abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85392243

De geschiedenis:

'Huizenprijzen dalen 20%'
'Huizenprijzen dalen 20%' #2
'Huizenprijzen dalen 20%' #3
Huizenprijzen dalen 20% deel 3
'Huizenprijzen dalen 20%' #4
'Huizenprijzen dalen 20%' #5: De daling is begonnen
Huizenmarkt #6: kopers staken, verkopers geven niet toe.
Huizenmarkt #7: waar de markt muurvast zit
Huizenmarkt # 8: Woningmarkt totaal ingestort
De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.
Huizenmarkt #10 waar nog steeds een stijging waarneembaar is
Huizenmarkt #11 Woningen in de ramsj?
Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?
Huizenmarkt #13 Ongeluksgetal? Of blijft het nog stabiel?
Huizenmarkt #14 Waar de meningen verdeeld zijn...
Huizenmarkt #15 Is 't al tijd voor stimuleringsmaatregelen?
Huizenmarkt #16: Waar makelaars hun aanbod photoshoppen
Huizenmarkt 17. Is er verschil in Koop en Huur?
De Huizenmarkt #18: Waar de tophypotheken worden afgeschaft
De Huizenmarkt #19: Waar de tophypotheken toch nog mogen
De Huizenmarkt #20: Waar de bubble in stand moet blijven
De Huizenmarkt #21 Over sukkels en fundimentalisten
De Huizenmarkt #22: waar het CDA de de HRA wil beperken
De Huizenmarkt #23: Waar het er heet aan toe gaat
De Huizenmarkt #24
Huizenmarkt deeltje 25
De Huizenmarkt #26: De discussie gaat door
De Huizenmarkt #27: Fundamenteel discusiëren
Huizenmarkt #28: Stilte voor de storm?
Huizenmarkt #29: Stilstand is achteruitgang!
Huizenmarkt #30: Waar er nog steeds mensen in fase 2 zitten
De Huizenmarkt #31 - Waar de koopjes worden gevonden
De Huizenmarkt 32: Waar 6% in 18 maanden een bubble is
Huizenmarkt #33: Waar de boerderijen in Brabant nog verkopen
Huizenmarkt# 34: De woningmarkt vrij maken of niet?
Huizenmarkt #35: Speculeer hier over wijzigingen HRA
Huizenmarkt #36: Vol verwachting klopt ons hart
Huizenmarkt #37: Waar we ingesneeuwd raken
Huizenmarkt #38 Waar we bullshit verkopen, en anderen dissen
Huizenmarkt #39: Waar aflossen weer de norm wordt?
Huizenmarkt #40: Vals plat
Huizenmarkt #41: Waar heen leidt de weg...
Huizenmarkt #42: 'Geen verdere prijsdaling woningen'
Huizenmarkt #43: Wat doet de lokale politiek aan de crisis?
Huizenmarkt #44: We waar we vrolijk van baan wisselen
Huizenmarkt #45: Bevinden we ons in het oog van de storm?
Huizenmarkt #46: Waar de hippies het nog niet kunnen
Huizenmarkt deeltje 47: Waar de prijzen 50% dalen
Huizenmarkt #48: Waar de HRA-beperking in zicht is
Huizenmarkt #49: Afschaffen HRA? Huizenprijs -13%!
huizenmarkt #50: Jubileum uitgave
Huizenmarkt deeltje 51: -51% wordt gehaald. Let maar op!!!!
Huizenmarkt # 52: Waar de politieke strijd losbarst?
Huizenmarkt #53: Het word in ieder geval een mooie zomer
huizenmarkt #54: Groene blaadjes aan de bomen
Huizenmarkt deel 55: EU wil de sociale huursector beperken
Huizenmarkt #56: Rabo ziet ´t helemaal zitten.
Huizenmarkt #57: waar de prijs harder daalt dan de euro
Huizenmarkt #58: Duizenden gaan in de problemen komen
Huizenmarkt #59: De huizenprijzen blijven nog jaren dalen
Huizenmarkt #60: Waar de bouwproductie is gehalveerd.
Huizenmarkt #61: Troll country
Huizenmarkt #62: nieuw kabinet ver weg, onzekerheid troef.
Huizenmarkt #63: Het word een hete zomer, koop een caravan!
Huizenmarkt #64: Hoe stevig is de fundering?
Huizenmarkt #65 Waar de Griekse zon in Nederland opkomt
Huizenmarkt #66: waar we zakken als een veertje
Huizenmarkt #67: rechts kabinet? Renteaftrek veilig.
Huizenmarkt #68: Alles over rechts?
Huizenmarkt #69: Waar de 'communisten' de macht grijpen.
Huizenmarkt #70: Waar alleen de crisis staat als een huis

Laatste post:
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:59 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Hij stijgt ja maar is altijd nog historisch laag. Ik zeg nergens dat het aantal werklozen afneemt, ik verwacht het wel volgend jaar, maar de afgelopen tijd is het hoger geworden echter is het nogal altijd zeer laag historisch gezien. Lezen....

Een verdere daling als hij al zo laag staat in de huidige economie zou ook erg vreemd zijn...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:09:35 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85392616
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:38 schreef eleusis het volgende:
Dat hangt er maar helemaal van af hoe lang je van plan bent op die plek te blijven, hoe je verwachting van het prijzenverloop is, en of er onderhoud bij komt (op ons oude stulpje hadden we gewoon even een strop van 15k+, dat mag je cash betalen). Op de heel lange termijn is kopen altijd beter, net als de aandelenmarkt (die doet het nog beter), maar op korte termijn is het gewoon een risicovolle positie met een enorme transactiekost, en dan kan je je afvragen of je vindt dat de huizenmarkt een goede gok is.
Juist op de hele lange termijn zijn er genoeg omstandigheden denkbaar waarbij je een tijdje de kosten niet kan opbrengen.
censuur :O
pi_85394064
Amsterdam moet de ruimte die ze wilden gebruiken voor koopappartementen gebruiken voor huurwoningen of zo
When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.
pi_85395087
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja, op het communistische af, zo ongeveer.
Idd, lijkt de HRA wel
pi_85395295
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:59 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Hij stijgt ja maar is altijd nog historisch laag. Ik zeg nergens dat het aantal werklozen afneemt, ik verwacht het wel volgend jaar, maar de afgelopen tijd is het hoger geworden echter is het nogal altijd zeer laag historisch gezien. Lezen....
Historisch laag wil ik het niet noemen. Procentueel misschien, maar historisch gezien zijn er nog nooit zo veel inwoners in Nederland geweest. Derhalve is het aantal werklozen nog altijd hoog.
quote:
Een verdere daling als hij al zo laag staat in de huidige economie zou ook erg vreemd zijn...
Een verdere daling van wat? De werkloosheid of huizenprijzen? Het eerste zou inderdaad vreemd zijn, aangezien er nog weinig tot geen verbetering is in de economie. De huizenprijzen kunnen echter nog altijd verder dalen.

De enige positieve economische cijfers komen van de export. De binnenlandse markt (de consument dus) geeft nog immer geen geld uit. Het aantal autoverkopen is weer ingestort, na dat de slooppremie "op" was. Er worden nog steeds heel weinig huizen verkocht. Er worden nog steeds mensen (massaal) ontslagen. Etc, etc, etc.

Ik zie geen enkele reden waarom de huizenprijzen niet nog verder zouden kunnen dalen.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:37:46 #6
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85398859
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 15:11 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Historisch laag wil ik het niet noemen. Procentueel misschien, maar historisch gezien zijn er nog nooit zo veel inwoners in Nederland geweest. Derhalve is het aantal werklozen nog altijd hoog.
[..]

Een verdere daling van wat? De werkloosheid of huizenprijzen? Het eerste zou inderdaad vreemd zijn, aangezien er nog weinig tot geen verbetering is in de economie. De huizenprijzen kunnen echter nog altijd verder dalen.

De enige positieve economische cijfers komen van de export. De binnenlandse markt (de consument dus) geeft nog immer geen geld uit. Het aantal autoverkopen is weer ingestort, na dat de slooppremie "op" was. Er worden nog steeds heel weinig huizen verkocht. Er worden nog steeds mensen (massaal) ontslagen. Etc, etc, etc.

Ik zie geen enkele reden waarom de huizenprijzen niet nog verder zouden kunnen dalen.
Wat is dat nou voor een geneuzel, ik heb gewoon gelijk. En dan begin je ineens dat het absolute aantal hoog is omdat we veel inwoners hebben, ja duh....
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:31:01 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85401484
quote:
'Tweede huis moet beschikbaar worden gesteld'

AMSTERDAM - Mensen die een klein, tweede huis in Amsterdam hebben, moeten van de gemeente hun appartement beschikbaar stellen voor de sociale huurvoorraad. Dat meldt De Telegraaf.
Wie niet meewerkt, krijgt een dwangsom. Volgens de krant kost een woning in de hoofdstad minstens 200.000 euro.
Dat betekent maandelijkse hypotheeklasten van meer dan 1000 euro per maand. Dat is ver boven de maximale huurprijs van 548 euro die de gemeente vaststelt.
© NU.nl
Precies dit soort dingen is de reden waarom ik liever niet in onroerend goed beleg. Onroerend goed is niet verplaatsbaar als de overheid vervelend gaat doen. Je bent als onroerend goed belegger feitelijk een gijzelaar van de overheid/ de linksen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:51:04 #8
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85402213
Volgende stap: inkwartiering van armlastige werkenden bij groot-wonende babyboomers.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 18:16:43 #9
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85403048
Maar wat ik niet begrijp: waarom sturen ze AOW-wers, WAO-ers en langduring werklozen die een sociale huurwoning bezetten, niet naar Delfzijl? Woonruimte genoeg daar.
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 18:18:05 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85403107
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 18:16 schreef droom_econoom8 het volgende:
Maar wat ik niet begrijp: waarom sturen ze AOW-wers, WAO-ers en langduring werklozen die een sociale huurwoning bezetten, niet naar Delfzijl? Woonruimte genoeg daar.
Dat is de linksstemmende doelgroep van de gemeente...
pi_85403148
quote:
Of bied ze die woning gratis aan
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
pi_85421848
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 18:19 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Of bied ze die woning gratis aan
Yep. Een soort van uberhuurtoeslag zeg maar... :X
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_85424201
quote:
Appartement in Florida voor prijs gezinswagen
Dankzij kredietcrisis zijn er in VS enorme koopjes te doen

vrijdag 06 augustus 2010
Auteur: Werner Rommers

Voor de prijs van een gezinswagen koop je in Florida tegenwoordig al een appartement mét zwembad. 'De vastgoedprijzen hier blijven maar zakken', bevestigt Vlaming Koen Roelens, die in Florida een vastgoedkantoor uitbaat.

Amerikaanse media, waaronder CNN, kwamen gisteren met voorbeelden op de proppen van eenkamerappartementen met een gemeenschappelijk zwembad. Vijf jaar geleden voor 87.000 euro verkocht, vandaag te koop voor nog geen 20.000 euro, een prijsdaling van bijna 80 procent. Je vindt gelijkaardig geprijsde appartement trouwens niet alleen in het zonovergoten Florida, maar ook aan de westkust in Californië.

De vastgoedmakelaars die CNN citeert, beklemtonen dat deze panden niet in verpauperde wijken liggen, maar in aangename buurten. Enig minpunt is dat de meeste van deze flats al een tijdje leeg staan en dus wat opknapwerk kunnen gebruiken. Maar met een vastgoedmarkt die niet anders kan dan ooit weer herleven, lijkt de aankoop van zo'n flat alvast een betere investering dan een nieuwe auto, die alleen maar aan waarde verliest, aldus nog de Amerikaanse nieuwszender.

Prijzen gekelderd
De Amerikaanse vastgoedmarkt doet het sinds de wereldwijde kredietcrisis barslecht, en de heropleving die voor dit jaar was voorspeld, is compleet uitgebleven. Meer nog, de prijzen zijn opnieuw een beetje gezakt. Volgens de National Association of Realtors (NAR) is de gemiddelde prijs van een huis in de VS sinds 2007 met 23 procent gedaald, die van appartementen met een kwart. Gemiddelden zijn dat, want in Sacramento (Californië) zijn de prijzen van appartementen met zelfs 59 procent gekelderd.

'De oorzaak is tweeledig', zegt vastgoedmakelaar Koen Roelens, die al bijna tien jaar in Florida woont. 'Toen de economie op volle toeren draaide, is er enorm in vastgoed geïnvesteerd, waardoor er in sommige gebieden een groot overaanbod is ontstaan. Met de crisis wil niemand nog dergelijke appartementen, die heel vaak als tweede verblijf dienen. En dus zijn er enorme koopjes te doen.'

Overaanbod
Ook op de huizenmarkt trouwens, al zijn de prijsdalingen daar niet zo extreem. 'Maar voor de prijs van een rijhuis in België, zo'n 200.000 euro, heb je in Florida al snel een villa die in Brasschaat niet zou misstaan', aldus nog Roelens. 'Ook hier bestaat er een overaanbod, vermits door de kredietcrisis vele Amerikanen hun huizenhoge hypotheken niet meer konden betalen en die woningen weer in handen van de banken vielen. Er staan echt duizenden villa's leeg, waardoor kandidaat-kopers heel laag kunnen bieden.'

Dat bevestigt ook Marc De Vlieger, een andere Vlaming in Florida. 'Voor het geld dat je in België kwijt bent voor een heel gewoon huis, koop je hier - op dit moment - letterlijk een paleis, met alles erop en eraan.'

En beterschap zit er niet meteen aan te komen. 'Wat Florida betreft, doet de economie het nog steeds barslecht', zeggen beiden.

Veel buitenlanders wagen nu hun kans om in Amerika in vastgoed te investeren 'De laatste twee jaar heb ik toch zeker al zo'n veertig Belgen begeleid die hier voor een prijsje in vastgoed hebben geïnvesteerd.' Of dat volledig risicoloos is? Roelens: 'Mij hoor je niet zeggen dat we nu met bodemprijzen zitten. Anderzijds: veel lager kunnen de prijzen echt niet meer zakken.'
bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GV42TNAPR
pi_85425213
quote:
Mensen daar heen sturen kan natuurlijk niet, je kunt wel de huur prijzen vrijlaten. Dan kun je kiezen, of met je aow op een flatje in amsterdam-oost of een rijtjeshuis in delfzijl.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 09:12:53 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85425429
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 08:59 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Mensen daar heen sturen kan natuurlijk niet, je kunt wel de huur prijzen vrijlaten. Dan kun je kiezen, of met je aow op een flatje in amsterdam-oost of een rijtjeshuis in delfzijl.
Ergens is het redelijk belachelijk dat een steuntrekker in hartje Amsterdam precies hetzelde aan huur kwijt is (na huurtoeslag) als een steuntrekker in Schubbekutteveen, terwijl de werkende man in Amsterdam vele malen meer huur moet betalen dan de werkende in Schubbekutteveen!
De banen zitten in de Randstad, in combinatie met tekorten aan woningen maakt dat de huizen veel duurder. Tot zover best logisch, mensen willen bij hun baan in de buurt wonen. Het gaat echter mis als mensen die niet willen werken gesubsidieerd dichtbij de banen wonen! Wat dat betreft zou er heel wat voor te zeggen zijn om sociale huurwoningen in de hele Randstad op te doeken, laat de mensen die van de bijstand leven maar een steuntrekkersenclave maken ergens waar toch ook geen werk te vinden is.
pi_85425737
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 09:12 schreef RemcoDelft het volgende:
laat de mensen die van de bijstand leven maar een steuntrekkersenclave maken ergens waar toch ook geen werk te vinden is.
Met als gevolg dat in die gebieden dan niemand nog een cent te makken heeft en de lokale middenstand ook een uitkering aan kan gaan vragen.
pi_85425823
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 17:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Precies dit soort dingen is de reden waarom ik liever niet in onroerend goed beleg. Onroerend goed is niet verplaatsbaar als de overheid vervelend gaat doen. Je bent als onroerend goed belegger feitelijk een gijzelaar van de overheid/ de linksen.
lasten van meer dan 1000 euro voor een huis van 2 ton?
pi_85425836
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 09:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Met als gevolg dat in die gebieden dan niemand nog een cent te makken heeft en de lokale middenstand ook een uitkering aan kan gaan vragen.
hebben ze al eens gedaan in drenthe, pakte niet echt goed uit :o
pi_85426442
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 01:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Logica van een baksteen :P

Spoiler: Je hebt gelijk. Mits je inderdaad in 2007 een huis hebt gekocht voor 200.000 en die nu EN moet verkopen EN er ook nog maar 182.000 voor kunt krijgen. Maar ja, het wordt allemaal een beetje erg afhankelijk van toeval zo he....

TIP: Met huren gooi je ELKE maand geld over de balk. Huur anders [quote]Op dinsdag 17 augustus 2010 01:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Logica van een baksteen :P

Spoiler: Je hebt gelijk. Mits je inderdaad in 2007 een huis hebt gekocht voor 200.000 en die nu EN moet verkopen EN er ook nog maar 182.000 voor kunt krijgen. Maar ja, het wordt allemaal een beetje erg afhankelijk van toeval zo he....

TIP: Met huren gooi je ELKE maand geld over de balk. Huur anders je wasmachine, droger, tv, bankstel en auto ook maar ;-)

[/quote] ook maar ;-)

In mijn omgeving is dat toch wel gewoon de realiteit, ik heb 3 jaar geleden de keuze gemaakt om te gaan huren en wil nu ergens anders/groter wonen, wat geen enkel probleem is. Vrienden van mij die 3 jaar geleden gekocht hebben zitten muurvast.

Het enige wat ik aan wil geven is dat het lang niet altijd voordelig is om te kopen. Zekers als starter niet en al helemaal niet op een markt waar de prijzen dalen.

TIP: stop met geld lenen voor wasmachine, droger, tv, bankstel en auto, Geld lenen kost geld!
eten!!!
  woensdag 18 augustus 2010 @ 10:11:06 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85426742
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 10:01 schreef janatwork het volgende:

[..]
TIP: stop met geld lenen voor wasmachine, droger, tv, bankstel en auto, Geld lenen kost geld!
Is het niet vreemd dat de overheid verplicht om "Geld lenen kost geld" bij advertenties te zetten voor lullige bedragen (100-20000 euro bijvoorbeeld), zelfs als het om een renteloze uitgestelde betaling gaat? Terwijl de serieus grote leningen (hypotheek) deze melding niet krijgen?
pi_85427134
quote:

Ergens is het redelijk belachelijk dat een steuntrekker in hartje Amsterdam precies hetzelde aan huur kwijt is (na huurtoeslag) als een steuntrekker in Schubbekutteveen, terwijl de werkende man in Amsterdam vele malen meer huur moet betalen dan de werkende in Schubbekutteveen!

De banen in de randstad zijn gemiddeld wel beter betaald dan in 'Schubbekutteveen', ik ken genoeg mensen die vanuit Schubbekutteveen naar de randstad toe rijden omdat ze daar voor een zelfde baan minstens 500 euro netto meer ontvangen.

quote:
De banen zitten in de Randstad, in combinatie met tekorten aan woningen maakt dat de huizen veel duurder. Tot zover best logisch, mensen willen bij hun baan in de buurt wonen. Het gaat echter mis als mensen die niet willen werken gesubsidieerd dichtbij de banen wonen! Wat dat betreft zou er heel wat voor te zeggen zijn om sociale huurwoningen in de hele Randstad op te doeken, laat de mensen die van de bijstand leven maar een steuntrekkersenclave maken ergens waar toch ook geen werk te vinden is.
Klinkt leuk... maar mensen die niet werken heb je overal, zowel in de randstad als in Schubbekutteveen. In jouw visie is het dus beter om deze allemaal op transport te zetten naar Schubbekutteveen :?
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  woensdag 18 augustus 2010 @ 10:44:23 #22
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85427569
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 10:27 schreef xenobinol het volgende:

[..]
Klinkt leuk... maar mensen die niet werken heb je overal, zowel in de randstad als in Schubbekutteveen. In jouw visie is het dus beter om deze allemaal op transport te zetten naar Schubbekutteveen :?
Laat ik het anders zeggen: zonder sociale huurwoningen (met 10+ jaar wachttijd) zouden ze zeker niet in hartje Amsterdam wonen.
pi_85429180
quote:
Florida: Mooi weer, lekkere wijven en een paleis voor twee ton?

ik ben binnenkort weg hier :W
pi_85429219
quote:

[..]

_O_
pi_85429293
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 10:11 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Is het niet vreemd dat de overheid verplicht om "Geld lenen kost geld" bij advertenties te zetten voor lullige bedragen (100-20000 euro bijvoorbeeld), zelfs als het om een renteloze uitgestelde betaling gaat? Terwijl de serieus grote leningen (hypotheek) deze melding niet krijgen?
Precies. Al die hypotheekbezitters hier lopen te janken over mensen met een creditcardschuld van 2K, maar moet je eens zien hoe zij d'r op dit moment voor staan met hun overgewaardeerde, muurvaste bakstenen _O-
pi_85429399
Alleen bij creditcard heet het 'geld opnemen' en bij een hypotheek 'overwaarde opnemen'.
pi_85429494
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 11:43 schreef Terrorizer het volgende:
Alleen bij creditcard heet het 'geld opnemen' en bij een hypotheek 'overwaarde opnemen'.
Bij een creditcard krijg je tenminste nog award miles ;) (niet bij een pauper Visa maar bij een Amex wel)
pi_85429929
Ik zou er niet teveel over piekeren.
pi_85430635
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 10:44 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Laat ik het anders zeggen: zonder sociale huurwoningen (met 10+ jaar wachttijd) zouden ze zeker niet in hartje Amsterdam wonen.
Hartje amsterdam binnen de grachtengordel zit toch bijna geen sociale verhuur meer.
pi_85430811
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 11:43 schreef Terrorizer het volgende:
maar als je overwaarde opneemt dan krijg je subsidie, dat heb je met de CC niet en de rente is veel hoger
When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 12:44:19 #32
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85431511
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 12:24 schreef Foksnor het volgende:

[..]

maar als je overwaarde opneemt dan krijg je subsidie, dat heb je met de CC niet en de rente is veel hoger
Lul niet, alleen als je overwaarde gebruikt voor woningverbetering krijg je HRA. Anders echt niet.

Ja vroeger, maarja we leven nu he.
and made it rain upward
pi_85438819
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 12:44 schreef Sjabba het volgende:

Genoeg BB'ers die er flink van geprofiteerd hebben :X
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 15:55:24 #34
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85439539
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 15:39 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Genoeg BB'ers die er flink van geprofiteerd hebben :X
Genoeg NL's die van de zilvervloot geprofiteerd hebben
Genoeg NL's die vand e slavernij geprofiteerd hebben.

Hij zegt iets wat volledig achterhaalt is dus zet ik dat recht. Sommige maken dit topic echt een soort lukraak ik roep maar wat. Volgens mij heeft DAM een ban want die hoor ik al even niet gelukkig.
and made it rain upward
pi_85440485
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 12:44 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Lul niet, alleen als je overwaarde gebruikt voor woningverbetering krijg je HRA. Anders echt niet.

Ja ook dat stukje van de HRA heeft de VVD geregeld, net als de introductie van het mmaximum bijlenen, dus vertrouw niet op het laatste beetje HRA
  woensdag 18 augustus 2010 @ 16:29:17 #36
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85440954
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 16:17 schreef Foksnor het volgende:

[..]

Ja ook dat stukje van de HRA heeft de VVD geregeld, net als de introductie van het mmaximum bijlenen, dus vertrouw niet op het laatste beetje HRA
Doe ik dat dan?

Jij lult uit je nek wederom.
and made it rain upward
  woensdag 18 augustus 2010 @ 17:17:09 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85442911
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 15:55 schreef Sjabba het volgende:

Volgens mij heeft DAM een ban want die hoor ik al even niet gelukkig.
[Forum] Banmeldtopic - Nu in jullie MyAT
Mijn reisverslagen
pi_85444605
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
pi_85447756
quote:
Tot de kerst _O-
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  woensdag 18 augustus 2010 @ 21:02:14 #40
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85450765
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 19:50 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Tot de kerst _O-
Dan begint hij met Kerst met een schone lei, en wellicht denk ik na de kerst wel weer hetzelfde over zijn gedrag als voordat hij geband werd, maar natrappen terwijl iemand geband is, is niet bepaald chique. Hij kan zich nu immers niet verdedigen.

Zei hier iemand huizenmarkt?
pi_85455751
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 21:02 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Dan begint hij met Kerst met een schone lei, en wellicht denk ik na de kerst wel weer hetzelfde over zijn gedrag als voordat hij geband werd, maar natrappen terwijl iemand geband is, is niet bepaald chique. Hij kan zich nu immers niet verdedigen.

Naja veel huizenmarkt is er helaas niet, sowieso is er uberhaubt geen vastgoedmarkt. Ik ben wel echt een voorstander van fatsoenlijke bedragen (ofwel huizenprijzen moeten eigenlijk wel omlaag). Dit zie ik niet graag, omdat ik iedereen in de shit wil zien komen, maar gewoon om de markt eens goed op de rails te krijgen. Goede productie en aanbod die reageert op de vraag, fatsoenlijke herstructurering en meer bouw voor het individu.

Zomaar allerlei kavels vrijgeven door gemeentes om te gaan bouwen ben ik fel tegenstander van, al is het alleen maar omdat verrommeling nu al een probleem aan het worden is en ik het liefst belgische taferelen wil vermijden. Dalende grondprijzen zie ik dan wel weer graag, ze moeten dus de ontwikkelaar aan banden leggen en gemeentes moeten nu eens fatsoenlijk de exploitaties aanpassen.
pi_85456082
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 23:18 schreef inXs het volgende:

[..]

Naja veel huizenmarkt is er helaas niet, sowieso is er uberhaubt geen vastgoedmarkt. Ik ben wel echt een voorstander van fatsoenlijke bedragen (ofwel huizenprijzen moeten eigenlijk wel omlaag). Dit zie ik niet graag, omdat ik iedereen in de shit wil zien komen, maar gewoon om de markt eens goed op de rails te krijgen. Goede productie en aanbod die reageert op de vraag, fatsoenlijke herstructurering en meer bouw voor het individu.

Zomaar allerlei kavels vrijgeven door gemeentes om te gaan bouwen ben ik fel tegenstander van, al is het alleen maar omdat verrommeling nu al een probleem aan het worden is en ik het liefst belgische taferelen wil vermijden. Dalende grondprijzen zie ik dan wel weer graag, ze moeten dus de ontwikkelaar aan banden leggen en gemeentes moeten nu eens fatsoenlijk de exploitaties aanpassen.
Verrommeling ben ik niet bang voor, dat was vroeger ook niet zo toen wel veel losse kavels werden uitgegeven, je moet toch je houden aan de regels als goothoogte en algemeen aanzien

Het is hier geen België, vroeger niet en ook nu niet

[ Bericht 2% gewijzigd door Verburg_K op 18-08-2010 23:43:36 ]
pi_85458921
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 21:02 schreef droom_econoom8 het volgende:
Dat was in deel 1. Sindsdien gaat het over huurders die hun frustratie willen uiten over het feit dat ze niet kunnen kopen en derhalve de mensen die dat wel kunnen als low-life vorm afschilderen.

Ieder zijn meug zullen we maar zeggen. ;-)

quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 23:27 schreef Verburg_K het volgende:
Verrommeling ben ik niet bang voor, dat was vroeger ook niet zo toen wel veel losse kavels werden uitgegeven, je moet toch je houden aan de regels als goothoogte en algemeen aanzien
Ja, goothoogte en dergelijke zal helpen... Al eens aan de hoek van een pand t.o.v. van een ander pand en bv de kleur en stijl gedacht, alsmede het bouwmateriaal? (En nee, algemeen aanzien is daar een te ruim begrip voor, als je het daar niet mee eens bent definieer dat dan maar eens.)

quote:
Het is hier geen België, vroeger niet en ook nu niet
Dat is nog geen reden om je aandacht te laten verslappen en wel die kant op te gaan.
pi_85462338
quote:

[..]
Wat jij "verrommeling" noemt, noem ik variatie. De huidige Vinex-wijken met 10.000 dezelfde huizen waarbij je niet eens je voordeur een ander kleurtje mag geven van de welstandscommissie zijn nou ook niet bepaald charmant.
Als ik de eerder genoemde Duitse bestel-een-catalogus-huis-voorbeelden in gedachten neem, zou het helemaal niet misstaan om 30 verschillende vrijstaande huizen in een straat te hebben.
pi_85462362
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 08:23 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat jij "verrommeling" noemt, noem ik variatie. De huidige Vinex-wijken met 10.000 dezelfde huizen waarbij je niet eens je voordeur een ander kleurtje mag geven van de welstandscommissie zijn nou ook niet bepaald charmant.
Als ik de eerder genoemde Duitse bestel-een-catalogus-huis-voorbeelden in gedachten neem, zou het helemaal niet misstaan om 30 verschillende vrijstaande huizen in een straat te hebben.
Juist, variatie is juist noodzakelijk, het is juist de trend om variatie aan te brengen in nieuwbouwwijken, wel iets duurder in ontwerp, maar veel leuker
  donderdag 19 augustus 2010 @ 08:52:36 #46
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_85462730
quote:
Tot de kerst! Dat is lang. :D
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_85465235
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 08:52 schreef Zihuatanejo het volgende:

[..]

Tot de kerst! Dat is lang. :D
Kerstcadeautje :D

Ontopic

Huizenprijzen toch weer iets goedkoper
pi_85465667
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 10:42 schreef antfukker het volgende:

[..]

Kerstcadeautje :D

Ontopic

Huizenprijzen toch weer iets goedkoper
ja maar, ja maar, BAM cs hebben toch beloofd dat de prijzen niet verder konden dalen... toch?
pi_85466572
BAM heeft helemaal niks te zeggen.

Of ze gaan bouwen, prijzen omlaag.
Of ze gaan niet bouwen, prijzen gelijk en BAM zelf failliet.

:9
pi_85467135
quote:
Koopwoningen toch weer iets goedkoper Uitgegeven: 19 augustus 2010 09:49
Laatst gewijzigd: 19 augustus 2010 10:14

DEN HAAG - De prijzen van koopwoningen zijn in de maand juli wederom gedaald ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. In juli waren woningen gemiddeld 0,9 procent goedkoper, meldde het centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag.

© ANPDe prijsdaling is in de eerste zeven maanden van het jaar wel afgevlakt.

De afgelopen maand bleken alleen hoekwoningen waardevast; die waren ongeveer even duur als een jaar eerder.

Duurdere type

Vrijstaande huizen, over het algemeen het duurdere type woning, daalde met 2 procent het meest in prijs. In de provincies Utrecht, Friesland en Groningen waren de prijzen wel wat hoger dan een jaar eerder. In Friesland was dit al voor de vierde maand op rij het geval.

Ruim 12.000 bestaande huizen wisselde in juli van eigenaar. Dat is 7,5 procent minder dan in juli 2009. In de eerste zeven maanden van het jaar zijn wel meer huizen verkocht dan in de eerste zeven maanden van vorig jaar.

Vergeleken met de maand juni bleven de prijzen van huizen in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg in juli vrijwel gelijk, in de andere provincies werden huizen duurder.
Nog maar 30 jaar te gaan en we hebben jullie 50% daling gehaald.
pi_85467782
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 11:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nog maar 30 jaar te gaan en we hebben jullie 50% daling gehaald.
die 50% daling kun je op meerdere manieren berekenen. Ikzelf ben er van overtuigd dat de netto prijs idd 50% van de top zou moeten zijn.

Andere berekening is dat je rekening houdt met de inflatie. Dan is een prijsdaling van 4%, icm een inflatie van 1%, een daling van 5% (correct me if I'm wrong). Dat jaar op jaar komt vrij rap (relatief) op -50%.
pi_85468593
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 08:23 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ook variatie moet je 'ontwerpen' en plannen. En verrommeling is zeker niet hetzelfde. 30 verschillende vrijstaande woningen is ook geen punt, maar er moet wel enige structuur in worden aangebracht, niet perse in de architectuur, maar wel in de openbare ruimte, ontsluiting, groen, speelvoorzieningen, werkvoorzieningen etc etc. Ofwel de ligging van de bouwkavels, daar moet aan ontworpen worden, de architectuur die hier vervolgens op komt iets minder wellicht. Overigens zijn catalogus woningen niet bepaald het type dat een leuke sfeer oproept.

En het mooie in NL is dan ook nog, de plekken waar je wel echt vrije kavels hebt en je dus die 30 verschillende vrijstaande woningen krijgt, zeurt men over de wansmaak van de buren ;)
pi_85468954
Dit commentaar trof ik aan op de telegraaf site

quote:
Stop eens met dat negatieve gedoe en kom eens met iets positief voor de huizenmarkt.Ik ben al drie jaar bezig een normaal rijtjeshuis te verkopen. Belachelijk gewoon.
Y., Hillegom | 11:44 | 19.08.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik denk, ja je hebt gelijk, dat is zeker belachelijk, en hoe lang ben je nog van plan om te wachten ??? :')
pi_85469391
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 12:34 schreef Foksnor het volgende:
[..]

Ik denk, ja je hebt gelijk, dat is zeker belachelijk, en hoe lang ben je nog van plan om te wachten ??? :')
http://en.wikipedia.org/wiki/Greater_fool_theory ... helaas voor sommige dromers is dat afgelopen.
pi_85469579
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 12:22 schreef inXs het volgende:

[..]En het mooie in NL is dan ook nog, de plekken waar je wel echt vrije kavels hebt en je dus die 30 verschillende vrijstaande woningen krijgt, zeurt men over de wansmaak van de buren ;)
De een wil een boerderijtje en de ander is gek op modern en stijlvol, en samen is dat vreselijjk, maar goed dat de coniferen al snel een scheiding aanbrengen en dan is het beide opeens mooi
pi_85470724
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  donderdag 19 augustus 2010 @ 13:57:24 #57
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85471976
quote:
Stop eens met dat negatieve gedoe en kom eens met iets positief voor de huizenmarkt.Ik ben al drie jaar bezig een normaal rijtjeshuis te verkopen. Belachelijk gewoon.
Y., Hillegom | 11:44 | 19.08.10
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Dit is echt zo'n onzin. Als je een marktconforme prijs vraagt dan is het huis vandaag nog verkocht.
Mijn reisverslagen
  donderdag 19 augustus 2010 @ 13:58:07 #58
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_85472002
Nu ga je van Telegraafcommenters verwachten dat ze rationeel nadenken?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 19 augustus 2010 @ 14:00:19 #59
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85472101
Het is net zoiets als je ING aandelen te koop aanbieden met een limiet van ¤50 en dan klagen dat ze ze al 3 jaar te koop staan.
Mijn reisverslagen
  donderdag 19 augustus 2010 @ 16:35:04 #60
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_85478742
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 17:31 schreef SeLang het volgende:
'Tweede huis moet beschikbaar worden gesteld'

AMSTERDAM - Mensen die een klein, tweede huis in Amsterdam hebben, moeten van de gemeente hun appartement beschikbaar stellen voor de sociale huurvoorraad. Dat meldt De Telegraaf.
Wie niet meewerkt, krijgt een dwangsom. Volgens de krant kost een woning in de hoofdstad minstens 200.000 euro.
Dat betekent maandelijkse hypotheeklasten van meer dan 1000 euro per maand. Dat is ver boven de maximale huurprijs van 548 euro die de gemeente vaststelt.
© NU.nl

Bedoelen ze nu serieus dat iedereen die een appartement in Amsterdam in eigendom heeft maar hem niet als hoofdverblijfplaats gebruikt hem verplicht moet verhuren voor een halve fooi aan één of andere sociale huurtokkie?

Ik sta werkelijk met mijn oren te klapperen, kan dit zomaar?

Ter vergelijking:
Ik heb een appartement in Ho Chi Minh City maar zit voorlopig niet in Vietnam. Als mijn vrouw en ik hem besluiten te verhuren dan kunnen we dit doen.. aan wie we willen, voor hoe veel we willen en zo lang als we willen. Als we hem leeg willen laten staan om hem zelf een paar weken per jaar te gebruiken mag het echter ook. Dat is toch ook normaal? Het is ons appartement ffs. Ik zou werkelijk bloedlink zijn als ik hem plotseling onder dwang moest verhuren voor een appel en een ei aan een door de overheid aan te wijzen steuntrekker.

Toch is dit nu precies de situatie in A'dam?

Ongelooflijk.. Mao himself zou er trots op zijn, een appartement in A'dam kopen doen we dus ook niet meer :r
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_85479277
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 13:57 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit is echt zo'n onzin. Als je een marktconforme prijs vraagt dan is het huis vandaag nog verkocht.
Nou... denk niet dat men een hypotheek zo snel rond krijgt... ;)
  donderdag 19 augustus 2010 @ 20:44:07 #62
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85487800
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 12:34 schreef Foksnor het volgende:
[..]

Het heeft wel iets aandoenlijks, de naïeviteit van die mevrouw (waarom zou ik eigenlijk denken dat het een mevrouw is?): Denken dat de wereld stopt met beschouwingen van de woningmarkt omdat dat niet in haar belang is.
  donderdag 19 augustus 2010 @ 20:54:00 #63
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85488185
quote:

[..]

N...

België is een gezellig land waar het goed toeven is.

Maar als je tegen verrommeling bent (ik niet), zou de overheid juist 10 jaar voorruit moeten plannen en de kavels die daarbij horen gelijk vrij moeten geven. En dan zou de kavelprijs betaalbaar zijn. Maar dat doen gemeenten niet. Gemeenten zien kavels als inkomstenbron. Dus brengen gemeenten kaveltje voor kaveltje op de markt. Zonder samenhang. Zonder beleid. Zonder ruimtelijke ordening.
pi_85492768
Stelling: Een torenhoge huizenprijs is verkapte belasting op de burger.

Eens of niet?

Volgens mij wel, want het maakt alles in Nederland duurder, en de overheid incasseerd via verkoop grond, en hogere KK enz...
pi_85492993
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 22:48 schreef Emu het volgende:

Eens of niet?

Volgens mij wel, want het maakt alles in Nederland duurder, en de overheid incasseerd via verkoop grond, en hogere KK enz...
eensch
pi_85493044
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 22:48 schreef Emu het volgende:

Eens of niet?

Het is vooral een heel erg oneerlijk verdeelde belasting. De overheid heeft toch wel geld nodig voor wat voor dure projecten dan ook.
pi_85496248
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 20:54 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

België is een gezellig land waar het goed toeven is.

Maar als je tegen verrommeling bent (ik niet), zou de overheid juist 10 jaar voorruit moeten plannen en de kavels die daarbij horen gelijk vrij moeten geven. En dan zou de kavelprijs betaalbaar zijn. Maar dat doen gemeenten niet. Gemeenten zien kavels als inkomstenbron. Dus brengen gemeenten kaveltje voor kaveltje op de markt. Zonder samenhang. Zonder beleid. Zonder ruimtelijke ordening.
Er wordt ook 10 jaar vooruit geplant, alleen de verdienmodellen van de overheid en ontwikkelaars spelen hier eigenlijk niet tot slecht op in. Er worden ook visies gemaakt, maar als er vervolgens niemand van de marktpartijen behoefte heeft om met die visie mee te gaan besluiten gemeentes vrij vaak om dan toch maar op een plek iets toe te staan waar men wel iets wilt. Dat moet dus veranderen en ik hoop dus ook dat de crisis hier wat aan bij kan dragen. Overigens gebeurd dit nu wel mondjesmaat. Men snapt (eindelijk) dat we niet zo verder kunnen en dat een fasering die meer op particulieren gericht is beter kan gaan werken, het 'probleem' is alleen hiermee dat je de ontwikkelaar buitenspel zet. Hier heb ik totaal geen problemen mee, dit betekend immers dat er een partij minder is die geld wil graaien, maar dit betekend wel een andere denkwijze voor gemeentes en tja, zo snel gaat dat niet.
pi_85497031
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 00:12 schreef inXs het volgende:

[..]

Er wordt ook 10 jaar vooruit geplant, alleen de verdienmodellen van de overheid en ontwikkelaars spelen hier eigenlijk niet tot slecht op in. Er worden ook visies gemaakt, maar als er vervolgens niemand van de marktpartijen behoefte heeft om met die visie mee te gaan besluiten gemeentes vrij vaak om dan toch maar op een plek iets toe te staan waar men wel iets wilt. Dat moet dus veranderen en ik hoop dus ook dat de crisis hier wat aan bij kan dragen. Overigens gebeurd dit nu wel mondjesmaat. Men snapt (eindelijk) dat we niet zo verder kunnen en dat een fasering die meer op particulieren gericht is beter kan gaan werken, het 'probleem' is alleen hiermee dat je de ontwikkelaar buitenspel zet. Hier heb ik totaal geen problemen mee, dit betekend immers dat er een partij minder is die geld wil graaien, maar dit betekend wel een andere denkwijze voor gemeentes en tja, zo snel gaat dat niet.
zoals de grond in nederland wordt verdeeld, daar kan het voormalig communistische rusland nog een puntje aan zuigen. :D
pi_85497567
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 00:30 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

zoals de grond in nederland wordt verdeeld, daar kan het voormalig communistische rusland nog een puntje aan zuigen. :D
Tja kwalitatieve ruimte is schaars. Ik snap best dat 'men' alles vrij wil geven en ja ik ben het er ook mee eens dat er meer vrij gegeven moet worden, maar dit moet niet zonder visie gebeuren. Ondanks wat er af en toe gebeurd waar je je best voor mag schamen, heeft Nederland wel een reputatie op het gebied van RO en stedenbouw die we niet zomaar achter ons moeten laten.
pi_85499000
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 00:44 schreef inXs het volgende:

[..]

Tja kwalitatieve ruimte is schaars. Ik snap best dat 'men' alles vrij wil geven en ja ik ben het er ook mee eens dat er meer vrij gegeven moet worden, maar dit moet niet zonder visie gebeuren. Ondanks wat er af en toe gebeurd waar je je best voor mag schamen, heeft Nederland wel een reputatie op het gebied van RO en stedenbouw die we niet zomaar achter ons moeten laten.
je moet je serieus afvragen of meer grond vrijgeven hier nadelige effecten voor moet hebben. de huidige situatie zorgt voor de torenhoge schuldenlast en dat je je hele leven bezig bent om een redelijk normaal huis af te betalen. dat is pas erg.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 08:32:03 #71
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85501702
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 00:44 schreef inXs het volgende:

[..]

Tja kwalitatieve ruimte is schaars.
Wat noem jij "kwalitatieve ruimte"? Een huisje aan een meer of doorgaande sloot? Lijkt me ideaal, en als ik zo om me heen kijk zijn die locaties helemaal niet schaars, er zouden honderdduizenden huizen op toplocaties bij kunnen komen.
De huidige nieuwbouwwijken komen meestal aan de rand van de stad, op iets wat tot voor kort weiland was, Dat is zeker niet "kwalitatief" bijzonder.
pi_85502100
Ruimte hoeft ook niet kwalitatief te zijn, die moet je kwalitatief maken, door een juiste zonligging van de woning en een ruime kavelgrootte en wegen die beperkte snellheid hebben , daarnaast een hoge en groene afscherming van de snelweg
pi_85503103
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 08:59 schreef Foksnor het volgende:
Ruimte hoeft ook niet kwalitatief te zijn, die moet je kwalitatief maken, door een juiste zonligging van de woning en een ruime kavelgrootte en wegen die beperkte snellheid hebben , daarnaast een hoge en groene afscherming van de snelweg
Klopt, maar dit icm. gewoon kavels vrijgeven is lastig. Openbare ruimte moet collectief geregeld worden, de kavel is voor de persoon zelf. Infrastructuur moet worden aangelegd, zowel boven als ondergronds en dan nog de vraag hoe ver ga je. Iemand koopt een lekker stukje kavel in het weiland, maar persoon B en C en D en E etc besluiten dat ook maar te doen, weg rust... Ik ben het zeker eens met econoom dat dit wel de kosten aanzienlijk kunnen drukken, vooral omdat de ontwikkelaar ertussenuit wordt gehaald.Overigens is het al mogelijk om beperkt te bouwen in weilanden, als je de weg maar weet in het RO stelsel ;)
pi_85503838
Gewoon de huurprijzen vrijgeven, dat lost alles op! HRA in stand houden!
pi_85504014
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 09:53 schreef inXs het volgende:

[..]

Klopt, maar dit icm. gewoon kavels vrijgeven is lastig. Openbare ruimte moet collectief geregeld worden, de kavel is voor de persoon zelf. Infrastructuur moet worden aangelegd, zowel boven als ondergronds en dan nog de vraag hoe ver ga je. Iemand koopt een lekker stukje kavel in het weiland, maar persoon B en C en D en E etc besluiten dat ook maar te doen, weg rust... Ik ben het zeker eens met econoom dat dit wel de kosten aanzienlijk kunnen drukken, vooral omdat de ontwikkelaar ertussenuit wordt gehaald.Overigens is het al mogelijk om beperkt te bouwen in weilanden, als je de weg maar weet in het RO stelsel ;)
Kavels vrijgeven is erg simpel, ik ben zelf aanwezig geweest bij het indelen van nieuwe gronduitgiftes
Belangrijkste is het waterbeheer van sloten en regenafvoer , vervolgens is het intekenen
pi_85504471
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 10:33 schreef Foksnor het volgende:

[..]

Kavels vrijgeven is erg simpel, ik ben zelf aanwezig geweest bij het indelen van nieuwe gronduitgiftes
Belangrijkste is het waterbeheer van sloten en regenafvoer , vervolgens is het intekenen
Er moet gewoon een marktconforme prijs betaald worden. Wat jij zegt is totale onzin.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:52:30 #77
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85504503
Kan iemand die DAM/agte hierboven blokken?

http://www.nu.nl/economie(...)eemt-verder-toe.html

Ziet er weer ietsje beter uit. De bedrijven hebben gewoon mensen nodig, de winsten zijn er ook voorzichtig weer, enige constructieve probleem is het graaien en de aandeelhouders met korte termijn visie, dat kon ze nog wel eens een keertje opbreken.
and made it rain upward
pi_85504517
quote:
Dus stijgen de huizenprijzen ook weer naar een normaal niveau *O*
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 11:34:30 #79
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85505911
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 10:34 schreef Foksnor het volgende:

[..]

Hee DAM is er ook weer

Kloon tijdens ban, dan gaat-ie ook na de kerst niet meer mee mogen doen...

@Sjabba: wat is het constructieve probleeem van aandeelhouders met korte termijn visie? Waarom is het slecht als iemand even snel geld wil verdienen met aandelen? Dat is toch juist het hele idee achter aandelen?
Tenzij je dat hele systeem (waarbij mensen veel geld verdienen zonder zelf echt te werken) wilt aanpakken natuurlijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door RemcoDelft op 20-08-2010 12:04:43 ]
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 11:57:44 #80
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85506634
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 11:34 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Kloon tijdens ban, dan gaat-ie ook na de kerst niet meer mee mogen doen...

@Sjabba: wat is het constructieve probleeem van aandeelhouders met korte termijn visie? Waarom is het slecht als iemand even snel geld wil verdienen met aandelen? Dat is toch juist het hele idee achter aandelen?
Tenzij je dat hele systeem (waarbij mensen veel geld verdienen zonder zelf echt te werken) wilt aanpakken natuurlijk.
Aandelen is investeren in een bedrijf. Investeren moet in mijn ogen duurzaam gebeuren en dus lange termijn. Een gezond bedrijf is duurzaam. En dan geen foefjes van zgn topmannen om snel veel winst te boeken om zo te scoren bij de aandeelhouders en zelf dus een bonus of wat te cashen. Het maakt bedrijf op lange termijn kapot. Al dat geld dat eruit wordt gehaald. Een kleine dip kunnen ze dan niet meer aan.
and made it rain upward
pi_85506805
Alle posts over de mogelijk DAMkloon weggehaald, wordt geregeld.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 12:04:07 #82
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85506849
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 11:57 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Aandelen is investeren in een bedrijf. Investeren moet in mijn ogen duurzaam gebeuren en dus lange termijn. Een gezond bedrijf is duurzaam. En dan geen foefjes van zgn topmannen om snel veel winst te boeken om zo te scoren bij de aandeelhouders en zelf dus een bonus of wat te cashen. Het maakt bedrijf op lange termijn kapot. Al dat geld dat eruit wordt gehaald. Een kleine dip kunnen ze dan niet meer aan.
Aandelen is "snel geld verdienen", er zijn volgens mij weinig mensen die daadwerkelijk aandelen kopen met het doel het bedrijf te helpen: iedereen doet het voor z'n eigen portemonnee.
pi_85507136
http://www.crisiscasa.com/

Nu met 40% korting!
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 12:41:03 #84
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85508026
Na alle crisisverhalen over Spanje vind ik 40% korting niet indrukwekkend daar.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:13:18 #85
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85509277
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 14:00 schreef SeLang het volgende:
Het is net zoiets als je ING aandelen te koop aanbieden met een limiet van ¤50 en dan klagen dat ze ze al 3 jaar te koop staan.
Dat iemand ze voor dat bedrag te koop aanbied moet hij zelf weten. Maar deze mensen eisen ook nog van de staat, de provincie en de gemeente subsidiemaatregelen die deze verkoop wel mogelijk maken.

Stel dat ik ging eisen dat ING-aandelen voortaan in een belastingvrije box vielen (om de markt in stand te houden of zoiets), dan werd ik meteen voor gek verklaard. Maar als het over huizen gaat dan vind iedereen het normaal dat dit gebeurt.
The End Times are wild
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:32:28 #86
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85510032
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 13:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat iemand ze voor dat bedrag te koop aanbied moet hij zelf weten. Maar deze mensen eisen ook nog van de staat, de provincie en de gemeente subsidiemaatregelen die deze verkoop wel mogelijk maken.

Stel dat ik ging eisen dat ING-aandelen voortaan in een belastingvrije box vielen (om de markt in stand te houden of zoiets), dan werd ik meteen voor gek verklaard. Maar als het over huizen gaat dan vind iedereen het normaal dat dit gebeurt.
Je bedoelt een enkele Telegraaf lezer......
and made it rain upward
pi_85510979
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 13:32 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Je bedoelt een enkele Telegraaf lezer......
Doe maar eens de reacties bij een nieuwsbericht mbt afschaffing/inperking van de HRA op de FP lezen. Zul je zien dat niet alleen telegraaf lezers die waanideeën hebben.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:22:16 #88
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85511969
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 13:55 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Doe maar eens de reacties bij een nieuwsbericht mbt afschaffing/inperking van de HRA op de FP lezen. Zul je zien dat niet alleen telegraaf lezers die waanideeën hebben.
Maar deze mensen eisen ook nog van de staat, de provincie en de gemeente subsidiemaatregelen die deze verkoop wel mogelijk maken.
Dat is heel iets anders als het afschaffen of inperken van de hra.

De reactie waar ik op reageer is dat iemand wil dat de staat zorgt zijn zijn woning verkocht kan worden tegen een zelf bepaalde prijs.

Jij hebt het nu over mensen die niet eens willen verkopen maar ineens een behoorlijke lastenverhoging tegemoet zien.

Appels en peren.
and made it rain upward
pi_85512509
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 14:22 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Maar deze mensen eisen ook nog van de staat, de provincie en de gemeente subsidiemaatregelen die deze verkoop wel mogelijk maken.
Dat is heel iets anders als het afschaffen of inperken van de hra.

De reactie waar ik op reageer is dat iemand wil dat de staat zorgt zijn zijn woning verkocht kan worden tegen een zelf bepaalde prijs.

Jij hebt het nu over mensen die niet eens willen verkopen maar ineens een behoorlijke lastenverhoging tegemoet zien.

Appels en peren.
Nee hoor. Zonder HRA, of dat nu voor de huidige of enkel de nieuwe hypotheken gaat gelden, kan de koper minder hypotheek krijgen. Derhalve kan hij minder betalen voor een huis, dus kunnen de huidige bezitters niet verkopen voor de prijzen zoals bedacht door Grimm. Dat is een "argument" dat toch nog redelijk vaak naar boven komt.

Maar wel hebben de huizeneigenaren altijd de mond vol van het afschaffen van zaken als overdrachtsbelasting, huurwaardeforfait, etc. Blijkbaar willen zij dat het mes der overheid enkel in hun voordeel zal snijden.

Als er één groep in Nederland is die massaal gespeend is van elke realiteitszin, is dat de huizeneigenaren mbt hun "bezit".
pi_85512764
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 14:35 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Als er één groep in Nederland is die massaal gespeend is van elke realiteitszin, is dat de huizeneigenaren mbt hun "bezit".
Vraag eens aan een koeienboer wat hij vind van de landbouwsubsidie voor melk :) ;)

Of aan een suikerbieten boer wat hij vind van de importheffing op suiker uit Afrika :)

Maar als je echt naar ze luistert dan zijn ze niet blij met overheidsinterventie met subsidies en kortingen

[ Bericht 17% gewijzigd door Verburg_K op 20-08-2010 15:06:36 ]
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:48:03 #91
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85512968
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 14:35 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Nee hoor. Zonder HRA, of dat nu voor de huidige of enkel de nieuwe hypotheken gaat gelden, kan de koper minder hypotheek krijgen. Derhalve kan hij minder betalen voor een huis, dus kunnen de huidige bezitters niet verkopen voor de prijzen zoals bedacht door Grimm. Dat is een "argument" dat toch nog redelijk vaak naar boven komt.

Maar wel hebben de huizeneigenaren altijd de mond vol van het afschaffen van zaken als overdrachtsbelasting, huurwaardeforfait, etc. Blijkbaar willen zij dat het mes der overheid enkel in hun voordeel zal snijden.

Je redeneert nogal...
Je generaliseerd nogal....

Het gaat er vooral om dat de overheid duidelijkheid verstrekt. Wat heb je aan een overheid die geen lijn kan uitzetten...

En ik verkoop alleen mijn bezit als ik er de waarde voor terug krijg die ik wil hebben, niet alleen huis maar ook auto, oude pc enz. En anders houd ik het of geef ik het weg.

Dat jij het het dat niet waard vind is logisch anders had je het wel gekocht....
and made it rain upward
pi_85513602
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 14:48 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Je redeneert nogal...
Je generaliseerd nogal....
:Y, komt door veel ervaring met huizenbezitters. Zowel hier als IRL. Daarbij ga ik er vanuit dat de (meeste) mensen hier intelligent genoeg zijn om te realiseren dat ik categoriseer. En in elke categorie zijn er mensen die een andere mening hebben ;). Je hoeft niet altijd alles te nuanceren, toch?
quote:
Het gaat er vooral om dat de overheid duidelijkheid verstrekt. Wat heb je aan een overheid die geen lijn kan uitzetten...
Eens, maar voordat er duidelijkheid kan komen, moet er een kabinet komen.
quote:
En ik verkoop alleen mijn bezit als ik er de waarde voor terug krijg die ik wil hebben, niet alleen huis maar ook auto, oude pc enz. En anders houd ik het of geef ik het weg.

Dat jij het het dat niet waard vind is logisch anders had je het wel gekocht....
Als jij 10.000 euro zo vragen voor een oude PC met als argument dat PC's alleen maar meer geld worden en dit altijd zo door zal gaan, zal iedereen je voor gek verklaren.

Toch gebeurt dit wel op precies deze manier met huizen. De afschrijving op een huis is enkel lager.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:17:42 #93
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85514092
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 15:04 schreef RvLaak het volgende:

[..]

:Y, komt door veel ervaring met huizenbezitters. Zowel hier als IRL. Daarbij ga ik er vanuit dat de (meeste) mensen hier intelligent genoeg zijn om te realiseren dat ik categoriseer. En in elke categorie zijn er mensen die een andere mening hebben ;). Je hoeft niet altijd alles te nuanceren, toch?
[..]

Eens, maar voordat er duidelijkheid kan komen, moet er een kabinet komen.
[..]

Als jij 10.000 euro zo vragen voor een oude PC met als argument dat PC's alleen maar meer geld worden en dit altijd zo door zal gaan, zal iedereen je voor gek verklaren.

Toch gebeurt dit wel op precies deze manier met huizen. De afschrijving op een huis is enkel lager.
Boeie dat iedereen mij dan voor gek verklaart. Als ik vind dat ik hem niet voor minder weg doe, maakt het niet uit welke reden ik daarvoor heb.

Een huis is trouwens voor locatie, aanbod is gering, locatie gewild en je komt op de gekste prijzen. Je kan het beter met kunst vergelijken dan met een oude pc.....
and made it rain upward
pi_85518013
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 15:17 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Boeie dat iedereen mij dan voor gek verklaart. Als ik vind dat ik hem niet voor minder weg doe, maakt het niet uit welke reden ik daarvoor heb.

Een huis is trouwens voor locatie, aanbod is gering, locatie gewild en je komt op de gekste prijzen. Je kan het beter met kunst vergelijken dan met een oude pc.....
als je het niet verkocht krijgt dan is het te duur. zo simpel is het. :Y)
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:49:37 #95
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85522747
Gedwongen onderhoud voor particuliere woningmarkt: http://www.cobouw.nl/nieu(...)ere-woningmarkt.html

quote:
Nu nog reserveert 15 procent van de Verenigingen van Eigenaren geen geld voor onderhoud. Van de VvE's die dat wel doen reserveert ruim 60 procent te weinig.
Kortom, nog een stukje zeepbel: Als je een appartement koopt, kun je onverwacht welleens een grote rekening krijgen omdat je met een VVE geconfronteerd wordt die bankroet is!
pi_85522989
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 19:49 schreef droom_econoom8 het volgende:
Gedwongen onderhoud voor particuliere woningmarkt: http://www.cobouw.nl/nieu(...)ere-woningmarkt.html
[..]

Kortom, nog een stukje zeepbel: Als je een appartement koopt, kun je onverwacht welleens een grote rekening krijgen omdat je met een VVE geconfronteerd wordt die bankroet is!
Onzin natuurlijk. Voordat je een appartement koopt krijg je altijd eerst inzage in de financiën van de VvE.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 20:00:25 #97
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85523111
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 19:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Onzin natuurlijk. Voordat je een appartement koopt krijg je altijd eerst inzage in de financiën van de VvE.
Daar moet je dan naar vragen en over doorvragen. Alle notulen, polissen, correspondentie en financiële bescheiden nagaan. En dan maar hopen dat dat compleet is.

Hoeveel kopers zouden dat doen? Al die mensen met een effectenhypotheek waarschijnlijk niet.

Ga er maar vanuit dat hier lucht in zit!
pi_85528983
http://www.woonnieuws.nl/(...)&utm_campaign=nieuws

Het aanbod van woningen is in Amsterdam in het tweede kwartaal met 10 procent gestegen naar 5300, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De looptijd van een te koop staande woning nam in de hoofdstad toe van 40 naar 55 dagen.

Voor de complottheorie volgelingen :
Artikel op de nvm site kan niet gevonden worden ;)

http://nieuws.nvm.nl/actu(...)%2010%20procent.aspx

Er is een fout opgetreden
De pagina die u op onze site zocht kan helaas niet gevonden worden.
pi_85537258
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 19:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

ja en lezen dan ook dat ze 100 euro of meer per maand moeten betalen , die niet aftrekbaar is

Corporaties verkopen vaak flats met achterstallig onderhoud en een leeg saldo , er staat dan dat de VVE in oprichting is of nog opgericht moet worden
pi_85537434
http://www.nu.nl/economie(...)tudentenkamers-.html

De zoveelste poging om de bubbel in stand te houden.
Wederom geen oplossing maar een prijsopdrijvende maatregel.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_85537476
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 09:32 schreef fedsingularity het volgende:

_O- _O-

Hoe komen ze er op. weer een subsidie erbij _O-
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 09:45:06 #102
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85537549
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 20:00 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Daar moet je dan naar vragen en over doorvragen. Alle notulen, polissen, correspondentie en financiële bescheiden nagaan. En dan maar hopen dat dat compleet is.

Hoeveel kopers zouden dat doen? Al die mensen met een effectenhypotheek waarschijnlijk niet.

Ga er maar vanuit dat hier lucht in zit!
Jahoor, kopers verdiepen zich daar wel in en als ze dat niet doen is er een aankoopmakelaar. Je klets gewoon.
Het is een slechte zaak maar met je aankoopprijs kan je hier gewoon rekening mee houden.
and made it rain upward
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 10:45:18 #103
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85538254
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 15:17 schreef Sjabba het volgende:

[..]
Zie daar het werkelijke (door de overheid gecreeerde) probleem: de eerste levensbehoefte "huis" zou gewoon vergelijkbaar moeten zijn met een oude PC, niet met een Van Gogh!

quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 09:32 schreef fedsingularity het volgende:

quote:
Dat komt studenten tegemoet bij de vaak hoge huurprijzen, en zou tegelijkertijd woningcoöperaties stimuleren om meer woningen voor studenten te bouwen.
Net zoals de huidige huursubsidie zo mooi heeft geleid tot voldoende aanbod van sociale huurwoningen zeker 8)7 8)7 8)7
Subsidie verdwijnt direct in de zakken van de directeurs, en de beleggingen van de woningcorporaties. Ze hebben GELD ZAT om te bouwen, walgelijk dat de overheid deze clubs zoveel macht geeft om geld te verdienen aan problemen i.p.v. ze aan te pakken.
pi_85540240
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 09:45 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Jahoor, kopers verdiepen zich daar wel in en als ze dat niet doen is er een aankoopmakelaar. Je klets gewoon.
Het is een slechte zaak maar met je aankoopprijs kan je hier gewoon rekening mee houden.
Zelfs de notaris is verplicht hier aandacht aan te besteden. ;)
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 13:47:41 #105
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85541969
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 10:45 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Zie daar het werkelijke (door de overheid gecreeerde) probleem: de eerste levensbehoefte "huis" zou gewoon vergelijkbaar moeten zijn met een oude PC, niet met een Van Gogh!
[..]
Hoezo is het belangerijk dat een huis afschrijft?

Enne de overheid hoeft heus niet alles bereikbaar voor iedereen te maken. Je kan ook met minder genoegen nemen, een dak boven jke hoofd hoeft niet altijd een koopwoning te zijn.
and made it rain upward
pi_85543316
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 13:47 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Hoezo is het belangerijk dat een huis afschrijft?

Enne de overheid hoeft heus niet alles bereikbaar voor iedereen te maken. Je kan ook met minder genoegen nemen, een dak boven jke hoofd hoeft niet altijd een koopwoning te zijn.
alles schrijft af. of de koper betaalt, of de toekomstige kopers. op een gegeven moment is de woningmarkt gewoon te veel zeepbel. die zeepbel zitten we nu middenin; een huis is geen oneindige investering die altijd maar meer waard word terwijl het huis inmiddels achter alle feiten aanloopt.
pi_85544931
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 14:51 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

alles schrijft af. of de koper betaalt, of de toekomstige kopers. op een gegeven moment is de woningmarkt gewoon te veel zeepbel. die zeepbel zitten we nu middenin; een huis is geen oneindige investering die altijd maar meer waard word terwijl het huis inmiddels achter alle feiten aanloopt.
Volgens jouw redenatie zou de huurprijs elk jaar moeten dalen. Toch vindt iedereen het volstrekt normaal dat de huren elk jaar verhoogt worden. De vraag is niet of ze verhoogt worden, maar slechts met hoeveel.

Zolang de huren niet dalen, zullen de koophuizen dat ook niet doen. (Mensen kopen nu eenmaal omdat dat voordeliger is dan huren)
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 16:05:54 #108
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85545163
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 15:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
...
Zolang de huren niet dalen, zullen de koophuizen dat ook niet doen. ...
De huurprijzen dalen dan ook flink.
pi_85545656
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 15:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Volgens jouw redenatie zou de huurprijs elk jaar moeten dalen. Toch vindt iedereen het volstrekt normaal dat de huren elk jaar verhoogt worden. De vraag is niet of ze verhoogt worden, maar slechts met hoeveel.

Zolang de huren niet dalen, zullen de koophuizen dat ook niet doen. (Mensen kopen nu eenmaal omdat dat voordeliger is dan huren)
als je je huis onderhoudt wordt het niet elk jaar heel veel minder waard. tel daar inflatie bij op en je hebt je antwoord.
pi_85545678
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 16:05 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Alleen een enkeling profiteert daarvan. Miljoenen Nederlanders krijgen gewoon de jaarlijkse huurverhoging hoor. Het stukje overtuigd mij er in ieder geval niet van dat de huren op korte of langere termijn langs een groot deel van de linie zullen dalen. (Ik denk dat de komende 20 jaar dat niet eens voor gaat komen, wellicht zullen ze een jaar niet stijgen, maar dalen? :N )
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 16:29:00 #111
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85545743
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 16:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Alleen een enkeling profiteert daarvan. Miljoenen Nederlanders krijgen gewoon de jaarlijkse huurverhoging hoor. Het stukje overtuigd mij er in ieder geval niet van dat de huren op korte of langere termijn langs een groot deel van de linie zullen dalen. (Ik denk dat de komende 20 jaar dat niet eens voor gaat komen, wellicht zullen ze een jaar niet stijgen, maar dalen? :N )
Van lagere huizenprijzen profiteren ook alleen kopers.

Maar intussen stort de markt wel in. Get the facts.
pi_85545902
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 16:29 schreef droom_econoom8 het volgende:
Van lagere huizenprijzen profiteren ook alleen kopers.
Waarom zou een verkoper zakken met de prijs als hij dan duur moet gaan huren? (De uitzonderingen die door omstandigheden moeten verkopen buiten beschouwing gelaten)

quote:
Maar intussen stort de markt wel in. Get the facts.
Nog niks van gemerkt, de woningen zijn zelfs met alle twijfels over de HRA tot nu toe vrij waardevast gebleken. (buiten het hoge segment dan, maar dat boeit helemaal niemand.)
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 16:42:36 #113
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85546037
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 16:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Waarom zou een verkoper zakken met de prijs als hij dan duur moet gaan huren?...
Omdat hij het wil verkopen. Omdat de huurprijzen ook dalen. Omdat de marktprijzen op de woningmarkt dalen. Omdat niemand die hoop steen anders wil hebben.
pi_85546250
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 16:42 schreef droom_econoom8 het volgende:
Omdat hij het wil verkopen.
Ja dat wil hij. Mijn auto is ook te koop. Maar zolang niemand er een goede prijs voor geeft, hou ik hem toch echt zelf.

quote:
Omdat de huurprijzen ook dalen.
Dat is onjuist. Zolang 95% van de huurders nog steeds elk jaar meer gaat betalen, is het een beetje flauw om je op die 5% te focussen die wel een beetje voordeel heeft.

quote:
Omdat de marktprijzen op de woningmarkt dalen.
Blijkbaar niet, want het aantal woningen wat te koop staat loopt langzaam maar zeker op. Volgens jou redenatie zou dit niet het geval moeten zijn, want dan zou iedereen zover zakken met zijn prijs dat ze wel verkocht worden.

quote:
Omdat niemand die hoop steen anders wil hebben.
Er zijn er genoeg die die hoop steen willen hebben. Ik zou ook best een kasteel op een uitgestrekt landgoed willen hebben. Maar ik kan het niet betalen. Dat wil nog niet zeggen dat die eigenaar dan maar zover moet en zal zakken tot het wel binnen mijn budget past. Die wacht gewoon tot er iemand langs komt die wel de knaken ervoor heeft.
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 17:05:53 #115
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85546606
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 16:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Blijkbaar niet, want het aantal woningen wat te koop staat loopt langzaam maar zeker op. Volgens jou redenatie zou dit niet het geval moeten zijn, want dan zou iedereen zover zakken met zijn prijs dat ze wel verkocht worden.
Google eens op "Wet van Vraag en Aanbod": Als het aanbod groeit, daalt de prijs. En dat is wat er gebeurd: de zeepbel knapt.

Daarom zijn hypotheken in Nederland zoveel duurder dan in het buitenland: banken zijn niet gek, het onderpand is straks minder waard en de leenkneusjes komen in de problemen. Omdat risico te compenseren, ligt de marktprijs voor hypotheken hier hoger.
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 17:07:00 #116
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85546638
quote:
Huizenmarkt: nu ook huurmarkt onderuit

Na de koophuizenmarkt zakt nu ook de huurmarkt in. Huurders worden gelokt met acties; maar betaal je als zittende huurder nu te veel?

Brief ING
Verhuurders hebben steeds meer moeite om huurders te vinden. Vooral in de duurdere prijsklasse, boven de 650 euro per maand, staat er veel leeg. ING Real Estate heeft daarom de 11.000 bestaande huurders een brief gestuurd: als ze een nieuwe huurder vinden, hoeven ze een maand geen huur te betalen.

NVM
De Nederlandse Vereniging van Makelaars erkent het probleem. Woordvoerder Ger Hukker vindt dan ook normaal dat de verhuurders hun prijzen moeten laten zakken. Dat gebeurt in de praktijk ook al, zegt Ronald Paping, directeur van de Woonbond Nederland. "Op zich is dat een goede zaak," zegt hij, "maar daarmee ontstaat er wel een onterecht verschil tussen bestaande en nieuwe huurders."

'Niet eerlijk'
Verhuurders verlagen de huurprijzen om hun complexen vol te krijgen. Bestaande bewoners krijgen volgens Paping echter gewoon de jaarlijkse huurverhoging boven de inflatie doorberekend en hebben te maken met buren die minder betalen.

© RTLZ.nl
"Verhuurders verlagen de huurprijzen om hun complexen vol te krijgen. Bestaande bewoners krijgen volgens Paping echter gewoon de jaarlijkse huurverhoging boven de inflatie doorberekend en hebben te maken met buren die minder betalen."

Wat zit dat raar/ communistisch in elkaar. Hier (Engeland) huur je gewoon per afgesproken periode (meestal een half jaar of een jaar) en daarna staat de huur weer open ter discussie. Die kan in de praktijk omhoog of omlaag gaan.
Mijn reisverslagen
pi_85546722
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 17:05 schreef droom_econoom8 het volgende:
Google eens op "Wet van Vraag en Aanbod": Als het aanbod groeit, daalt de prijs. En dat is wat er gebeurd: de zeepbel knapt.
Google eens op 'de wens is de vader van de gedachte...'

quote:
Daarom zijn hypotheken in Nederland zoveel duurder dan in het buitenland: banken zijn niet gek, het onderpand is straks minder waard en de leenkneusjes komen in de problemen. Omdat risico te compenseren, ligt de marktprijs voor hypotheken hier hoger.
Dat maakt met NHG natuurlijk helemaal niks uit voor de bank.
pi_85547125
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 17:07 schreef SeLang het volgende:
Wat zit dat raar/ communistisch in elkaar. Hier (Engeland) huur je gewoon per afgesproken periode (meestal een half jaar of een jaar) en daarna staat de huur weer open ter discussie. Die kan in de praktijk omhoog of omlaag gaan.
In NL werkt dat anders. De huur wordt gewoon elk jaar verhoogd. Take it (blijf huren) or leave it (ga kopen). :Y

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 21-08-2010 18:18:36 ]
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 18:20:16 #119
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85548275
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 17:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
...
Google eens op 'de wens is de vader van de gedachte...'
...
De wens is vooral vader van de gedachte bij mensen die hun woning niet verkocht krijgen. Als ze gewoon zakken naar de marktprijs, wordt die woning snel verkocht. Want bij de marktprijs is de vraag gelijk aan het aanbod.
pi_85548361
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:20 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

De wens is vooral vader van de gedachte bij mensen die hun woning niet verkocht krijgen. Als ze gewoon zakken naar de marktprijs, wordt die woning snel verkocht. Want bij de marktprijs is de vraag gelijk aan het aanbod.
elk huis wat op funda staat kan binnen een week verkocht zijn - mits de prijs juist is.

simpel economisch beginsel.
pi_85548465
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:20 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

De wens is vooral vader van de gedachte bij mensen die hun woning niet verkocht krijgen.
De wens zit vooral bij de kopers. Die denken door te wachten veel voordeliger uit te zijn. Totdat straks de NMA haar onderzoek afgerond heeft en blijkt dat de banken inderdaad kunstmatig de hypotheekrente te hoog houdt.

Als de rente noodgedwongen daalt komen er een hoop woningen ineens wel binnen bereik van huurders die het zat zijn elke maand als een citroen uitgeperst te worden. Dan zal de huizenprijs zelfs weer (licht) stijgen.

quote:
Als ze gewoon zakken naar de marktprijs, wordt die woning snel verkocht.
Vanwaar die haast? Al staat hij 10 jaar te koop. Nou en?
pi_85548475
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 17:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

In NL werkt dat anders. De huur wordt gewoon elk jaar verhoogd. Take it (blijf huren) or leave it (ga kopen). :Y
Nope, er is nog een leave it (ga ergens anders huren).

Heb zelf meegemaakt. Huur werd verhoogd van 900 naar 1100, ging toen maar ergens anders zitten voor 800.
pi_85548504
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:24 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
elk huis wat op funda staat kan binnen een week verkocht zijn - mits de prijs juist is.

simpel economisch beginsel.
Alles kan binnen een week verkocht zijn. Maar dan ook alles. Je moet er alleen een beetje simpel voor kunnen denken, that's all.

Nog iemand met haast.... Vanwaar die haast???
pi_85548526
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:28 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Nope, er is nog een leave it (ga ergens anders huren).

Heb zelf meegemaakt. Huur werd verhoogd van 900 naar 1100, ging toen maar ergens anders zitten voor 800.
Yep, en die 0,2% van de huurders zoals jij die dat daadwerkelijk doet is relevant omdat...?
pi_85548620
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Yep, en die 0,2% van de huurders zoals jij die dat daadwerkelijk doet is relevant omdat...?
Omdat die andere 99,8% het ook kunnen doen. Zo moeilijk was het niet..
pi_85548663
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:34 schreef Terrorizer het volgende:
Omdat anderen het ook kunnen doen. Zo moeilijk was het niet..
Kunnen.... Je zegt het zelf al. In Frankrijk of Griekenland maak je een kansje met zo'n statement. Het overgrote deel van de Nederlanders slikt ALLES.
pi_85548886
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De wens zit vooral bij de kopers. Die denken door te wachten veel voordeliger uit te zijn. Totdat straks de NMA haar onderzoek afgerond heeft en blijkt dat de banken inderdaad kunstmatig de hypotheekrente te hoog houdt.

Als de rente noodgedwongen daalt komen er een hoop woningen ineens wel binnen bereik van huurders die het zat zijn elke maand als een citroen uitgeperst te worden. Dan zal de huizenprijs zelfs weer (licht) stijgen.
[..]

Stel: je gaat samenwonen. In een klein jaren '30 huisje, groot genoeg voor 2 personen.
Je krijgt 'per ongeluk' een drieling. Dan is je huidige huisje snel te klein.

Dan wil je wel snel iets groter gaan wonen, en ondanks dat je huidige huisje niet verkocht is trek je 'snel' in het grotere huis. (of in ieder geval binnen 9 maanden)
Als dan na een jaar je huidige huis nog niet verkocht is krijg je wel een probleem met de dubbele lasten. Je kan je 'oude' huis wel gaan verhuren om de hypotheekkosten te compenseren, maar dat betekent niet dat het niet onderhouden moet worden, stel je voor dat de verwarming kapot gaat, of het dak gaat lekken, en daarna nog een keer in je 'nieuwe' huis. Dan krijg je wel problemen, en ga je iedere cent nodig hebben die je pakken kan.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_85548998
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:46 schreef Resistor het volgende:

[..]

Stel: je gaat samenwonen. In een klein jaren '30 huisje, groot genoeg voor 2 personen.
Je krijgt 'per ongeluk' een drieling. Dan is je huidige huisje snel te klein.

Dan wil je wel snel iets groter gaan wonen, en ondanks dat je huidige huisje niet verkocht is trek je 'snel' in het grotere huis. (of in ieder geval binnen 9 maanden)
Als dan na een jaar je huidige huis nog niet verkocht is krijg je wel een probleem met de dubbele lasten. Je kan je 'oude' huis wel gaan verhuren om de hypotheekkosten te compenseren, maar dat betekent niet dat het niet onderhouden moet worden, stel je voor dat de verwarming kapot gaat, of het dak gaat lekken, en daarna nog een keer in je 'nieuwe' huis. Dan krijg je wel problemen, en ga je iedere cent nodig hebben die je pakken kan.
Zo kan ik nog wel 100 scenario's bedenken, maar je komt met een situatie die slechts op een hele, hele kleine groep mensen van toepassing is.

Dat is niet relevant voor de markt in zijn geheel. Tuurlijk zijn er dan een paar kopers die geluk hebben en een koopje te pakken krijgen, maar dat geldt voor elk product. De markt wordt daar niet warm of koud van.

(toevoeging: Een select groepje verkopers zal inderdaad MOETEN verkopen, dus laten hun prijs zakken. In de statistieken zullen deze huizen in een vastzittende markt dus dubbel zo hard meetellen. Aangezien de gangbare verkoop even stokt, en er wel dit soort uitzonderingen verkocht worden LIJKT het gemiddeld gezien alsof heel de markt daalt. Maar ja, de wens is de moeder van de statistieken... :D)

[ Bericht 2% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 21-08-2010 19:06:13 ]
pi_85549593
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zo kan ik nog wel 100 scenario's bedenken, maar je komt met een situatie die slechts op een hele, hele kleine groep mensen van toepassing is.

Dat is niet relevant voor de markt in zijn geheel. Tuurlijk zijn er dan een paar kopers die geluk hebben en een koopje te pakken krijgen, maar dat geldt voor elk product. De markt wordt daar niet warm of koud van.

(toevoeging: Een select groepje verkopers zal inderdaad MOETEN verkopen, dus laten hun prijs zakken. In de statistieken zullen deze huizen in een vastzittende markt dus dubbel zo hard meetellen. Aangezien de gangbare verkoop even stokt, en er wel dit soort uitzonderingen verkocht worden LIJKT het gemiddeld gezien alsof heel de markt daalt. Maar ja, de wens is de moeder van de statistieken... :D)
nee, je ziet de prijzen terug waarvoor huizen daadwerkelijk worden verkocht. klaar. dat IS de markt.
pi_85549618
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Kunnen.... Je zegt het zelf al. In Frankrijk of Griekenland maak je een kansje met zo'n statement. Het overgrote deel van de Nederlanders slikt ALLES.
Hoezo kansje? Het is mij toch gewoon gelukt...

Wordt tijd dat overgrote deel van Nederlanders wakker gaat worden dan.
pi_85549780
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:19 schreef Terrorizer het volgende:
Hoezo kansje? Het is mij toch gewoon gelukt...

Wordt tijd dat overgrote deel van Nederlanders wakker gaat worden dan.
Het overgrote deel van de Nederlanders slikt al vele tientallen jaren de huurverhoging. En dat blijft gewoon zo, want Nederlanders zijn makke schapen op weg naar de slachtbank. :Y (Denk ook aan de accijns op brandstof en de volstrekt belachelijke energiebelasting.)

Overigens houdt jouw argument alleen stand als je bij de volgende huurverhoging weer verhuist naar een goedkopere woning. Maar dat weet je vast wel, want anders doe je weer net zo hard mee met het in standhouden van de huurverhoging. :Y
pi_85549844
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:18 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

nee, je ziet de prijzen terug waarvoor huizen daadwerkelijk worden verkocht. klaar. dat IS de markt.
Nee, je ziet de verkoopprijzen terug van mensen die geen andere keuze hadden dan te verkopen. Dat is NIET de markt. Klaar.
pi_85550218
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nee, je ziet de verkoopprijzen terug van mensen die geen andere keuze hadden dan te verkopen. Dat is NIET de markt. Klaar.
jij vindt aanbod de markt. de markt is waar vraag en aanbod samenkomen; wat er verkocht wordt.
pi_85550249
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het overgrote deel van de Nederlanders slikt al vele tientallen jaren de huurverhoging. En dat blijft gewoon zo, want Nederlanders zijn makke schapen op weg naar de slachtbank. :Y (Denk ook aan de accijns op brandstof en de volstrekt belachelijke energiebelasting.)
Dat laatste is geen vergelijking, je heb daarin geen keuze in.
Overigens vind ik dat je moet stoppen met praten voor "Nederlanders", spreek voor jezelf. :{w

quote:
Overigens houdt jouw argument alleen stand als je bij de volgende huurverhoging weer verhuist naar een goedkopere woning. Maar dat weet je vast wel, want anders doe je weer net zo hard mee met het in standhouden van de huurverhoging. :Y
Dat dat wist ik... :s) . Maar ik deed het vooral voor mijn eigen portemonne. Dat huis stond overigens daarna gewoon een paar maanden leeg.
pi_85550409
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:43 schreef Terrorizer het volgende:
Dat laatste is geen vergelijking, je heb daarin geen keuze in.
Tuurlijk wel! Massale protesten helpen echt wel hoor. Maar de Nederlander vindt alles, maar dan ook alles, een 'ver van zijn bed show'. Zelfs als het hem persoonlijk raakt. :Y

quote:
Overigens vind ik dat je moet stoppen met praten voor "Nederlanders", spreek voor jezelf. :{w
Ik praat niet 'voor' of 'namens' de Nederlanders.... Ik geef slechts aan wat de gemiddelde Nederlander gewoonlijk doet. Dat zijn gewoon feiten, en dus niet mijn persoonlijke mening.

quote:
Dat dat wist ik... :s) . Maar ik deed het vooral voor mijn eigen portemonne. Dat huis stond overigens daarna gewoon een paar maanden leeg.
Ja, daar zal de verhuurder wakker van hebben gelegen... :N (Je kunt een keer verhuizen, wellicht een paar keer, maar elke verhuizing brengt kosten met zich mee. Dus het houdt vanzelf een keer op, dan is de jaarlijkse verhoging uiteindelijk toch een stuk goedkoper... :Y)
pi_85550468
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:42 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

jij vindt aanbod de markt. de markt is waar vraag en aanbod samenkomen; wat er verkocht wordt.
Als jij er gelukkig mee bent: Je hebt krijgt gelijk. :Y

Wel vreemd dat het aantal te koop staande woningen dan stijgt... Je zou toch zeggen dat de verkopers flink gaan zakken aangezien hun woning in waarde gedaald is... (Toch....?)
pi_85550949
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als jij er gelukkig mee bent: Je hebt krijgt gelijk. :Y

Wel vreemd dat het aantal te koop staande woningen dan stijgt... Je zou toch zeggen dat de verkopers flink gaan zakken aangezien hun woning in waarde gedaald is... (Toch....?)
blijkbaar hebben ze niet zoveel haast en hopen ze dat de markt verbetert.
pi_85551221
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:10 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
blijkbaar hebben ze niet zoveel haast en hopen ze dat de markt verbetert.
Nu begrijp je het.... Eindelijk. Het overgrote deel van de verkopers heeft namelijk geen haast.

Elke maand dat je langer in je woning woont wordt namelijk je hypotheekschuld ook lager. (En zelfs als je volledig aflossingsvrij zit daalt je schuld door de inflatie.)

Dus waarom zou een verkoper zakken met zijn prijs? Take it (ga kopen) or leave it (blijf huren). :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 21-08-2010 20:29:30 ]
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:31:03 #139
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85551499
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nu begrijp je het.... Eindelijk. Het overgrote deel van de verkopers heeft namelijk geen haast.

Het overgrote deel van de kopers ook niet.

Get the facts: Het aantal woningingen dat te koop staat blijft namelijk groeien.

Blijft de gemiddelde verkoopprijs toch dalen, omdat sommige mensen wel haast hebben om te verkopen.

Get the facts: executieverkopen brengen steeds minder op.

quote:

Elke maand dat je langer in je woning woont wordt namelijk je hypotheekschuld ook lager. (En zelfs als je volledig aflossingsvrij zit daalt je schuld door de inflatie.)
Tenzij je een effectenhypotheek/beleggingshypotheek hebt.

Get the facts: een groot deel van de huizenverkopers verliest geld op zijn beleggingshypotheek.

quote:

Dus waarom zou een verkoper zakken met zijn prijs? Take it (word koper) or leave it (blijf huren). :Y
Omdat een verkoper wil verkopen. En dat kan alleen tegen de marktprijs.

Get de facts: de prijzen dalen.
pi_85551634
quote:

[..]

Dus waarom zou een verkoper zakken met zijn prijs? Take it (ga kopen) or leave it (blijf huren). :Y
de prognoses zijn slecht. ik zou mijn prijs omlaag gooien als ik van een tweede huis af zou moeten. maar mensen denken niet altijd rationeel en hopen dat ze die megawinst nog ff kunnen binnenslepen.
pi_85551888
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:31 schreef droom_econoom8 het volgende:
Het overgrote deel van de kopers ook niet.
Jawel, alleen willen de banken even niet meewerken. Zodra die eisen versoepeld worden zul je meemaken hoeveel kopers HAAST hebben... :Y

quote:
Get the facts: Het aantal woningingen dat te koop staat blijft namelijk groeien.
Yep, vreemd he... Zouden in jouw belevingswereld allemaal -30% a -40% moeten gaan kosten... 'The facts' wijzen er echter op dat dat niet het geval is.... (Sorry, leuker kan ik het niet maken, wel duidelijker)

quote:
Blijft de gemiddelde verkoopprijs toch dalen, omdat sommige mensen wel haast hebben om te verkopen.
Ja, als niemand die geen haast heeft verkoopt, en de mensen die wel moeten dat wel doen, dan hoef je geen wiskunde gestudeerd te hebben (je hoeft er dan zelfs geen enkel raakvlak mee te hebben) om te concluderen dat de GEMIDDELDE verkoopprijs daalt. (Denk je wat verder door dan kom je tot de conclusie dat er wel erg veel woningen niet verkocht worden doordat de eigenaar niet zakt met de prijs, dus zou je een andere conclusie kunnen moeten trekken)

quote:
Get the facts: executieverkopen brengen steeds minder op.
En? Relevantie?

quote:
Tenzij je een effectenhypotheek/beleggingshypotheek hebt.
Praatje onbenul is het niet? Wat boeit dat nou weer? Als je ingestapt bent met de AEX op 700 heb je nog een lange weg te gaan, ben je ingestapt met de AEX op 280 kan het eigenlijk alleen maar beter worden. Je lult maar wat is het niet?

quote:
Get the facts: een groot deel van de huizenverkopers verliest geld op zijn beleggingshypotheek.
Zal best. Maar ALLE huurders verliezen op hun huurwoning. So what, kiezen ze toch zelf voor?

quote:
Omdat een verkoper wil verkopen. En dat kan alleen tegen de marktprijs.
AH, vandaar dat het aanbod stijgt, maar de prijs niet evenredig daalt....

quote:
Get de facts: de prijzen dalen.
Get de facts: Je huur blijft stijgen... Net zolang tot je uiteindelijk op straat staat. (!)

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 21-08-2010 20:51:34 ]
pi_85551918
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:36 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

de prognoses zijn slecht. ik zou mijn prijs omlaag gooien als ik van een tweede huis af zou moeten. maar mensen denken niet altijd rationeel en hopen dat ze die megawinst nog ff kunnen binnenslepen.
Ja, want het merendeel van de verkopers zit met een tweede huis......... 8)7
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:57:39 #143
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85552177
Zucht. Laat me volstaan met aantonen dat je een bord voor je kop hebt:

quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
....
Get de facts: Je huur blijft stijgen... Net zolang tot je uiteindelijk op straat staat. (!)
Je mist:

quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 16:05 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

pi_85552550
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ja, want het merendeel van de verkopers zit met een tweede huis......... 8)7
dat zijn de mensen die het meeste risico lopen; al een nieuw huis gekocht maar het oude nog in bezit (nou ja, van de bank in de meeste gevallen)
pi_85552701
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:57 schreef droom_econoom8 het volgende:
Zucht. Laat me volstaan met aantonen dat je een bord voor je kop hebt:
Godzijdank geen 'te huur' bord... :D

quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:57 schreef droom_econoom8 het volgende:
Je mist:
Jij mist:
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 16:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
In een discussie is het wel wenselijk dat je draad leest voor je reageert (!)
pi_85552767
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 21:11 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
dat zijn de mensen die het meeste risico lopen; al een nieuw huis gekocht maar het oude nog in bezit (nou ja, van de bank in de meeste gevallen)
Ja, en daaraan voldoet volgens jou het merendeel? :W

We zitten in een recessie maar toch maar allemaal een tweede huis ^O^

:N
pi_85553707
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Tuurlijk wel! Massale protesten helpen echt wel hoor. Maar de Nederlander vindt alles, maar dan ook alles, een 'ver van zijn bed show'. Zelfs als het hem persoonlijk raakt. :Y
[..]

Ik praat niet 'voor' of 'namens' de Nederlanders.... Ik geef slechts aan wat de gemiddelde Nederlander gewoonlijk doet. Dat zijn gewoon feiten, en dus niet mijn persoonlijke mening.
[..]
Nu doe je het weer, dan zijn dat andere feiten die ik ken.
quote:
Ja, daar zal de verhuurder wakker van hebben gelegen... :N (Je kunt een keer verhuizen, wellicht een paar keer, maar elke verhuizing brengt kosten met zich mee. Dus het houdt vanzelf een keer op, dan is de jaarlijkse verhoging uiteindelijk toch een stuk goedkoper... :Y)
Misschien wel, mischien niet, boeit mij niet. Ik constateer alleen.

Nee, elk jaar verhuizen natuurlijk niet, maar ik kan wel mijn eigen maximum instellen. Met die 800 kan ik weer even tegenaan. :s)
pi_85553967
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 21:50 schreef Terrorizer het volgende:
Nu doe je het weer, dan zijn dat andere feiten die ik ken.
Als ik ga zoeken kan ik uiteindelijk best onderbouwen dat het leeuwendeel van de Nederlanders niet gaat verhuizen vanwege de zo gewende en zelfs vertrouwde huurverhoging. Jij zit blijkbaar nog in de ontkennende fase, maar is dat mijn probleem?

Iedereen vanaf groep 6 weet dat. Sorry, ik voel me niet geroepen je algehele ontwikkeling een boost te geven. Lees je in. Voor je eigen bestwil.
pi_85554145
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 21:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als ik ga zoeken kan ik uiteindelijk best onderbouwen dat het leeuwendeel van de Nederlanders niet gaat verhuizen vanwege de zo gewende en zelfs vertrouwde huurverhoging. Jij zit blijkbaar nog in de ontkennende fase, maar is dat mijn probleem?

Iedereen vanaf groep 6 weet dat. Sorry, ik voel me niet geroepen je algehele ontwikkeling een boost te geven. Lees je in. Voor je eigen bestwil.
Dan zijn we uitgepraat. Even goeie vrienden. :s)
pi_85554448
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 22:03 schreef Terrorizer het volgende:
Dan zijn we uitgepraat. Even goeie vrienden. :s)
Ja sorry... Ik wil je best helpen, maar een klein beetje eigen inzet mag ik volgens mij ook best verwachten. :{
pi_85559835
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]
<knip>
[..]

Yep, vreemd he... Zouden in jouw belevingswereld allemaal -30% a -40% moeten gaan kosten... 'The facts' wijzen er echter op dat dat niet het geval is.... (Sorry, leuker kan ik het niet maken, wel duidelijker)
[..]

<knip, qoute van dat executieverkopen minder opleveren>
[..]

En? Relevantie?
[..]

<knip>

AH, vandaar dat het aanbod stijgt, maar de prijs niet evenredig daalt....
[..]

<knip>
Veel mensen die hun huis te koop hebben staan denken nog even snel te cashen 'voordat de prijzen gaan zakken', veel mensen die een huis willen kopen wachten juist tot de prijzen gezakt zijn...

En de relevantie dat executieverkopen minder opbrengen: Waarom zou je een duur huis kopen, als je ook een huis voor minder kan kopen? Als je niet wilt kopen omdat je denkt dat de prijzen zo hoog zijn, zijn er minder bieders op een veiling, en wordt de prijs minder opgedreven door mensen die tegen elkaar op bieden.
pi_85565737
Als de babyboomers eindelijk beseffen dat ze een flink lager pensioen gaan ontvangen zetten ze misschien massaal wel hun te dure premie A woningen in de uitverkoop om nog wat te cashen.
http://www.nu.nl/economie/2317144/vrees-lager-pensioen.html

Als we daarnaast nog de hogere prijzen voor Chinese producten (stakingen, loonsverhogingen) en de extra aangekondigde bezuiningingen van het kabinet leggen, komt dat de betaalbaarheid niet ten goede.

Slechte betaalbaarheid, veel verkoopdruk >
pi_85566046
Exit waarheen? Goedkoop flatje voor de neus van een starter wegkapen? Huren waardoor er meer huurvraag is?

Daar ga je vrienden mee maken :+ (maar wel een nivellering van de woningmarkt, dure huizen worden goedkoper door meer aanbod, goedkope huizen worden duurder wegens meer vraag)
pi_85566129
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 12:13 schreef Resistor het volgende:
Exit waarheen? Goedkoop flatje voor de neus van een starter wegkapen? Huren waardoor er meer huurvraag is?
buitenland denk ik
hier vlak bij een skigebied, met blijvend recht op de unieke Nederlandse HRA
http://link.marktplaats.nl/355978249

[ Bericht 9% gewijzigd door Verburg_K op 22-08-2010 12:22:10 ]
pi_85567895
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 12:13 schreef Resistor het volgende:

Daar ga je vrienden mee maken :+ (maar wel een nivellering van de woningmarkt, dure huizen worden goedkoper door meer aanbod, goedkope huizen worden duurder wegens meer vraag)
Als ze allemaal naar de exit willen hoeven ze niet eens weg om de prijzen te laten kelderen ;)
  zondag 22 augustus 2010 @ 20:33:35 #156
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85581178
Het stikt hier weer van de; Als, wanneer, straks en ik denk het roeperts....
and made it rain upward
pi_85581353
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 20:33 schreef Sjabba het volgende:
Het stikt hier weer van de; Als, wanneer, straks en ik denk het roeperts....
Jij weet concrete cijfers over de toekomst? Zo gaat dit altijd met aspecten in de toekomst. Men gaat speculeren :)
  zondag 22 augustus 2010 @ 22:03:51 #158
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85585544
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 12:16 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

buitenland denk ik
29.500 euro voor een vrijstaande woning die opgeknapt moet worden. Wat een verschil toch met hier...
pi_85585915
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 22:03 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

29.500 euro voor een vrijstaande woning die opgeknapt moet worden. Wat een verschil toch met hier...
beetje schilderwerk, ach, de vrijstaande woning is in goede staat en ruim
  zondag 22 augustus 2010 @ 22:13:44 #160
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85586122
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 22:10 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

beetje schilderwerk, ach, de vrijstaande woning is in goede staat en ruim
Precies hetzelfde onderhoud als je hier moet doen voor een oude flat, 36 hoog, in een achterbuurt van Rotterdam, voor veel meer geld...
pi_85588963
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 12:16 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

buitenland denk ik
In Friesland e.o. zijn de woningen ook een stuk goedkoper dan in de randstad. Ga je daar toch heen?

OW, wacht ff, dat komt zeker qua locatie niet uit.... Blijft vreemd dat sommigen iedere keer een totaal niet ter zake doende locatie in het buitenland erbij haalt... Tip: In Swahili zijn de woningen nog goedkoper :Y
pi_85589022
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 22:13 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Precies hetzelfde onderhoud als je hier moet doen voor een oude flat, 36 hoog, in een achterbuurt van Rotterdam, voor veel meer geld...
Moet je je reiskosten eens uitrekenen van daar naar hier, elke dag weer. 8)7
pi_85589380
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 00:58 schreef Resistor het volgende:
En de relevantie dat executieverkopen minder opbrengen: Waarom zou je een duur huis kopen, als je ook een huis voor minder kan kopen? Als je niet wilt kopen omdat je denkt dat de prijzen zo hoog zijn, zijn er minder bieders op een veiling, en wordt de prijs minder opgedreven door mensen die tegen elkaar op bieden.
Je bent bekend met het feit dat je bij een executieverkoop DIRECT moet betalen...? Je hebt dus geen bedenktijd, en geen mogelijkheid om op je gemak een financiering te regelen. ERGO: Een executieverkoop is feitelijk alleen toegankelijk voor banken, en handelaren die dik in hun slappe was zitten.

Zowel de handelaren als de banken weten dat er genoeg te koop staat, dus bieden gewoon lager omdat ze weten dat de curator toch wel akkoord gaat met het hoogste bod. (Yep, zo simpel kan het zijn...)
  zondag 22 augustus 2010 @ 23:22:11 #164
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85589775
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 23:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Moet je je reiskosten eens uitrekenen van daar naar hier, elke dag weer. 8)7
Waarom zou ik elke dag naar Rotterdam willen?
pi_85590031
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 23:22 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Waarom zou ik elke dag naar Rotterdam willen?
Waarom zou je je anders druk maken over de huizenprijzen in Rotterdam :W
pi_85596554
:@ :{w

quote:
zo 22 aug 2010, 14:04
Thinktank verwacht sterke rentestijging

LONDEN (AFN) - De rente in Groot-Brittannië en andere onwikkelde landen zou de komende jaren explosief kunnen stijgen. Hiervoor waarschuwde zondag het invloedrijke Engelse onderzoeksinstituut Policy Exchange.

Op dit moment staat de Engelse rente op 0,5 procent en die in de eurozone op 1 procent. Maar het cijfer zou in 2012 volgens Policy Exchange kunnen zijn gestegen tot 8 procent, zo schrijft de BBC.
  maandag 23 augustus 2010 @ 09:02:46 #167
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85596635
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 08:57 schreef Foksnor het volgende:
[..]
Hyperinflatie na een crisis is toch wel vaker genoemd?
pi_85596925
quote:
[..]

Eerst maar eens wachten tot eind 2011 wanneer de rente voor het eerst omhoog gebracht zal worden. Absurde voorspelling van een instituutje van niks...
  maandag 23 augustus 2010 @ 09:52:21 #169
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85597525
Weer zo'nbureautje dat in hte nieuws komt omdta het iets belachelijks zegt. Uiteraard zal hij vroeg of laat stijgen maar met 1,5 jaar naar de 10% sure....
and made it rain upward
  maandag 23 augustus 2010 @ 09:58:32 #170
194833 Hanoying
pi_85597661
quote:
[..]

Met de huidige staatsschulden betekent dat het failliet van het Westen dus ik betwijfel het :7
pi_85601321
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 09:58 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Met de huidige staatsschulden betekent dat het failliet van het Westen dus ik betwijfel het :7
Nee, want de ECB gaat enkel de rente verhogen om inflatie tegen te gaan. Dus moest zo een rente er komen, dan zal ook de inflatie zo hoog zijn. Dat is een goede zaak voor de overheden, want ze kunnen hun absoluut uitstaande schuld zo afbouwen. De schuld tenopzichte van het BNP zal namelijk elk jaar dalen.
  maandag 23 augustus 2010 @ 12:06:43 #172
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85601489
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 12:02 schreef Emu het volgende:

[..]

Nee, want de ECB gaat enkel de rente verhogen om inflatie tegen te gaan. Dus moest zo een rente er komen, dan zal ook de inflatie zo hoog zijn. Dat is een goede zaak voor de overheden, want ze kunnen hun absoluut uitstaande schuld zo afbouwen. De schuld tenopzichte van het BNP zal namelijk elk jaar dalen.
Idd, inflatie is het enige redmiddel voor het westen. Vandaar dat je nu beter een huis kan kopen, inflatie lost hem wel af voor je.... ;)
and made it rain upward
pi_85602487
quote:

[..]

Inderdaad , deinflatie verlaagd de schuld dus zullen de regeringen deze kans wel aangrijpen om uit de sores te komen
  maandag 23 augustus 2010 @ 13:00:02 #174
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85603548
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 12:33 schreef Foksnor het volgende:

[..]

Inderdaad , deinflatie verlaagd de schuld dus zullen de regeringen deze kans wel aangrijpen om uit de sores te komen
En de huizenprijzen dus ook verder te laten stijgen....
and made it rain upward
  maandag 23 augustus 2010 @ 13:04:51 #175
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85603736
http://www.rtl.nl/(/finan(...)procent_gestegen.xml

Ook leuk detail, als je van huurwoning naar een andere verhuist dan betaal je geen ov erdracht belasting, maar de verhuurder mag wel opnieuw de huurprijs vaststellen, je maandlasten gaan hierdoor dus ook behoorlijk omhoog als je pech hebt.

Die 7 euro per maand meer zal ik lekker elke maand 2 biertjes van op het terras drinken, mijn lasten zijn 30 jaar lang hetzelfde :-)

[ Bericht 12% gewijzigd door Sjabba op 23-08-2010 13:15:07 ]
and made it rain upward
pi_85604688
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 13:04 schreef Sjabba het volgende:
http://www.rtl.nl/(/finan(...)procent_gestegen.xml

Die 7 euro per maand meer zal ik lekker elke maand 2 biertjes van op het terras drinken, mijn lasten zijn 30 jaar lang hetzelfde :-)
Je vaste lasten bedoel je ;-)
  maandag 23 augustus 2010 @ 13:30:20 #177
194833 Hanoying
pi_85604719
quote:

[..]

De staatsschulden zijn enorm gestegen maar voorlopig heeft men er nog niet zo veel last van aangezien staatsobligaties voor enorm lage rentes weggezet kunnen worden. We zijn momenteel eerder minder kwijt aan rente dan 3 jaar geleden dan meer en de staatsschuld drukt dus nog niet eens zo heel zwaar op de begroting.

Jullie denken veel te simpel. Het is allemaal leuk en aardig dat hogere inflatiecijfers een x bedrag aan schuld een paar procent lager doen worden maar die paar procent valt volledig in het niet bij de enorme tekorten die je krijgt als de herfinanciëring van de bestaande schulden tegen pakweg 9 of 10 % rente moet plaats vinden.

In een dergelijk geval drukt de herfinanciëring van de staatsschuld ineens dubbel zo zwaar op je begroting en krijg je pas echt enorme tekorten.

Die tekorten kan je vervolgens alleen opvangen door nog veel meer (ontzettend dure) obligaties uit te schrijven waardoor de relatieve schuld alsnog enorm stijgt of door enorm te snijden in de financiën waarmee je de economie weer in een recessie ramt.

De rente staat binnen nu en 1,5 jaar echt niet op 9 %, heeft niemand baat bij.
pi_85604917
Aanname (nergens op gebaseerd dus ga niet weer de discussie aan :P ): De hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft in de toekomst. Misschien niet dit kabinet maar wel volgende kabinetsperiode. Wat is dan handig om soort hypotheek te nemen. Bankspaarhypotheek of een annuiteitenhypotheek. Met laatsgenoemde hypotheek kun je volgens mij in het begin het meeste profiteren van de HRA. Klopt dit?

[ Bericht 0% gewijzigd door antfukker op 23-08-2010 13:42:59 ]
pi_85605009
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 13:34 schreef antfukker het volgende:
Aanname (nergens op gebaseerd dus ga niet weer de discussie aan :P ): De hypotheekrente wordt afgeschaft in de toekomst. Misschien niet dit kabinet maar wel volgende kabinetsperiode. Wat is dan handig om soort hypotheek te nemen. Bankspaarhypotheek of een annuiteitenhypotheek. Met laatsgenoemde hypotheek kun je volgens mij in het begin het meeste profiteren van de HRA. Klopt dit?
Hypotheekrente afgeschaft ??

Dat zou mooi zijn.
Gewoon gratis geld voor iedereen.
Dan koop ik gelijk een landgoed
  maandag 23 augustus 2010 @ 13:38:09 #180
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85605082
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 13:29 schreef antfukker het volgende:

[..]

Je vaste lasten bedoel je ;-)
Je maakt je naam waar.
and made it rain upward
pi_85605315
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 13:36 schreef Foksnor het volgende:

[..]

Hypotheekrente afgeschaft ??

Dat zou mooi zijn.
Gewoon gratis geld voor iedereen.
Dan koop ik gelijk een landgoed
Sorry typefoutje :@
pi_85605776
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 13:00 schreef Sjabba het volgende:

[..]

En de huizenprijzen dus ook verder te laten stijgen....
Naja, als de huizenprijzen met de inflatie meestijgen, dan blijven ze relatief even duur ;)
  maandag 23 augustus 2010 @ 14:44:39 #183
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85608030
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 13:52 schreef inXs het volgende:

[..]

Naja, als de huizenprijzen met de inflatie meestijgen, dan blijven ze relatief even duur ;)
Door de hogere rente zal het de betaalbaarheid dan niet ten goede komen. ;)
and made it rain upward
pi_85608929
Eigenlijk is de nederlandse huizenmarkt heel simpel. Het gemiddelde huis kost wat een gemiddeld gezin met twee gemiddelde inkomens kan betalen. Als de rente verdubbeld, zal de huizenprijs halveren, en vice versa.

Is dit een vrije markt? Neen. Is het voor de banken prettig de rente laag te houden? Ja dus. En dus blijft de rente voorlopig laag.
  maandag 23 augustus 2010 @ 15:05:21 #185
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85609054
Maar niemand van alle huurders hier reageert op de verhoging van 1,6%?
and made it rain upward
pi_85609717
Die 1,6% klopt toch met de stijging van de lonen? Dat is de consequentie van huren...
  maandag 23 augustus 2010 @ 16:05:48 #187
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85611574
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 15:20 schreef kopkazenmaker het volgende:
Die 1,6% klopt toch met de stijging van de lonen? Dat is de consequentie van huren...
De waarde van het gehuurde is meestal gedaald hoor.
and made it rain upward
pi_85615827
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 15:05 schreef Sjabba het volgende:
Maar niemand van alle huurders hier reageert op de verhoging van 1,6%?
Ja wel, ik ga verhuizen naar een huurhuis wat e200 in de maand goedkoper is, meer m2 heeft en een stuk nieuwer is....
eten!!!
  maandag 23 augustus 2010 @ 17:56:17 #189
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85616120
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 17:47 schreef janatwork het volgende:

[..]

Ja wel, ik ga verhuizen naar een huurhuis wat e200 in de maand goedkoper is, meer m2 heeft en een stuk nieuwer is....
Ja lekker relevant. Je bent dus een uitzondering want de gemiddeld huurprijs is gewoon 1,6% gestegen. En ook jou nieuwe huurprijs zal elk jaar stijgen. Iets dat mijn hypotheke niet doet :D
and made it rain upward
pi_85617018
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 17:56 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ja lekker relevant. Je bent dus een uitzondering want de gemiddeld huurprijs is gewoon 1,6% gestegen. En ook jou nieuwe huurprijs zal elk jaar stijgen. Iets dat mijn hypotheke niet doet :D
Wat is je punt?
Dat naarmate de huur prijzen stijgen en de koop prijzen dalen het steeds interessanter wordt om te kopen? Dat ben ik volledig met je eens.

Of wil je zeggen dat; als je zeker weet dat je op 1 locatie lang (zeg 30 jaar) wil blijven wonen, je op die locatie een huis kan vinden wat binnen het budget past, dat huis aan alle huidige en toekomstige eisen voldoet en je in alle redelijkheid kan stellen dat je dat budget de komende 30 jaar te besteden hebt, beter kan kopen? Ook dat ben ik met je eens.

Maar voor de meeste starters is het bovenstaande absoluut niet van toepassing. Er is zoveel onzekerheid op de markt en in het leven van de gemiddelde starter. Dat ik denk dat je met kopen op korte termijn gewoon duurder uitgaat zijn. En dan is huren en flexibeler en goedkoper, ik zou dus echt niet weten waarom je zou gaan kopen.
eten!!!
pi_85617493
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 17:47 schreef janatwork het volgende:

[..]

Precies.. gewoon voor jezelf een maximum huurprijs vaststellen. Zodra het in de buurt komt, gewoon verhuizen naar wat goedkopers, tot het weer je max bereikt.

En kopen, dat doen we wel een keer als we zin hebben... :)
pi_85617592
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 17:56 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Da's leuk als je je (eerste) huis heb gekocht in 1995. Maar als je nu pas eraan begint, weet je zeker dat je een strop heb voor de komende 30 jaar.
pi_85617882
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 18:41 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Da's leuk als je je (eerste) huis heb gekocht in 1995. Maar als je nu pas eraan begint, weet je zeker dat je een strop heb voor de komende 30 jaar.
Nou, ik kijk net even wat de hypotheekrente doet, maar met een rentevaste periode voor 30 jaar tegen 4.70% (20jaar= 4.45%, 10 jaar = 3.95% en 5 jaar = 3.2%) kun je weinig strop hebben de komende 30 jaar. (Mits je gewoon even goed zoekt naar een leuke woning voor relatief weinig, want er zitten er tussen die krankzinnige bedragen vragen... )
  maandag 23 augustus 2010 @ 19:46:23 #194
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85620323
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 18:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nou, ik kijk net even wat de hypotheekrente doet, maar met een rentevaste periode voor 30 jaar tegen 4.70% (20jaar= 4.45%, 10 jaar = 3.95% en 5 jaar = 3.2%) kun je weinig strop hebben de komende 30 jaar. (Mits je gewoon even goed zoekt naar een leuke woning voor relatief weinig, want er zitten er tussen die krankzinnige bedragen vragen... )
Tsja, 250.000 euro lenen tegen 4.7% kost je 980 euro per maand, en dan los je nog geen stuiver af. Als de HRA wegvalt (en ga er maar van uit dat dat ergens in die 30 jaar gaat gebeuren) hakt dat aardig in je budget. En als dat ook nog blijkt dat de huizenprijs (nu 2-6 keer zo hoog als 20-60 jaar geleden, na inflatiecorrectie) in die periode een correctie maakt, houd je bij verkoop een leuke restschuld over.
En dat zien steeds meer mensen in, gezien het afnemende aantal kopers en toenemende aantal verkopers.
pi_85620819
De enigen die vlot blijven verkopen dat zijn de corporaties, dank zij hun connecties bij de begeleidende banken
pi_85621002
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 19:46 schreef RemcoDelft het volgende:
Tsja, 250.000 euro lenen tegen 4.7% kost je 980 euro per maand, en dan los je nog geen stuiver af.
Laten we daar een gemiddelde 30% aftrekken ivm de HRA dan is dat een netto maandlast van 686,-

200.000 euro lenen tegen 4.7% kost je 783,- per maand, en je komt op een netto maandlast van 548,-

Probeer maar eens een vergelijkbare woning te huren voor die bedragen.

quote:
Als de HRA wegvalt (en ga er maar van uit dat dat ergens in die 30 jaar gaat gebeuren) hakt dat aardig in je budget.
De HRA zal nimmer in 1 keer afgeschaft (kunnen) worden aangezien dan 25% van de huizenbezitters op straat komt te staan. Dat wil je niet als regering zijnde. Er zal dus altijd een overgangsregeling moeten komen.

quote:
En als dat ook nog blijkt dat de huizenprijs (nu 2-6 keer zo hoog als 20-60 jaar geleden, na inflatiecorrectie) in die periode een correctie maakt, houd je bij verkoop een leuke restschuld over.
De huren zijn ook vele malen hoger dan 20-60jaar geleden... (Een brood overigens ook)

quote:
En dat zien steeds meer mensen in, gezien het afnemende aantal kopers en toenemende aantal verkopers.
Door de crisis zijn de banken terughoudender geworden met het verstrekken van een hypotheek, dus is het voor de meesten moeilijker c.q. onmogelijk geworden te kopen. (Je mag namelijk wel een absurd deel van je inkomen aan huur afdragen, kraait geen haan naar, maar bij een hypotheek schijnt er een magische grens nodig te zijn)
pi_85624231
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 20:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

De HRA zal nimmer in 1 keer afgeschaft (kunnen) worden aangezien dan 25% van de huizenbezitters op straat komt te staan. Dat wil je niet als regering zijnde. Er zal dus altijd een overgangsregeling moeten komen.
[..]
Je hoeft de HRA niet af te schaffen

DE VVD gaat het huurwaardeforfait voor woningen boven de 1.000.000 verlagen van 2,35% naar 1,35% en dat moet ergens vandaan komen.
Het huurwaardeforfait voor woningen onder de 1.000.000 is nu nog 0,55% van de WOZ, dat gaat naar minstens 0,85 % en misschien wel 1,35%
pi_85624633
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 21:20 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Je hoeft de HRA niet af te schaffen

DE VVD gaat het huurwaardeforfait voor woningen boven de 1.000.000 verlagen van 2,35% naar 1,35% en dat moet ergens vandaan komen.
Het huurwaardeforfait voor woningen onder de 1.000.000 is nu nog 0,55% van de WOZ, dat gaat naar minstens 0,85 % en misschien wel 1,35%
Het maakt natuurlijk niet uit of je nu de HRA afschaft of andere woningeigenaar gerelateerde belastingen gaat verhogen... Resultaat is per saldo voor de woningeigenaar hetzelfde: die zal dan meer moeten gaan betalen. Wat opgaat voor het afschaffen van de HRA gaat derhalve ook op voor alle andere invalshoeken.
pi_85624981
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 21:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het maakt natuurlijk niet uit of je nu de HRA afschaft of andere woningeigenaar gerelateerde belastingen gaat verhogen... Resultaat is per saldo voor de woningeigenaar hetzelfde: die zal dan meer moeten gaan betalen. Wat opgaat voor het afschaffen van de HRA gaat derhalve ook op voor alle andere invalshoeken.
Afschaffen van de HRA dat gaat niet werken, andere aanpassingen merkt niemand
pi_85625239
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 21:38 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Afschaffen van de HRA dat gaat niet werken, andere aanpassingen merkt niemand
Nee, want dat geld komt automagisch wel op tafel om elke maand de bank mee te betalen? :N
  maandag 23 augustus 2010 @ 22:16:07 #201
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85626820
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 20:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]
De huren zijn ook vele malen hoger dan 20-60jaar geleden... (Een brood overigens ook)
[..]
Heb je hier een bron voor? Ik had het over na inflatiecorrectie, voor zover ik weet kost een brood nu een fractie van 20-60 jaar geleden...
pi_85627590
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 22:16 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Heb je hier een bron voor? Ik had het over na inflatiecorrectie, voor zover ik weet kost een brood nu een fractie van 20-60 jaar geleden...
Ff snel gezocht. Belgisch overzicht, maar zal niet veel schelen met NL.

60 jaar geleden is 1950 (toch?) -> 1 Kg brood ¤ 0.17
2002 -> 1 Kg brood ¤ 1.44

bron: http://www.plattelandswijzer.be/default.aspx?PageId=80
  maandag 23 augustus 2010 @ 22:51:09 #203
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85628412
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 19:46 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Tsja, 250.000 euro lenen tegen 4.7% kost je 980 euro per maand, en dan los je nog geen stuiver af. Als de HRA wegvalt (en ga er maar van uit dat dat ergens in die 30 jaar gaat gebeuren) hakt dat aardig in je budget. En als dat ook nog blijkt dat de huizenprijs (nu 2-6 keer zo hoog als 20-60 jaar geleden, na inflatiecorrectie) in die periode een correctie maakt, houd je bij verkoop een leuke restschuld over.
En over 15 jaar, dus halverwege je looptijd is 980 nog net zoveel als nu denk je?
and made it rain upward
pi_85636074
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 22:51 schreef Sjabba het volgende:

[..]

En over 15 jaar, dus halverwege je looptijd is 980 nog net zoveel als nu denk je?
Hangt ervan af of we deflatie of inflatie krijgen
pi_85636322
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 08:37 schreef Foksnor het volgende:

[..]

Hangt ervan af of we deflatie of inflatie krijgen
Mwoa, zolang overheden geld uitgeven en (indirect) invloed hebben op de geldpersen, krijgen we geen grote deflatie. En de afgelopen 70 jaar zijn inflatoir geweest. Die combi lijkt me een redelijk zekere basis voor nieuwe inflatie.

En dat is natuurlijk wel een heel belangrijk punt wat een aantal hier maar niet willen erkennen: een huis kopen doe je misschien voor twee keer teveel geld, maar met een beetje nadenken over rentestanden en je maandlasten zijn nu wellicht hoger dan dat van een huurder, dat is bij niet verhuizen en netjes aflossen over 20 jaar totaal anders.

Gecompliceerder wordt het natuurlijk als mensen wel gaan verhuizen, want dat is voornamelijk voor kopers een hele dure grap.
pi_85637197
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 08:58 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Mwoa, zolang overheden geld uitgeven en (indirect) invloed hebben op de geldpersen, krijgen we geen grote deflatie. En de afgelopen 70 jaar zijn inflatoir geweest. Die combi lijkt me een redelijk zekere basis voor nieuwe inflatie.

En dat is natuurlijk wel een heel belangrijk punt wat een aantal hier maar niet willen erkennen: een huis kopen doe je misschien voor twee keer teveel geld, maar met een beetje nadenken over rentestanden en je maandlasten zijn nu wellicht hoger dan dat van een huurder, dat is bij niet verhuizen en netjes aflossen over 20 jaar totaal anders.

Gecompliceerder wordt het natuurlijk als mensen wel gaan verhuizen, want dat is voornamelijk voor kopers een hele dure grap.
Hoeveel starters gaan 20 jaar in hun starters appartement blijven wonen?
eten!!!
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:58:14 #207
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85637532
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 08:58 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]
Dit is precies de gedachtengang die tot extra hoge prijzen leidt.
pi_85637556
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 22:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ff snel gezocht. Belgisch overzicht, maar zal niet veel schelen met NL.

60 jaar geleden is 1950 (toch?) -> 1 Kg brood ¤ 0.17
2002 -> 1 Kg brood ¤ 1.44

bron: http://www.plattelandswijzer.be/default.aspx?PageId=80
En de lonen? Omrekenen naar 'hoe veel broden kan ik van mijn salaris kopen' is dan veel nuttiger.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 10:01:51 #209
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85637628
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 09:43 schreef janatwork het volgende:

[..]

Hoeveel starters gaan 20 jaar in hun starters appartement blijven wonen?
Je moet ook geen klein rot appartement kopen. Een woning en anders niet.
and made it rain upward
pi_85637696
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 10:01 schreef Sjabba het volgende:

[..]

En bij voorkeur Nieuwbouw
pi_85637783
quote:

En dan maar zitten te zeuren dat woningen niet in het starters segment betaalbaar zijn. :P
pi_85637930
Of gewoon niet 'starten', huren tot je wat meer bijelkaar gespaard heb en een echte woning kopen.

In tijden van alsmaar stijgende huizenprijzen gaat het niet, maar dat is nu wel anders.. integendeel zelfs..
pi_85645839
quote:

[..]

Maar huren is geld weggooien :S waar moet ik dan wonen als starter? t is niet alsof je als starter het geld hebt liggen of het salaris verdient voor het kopen van een gemiddelde woning...
eten!!!
pi_85648482
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 14:10 schreef janatwork het volgende:

[..]

Maar huren is geld weggooien :S
Rente betalen net zo
pi_85648743
Raar dat door sommigen huren als iets vies gezien wordt, terwijl het eigenlijk gewoon een dienst is die jij afneemt in onze kapitalistische wereld. Dan kunnen we ook zeggen dat een auto kopen geld weggooien is. Of het kopen van een iPhone.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:22:13 #216
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_85648991
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 14:10 schreef janatwork het volgende:

[..]

Maar huren is geld weggooien :S
Huur dan ook maar geen auto's meer.
Of slaap niet in een hotel. Gewoon kopen (of ruilen voor vijf huizen).
pi_85649259
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 15:16 schreef Emu het volgende:
Raar dat door sommigen huren als iets vies gezien wordt, terwijl het eigenlijk gewoon een dienst is die jij afneemt in onze kapitalistische wereld. Dan kunnen we ook zeggen dat een auto kopen geld weggooien is. Of het kopen van een iPhone.
voor de internetbubble was je ook gek als je niet met geleend geld aandelen worldonline, KPNQUEST of Versatel kocht
pi_85649386
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 15:22 schreef Lemans24 het volgende:
Huur dan ook maar geen auto's meer.
Incidenteel is daar niks mis mee, maar als je iedere dag een auto nodig hebt, en hem elke dag huurt ben je uiteraard knettergek.
pi_85649516
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 15:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Incidenteel is daar niks mis mee, maar als je iedere dag een auto nodig hebt, en hem elke dag huurt ben je uiteraard knettergek.
Nee dan noemen we het opeens oppertunistisch leasen :D
pi_85649855
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 15:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Vertel dat ook even tegen vliegtuigmaatschappijen die al hun jets leasen, of tegen transportbedrijven die hun vrachtwagens leasen en tegen bedrijven die hun kantoorpand huren ipv gekocht hebben.

Alleen omdat de huizenmarkt door de overheid zo verziekt is, is er zo'n enorm eassymetrie ontstaan vwb kopen en huren. In iedere andere business is dit nauwelijks het geval (zie bovenstaande voorbeelden)
pi_85650444
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 15:42 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Vertel dat ook even tegen vliegtuigmaatschappijen die al hun jets leasen, of tegen transportbedrijven die hun vrachtwagens leasen
Leasen is geen huren he....

quote:
en tegen bedrijven die hun kantoorpand huren ipv gekocht hebben.
Daar komen fiscale en juridische aspecten bij kijken die je als particulier niet hebt.

quote:
Alleen omdat de huizenmarkt door de overheid zo verziekt is, is er zo'n enorm eassymetrie ontstaan vwb kopen en huren. In iedere andere business is dit nauwelijks het geval (zie bovenstaande voorbeelden)
Met bovenstaande voorbeelden kan ik in dit verband werkelijk niets.
pi_85652025
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 15:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Leasen is geen huren he....
Gefinancieerd door een andere partij waarbij je een vergoeding betaalt voor het bruikrecht zonder ooit eigenaar te worden. Noem het huur, noem het operationial lease, noem het drylease whatever

quote:
Daar komen fiscale en juridische aspecten bij kijken die je als particulier niet hebt.
zoals?

quote:
Met bovenstaande voorbeelden kan ik in dit verband werkelijk niets.
pi_85652758
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 16:32 schreef tjoptjop het volgende:
Gefinancieerd door een andere partij waarbij je een vergoeding betaalt voor het bruikrecht zonder ooit eigenaar te worden. Noem het huur, noem het operationial lease, noem het drylease whatever
??? Er zijn genoeg vormen van lease waarbij je wel degelijk eigenaar wordt na betaling van de laatste termijn hoor.

quote:
zoals?
Fiscaal: Aftrekbaarheid
Juridisch: Alles in een vastgoed BV gooien en een andere BV daarvan laten huren/leasen. Mocht 1 van de dochter BV's omvallen heb je in ieder geval je vastgoed nog.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:49:55 #224
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85652760
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 16:32 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

[..]

zoals?
[..]

Als jij het huren van een woning vergelijkt met dezelfde reden dat een bedrijf diverse zaken in de lease heeft dna snap je er werkelijk niets van.
and made it rain upward
pi_85653395
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 16:49 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Als jij het huren van een woning vergelijkt met dezelfde reden dat een bedrijf diverse zaken in de lease heeft dna snap je er werkelijk niets van.
Nee die vergelijking gaat dus niet op omdat de markt zo verziekt is.

Maar voordat het steeds verder in detail gaat. Wat ik meen te zeggen is dat (in een vrije markt) huur en koop uiteindelijk niet zo heel veel zal schelen. Alleen heeft de politiek duidelijk de focus op eigen huizenbezit waardoor dat (veel) goedkoper is.
pi_85653563
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:04 schreef tjoptjop het volgende:
Wat ik meen te zeggen is dat (in een vrije markt) huur en koop uiteindelijk niet zo heel veel zal schelen.
? Elk product wat je dagelijks gebruikt is altijd goedkoper om zelf te kopen dan te huren. (En dat is ook logisch, waarom zou iemand voor jou geld investeren als die er niets aan overhoudt?)

quote:
Alleen heeft de politiek duidelijk de focus op eigen huizenbezit waardoor dat (veel) goedkoper is.
LOL, 71 topics vol met klagers die menen dat de huizenprijzen veel te hoog zijn, en jij beweert nu dat ze eigenlijk nog te goedkoop zijn. _O_
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 17:14:44 #227
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85653805
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:04 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Alleen heeft de politiek duidelijk de focus op eigen huizenbezit waardoor dat (veel) goedkoper is.
Te goedkoop?! Ja vast!
De politiek heeft helemaal niet de focus op huizenbezit, de politiek heeft de focus op in stand houden van tekorten.
pi_85653860
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

? Elk product wat je dagelijks gebruikt is altijd goedkoper om zelf te kopen dan te huren. (En dat is ook logisch, waarom zou iemand voor jou geld investeren als die er niets aan overhoudt?)
Omdat je bijvoorbeeld een bepaalde flexibiliteit in woonruimte wil hebben als je veel van baan wisselt. Ik heb trouwens nergens beweerd dat het goedkoper is, dat is onzin om de reden die jij geeft.

quote:
LOL, 71 topics vol met klagers die menen dat de huizenprijzen veel te hoog zijn, en jij beweert nu dat ze eigenlijk nog te goedkoop zijn. _O_
Ik zeg dat ik de kosten laag vind ja (lage rente en HRA) waarbij als je de inflatie er in meerekent je in feite gratis woont. Woningprijs is momenteel wel gewoon historisch hoog
pi_85654608
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:16 schreef tjoptjop het volgende:
Omdat je bijvoorbeeld een bepaalde flexibiliteit in woonruimte wil hebben als je veel van baan wisselt. Ik heb trouwens nergens beweerd dat het goedkoper is, dat is onzin om de reden die jij geeft.
Dat klopt. Jij stelde dat in een vrije markt huren en kopen niet veel zou moeten schelen. Ik zie niet in waarom dat zo zou moeten zijn.

quote:
Ik zeg dat ik de kosten laag vind ja (lage rente en HRA) waarbij als je de inflatie er in meerekent je in feite gratis woont. Woningprijs is momenteel wel gewoon historisch hoog.
Niks mis mee. Het is een keuze die je maakt. Wil je vrijheid om te verkassen wanneer je wilt, ga je huren. (Hangt wel een prijskaartje aan die vrijheid). Wil je niet die vrijheid, maar wel de vrijheid om met je huis te doen wat je wilt qua inrichting e.d. en wil je wat voordeliger uit zijn dan ga je kopen. Ieder zijn meug.
pi_85654907
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat klopt. Jij stelde dat in een vrije markt huren en kopen niet veel zou moeten schelen. Ik zie niet in waarom dat zo zou moeten zijn.
Wat ik met "niet veel schelen" bedoel is dat er niet overduidelijk een beter keuze is. Nu is het zo goed als altijd de rationeelste keuze om te kopen omdat dat zoveel goedkoper is. In een vrije markt zullen de prijzen (vermoedelijk) dichter bij elkaar liggen waardoor de afweging tussen huren en kopen anders wordt.

quote:
Niks mis mee. Het is een keuze die je maakt. Wil je vrijheid om te verkassen wanneer je wilt, ga je huren. (Hangt wel een prijskaartje aan die vrijheid). Wil je niet die vrijheid, maar wel de vrijheid om met je huis te doen wat je wilt qua inrichting e.d. en wil je wat voordeliger uit zijn dan ga je kopen. Ieder zijn meug.
Wel wat mis mee, de overheid moet zich (imho) niet bemoeien met welke financieringsvorm iemand wilt wonen.
pi_85655342
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:44 schreef tjoptjop het volgende:
Wel wat mis mee, de overheid moet zich (imho) niet bemoeien met welke financieringsvorm iemand wilt wonen.
Ik vind juist van wel. Door het eigen woningbezit te stimuleren bevorder je de buurt. (Mensen zijn -helaas- over het algemeen zuiniger op hun eigen spullen dan op die van een ander.) En ik heb niks tegen hoge huizenprijzen, want als mijn buren gaan verhuizen en de woning wordt verkocht zal de koper daarvan toch minimaal 1,5 a 2 x modaal moeten verdienen. Dat verkleint de kans dat er een soort tokkie-gezin in komt te wonen aanzienlijk.
pi_85655398
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik vind juist van wel. Door het eigen woningbezit te stimuleren bevorder je de buurt. (Mensen zijn -helaas- over het algemeen zuiniger op hun eigen spullen dan op die van een ander.) En ik heb niks tegen hoge huizenprijzen, want als mijn buren gaan verhuizen en de woning wordt verkocht zal de koper daarvan toch minimaal 1,5 a 2 x modaal moeten verdienen. Dat verkleint de kans dat er een soort tokkie-gezin in komt te wonen aanzienlijk.
Dan verschillen wij hierin van mening :P
pi_85655417
Is het nou zo dat er steeds meer mensen in Amsterdam willen gaan wonen?
pi_85655465
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:57 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Dan verschillen wij hierin van mening :P
Gelukkig maar. Als iedereen dezelfde mening en smaak zou hebben zou het maar een saaie wereld (en forum) worden. ^O^
pi_85656146
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:57 schreef mastauser het volgende:
Is het nou zo dat er steeds meer mensen in Amsterdam willen gaan wonen?
voor geen goud, ben blij dat ik er nooit hoef te zijn
ik hou van ruimte en natuur
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 19:35:09 #236
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_85658421
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 18:22 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

voor geen goud, ben blij dat ik er nooit hoef te zijn
ik hou van ruimte en natuur
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 20:29:28 #237
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85660759
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:16 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Ik zeg dat ik de kosten laag vind ja (lage rente en HRA) waarbij als je de inflatie er in meerekent je in feite gratis woont. Woningprijs is momenteel wel gewoon historisch hoog
Lage rente en HRA in combinatie met hele dure huizen geeft alsnog hoge kosten. Lage rente kan ook met veel goedkopere huizen, zoals in de omringende landen.
pi_85661073
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 20:29 schreef RemcoDelft het volgende:
Lage rente en HRA in combinatie met hele dure huizen geeft alsnog hoge kosten.
Ja. En met normale huizen geeft het lage kosten. :O (Er zijn genoeg leuke 4 a 5 kamer eengezinswoningen te vinden met voor en achtertuin vanaf 165.000)

quote:
Lage rente kan ook met veel goedkopere huizen, zoals in de omringende landen.
Die optie staat natuurlijk ook open. Je kunt per direct je spullen pakken en daar gaan wonen toch?

[ Bericht 3% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 24-08-2010 20:45:51 ]
pi_85661633
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 20:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]
Die optie staat natuurlijk ook open. Je kunt per direct je spullen pakken en daar gaan wonen toch?
veel pensionados zullen dat beter gaan doen, dan hier blijven
pi_85661872
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 20:47 schreef Verburg_K het volgende:
Graag! Die dragen toch niks meer bij aan de maatschappij en stuwen alleen maar de zorgkosten tot ongekende hoogte. Wegwezen. Allemaal. ^O^
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 21:30:13 #241
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85663697
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 20:47 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Dat valt allemaal tegen joh. Veel blijven lekker bij de kleinkinderen en de zorg is hier ook erg goed.
and made it rain upward
pi_85668828
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 20:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ja. En met normale huizen geeft het lage kosten. :O (Er zijn genoeg leuke 4 a 5 kamer eengezinswoningen te vinden met voor en achtertuin vanaf 165.000)
[..]

Niet in de 3 hoek Amsterdam, Utrecht, Rotterdam... en laten nou juist daar veel mensen wonen/ economisch aan gebonden zijn.

Ben het overigens helemaal met je eens dat het onzin is om te kijken naar spotgoedkope woningen in het buitenland. Er is een reden dat niemand daar wil wonen: er is geen werk.
eten!!!
pi_85669237
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:05 schreef janatwork het volgende:
Niet in de 3 hoek Amsterdam, Utrecht, Rotterdam... en laten nou juist daar veel mensen wonen/ economisch aan gebonden zijn.
Jawel hoor. Je moet alleen niet in de steden zelf willen wonen. (Maar waarom zou je dat in godsnaam willen? Zoek een klein plaatsje op 15 a 20 km afstand en je hebt zo een leuke woning gevonden)

quote:
Ben het overigens helemaal met je eens dat het onzin is om te kijken naar spotgoedkope woningen in het buitenland. Er is een reden dat niemand daar wil wonen: er is geen werk.
En buiten het werk... Wat dacht je van de rest van de voorzieningen...? Iedereen vergelijkt met het buitenland, maar niemand pakt zijn koffers... Nee logisch, dat kom je in armoedige oude troep terecht. Maar dat wordt bewust even vergeten :D
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:19:48 #244
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85669492
Toch gaan er in de grensstreek best wel veel mensen 'naar het buitenland'. Dan heb ik het niet over echt emigreren, maar een huis kopen 10 km over de grens. Dat zie je echt heel veel. Uiteraard is dat in de Randstad geen optie als je daar wil blijven werken.
The End Times are wild
pi_85669622
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:19 schreef LXIV het volgende:
Toch gaan er in de grensstreek best wel veel mensen 'naar het buitenland'. Dan heb ik het niet over echt emigreren, maar een huis kopen 10 km over de grens. Dat zie je echt heel veel. Uiteraard is dat in de Randstad geen optie als je daar wil blijven werken.
Dat zijn niet de Jan-Modaal figuren hoor. Dat zijn de mensen die ruim boven modaal verdienen en de belastingdruk in NL terecht willen ontwijken. En met het afschaffen van de HRA zullen dat er nog veel meer worden.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:27:13 #246
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85669878
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat zijn niet de Jan-Modaal figuren hoor. Dat zijn de mensen die ruim boven modaal verdienen en de belastingdruk in NL terecht willen ontwijken. En met het afschaffen van de HRA zullen dat er nog veel meer worden.
Nee hoor. Dat zijn juist heel veel jonge mensen, die bijv een gezin willen, en in Duitsland een vrijstaand ruim huis betalen kunnen en in Nederland net een appartement. Die gaan dus in Duitsland wonen.
Die extra reistijd van een half uur/drie kwartier die nemen ze dus op de koop toe. Ik ken er verschillende die dat precies zo gedaan hebben.
The End Times are wild
pi_85670041
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee hoor. Dat zijn juist heel veel jonge mensen, die bijv een gezin willen, en in Duitsland een vrijstaand ruim huis betalen kunnen en in Nederland net een appartement. Die gaan dus in Duitsland wonen.
Die extra reistijd van een half uur/drie kwartier die nemen ze dus op de koop toe. Ik ken er verschillende die dat precies zo gedaan hebben.
En ik ken er verschillende die ver boven modaal verdienen en het ook precies zo gedaan hebben. (Merendeel naar Belgie, niet naar Duitsland)
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:30:54 #248
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85670080
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En ik ken er verschillende die ver boven modaal verdienen en het ook precies zo gedaan hebben. (Merendeel naar Belgie, niet naar Duitsland)
Dat is dan met een andere motivatie gebeurt. Ik ken er ook wel een paar, idd ri België, voornamelijk wegens de vermogensbelasting.
The End Times are wild
pi_85670213
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:30 schreef LXIV het volgende:
Dat is dan met een andere motivatie gebeurt. Ik ken er ook wel een paar, idd ri België, voornamelijk wegens de vermogensbelasting.
Die motivatie zou best kunnen kloppen. Maar ben je dan verstandig bezig als natie zijnde? Al je vermogende burgers naar het buitenland jagen? Me dunkt van niet. :N
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:35:27 #250
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85670308
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Die motivatie zou best kunnen kloppen. Maar ben je dan verstandig bezig als natie zijnde? Al je vermogende burgers naar het buitenland jagen? Me dunkt van niet. :N
Het gaat niet om al onze vermogende burgers. De mensen die moeten werken blijven iha toch in NL wonen, en het gros van de vermogenden ook.

Stel dat je de vermogensbelasting verlaagt naar 1%. Wat je misloopt aan inkomsten door het lagere tarief is veel meer dan dat je bespaart doordat minder mensen gaan verhuizen. De meeste mensen gaan voor 0,2% toch echt niet ver van de kinderen/kleinkinderen/vertrouwde omgeving wonen.
The End Times are wild
pi_85670500
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het gaat niet om al onze vermogende burgers. De mensen die moeten werken blijven iha toch in NL wonen, en het gros van de vermogenden ook.

Stel dat je de vermogensbelasting verlaagt naar 1%. Wat je misloopt aan inkomsten door het lagere tarief is veel meer dan dat je bespaart doordat minder mensen gaan verhuizen. De meeste mensen gaan voor 0,2% toch echt niet ver van de kinderen/kleinkinderen/vertrouwde omgeving wonen.
En tel daar dan nog even een eventuele afschaffing van de HRA bij op, en een dreigende verhoging van de hoogste belastingschijf en wat denk je dat er dan gebeurt? Juist. Gaan de mensen die het in hun eentje voor 10 mensen verdienen ervandoor.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:48:23 #252
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85670950
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:05 schreef janatwork het volgende:

[..]
Hoe kom je er bij dat er niemand in Duitsland wil wonen?!

quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Klopt. Net als de accijns die zorgt dat mensen net over de grens tanken, of boodschappen doen, etc.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:51:48 #253
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85671069
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En tel daar dan nog even een eventuele afschaffing van de HRA bij op, en een dreigende verhoging van de hoogste belastingschijf en wat denk je dat er dan gebeurt? Juist. Gaan de mensen die het in hun eentje voor 10 mensen verdienen ervandoor.
Die mensen die er vandoor gaan verdienen iha niet zoveel meer, zijn meestal gepensioeneerden. (In Dld wonen, NL werken is niet er vandoor gaan).

Bovendien spelen er als je werkelijk geld genoeg hebt hele andere dingen dan een paar procentjes. Die laten zich niet wegjagen bij hun huis/omgeving/familie om in België of elders een paar duizend euro per jaar in de zak te houden.
The End Times are wild
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:52:11 #254
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85671080
En elders heb je helemaal geen HRA! Waar willen die mensen dan naartoe gaan?
The End Times are wild
pi_85671157
Overigens kan je in Duitsland ook enorm goedkoop huren, mijn vriend huurde daar huis van 200 vierkante meter met grote tuin voor zo rond de 300 euro.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_85671181
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:48 schreef RemcoDelft het volgende:
Niemand is ook weer overdreven, maar als een significant deel van de Nederlanders daar wel zou willen en gaan wonen zouden de huizenprijzen daar stijgen en hier fors dalen.En dat gebeurt tot op heden niet.

quote:
Klopt. Net als de accijns die zorgt dat mensen net over de grens tanken, of boodschappen doen, etc.
Ja, doe ik ook. Logisch toch? (En ja, als ik een paar euro bespaar door in Belgie te tanken, kost dat de NL staat een euro of 35. Maar dat is niet mijn probleem.)
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:57:15 #257
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85671269
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Niemand is ook weer overdreven, maar als een significant deel van de Nederlanders daar wel zou willen en gaan wonen zouden de huizenprijzen daar stijgen en hier fors dalen.En dat gebeurt tot op heden niet.
[..]

Ja, doe ik ook. Logisch toch? (En ja, als ik een paar euro bespaar door in Belgie te tanken, kost dat de NL staat een euro of 35. Maar dat is niet mijn probleem.)
In de grensstreken is dat effect wel degelijk merkbaar. Het is dus geen significant deel van de Nederlanders, het is ook geen significant deel van de grensbewoners, maar het is wel een significant deel van de starters in de grensstreken. Ik denk zeker zo'n 25 tot 30%, het gebeurt massaal. Hele dorpen in Duitsland zitten vol met Nederlanders.
The End Times are wild
pi_85671270
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:54 schreef raptorix het volgende:
Overigens kan je in Duitsland ook enorm goedkoop huren, mijn vriend huurde daar huis van 200 vierkante meter met grote tuin voor zo rond de 300 euro.
Ja, als geen hond er wil wonen zijn uiteraard ook de huren lager. :D
pi_85671326
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ja, als geen hond er wil wonen zijn uiteraard ook de huren lager. :D
Klopt, maar in Duitsland heb je relatief veel van dat soort plekken, dit was overigens 20 minuten rijden van Arnhem.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_85671503
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

In de grensstreken is dat effect wel degelijk merkbaar. Het is dus geen significant deel van de Nederlanders, het is ook geen significant deel van de grensbewoners, maar het is wel een significant deel van de starters in de grensstreken. Ik denk zeker zo'n 25 tot 30%, het gebeurt massaal. Hele dorpen in Duitsland zitten vol met Nederlanders.
Ik woon ook in een grensstreek. Buitenland ligt op 15 minuten rijden. Ik ga regelmatig even sigaretten kopen daar, en tank en passant uiteraard ook even. En als het vrouwtje zin heeft om te gaan doen we daar ook even de boodschappen. Gewoon omdat ik het kan. Schade per keer voor de NL economie zal een 100 a 150,- euro bedragen.

Maar ja... Je kunt natuurlijk denken als overheid dat je me kunt uitpersen via de wegenbelasting... Mag. Maar wat ik naar mijn mening teveel betaal in vergelijking met het buitenland, doneer ik vrijwillig en volkomen legaal aan het buitenland. :Y

Op naar de AOW leeftijd van 67 jaar!
  woensdag 25 augustus 2010 @ 00:04:54 #261
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85671601
Als je zelf in de grensstreek woont dan weet je toch ook dat er veel leeftijdsgenoten de grens over trekken om daar te starten? Ik ken er in mijn directe omgeving verschillende
The End Times are wild
pi_85671776
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 00:04 schreef LXIV het volgende:
Als je zelf in de grensstreek woont dan weet je toch ook dat er veel leeftijdsgenoten de grens over trekken om daar te starten? Ik ken er in mijn directe omgeving verschillende
a) Mijn leeftijdsgenoten zijn wat ouder dan die van jou. Die gaan niet zo makkelijk huis en haard verlaten.
b) Ik zei toch al dat ik er diverse ken die ver boven modaal verdienen en dus maar verhuisd zijn?
pi_85671839
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:48 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

[..]
Dat is niet wat ik zeg, vaak worden de hele goedkope huizen in Duitsland vergeleken met de dure huizen in de randstad. Je moet een goedkoop huis in Duitsland vergelijken met een goedkoop huis in bijvoorbeeld noord oost Groningen. Dan is het prijsverschil er nog steeds maar niet meer zo verschrikkelijk groot.
eten!!!
  woensdag 25 augustus 2010 @ 08:31:15 #264
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85676888
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nederlanders hebben al invloed op de verhoging van prijzen in de grensstreek. Maar het grote verschil is dat er daar bij tekorten gewoon nieuwbouw bijkomt, je hoeft niet perse te kiezen tussen bestaande hokjes.

quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Precies. Werkelijk schandalig dat de Nederlandse overheid zoveel Nederlanders wegpest, doordat er zo weinig huizen mogen zijn, en zoveel van de beschikbare huizen naar bijvoorbeeld generaal pardonners gaan. M.a.w. de overheid heeft liever illegalen dan hier geboren allochtonen... Goed bezig 8)7

quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 00:10 schreef janatwork het volgende:

[..]

Dat is niet wat ik zeg, vaak worden de hele goedkope huizen in Duitsland vergeleken met de dure huizen in de randstad. Je moet een goedkoop huis in Duitsland vergelijken met een goedkoop huis in bijvoorbeeld noord oost Groningen. Dan is het prijsverschil er nog steeds maar niet meer zo verschrikkelijk groot.
Dan is het prijsverschil nog steeds een factor 5...
pi_85678159
De bevolkingsdichtheid in duitsland is een stuk lager (400 tegen 230).

Met een sterke correlatie tussen grondprijs en de bevolkingsdichtheid is het logisch dat duitsland een stuk goedkoper is (bevolkingscentra in duitsland zijn niet veel goedkoper dan de bevolkingscentra in nederland).

In nederland is bouwgrond extra duur door de beperkte vrijgave daarvan. Dit beleid kun je loslaten maar leid wel tot een afhankelijkheid van het buitenland voor de voedsel voorziening. Op het moment in een redelijkstabiel europa is dat geen probleem maar in crisis situaties (mileu rampen, oorlog, mislukte oogsten, etc...) is het toch wel erg fijn dat je je eigen bevolking kunt voeden.
pi_85678534
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 09:39 schreef lutser.com het volgende:

Met een sterke correlatie tussen grondprijs en de bevolkingsdichtheid is het logisch dat duitsland een stuk goedkoper is (bevolkingscentra in duitsland zijn niet veel goedkoper dan de bevolkingscentra in nederland).

In nederland is bouwgrond extra duur door de beperkte vrijgave daarvan. Dit beleid kun je loslaten maar leid wel tot een afhankelijkheid van het buitenland voor de voedsel voorziening. Op het moment in een redelijkstabiel europa is dat geen probleem maar in crisis situaties (mileu rampen, oorlog, mislukte oogsten, etc...) is het toch wel erg fijn dat je je eigen bevolking kunt voeden.
De bevolkingsdichtheid in NRW (530), om een voorbeeld te noemen, is helemaal niet lager dan in Nederland (400), in tegendeel. De grondprijzen wel. En die voedselvoorziening is ook behoorlijke onzin. We gaan door wat ruimer te bouwen helemaal niet zoveel meer importeren.
pi_85679715
quote:

Ja alsof Nederlanders zoveel verse groenten eten, de kantenklarepizzafabriek (mooi scrabble woord) staat in het buitenland hoor
pi_85680411
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 10:34 schreef Foksnor het volgende:

[..]

Ja alsof Nederlanders zoveel verse groenten eten, de kantenklarepizzafabriek (mooi scrabble woord) staat in het buitenland hoor
Op het moment boeit het geen fuck, we produceren meer dan we op kunnen. Ik heb het over die crisis die we hopelijk nooit krijgen.
pi_85680701
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:51 schreef LXIV het volgende:

[..]Bovendien spelen er als je werkelijk geld genoeg hebt hele andere dingen dan een paar procentjes. Die laten zich niet wegjagen bij hun huis/omgeving/familie om in België of elders een paar duizend euro per jaar in de zak te houden.
Dat denk ik nu net wel. Zeker als de afstand makkelijk te overbruggen is bijvoorbeeld Brabant en het Noorden van België (maximum 30 minuutjes met de auto). Daar is altijd een doelgroep voor hoor, en voor veel mensen maakt het dan misschien niet zoveel uit hoeveel het bedrag is dat ze ermee besparen, maar is het misschien wel een principekwestie. bovendien zijn veel rijkere mensen, juist mensen die goed op het geld letten. Tel maar op, in België is niet enkel het huis goedkoper namelijk, je hebt ook veel meer vrijheid op dat vlak, je betaald minder belastingen op vermogen, en auto's en tanken in het algemeen zijn toch een pak goedkoper. Als je dat allemaal in rekening brengt is het best een aardige som.
pi_85681556
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 10:54 schreef lutser.com het volgende: [..] Op het moment boeit het geen fuck, we produceren meer dan we op kunnen. Ik heb het over die crisis die we hopelijk nooit krijgen.
Nederland is een vrij grote netto-exporteur van voedsel. Veel door NL geexporteerde producten zijn onder andere: graan, aardappels, suikerbieten, diverse soorten fruit, diverse soorten groenten; rund, kip....

Dat is ondertussen niet meer van deze tijd, en er zijn industriëen waar door een land als NL veel meer mee kan worden verdient, dus deze landbouw kan perfect verminderen om elders goedkoper geproduceerd te worden. Ik ben wel ZEER groot voorstander om te kunnen produceren voor eigen markt, en geen netto-importeur te worden. Voedsel is net iets te belangrijk om af te hangen van Rusland of andere landen of een ander Oostblokland (of zelfs van België, Frankrijk of Duitsland).
  woensdag 25 augustus 2010 @ 11:44:14 #271
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85682198
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 11:02 schreef Emu het volgende:

[..]

Dat denk ik nu net wel. Zeker als de afstand makkelijk te overbruggen is bijvoorbeeld Brabant en het Noorden van België (maximum 30 minuutjes met de auto). Daar is altijd een doelgroep voor hoor, en voor veel mensen maakt het dan misschien niet zoveel uit hoeveel het bedrag is dat ze ermee besparen, maar is het misschien wel een principekwestie. bovendien zijn veel rijkere mensen, juist mensen die goed op het geld letten. Tel maar op, in België is niet enkel het huis goedkoper namelijk, je hebt ook veel meer vrijheid op dat vlak, je betaald minder belastingen op vermogen, en auto's en tanken in het algemeen zijn toch een pak goedkoper. Als je dat allemaal in rekening brengt is het best een aardige som.
Al dat gelul over dta in het buitenland het zoveel beter is. Tot nu toe valt de emigratie erg mee toch of heeft iemand echt cijfers?
and made it rain upward
pi_85700952
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 00:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Maar ja... Je kunt natuurlijk denken als overheid dat je me kunt uitpersen via de wegenbelasting... Mag. Maar wat ik naar mijn mening teveel betaal in vergelijking met het buitenland, doneer ik vrijwillig en volkomen legaal aan het buitenland. :Y

Uiteindelijk zal het netto-effect meevallen. Jij tank in het buitenland en tegelijktijd komt een Duitser in Nederland koffie inslaan (want die is hier niet extra belast) of een Belg boodschappen doen bij de AH (want die is stukken goedkoper dan de Delhaize).

En het geld dat je na het tanken overhoudt, kun je weer gebruiken om in Nederland extra te gaan consumeren (waar de staat weer inkomsten van ontvangt).
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_85701636
Maar als ik nu goed begrepen heb waar het werkelijk om ging, dan was het om de mensen die uit Amsterdam verhuisd zijn, en hun huurwoning hebben aangehouden, en die zelfs (gedeeltelijk) onderverhuren.
En daar maandelijks een forse winst op maken.
Maar goed dat moet je toch kunnen controleren en dan mag je die woning best ontruimen van mij, geen probleem
  woensdag 25 augustus 2010 @ 20:11:23 #274
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85701966
quote:
In nederland is bouwgrond extra duur door de beperkte vrijgave daarvan. Dit beleid kun je loslaten maar leid wel tot een afhankelijkheid van het buitenland voor de voedsel voorziening.
Dat zijn we nu al.
quote:
Op het moment in een redelijkstabiel europa is dat geen probleem maar in crisis situaties (mileu rampen, oorlog, mislukte oogsten, etc...) is het toch wel erg fijn dat je je eigen bevolking kunt voeden.
Juist bij mislukte oogsten kan je je eigen bevolking niet voeden. En nu kunnen we amper 20% zelf voeden, de rest is import... Beetje een non-argument dus, tenzij je 13 miljoen mensen wilt uitzetten.

quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 10:54 schreef lutser.com het volgende:
Op het moment boeit het geen fuck, we produceren meer dan we op kunnen.
Kan je dit onderbouwen met een bron? Het is namelijk niet waar...

quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 11:27 schreef Emu het volgende:

[..]

Nederland is een vrij grote netto-exporteur van voedsel. Veel door NL geexporteerde producten zijn onder andere: graan, aardappels, suikerbieten, diverse soorten fruit, diverse soorten groenten; rund, kip....
Hmmm het valt niet mee om zo snel even een bron met getalletjes te vinden. De laatste die ik tegenkwam zei dat Nederland 3,4 miljoen mensen kan voeden met de eigen productie.
Je noemt export van rund en kip, maar die voeren we met import-voer, niet uit eigen productie. Heeft iemand getallen?
  woensdag 25 augustus 2010 @ 20:20:49 #275
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85702360
Getallen heb ik zo niet paraat, maar naar mijn informatie kan Nederland ook zo'n vier miljoen mensen zelfstandig voeden. De ecologische voetafdruk is dus 4x de oppervlakte van Nederland.

We zijn wel een van de grootste exporteurs van landbouwgoederen, Maar dat komt dus vooral omdat we hele dure, arbeidsintensieve en hoogwaardige producten zoals aardbeien, paprika's e.d. exporteren. Een kistje goede aardbeien doet al snel 12 euro, daar kun je heel wat tonnen? graan voor kopen! Voor het eerste heb je natuurlijk veel minder grond nodig dan voor het tweede.
The End Times are wild
pi_85702567
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 20:20 schreef LXIV het volgende:
Getallen heb ik zo niet paraat, maar naar mijn informatie kan Nederland ook zo'n vier miljoen mensen zelfstandig voeden. De ecologische voetafdruk is dus 4x de oppervlakte van Nederland.

We zijn wel een van de grootste exporteurs van landbouwgoederen, Maar dat komt dus vooral omdat we hele dure, arbeidsintensieve en hoogwaardige producten zoals aardbeien, paprika's e.d. exporteren. Een kistje goede aardbeien doet al snel 12 euro, daar kun je heel wat tonnen? graan voor kopen! Voor het eerste heb je natuurlijk veel minder grond nodig dan voor het tweede.
Kort gezegd, de tuinbouw en bloementeelt is winstgevend, de landbouw en akkerbouw is afhankelijk van subsidies die de komende vijf jaar verder afgebouwd gaan worden
Zeker suiker kan Afrika veel goedkoper produceren
  woensdag 25 augustus 2010 @ 22:10:05 #277
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85707356
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 20:26 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Kort gezegd, de tuinbouw en bloementeelt is winstgevend, de landbouw en akkerbouw is afhankelijk van subsidies die de komende vijf jaar verder afgebouwd gaan worden
Zeker suiker kan Afrika veel goedkoper produceren
Dan moeten ze nu wel, als ze de keuze hadden was dat niet zo en was het daar een stuk beter....
and made it rain upward
pi_85716046
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 22:10 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Dan moeten ze nu wel, als ze de keuze hadden was dat niet zo en was het daar een stuk beter....
Nu hebben ze nog iets, anders was het helemaal niks geworden.
pi_85717512
Why nobody wants to buy a house

CHICAGO (MarketWatch) -- Nobody wants to buy a house. Nobody in their right mind, anyway.

Oh, sure, a lot of gullible first-time buyers got lured into the market over the last 18 months to take advantage of an $8,000 federal tax credit (not realizing how little difference that money will make when the first property-tax bill hits at the same time the roof springs a pesky leak and the city hits you with a special assessment for sidewalk repair). But that tax credit has expired -- and, with it, any semblance of demand for homes.

Home sales whipsaw marketsA plunge in U.S. existing home sales is adding to weakness across the markets as investors once again fret about the global growth outlook. Stocks and commodities are seeing big moves, not least gasoline, which is closely correlated with consumer demand. Paul Vigna, Anna Raff and Mike Reid discuss.
The July data on existing-home sales show just how much the tax credit skewed the housing market in the months it was in effect. Sales plunged 27.2%, the biggest one-month drop on record, and inventories of unsold homes jumped to 4 million, a 12.5-month supply at the current sales pace, the worst level that measure has seen in at least 11 years. Read more on the plunge in existing-home sales.

Because of the original timing of the tax credit -- you had to sign a contract on a house by April 30 and close by June 30 (the closing deadline was later extended to Sept. 30) -- it was obvious that sales would get an artificial boost in June as buyers rushed to beat the deadline (since existing-home sales are reported once they close, not at the contract signing). And, by extension, there would be a big drop in July.

Don't think, though, that July is a one-month aberration. Sure, the numbers are record-breakingly bad, and August isn't likely to see any such extremes. But August isn't likely to show any increase in activity, either. And don't hold your breath for September. Or October, November, December. In fact, don't hold your breath at all waiting for a rebound in housing because all you'll do is turn blue and suffocate.

August isn't likely to show any increase in activity, either. And don't hold your breath for September. Or October, November, December.

Nobody wants to buy a house because in order to buy a house you have to have some bit of confidence in the future. And today there isn't much confidence in anything that has to do with the economy.

Forget about talk that another big drop in housing prices is needed to spur demand. Prices have already fallen 25% or more from their peak in many areas as distressed sales made an outsize impact in the market. That demand, too, has been slaked. Listen to a radio report on how much farther home prices could fall.

No, the only thing that will turn this mess around is jobs. Until this economy can put people back to work -- and put them back to work gainfully, full-time, using their skills and not merely temping in some capacity way beneath their experience -- it won't be able to instill any confidence that buying a house is a good idea
  donderdag 26 augustus 2010 @ 08:10:53 #280
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85717834
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 07:27 schreef fedsingularity het volgende:
Why nobody wants to buy a house

CHICAGO (MarketWatch) -- Nobody wants to buy a house. Nobody in their right mind, anyway.

Oh, sure, a lot of gullible first-time buyers got lured into the market over the last 18 months to take advantage of an $8,000 federal tax credit (not realizing how little difference that money will make when the first property-tax bill hits at the same time the roof springs a pesky leak and the city hits you with a special assessment for sidewalk repair). But that tax credit has expired -- and, with it, any semblance of demand for homes.

Home sales whipsaw marketsA plunge in U.S. existing home sales is adding to weakness across the markets as investors once again fret about the global growth outlook. Stocks and commodities are seeing big moves, not least gasoline, which is closely correlated with consumer demand. Paul Vigna, Anna Raff and Mike Reid discuss.
The July data on existing-home sales show just how much the tax credit skewed the housing market in the months it was in effect. Sales plunged 27.2%, the biggest one-month drop on record, and inventories of unsold homes jumped to 4 million, a 12.5-month supply at the current sales pace, the worst level that measure has seen in at least 11 years. Read more on the plunge in existing-home sales.

Because of the original timing of the tax credit -- you had to sign a contract on a house by April 30 and close by June 30 (the closing deadline was later extended to Sept. 30) -- it was obvious that sales would get an artificial boost in June as buyers rushed to beat the deadline (since existing-home sales are reported once they close, not at the contract signing). And, by extension, there would be a big drop in July.

Don't think, though, that July is a one-month aberration. Sure, the numbers are record-breakingly bad, and August isn't likely to see any such extremes. But August isn't likely to show any increase in activity, either. And don't hold your breath for September. Or October, November, December. In fact, don't hold your breath at all waiting for a rebound in housing because all you'll do is turn blue and suffocate.

August isn't likely to show any increase in activity, either. And don't hold your breath for September. Or October, November, December.

Nobody wants to buy a house because in order to buy a house you have to have some bit of confidence in the future. And today there isn't much confidence in anything that has to do with the economy.

Forget about talk that another big drop in housing prices is needed to spur demand. Prices have already fallen 25% or more from their peak in many areas as distressed sales made an outsize impact in the market. That demand, too, has been slaked. Listen to a radio report on how much farther home prices could fall.

No, the only thing that will turn this mess around is jobs. Until this economy can put people back to work -- and put them back to work gainfully, full-time, using their skills and not merely temping in some capacity way beneath their experience -- it won't be able to instill any confidence that buying a house is a good idea
En waarom wordt een stuk over de NL huizenmarkt in het Engels geschreven? Oh wacht. Het gaat weer eens over het buitenland. Waar ook de BigMac vele malen goedkoper is als hier en waar straks iedereen naar toe gaat want daar is alles beter :O
and made it rain upward
pi_85717861
Blijf jij maar denken dat dit hier geen impact gaat hebben :z
  donderdag 26 augustus 2010 @ 08:28:41 #282
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85718024
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 08:13 schreef fedsingularity het volgende:
Blijf jij maar denken dat dit hier geen impact gaat hebben :z
Precies. Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die zeggen: "de huizenmarkt in Nederland is anders, overal dalen prijzen maar hier stijgen ze tot in de hemel"......

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de huizenverkopen in Duitsland zijn, maar (m'n Duits is niet zo goed) kan zo snel niets vinden. Ik weet wel dat ze daar geen "prijsexplosie" hebben gehad, en kan me dus goed voorstellen dat de verkopen ook nauwelijks zijn beinvloed door de "crisis", omdat de crisis daar niet op huizen-niveau heeft plaatsgevonden.
Volgens Globalpropertyguide.com stijgen de prijzen nu zelfs:
pi_85719623
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 08:13 schreef fedsingularity het volgende: Blijf jij maar denken dat dit hier geen impact gaat hebben :z
Bijlange aan niet zoveel dan in de VSA, dat is een zekerheid. Het is namelijk een compleet andere economie daar. De economie van de VSA is veel meer kapitalistisch, agressiever en onderhevig aan economische schommelingen dan die van Nederland, die meer werk maakt van stabieliteit. Dat de prijzen in Nederland met 25% omlaag gaan wil ik nog wel eens zien. Ik zeg dit al van 2007. De prijzen dalen volgens mij in NL met 10 tot 15% ten opzichte van de piek, dit zal een aantal jaren duren. Ik betwijfel ten sterkste of we nog jaren '80 scenario's zullen zien. De economie van nu, is niet meer de economie van 30 jaar geleden.
pi_85721572
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 09:52 schreef Emu het volgende:

[..]

Bijlange aan niet zoveel dan in de VSA, dat is een zekerheid. Het is namelijk een compleet andere economie daar. De economie van de VSA is veel meer kapitalistisch, agressiever en onderhevig aan economische schommelingen dan die van Nederland, die meer werk maakt van stabieliteit. Dat de prijzen in Nederland met 25% omlaag gaan wil ik nog wel eens zien. Ik zeg dit al van 2007. De prijzen dalen volgens mij in NL met 10 tot 15% ten opzichte van de piek, dit zal een aantal jaren duren. Ik betwijfel ten sterkste of we nog jaren '80 scenario's zullen zien. De economie van nu, is niet meer de economie van 30 jaar geleden.
Het hangt allemaal af van de vraag of we hier deflatie en loonsverlagingen krijgen, ik denk dat we naast de verlaging van pensioenuitkeringen binnenkort ook loonsverlagingen van de ambtenaren krijgen van 10% en ook nog wel prijsverlagingen.
pi_85723442
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 10:50 schreef Foksnor het volgende:

Het hangt allemaal af van de vraag of we hier deflatie en loonsverlagingen krijgen, ik denk dat we naast de verlaging van pensioenuitkeringen binnenkort ook loonsverlagingen van de ambtenaren krijgen van 10% en ook nog wel prijsverlagingen.
Zolang werkgevers kunnen kiezen uit personeel zullen de salarissen niet zo heel veel gaan stijgen, zelfs een daling houd ik niet voor onmogelijk. Deflatie WTF w/
I'll sing you a lullaby.
pi_85723562
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De NMA... dat is toch de club die dan een boete geeft aan zo'n bank van 10k :')

Werkelijk.... denk jij dat de banken zich ook maar iets gaan aantrekken van de NMA _O-
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 11:47:29 #287
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85723677
Er is nog steeds schaarste aan goed gekwalificeerd personeel. Mede door de vergrijzing e.d. zie ik de verhouding tussen vraag en aanbod eerder toenemen dan afnemen.
De overheid staat niet alleen in de wereld. Zij kunnen niet 20% minder bieden dan een bedrijf want dan krijgen ze niemand.

Zoveel keuze heeft een werkgever helemaal niet.
The End Times are wild
pi_85725163
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 11:47 schreef LXIV het volgende:
Er is nog steeds schaarste aan goed gekwalificeerd personeel. Mede door de vergrijzing e.d. zie ik de verhouding tussen vraag en aanbod eerder toenemen dan afnemen.
De overheid staat niet alleen in de wereld. Zij kunnen niet 20% minder bieden dan een bedrijf want dan krijgen ze niemand.

Zoveel keuze heeft een werkgever helemaal niet.
'De markt' voor goed gekwalificeerd personeel bestaat natuurlijk niet ;)
Wel is het zo dat in bepaalde bedrijfstakken er nog steeds veel vraag is naar gekwalificeerd personeel. Maar hoe zit dat met het 'klootjesvolk', diegene die ongeschoold werk verrichten? Daar is natuurlijk veel concurrentie door buitenlandse werknemers. Salarissen staan daar natuurlijk wel onder druk, meestal zal men voor het minimumloon aan de slag mogen?

Overigens.... enkele mensen noemden dat in NL de werkeloosheid historisch laag was?

http://www.youtube.com/user/vastgoedzeepbel#p/u/2/wsa33TdgyHg
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 12:53:13 #289
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85726202
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 08:28 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Precies. Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die zeggen: "de huizenmarkt in Nederland is anders, overal dalen prijzen maar hier stijgen ze tot in de hemel"......

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de huizenverkopen in Duitsland zijn, maar (m'n Duits is niet zo goed) kan zo snel niets vinden. Ik weet wel dat ze daar geen "prijsexplosie" hebben gehad, en kan me dus goed voorstellen dat de verkopen ook nauwelijks zijn beinvloed door de "crisis", omdat de crisis daar niet op huizen-niveau heeft plaatsgevonden.
Volgens Globalpropertyguide.com stijgen de prijzen nu zelfs: [ afbeelding ]
Ze dalen hier ook hoor en dat ontken ik niet eens dus je zwets maar. Ik geloof niet dat er nu nog mensen zijn die zeggen dat de prijzen tot in de hemel stijgen, niemand! Dus houd er mee op, je zet jezelf voor gek.

In Duitsland zal de verkoop ook moeizaam zijn, het vertrouwen is er niet en een huis is de grootste aankoop in je leven. Die wordt dus uitgesteld, ook in Duitsland. De stijging in Dld is hetzelfde als hier, een minder hardere daling. De stijging is er maar net vanaf wanneer je gaat vergelijken.
and made it rain upward
pi_85737844
Ik zit nog steeds te wachten op het instorten van de huizenmarkt waar blijft die -25%/-30% verkopers houden op dit moment nog steeds hun poot stijf.
pi_85738978
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 17:44 schreef harcoi het volgende:
Ik zit nog steeds te wachten op het instorten van de huizenmarkt waar blijft die -25%/-30% verkopers houden op dit moment nog steeds hun poot stijf.
Blijf waar je bent, kijk wie het langst uit kan zitten..

.. en ondertussen nattuurlijk sparen.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 18:58:37 #292
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85740272
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 17:44 schreef harcoi het volgende:
Je ziet het precies verkeerd om: KOPERS houden op dit moment hun poot stijf en weigeren die fantasie-prijzen te betalen.
pi_85741622
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:58 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je ziet het precies verkeerd om: KOPERS houden op dit moment hun poot stijf en weigeren die fantasie-prijzen te betalen.
Nee. Ze kunnen het nu even niet betalen (i.v.m. de bank), ze zouden het nog wel willen.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 19:35:25 #294
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_85741689
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:33 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee. Ze kunnen het nu even niet betalen (i.v.m. de bank), ze zouden het nog wel willen.
Een mixje van allebei denk ik :)
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 26 augustus 2010 @ 19:51:35 #295
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85742351
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:58 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Er is geen markt omdat kopers niet willen/kunnen betalen wat verkopers willen/moeten hebben.
The End Times are wild
pi_85743094
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er is geen markt omdat kopers niet willen/kunnen betalen wat verkopers willen/moeten hebben.
Ik denk eerder dat de huizenbezitters nog steeds niet zijn doordrongen van de keiharde realiteit; dat men geen overgeprijsde woningen meer wilt kopen.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 20:18:07 #297
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85743511
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 20:07 schreef harcoi het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat de huizenbezitters nog steeds niet zijn doordrongen van de keiharde realiteit; dat men geen overgeprijsde woningen meer wilt kopen.
Dat is maar hoe je het bekijkt. Je kunt ook zeggen dat kopers de realiteit niet onder ogen willen zien dat de verkopers tóch niet in prijs zullen zakken. Vraag én aanbod vinden elkaar niet.

Al denk ik wel dat de verkopers dit maal aan het kortste eind zullen trekken. Gewoon, omdat het niet anders kan.
The End Times are wild
pi_85744360
Ik denk toch dat wanneer de banken weer net zo leningen zouden gaan verstrekken als een paar jaar terug, de verkopen weer flink zullen gaan toenemen. Ik zie het in de nabije toekomst nog niet gebeuren, en er zullen altijd mensen zijn (zoals enkele users hier) die het er gewoon niet voor over hebben. Maar ja, de markt wordt gemaakt door mensen die kopen en mensen die verkopen, niet door mensen die niet kopen.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 20:55:18 #299
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85745225
De banken gaan in onze levenstijd geen leningen meer verstrekken zoals een paar jaar geleden.
The End Times are wild
pi_85746606
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 20:55 schreef LXIV het volgende:
De banken gaan in onze levenstijd geen leningen meer verstrekken zoals een paar jaar geleden.
Daar durf ik m'n hand niet voor in het vuur te steken. Banken willen geld verdienen. Als de economie weer goed draait, en mensen kunnen het allemaal weer betalen, en mensen hebben weer weinig kans om werkeloos te raken, waarom niet? Meer lenen betekent meer rente, en dus meer winst.
De enige mogelijkheid die ik zie is om middels wetgeving een maximaal leenbedrag o.i.d in te stellen, maar of dat nou zo snel zal gaan gebeuren..
  donderdag 26 augustus 2010 @ 21:24:53 #301
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85746708
Die wetgeving wordt al opgesteld en gaat 2011 van kracht. Wordt alleen nog aan de marges geschaafd.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')