quote:
Op maandag 25 april 2005 13:16 schreef livEliveD het volgende:[..]
En die reden doel ik nu juist op. Je kunt gevoel niet makkelijk afbreken met het rationele. Alles doe je uit gevoel. Het rationele is slechts een vorm van planning om positief gevoel te bereiken.
Je kunt wel stil staan bij je gevoel, en zorgen dat niet-constructieve gevoelens geen deel uitmaken van je besluitvorming. Ik ken zelf ook negatieve gevoelens, en kan als ik een slechte bui heb ook jankend met een "de hele wereld is tegen mij"-gevoel de meest vreselijke dingen bedenken. Uiteindelijk doe ik die dingen echter niet, omdat ze niet constructief zijn. Als ik een beslissing moet nemen terwijl ik negatieve gevoelens voel opkomen wacht ik ook altijd 2 dagen. In die 2 dagen kan ik het dan allemaal helder bekijken..
Misschien ben ik apart hiermee, maar ik geloof niet dat het iets bovenmeselijks is. Iedereen kan leren omgaan met negatieve gevoelens, en de schade er van beperken.
quote:
En voelt het niet goed als je het laat staan? Gevoel is de motor van de mens en dat rationaliseer je niet weg
Ik vind leven op gevoel zelf heerlijk.
![]()
Maar zoals ik zeg, negatieve gevoelens bereik je niets mee. Het gevoel zelf kun je vaak niets tegen doen, maar je kunt wel voorkomen dat je belangrijke beslissingen neemt op basis van negatieve gevoelens.