Ik doe het ook, niet dagelijks. Maar ik rij nu al een jaar zonder rijbewijs, en ik kan ontzettend goed rijden, beter dan menig automobilist.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 15:44 schreef Eenskijken het volgende:
Tuurlijk heeft iedereen wel eens op een plaats ver weg van de bewoonde wereld een stuk in de auto gereden, maar dagelijks in het verkeer is echt ongelovelijk dom. Het is niet zomaar een risico wat je zelf neemt, je vormt het risico voor je mede weggebruikers.
quote:Wettelijk gezien is het mijn vaders verantwoordelijkheid. Voor mij heeft dit als consequentie mocht ik iemand aanrijden dat ik dan een lening moet afbetalen (officieel mijn vader, maar dan betaal ik die af). Het is idd niet slim wat we doen, maar goed, dat is het risico en dat neem ik Als ik iemand doodrijdt dan loop ik daar m'n hele leven mee, I know. Ik rijd niet fantastisch, maar ik ben al wel zo ver dat ik snel genoeg op m'n rem kan trappen in een noodsituatie en dat ik die noodsituatie ook snel genoeg kan herkennen. Ik rijd altijd (als het kan) ver (10%) onder de maximum snelheid, dat maakt 't nog wat overzichtelijker.
Vorig topicquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 16:29 schreef TwyLight het volgende:
Ik weet niet waarvandaan je die quote haalt
Vraag me af wat je met onverantwoordelijk bedoelt. Ik rijd niet als een gek!quote:Iemand die zich al zo onverantwoordelijk gedraagt voordat ie ueberhaupt de weg opmag, zouden ze de rest van z'n leven de rijbevoegdheid moeten ontzeggen. Ohja, en je pa mogen ze ook z'n rijbewijs wel afnemen.
Dit slaat natuurlijk nergens op. Dat ik nog geen 18 ben als ik rij betekent niet dat ik me niet meer aan de andere verkeersregels houd, want dat doe ik juist wel.quote:Je kunt discussieren over de kunstmatigheid van de leeftijd waarop je je roze kaartje kunt halen en het nut van dat kleine beetje leeftijdsverschil, feit blijft, je bent nog geen 18. Hoe ga je strax om met de rest van de verkeersregels, als je deze ene simpele regel schijnbaar al niet begrijpt?
Doe eens normaal, dat iemand geen rijbewijs heeft betekent niet meteen dat men niet kan rijden.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 16:59 schreef singlemetkids het volgende:
it's all in de name, Buddhead zeggen ze toch ook wel ?
Maar goed, ben benieuwd hoe het met zijn broer en zusje zit. Gaat paps ook gezellie met hen de weg op en vindt hij het ook goed dat ze zelf rondrijden (ok broer heeft nu een rijbewijs neem ik aan) ? Ach hij kan het wel roepen zo hard, maar misschien (en dat hoop ik echt van harte) heeft hij alleen maar een grote mond en gebeuren de dingen die hij zegt wel niet echt... En anders zou ik zeggen, mensen in omgeving Delft blijf uit de buurt van deze gast....
quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:02 schreef Bhuddy het volgende:
Ik ben enigskind en woon alleen met mijn vader (moeder is 15 jaar terug overleden aan leukemie). En nee ik heb geen grote mond, nooit gehad ook en ben altijd vrolijk irlIk ben geen dom persoon, geen vmbo-macho maar een gymnasium-nerd. Ach wat mij betreft blijf je maar uit m'n buurt, ik red me wel
Overigens rijd ik altijd met m'n vader naast me, mocht dat nog niet duidelijk zijn. Rijd nooit alleen. Ik mag zelfs niet inparkeren van m'n vader omdat hij bang is dat ik een andere auto raak, hoe vreemd 't ook klinkt.
1. dat is dus het risico wat mijn vader neemt, hij kan alleen licht ingrijpen met de handrem (wat hij overigens nooit heeft gedaan).quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:06 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Je vader kan jou niet begeleiden op de manier zoals een rij-instructeur zou doen. Dat maakt al 1 groot verschil.
Ten tweede zou je vader het ook niet prettig vinden als jij brokken maakt in zijn auto.
Ten derde zegt je scholingsniveau niets over hoe jij bent.
laatst een kennis van me nog ! Iemand die zelfmoord pleegde door bij marum (zoek maar op) de weg zomaar over te steken uit het niks...quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:37 schreef appelsjap het volgende:
Huge risico valt ook wel mee, mits je voorzichtig en oplettend rijdt komt het allemaal goed, mensen overdrijven nogal, alsof je zo snel iemand dood/invalide rijdt
hoiquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:02 schreef Bhuddy het volgende:
Ik ben enigskind en woon alleen met mijn vader (moeder is 15 jaar terug overleden aan leukemie). En nee ik heb geen grote mond, nooit gehad ook en ben altijd vrolijk irlIk ben geen dom persoon, geen vmbo-macho maar een gymnasium-nerd. Ach wat mij betreft blijf je maar uit m'n buurt, ik red me wel
Overigens rijd ik altijd met m'n vader naast me, mocht dat nog niet duidelijk zijn. Rijd nooit alleen. Ik mag zelfs niet inparkeren van m'n vader omdat hij bang is dat ik een andere auto raak, hoe vreemd 't ook klinkt.
Bwaha, kevin en jaimy zijn mijn neef en nicht (van andreas en mady). Mijn vader is Chuen. Budiman is de familie website, niet gezinswebsite. Ff beter opletten dusquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:56 schreef singlemetkids het volgende:
[..]
hoi
sorry hoor maar aangezien je via jouw profiel zo kan zien van welk gezin jij wegkomt merk ik al dat liegen voor jou geen probleem is.
Vandaar dat ik steeds meer begin te twijfelen aan jouw stoere verhalen over het rijden ! Mag ook hopen dat het vooral stoerdoenerij is.
En Ivo , je bent op vrijdag de 13e jarig, dus tart het lot niet teveel !
Heb nu een test en 2 x 2 uur les gehad. Hij heeft alleen bij de test ingegrepen bij het stuur, verder niet bij mij. (of komt dat nog?quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 18:02 schreef misslady83 het volgende:
Hoi hoi,
Ben ook druk aan het lessen op het moment, na hoeveel lessen hield het corrigeren van het stuur bij jullie op![]()
Dus bijvoorbeeld als je de bocht niet goed maakt en zo?
Ik hoor het graag, thanx!
O oke dat klinkt iets rooskleuriger, bij mij (gezien totaal geen ervaring achter het stuur) grijpt hij nog steeds weleens inquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 18:23 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Heb nu een test en 2 x 2 uur les gehad. Hij heeft alleen bij de test ingegrepen bij het stuur, verder niet bij mij. (of komt dat nog?) Hij zegt wel eens dat ik iets moet bijsturen als we uit een bocht komen.
Hoeveel lessen heb je al gehad dan?quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 18:52 schreef misslady83 het volgende:
[..]
O oke dat klinkt iets rooskleuriger, bij mij (gezien totaal geen ervaring achter het stuur) grijpt hij nog steeds weleens in.
Heb volgende week m'n 6e rijles (zijn lessen van 60 min)quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 18:59 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Hoeveel lessen heb je al gehad dan?![]()
Heeel af en toe, wil mijn instructeur nog wel eens bijsturen maar voor de rest eigenlijk niet.
quote:Kortom, als jij slim bent en echt denkt dat je een goede automobilist bent dan stop je gewoon nu met rijden en wacht je tot je 18 bent!
Ik zit nu op de 12quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 19:05 schreef misslady83 het volgende:
[..]
Heb volgende week m'n 6e rijles (zijn lessen van 60 min)en jij?
Op deze manier gooi je je eigen ruiten in.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 18:18 schreef Bhuddy het volgende:
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En vrijdag nog een les, en begin volgende week TTT![]()
Hoelang zit meestal tussen de TTT en het echte examen?
Ooooooh hoop dat ik er in 1 keer klaaar mee ben!!!!,
dan hoef ik nooit meer maar dan ook nooit meer in dit stomme topic te kijken.![]()
Dan zet ik hier:
GESLAAGD!
En dan hang ik de vlag buiten, en bedrijf ik de liefde met 'T Kaasboerinnetje.Puur zonder Vuur in de Natuur.
Succes alvast dan, balen dat je zo lang nog moet wachten?quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 16:06 schreef Dennis121 het volgende:
Woensdag 4 november 10:45 is mijn datum
Haha. Ik heb ook wat kut tijden. Paar keer om 8.00 's ochtends. Of zaterdag ochtend om 11 uur. Niet laat maar heb nachtdienst tot 5 uur 's ochtends dus kan niet zo veel slapen!quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 22:53 schreef Knuks het volgende:
(wel op een kuttijd maar dat nemen we maar voor lief.)
Bij mij juist andersom.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 23:29 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Haha. Ik heb ook wat kut tijden. Paar keer om 8.00 's ochtends. Of zaterdag ochtend om 11 uur. Niet laat maar heb nachtdienst tot 5 uur 's ochtends dus kan niet zo veel slapen!
Maarja dat waren de enige plekken die nog vrij waren
Euhm, e-mail, telefoonnummer en adres zijn juist de dingen die ik niet geef. De rest mag heel de wereld weten hoor, alles staat ook op mijn Hyves? Niet overdrijven he, die website daar staat amper wat op..quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 22:53 schreef Knuks het volgende:
@ vrouwmensch met 2 poete op dn Wereld:je bent geslaagd.
[..]
Op deze manier gooi je je eigen ruiten in.![]()
Zou zeggen zet ook nog je e-mail, telefoonnummer en adres erbij
Hele website en shit
Nee valt wel mee... de tijd vliegt voorbij vind ik....quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 22:54 schreef Andyy het volgende:
[..]
Succes alvast dan, balen dat je zo lang nog moet wachten?
Is dat wat met een tomtom rijden? Mijn rijschool doet dat niet omdat ze het onpersoonlijk vinden.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:45 schreef richbitch het volgende:
Zat vandaag bij een andere instructeur, godsamme wat ging dat kut.
Al wel met tomtom gereden
Nou ik vind het eigenlijk wel handiger, weet ik tenminste waar ik heen moetquote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:48 schreef Biefstuk het volgende:
[..]
Is dat wat met een tomtom rijden? Mijn rijschool doet dat niet omdat ze het onpersoonlijk vinden.
Als ik een klein stukje naar voren moet mag ik niet eens gas bijgevenquote:Op donderdag 8 oktober 2009 13:37 schreef evelien89 het volgende:
He mensen,
Ik ben al een tijdje aan het lessen. Nu vroeg ik me af: je staat ergens stil (motor draait nog) met de koppeling in zn 1. Als je wil wegrijden moet je gasindrukken en daarna de koppeling op laten komen. Maar als je hem iets wil laten 'rollen' is dan alleen koppeling voldoende? Of moet je wel eerst gas geven? En hoe hoger je de koppeling op laat komen, hoe harder hij wegtrekt toch? Dus als je hem weer indrukt gaat hij weer langzamer.
x
Nee, je hoeft geen gas te geven, laat pas.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 13:37 schreef evelien89 het volgende:
He mensen,
Ik ben al een tijdje aan het lessen. Nu vroeg ik me af: je staat ergens stil (motor draait nog) met de koppeling in zn 1. Als je wil wegrijden moet je gasindrukken en daarna de koppeling op laten komen. Maar als je hem iets wil laten 'rollen' is dan alleen koppeling voldoende? Of moet je wel eerst gas geven? En hoe hoger je de koppeling op laat komen, hoe harder hij wegtrekt toch? Dus als je hem weer indrukt gaat hij weer langzamer.
x
Dat heb ik ook eens gehad. De eerste keer voor een stoplicht ook licht hellend, met piepende banden reed ik wegquote:Op donderdag 8 oktober 2009 15:05 schreef TwyLight het volgende:
Ik slipte gisteren als een malle weg! Ikstond op een helling maar dat was de eerste keer dus ik ha de handrem in en drukte het gas om wg te rijden maar was een beetje te hard dus toen ik de handrem er af haalde slipte ik echt als een josti weg
ook leuk voor een keer
Toch vind ik het extreem onverantwoord. Autorijden gaat niet om het kunnen beheersen van je koppeling, rem en gaspedaal, dat kan iedereen wel na 10 lessen. Het gaat erom dat je veilig kunt deelnemen aan het verkeer. Dat kan jij niet, en toch doe je het. Ik vind het gekkenwerk.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:02 schreef Bhuddy het volgende:
Ik ben enigskind en woon alleen met mijn vader (moeder is 15 jaar terug overleden aan leukemie). En nee ik heb geen grote mond, nooit gehad ook en ben altijd vrolijk irlIk ben geen dom persoon, geen vmbo-macho maar een gymnasium-nerd. Ach wat mij betreft blijf je maar uit m'n buurt, ik red me wel
Overigens rijd ik altijd met m'n vader naast me, mocht dat nog niet duidelijk zijn. Rijd nooit alleen. Ik mag zelfs niet inparkeren van m'n vader omdat hij bang is dat ik een andere auto raak, hoe vreemd 't ook klinkt.
quote:Op donderdag 8 oktober 2009 21:05 schreef Merkie het volgende:
[..]
Toch vind ik het extreem onverantwoord. Autorijden gaat niet om het kunnen beheersen van je koppeling, rem en gaspedaal, dat kan iedereen wel na 10 lessen. Het gaat erom dat je veilig kunt deelnemen aan het verkeer. Dat kan jij niet, en toch doe je het. Ik vind het gekkenwerk.
Eens, na 15 lessen kon ik ook prima rijden. Toch zag ik nog lang niet alles, zag niet wat er achter me gebeurde, zag niet alles wat van rechts kwam, miste soms een fietser. Daar heb je ook nog wel een paar lessen voor nodig.. Verkeersinzicht is misschien wel het belangrijkste wat je leert tijdens rijles. Daarom zijn ze bij het CBR ook zo streng bij het kijken(bij het BNOR nietquote:Op donderdag 8 oktober 2009 21:05 schreef Merkie het volgende:
[..]
Toch vind ik het extreem onverantwoord. Autorijden gaat niet om het kunnen beheersen van je koppeling, rem en gaspedaal, dat kan iedereen wel na 10 lessen. Het gaat erom dat je veilig kunt deelnemen aan het verkeer. Dat kan jij niet, en toch doe je het. Ik vind het gekkenwerk.
Bij het BNOR zijn ze even streng hoor. En ik spreek uit ervaringquote:Op donderdag 8 oktober 2009 21:45 schreef larry91 het volgende:
[..]
Eens, na 15 lessen kon ik ook prima rijden. Toch zag ik nog lang niet alles, zag niet wat er achter me gebeurde, zag niet alles wat van rechts kwam, miste soms een fietser. Daar heb je ook nog wel een paar lessen voor nodig.. Verkeersinzicht is misschien wel het belangrijkste wat je leert tijdens rijles. Daarom zijn ze bij het CBR ook zo streng bij het kijken(bij het BNOR niet)
Sorry, maar sommige mensen mét rijbewijs kunnen ook niet veilig deelnemen aan het verkeer. M'n vader meldt gelukkig bijtijds waar ik naar moet kijken (vanaf jongs af aan al meldt ie dat altijd aan mij, heb er altijd hele discussies over), waar ik op moet letten, waar ik langzamer moet gaan rijden enzovoort. Dat heb ik ondertussen ook al aardig onder de knie zonder de hulp van m'n vader. Dat betekent niet dat ik niet veilig kan deelnemen aan het verkeer (mits je daar 't rijden zonder rijbewijs opzich niet onder rekent). Maar goed, het is al met al alsnog onverantwoord om andere redenen (levenslang schulden enz) en dat is, nogmaals, een groot risico wat ik neem. En nou kap ik echt met mezelf verdedigen, ik hoef nog maar een maand te wachtenquote:Het gaat erom dat je veilig kunt deelnemen aan het verkeer.
Ja ik kan dus niet echt objectief daar over oordelen. Maar een maat van me had bijna een fietser aangereden en iemand van rechts gemist bij het BNOR, maar toch geslaagdquote:Op donderdag 8 oktober 2009 21:52 schreef Merkie het volgende:
[..]
Bij het BNOR zijn ze even streng hoor. En ik spreek uit ervaring.
Gewoon lekker wachten, dat maakt de eerste rijles veel mooier. Die is nu eenmaal de beste omdat je dan nog alles lekker fout mag doenquote:Op donderdag 8 oktober 2009 23:04 schreef Bhuddy het volgende:
[..]
Sorry, maar sommige mensen mét rijbewijs kunnen ook niet veilig deelnemen aan het verkeer. M'n vader meldt gelukkig bijtijds waar ik naar moet kijken (vanaf jongs af aan al meldt ie dat altijd aan mij, heb er altijd hele discussies over), waar ik op moet letten, waar ik langzamer moet gaan rijden enzovoort. Dat heb ik ondertussen ook al aardig onder de knie zonder de hulp van m'n vader. Dat betekent niet dat ik niet veilig kan deelnemen aan het verkeer (mits je daar 't rijden zonder rijbewijs opzich niet onder rekent). Maar goed, het is al met al alsnog onverantwoord om andere redenen (levenslang schulden enz) en dat is, nogmaals, een groot risico wat ik neem. En nou kap ik echt met mezelf verdedigen, ik hoef nog maar een maand te wachtenVeel zal ik in die tijd niet meer rijden
Zulke situaties heb je bij het CBR ook welquote:Op donderdag 8 oktober 2009 23:11 schreef larry91 het volgende:
[..]
Ja ik kan dus niet echt objectief daar over oordelen. Maar een maat van me had bijna een fietser aangereden en iemand van rechts gemist bij het BNOR, maar toch geslaagdDaarom oordeelde ik zo, maar als dat foutief is excuus daarvoor
Haha ik moet zo goed mogelijk proberen te rijden meteen, twee weken later heb ik m'n praktijkexamen alquote:Op donderdag 8 oktober 2009 23:12 schreef larry91 het volgende:
[..]
Gewoon lekker wachten, dat maakt de eerste rijles veel mooier. Die is nu eenmaal de beste omdat je dan nog alles lekker fout mag doen
heb jij al een examen datum dan ? Theorie moet je nog halen toch en lessen en afrijden...quote:Op donderdag 8 oktober 2009 23:31 schreef Bhuddy het volgende:
[..]
Haha ik moet zo goed mogelijk proberen te rijden meteen, twee weken later heb ik m'n praktijkexamen alDoe geen spoedcursus, gewoon 3 x 2 uur per week rijden (schatting van m'n instructeur)
Na 12 uur al praktijkexamen; dat is wel heel erg snel. Dus je hebt al een soort van intake gehad? Ik vind het best wel snel, maar goed, iedere persoon is anders.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 23:31 schreef Bhuddy het volgende:
[..]
Haha ik moet zo goed mogelijk proberen te rijden meteen, twee weken later heb ik m'n praktijkexamen alDoe geen spoedcursus, gewoon 3 x 2 uur per week rijden (schatting van m'n instructeur)
Welke heb je gekochtquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 10:34 schreef pinquit het volgende:
ik was 18 augustus geslaagd en kheb sinds gisteren mn eerste auto voor de deur staannet een stuk wezen rijden, maar tis toch best eng nog
Als eerste auto pak jij het ook groots aanquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 10:45 schreef pinquit het volgende:
een lelijke FordKa!uit 2006, 19500 op de teller
![]()
Wat was je budget dan?quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 10:49 schreef pinquit het volgende:
ahnee dan kom je niet echt ver. ik heb gespaard
![]()
Het duurt ook langer dan bij het CBR zodat je wat meer tijd hebt jezelf onder cobtrole te krijgenquote:Op donderdag 8 oktober 2009 23:15 schreef Merkie het volgende:
[..]
Zulke situaties heb je bij het CBR ook wel. Een vriend van mij is met een ingreep de eerste keer bij het CBR geslaagd, ik ben meerdere malen zonder ingreep gezakt.
Mijn ervaring is dat een BNOR-examen niks anders is dan een CBR-examen, behalve dat je wat meer op je gemak gesteld wordt en je afspreekt in een restaurant in plaats van bij het kille CBR. En als je extreme faalangst hebt krijg je de mogelijkheid de auto even stil te zetten. Voor de rest is het gewoon identiek.
Examendatum heb ik, 30 november, heb ik bevestiging van (rijschool gemachtigd, bevestiging terug met tafelnummer en EV). Theorie heb ik 16 november (3 dagen na m'n verjaardag). M'n instructeur heeft blijkbaar genoeg vertrouwen in me dat ik 't haal, niet halen zou immers funest zijn voor zijn slagingspercentage (het is een net nieuwe rijschool). Bizarre is zelfs dat ik nog niet voor 't examen heb moeten betalen maar dat 'ie t OK vond om het de eerste rijles te betalen!quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 07:22 schreef singlemetkids het volgende:
[..]
heb jij al een examen datum dan ? Theorie moet je nog halen toch en lessen en afrijden...
Ben benieuwd hoe jij daardoor komt, zou in een deuk liggen als je gelijk "afgestrafd" wordt op je eigenwijsheid.
Ken er genoeg die er gezakt zijn alleen al om het feit dat ze nog maar net een maandje in bezit waren van theorie en die examinator zoiets had van je mag eerst wel wat langer lessen.
Je hebt jezelf ws veel dingen aangeleerd die je straks weer moet afleren.,Ok de basis voertuigbeheersing zal je wel onder de knie hebben maar er komt zoveel meer bij kijken.
Theorie valt velen ook nog tegen, toen ik heen ging zaten er zelfs jongens voor de 10e keer. Een foutje is snel gemaakt.
Ben benieuwd, blijf het topic dus ook volgen.
Die staat bij mij ook al voor de deur te wachten, over een maand mag ik pas afrijdenquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 10:45 schreef pinquit het volgende:
een lelijke FordKa!uit 2006, 19500 op de teller
![]()
Je hebt inderdaad twee methodes die je mag gebruiken, overpakken vinden de meeste mensen het fijnste(waaronder ik, doorgeven moet zo snel). Bij het CBR worden beide geaccepteerd, maar ik raad aan gewoon te overpakken. Dan heb je naar mijn mening het meeste macht over het stuur. Maar als je liever doorgeeft, prima het mag allemaalquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 19:44 schreef DesieQ het volgende:
Hoe zit het trouwens met die doorgeef- en overpakmethodes? Van mijn eerste rijinstructeur heb ik geleerd dat ik moest doorgeven, maar de instructeur die ik nu heb zegt dat ik moet overpakken. Ik wil het wel goed doen tijdens mijn examen straks...
In het donker nog wel! Jij durftquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 21:37 schreef Yannick567 het volgende:
Net voor het eerst zelfstandig gereden, damn wat is dat wennen zeg
Maar het is toch wel een prachtig gevoel, dat wegrijden en rondrijden zonder zo een vent/vrouw naast je? Tenminste dat vond ik wel.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 21:37 schreef Yannick567 het volgende:
Net voor het eerst zelfstandig gereden, damn wat is dat wennen zeg
Hmm, mijn instructeur twijfelde geeneens over doorgeven, alleen overpakken mocht. Denk ook dat je daar het meest save bij zit.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 21:37 schreef DesieQ het volgende:
Nee, ik vind overpakken ook veel fijner, zeker als ik straks zonder stuurbekrachtiging moet rijden lijkt het me wat makkelijkerMaar van mijn eerste instructeur mocht ik niet overpakken, dus ik vroeg me wel af waarom ik het nu wel mag. Overpakken it is, dus!
Ik vind 1500 zelfs nog teveel voor een eerste auto, genoeg goede auto's te koop onder de 1000. Als je budget 2000 was, hou je nog mooi 1000 euro over voor eventuele reparaties en ander meuk. Nieuwe wielen ed.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 23:11 schreef 16meter het volgende:
Hoewel ik sowieso geen Golf 4 zou kopen denk ik dat je beter een beestje van 1500-2000 euro kan kopen en daar écht zelfstandig leert rijden. Ook geen ramp als daar een keer een deukje in komt of wat dan ook.
quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 21:51 schreef larry91 het volgende:
[..]
Maar het is toch wel een prachtig gevoel, dat wegrijden en rondrijden zonder zo een vent/vrouw naast je? Tenminste dat vond ik wel.
Zeker weten, eerste keer proefritje in mn toekomstige auto viel hij gelijk uitquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 18:32 schreef Biefstuk het volgende:
Op je koppeling wegrijden
Zal straks wennen worden in een benzine auto
Ja ik zat ook al te kijken naar een aantal auto's.quote:Op zondag 11 oktober 2009 13:18 schreef Yannick567 het volgende:
[..]
Zeker weten, eerste keer proefritje in mn toekomstige auto viel hij gelijk uit
Ik ga btw zo'n scheurijzer kopen:
http://www.speurders.nl/o(...)j-1999-50760140.html
![]()
![]()
![]()
Lang leve de luxe van de lesautoquote:Op zondag 11 oktober 2009 13:21 schreef Biefstuk het volgende:
[..]
Ja ik zat ook al te kijken naar een aantal auto's.
Renault clio
Peugeot 106
Volvo 440
Dit zijn auto's die ik best nog wel een beetje normaal van binnen eruit zien
Ik wil een goedkope auto maar ik ben bang dat ik na aankoop ineens bepaalde reparaties moet uitvoeren waardoor de kosten wel heeel erg op kunnen lopenquote:Op zondag 11 oktober 2009 13:25 schreef Yannick567 het volgende:
[..]
Lang leve de luxe van de lesauto![]()
![]()
Nouja, ik vind het een leuk autootje![]()
Proefritje gemaakt en gekocht
Collegaatje van mij heeft dat gehad, ze had een volvo 440 van dr moeder gehad, maarja, onderdeel naar onderdeel ging stuk dus het werd toch nog een duur grapje, die verkoper (particulier) vond dat wel lullig dus heeft meebetaald eraan. Maarja dat is het nadeel als je particulier koopt he, geen zekerheid dat het 100% is. Koop die 106 bij mn oom dus ik weet wel dat 't goed zitquote:Op zondag 11 oktober 2009 13:30 schreef Biefstuk het volgende:
[..]
Ik wil een goedkope auto maar ik ben bang dat ik na aankoop ineens bepaalde reparaties moet uitvoeren waardoor de kosten wel heeel erg op kunnen lopen
Liefst een volvo 440, chique bakken
Dat is wel vet hequote:Op zondag 11 oktober 2009 17:43 schreef Nero22 het volgende:
Fúck! Net even met pa wezen rijden op het industrieterrein. Best eng zo de eerste keer.![]()
![]()
(Opel Astra Caravan, G)
Ik heb de auto ook minstens 10 keer af laten slaan hoor, maar ik heb dan ook nog geen enkele les gehad.quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:11 schreef larry91 het volgende:
[..]
Dat is wel vet he.Heb ik ook een keertje gedaan toen ik een lesje of 5 erop had zitten... Man wat ging dat slecht, heb de auto van mijn pa(volvo v70) wel 10 keer laten afslaan op zo een klein industrieweggetje
. Maar was wel een hele beleving
Met borden heb ik ook een tijd problemen gehad. Wat ik geleerd heb is om verder vooruit te kijken. Dus ipv alleen op de auto voor je te letten ook op bv op de rotonde die daarna komt. Dan vallen ook vaak de borden op die eraan zitten te komen i.p.v. dat je ze te laat ziet. In ieder geval veel succes!quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:18 schreef Knuks het volgende:
Dinsdag TTT.
Grootste moeite met bordenAmsterdam? Oh daar rijden we net langs
bijvoorbeeld.
TIPS?![]()
Daar zou ik me nog het minst druk om makenquote:Op maandag 12 oktober 2009 11:06 schreef DesieQ het volgende:
Net rijles gehad, nog twee en dan examen![]()
Volgens mijn instructeur gaat het heel goed en denkt hij wel dat ik en één keer ga slagen. Ik moet alleen om 8 uur 's ochtends afrijden, heel fijn tussen alle fietsers.. Iemand ervaring mee?
Congratz!quote:Op maandag 12 oktober 2009 12:13 schreef voederbietel het volgende:
Whoohoo, moest net afrijden, allemaal gelukt, morgen aanvragen en volgende week lekker toeren!
En DesieQ, bij mij zei de mevrouw van het CBR dat ik daar en daar naar toe moest rijden, vervolgens mag je het zelf invullen, ik dook gelijk de snelweg op natuurlijk, daar zijn geen fietsende scholieren.
Volgens mij ga ik het wel heel raar vinden om helemaal alleen in een auto te rijden.
Gefeliciteerdquote:Op maandag 12 oktober 2009 12:13 schreef voederbietel het volgende:
Whoohoo, moest net afrijden, allemaal gelukt, morgen aanvragen en volgende week lekker toeren!
En DesieQ, bij mij zei de mevrouw van het CBR dat ik daar en daar naar toe moest rijden, vervolgens mag je het zelf invullen, ik dook gelijk de snelweg op natuurlijk, daar zijn geen fietsende scholieren.
Volgens mij ga ik het wel heel raar vinden om helemaal alleen in een auto te rijden.
Gefeliciteerd!quote:Op maandag 12 oktober 2009 12:13 schreef voederbietel het volgende:
Whoohoo, moest net afrijden, allemaal gelukt, morgen aanvragen en volgende week lekker toeren!
Dat lijkt mij zo raarquote:Op maandag 12 oktober 2009 19:24 schreef DesieQ het volgende:
Ik kan trouwens niet wachten tot ik alleen mag rijden, zonder instructeur. Het is een hele aardige kerel hoor, maar alleen lijkt me veel leuker
ik heb voordat ik begon met rijlessen mijn theorie gehaald. Geen theorie les gehad, gewoon 2 dgn online geoefend bij www.gratisrijbewijsonline.nl en met de cd roms van vekabest en anwb.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:08 schreef monsterd. het volgende:
Na hoeveel lessen heeft iedereen hier zijn TTT gedaan ongeveer?
Huh? TTT (tussentijdsetoets) hè, niet theoriequote:Op dinsdag 13 oktober 2009 07:33 schreef singlemetkids het volgende:
[..]
ik heb voordat ik begon met rijlessen mijn theorie gehaald. Geen theorie les gehad, gewoon 2 dgn online geoefend bij www.gratisrijbewijsonline.nl en met de cd roms van vekabest en anwb.
Ik bedoelde inderdaad de tussentijdse toetsquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 07:33 schreef singlemetkids het volgende:
[..]
ik heb voordat ik begon met rijlessen mijn theorie gehaald. Geen theorie les gehad, gewoon 2 dgn online geoefend bij www.gratisrijbewijsonline.nl en met de cd roms van vekabest en anwb.
Bedankt ben net terug:quote:
Ik hoop voor je dat je slaagtquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:32 schreef Knuks het volgende:
[..]
Bedankt ben net terug:
Gelijk to the point: Als het echt examen was geweest was ik gezakt.
Moet aan de volgende punten werken:
(besluitvaardiger en ''aangepaster'')
x. Borden letten
x. Plaats op de weg (zat beetje tegen het midden op de weg aan te drukken)
x. Snelheid maken (optrekken)
reed nu beetje als een opa![]()
![]()
![]()
!!11!!!!!
Heb wel vrijstelling voor de bijzondere manoeuvres;
x.omkeren
x.hellingpr
x.stoppen
Is dat normaal ''zakken'' maar toch vrijstelling krijgen? Hoop echt dat ik in 1 keer slaag want ook dit
examen was niet goedkoop.. alhoewel ik nu wel weet hoe het in het echt gaat.![]()
Volgende keer ga ik gassennnnnnnnn![]()
![]()
![]()
grapje he
Als ie in z'n vrij staat hoef je de koppeling nog niet in te drukken bij het starten v/d auto.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 15:04 schreef richbitch het volgende:
Als je auto start wat doe je dan als eerste (op spiegels kijken en stoel/stuur goedzetten na).
Koppeling in
auto starten
in z'n 1
handrem eraf?
quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 15:04 schreef richbitch het volgende:
Als je auto start wat doe je dan als eerste (op spiegels kijken en stoel/stuur goedzetten na, gordel omdoen ().
Koppeling in
auto starten
in z'n 1
handrem eraf?
Ach ja die ogentest nemen ze helemaal niet serieus. Mijn examinator vroeg aan mij om een kenteken van een auto te lezen die helemaal rechts stond. Ik diegene lezen die helemaal links stond(ja ik was zenuwachtigquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 15:04 schreef Knuks het volgende:
maar die haalde ik zonder problemen (ze deed het beetje nonchelant want ze was aan het gieren en brullen met collega'smaar toch 2 auto's waarvan 1 mijn lesauto
en geslaagd?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 15:45 schreef larry91 het volgende:
[..]
Ach ja die ogentest nemen ze helemaal niet serieus. Mijn examinator vroeg aan mij om een kenteken van een auto te lezen die helemaal rechts stond. Ik diegene lezen die helemaal links stond(ja ik was zenuwachtig) zegt ze: oke helemaal goed, loop maar naar de auto
Ja die examinators kunnen altijd zo mooi uit de bocht komen, zodat je je lekker zeker voeltquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 16:01 schreef Knuks het volgende:
bij mij zei ze: ik val bijna in slaap (30 km zone) maarja er waren tig zijstraten waar een fiets kon uitkomen,
moet ik dan steeds vol optrekken en stoppen.
Mmm, paar maanden geleden bestond het nog niet, althans ik heb het nooit gebruikt en volgens mij was in maart mijn examen aangevraagd...quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:13 schreef Bhuddy het volgende:
Nee hoor, heb ik ook al gedaan m'n rijschool machtigen. Is geen test, is gewoon de nieuwe methode.. Hoor dat rijscholen er niet bijster enthousiast over zijn, maar goed.
Tofquote:Op woensdag 14 oktober 2009 19:26 schreef GuitarJJ het volgende:
Ik moest bij de 1e 'ontmoeting' (was een test om een schatting van lessen te maken) meteen door heel apeldoorn rijden. Tot en met de 4e versnelling zelfs
Ik weet niet of je geld teveel hebt, maar ik zou echt met een vriend/vriendin/ouders eerst even 100 rondjes over een parkeerterrein rijden. Het is belachelijk hoe instructeurs je een oor aan willen naaien met dit soort domme oefeningen. Leren schakelen en de koppeling onder controle krijgen is iets wat je lekker op een parkeerterrein moet doen. Wegrijden, opschakelen, terugschakelen, stoppen, etc. En dat gewoon enorm vaak achter elkaar doen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 18:44 schreef misslady83 het volgende:
Goedenavond,
Gister had ik de les versnellingen(schakelen).......... wat komt er dan veel op je af![]()
Hij moest steeds helpen, volgende week gaan we er verder op oefenen. Hoe lang duurde het voordat t schakelen bij jullie een beetje goed ging
Gas geven en tussen de lijntjes blijven?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 13:01 schreef Cheiron het volgende:
Eerste les ging ik meteen de snelweg op. Hupsakee, alles zelf doen.
Invoegen uitvoegen op de Ring rond Amsterdam in de spits. Makkelijkste wat er isquote:Op donderdag 15 oktober 2009 13:14 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Gas geven en tussen de lijntjes blijven?Snelweg is het makkelijkste wat er is.
Dat je je rijbewijs hebt gehaald wilt nog niet zeggen dat je goed kan autorijden. En de meeste vervelende/slechte trekjes leer je jezelf later wel aan. Vrouwen pakken bijvoorbeeld 9 van de 10 keer hun stuur aan de binnenkant vast als ze een bocht om gaanquote:Op donderdag 15 oktober 2009 16:23 schreef Boowtje het volgende:
Ik ben vandaag geslaagd! Theorie & praktijk in 1 keer gehaald.
Hoezo vrouwen kunnen niet autorijden???!
Inparkeren ook op krappe plekken vind ik niet zo moeilijk, geloof het of niet ik vond het lastiger om vooruit te parkeren in een vak stond de eerste keer schots en scheefquote:Op donderdag 15 oktober 2009 16:25 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Dat je je rijbewijs hebt gehaald wilt nog niet zeggen dat je goed kan autorijden. En de meeste vervelende/slechte trekjes leer je jezelf later wel aan. Vrouwen pakken bijvoorbeeld 9 van de 10 keer hun stuur aan de binnenkant vast als ze een bocht om gaanEn mannen die dat doen zijn vaak nog erger
En hoevaak heb je al eens echt ingeparkeerd in een krappe situatie?
Maarrr: Gefeliciteerd!!![]()
![]()
Ja ok, sorry dan. Maar ik vind het altijd zo suf als dat naar voren komt; 'vrouwen kunnen niet rijden'. Was eigenlijk een beetje overdreven reactie van me maar soms is het wel vermoeiend als je iemand hoort zeggen dat vrouwen niet kunnen rijden, of andersom, en ze je vervolgens 3 keer per straat in de voorruit mikken door hun noodstopsquote:Enne waar zie jij staan dat ik zeg dat ik goed kan autorijden? Ik kán autorijden. Maar goed, je hebt natuurlijk ook mensen die met een rijbewijs zijn geboren zoals jij waarschijnlijk
Oja, jij bent degene met zoveel ervaring met rijscholenquote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:31 schreef Bhuddy het volgende:
Als je zelf denkt dat je minder dan 38 lessen nodig hebt, overweeg dan om even een tweede intake te doen bij een andere rijschool.. Wat overigens verstandiger is (mits het niet heel veel scheelt met een pakket) om gewoon per les te betalen. Kan je altijd nog overstappen als het je niet bevalt.
Nog 28 dagen![]()
![]()
Uh ja en? Is toch logisch wat ik zeg of niet dan? Ongeacht of ik er veel ervaring mee heb? Ik heb ook geen pakket genomen en betaal ook per les. Hoewel praktijkexamen er wel al staat heb ik die nog niet betaald dus als het niet bevalt dan ben ik daar weg. Jammer voor die rijschool dan.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:39 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Oja, jij bent degene met zoveel ervaring met rijscholen![]()
Beetje jammer dat ze je opdringen om een pakket te nemen, maar als geld geen probleem is en je familie er goede ervaringen mee heeft, geen probleem dan tochquote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:38 schreef Eenskijken het volgende:
Tja, eerlijk gezegd heb ik voor m'n gevoel ook minder lessen nodig. Ik mocht ook meteen de ringweg op etc terwijl de instructeur zei dat ze dat alleen doen bij mensen die er een beetje gevoel voor hebben. Schakelen/koppelen mocht ook meteen en ging prima imo.
Opzich zou ik naar een andere rijschool kunnen kijken, maar m'n zus had ook bij deze gereden en vond 'm erg goed (mijn ouders hebben ook wel vertrouwen in deze) dus ben ik eigenlijk automatisch naar deze rijschool gegaan. Je 'moet' hier ook een pakket nemen, je kan geen losse lessen nemen. Is veranderd dit jaar.
Dus tsja, opzich zou ik wel ergens anders kunnen kijken maar kosten zijn het probleem eigenlijk niet zo en deze staat ook wel goed bekend.
Is gewoon waar wat hij zegt. Er zijn genoeg slechte rijscholen/instructeurs, dus mocht je na een paar lessen denken "moet ik hier nog 30 uur mee in de auto zitten?" dan wordt het lastig als je net een pakket van 38 lessen hebt gekocht.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:39 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Oja, jij bent degene met zoveel ervaring met rijscholen![]()
Enige tip die ik kan geven: Echt niet doen. Met een standaardpakket word je genaaid waar je bij staat. Een instructeur is ook maar een mannetje dat z'n school niet heeft afgemaakt en is geen volleerde psycholoog die even in 40 minuten kan bepalen of jij capabel genoeg bent en/of snel genoeg leert voor het aantal lessen dat hij voorschrijft. Hij heeft geen idee hoe snel jij dingen oppakt, of je er talent voor hebt etc.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:28 schreef Eenskijken het volgende:
net een intake les gehadging wel aardig maar moet 38 lessen doen. standaard pakket.
Kijk, eindelijk iemand met dezelfde gedachtegang als ikquote:Op donderdag 15 oktober 2009 18:39 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Enige tip die ik kan geven: Echt niet doen. Met een standaardpakket word je genaaid waar je bij staat. Een instructeur is ook maar een mannetje dat z'n school niet heeft afgemaakt en is geen volleerde psycholoog die even in 40 minuten kan bepalen of jij capabel genoeg bent en/of snel genoeg leert voor het aantal lessen dat hij voorschrijft. Hij heeft geen idee hoe snel jij dingen oppakt, of je er talent voor hebt etc.
38 is sowieso veel te veel. Als blijkt dat je niet zoveel nodig hebt, zal je alsnog al die lessen moeten herhalen, en je betaalt er ook enorm dik voor. Laat je echt niks wijsmaken. Neem gewoon losse lessen en zet een soort schema van dagen waarop je kan afrijden. Na een paar lessen weet de instructeur wel waar hij aan toe is, en jij ook, en kan je voor jezelf wel kijken en bepalen of je nog veel lessen nodig hebt of niet. En sowieso zo snel mogelijk je examen aanvragen, anders valt daar ook nog flink te rekken door de rijschool waardoor ze je weer opzadelen met extra lessen omdat je het anders in de tussentijd 'kwijtraakt'.
Ik had het er pas nog over met twee vrienden van me, alledrie hadden we een intake gedaan en allemaal kregen we het advies om 'even' een pakketje te kopen van meer dan 2 ruggen omdat we wel ongeveer 40 lessen nodig hadden. Allemaal bij een andere rijschool.
Uiteindelijk zijn we alledrie de eerste geslaagd en hebben dat pakket niet genomen, en met ons drieën bij elkaar hebben we meer dan de helft minder lessen gehad dan dat ons werd geadviseerd. Dus stel dat je het in 18 lessen kan doen in plaats van 38, dan bespaar je toch mooi bijna 1000 euro!
Sowieso heeft een pakket geen voordelen, behalve dat de losse lessen misschien uiteindelijk 75 cent goedkoper zijnEn vaak proppen ze er nog stomme theoriecursussen (
) of een TTT tussen, wat je ook makkelijk links kan laten liggen.
En inderdaad, het moet ook gewoon klikken met de rijschool en de instructeur. Een halfgare zak waar je 40 lessen mee zit opgescheept is ook niet echt iets waar je je prettig bij voelt.
Maar als je alle lessen wel nodig blijkt te hebben is het meestal wel goedkoper uiteindelijk.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 19:25 schreef larry91 het volgende:
Eens met jullie, pakket is niet zo verstandig. Heb ik toendertijd wel gedaan, kreeg ook 38 lessen toevallig. Maar naar 25 lessen was ik wel klaar en goed genoeg voor het examen. Maar ja toen moest ik er nog 13 voor niets. Dus het is inderdaad verstandig als je losse lessen neemt.
Haha, mooie dealquote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:02 schreef GuitarJJ het volgende:
Mijn instructeur zei dat ik geld terug kon krijgen als ik teveel lessen had. Weet niet of ik het moet geloven maar oke
Dank je wel voor het advies, dan ga ik even verder snuffelen in het aanbod van rijscholen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:04 schreef Merkie het volgende:
Ik zou niet meteen theorie doen, het is "maar" een jaar geldig en lang niet iedereen slaagt binnen een jaar. Wat ik wel zou doen is de verkeersregels goed doornemen, en dan na een les of 10/15/20 je theorie-examen doen.
Sorry hoor, maar als je gewoon elke week 1 of 2 lessen kan nemen en er geen geldgebrek halverwege ontstaat moet je wel een hele grote kneus zijn als je niet in 1 jaar slaagt...quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:04 schreef Merkie het volgende:
Ik zou niet meteen theorie doen, het is "maar" een jaar geldig en lang niet iedereen slaagt binnen een jaar. Wat ik wel zou doen is de verkeersregels goed doornemen, en dan na een les of 10/15/20 je theorie-examen doen.
ja, natuurlijk. Je krijgt alleen bijna nooit geld terug als je al vooruit betaald hebt, dus als je al lessen vooruitbetaald hebt, maak die eerst op.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 21:04 schreef misslady83 het volgende:
Hallo allemaal,
Kun je trouwens van rijschool (geen pakket) wisselen? na 6 lessen?
Hoe kom je daar bij? Bij veel rijscholen kan je ongeveer 1 keer per week lessen. Vanwege vakanties of weet ik veel wat gaan daar misschien nog 10 weken van af dat je niet kan lessen. Je zakt een keer, je neemt een paar extra lessen en dan ineens is het jaar voorbij.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 21:00 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar als je gewoon elke week 1 of 2 lessen kan nemen en er geen geldgebrek halverwege ontstaat moet je wel een hele grote kneus zijn als je niet in 1 jaar slaagt...
Het hangt er ook een beetje vanaf hoe goed je uit jezelf al de verkeersregels weet.quote:Ik vind het verstandiger eerst je theorie te hebben, scheelt je een paar lessen omdat je je tijd meer kan besteden aan het leren autorijden dan aan het bedenken of je iemand voor moet laten gaan en gaat twijfelen. Vanaf les 12 moet je het wel hebben, 15 of 20 lessen is echt zonde, je gooit dan gewoon lesgeld weg omdat je vanaf les 12 waarschijnlijk minder snel voortgang zal maken omdat je de regels niet kent. 12 Lessen is trouwens een gemiddelde waar de problemen gaan ontstaan. Vraag maar eens na bij je rijschoolleraar, die zal vanaf les 10 wel gaan aandringen dat je met de theorie begint.
Blok-huls in Zwolle is volgens mij wel goed, maar ik woon al 15 jaar niet meer in Zwolle en weet niet echt de huidige stand van zaken.
Wisselen kan altijd, het gaat er vooral om hoeveel lessen je hebt betaald. Als je 10 lessen hebt betaald en je stopt na 6, is het wel zondequote:Op donderdag 15 oktober 2009 21:04 schreef misslady83 het volgende:
Hallo allemaal,
Kun je trouwens van rijschool (geen pakket) wisselen? na 6 lessen?
Ik ging er even vanuit dat je 2 lessen per keer neemt, dat is hier in Friesland standaard bijna. Zit inderdaad wat in als je 1 les per week neemt om even te wachten. Maar ik zou wel gelijk met leren beginnen, is altijd meegenomen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 21:07 schreef Merkie het volgende:
Hoe kom je daar bij? Bij veel rijscholen kan je ongeveer 1 keer per week lessen. Vanwege vakanties of weet ik veel wat gaan daar misschien nog 10 weken vanaf dat je niet kan lessen. Je zakt een keer, je neemt een paar extra lessen en dan ineens is het jaar voorbij.
quote:Op donderdag 15 oktober 2009 21:09 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Wisselen kan altijd, het gaat er vooral om hoeveel lessen je hebt betaald. Als je 10 lessen hebt betaald en je stopt na 6, is het wel zondeStoppen kan altijd, je moet dus alleen even kijken of je nog lessen tegoed hebt, en die dan rijden.
Kijk gewoon naar de slagingspercentages van rijscholen in jouw regio?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:15 schreef Hitomi het volgende:
[..]
Dank je wel voor het advies, dan ga ik even verder snuffelen in het aanbod van rijscholen.
Heeft iemand nog goede ervaringen met rijscholen in de omgeving Zwolle? De omgevingen Steenwijk en Wolvega maken ook niet zo heel erg uit, overigens.
Een slagingspercentage zegt niet zo heel veel. Je kan beter vrienden, kennissen, collega's etc. vragen wat hun ervaringen zijn.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 21:16 schreef 16meter het volgende:
Kijk gewoon naar de slagingspercentages van rijscholen in jouw regio?
in Steenwijk zit Schuring al jaren...zat vroeger bij een zoon (danny) in de klas..Toen hoorden we goede verhalen over zijn rijschool. Maar goed, dat is inmiddels alweer heel wat jaren geleden ...quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:15 schreef Hitomi het volgende:
[..]
Dank je wel voor het advies, dan ga ik even verder snuffelen in het aanbod van rijscholen.
Heeft iemand nog goede ervaringen met rijscholen in de omgeving Zwolle? De omgevingen Steenwijk en Wolvega maken ook niet zo heel erg uit, overigens.
Het zegt wel enigszins wat over de lessen, als je lessen goed zijn (en de stof goed behandelt) zullen er ook meer mensen de eerste keer slagen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 21:26 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Een slagingspercentage zegt niet zo heel veel. Je kan beter vrienden, kennissen, collega's etc. vragen wat hun ervaringen zijn.
het slagingspercentage zegt pas wat als het over een representatief aantal kandidaten gaat. Als een rijschool maar 2 leerlingen heeft laten afrijden die periode die allebei gelijk geslaagd zijn (al is het misschien na 100 lessen) dan hebben ze een slagingspercentage van bijna 100%quote:Op donderdag 15 oktober 2009 21:26 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Een slagingspercentage zegt niet zo heel veel. Je kan beter vrienden, kennissen, collega's etc. vragen wat hun ervaringen zijn.
Mijn rijleraar was een ontzettend grote lul waar ik elke keer ruzie mee had en die had het hoogste slagingspercentage van de stad, maar echt, die vent wens ik niemand toe
Jongen, hou hier nou eens over op. Het is niet stoer dat je stiekem rijdt.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:43 schreef Bhuddy het volgende:
Vind 't een beetje zielige reactie eigenlijkZelfs iemand die 0,0 verstand heeft van autorijden kan nog bedenken wat ik zei..
Dat ik stiekem rijd heeft daar echt geen bal mee te maken.
Ja wie begint nou?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 09:06 schreef DesieQ het volgende:
[..]
Jongen, hou hier nou eens over op. Het is niet stoer dat je stiekem rijdt.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat mensen jouw kennis van rijscholen en rijlessen niet serieus nemen, aangezien je 17 bent en nog geen rijles hebt gehad.
Hoelang duurt een TTT eigenlijk? Ik heb hem 19 novemberquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:10 schreef Knuks het volgende:
volgende week vrijdag van 9-10 weer rijleshopelijk niet teveel meer,
en maar afsluiten met examen.
dingen die ik moest verbeteren bij TTT:
Aangepaster en besluitvaardiger rijden.
Borden in gaten houden.
Meer doorrijden (oa invoegstroken)
Meestal zegt de examinator ow we zijn verkeerd gereden draai maar om, of ga maar achter de auto staan op een manier dat we meteen weer weg kunnen rijden, of in deze straat gaan we parkeren zoek maar een mooi plaatsje uit(of op een parkeerplaats dicht bij de ingang). Dat is hoe het gaatquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 22:52 schreef Eenskijken het volgende:
moet je die 'speciale handelingen' trouwens uit je hoofd leren van wanneer je wat moet doen? (niet dat het zoveel is en het niet te onthouden valt maartoch) of zegt je instructeur/ examinator gewoon ter plaatse wanneer je welke handeling uit moet voeren?
Cha ching, 40 euro extraquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 22:58 schreef appelsjap het volgende:
dinsdag praktijkexamen en kom er net achter dat mijn ID kapot is, kutzooi. Dus maandag met spoed een nieuwe aanvragen.
Kereltje toch, wat zijn we blij met jouw uitgesproken mening.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 18:39 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Enige tip die ik kan geven: Echt niet doen. Met een standaardpakket word je genaaid waar je bij staat. Een instructeur is ook maar een mannetje dat z'n school niet heeft afgemaakt en is geen volleerde psycholoog die even in 40 minuten kan bepalen of jij capabel genoeg bent en/of snel genoeg leert voor het aantal lessen dat hij voorschrijft. Hij heeft geen idee hoe snel jij dingen oppakt, of je er talent voor hebt etc.
38 is sowieso veel te veel. Als blijkt dat je niet zoveel nodig hebt, zal je alsnog al die lessen moeten herhalen, en je betaalt er ook enorm dik voor. Laat je echt niks wijsmaken. Neem gewoon losse lessen en zet een soort schema van dagen waarop je kan afrijden. Na een paar lessen weet de instructeur wel waar hij aan toe is, en jij ook, en kan je voor jezelf wel kijken en bepalen of je nog veel lessen nodig hebt of niet. En sowieso zo snel mogelijk je examen aanvragen, anders valt daar ook nog flink te rekken door de rijschool waardoor ze je weer opzadelen met extra lessen omdat je het anders in de tussentijd 'kwijtraakt'.
Ik had het er pas nog over met twee vrienden van me, alledrie hadden we een intake gedaan en allemaal kregen we het advies om 'even' een pakketje te kopen van meer dan 2 ruggen omdat we wel ongeveer 40 lessen nodig hadden. Allemaal bij een andere rijschool.
Uiteindelijk zijn we alledrie de eerste geslaagd en hebben dat pakket niet genomen, en met ons drieën bij elkaar hebben we meer dan de helft minder lessen gehad dan dat ons werd geadviseerd. Dus stel dat je het in 18 lessen kan doen in plaats van 38, dan bespaar je toch mooi bijna 1000 euro!
Sowieso heeft een pakket geen voordelen, behalve dat de losse lessen misschien uiteindelijk 75 cent goedkoper zijnEn vaak proppen ze er nog stomme theoriecursussen (
) of een TTT tussen, wat je ook makkelijk links kan laten liggen.
En inderdaad, het moet ook gewoon klikken met de rijschool en de instructeur. Een halfgare zak waar je 40 lessen mee zit opgescheept is ook niet echt iets waar je je prettig bij voelt.
Volgens mij krijg je dan een aantekening, tenminste als je een bril/lensen hebt of je ogen hebt laten laseren en nog steeds niet goed ziet.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 23:22 schreef Knuks het volgende:
stel je voor NET voor het praktijkexamen kan ik het kenteken niet heel goed lezen..
kost het mij dan volle examenprijs of laten ze je dan gewoon rijden met een aantekening over je ogen (dat je daar achteraan moet)?
Ik ben blij dat een rij-instructeur het nu eens weet te bevestigen, bedankt!quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 00:24 schreef vannelle het volgende:
[..]
Kereltje toch, wat zijn we blij met jouw uitgesproken mening.
Ook ik leer er van, in de jaren dat ik zelf instructeur was is me dit niet opgevallen dus bedankt voor het openen van mijn ogen.
Ik heb altijd geleefd met de gedachte dat het aantal lessen afhankelijk is van de persoon, maar na het lezen van jouw posting weet ik dat het voor iedereen gewoon maximaal 38 uur is en dat ik een sukkel ben die z'n school niet afgemaakt heeft.
Jij weet het allemaal beter, ik snap dan ook niet dat IK het voor het zeggen heb in een lesauto en dat IK verantwoordelijk ben.
Je examen is gelijk afgelopen als je zakt voor de oogtest, je bent je geld dan volledig kwijt.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 23:22 schreef Knuks het volgende:
stel je voor NET voor het praktijkexamen kan ik het kenteken niet heel goed lezen..
kost het mij dan volle examenprijs of laten ze je dan gewoon rijden met een aantekening over je ogen (dat je daar achteraan moet)?
pauper!quote:Op donderdag 15 oktober 2009 18:39 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Enige tip die ik kan geven: Echt niet doen. Met een standaardpakket word je genaaid waar je bij staat. Een instructeur is ook maar een mannetje dat z'n school niet heeft afgemaakt en is geen volleerde psycholoog die even in 40 minuten kan bepalen of jij capabel genoeg bent en/of snel genoeg leert voor het aantal lessen dat hij voorschrijft. Hij heeft geen idee hoe snel jij dingen oppakt, of je er talent voor hebt etc.
38 is sowieso veel te veel. Als blijkt dat je niet zoveel nodig hebt, zal je alsnog al die lessen moeten herhalen, en je betaalt er ook enorm dik voor. Laat je echt niks wijsmaken. Neem gewoon losse lessen en zet een soort schema van dagen waarop je kan afrijden. Na een paar lessen weet de instructeur wel waar hij aan toe is, en jij ook, en kan je voor jezelf wel kijken en bepalen of je nog veel lessen nodig hebt of niet. En sowieso zo snel mogelijk je examen aanvragen, anders valt daar ook nog flink te rekken door de rijschool waardoor ze je weer opzadelen met extra lessen omdat je het anders in de tussentijd 'kwijtraakt'.
Ik had het er pas nog over met twee vrienden van me, alledrie hadden we een intake gedaan en allemaal kregen we het advies om 'even' een pakketje te kopen van meer dan 2 ruggen omdat we wel ongeveer 40 lessen nodig hadden. Allemaal bij een andere rijschool.
Uiteindelijk zijn we alledrie de eerste geslaagd en hebben dat pakket niet genomen, en met ons drieën bij elkaar hebben we meer dan de helft minder lessen gehad dan dat ons werd geadviseerd. Dus stel dat je het in 18 lessen kan doen in plaats van 38, dan bespaar je toch mooi bijna 1000 euro!
Sowieso heeft een pakket geen voordelen, behalve dat de losse lessen misschien uiteindelijk 75 cent goedkoper zijnEn vaak proppen ze er nog stomme theoriecursussen (
) of een TTT tussen, wat je ook makkelijk links kan laten liggen.
En inderdaad, het moet ook gewoon klikken met de rijschool en de instructeur. Een halfgare zak waar je 40 lessen mee zit opgescheept is ook niet echt iets waar je je prettig bij voelt.
Snap je reactie niet echt, maar afijn...quote:
Als je niet met je instructeur kan omgaan, hoe contact gestoord ben je dan?quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 17:37 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Snap je reactie niet echt, maar afijn...
Het is nooit verstandig een pakket te nemen omdat je niet van te voren kan bepalen hoeveel lessen je nodig hebt en het dus goed kan dat je teveel lessen neemt. Betaal gewoon per les of neem 10 lessen in 1 keer (kan ook vaak met wat korting).
Ik schat in dat de gemiddelde persoon goedkoper uit is zonder pakket. Voor de rijschool is een pakket wel ideaal, in 1 keer het geld binnen en die lessen die plan je wel in als het je zelf uitkomt en als je problemen krijgt met je leerling? Ach, het geld heb je al en geef je toch niet terug.
Overweeg je toch een pakket? Neem dan eerst een paar losse lessen om te zien of het klikt met je rijleraar en om te zien of de school haar afspraken nakomt en bij je past.
tjsa sorry maar je zeurt zoquote:Op zaterdag 17 oktober 2009 17:37 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Wat een prachtig onderbouwd commentaar allemaal.
ken genoeg mensen die wisselen van rijschool omdat de instructeur en zij elkaar niet liggen. Je moet toch echt wel vertrouwen in je instructeur hebben wil je goed kunnen leren rijden.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 17:47 schreef richbitch het volgende:
[..]
Als je niet met je instructeur kan omgaan, hoe contact gestoord ben je dan?
Het ligt er toch ook aan hoe groot die pakketten zijn? En als je na het plannen niet kan, dan kun je die lessen gewoon verplaatsen dan ben je niet je geld kwijt.
Tja als je niet direct de juiste rijschool gevonden hebt.. komop zeg
ex rij-instructeur.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 13:41 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Ik ben blij dat een rij-instructeur het nu eens weet te bevestigen, bedankt!
Instinkers zoals een auto met aanhangwagen op een autosnelweg. Hoe hard mag je?quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 16:09 schreef Hippos het volgende:
Hard aan 't oefenen voor m'n theorie. Nu ben ik niet echt dom, maar toch vind ik het best pittig soms. Elke keer struikel ik over een paarvragen...echte instinkers...
Maar goed, hopelijk baart veel oefening ook hier kunst
Oké, dat is een beetje hard gesteld.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 22:18 schreef vannelle het volgende:
[..]
ex rij-instructeur.
Ik ben er mee gestopt om te voorkomen dat ik zeikerige, alles beter wetende, eigenwijze en niet tot rede bereide kutpubers zoals jij voor de kop zou stompen.
Maar ga vooral door met je eigenwijze gedrag, jij komt er wel.
Mogelijk, maar niet persé.quote:Op zondag 18 oktober 2009 00:28 schreef fespo het volgende:
hoog Slagingspercentage = veel lessen = veel geld.
Oh, heb jij nog nooit met iemand gewerkt of op school gezeten waar je het niet zo goed mee kon vinden? Wat een domme opmerking zeg.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 17:47 schreef richbitch het volgende:
[..]
Als je niet met je instructeur kan omgaan, hoe contact gestoord ben je dan?
quote:Het ligt er toch ook aan hoe groot die pakketten zijn? En als je na het plannen niet kan, dan kun je die lessen gewoon verplaatsen dan ben je niet je geld kwijt.
Ja, en dan? Kan toch? Wat zijn dit nou voor lompe opmerkingen. Alsof jij direct in één keer je droomstudie vindt, en de beste rijschool, en de perfecte baan, en de mooiste vrouw, het mooiste huis etc.quote:Tja als je niet direct de juiste rijschool gevonden hebt.. komop zeg
Het verschil tussen slagingspercentage en voor het geld gaan is natuurlijk een dunne lijn. Ik kan iemand 50 lessen aansmeren en allemaal tussentijdse toetsen zodat je zeker weet dat hij slaagt. Dan kan je misschien zeggen dat je voor het slagingspercentage gaat, maar dan zit je alsnog iemand met extra lessen op te zadelen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 22:29 schreef vannelle het volgende:
Oké, dat is een beetje hard gesteld.
Maar neem maar van mij aan dat de meeste rijscholen gaan voor slagingspercentage en niet voor het geld.
Slagingspercentage=reclame, en een goed percentage=goede reclame.
Beter dan een herexamen.quote:
Natuurlijk liggen bepaalde persoonlijkheden mij niet maar als je dat niet kunt omzetten en je je niet op gemak kunt gaan voelen dan heb je inderdaad een probleem......quote:Op zondag 18 oktober 2009 09:32 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Oh, heb jij nog nooit met iemand gewerkt of op school gezeten waar je het niet zo goed mee kon vinden? Wat een domme opmerking zeg.
[..]
[..]
Ja, en dan? Kan toch? Wat zijn dit nou voor lompe opmerkingen. Alsof jij direct in één keer je droomstudie vindt, en de beste rijschool, en de perfecte baan, en de mooiste vrouw, het mooiste huis etc.
Als je hem per se in de twee wilt houden en de drempel is dusdanig hoog(15 km/u) dan moet je de koppeling indrukken tijdens het remmen en op laten komen om te blijven rijden. Als je hem terugschakelt na de 1 doe je dit om als eerste terugt te schakelen en je rijd er op de koppeling overheen omdat als je dat niet doet en gas bij geeft je waarschijnlijk met te hoge snelheid erover heen gaat en een beetje gaat stuiterenquote:Op zondag 18 oktober 2009 20:50 schreef fespo het volgende:
kan iemand mij uitleggen waarom ik de koppeling moet gebruiken bij een drempel.
ik rijd op een 30km p/uur zone waarbij ik een T spliting met verhoogd platvorm tegenkom.
voor de drempel moet ik mijn koppeling indrukken, op het platvorm moet ik met de koppeling rijden en voor dat ik het platvorm af ga moet ik weer de koppeling indrukken. (als ik het goed herinner.)
waarom is dit?
Dan is het dus de eerste rede, om niet af te slaan en ook weer goed op te kunnen trekken. Problem solvedquote:Op zondag 18 oktober 2009 21:08 schreef fespo het volgende:
ja ik rijd sowieso in zijn 2, voor terug schakelen naar zijn 1 moet ik helemaal stil staan.
het is wel een hoge drempel dus ik ga er inderdaad niet heel hard overheen.
hoezo als je geen gas geeft en je rijdt 10km p/uur dan valt je motor uit.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:15 schreef ufopiloot het volgende:
Als je rijd kan je hem gewoon in zijn 2 laten staan. Ook al ga je maar 10 km/u.
Ligt eraan, bij een diesel is dat meestal niet zo.quote:Op zondag 18 oktober 2009 22:34 schreef fespo het volgende:
[..]
hoezo als je geen gas geeft en je rijdt 10km p/uur dan valt je motor uit.
Uh nee, als ik de auto in zijn 2 zet en geen gas geef dan blijft de auto nog doorrollen met de motor aan, nog wel langzamer dan 10km/u. En met een benzinemotor. Ligt aan de auto waar je in rijdt. En dan nog is het niet echt slim om je koppeling in te trappen bij een drempel of hem te gebruiken om 'beter op te trekken'. Want met de koppeling rijden is juist slecht voor je auto. Nou maakt het bij een enkele drempel geen hol uit, maar als je het keer op keer doet zal je auto eerder bij de garage staan dan iemand die het niet doet.quote:Op zondag 18 oktober 2009 22:34 schreef fespo het volgende:
[..]
hoezo als je geen gas geeft en je rijdt 10km p/uur dan valt je motor uit.
Ben het wel met je eens. Vooral met het laatste. Het ergste is nog wel dat sommige bestuurders de koppeling als redmiddel zien in een "enge" bocht. Die blijven dan gewoon de complete bocht de koppeling in drukken en dan heb je ook nog van die types die dan veel te snel na de bocht de koppeling op laten komen waardoor de auto gaat schuddenquote:Op zondag 18 oktober 2009 22:46 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Uh nee, als ik de auto in zijn 2 zet en geen gas geef dan blijft de auto nog doorrollen met de motor aan, nog wel langzamer dan 10km/u. En met een benzinemotor. Ligt aan de auto waar je in rijdt. En dan nog is het niet echt slim om je koppeling in te trappen bij een drempel of hem te gebruiken om 'beter op te trekken'. Want met de koppeling rijden is juist slecht voor je auto. Nou maakt het bij een enkele drempel geen hol uit, maar als je het keer op keer doet zal je auto eerder bij de garage staan dan iemand die het niet doet.
Of bijvoorbeeld koppeling intrappen als je een bocht doorgaat, zijn genoeg mensen die dat doen maar veel stommer kan je eigenlijk niet een bocht om gaan.
Haha, zijn er mensen die dat doen. Als je op de moter afremt van bv in de 4 rijd en je moet naar de 2 is dat nog niet geheel onverstandig als je op zuinigheid wilt letten. Maar dit vind ik ook wel een beetje overdrevenquote:Op zondag 18 oktober 2009 23:30 schreef Bhuddy het volgende:
Precies, eigenlijk is de eerste versnelling om weg te rijden! Daarna kan je gewoon in z'n 2, zolang je maar in je toeren net boven het stationair toerental zit slaat 'ie sowieso niet af. Zal meestal rond 3 km/u zijn. Idd bocht nemen met koppeling in is het domste wat je kan doen, echt heel onveilig, je auto is minder goed bestuurbaar.. Wat ik ook belachelijk vind is als mensen als ze voor b.v. een stoplicht af moeten remmen, ALLE versnellingen langsgaan (5-4-3-2-1) voordat ze stilstaanDie hebben 't nog niet helemaal begrepen volgens mij
Super slecht voor je koppeling ook trouwens.
Dat laatste is echt belachelijk jaquote:Op zondag 18 oktober 2009 23:30 schreef Bhuddy het volgende:
Precies, eigenlijk is de eerste versnelling om weg te rijden! Daarna kan je gewoon in z'n 2, zolang je maar in je toeren net boven het stationair toerental zit slaat 'ie sowieso niet af. Zal meestal rond 3 km/u zijn. Idd bocht nemen met koppeling in is het domste wat je kan doen, echt heel onveilig, je auto is minder goed bestuurbaar.. Wat ik ook belachelijk vind is als mensen als ze voor b.v. een stoplicht af moeten remmen, ALLE versnellingen langsgaan (5-4-3-2-1) voordat ze stilstaanDie hebben 't nog niet helemaal begrepen volgens mij
Super slecht voor je koppeling ook trouwens.
Is niet verplicht. Sommige rijscholen doen hetquote:Op maandag 19 oktober 2009 09:56 schreef monsterd. het volgende:
Is het eigenlijk verplicht om met TomTom te kunnen rijden? Heb het namelijk niet gedaan, maar aan de andere kant stelt het niet zoveel voor toch?
Verschilt per situatie. Als je remt voor een stoplicht moet je wel je koppeling indrukken voordat je stil komt te staan, omdat de motor niet kan blijven draaien in de versnelling als je met je voet op de rem voor een stoplicht staat te wachten. En als je op een rechte vlakke weg de auto in zijn 1 zet kan je gewoon de koppeling laten opkomen waarna de auto gewoon door blijft rollen met 5km/u zonder dat je de koppeling of gaspedaal hoeft in te drukken. En het maakt natuurlijk ook uit in welke versnelling de auto staat als je gaat afremmen. Als je een noodstop maakt op de snelweg terwijl hij in de 6e versnelling staat zal je eerder je koppeling in moeten drukken dan wanneer je in zijn 2 afremt voor een stoplicht.quote:Op zondag 18 oktober 2009 23:00 schreef fespo het volgende:
okay alles wat ik hier zeg is ook maar op weinig ervaring gebaseerd.
maar wanneer valt je motor dan uit? bij 5km per uur?
als je voor rood ligt gaat remmen moet je toch de koppeling op tijd indrukken om te voorkomen dat je gaat schokken waarna de motor uitvalt.
Haha, toevallig reed ik gisteren de oprit voor de snelweg op en trok hard door in de vierde versnelling, toen ging ik daarna gelijk naar 6. M'n zus naast me: 'Huh wat doe je nou!?!quote:Wat ik ook belachelijk vind is als mensen als ze voor b.v. een stoplicht af moeten remmen, ALLE versnellingen langsgaan (5-4-3-2-1) voordat ze stilstaanDie hebben 't nog niet helemaal begrepen volgens mij
Super slecht voor je koppeling ook trouwens.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je bij een noodstop niet de koppeling indrukt omdat je heel snel moet reageren. Je trapt dan alleen de rem in. Op zich niet erg, bij een noodstop wil je zo snel mogelijk stilstaan en dat gebeurd wel.quote:Op maandag 19 oktober 2009 11:19 schreef ufopiloot het volgende:
Als je een noodstop maakt op de snelweg terwijl hij in de 6e versnelling staat zal je eerder je koppeling in moeten drukken dan wanneer je in zijn 2 afremt voor een stoplicht.
Heb ik ook 1x gehad met les. Links-rechts-links gekeken en wil net oversteken (onoverzichtelijk situatie) komt er opeens een busje met enorm volle vaart de bocht door. 1ste reactie was rem indrukken en koppeling vergat ik. Auto sloeg af, maar we stonden wel meteen stilquote:Op maandag 19 oktober 2009 13:29 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je bij een noodstop niet de koppeling indrukt omdat je heel snel moet reageren. Je trapt dan alleen de rem in. Op zich niet erg, bij een noodstop wil je zo snel mogelijk stilstaan en dat gebeurd wel.
Ik heb 1 keer een noodstop moeten maken en was al lang blij dat ik geen deuk in mijn auto had.
Goed!!!quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:32 schreef appelsjap het volgende:
Morgen om 15:50 praktijkexamen, na 12 lessen.
Ik ga bij een afrit ook niet meteen van 5 naar 2 hoor. Als ik op de motor rem en je pakt elke versnelling mee kun je de bocht na een afrit vaak maken zonder de rem aan te tikken, en dat vind ik best geinig om te doen altijd.quote:Op zondag 18 oktober 2009 23:34 schreef larry91 het volgende:
[..]
Haha, zijn er mensen die dat doen. Als je op de moter afremt van bv in de 4 rijd en je moet naar de 2 is dat nog niet geheel onverstandig als je op zuinigheid wilt letten. Maar dit vind ik ook wel een beetje overdreven![]()
Succes!!quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:32 schreef appelsjap het volgende:
Morgen om 15:50 praktijkexamen, na 12 lessen.
Joah, maar heb er nog 2, vanavond eentje en morgenvroeg eentje, en dan om 15:50 rijexamen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:47 schreef misslady83 het volgende:
[..]
Goed!!!Wat weinig lessen trouwens, had je al ervaring met rijden?
succes!!quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:05 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Joah, maar heb er nog 2, vanavond eentje en morgenvroeg eentje, en dan om 15:50 rijexamen.
Nice! Was het jouw idee om na 12 lessen al examen te doen? Of vond de instructeur ook dat je goed genoeg was?quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:32 schreef appelsjap het volgende:
Morgen om 15:50 praktijkexamen, na 12 lessen.
Allebei wel, zul je zien dat ik het morgen niet haal.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:12 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Nice! Was het jouw idee om na 12 lessen al examen te doen? Of vond de instructeur ook dat je goed genoeg was?
Suc6 btw!
1 uur.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:45 schreef Hippos het volgende:
12 lessenvan 1 of 2 uur? Wauw, ik doe het je niet na...
Succes!
Wat is daar mis mee?quote:Op maandag 19 oktober 2009 17:20 schreef appelsjap het volgende:
[..]
1, en van rijstrook gewisseld tijdens een bocht, dat is fataal!![]()
Doe je dat tijdens je rijexamen ben je meteen gezakt, zelfs als je de rest van de route perfect heb gereden. Maar ja je weet wat ze altijd zeggen, een slechte generale is.........quote:Op maandag 19 oktober 2009 19:39 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee?Als je goed kijkt en je niemand hindert ofc.
Inderdaad, dat is 100% zeker zakken.quote:Op maandag 19 oktober 2009 20:08 schreef larry91 het volgende:
Doe je dat tijdens je rijexamen ben je meteen gezakt
Een half uur voor mijn rij examen reed ik bijna een bejaarde met rollator dood en toch was ik in 1 keer geslaagd bij het examenquote:Op maandag 19 oktober 2009 17:20 schreef appelsjap het volgende:
Net rijles gehad, echt te slecht gewoon. Fietser van rechts niet zien aankomen terwijl ik wél keek, en van rijstrook gewisseld tijdens een bocht, dat is fataal!![]()
Ik meen dat dat niet zo goed is voor je motor, tenminste daar had mijn instructeur het altijd over als ik dat deed (bij een vorige rijschool in een andere woonplaats mocht dat namelijk wel).quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:51 schreef oshiro het volgende:
Als ik op de motor rem en je pakt elke versnelling mee kun je de bocht na een afrit vaak maken zonder de rem aan te tikken
Niet het halve doosje leegeten nee, ik heb er 6 genomen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 11:14 schreef Bhuddy het volgende:
Let op met die pilletjes, schijnen ook averechts te kunnen werken: je ziet allerlei dingen over het hoofd omdat je zo duf bent
quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 10:07 schreef Twinky het volgende:
Nou, ik ga ook maar eens in dit topic.
Meet Twinky, een vlotte jongedame van 20 jaar oud. Een jaar geleden besloot ze dat ze nu maar eens echt moest gaan rijden, hoe schijtensbang ze ook was. Via FOK! melde zich een toffe meneer die haar na flink wat lessen toch een hoop minder angst bezorgde. Ik melde me aan bij Bruinsma in Utrecht en na een les of 35 daar ging ik op voor het eerste examen, dat was eind mei.
Ik zakte genadeloos omdat ik van de zenuwen werkelijk alles verkeerd deed. Het werd ook steeds erger naarmate de rit volgde en gewoon alles ging fout. Plaats op de weg, invoegen, ik was nog net niet door rood gereden. Het stomme was dat in de lessen alles wel goed gaat! Alleen de bijzondere verrichtingen gingen wel goedvooral het achteruit fileparkeren.
Okay, nou. Niet getreurd, ik ging naar China. Toen ik terugwas begon ik in september weer te lessen en vooral mijn zekerheid in de auto werd groter. Afgelopen vrijdag was het tweede examen en opnieuw heb ik het verprutst. De zenuwen vullen mijn hele hoofd en ik kan alleen maar denken wat de examinator wel niet moet denken. Waardoor er niet meer genoeg hersencapaciteit is om de juiste beslissing te maken...
Ik ben er echt klaar mee, het gaat het gewoon niet worden zo. Als ik elke examen verpest kost het alleen maar handen vol geld en zo haal ik nooit mijn rijbewijs!
Als hij na 7 minuten al het antwoord erop weet zal het wel niet zo goed zijnquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:57 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Hoe is het gegaan? Zou een wonder zijn als je slaagt met 12 lessen, maar ben benieuwd
Dat dacht ik inderdaad ook. Als je dan een flink lange uitvoeg strook hebt zou je inderdaad in principe volledig op de motor kunnen afremmen, maar er werd gezegd dat te veel remmen op de motor niet zo super is.quote:Op maandag 19 oktober 2009 22:05 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Ik meen dat dat niet zo goed is voor je motor, tenminste daar had mijn instructeur het altijd over als ik dat deed (bij een vorige rijschool in een andere woonplaats mocht dat namelijk wel).
Bespaart een hoop geld ^^quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 15:50 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Ik doe het ook, niet dagelijks. Maar ik rij nu al een jaar zonder rijbewijs, en ik kan ontzettend goed rijden, beter dan menig automobilist.
Mocht je gewoon de hele route in Nijmegen blijven? Ik moest de eerste keer naar wijchen(gezakt) en de tweede keer naar beunigen(geslaagd) natuurlijk ook wel een beetje nijmegen maar 70% van de route was in die dorpen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:31 schreef appelsjap het volgende:
thanks allen.Maar was echt een easy route door nijmegen, geen keizerkarelplein of andere pleinen, allemaal binnen de bebouwde komt, ergens buiten de bebouwde kom reden we achter een traktor, dus lekker 30.
haha, eindelijk!
Bij mij was echt 90% in Beuningen en de wegen naar Beuningen dus vanaf het cbr naar de BP, richting beuningen, heel beuningen door en aan de andere kant weer via de anac het CBR inquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:40 schreef larry91 het volgende:
[..]
Mocht je gewoon de hele route in Nijmegen blijven? Ik moest de eerste keer naar wijchen(gezakt) en de tweede keer naar beunigen(geslaagd) natuurlijk ook wel een beetje nijmegen maar 70% van de route was in die dorpen.
Dan heb je dus dezelfde route gereden als ik. Dat is inderdaad wel een fijne route beter als die naar wijchen, dan krijg je Takenhof voor je kiezen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:44 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Bij mij was echt 90% in Beuningen en de wegen naar Beuningen dus vanaf het cbr naar de BP, richting beuningen, heel beuningen door en aan de andere kant weer via de anac het CBR in
Ik rijd zo asociaal he, niet normaal.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:47 schreef larry91 het volgende:
[..]
Dan heb je dus dezelfde route gereden als ik. Dat is inderdaad wel een fijne route beter als die naar wijchen, dan krijg je Takenhof voor je kiezen.![]()
Maar veel rijplezier gewenst en probeer me niet van de weg af te rijden in Nijmegen he
Met asociaal rijden is niet zo heel veel mis , heb er zelf ook een handje vanquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 18:36 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Ik rijd zo asociaal he, niet normaal.
Komt omdat ik al een jaar lang zonder rijbewijs rij
En ik erger me dood aan mensen die niet doorrijden.
De juiste term is agressief rijden en met goed vooruitkijken is dat het beste wat je kan doen. Niet afwachten, maar beslissingen nemen en kunnen reageren als er een kneus toch niet oplet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 19:02 schreef larry91 het volgende:
Met asociaal rijden is niet zo heel veel mis , heb er zelf ook een handje van![]()
quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:47 schreef larry91 het volgende:
[..]
Dan heb je dus dezelfde route gereden als ik. Dat is inderdaad wel een fijne route beter als die naar wijchen, dan krijg je Takenhof voor je kiezen.![]()
Maar veel rijplezier gewenst en probeer me niet van de weg af te rijden in Nijmegen he
nu snap ik ook waarom je bhuddy zo aan het verdedigen was. Wat is dat toch met die onbezonnen personen die gewoon zonder rijbewijs rondkarren ? Denk dat als cbr daarvan op de hoogte geweest zou zijn je dag had kunnen zwaaien met je handje naar je rijbewijs.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 18:36 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Ik rijd zo asociaal he, niet normaal.
Komt omdat ik al een jaar lang zonder rijbewijs rij
En ik erger me dood aan mensen die niet doorrijden.
Ook al was het CBR op de hoogte maar je had wel perfect gereden wat dan? Dan moeten ze je gewoon laten slagen.. Ze hebben immers geen recht om iemand een rijontzegging te geven (wat ze dus op deze manier indirect doen).quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 23:45 schreef singlemetkids het volgende:
[..]
nu snap ik ook waarom je bhuddy zo aan het verdedigen was. Wat is dat toch met die onbezonnen personen die gewoon zonder rijbewijs rondkarren ? Denk dat als cbr daarvan op de hoogte geweest zou zijn je dag had kunnen zwaaien met je handje naar je rijbewijs.
Mag hopen dat als je je nu al loopt te ergeren aan andere mensen op de weg dat je je in kunt houden. Anders ben je zo je rijbewijs weer kwijt met het puntenrijbewijs.
Feli met je rijbewijs, maar respect wat ik had over die 12 lessen is wel ineens weg...
Duizenden?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 00:08 schreef Bhuddy het volgende:
[..]
Ook al was het CBR op de hoogte maar je had wel perfect gereden wat dan? Dan moeten ze je gewoon laten slagen.. Ze hebben immers geen recht om iemand een rijontzegging te geven (wat ze dus op deze manier indirect doen).
Ben je jaloers ofzo smk? Dat jij wél duizenden kwijt was voor je rijbewijs en wij dat (wss) niet zullen zijn? Of is het je moederinstinct ofzo dat bang is dat we je kinderen aanrijden?![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |