Ik heb niets tegen 'persoonlijk geloof', maar wel iets tegen georganiseerde religie, heilige boeken en andere mensonvriendelijke zaken.quote:Op woensdag 8 juni 2005 16:49 schreef Reya het volgende:
Je signature is overigens wel erg anti-religieus, Lupa. Zie je geloof an sich als pure onzin, of spitst het zich toe op bepaalde facetten ervan?
quote:Op woensdag 8 juni 2005 16:47 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Je linkje klopt niet. Er staat htp ipv http.
hij wil nie edit doenquote:Op woensdag 8 juni 2005 16:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik heb niets tegen 'persoonlijk geloof', maar wel iets tegen georganiseerde religie, heilige boeken en andere mensonvriendelijke zaken.
Hmmm, persoonlijk belijdenis uiten is meestal toch weer aansluiting zoeken bij een bepaalde groepquote:Op woensdag 8 juni 2005 16:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik heb niets tegen 'persoonlijk geloof', maar wel iets tegen georganiseerde religie, heilige boeken en andere mensonvriendelijke zaken.
Die laatste zin lijkt me een perfecte verwoording van wat ik ook denkquote:Op woensdag 8 juni 2005 16:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik zie geloven in een god trouwens persoonlijk wel als enigszins onzinnig (achteraf gezien dan, want zelf deed ik het ooit ook). Ik denk dat het vooral wishful thinking is van mensen die bang zijn voor de dood of niet kunnen leven met onbeantwoorde vragen. Bovendien heeft god er nog nooit blijk van gegeven dat hij ook maar enige invloed op of interesse in onze wereld heeft, dus ik zie niet in wat je dan met een geloof moet. Ik ben een atheïst en een humanist, als er etiketjes geplakt moeten worden. Ik aanvaard de mogelijkheid dat er een god bestaat evenals ik de mogelijkheid aanvaard dat er kabouters bestaan. Beide hebben echter nul relevantie voor mijn leven en dus doe ik er verder niks mee.
Met 'persoonlijk geloof' bedoel ik ietsisme-achtige zaken. Alles als het maar geen capitulatie van het individu ten opzichte van een (totalitair) systeem is. Probleem is dat het concept 'god' totalitarisme in zich meedraagt.quote:Op woensdag 8 juni 2005 16:53 schreef Reya het volgende:
Hmmm, persoonlijk belijdenis uiten is meestal toch weer aansluiting zoeken bij een bepaalde groep
Dat valt wel mee, dat zijn vooral de godsconcepten waar god zonodig en almachtig en alwetend en begaan met zijn schepping is.quote:Op woensdag 8 juni 2005 16:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Met 'persoonlijk geloof' bedoel ik ietsisme-achtige zaken. Alles als het maar geen capitulatie van het individu ten opzichte van een (totalitair) systeem is. Probleem is dat het concept 'god' totalitarisme in zich meedraagt.
God is inderdaad dermate abstract dat je er enorm veel interpretaties aan kunt hangen. Je kunt god ook deïstisch bekijken bijvoorbeeld, en daarin is god eigenlijk vrij waardeloos.quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat valt wel mee, dat zijn vooral de godsconcepten waar god zonodig en almachtig en alwetend en begaan met zijn schepping is.
Dat lijkt mij ook een positie waarin god hoort te verkeren. Een schepping die zichzelf schept en herschept lijkt mij eerder goddelijk dan een god die constant opnieuw in moet grijpen omdat zijn oorspronkelijke plan weer verziekt wordt door iets anders wat hij zelf heeft geschapen..quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:02 schreef Reya het volgende:
[..]
God is inderdaad dermate abstract dat je er enorm veel interpretaties aan kunt hangen. Je kunt god ook deïstisch bekijken bijvoorbeeld, en daarin is god eigenlijk vrij waardeloos.
Not my kind of meal, maar eet smakelijk!quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:04 schreef qu63 het volgende:
http://www.ah.nl/allerhande/recepten/recipe.jsp?source2=RK+14_15_05&id=331520&offset=0
dat wordt het!
Zonder almacht en alwetendheid wordt het een vrij waardeloze god.quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:00 schreef Alicey het volgende:
Dat valt wel mee, dat zijn vooral de godsconcepten waar god zonodig en almachtig en alwetend en begaan met zijn schepping is.
quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:04 schreef qu63 het volgende:
http://www.ah.nl/allerhande/recepten/recipe.jsp?source2=RK+14_15_05&id=331520&offset=0
dat wordt het!
dank jequote:Op woensdag 8 juni 2005 17:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
Not my kind of meal, maar eet smakelijk!
God equals waardeloos equals qu63quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Zonder almacht en alwetendheid wordt het een vrij waardeloze god.
Ziet er wel aardig uit...op de gekookte aardappelen naquote:Op woensdag 8 juni 2005 17:04 schreef qu63 het volgende:
dat wordt het!
17.45 H'sumse meentquote:
Dat wil ik net zeggenquote:Op woensdag 8 juni 2005 17:00 schreef Alicey het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |