En die reden doel ik nu juist op. Je kunt gevoel niet makkelijk afbreken met het rationele. Alles doe je uit gevoel. Het rationele is slechts een vorm van planning om positief gevoel te bereiken. Waarom vreten mensen zich rond? Wint het gevoel het op zo'n moment of het rationele? Dus waaruit handel je? Je laat een zak chips in de supermarkt staan. Rationele beslissing of angst dat je anders down bent s'avonds omdat je die zak niet kon laten staan? En voelt het niet goed als je het laat staan? Gevoel is de motor van de mens en dat rationaliseer je niet wegquote:Op maandag 25 april 2005 13:12 schreef Blinky het volgende:
Blijkbaar heeft iemand een goede reden voor zichzelf om dat te doen, er weegt bljikbaar iets zwaarder dan de goede orde/gedachte. Daarbij is wat voor de een goed is, voor de ander slecht. Soms is het een kwestie van tijd om iets anders in te zien, maar het blijven meningen en die blijven persoonlijk.
Omdat ze onder invloed niet stil staan bij waar ze mee bezig zijn.quote:Op maandag 25 april 2005 13:01 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Rijden onder invloed is ook zinloos. En toch doen mensen het. Waarom?
Je kunt wel stil staan bij je gevoel, en zorgen dat niet-constructieve gevoelens geen deel uitmaken van je besluitvorming. Ik ken zelf ook negatieve gevoelens, en kan als ik een slechte bui heb ook jankend met een "de hele wereld is tegen mij"-gevoel de meest vreselijke dingen bedenken. Uiteindelijk doe ik die dingen echter niet, omdat ze niet constructief zijn. Als ik een beslissing moet nemen terwijl ik negatieve gevoelens voel opkomen wacht ik ook altijd 2 dagen. In die 2 dagen kan ik het dan allemaal helder bekijken..quote:Op maandag 25 april 2005 13:16 schreef livEliveD het volgende:
[..]
En die reden doel ik nu juist op. Je kunt gevoel niet makkelijk afbreken met het rationele. Alles doe je uit gevoel. Het rationele is slechts een vorm van planning om positief gevoel te bereiken.
Ik vind leven op gevoel zelf heerlijk.quote:En voelt het niet goed als je het laat staan? Gevoel is de motor van de mens en dat rationaliseer je niet weg![]()
Op gevoel vertrouwen is denk ik niets mis mee, ik leef zelf ook voor een groot deel op intuitie. Ik probeer me echter wel voor ik iets doe af te vragen of het beoogde resultaat constructief is.quote:Op maandag 25 april 2005 13:23 schreef Blinky het volgende:
Misschien kun je jezelf aanleren om niet teveel op je gevoel te vertrouwen
Welkom terug Luupje!quote:Op maandag 25 april 2005 13:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik houd het allemaal niet meer bij hier.
Je bent niet de enige hoor.quote:Op maandag 25 april 2005 13:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het komt over alsof je me op een sofa hebt gegooidquote:Op maandag 25 april 2005 13:23 schreef Blinky het volgende:
Misschien kun je jezelf aanleren om niet teveel op je gevoel te vertrouwen en juist je ratio te raadplegen en heel objectief (of zo objectief mogelijk dan) naar iets te kijken. Of vragen aan anderen hoe zij erover denken om zo een vrij onafhankelijk beeld van te kunnen scheppen.
belangrijke beslissingen nemen op basis van goede gevoelens is ook niet (altijd) de juiste weg.quote:Op maandag 25 april 2005 13:25 schreef Alicey het volgende:
je kunt wel voorkomen dat je belangrijke beslissingen neemt op basis van negatieve gevoelens.
Ja dit zou wel moeten gaan werken. Dit neemt echter totaal niet weg dat het moeilijk (en ergens onnatuurlijk) is om zo te leven en keuzes te maken en hence is het te begrijpen dat mensen elkaar naar het leven staan bij een scheiding!quote:Op maandag 25 april 2005 13:25 schreef Alicey in Wonderland het volgende:
Prima methode
Zeker niet. Ook als ik het gevoel heb dat ik erg optimistisch ben las ik meestal een 2 dagen bedenktermijn in.quote:Op maandag 25 april 2005 13:30 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
belangrijke beslissingen nemen op basis van goede gevoelens is ook niet (altijd) de juiste weg.
Jankenquote:Op maandag 25 april 2005 13:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
overigens...belangrijke beslissingen niet nemen op basis van slechte gevoelens is ook niet okquote:Op maandag 25 april 2005 13:32 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zeker niet. Ook als ik het gevoel heb dat ik erg optimistisch ben las ik meestal een 2 dagen bedenktermijn in.
Het zwelgen in zelfmedelijden is volgens mij een van de moeilijkste spiralen om uit te komen, maar als het je lukt heb je daaar zeker profijt van!quote:Op maandag 25 april 2005 13:25 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je kunt wel stil staan bij je gevoel, en zorgen dat niet-constructieve gevoelens geen deel uitmaken van je besluitvorming. Ik ken zelf ook negatieve gevoelens, en kan als ik een slechte bui heb ook jankend met een "de hele wereld is tegen mij"-gevoel de meest vreselijke dingen bedenken.
Ik ben daar voor mezelf nog niet helemaal uit. Mijn ratio en gevoel botsen ook nog wel eens met elkaar en dat is moeilijk om op iemand anders over te brengen. Zeker als die het tegenovergestelde denkt/voelt. Maar het leven op zich: niet alles is negatief en niet iedereen is tegen je. Ik kan nu echt wel weer genieten van kleine dingen.quote:Ik vind leven op gevoel zelf heerlijk.
Inderdaad. Soms las ik bewust even een 'adempauze' in voordat ik belangrijke beslissingen neem.quote:Maar zoals ik zeg, negatieve gevoelens bereik je niets mee. Het gevoel zelf kun je vaak niets tegen doen, maar je kunt wel voorkomen dat je belangrijke beslissingen neemt op basis van negatieve gevoelens.
"Alicey in Wonderland"quote:Op maandag 25 april 2005 13:31 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ja dit zou wel moeten gaan werken. Dit neemt echter totaal niet weg dat het moeilijk (en ergens onnatuurlijk) is om zo te leven en keuzes te maken en hence is het te begrijpen dat mensen elkaar naar het leven staan bij een scheiding!
quote:Op maandag 25 april 2005 13:32 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Janken![]()
Gewoon twee dagen de situatie overzien en dan pas bekijken wat je eraan kunt doen en de beslissing nemen
mja, over 2 dagen zijn wij alweer 4 topics verderquote:Op maandag 25 april 2005 13:36 schreef Alicey het volgende:
[..]Over 2 dagen een postsessie van Lupa
Op het moment zelf lukt het mij ook nooit, hoe goed ik ook nadenk en weet dat het onzinnig is waar ik mee bezig ben. Ik kan wel voorkomen dat het in de toekomst verdere gevolgen heeft.quote:Op maandag 25 april 2005 13:35 schreef Blinky het volgende:
[..]
Het zwelgen in zelfmedelijden is volgens mij een van de moeilijkste spiralen om uit te komen, maar als het je lukt heb je daaar zeker profijt van!
Ik denk niet dat dat echt moeilijk is.. Ik denk dat iedereen voortdurend dat soort conflicten heeft. Ratio is verder ook niet absoluut, het hangt er ook maar net van af hoeveel je van een situatie kunt overzien, en vaak is dat ook maar een klein deel..quote:Ik ben daar voor mezelf nog niet helemaal uit. Mijn ratio en gevoel botsen ook nog wel eens met elkaar en dat is moeilijk om op iemand anders over te brengen.
Ik denk zelf dat juist in kleine dingen geluk zit.quote:Zeker als die het tegenovergestelde denkt/voelt. Maar het leven op zich: niet alles is negatief en niet iedereen is tegen je. Ik kan nu echt wel weer genieten van kleine dingen.
Dus je begrijpt het gevoel wel maar zou het zelf anders doen (althans dat denk je op dit moment. Altijd gissen hoe je reageert als je echt in zo'n situatie terechtkomt)?quote:Op maandag 25 april 2005 13:35 schreef Alicey het volgende:
Niemand heeft ook ooit beweerd dat leven makkelijk is.Keuzes maken en "afwegen" van gevoel/ratio is iets wat je je hele leven doet. Ik "kies" ook niet altijd voor mijn verstand. Het enige wat ik probeer is datgene te doen wat het meeste lijkt op de weg naar geluk.. Maar ook dat is een "probeer" die soms fout kan gaan.
Wat bedoel je precies? Heb je een voorbeeld?quote:Op maandag 25 april 2005 13:33 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
overigens...belangrijke beslissingen niet nemen op basis van slechte gevoelens is ook niet ok
Ik begrijp dat die gevoelens er zijn, en kan ook begrijpen dat iemand zich er tijdelijk door laat leiden. Op een gegeven moment zou gezond verstand het echter weer over moeten nemen lijkt mij..quote:Op maandag 25 april 2005 13:39 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Dus je begrijpt het gevoel wel maar zou het zelf anders doen (althans dat denk je op dit moment. Altijd gissen hoe je reageert als je echt in zo'n situatie terechtkomt)?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |