quote:
Ik ook niet !
![]()
quote:
Mensen van een ander ras (we kunnen hier ook praten over "ethnosociale groep": maar een neger is een neger) hebben vaak ook een heel andere culturele achtergrond. Dat betekent dat ze met een voor ons afwijkend normenkader leven en werken. Ook veel symboliek is daaraan gekoppeld. Het zorgt ervoor dat communicatie veel moeilijker is met iemand uit een andere cultuur. Dat zal voor twee vuilnismannen weinig uitmaken (of misschien ook wel, ik weet het eigenlijk niet) maar in mijn werk is dat funest, daar moeten we met een klein team dicht op elkaar werken en elkaar blind kunnen vinden, misverstanden kosten veel geld.
Als ik dus bijv. een solicitant moet beoordelen dan zal ik zijn of haar ethnosociale achtergrond zeker mee laten wegen. En als je het zo zegt klinkt dat niet onlogisch of onredelijk, maar als je dat "ras" noemt natuurlijk wel.
mja, ik denk inderdaad niet dat je het ras kunt noemen, want als iemand maar lang genoeg meedraait en mee wil draaien in "onze" etnosociale groep heb je al snel een stuk minder problemen. ik kijk alleen al naar de (dan wel) half-surinaamse vriend van m'n zus die op sommige gebieden "nederlandser" is dan ik.
quote:
En dat strekt zich ook uit naar buiten mijn werksituatie. Als ik bij de gemeente een rij uit moet kiezen voor een vergunning of zo, dan ga ik liever niet in de rij staan waar een gekleurde meneer of mevrouw achter de balie zit. Omdat mijn ervaring is dat die je altijd afsnauwen, ongeinteresseerd zijn, onduidelijk spreken of de taal slecht beheersen en altijd dominant op je neer willen kijken. Dus als ik kan kiezen ga ik liever in de rij staan bij de blanke meneer of mevrouw.
ik heb daar geen opvallende verschillende ervaring mee. misschien zijn het vooral de slechte ervaringen die jij hiermee hebt. misschien dat jij deze mensen door jouw (voor)oordeel ook op een bepaalde manier tegemoet treedt en heb jij altijd andere rassen voor je die eenzelfde idee hebben over "ons" ras of over onze etnosociale groep.
![]()
quote:
Ik heb liever ook geen mensen met een andere ethnosociale achtergrond als buren. Omwille van dezelfde problemen met communicatie enzo. Ik vind het wel prettig om met mijn buren een goede band te hebben, en in mijn ervaring gaat dat met mensen van een andere ethnosociale groep toch minder makkelijk.
ik heb het liefst helemaal geen buren, maar ik heb van geen van mijn buren echt last. alleen de nederlandse buren die nog wel eens zeuren over kleine onbelangrijke zaken
![]()
quote:
En zo kan ik nog wel even doorgaan, over gekleurde artsen en verleegsters in het ziekenhuis, of negroide taxichauffeurs, maar het komt eigenlijk telkens op hetzelfde neer: vanwege een veel smallere basis aan symbolen en waarden van gelijke betekenis is communicatie steeds moeilijker dan als ik in dezelfde situatie met iemand van mijn eigen ethnosociale groep zou zitten.
Nu ben ik iemand die communicatie erg belangrijk vind, en dus gevoeldig is voor de kwaliteit van die communicatie. Wellicht dat ik om die reden dan ook liever niet met mensen van een ander "ras" omga.
volgens mij heb je al met al gewoon een aantal slechte ervaringen waar je je op focust.
ik zou ook niet graag de Tokkies naast me hebben wonen of andere mensen die ik tegenkom in de SBS6 series. En dat zijn vaak mensen van dezelfde so-called etnosociale groep of ras. Dan liever een nette turk, marokkaan of surinamer met een baan met af en toe wat salsa muziek ipv Fransie Bauer