef? De fietser kan denken dat de auto die er naast zit en ineens zonder te kijken de richting aanzet hem/haar niet gezien heeft en daardoor flink schrikken.
[\quote]
Dit is dus wat ik zelf ook al noemde. Maar als een fietser opeens naast je rijdt voor een kruispunt dan heb je waarschijnlijk niet goed geanticipeerd. Dit had je dus kunnen voorkomen. En als je er niks aan kan doen dan ga je ook niet wachten met je richtingaanwijzer aanzetten tot het laatste moment. Bovendien snappen die fietsers ook wel dat je dan richting aangeeft voor het kruispunt, en niet om ze opeens de berm in te rijden.
quote:Zucht..... Ik had gehoopt dat je het zonder voorbeeld ook wel zou snappen, theoretisch ben je al een heel eind want je vindt het "leuk en aardig" schrijf je en dat vat ik dan maar positief op.Op vrijdag 29 oktober 2010 19:38 schreef BasementDweller het volgende:
Klinkt theoretisch allemaal leuk en aardig, maar als er geen praktijkvoorbeelden van zijn te geven is het dus niet zo belangrijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |