abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87960940
Kan iemand me uitleggen wat precies het nut is van eerst overal kijken en dan pas richting aan te geven? Ik bedoel hier niet op de snelweg, want dan is het logisch om eerst goed te kijken (anders schrikt een bestuurder naast je omdat ie denkt dat je opzij gaat). Maar ik bedoel bijvoorbeeld als je een kruispunt nadert. Het maakt niet uit wat je gaat zien in die spiegels, als je bij dat kruispunt rechtsaf wil dan doe je dat toch wel. En als er iemand naast rechts naast je zou fietsen/rijden dan stel je die er alleen maar van op de hoogte dat je naar rechts gaat bij dat kruispunt.

Ik heb het ook aan mij rij-instructeur gevraagd maar hij wist hier eigenlijk geen goed antwoord op.

[ Bericht 2% gewijzigd door BasementDweller op 25-10-2010 23:37:56 ]
pi_87961067
zodat ook mensen niet schrikken?
Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
pi_87961195
Wie zou er moeten schrikken? Diegene die op een scooter/fiets naast je rijdt? Terecht dan, want daar hoort die niet en die stel je direct op de hoogte zodat ie zich op een veiligere plek moet gaan begeven.
pi_87961642
Ik zeg ook maar wat me even te binnen schiet, denk er zelf niet eens meer bij na als in niet op de snelweg zit...
Ik kijk gewoon, gebruik ook geen knipper als er verder geen verkeer te zien is :P vrij nutteloos ook
Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
  maandag 25 oktober 2010 @ 23:41:17 #55
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_87961701
Ik heb er eigenlijk ook nooit direct nut van gezien, ik kijk wel altijd netjes maar ik weet eigenlijk ook niet waarom. Zeker buiten de bebouwde kom waar geen fietspad naast is.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_87968032
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 23:41 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik heb er eigenlijk ook nooit direct nut van gezien, ik kijk wel altijd netjes maar ik weet eigenlijk ook niet waarom. Zeker buiten de bebouwde kom waar geen fietspad naast is.
uiteraard, gooi mn auto niet zomaar opzij zonder te kijken :P
Ik kijk wel, maar ik kijk niet specifiek zodat ik daarna netjes mn richtingaanwijzer aan kan zetten..
Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
pi_87970341
Mijn instructeur vond ook al dat ik zulke moeilijke vragen stel. Dat hield hem wel bij de les.

Maar niemand weet dus een goede reden?

Ik gok dan eigenlijk dat ze dat doen om een consistente kijktechniek aan te leren. Met het idee: als je niet eerst goed kijkt bij kruispunten voordat je richting aangeeft ga je het misschien ook niet doen op de snelweg.
pi_87977445
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 23:24 schreef BasementDweller het volgende:
Kan iemand me uitleggen wat precies het nut is van eerst overal kijken en dan pas richting aan te geven? Ik bedoel hier niet op de snelweg, want dan is het logisch om eerst goed te kijken (anders schrikt een bestuurder naast je omdat ie denkt dat je opzij gaat). Maar ik bedoel bijvoorbeeld als je een kruispunt nadert. Het maakt niet uit wat je gaat zien in die spiegels, als je bij dat kruispunt rechtsaf wil dan doe je dat toch wel. En als er iemand naast rechts naast je zou fietsen/rijden dan stel je die er alleen maar van op de hoogte dat je naar rechts gaat bij dat kruispunt.

Ik heb het ook aan mij rij-instructeur gevraagd maar hij wist hier eigenlijk geen goed antwoord op.

:')

Als ik jou was zou ik een andere rijinstructeur zoeken :P
pi_87979271
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 16:59 schreef 08gnoT. het volgende:
Gefeliciteerd! *O*

En over die theorie, ik heb verjo op de piratenbaai gezet. zoek maar op verjoo autotheorie, voor degene die geen cd willen kopen ;)
Goeie torrent, wat een klote vragen zitten daar tussen zeg :')
Gebruik zelf traffictrainer.nl waar ik de meeste vragen wel goed weet te beantwoorden. Bij het Verjoo examen is het stukken lastiger, telkens rond de 10 vragen fout.
Ik heb gelukkig nog even voordat ik m'n theorie examen heb, 5 november mag ik voor de 1e keer op.
pi_87979600
Heb er nu 9 lessen opzitten en het gaat best lekker.
Moest afgelopen keer vanaf de snelweg naar een kerk toerijden die een paar km verder te zien was. Valt nog best tegen als je alles zelf in de gaten moet houden.
Ik was meer bezig met het kijken naar de kerktoren en m'n spiegels ipv de borden die aangaven naar welk dorp ik moest rijden om bij de kerk uit te komen. :')
As donderdag voor de eerste keer 's avonds les en we gaan over de snelweg richting Eindhoven via knooppunt Leenderheide en dat dus tijdens de spits.
Ben benieuwd hoe dat zal zijn.
pi_87980035
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 14:53 schreef karton het volgende:
Heb er nu 9 lessen opzitten en het gaat best lekker.
Moest afgelopen keer vanaf de snelweg naar een kerk toerijden die een paar km verder te zien was. Valt nog best tegen als je alles zelf in de gaten moet houden.
Ik was meer bezig met het kijken naar de kerktoren en m'n spiegels ipv de borden die aangaven naar welk dorp ik moest rijden om bij de kerk uit te komen. :')
As donderdag voor de eerste keer 's avonds les en we gaan over de snelweg richting Eindhoven via knooppunt Leenderheide en dat dus tijdens de spits.
Ben benieuwd hoe dat zal zijn.
Snelweg is het chillst, in zn 5 en gaan :P
Ja en dus?
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:24:43 #62
251095 Purdey
Better off alone..
pi_87983978
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 10:55 schreef BasementDweller het volgende:
Mijn instructeur vond ook al dat ik zulke moeilijke vragen stel. Dat hield hem wel bij de les.

Maar niemand weet dus een goede reden?

Ik gok dan eigenlijk dat ze dat doen om een consistente kijktechniek aan te leren. Met het idee: als je niet eerst goed kijkt bij kruispunten voordat je richting aangeeft ga je het misschien ook niet doen op de snelweg.
Er bestaan geen moeilijke vragen. Jij bent lerende, en je betaald die man genoeg om vragen te beantwoorden. Ik zag het altijd als 'Het is mijn feestje, dus ik bepaal wat er gebeurt, en wat ik wil en vraag'.

Ik denk dat Vannelle je hier het beste antwoord op kan geven, dus kom er maar in ^O^
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_87985091
Purdey ik zie dat jij in Rotterdam woont :D Waar heb je rijles gehad? en beviel dat?
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
pi_87987184
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 14:11 schreef Vragende het volgende:

[..]

:')

Als ik jou was zou ik een andere rijinstructeur zoeken :P
Weet die van jou wel een goed antwoord dan?

Misschien is er geen echt goede reden voor, behalve een pedagogische reden dat het zorgt voor consistentie in het kijkgedrag zoals ik al eerder noemde.
pi_87987323
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 16:24 schreef Purdey het volgende:

[..]

Er bestaan geen moeilijke vragen. Jij bent lerende, en je betaald die man genoeg om vragen te beantwoorden. Ik zag het altijd als 'Het is mijn feestje, dus ik bepaal wat er gebeurt, en wat ik wil en vraag'.

Ik denk dat Vannelle je hier het beste antwoord op kan geven, dus kom er maar in ^O^
Hij bedoelde ook niet dat ik vervelende vragen stelde, maar juist goeie. ;)
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 18:46:43 #66
251095 Purdey
Better off alone..
pi_87990606
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 16:45 schreef JJdJ1984 het volgende:
Purdey ik zie dat jij in Rotterdam woont :D Waar heb je rijles gehad? en beviel dat?
Dat klopt :) Ik heb gelest bij Avanti, en dat beviel niet. Teminste, ik heb een leuke tijd gehad, maar ze hebben me schandalig veel lessen laten rijden, en me laten geloven dat ik simpelweg niet kon rijden. Ook Koekii, hier aanwezig in dit topic heeft twee weken geleden Avanti om deze reden verlaten. Zij rijdt nu op mijn advies bij Hers, en zij vind dit een prima rijschool. Als ik nu de keuze nog zou hebben, zou ik zeker voor Hers gaan :)
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_87992982
Okay, ga ik die even bellen morgen :)
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 19:37:51 #68
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_87993224
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 19:31 schreef .Neovo. het volgende:

[..]

609MB?? Kan hem niet vinden op de piratenbaai, maar wel via een andere omweg..
Jep dat is hem, aan de beschrijving te zien :P
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  woensdag 27 oktober 2010 @ 17:32:59 #69
179798 Rijstbal
Ik heb geen bami
pi_88029847
Ik ben 2 maanden geleden opnieuw begonnen bij een nieuwe rijschool. Nu bijna 20 lessen gehad.
Morgen mijn TTT. En als ik daar voor slaag gelijk de echte examen boeken. Zou wel mooi zijn als ik dit haal binnen 3 maanden (A)

Had van een vriend gehoord dat ze bij de TTT niet specifiek op gingen letten op je rijgedrag zolang je maar de bijzondere verrichtingen goed doet. Hij ging bijvoorbeeld 60 rijden in de bebouwde kom en was zelfs geslaagd. Niet dat ik dat ga doen :p Iemand nog tips? De bijzondere verrichten zitten bij mij wel goed (denk ik).
#FreeTrapz #FreeFreire #FreeOzz #FreeRollsreus
pi_88030279
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 17:32 schreef Rijstbal het volgende:
Ik ben 2 maanden geleden opnieuw begonnen bij een nieuwe rijschool. Nu bijna 20 lessen gehad.
Morgen mijn TTT. En als ik daar voor slaag gelijk de echte examen boeken. Zou wel mooi zijn als ik dit haal binnen 3 maanden (A)

Had van een vriend gehoord dat ze bij de TTT niet specifiek op gingen letten op je rijgedrag zolang je maar de bijzondere verrichtingen goed doet. Hij ging bijvoorbeeld 60 rijden in de bebouwde kom en was zelfs geslaagd. Niet dat ik dat ga doen :p Iemand nog tips? De bijzondere verrichten zitten bij mij wel goed (denk ik).
Hey wat toevallig! Ik heb morgen ook TTT. Ben nu al nerveus :(. Iemand nog tips inderdaad? :P
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_88030852
Ze letten heus wel op je rijden bij je TTT, maar ze letten inderdaad het meeste op je bijzondere verrichtingen. Een TTT is hetzelfde als een gewoon examen: je rijdt een examenroute en ze letten op wat je nog moet verbeteren in je rijstijl. Trouwens, het kan best hij binnen de bebouwde kom 60 reed. Er zijn wegen waar dit aangegeven staat. In mijn woonplaats is ook een weg waar je 70 mag terwijl die binnen de bebouwde kom is.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 18:36:34 #72
165333 misslady83
Can't you see im waving..
pi_88032591
Wie moeten er binnenkort ook een 2e keer afrijden?
Waving.....can be positive or negative!..:)
pi_88041003
@ Hers-cursist(en): toevallig iemand maandag rond half/kwart voor 12 in de buurt van Blijdorp gereden? :D Ik was een dagje in Rotterdam en kwam bij de stoplichten bij het Emmahuis een lesauto van Hers tegen ;-)

Succes morgen met de TTT's, Rijstbal en Blistering! Bij mij zijn na de TTT wel wat tips gegeven, zoals wat meer vooruit kijken en proberen slimmere keuzes te maken bij bijvoorbeeld rijstrookwisselingen, maar ik had de TTT wel gehaald. Verder dan ook niet echt veel schokkende dingen gebeurd. ;-)

Morgen voor de oldtimer kijken, ik hoop zo dat 'ie technisch in orde is! :D
pi_88058282
3 fout teveel op mijn theorie.
Toch wel balen, maar goed volgende keer beter. :+
pi_88058646
TTT ging gesmeerd :D. Had daarvoor 1 uur les die begon om 7.50 en dat was echt h-e-l! Donker en zo ontiegelijk druk overal. Was echt niet leuk gewoon dus ik vreesde al het ergste. Maar goed, ff wat parkeeropdrachten doorgenomen, en toen door naar het CBR.

Daar 10 minuten gewacht en toen werd ik binnen geroepen. Kreeg uitleg, en daarna gingen we rijden. Standaard vraagje ''Wat voor vloeistoffen kun je aantreffen onder de motor?''.. Daarna stukje McDrive > Snelweg > bij Hoenderloo eraf. Ging verder redelijk, was goed licht buiten en ook stuk rustiger als een uur eerder. Omkeeropdracht gedaan, waarbij ik een vuilnisbak raakte :'). Echt, ik ging stuk van binnen. Was al nerveus, en toen was het helemaal erg. Examinator en instructeur kwamen niet meer bij van het lachen _O-. ''Ja, wij zagen 'm wel hoor!''.

Maar was echt een toffe kerel die examinator, vrolijk en relaxed. Daarna nog ff inparkeeropdracht gedaan, ging ook goed. Toen weer via paar rotondes terug naar het CBR. Punten van kritiek;

- Ik remde op de snelweg voordat ik de uitvoegstrook op reed, daar moet ik wel op letten
- Voorrang verlenen voor ik ga inparkeren. Kwam een auto tegemoet waar ik dacht nog wel ff voor te kunnen, was de examinator het niet mee eens :P.

Voor de rest vond 'ie, en ik quote; ''keurig gereden toets''. Hij was echt heel positief :). M'n instructeur had naderhand nog veel meer punten :'), maar goed daar wen je wel aan. Ook hij was heel erg tevreden. Omkeeropdracht was onvoldoende door de vuilnisbak, maar m'n instructeur had 'm wel goedgekeurd want ik keek goed en stuurde goed verder, parkeeropdracht dik voldoende oftewel vrijstelling! Dus al met al ben ik echt blij *O* *O* *O*
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_88058750
Je haalt je TTT zelfs als je tegen een prullenbak aanrijdt, lol. :D

Wel nice. Ik heb maandag ook TTT. :)
pi_88059481
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 18:46 schreef Purdey het volgende:

[..]

Dat klopt :) Ik heb gelest bij Avanti, en dat beviel niet. Teminste, ik heb een leuke tijd gehad, maar ze hebben me schandalig veel lessen laten rijden, en me laten geloven dat ik simpelweg niet kon rijden. Ook Koekii, hier aanwezig in dit topic heeft twee weken geleden Avanti om deze reden verlaten. Zij rijdt nu op mijn advies bij Hers, en zij vind dit een prima rijschool. Als ik nu de keuze nog zou hebben, zou ik zeker voor Hers gaan :)
Heb ook gelest bij Avanti, beviel wel, maar net als jou aardig wat lessen gehad.
Maargoe, vergeleken met andere rijscholen is het niet schandalig duur ofzo.
En ben wel in 1x geslaagd *)
  donderdag 28 oktober 2010 @ 11:31:37 #78
257146 stefannetjuh
www.sk-fotografie.nl
pi_88059553
morgen om 14:55 praktijkexamen, als ik hem haal binnen een maand me rijbewijs gehaald
  donderdag 28 oktober 2010 @ 16:13:37 #79
179798 Rijstbal
Ik heb geen bami
pi_88070132
Hahahaha motor was wel 10x uitgevallen. Vanaf het begin toen ik weg wou rijden al en bij stoplichten en rotondes. Ik dacht dat ik mn zenuwen onder controle kon houden maar jezus dit is nog nooit gebeurd haha :P Uiteindelijk toch wel die vrijstelling gehaald. Natuuurlijk kreeg ik kritiek op het laatst wat ik fout had gedaan. Nu volgende week de echte examen boeken en hopen dat ik dan eind nov/ begin dec af mag rijden :P
#FreeTrapz #FreeFreire #FreeOzz #FreeRollsreus
  donderdag 28 oktober 2010 @ 19:27:19 #80
251095 Purdey
Better off alone..
pi_88076491
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 11:29 schreef Chiba het volgende:

[..]

Heb ook gelest bij Avanti, beviel wel, maar net als jou aardig wat lessen gehad.
Maargoe, vergeleken met andere rijscholen is het niet schandalig duur ofzo.
En ben wel in 1x geslaagd *)
Bij welke instructeur reed jij? Je mag het me eventueel ook PM'en hoor :)
Wordt een beetje een eentonig verhaal: Véél lessen, en in 1 keer slagen. Story of my driving licers life :')
Ach, ik heb een leuke tijd gehad, en het is toch een eenmalig verhaal, dat rijlessen. Ik zou ze alleen persoonlijk niet meer aanbevelen bij iemand, maar ook niet persé ernstig afraden, middenmoot verhaal.
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_88088974
Ik hoor toch ook wel aardig wat positieve verhalen over Avanti... Nou moet ik haast nog gaan twijfelen ook :')
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
pi_88089129
Kun je geen proefles aanvragen? Eerste indruk doet al veel :)
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_88089477
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 23:58 schreef 08gnoT. het volgende:
Kun je geen proefles aanvragen? Eerste indruk doet al veel :)
Ja proefles is aangevraagd :-)

[ Bericht 10% gewijzigd door JJdJ1984 op 29-10-2010 00:16:34 ]
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 08:51:13 #84
251095 Purdey
Better off alone..
pi_88095152
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 00:06 schreef JJdJ1984 het volgende:

[..]

Ja proefles is aangevraagd :-)
Wanneer heb je je proefles? En bij welke instr.?
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_88095319
ik stuur je wel even een PM :+
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
pi_88096552
Over een week en een half uur afrijden :D.
Moo
pi_88097411
Net mailtje van CBR gehad, 7 december om 9.50 heb ik praktijk. Mooie tijd dacht ik zo :)
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:43:48 #88
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_88101719
Ik ben net geslaagd voor mijn A-tje.

Was een korte rit 35 minuten. Zonder snelweg. Tot mij verbazing overigens.

Maar goed straks naar het gemeente huis en de dealer bellen dat ik hem kom halen!

Owja en de verzekering nog even!

Yamaha Fazer abs 2006 wordt t :)
Bla Bla Bla :P
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 17:20:35 #89
165333 misslady83
Can't you see im waving..
pi_88112120
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 10:30 schreef Blistering het volgende:
Net mailtje van CBR gehad, 7 december om 9.50 heb ik praktijk. Mooie tijd dacht ik zo :)
Prima tijd, eerste examen? :)
Waving.....can be positive or negative!..:)
pi_88113444
Ik heb dinsdag TTT, om 8 uur. ;(
Ik ben ook nog eens zo'n 1,5 uur onderweg om bij het CBR te komen. Dus ik mag wel om 6 uur op staan. Dan te bedenken dat ik 8.00 opstaan al veel te vroeg vind :P
pi_88114092


[ Bericht 100% gewijzigd door Vragende op 29-10-2010 18:21:29 ]
pi_88114137
Yes, vanmorgen geslaagd! Ging echt goed, examinator had er voor de rest niks op aan te melden. :D :D
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 18:31:14 #93
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_88114371
Wordt die lijst nog wel eens bijgewerkt? ;)
Bla Bla Bla :P
pi_88114381
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 10:55 schreef BasementDweller het volgende:

Maar niemand weet dus een goede reden?


quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 16:24 schreef Purdey het volgende:

Ik denk dat Vannelle je hier het beste antwoord op kan geven, dus kom er maar in ^O^
Ik zal een poging doen. ;)
In het verkeer is communicatie heel belangrijk, zijn we het daar over eens? Je kan communiceren met je claxon, seinen met groot licht, remlichten als je af gaat remmen EN natuurlijk met je richtingaanwijzers.
Die zijn er namelijk om aan al het overig verkeer te laten weten wat je van plan bent te gaan doen.

Je kijkt vóór je ze aanzet omdat je voor jezelf de situatie moet kennen waar je zometeen mee te maken hebt.
Stukje voorbereiding dus, je kan ook alles uitstellen tot het laatste moment maar zoals je met lessen ongetwijfeld al wel eens gemerkt hebt kan alles tegelijk moeten doen best veel werk zijn.

Het verkeer is niks anders dan reageren op situaties.
En hoe leer je die situatie kennen? Door te kijken natuurlijk.
Jij wilt je richtingaanwijzer aan gaan zetten omdat je van plan bent om af te slaan, dat verandert ook de situatie van je medeweggebruikers. Waar zitten die anderen dan? Kan ik me niet beter af laten zakken tot achter die fietser voor ik richting aangeef? De fietser kan denken dat de auto die er naast zit en ineens zonder te kijken de richting aanzet hem/haar niet gezien heeft en daardoor flink schrikken.

Kort gezegd:
Door richting aan te geven verander je de situatie voor medeweggebruikers.
Handig als je zelf de situatie ook kent door te kijken.
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:00:35 #95
251095 Purdey
Better off alone..
pi_88115261
Haha, ik zie nu pas hoe ik elke keer weer zeg 'Jaaa, vannelle, kom er maar in!' als wij het niet meer weten :') Jij bent een beetje het antwoord op al onze vragen lijkt het wel _O-
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_88115604
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 18:31 schreef vannelle het volgende:

[..]

[..]

Ik zal een poging doen. ;)
In het verkeer is communicatie heel belangrijk, zijn we het daar over eens? Je kan communiceren met je claxon, seinen met groot licht, remlichten als je af gaat remmen EN natuurlijk met je richtingaanwijzers.
Die zijn er namelijk om aan al het overig verkeer te laten weten wat je van plan bent te gaan doen.
Uiteraard

[quote]1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 18:31 schreef vannelle het volgende:
Je kijkt vóór je ze aanzet omdat je voor jezelf de situatie moet kennen waar je zometeen mee te maken hebt.
Stukje voorbereiding dus, je kan ook alles uitstellen tot het laatste moment maar zoals je met lessen ongetwijfeld al wel eens gemerkt hebt kan alles tegelijk moeten doen best veel werk zijn.
[\quote]
Je kan ook op tijd kijken en op tijd richting aangeven zonder het precies in die volgorde te doen.

[quote]1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 18:31 schreef vannelle het volgende:
Het verkeer is niks anders dan reageren op situaties.
En hoe leer je die situatie kennen? Door te kijken natuurlijk.
[\quote]
Helemaal mee eens, maar nogmaals het gaat me puur om die volgorde.

[quote]1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 18:31 schreef vannelle het volgende:
Jij wilt je richtingaanwijzer aan gaan zetten omdat je van plan bent om af te slaan, dat verandert ook de situatie van je medeweggebruikers.
[\quote]
Daar kan je ze best van op de hoogte stellen voordat je de hele kijktechniek hebt uitgevoerd.

[quote]1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 18:31 schreef vannelle het volgende:
Waar zitten die anderen dan? Kan ik me niet beter af laten zakken tot achter die fietser voor ik richting aangeef? De fietser kan denken dat de auto die er naast zit en ineens zonder te kijken de richting aanzet hem/haar niet gezien heeft en daardoor flink schrikken.
[\quote]

Dit is dus wat ik zelf ook al noemde. Maar als een fietser opeens naast je rijdt voor een kruispunt dan heb je waarschijnlijk niet goed geanticipeerd. Dit had je dus kunnen voorkomen. En als je er niks aan kan doen dan ga je ook niet wachten met je richtingaanwijzer aanzetten tot het laatste moment. Bovendien snappen die fietsers ook wel dat je dan richting aangeeft voor het kruispunt, en niet om ze opeens de berm in te rijden.
pi_88116321
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 19:00 schreef Purdey het volgende:
Haha, ik zie nu pas hoe ik elke keer weer zeg 'Jaaa, vannelle, kom er maar in!' als wij het niet meer weten :') Jij bent een beetje het antwoord op al onze vragen lijkt het wel _O-
Ik probeer wat ervaring te delen, hopelijk hebben jullie er wat aan. ;)
Vind het wel een leuke kreet eigenlijk. :)
pi_88116471
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 19:09 schreef BasementDweller het volgende:

[..]


Uiteraard

[quote][ afbeelding ] Op vrijdag 29 oktober 2010 18:31 schreef vannelle het volgende:
Je kijkt vóór je ze aanzet omdat je voor jezelf de situatie moet kennen waar je zometeen mee te maken hebt.
Stukje voorbereiding dus, je kan ook alles uitstellen tot het laatste moment maar zoals je met lessen ongetwijfeld al wel eens gemerkt hebt kan alles tegelijk moeten doen best veel werk zijn.
[\quote]
Je kan ook op tijd kijken en op tijd richting aangeven zonder het precies in die volgorde te doen.

[quote][ afbeelding ] Op vrijdag 29 oktober 2010 18:31 schreef vannelle het volgende:
Het verkeer is niks anders dan reageren op situaties.
En hoe leer je die situatie kennen? Door te kijken natuurlijk.
[\quote]
Helemaal mee eens, maar nogmaals het gaat me puur om die volgorde.

[quote][ afbeelding ] Op vrijdag 29 oktober 2010 18:31 schreef vannelle het volgende:
Jij wilt je richtingaanwijzer aan gaan zetten omdat je van plan bent om af te slaan, dat verandert ook de situatie van je medeweggebruikers.
[\quote]
Daar kan je ze best van op de hoogte stellen voordat je de hele kijktechniek hebt uitgevoerd.

[quote][ afbeelding ] Op vrijdag 29 oktober 2010 18:31 schreef vannelle het volgende:
Waar zitten die anderen dan? Kan ik me niet beter af laten zakken tot achter die fietser voor ik richting aangeef? De fietser kan denken dat de auto die er naast zit en ineens zonder te kijken de richting aanzet hem/haar niet gezien heeft en daardoor flink schrikken.
[\quote]

Dit is dus wat ik zelf ook al noemde. Maar als een fietser opeens naast je rijdt voor een kruispunt dan heb je waarschijnlijk niet goed geanticipeerd. Dit had je dus kunnen voorkomen. En als je er niks aan kan doen dan ga je ook niet wachten met je richtingaanwijzer aanzetten tot het laatste moment. Bovendien snappen die fietsers ook wel dat je dan richting aangeeft voor het kruispunt, en niet om ze opeens de berm in te rijden.
Ik zal het even heel kort uitleggen zonder voorbeelden:

Door richting aan te geven verander je de situatie voor je medeweggebruikers.
Een situatie moet je zelf ook kennen dus moet je eerst de situatie bekijken. In het geval van richting aangeven vooral ook omdat JIJ degene bent die de situatie verandert.
pi_88116734
Klinkt theoretisch allemaal leuk en aardig, maar als er geen praktijkvoorbeelden van zijn te geven is het dus niet zo belangrijk.
pi_88119684
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 19:38 schreef BasementDweller het volgende:
Klinkt theoretisch allemaal leuk en aardig, maar als er geen praktijkvoorbeelden van zijn te geven is het dus niet zo belangrijk.
Zucht..... Ik had gehoopt dat je het zonder voorbeeld ook wel zou snappen, theoretisch ben je al een heel eind want je vindt het "leuk en aardig" schrijf je en dat vat ik dan maar positief op. :)

Stel: Je rijdt in de stad. Je wilt linksaf slaan, een zijstraat in.
Je geeft richting aan, je kijkt en spiegelt zoals het hoort vlak voor je naar links wilt sturen.
Je schrikt je de #@&^$% van die scooter die jou inhaalt vlak voor je afslaat, bijna had je'm onder de auto.
Als je daarvoor ook al gekeken had had je waarschijnlijk een zenuwachtig scooterrijdend ventje vlak achter je gezien en gedacht: Mmmmhhh......die kan ik maar beter in de gaten houden, ik hou er maar rekening mee dat hij rare dingen kan gaan doen. Hij lijkt nogal haast te hebben, wie weet gaat hij wel inhalen zodra ik snelheid verminder.

Bovendien is je geleerd altijd 2x te kijken voor je wegrijdt of van strook wisselt, van richting veranderd e.d.
Dat is niet zonder reden:
- De 1e keer kun je iets over het hoofd gezien hebben
- De situatie kan veranderd zijn na de 1e keer kijken.
- Door 2x te kijken kun je veel beter de snelheid van anderen inschatten.

En als je dan toch 2x moet kijken, waarom dan geen richting aangeven tussen die 2 keren? Zoals je geleerd hebt dus.
Hopelijk is het zo wat duidelijker. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')