Hmm.. Ik denk dat hier gemiddeld genomen wel wat inzit. Testosteron zorgt onder anderen voor een groter gevoel van zekerheid, en mannen hebben van nature meer testosteron.quote:Op woensdag 9 maart 2005 11:13 schreef ReCreative het volgende:
[..]
Ja hier! Hoe zit dat met vrouwen en 'zorgen maken'. Maken vrouwen zich inderdaad veel meer zorgen dan mannen, zijn mannen inderdaad nonchalanter?
Zoiets heb ik ook, maar het vereist nogal wat kracht en relativeringsvermogen om dat te realiseren.quote:miss_sly:
Ik maak me geen zorgen, daar doe ik niet aan. Onnodig energieverspillen aan iets waarvan ik nog niet weet of en wanneer het gaat gebeuren
Hee wat grappig dat dat zo werktquote:Op woensdag 9 maart 2005 11:19 schreef Alicey het volgende:
Hmm.. Ik denk dat hier gemiddeld genomen wel wat inzit. Testosteron zorgt onder anderen voor een groter gevoel van zekerheid, en mannen hebben van nature meer testosteron.
Nou ja, in de categorie vrouwen heb ik reeds de Mannenhatende Feministische TuinbroekPot, de Kleren-Koken Klassieke Dame, de Ik-Heb-Een-Mening-Maar-Blijf-Vrouwelijk Ego-Chick en de BaarMoeder (Gebroed Werpen Voor een Betere Wereld) mogen ontmoeten. Dat kwartet zit dus al in de ervaringencollectie.quote:Op woensdag 9 maart 2005 11:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hmmm... Nog meer stereotypes die je getoetst wilt zien?
Ik moest ook een keer aan dat stereotype voldoen, en heb toen in V&A een topic geplaatst waar ik een tuinbroek vroeg. Ik heb zelfs nog maanden er na mailtjes binnengekregen.quote:Op woensdag 9 maart 2005 11:24 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Nou ja, in de categorie vrouwen heb ik reeds de Mannenhatende Feministische TuinbroekPot,
Hmm.. Er is geen echte sluitende hier, al denk ik dat de tweede in het rijtje die je noemt het beste bij me past.quote:de Kleren-Koken Klassieke Dame, de Ik-Heb-Een-Mening-Maar-Blijf-Vrouwelijk Ego-Chick en de BaarMoeder (Gebroed Werpen Voor een Betere Wereld) mogen ontmoeten. Dat kwartet zit dus al in de ervaringencollectie.
Geen zorgen maken en roekeloos zijn is natuurlijk wel een aardig nuance-verschil.quote:En wat dat zorgen maken betreft... Ik denk dat dat vooral een cosmetisch verschil is. Mannen houden ook wel allerlei dingen die fout kunnen gaan in het achterhoofd alleen laten ze dat hun gedrag niet zo beïnvloeden.
Ik denk dat vrouwen meer vooraf alles proberen te bedenken wat er mis kan gaan, en daar al rekening mee houden, terwijl mannen gewoon gaan en problemen pas oplossen als ze opduikenquote:Op woensdag 9 maart 2005 11:24 schreef Karboenkeltje het volgende:
En wat dat zorgen maken betreft... Ik denk dat dat vooral een cosmetisch verschil is. Mannen houden ook wel allerlei dingen die fout kunnen gaan in het achterhoofd alleen laten ze dat hun gedrag niet zo beïnvloeden.
Maar als je bang gaat zitten zijn om de dingen die eventueel mis zouden kunnen gaan, kun je nooit iets nieuws doen, een relatie aangaan, van baan veranderen, ander eten proberen, (ergens anders) op vakantie gaan, vliegen, auto rijden, etc.quote:Op woensdag 9 maart 2005 11:28 schreef Alicey het volgende:
Geen zorgen maken en roekeloos zijn is natuurlijk wel een aardig nuance-verschil.
Het heeft er ook mee te maken dat mannen door testosteron meer geneigd zijn om risico's te nemen, oftewel van te voren incalculeren dat iets mis kan gaan, en daar niet echt bang voor zijn..
imo ook.quote:Op woensdag 9 maart 2005 11:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar als je bang gaat zitten zijn om de dingen die eventueel mis zouden kunnen gaan, kun je nooit iets nieuws doen, een relatie aangaan, van baan veranderen, ander eten proberen, (ergens anders) op vakantie gaan, vliegen, auto rijden, etc.
Dan heb je toch gewoon geen leven? 'Risico's' en 'leven' zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, imho.
Nou, ik ken daadwerkelijk mensen die niet over de extremen maar over dagelijkse dingen zich zulke zorgen kunnen maken. En ik denk dat het inderdaad stukje karakter is en stukje opvoeding! Opvoeding is in deze ook erg belangrijk! Als ik zie hoe extreem zorgelijk mijn schoonfamilie is...wow, echt, daar an ik erg slecht tegen. En dat zijn schoonmama en papa en zwager! Gelukkig heb ik het mijn vriend een beetje kunnen afleren, en verder is hij mijn stukje vooruitdenken en zorgen makenquote:Op woensdag 9 maart 2005 11:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
imo ook.
Je hebt het nu ook over extremen, in de praktijk zullen de verschillen geen verschil van dag en nacht zijn, maar ligt het veel subtieler. Hoewel iets als onzekerheid sterk beinvloed wordt door o.a. het testosteron-gehalte, is het voor het grootste deel toch karakter.
Met extremen doelde ik er eigenlijk op dat je het deed voorkomen alsof het een verschil is tussen complete zorgeloosheid en over alle zorgen maken.quote:
Die ken ik inderdaad ook. Zijn over het algemeen ook mensen die niet echt voor lastige zaken hebben gestaan.quote:Nou, ik ken daadwerkelijk mensen die niet over de extremen maar over dagelijkse dingen zich zulke zorgen kunnen maken. En ik denk dat het inderdaad stukje karakter is en stukje opvoeding!
En misschien ook inderdaad heel beschermend zijn opgevoed, of zijn opgevoed met de gedachte dat je vooral geen gokje moet wagen.. Hoewel opvoeding ook lang niet alles is.quote:Opvoeding is in deze ook erg belangrijk!
Begrijp ik hier goed uit dat juist je vriend erg onzeker en conservatief is, en jij meer resoluut en ondernemend?quote:Als ik zie hoe extreem zorgelijk mijn schoonfamilie is...wow, echt, daar an ik erg slecht tegen. En dat zijn schoonmama en papa en zwager! Gelukkig heb ik het mijn vriend een beetje kunnen afleren, en verder is hij mijn stukje vooruitdenken en zorgen maken![]()
Het evenwicht lijkt wel moeilijk te vinden, dacht ikquote:Op woensdag 9 maart 2005 11:53 schreef Alicey het volgende:
[..]
Met extremen doelde ik er eigenlijk op dat je het deed voorkomen alsof het een verschil is tussen complete zorgeloosheid en over alle zorgen maken.
Hmm, moeilijk. Ik weet niet wat ik vaker gezien heb: mensen die zoveel meegemaakt hadden dat ze alleen nog maar zorgelijker werden, of mensen die zo weinig hebben meegemaakt dat ze nog niet hebben ervaren dat ze alle dingen (uiteindelijk) echt aan kunnen en te boven komen.quote:Die ken ik inderdaad ook. Zijn over het algemeen ook mensen die niet echt voor lastige zaken hebben gestaan.
Opvoeding is niet alles, maar toch...Ondanks dat je op een bepaald moment denkt dat je je ontworsteld hebt aan sommige zaken in je opvoeding waar je niet mee verder wilt, lijkt het soms toch erg moeilijk je los te maken van de onzichtbare draden die in een bepaald stramien proberen te houden.quote:En misschien ook inderdaad heel beschermend zijn opgevoed, of zijn opgevoed met de gedachte dat je vooral geen gokje moet wagen.. Hoewel opvoeding ook lang niet alles is.
Mijn vriend is niet onzeker (wel nog jong) maar redelijk conservatief zeker wel. Komt echt voor een groot deel door zijn opvoeding, daarvan ben ik overtuigd. Samen komen we er wel uit, maar hij moet echt heel lang nadenken over zaken, terwijl ik er dan al lang en breed uit ben.quote:Begrijp ik hier goed uit dat juist je vriend erg onzeker en conservatief is, en jij meer resoluut en ondernemend?
Ach, een echt evenwicht is er denk ik niet. Als ik naar mezelf kijk ben ik meestal erg zelfverzekerd, maar ook ik kan soms erg onzeker zijn, zelfs over triviale dingen. Gek genoeg valt dat laatste overigens vrijwel niemand op, en dat eerste juist weer wel.quote:Op woensdag 9 maart 2005 12:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het evenwicht lijkt wel moeilijk te vinden, dacht ik
Die heb je inderdaad ook nog.. Zijn vaak mensen die tegenslagen zien als hun eigen falen, en zich niet richten op de wijze waarop ze die tegenslagen verwerkt hebben.quote:[..]
Hmm, moeilijk. Ik weet niet wat ik vaker gezien heb: mensen die zoveel meegemaakt hadden dat ze alleen nog maar zorgelijker werden, of mensen die zo weinig hebben meegemaakt dat ze nog niet hebben ervaren dat ze alle dingen (uiteindelijk) echt aan kunnen en te boven komen.
Op sommige vlakken zijn die er zeker wel, hoewel ik niet het gevoel heb dat dat slechte dingen zijn bij mij.quote:[..]
Opvoeding is niet alles, maar toch...Ondanks dat je op een bepaald moment denkt dat je je ontworsteld hebt aan sommige zaken in je opvoeding waar je niet mee verder wilt, lijkt het soms toch erg moeilijk je los te maken van de onzichtbare draden die in een bepaald stramien proberen te houden.
Ah, een beetje een twijfelaar.quote:[..]
Mijn vriend is niet onzeker (wel nog jong) maar redelijk conservatief zeker wel. Komt echt voor een groot deel door zijn opvoeding, daarvan ben ik overtuigd. Samen komen we er wel uit, maar hij moet echt heel lang nadenken over zaken, terwijl ik er dan al lang en breed uit ben.
Ik ben niet eens zo zelfverzekerd, eigenlijk. Ook niet erg onzeker. Ik hou gewoon van beslissingen nemenquote:Op woensdag 9 maart 2005 12:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ach, een echt evenwicht is er denk ik niet. Als ik naar mezelf kijk ben ik meestal erg zelfverzekerd, maar ook ik kan soms erg onzeker zijn, zelfs over triviale dingen. Gek genoeg valt dat laatste overigens vrijwel niemand op, en dat eerste juist weer wel.
Juist. Tegenslagen krijgen we allemaal. Hoe gaan we daarmee om en hoe komen we eruit. Ik heb eel wat tegenslagen verwerkt, en eerlijk gezegd zijn sommigen echt wel mijn eigen falen. So what? Soms ben ik net een mensquote:Die heb je inderdaad ook nog.. Zijn vaak mensen die tegenslagen zien als hun eigen falen, en zich niet richten op de wijze waarop ze die tegenslagen verwerkt hebben.
Niet direct slecht, maar toch een stukje indoctrinatie waar ik juist zo graag vind dat ik niet geindoctrineerd benquote:Op sommige vlakken zijn die er zeker wel, hoewel ik niet het gevoel heb dat dat slechte dingen zijn bij mij.
quote:Ah, een beetje een twijfelaar.Dat hoeft overigens niet verkeerd te zijn, komt het nooit voor dat hij ergens aan denkt wat je zelf over het hoofd hebt gezien?
Oh, maar dat heb ik ook.. Vergaderingen waarbij iedereen nog zijn zegje wil doen terwijl de beste oplossing al lang duidelijk is.quote:Op woensdag 9 maart 2005 13:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben niet eens zo zelfverzekerd, eigenlijk. Ook niet erg onzeker. Ik hou gewoon van beslissingen nemen
Oneindig prakkizeren en debateren en nog eens en nog eens...nee hoor, dat is niets voor mij.
Ach, en als er iets fout gaat leer je daar weer van, tenminste - Op die manier heb je er nog iets aan.quote:[..]
Juist. Tegenslagen krijgen we allemaal. Hoe gaan we daarmee om en hoe komen we eruit. Ik heb eel wat tegenslagen verwerkt, en eerlijk gezegd zijn sommigen echt wel mijn eigen falen. So what? Soms ben ik net een mens
Op sommige vlakken heb ik dat ook wel.. Ik merk ook aan mezelf soms best wel dat ik conservatief ben, komt misschien toch ook door een stukje opvoeding.quote:Niet direct slecht, maar toch een stukje indoctrinatie waar ik juist zo graag vind dat ik niet geindoctrineerd ben
Zo te horen vullen jullie elkaar prima aan.quote:Een enorme twijfelaar![]()
Maar inderdaad denkt hij soms aan dingen die mij ontgaan, maar niet al die dingen zijn ook echt relevant of belangrijkMaakt niet uit, samen komen we er wel uit, soms duurt het alleen wat langer...
Ow, die vergaderingenquote:Op woensdag 9 maart 2005 14:01 schreef Alicey het volgende:
[..]
Oh, maar dat heb ik ook.. Vergaderingen waarbij iedereen nog zijn zegje wil doen terwijl de beste oplossing al lang duidelijk is.
Wat dat betreft heb ik dat zelf ook wel, ik neem liever een beslissing dan dat ik ergens mee blijf zitten. Aan de andere kant heb ik toch soms wel moeite om gevoelsmatig een beslissing te durven nemen, ookal is er rationeel gezien geen bezwaar.
Hmm, ik hou niet zo van de opmerking dat je van je fouten kunt/moet leren, maar er zit wel een kleine kern van waarheid inquote:Ach, en als er iets fout gaat leer je daar weer van, tenminste - Op die manier heb je er nog iets aan.
Ik geloof niet dat ik conservatief ben, maar weet eigenlijk niet hoe anderen daarover denken. Ik vraag me wel eens af of ik werkelijk zo'n goed beeld heb van wie ik ben of wie ik volgens anderen ben.quote:Op sommige vlakken heb ik dat ook wel.. Ik merk ook aan mezelf soms best wel dat ik conservatief ben, komt misschien toch ook door een stukje opvoeding.
Tuurlijk, anders waren we niet bij elkaar, daar ben ik heel simpel inquote:Zo te horen vullen jullie elkaar prima aan.
Mjah, verschillende zienswijzen enzo.quote:Op woensdag 9 maart 2005 14:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ow, die vergaderingen
En dat iedereen z'n zegje wil doen, kan ik me nog wel voorstellen, maar besluiten dan oneindig vooruit blijven schuiven naar een volgende vergadering, en een volgende....zucht.
Alles vooruit blijven schuiven verlies je uiteindelijk ook veel mee.quote:Ik neem liever een beslissing waar ik achteraf misschien niet blij mee zal blijken te zijn, dan dat ik aan blijf modderen. En als ik dan achteraf denk dat ik iets misschien anders of beter of niet had kunnen doen, dan heb ik toch geen spijt van mijn beslissing. Liever een achteraf verkeerde (en ook dat is relafiet) beslissing, dan geen beslissing!
Zonder iets te doen leer je niets, en iets voor de eerste keer doen betekent vrijwel zonder uitzondering fouten.quote:[..]
Hmm, ik hou niet zo van de opmerking dat je van je fouten kunt/moet leren, maar er zit wel een kleine kern van waarheid in
Hoe ik mezelf zie klopt totaal niet met hoe anderen mij zien. Hoe anderen mij zien is over het algemeen positiever dan ik mezelf zie, dus wat dat aan gaat lijd ik er niet onder.quote:[..]
Ik geloof niet dat ik conservatief ben, maar weet eigenlijk niet hoe anderen daarover denken. Ik vraag me wel eens af of ik werkelijk zo'n goed beeld heb van wie ik ben of wie ik volgens anderen ben.
quote:[..]
Tuurlijk, anders waren we niet bij elkaar, daar ben ik heel simpel in![]()
Dat kan wel zo zijn. Maar ik denk ook dat vrouwen eerder hun zorgen uiten in tegenstelling tot mannen. Vrouwen hebben meer de neiging dingen waar ze mee zitten 'eruit te gooien'. Vooral bij mensen die ze vertrouwen. Dan kunnen ze eindeloos babbelen van "ja maar stel nou dat..quote:Op woensdag 9 maart 2005 11:32 schreef ReCreative het volgende:
Oftewel: vrouwen proberen problemen te omzeilen voordat het in de soep loopt, mannen laten het eerst in de soep lopen en lossen het daarna op.
Is denk ik ook wel waar.. Ik herken dit wel voor een klein stukje bij mezelf (Al valt dat eindeloze bij mij, volgens mezelf tenminste, wel mee.quote:Op woensdag 9 maart 2005 16:38 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Dat kan wel zo zijn. Maar ik denk ook dat vrouwen eerder hun zorgen uiten in tegenstelling tot mannen. Vrouwen hebben meer de neiging dingen waar ze mee zitten 'eruit te gooien'. Vooral bij mensen die ze vertrouwen. Dan kunnen ze eindeloos babbelen van "ja maar stel nou dat..". Mannen maken zich misschien ook wel zorgen maar houden dat meer in hun achterhoofd of hebben er minder last van.
Het hoeft niet. Mijn ouders zijn best overbezorgd, en toch heb ik "geleerd" anders te zijn.quote:Zoals miss_sly ook al zei heeft opvoeding volgens mij ook wel een grote invloed. Als je ouders hebt die zich weinig zorgen maken neem je toch al snel die houding over want tja waarom zou je je zorgen maken? Echter als je overbezorgde ouders hebt (wat veel mensen hebben) is het toch lastig jezelf anders in te stellen en je minder zorgen te maken.
Het eindeloze is gelukkig ook niet op elke vrouw van toepassingquote:Op woensdag 9 maart 2005 16:42 schreef Alicey het volgende:
Is denk ik ook wel waar.. Ik herken dit wel voor een klein stukje bij mezelf (Al valt dat eindeloze bij mij, volgens mezelf tenminste, wel mee.).
Het kan ook zeker wel. Maar het gaat niet automatisch ofzo. Er moet even een knop om. Beseffen voor jezelf dat jij je niet op die manier zorgen wil maken. Dan is het zeker mogelijk ja.quote:Het hoeft niet. Mijn ouders zijn best overbezorgd, en toch heb ik "geleerd" anders te zijn.
Ik heb er ook zo een, destijds nog iets bijbetaald ook. Omgepraat door zo'n gladde verkoper, die ondanks mijn antwoord op de vraag wat ik zocht (Hij moet kunnen bellen) me alsnog zo'n ding heeft weten aan te smeren met van alles er op.quote:Op woensdag 9 maart 2005 16:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb geen broek gekocht. Wel mijn nieuwe telefoon opgehaald. Zo'n hip opklapding met kleurenscherm, fototoestel en polyfone ringtones. Jaja, Lupa is eindelijk opgenomen in de vaart der volkeren. Schrok me kapot toen ik zag dat dat ding normaal meer dan ¤ 300,- kost (heb 'm bij een nieuw abbo gekregen). Maar wel 'n leuk speledingetje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |