Kereltje toch, wat zijn we blij met jouw uitgesproken mening.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 18:39 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Enige tip die ik kan geven: Echt niet doen. Met een standaardpakket word je genaaid waar je bij staat. Een instructeur is ook maar een mannetje dat z'n school niet heeft afgemaakt en is geen volleerde psycholoog die even in 40 minuten kan bepalen of jij capabel genoeg bent en/of snel genoeg leert voor het aantal lessen dat hij voorschrijft. Hij heeft geen idee hoe snel jij dingen oppakt, of je er talent voor hebt etc.
38 is sowieso veel te veel. Als blijkt dat je niet zoveel nodig hebt, zal je alsnog al die lessen moeten herhalen, en je betaalt er ook enorm dik voor. Laat je echt niks wijsmaken. Neem gewoon losse lessen en zet een soort schema van dagen waarop je kan afrijden. Na een paar lessen weet de instructeur wel waar hij aan toe is, en jij ook, en kan je voor jezelf wel kijken en bepalen of je nog veel lessen nodig hebt of niet. En sowieso zo snel mogelijk je examen aanvragen, anders valt daar ook nog flink te rekken door de rijschool waardoor ze je weer opzadelen met extra lessen omdat je het anders in de tussentijd 'kwijtraakt'.
Ik had het er pas nog over met twee vrienden van me, alledrie hadden we een intake gedaan en allemaal kregen we het advies om 'even' een pakketje te kopen van meer dan 2 ruggen omdat we wel ongeveer 40 lessen nodig hadden. Allemaal bij een andere rijschool.
Uiteindelijk zijn we alledrie de eerste geslaagd en hebben dat pakket niet genomen, en met ons drieën bij elkaar hebben we meer dan de helft minder lessen gehad dan dat ons werd geadviseerd. Dus stel dat je het in 18 lessen kan doen in plaats van 38, dan bespaar je toch mooi bijna 1000 euro!
Sowieso heeft een pakket geen voordelen, behalve dat de losse lessen misschien uiteindelijk 75 cent goedkoper zijnEn vaak proppen ze er nog stomme theoriecursussen (
) of een TTT tussen, wat je ook makkelijk links kan laten liggen.
En inderdaad, het moet ook gewoon klikken met de rijschool en de instructeur. Een halfgare zak waar je 40 lessen mee zit opgescheept is ook niet echt iets waar je je prettig bij voelt.
Volgens mij krijg je dan een aantekening, tenminste als je een bril/lensen hebt of je ogen hebt laten laseren en nog steeds niet goed ziet.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 23:22 schreef Knuks het volgende:
stel je voor NET voor het praktijkexamen kan ik het kenteken niet heel goed lezen..
kost het mij dan volle examenprijs of laten ze je dan gewoon rijden met een aantekening over je ogen (dat je daar achteraan moet)?
Ik ben blij dat een rij-instructeur het nu eens weet te bevestigen, bedankt!quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 00:24 schreef vannelle het volgende:
[..]
Kereltje toch, wat zijn we blij met jouw uitgesproken mening.
Ook ik leer er van, in de jaren dat ik zelf instructeur was is me dit niet opgevallen dus bedankt voor het openen van mijn ogen.
Ik heb altijd geleefd met de gedachte dat het aantal lessen afhankelijk is van de persoon, maar na het lezen van jouw posting weet ik dat het voor iedereen gewoon maximaal 38 uur is en dat ik een sukkel ben die z'n school niet afgemaakt heeft.
Jij weet het allemaal beter, ik snap dan ook niet dat IK het voor het zeggen heb in een lesauto en dat IK verantwoordelijk ben.
Je examen is gelijk afgelopen als je zakt voor de oogtest, je bent je geld dan volledig kwijt.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 23:22 schreef Knuks het volgende:
stel je voor NET voor het praktijkexamen kan ik het kenteken niet heel goed lezen..
kost het mij dan volle examenprijs of laten ze je dan gewoon rijden met een aantekening over je ogen (dat je daar achteraan moet)?
pauper!quote:Op donderdag 15 oktober 2009 18:39 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Enige tip die ik kan geven: Echt niet doen. Met een standaardpakket word je genaaid waar je bij staat. Een instructeur is ook maar een mannetje dat z'n school niet heeft afgemaakt en is geen volleerde psycholoog die even in 40 minuten kan bepalen of jij capabel genoeg bent en/of snel genoeg leert voor het aantal lessen dat hij voorschrijft. Hij heeft geen idee hoe snel jij dingen oppakt, of je er talent voor hebt etc.
38 is sowieso veel te veel. Als blijkt dat je niet zoveel nodig hebt, zal je alsnog al die lessen moeten herhalen, en je betaalt er ook enorm dik voor. Laat je echt niks wijsmaken. Neem gewoon losse lessen en zet een soort schema van dagen waarop je kan afrijden. Na een paar lessen weet de instructeur wel waar hij aan toe is, en jij ook, en kan je voor jezelf wel kijken en bepalen of je nog veel lessen nodig hebt of niet. En sowieso zo snel mogelijk je examen aanvragen, anders valt daar ook nog flink te rekken door de rijschool waardoor ze je weer opzadelen met extra lessen omdat je het anders in de tussentijd 'kwijtraakt'.
Ik had het er pas nog over met twee vrienden van me, alledrie hadden we een intake gedaan en allemaal kregen we het advies om 'even' een pakketje te kopen van meer dan 2 ruggen omdat we wel ongeveer 40 lessen nodig hadden. Allemaal bij een andere rijschool.
Uiteindelijk zijn we alledrie de eerste geslaagd en hebben dat pakket niet genomen, en met ons drieën bij elkaar hebben we meer dan de helft minder lessen gehad dan dat ons werd geadviseerd. Dus stel dat je het in 18 lessen kan doen in plaats van 38, dan bespaar je toch mooi bijna 1000 euro!
Sowieso heeft een pakket geen voordelen, behalve dat de losse lessen misschien uiteindelijk 75 cent goedkoper zijnEn vaak proppen ze er nog stomme theoriecursussen (
) of een TTT tussen, wat je ook makkelijk links kan laten liggen.
En inderdaad, het moet ook gewoon klikken met de rijschool en de instructeur. Een halfgare zak waar je 40 lessen mee zit opgescheept is ook niet echt iets waar je je prettig bij voelt.
Snap je reactie niet echt, maar afijn...quote:
Als je niet met je instructeur kan omgaan, hoe contact gestoord ben je dan?quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 17:37 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Snap je reactie niet echt, maar afijn...
Het is nooit verstandig een pakket te nemen omdat je niet van te voren kan bepalen hoeveel lessen je nodig hebt en het dus goed kan dat je teveel lessen neemt. Betaal gewoon per les of neem 10 lessen in 1 keer (kan ook vaak met wat korting).
Ik schat in dat de gemiddelde persoon goedkoper uit is zonder pakket. Voor de rijschool is een pakket wel ideaal, in 1 keer het geld binnen en die lessen die plan je wel in als het je zelf uitkomt en als je problemen krijgt met je leerling? Ach, het geld heb je al en geef je toch niet terug.
Overweeg je toch een pakket? Neem dan eerst een paar losse lessen om te zien of het klikt met je rijleraar en om te zien of de school haar afspraken nakomt en bij je past.
tjsa sorry maar je zeurt zoquote:Op zaterdag 17 oktober 2009 17:37 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Wat een prachtig onderbouwd commentaar allemaal.
ken genoeg mensen die wisselen van rijschool omdat de instructeur en zij elkaar niet liggen. Je moet toch echt wel vertrouwen in je instructeur hebben wil je goed kunnen leren rijden.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 17:47 schreef richbitch het volgende:
[..]
Als je niet met je instructeur kan omgaan, hoe contact gestoord ben je dan?
Het ligt er toch ook aan hoe groot die pakketten zijn? En als je na het plannen niet kan, dan kun je die lessen gewoon verplaatsen dan ben je niet je geld kwijt.
Tja als je niet direct de juiste rijschool gevonden hebt.. komop zeg
ex rij-instructeur.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 13:41 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Ik ben blij dat een rij-instructeur het nu eens weet te bevestigen, bedankt!
Instinkers zoals een auto met aanhangwagen op een autosnelweg. Hoe hard mag je?quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 16:09 schreef Hippos het volgende:
Hard aan 't oefenen voor m'n theorie. Nu ben ik niet echt dom, maar toch vind ik het best pittig soms. Elke keer struikel ik over een paarvragen...echte instinkers...
Maar goed, hopelijk baart veel oefening ook hier kunst
Oké, dat is een beetje hard gesteld.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 22:18 schreef vannelle het volgende:
[..]
ex rij-instructeur.
Ik ben er mee gestopt om te voorkomen dat ik zeikerige, alles beter wetende, eigenwijze en niet tot rede bereide kutpubers zoals jij voor de kop zou stompen.
Maar ga vooral door met je eigenwijze gedrag, jij komt er wel.
Mogelijk, maar niet persé.quote:Op zondag 18 oktober 2009 00:28 schreef fespo het volgende:
hoog Slagingspercentage = veel lessen = veel geld.
Oh, heb jij nog nooit met iemand gewerkt of op school gezeten waar je het niet zo goed mee kon vinden? Wat een domme opmerking zeg.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 17:47 schreef richbitch het volgende:
[..]
Als je niet met je instructeur kan omgaan, hoe contact gestoord ben je dan?
quote:Het ligt er toch ook aan hoe groot die pakketten zijn? En als je na het plannen niet kan, dan kun je die lessen gewoon verplaatsen dan ben je niet je geld kwijt.
Ja, en dan? Kan toch? Wat zijn dit nou voor lompe opmerkingen. Alsof jij direct in één keer je droomstudie vindt, en de beste rijschool, en de perfecte baan, en de mooiste vrouw, het mooiste huis etc.quote:Tja als je niet direct de juiste rijschool gevonden hebt.. komop zeg
Het verschil tussen slagingspercentage en voor het geld gaan is natuurlijk een dunne lijn. Ik kan iemand 50 lessen aansmeren en allemaal tussentijdse toetsen zodat je zeker weet dat hij slaagt. Dan kan je misschien zeggen dat je voor het slagingspercentage gaat, maar dan zit je alsnog iemand met extra lessen op te zadelen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 22:29 schreef vannelle het volgende:
Oké, dat is een beetje hard gesteld.
Maar neem maar van mij aan dat de meeste rijscholen gaan voor slagingspercentage en niet voor het geld.
Slagingspercentage=reclame, en een goed percentage=goede reclame.
Beter dan een herexamen.quote:
Natuurlijk liggen bepaalde persoonlijkheden mij niet maar als je dat niet kunt omzetten en je je niet op gemak kunt gaan voelen dan heb je inderdaad een probleem......quote:Op zondag 18 oktober 2009 09:32 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Oh, heb jij nog nooit met iemand gewerkt of op school gezeten waar je het niet zo goed mee kon vinden? Wat een domme opmerking zeg.
[..]
[..]
Ja, en dan? Kan toch? Wat zijn dit nou voor lompe opmerkingen. Alsof jij direct in één keer je droomstudie vindt, en de beste rijschool, en de perfecte baan, en de mooiste vrouw, het mooiste huis etc.
Als je hem per se in de twee wilt houden en de drempel is dusdanig hoog(15 km/u) dan moet je de koppeling indrukken tijdens het remmen en op laten komen om te blijven rijden. Als je hem terugschakelt na de 1 doe je dit om als eerste terugt te schakelen en je rijd er op de koppeling overheen omdat als je dat niet doet en gas bij geeft je waarschijnlijk met te hoge snelheid erover heen gaat en een beetje gaat stuiterenquote:Op zondag 18 oktober 2009 20:50 schreef fespo het volgende:
kan iemand mij uitleggen waarom ik de koppeling moet gebruiken bij een drempel.
ik rijd op een 30km p/uur zone waarbij ik een T spliting met verhoogd platvorm tegenkom.
voor de drempel moet ik mijn koppeling indrukken, op het platvorm moet ik met de koppeling rijden en voor dat ik het platvorm af ga moet ik weer de koppeling indrukken. (als ik het goed herinner.)
waarom is dit?
Dan is het dus de eerste rede, om niet af te slaan en ook weer goed op te kunnen trekken. Problem solvedquote:Op zondag 18 oktober 2009 21:08 schreef fespo het volgende:
ja ik rijd sowieso in zijn 2, voor terug schakelen naar zijn 1 moet ik helemaal stil staan.
het is wel een hoge drempel dus ik ga er inderdaad niet heel hard overheen.
hoezo als je geen gas geeft en je rijdt 10km p/uur dan valt je motor uit.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:15 schreef ufopiloot het volgende:
Als je rijd kan je hem gewoon in zijn 2 laten staan. Ook al ga je maar 10 km/u.
Ligt eraan, bij een diesel is dat meestal niet zo.quote:Op zondag 18 oktober 2009 22:34 schreef fespo het volgende:
[..]
hoezo als je geen gas geeft en je rijdt 10km p/uur dan valt je motor uit.
Uh nee, als ik de auto in zijn 2 zet en geen gas geef dan blijft de auto nog doorrollen met de motor aan, nog wel langzamer dan 10km/u. En met een benzinemotor. Ligt aan de auto waar je in rijdt. En dan nog is het niet echt slim om je koppeling in te trappen bij een drempel of hem te gebruiken om 'beter op te trekken'. Want met de koppeling rijden is juist slecht voor je auto. Nou maakt het bij een enkele drempel geen hol uit, maar als je het keer op keer doet zal je auto eerder bij de garage staan dan iemand die het niet doet.quote:Op zondag 18 oktober 2009 22:34 schreef fespo het volgende:
[..]
hoezo als je geen gas geeft en je rijdt 10km p/uur dan valt je motor uit.
Ben het wel met je eens. Vooral met het laatste. Het ergste is nog wel dat sommige bestuurders de koppeling als redmiddel zien in een "enge" bocht. Die blijven dan gewoon de complete bocht de koppeling in drukken en dan heb je ook nog van die types die dan veel te snel na de bocht de koppeling op laten komen waardoor de auto gaat schuddenquote:Op zondag 18 oktober 2009 22:46 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Uh nee, als ik de auto in zijn 2 zet en geen gas geef dan blijft de auto nog doorrollen met de motor aan, nog wel langzamer dan 10km/u. En met een benzinemotor. Ligt aan de auto waar je in rijdt. En dan nog is het niet echt slim om je koppeling in te trappen bij een drempel of hem te gebruiken om 'beter op te trekken'. Want met de koppeling rijden is juist slecht voor je auto. Nou maakt het bij een enkele drempel geen hol uit, maar als je het keer op keer doet zal je auto eerder bij de garage staan dan iemand die het niet doet.
Of bijvoorbeeld koppeling intrappen als je een bocht doorgaat, zijn genoeg mensen die dat doen maar veel stommer kan je eigenlijk niet een bocht om gaan.
Haha, zijn er mensen die dat doen. Als je op de moter afremt van bv in de 4 rijd en je moet naar de 2 is dat nog niet geheel onverstandig als je op zuinigheid wilt letten. Maar dit vind ik ook wel een beetje overdrevenquote:Op zondag 18 oktober 2009 23:30 schreef Bhuddy het volgende:
Precies, eigenlijk is de eerste versnelling om weg te rijden! Daarna kan je gewoon in z'n 2, zolang je maar in je toeren net boven het stationair toerental zit slaat 'ie sowieso niet af. Zal meestal rond 3 km/u zijn. Idd bocht nemen met koppeling in is het domste wat je kan doen, echt heel onveilig, je auto is minder goed bestuurbaar.. Wat ik ook belachelijk vind is als mensen als ze voor b.v. een stoplicht af moeten remmen, ALLE versnellingen langsgaan (5-4-3-2-1) voordat ze stilstaanDie hebben 't nog niet helemaal begrepen volgens mij
Super slecht voor je koppeling ook trouwens.
Dat laatste is echt belachelijk jaquote:Op zondag 18 oktober 2009 23:30 schreef Bhuddy het volgende:
Precies, eigenlijk is de eerste versnelling om weg te rijden! Daarna kan je gewoon in z'n 2, zolang je maar in je toeren net boven het stationair toerental zit slaat 'ie sowieso niet af. Zal meestal rond 3 km/u zijn. Idd bocht nemen met koppeling in is het domste wat je kan doen, echt heel onveilig, je auto is minder goed bestuurbaar.. Wat ik ook belachelijk vind is als mensen als ze voor b.v. een stoplicht af moeten remmen, ALLE versnellingen langsgaan (5-4-3-2-1) voordat ze stilstaanDie hebben 't nog niet helemaal begrepen volgens mij
Super slecht voor je koppeling ook trouwens.
Is niet verplicht. Sommige rijscholen doen hetquote:Op maandag 19 oktober 2009 09:56 schreef monsterd. het volgende:
Is het eigenlijk verplicht om met TomTom te kunnen rijden? Heb het namelijk niet gedaan, maar aan de andere kant stelt het niet zoveel voor toch?
Verschilt per situatie. Als je remt voor een stoplicht moet je wel je koppeling indrukken voordat je stil komt te staan, omdat de motor niet kan blijven draaien in de versnelling als je met je voet op de rem voor een stoplicht staat te wachten. En als je op een rechte vlakke weg de auto in zijn 1 zet kan je gewoon de koppeling laten opkomen waarna de auto gewoon door blijft rollen met 5km/u zonder dat je de koppeling of gaspedaal hoeft in te drukken. En het maakt natuurlijk ook uit in welke versnelling de auto staat als je gaat afremmen. Als je een noodstop maakt op de snelweg terwijl hij in de 6e versnelling staat zal je eerder je koppeling in moeten drukken dan wanneer je in zijn 2 afremt voor een stoplicht.quote:Op zondag 18 oktober 2009 23:00 schreef fespo het volgende:
okay alles wat ik hier zeg is ook maar op weinig ervaring gebaseerd.
maar wanneer valt je motor dan uit? bij 5km per uur?
als je voor rood ligt gaat remmen moet je toch de koppeling op tijd indrukken om te voorkomen dat je gaat schokken waarna de motor uitvalt.
Haha, toevallig reed ik gisteren de oprit voor de snelweg op en trok hard door in de vierde versnelling, toen ging ik daarna gelijk naar 6. M'n zus naast me: 'Huh wat doe je nou!?!quote:Wat ik ook belachelijk vind is als mensen als ze voor b.v. een stoplicht af moeten remmen, ALLE versnellingen langsgaan (5-4-3-2-1) voordat ze stilstaanDie hebben 't nog niet helemaal begrepen volgens mij
Super slecht voor je koppeling ook trouwens.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je bij een noodstop niet de koppeling indrukt omdat je heel snel moet reageren. Je trapt dan alleen de rem in. Op zich niet erg, bij een noodstop wil je zo snel mogelijk stilstaan en dat gebeurd wel.quote:Op maandag 19 oktober 2009 11:19 schreef ufopiloot het volgende:
Als je een noodstop maakt op de snelweg terwijl hij in de 6e versnelling staat zal je eerder je koppeling in moeten drukken dan wanneer je in zijn 2 afremt voor een stoplicht.
Heb ik ook 1x gehad met les. Links-rechts-links gekeken en wil net oversteken (onoverzichtelijk situatie) komt er opeens een busje met enorm volle vaart de bocht door. 1ste reactie was rem indrukken en koppeling vergat ik. Auto sloeg af, maar we stonden wel meteen stilquote:Op maandag 19 oktober 2009 13:29 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je bij een noodstop niet de koppeling indrukt omdat je heel snel moet reageren. Je trapt dan alleen de rem in. Op zich niet erg, bij een noodstop wil je zo snel mogelijk stilstaan en dat gebeurd wel.
Ik heb 1 keer een noodstop moeten maken en was al lang blij dat ik geen deuk in mijn auto had.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |