abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85537476
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 09:32 schreef fedsingularity het volgende:
http://www.nu.nl/economie(...)tudentenkamers-.html

De zoveelste poging om de bubbel in stand te houden.
Wederom geen oplossing maar een prijsopdrijvende maatregel.
_O- _O-

Hoe komen ze er op. weer een subsidie erbij _O-
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 09:45:06 #102
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85537549
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 20:00 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Daar moet je dan naar vragen en over doorvragen. Alle notulen, polissen, correspondentie en financiële bescheiden nagaan. En dan maar hopen dat dat compleet is.

Hoeveel kopers zouden dat doen? Al die mensen met een effectenhypotheek waarschijnlijk niet.

Ga er maar vanuit dat hier lucht in zit!
Jahoor, kopers verdiepen zich daar wel in en als ze dat niet doen is er een aankoopmakelaar. Je klets gewoon.
Het is een slechte zaak maar met je aankoopprijs kan je hier gewoon rekening mee houden.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 10:45:18 #103
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85538254
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 15:17 schreef Sjabba het volgende:

[..]
Een huis is trouwens voor locatie, aanbod is gering, locatie gewild en je komt op de gekste prijzen. Je kan het beter met kunst vergelijken dan met een oude pc.....
Zie daar het werkelijke (door de overheid gecreeerde) probleem: de eerste levensbehoefte "huis" zou gewoon vergelijkbaar moeten zijn met een oude PC, niet met een Van Gogh!

quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 09:32 schreef fedsingularity het volgende:
http://www.nu.nl/economie(...)tudentenkamers-.html

De zoveelste poging om de bubbel in stand te houden.
Wederom geen oplossing maar een prijsopdrijvende maatregel.
quote:
Dat komt studenten tegemoet bij de vaak hoge huurprijzen, en zou tegelijkertijd woningcoöperaties stimuleren om meer woningen voor studenten te bouwen.
Net zoals de huidige huursubsidie zo mooi heeft geleid tot voldoende aanbod van sociale huurwoningen zeker 8)7 8)7 8)7
Subsidie verdwijnt direct in de zakken van de directeurs, en de beleggingen van de woningcorporaties. Ze hebben GELD ZAT om te bouwen, walgelijk dat de overheid deze clubs zoveel macht geeft om geld te verdienen aan problemen i.p.v. ze aan te pakken.
censuur :O
pi_85540240
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 09:45 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Jahoor, kopers verdiepen zich daar wel in en als ze dat niet doen is er een aankoopmakelaar. Je klets gewoon.
Het is een slechte zaak maar met je aankoopprijs kan je hier gewoon rekening mee houden.
Zelfs de notaris is verplicht hier aandacht aan te besteden. ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 13:47:41 #105
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85541969
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 10:45 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Zie daar het werkelijke (door de overheid gecreeerde) probleem: de eerste levensbehoefte "huis" zou gewoon vergelijkbaar moeten zijn met een oude PC, niet met een Van Gogh!
[..]
Hoezo is het belangerijk dat een huis afschrijft?

Enne de overheid hoeft heus niet alles bereikbaar voor iedereen te maken. Je kan ook met minder genoegen nemen, een dak boven jke hoofd hoeft niet altijd een koopwoning te zijn.
and made it rain upward
pi_85543316
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 13:47 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Hoezo is het belangerijk dat een huis afschrijft?

Enne de overheid hoeft heus niet alles bereikbaar voor iedereen te maken. Je kan ook met minder genoegen nemen, een dak boven jke hoofd hoeft niet altijd een koopwoning te zijn.
alles schrijft af. of de koper betaalt, of de toekomstige kopers. op een gegeven moment is de woningmarkt gewoon te veel zeepbel. die zeepbel zitten we nu middenin; een huis is geen oneindige investering die altijd maar meer waard word terwijl het huis inmiddels achter alle feiten aanloopt.
pi_85544931
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 14:51 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

alles schrijft af. of de koper betaalt, of de toekomstige kopers. op een gegeven moment is de woningmarkt gewoon te veel zeepbel. die zeepbel zitten we nu middenin; een huis is geen oneindige investering die altijd maar meer waard word terwijl het huis inmiddels achter alle feiten aanloopt.
Volgens jouw redenatie zou de huurprijs elk jaar moeten dalen. Toch vindt iedereen het volstrekt normaal dat de huren elk jaar verhoogt worden. De vraag is niet of ze verhoogt worden, maar slechts met hoeveel.

Zolang de huren niet dalen, zullen de koophuizen dat ook niet doen. (Mensen kopen nu eenmaal omdat dat voordeliger is dan huren)
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 16:05:54 #108
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85545163
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 15:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
...
Zolang de huren niet dalen, zullen de koophuizen dat ook niet doen. ...
De huurprijzen dalen dan ook flink.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_85545656
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 15:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Volgens jouw redenatie zou de huurprijs elk jaar moeten dalen. Toch vindt iedereen het volstrekt normaal dat de huren elk jaar verhoogt worden. De vraag is niet of ze verhoogt worden, maar slechts met hoeveel.

Zolang de huren niet dalen, zullen de koophuizen dat ook niet doen. (Mensen kopen nu eenmaal omdat dat voordeliger is dan huren)
als je je huis onderhoudt wordt het niet elk jaar heel veel minder waard. tel daar inflatie bij op en je hebt je antwoord.
pi_85545678
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 16:05 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Alleen een enkeling profiteert daarvan. Miljoenen Nederlanders krijgen gewoon de jaarlijkse huurverhoging hoor. Het stukje overtuigd mij er in ieder geval niet van dat de huren op korte of langere termijn langs een groot deel van de linie zullen dalen. (Ik denk dat de komende 20 jaar dat niet eens voor gaat komen, wellicht zullen ze een jaar niet stijgen, maar dalen? :N )
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 16:29:00 #111
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85545743
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 16:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Alleen een enkeling profiteert daarvan. Miljoenen Nederlanders krijgen gewoon de jaarlijkse huurverhoging hoor. Het stukje overtuigd mij er in ieder geval niet van dat de huren op korte of langere termijn langs een groot deel van de linie zullen dalen. (Ik denk dat de komende 20 jaar dat niet eens voor gaat komen, wellicht zullen ze een jaar niet stijgen, maar dalen? :N )
Van lagere huizenprijzen profiteren ook alleen kopers.

Maar intussen stort de markt wel in. Get the facts.
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_85545902
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 16:29 schreef droom_econoom8 het volgende:
Van lagere huizenprijzen profiteren ook alleen kopers.
Waarom zou een verkoper zakken met de prijs als hij dan duur moet gaan huren? (De uitzonderingen die door omstandigheden moeten verkopen buiten beschouwing gelaten)

quote:
Maar intussen stort de markt wel in. Get the facts.
Nog niks van gemerkt, de woningen zijn zelfs met alle twijfels over de HRA tot nu toe vrij waardevast gebleken. (buiten het hoge segment dan, maar dat boeit helemaal niemand.)
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 16:42:36 #113
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85546037
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 16:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Waarom zou een verkoper zakken met de prijs als hij dan duur moet gaan huren?...
Omdat hij het wil verkopen. Omdat de huurprijzen ook dalen. Omdat de marktprijzen op de woningmarkt dalen. Omdat niemand die hoop steen anders wil hebben.
pi_85546250
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 16:42 schreef droom_econoom8 het volgende:
Omdat hij het wil verkopen.
Ja dat wil hij. Mijn auto is ook te koop. Maar zolang niemand er een goede prijs voor geeft, hou ik hem toch echt zelf.

quote:
Omdat de huurprijzen ook dalen.
Dat is onjuist. Zolang 95% van de huurders nog steeds elk jaar meer gaat betalen, is het een beetje flauw om je op die 5% te focussen die wel een beetje voordeel heeft.

quote:
Omdat de marktprijzen op de woningmarkt dalen.
Blijkbaar niet, want het aantal woningen wat te koop staat loopt langzaam maar zeker op. Volgens jou redenatie zou dit niet het geval moeten zijn, want dan zou iedereen zover zakken met zijn prijs dat ze wel verkocht worden.

quote:
Omdat niemand die hoop steen anders wil hebben.
Er zijn er genoeg die die hoop steen willen hebben. Ik zou ook best een kasteel op een uitgestrekt landgoed willen hebben. Maar ik kan het niet betalen. Dat wil nog niet zeggen dat die eigenaar dan maar zover moet en zal zakken tot het wel binnen mijn budget past. Die wacht gewoon tot er iemand langs komt die wel de knaken ervoor heeft.
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 17:05:53 #115
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85546606
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 16:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Blijkbaar niet, want het aantal woningen wat te koop staat loopt langzaam maar zeker op. Volgens jou redenatie zou dit niet het geval moeten zijn, want dan zou iedereen zover zakken met zijn prijs dat ze wel verkocht worden.
Google eens op "Wet van Vraag en Aanbod": Als het aanbod groeit, daalt de prijs. En dat is wat er gebeurd: de zeepbel knapt.

Daarom zijn hypotheken in Nederland zoveel duurder dan in het buitenland: banken zijn niet gek, het onderpand is straks minder waard en de leenkneusjes komen in de problemen. Omdat risico te compenseren, ligt de marktprijs voor hypotheken hier hoger.
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 17:07:00 #116
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85546638
quote:
Huizenmarkt: nu ook huurmarkt onderuit

Na de koophuizenmarkt zakt nu ook de huurmarkt in. Huurders worden gelokt met acties; maar betaal je als zittende huurder nu te veel?

Brief ING
Verhuurders hebben steeds meer moeite om huurders te vinden. Vooral in de duurdere prijsklasse, boven de 650 euro per maand, staat er veel leeg. ING Real Estate heeft daarom de 11.000 bestaande huurders een brief gestuurd: als ze een nieuwe huurder vinden, hoeven ze een maand geen huur te betalen.

NVM
De Nederlandse Vereniging van Makelaars erkent het probleem. Woordvoerder Ger Hukker vindt dan ook normaal dat de verhuurders hun prijzen moeten laten zakken. Dat gebeurt in de praktijk ook al, zegt Ronald Paping, directeur van de Woonbond Nederland. "Op zich is dat een goede zaak," zegt hij, "maar daarmee ontstaat er wel een onterecht verschil tussen bestaande en nieuwe huurders."

'Niet eerlijk'
Verhuurders verlagen de huurprijzen om hun complexen vol te krijgen. Bestaande bewoners krijgen volgens Paping echter gewoon de jaarlijkse huurverhoging boven de inflatie doorberekend en hebben te maken met buren die minder betalen.

© RTLZ.nl
"Verhuurders verlagen de huurprijzen om hun complexen vol te krijgen. Bestaande bewoners krijgen volgens Paping echter gewoon de jaarlijkse huurverhoging boven de inflatie doorberekend en hebben te maken met buren die minder betalen."

Wat zit dat raar/ communistisch in elkaar. Hier (Engeland) huur je gewoon per afgesproken periode (meestal een half jaar of een jaar) en daarna staat de huur weer open ter discussie. Die kan in de praktijk omhoog of omlaag gaan.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_85546722
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 17:05 schreef droom_econoom8 het volgende:
Google eens op "Wet van Vraag en Aanbod": Als het aanbod groeit, daalt de prijs. En dat is wat er gebeurd: de zeepbel knapt.
Google eens op 'de wens is de vader van de gedachte...'

quote:
Daarom zijn hypotheken in Nederland zoveel duurder dan in het buitenland: banken zijn niet gek, het onderpand is straks minder waard en de leenkneusjes komen in de problemen. Omdat risico te compenseren, ligt de marktprijs voor hypotheken hier hoger.
Dat maakt met NHG natuurlijk helemaal niks uit voor de bank.
pi_85547125
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 17:07 schreef SeLang het volgende:
Wat zit dat raar/ communistisch in elkaar. Hier (Engeland) huur je gewoon per afgesproken periode (meestal een half jaar of een jaar) en daarna staat de huur weer open ter discussie. Die kan in de praktijk omhoog of omlaag gaan.
In NL werkt dat anders. De huur wordt gewoon elk jaar verhoogd. Take it (blijf huren) or leave it (ga kopen). :Y

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 21-08-2010 18:18:36 ]
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 18:20:16 #119
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85548275
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 17:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
...
Google eens op 'de wens is de vader van de gedachte...'
...
De wens is vooral vader van de gedachte bij mensen die hun woning niet verkocht krijgen. Als ze gewoon zakken naar de marktprijs, wordt die woning snel verkocht. Want bij de marktprijs is de vraag gelijk aan het aanbod.
pi_85548361
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:20 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

De wens is vooral vader van de gedachte bij mensen die hun woning niet verkocht krijgen. Als ze gewoon zakken naar de marktprijs, wordt die woning snel verkocht. Want bij de marktprijs is de vraag gelijk aan het aanbod.
elk huis wat op funda staat kan binnen een week verkocht zijn - mits de prijs juist is.

simpel economisch beginsel.
pi_85548465
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:20 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

De wens is vooral vader van de gedachte bij mensen die hun woning niet verkocht krijgen.
De wens zit vooral bij de kopers. Die denken door te wachten veel voordeliger uit te zijn. Totdat straks de NMA haar onderzoek afgerond heeft en blijkt dat de banken inderdaad kunstmatig de hypotheekrente te hoog houdt.

Als de rente noodgedwongen daalt komen er een hoop woningen ineens wel binnen bereik van huurders die het zat zijn elke maand als een citroen uitgeperst te worden. Dan zal de huizenprijs zelfs weer (licht) stijgen.

quote:
Als ze gewoon zakken naar de marktprijs, wordt die woning snel verkocht.
Vanwaar die haast? Al staat hij 10 jaar te koop. Nou en?
pi_85548475
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 17:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

In NL werkt dat anders. De huur wordt gewoon elk jaar verhoogd. Take it (blijf huren) or leave it (ga kopen). :Y
Nope, er is nog een leave it (ga ergens anders huren).

Heb zelf meegemaakt. Huur werd verhoogd van 900 naar 1100, ging toen maar ergens anders zitten voor 800.
pi_85548504
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:24 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
elk huis wat op funda staat kan binnen een week verkocht zijn - mits de prijs juist is.

simpel economisch beginsel.
Alles kan binnen een week verkocht zijn. Maar dan ook alles. Je moet er alleen een beetje simpel voor kunnen denken, that's all.

Nog iemand met haast.... Vanwaar die haast???
pi_85548526
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:28 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Nope, er is nog een leave it (ga ergens anders huren).

Heb zelf meegemaakt. Huur werd verhoogd van 900 naar 1100, ging toen maar ergens anders zitten voor 800.
Yep, en die 0,2% van de huurders zoals jij die dat daadwerkelijk doet is relevant omdat...?
pi_85548620
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Yep, en die 0,2% van de huurders zoals jij die dat daadwerkelijk doet is relevant omdat...?
Omdat die andere 99,8% het ook kunnen doen. Zo moeilijk was het niet..
pi_85548663
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:34 schreef Terrorizer het volgende:
Omdat anderen het ook kunnen doen. Zo moeilijk was het niet..
Kunnen.... Je zegt het zelf al. In Frankrijk of Griekenland maak je een kansje met zo'n statement. Het overgrote deel van de Nederlanders slikt ALLES.
pi_85548886
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De wens zit vooral bij de kopers. Die denken door te wachten veel voordeliger uit te zijn. Totdat straks de NMA haar onderzoek afgerond heeft en blijkt dat de banken inderdaad kunstmatig de hypotheekrente te hoog houdt.

Als de rente noodgedwongen daalt komen er een hoop woningen ineens wel binnen bereik van huurders die het zat zijn elke maand als een citroen uitgeperst te worden. Dan zal de huizenprijs zelfs weer (licht) stijgen.
[..]

Vanwaar die haast? Al staat hij 10 jaar te koop. Nou en?
Stel: je gaat samenwonen. In een klein jaren '30 huisje, groot genoeg voor 2 personen.
Je krijgt 'per ongeluk' een drieling. Dan is je huidige huisje snel te klein.

Dan wil je wel snel iets groter gaan wonen, en ondanks dat je huidige huisje niet verkocht is trek je 'snel' in het grotere huis. (of in ieder geval binnen 9 maanden)
Als dan na een jaar je huidige huis nog niet verkocht is krijg je wel een probleem met de dubbele lasten. Je kan je 'oude' huis wel gaan verhuren om de hypotheekkosten te compenseren, maar dat betekent niet dat het niet onderhouden moet worden, stel je voor dat de verwarming kapot gaat, of het dak gaat lekken, en daarna nog een keer in je 'nieuwe' huis. Dan krijg je wel problemen, en ga je iedere cent nodig hebben die je pakken kan.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_85548998
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:46 schreef Resistor het volgende:

[..]

Stel: je gaat samenwonen. In een klein jaren '30 huisje, groot genoeg voor 2 personen.
Je krijgt 'per ongeluk' een drieling. Dan is je huidige huisje snel te klein.

Dan wil je wel snel iets groter gaan wonen, en ondanks dat je huidige huisje niet verkocht is trek je 'snel' in het grotere huis. (of in ieder geval binnen 9 maanden)
Als dan na een jaar je huidige huis nog niet verkocht is krijg je wel een probleem met de dubbele lasten. Je kan je 'oude' huis wel gaan verhuren om de hypotheekkosten te compenseren, maar dat betekent niet dat het niet onderhouden moet worden, stel je voor dat de verwarming kapot gaat, of het dak gaat lekken, en daarna nog een keer in je 'nieuwe' huis. Dan krijg je wel problemen, en ga je iedere cent nodig hebben die je pakken kan.
Zo kan ik nog wel 100 scenario's bedenken, maar je komt met een situatie die slechts op een hele, hele kleine groep mensen van toepassing is.

Dat is niet relevant voor de markt in zijn geheel. Tuurlijk zijn er dan een paar kopers die geluk hebben en een koopje te pakken krijgen, maar dat geldt voor elk product. De markt wordt daar niet warm of koud van.

(toevoeging: Een select groepje verkopers zal inderdaad MOETEN verkopen, dus laten hun prijs zakken. In de statistieken zullen deze huizen in een vastzittende markt dus dubbel zo hard meetellen. Aangezien de gangbare verkoop even stokt, en er wel dit soort uitzonderingen verkocht worden LIJKT het gemiddeld gezien alsof heel de markt daalt. Maar ja, de wens is de moeder van de statistieken... :D)

[ Bericht 2% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 21-08-2010 19:06:13 ]
pi_85549593
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zo kan ik nog wel 100 scenario's bedenken, maar je komt met een situatie die slechts op een hele, hele kleine groep mensen van toepassing is.

Dat is niet relevant voor de markt in zijn geheel. Tuurlijk zijn er dan een paar kopers die geluk hebben en een koopje te pakken krijgen, maar dat geldt voor elk product. De markt wordt daar niet warm of koud van.

(toevoeging: Een select groepje verkopers zal inderdaad MOETEN verkopen, dus laten hun prijs zakken. In de statistieken zullen deze huizen in een vastzittende markt dus dubbel zo hard meetellen. Aangezien de gangbare verkoop even stokt, en er wel dit soort uitzonderingen verkocht worden LIJKT het gemiddeld gezien alsof heel de markt daalt. Maar ja, de wens is de moeder van de statistieken... :D)
nee, je ziet de prijzen terug waarvoor huizen daadwerkelijk worden verkocht. klaar. dat IS de markt.
pi_85549618
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Kunnen.... Je zegt het zelf al. In Frankrijk of Griekenland maak je een kansje met zo'n statement. Het overgrote deel van de Nederlanders slikt ALLES.
Hoezo kansje? Het is mij toch gewoon gelukt...

Wordt tijd dat overgrote deel van Nederlanders wakker gaat worden dan.
pi_85549780
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:19 schreef Terrorizer het volgende:
Hoezo kansje? Het is mij toch gewoon gelukt...

Wordt tijd dat overgrote deel van Nederlanders wakker gaat worden dan.
Het overgrote deel van de Nederlanders slikt al vele tientallen jaren de huurverhoging. En dat blijft gewoon zo, want Nederlanders zijn makke schapen op weg naar de slachtbank. :Y (Denk ook aan de accijns op brandstof en de volstrekt belachelijke energiebelasting.)

Overigens houdt jouw argument alleen stand als je bij de volgende huurverhoging weer verhuist naar een goedkopere woning. Maar dat weet je vast wel, want anders doe je weer net zo hard mee met het in standhouden van de huurverhoging. :Y
pi_85549844
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:18 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

nee, je ziet de prijzen terug waarvoor huizen daadwerkelijk worden verkocht. klaar. dat IS de markt.
Nee, je ziet de verkoopprijzen terug van mensen die geen andere keuze hadden dan te verkopen. Dat is NIET de markt. Klaar.
pi_85550218
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nee, je ziet de verkoopprijzen terug van mensen die geen andere keuze hadden dan te verkopen. Dat is NIET de markt. Klaar.
jij vindt aanbod de markt. de markt is waar vraag en aanbod samenkomen; wat er verkocht wordt.
pi_85550249
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het overgrote deel van de Nederlanders slikt al vele tientallen jaren de huurverhoging. En dat blijft gewoon zo, want Nederlanders zijn makke schapen op weg naar de slachtbank. :Y (Denk ook aan de accijns op brandstof en de volstrekt belachelijke energiebelasting.)
Dat laatste is geen vergelijking, je heb daarin geen keuze in.
Overigens vind ik dat je moet stoppen met praten voor "Nederlanders", spreek voor jezelf. :{w

quote:
Overigens houdt jouw argument alleen stand als je bij de volgende huurverhoging weer verhuist naar een goedkopere woning. Maar dat weet je vast wel, want anders doe je weer net zo hard mee met het in standhouden van de huurverhoging. :Y
Dat dat wist ik... :s) . Maar ik deed het vooral voor mijn eigen portemonne. Dat huis stond overigens daarna gewoon een paar maanden leeg.
pi_85550409
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:43 schreef Terrorizer het volgende:
Dat laatste is geen vergelijking, je heb daarin geen keuze in.
Tuurlijk wel! Massale protesten helpen echt wel hoor. Maar de Nederlander vindt alles, maar dan ook alles, een 'ver van zijn bed show'. Zelfs als het hem persoonlijk raakt. :Y

quote:
Overigens vind ik dat je moet stoppen met praten voor "Nederlanders", spreek voor jezelf. :{w
Ik praat niet 'voor' of 'namens' de Nederlanders.... Ik geef slechts aan wat de gemiddelde Nederlander gewoonlijk doet. Dat zijn gewoon feiten, en dus niet mijn persoonlijke mening.

quote:
Dat dat wist ik... :s) . Maar ik deed het vooral voor mijn eigen portemonne. Dat huis stond overigens daarna gewoon een paar maanden leeg.
Ja, daar zal de verhuurder wakker van hebben gelegen... :N (Je kunt een keer verhuizen, wellicht een paar keer, maar elke verhuizing brengt kosten met zich mee. Dus het houdt vanzelf een keer op, dan is de jaarlijkse verhoging uiteindelijk toch een stuk goedkoper... :Y)
pi_85550468
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:42 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

jij vindt aanbod de markt. de markt is waar vraag en aanbod samenkomen; wat er verkocht wordt.
Als jij er gelukkig mee bent: Je hebt krijgt gelijk. :Y

Wel vreemd dat het aantal te koop staande woningen dan stijgt... Je zou toch zeggen dat de verkopers flink gaan zakken aangezien hun woning in waarde gedaald is... (Toch....?)
pi_85550949
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als jij er gelukkig mee bent: Je hebt krijgt gelijk. :Y

Wel vreemd dat het aantal te koop staande woningen dan stijgt... Je zou toch zeggen dat de verkopers flink gaan zakken aangezien hun woning in waarde gedaald is... (Toch....?)
blijkbaar hebben ze niet zoveel haast en hopen ze dat de markt verbetert.
pi_85551221
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:10 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
blijkbaar hebben ze niet zoveel haast en hopen ze dat de markt verbetert.
Nu begrijp je het.... Eindelijk. Het overgrote deel van de verkopers heeft namelijk geen haast.

Elke maand dat je langer in je woning woont wordt namelijk je hypotheekschuld ook lager. (En zelfs als je volledig aflossingsvrij zit daalt je schuld door de inflatie.)

Dus waarom zou een verkoper zakken met zijn prijs? Take it (ga kopen) or leave it (blijf huren). :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 21-08-2010 20:29:30 ]
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:31:03 #139
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85551499
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nu begrijp je het.... Eindelijk. Het overgrote deel van de verkopers heeft namelijk geen haast.

Het overgrote deel van de kopers ook niet.

Get the facts: Het aantal woningingen dat te koop staat blijft namelijk groeien.

Blijft de gemiddelde verkoopprijs toch dalen, omdat sommige mensen wel haast hebben om te verkopen.

Get the facts: executieverkopen brengen steeds minder op.

quote:

Elke maand dat je langer in je woning woont wordt namelijk je hypotheekschuld ook lager. (En zelfs als je volledig aflossingsvrij zit daalt je schuld door de inflatie.)
Tenzij je een effectenhypotheek/beleggingshypotheek hebt.

Get the facts: een groot deel van de huizenverkopers verliest geld op zijn beleggingshypotheek.

quote:

Dus waarom zou een verkoper zakken met zijn prijs? Take it (word koper) or leave it (blijf huren). :Y
Omdat een verkoper wil verkopen. En dat kan alleen tegen de marktprijs.

Get de facts: de prijzen dalen.
pi_85551634
quote:

[..]

Dus waarom zou een verkoper zakken met zijn prijs? Take it (ga kopen) or leave it (blijf huren). :Y
de prognoses zijn slecht. ik zou mijn prijs omlaag gooien als ik van een tweede huis af zou moeten. maar mensen denken niet altijd rationeel en hopen dat ze die megawinst nog ff kunnen binnenslepen.
pi_85551888
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:31 schreef droom_econoom8 het volgende:
Het overgrote deel van de kopers ook niet.
Jawel, alleen willen de banken even niet meewerken. Zodra die eisen versoepeld worden zul je meemaken hoeveel kopers HAAST hebben... :Y

quote:
Get the facts: Het aantal woningingen dat te koop staat blijft namelijk groeien.
Yep, vreemd he... Zouden in jouw belevingswereld allemaal -30% a -40% moeten gaan kosten... 'The facts' wijzen er echter op dat dat niet het geval is.... (Sorry, leuker kan ik het niet maken, wel duidelijker)

quote:
Blijft de gemiddelde verkoopprijs toch dalen, omdat sommige mensen wel haast hebben om te verkopen.
Ja, als niemand die geen haast heeft verkoopt, en de mensen die wel moeten dat wel doen, dan hoef je geen wiskunde gestudeerd te hebben (je hoeft er dan zelfs geen enkel raakvlak mee te hebben) om te concluderen dat de GEMIDDELDE verkoopprijs daalt. (Denk je wat verder door dan kom je tot de conclusie dat er wel erg veel woningen niet verkocht worden doordat de eigenaar niet zakt met de prijs, dus zou je een andere conclusie kunnen moeten trekken)

quote:
Get the facts: executieverkopen brengen steeds minder op.
En? Relevantie?

quote:
Tenzij je een effectenhypotheek/beleggingshypotheek hebt.
Praatje onbenul is het niet? Wat boeit dat nou weer? Als je ingestapt bent met de AEX op 700 heb je nog een lange weg te gaan, ben je ingestapt met de AEX op 280 kan het eigenlijk alleen maar beter worden. Je lult maar wat is het niet?

quote:
Get the facts: een groot deel van de huizenverkopers verliest geld op zijn beleggingshypotheek.
Zal best. Maar ALLE huurders verliezen op hun huurwoning. So what, kiezen ze toch zelf voor?

quote:
Omdat een verkoper wil verkopen. En dat kan alleen tegen de marktprijs.
AH, vandaar dat het aanbod stijgt, maar de prijs niet evenredig daalt....

quote:
Get de facts: de prijzen dalen.
Get de facts: Je huur blijft stijgen... Net zolang tot je uiteindelijk op straat staat. (!)

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 21-08-2010 20:51:34 ]
pi_85551918
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:36 schreef FkTwkGs2014 het volgende:

[..]

de prognoses zijn slecht. ik zou mijn prijs omlaag gooien als ik van een tweede huis af zou moeten. maar mensen denken niet altijd rationeel en hopen dat ze die megawinst nog ff kunnen binnenslepen.
Ja, want het merendeel van de verkopers zit met een tweede huis......... 8)7
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:57:39 #143
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85552177
Zucht. Laat me volstaan met aantonen dat je een bord voor je kop hebt:

quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
....
Get de facts: Je huur blijft stijgen... Net zolang tot je uiteindelijk op straat staat. (!)
Je mist:

quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 16:05 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

pi_85552550
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ja, want het merendeel van de verkopers zit met een tweede huis......... 8)7
dat zijn de mensen die het meeste risico lopen; al een nieuw huis gekocht maar het oude nog in bezit (nou ja, van de bank in de meeste gevallen)
pi_85552701
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:57 schreef droom_econoom8 het volgende:
Zucht. Laat me volstaan met aantonen dat je een bord voor je kop hebt:
Godzijdank geen 'te huur' bord... :D

quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:57 schreef droom_econoom8 het volgende:
Je mist:
Jij mist:
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 16:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
In een discussie is het wel wenselijk dat je draad leest voor je reageert (!)
pi_85552767
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 21:11 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
dat zijn de mensen die het meeste risico lopen; al een nieuw huis gekocht maar het oude nog in bezit (nou ja, van de bank in de meeste gevallen)
Ja, en daaraan voldoet volgens jou het merendeel? :W

We zitten in een recessie maar toch maar allemaal een tweede huis ^O^

:N
pi_85553707
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Tuurlijk wel! Massale protesten helpen echt wel hoor. Maar de Nederlander vindt alles, maar dan ook alles, een 'ver van zijn bed show'. Zelfs als het hem persoonlijk raakt. :Y
[..]

Ik praat niet 'voor' of 'namens' de Nederlanders.... Ik geef slechts aan wat de gemiddelde Nederlander gewoonlijk doet. Dat zijn gewoon feiten, en dus niet mijn persoonlijke mening.
[..]
Nu doe je het weer, dan zijn dat andere feiten die ik ken.
quote:
Ja, daar zal de verhuurder wakker van hebben gelegen... :N (Je kunt een keer verhuizen, wellicht een paar keer, maar elke verhuizing brengt kosten met zich mee. Dus het houdt vanzelf een keer op, dan is de jaarlijkse verhoging uiteindelijk toch een stuk goedkoper... :Y)
Misschien wel, mischien niet, boeit mij niet. Ik constateer alleen.

Nee, elk jaar verhuizen natuurlijk niet, maar ik kan wel mijn eigen maximum instellen. Met die 800 kan ik weer even tegenaan. :s)
pi_85553967
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 21:50 schreef Terrorizer het volgende:
Nu doe je het weer, dan zijn dat andere feiten die ik ken.
Als ik ga zoeken kan ik uiteindelijk best onderbouwen dat het leeuwendeel van de Nederlanders niet gaat verhuizen vanwege de zo gewende en zelfs vertrouwde huurverhoging. Jij zit blijkbaar nog in de ontkennende fase, maar is dat mijn probleem?

Iedereen vanaf groep 6 weet dat. Sorry, ik voel me niet geroepen je algehele ontwikkeling een boost te geven. Lees je in. Voor je eigen bestwil.
pi_85554145
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 21:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als ik ga zoeken kan ik uiteindelijk best onderbouwen dat het leeuwendeel van de Nederlanders niet gaat verhuizen vanwege de zo gewende en zelfs vertrouwde huurverhoging. Jij zit blijkbaar nog in de ontkennende fase, maar is dat mijn probleem?

Iedereen vanaf groep 6 weet dat. Sorry, ik voel me niet geroepen je algehele ontwikkeling een boost te geven. Lees je in. Voor je eigen bestwil.
Dan zijn we uitgepraat. Even goeie vrienden. :s)
pi_85554448
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 22:03 schreef Terrorizer het volgende:
Dan zijn we uitgepraat. Even goeie vrienden. :s)
Ja sorry... Ik wil je best helpen, maar een klein beetje eigen inzet mag ik volgens mij ook best verwachten. :{
pi_85559835
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]
<knip>
[..]

Yep, vreemd he... Zouden in jouw belevingswereld allemaal -30% a -40% moeten gaan kosten... 'The facts' wijzen er echter op dat dat niet het geval is.... (Sorry, leuker kan ik het niet maken, wel duidelijker)
[..]

<knip, qoute van dat executieverkopen minder opleveren>
[..]

En? Relevantie?
[..]

<knip>

AH, vandaar dat het aanbod stijgt, maar de prijs niet evenredig daalt....
[..]

<knip>
Veel mensen die hun huis te koop hebben staan denken nog even snel te cashen 'voordat de prijzen gaan zakken', veel mensen die een huis willen kopen wachten juist tot de prijzen gezakt zijn...

En de relevantie dat executieverkopen minder opbrengen: Waarom zou je een duur huis kopen, als je ook een huis voor minder kan kopen? Als je niet wilt kopen omdat je denkt dat de prijzen zo hoog zijn, zijn er minder bieders op een veiling, en wordt de prijs minder opgedreven door mensen die tegen elkaar op bieden.
pi_85565737
Als de babyboomers eindelijk beseffen dat ze een flink lager pensioen gaan ontvangen zetten ze misschien massaal wel hun te dure premie A woningen in de uitverkoop om nog wat te cashen.
http://www.nu.nl/economie/2317144/vrees-lager-pensioen.html

Als we daarnaast nog de hogere prijzen voor Chinese producten (stakingen, loonsverhogingen) en de extra aangekondigde bezuiningingen van het kabinet leggen, komt dat de betaalbaarheid niet ten goede.

Slechte betaalbaarheid, veel verkoopdruk >
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_85566046
Exit waarheen? Goedkoop flatje voor de neus van een starter wegkapen? Huren waardoor er meer huurvraag is?

Daar ga je vrienden mee maken :+ (maar wel een nivellering van de woningmarkt, dure huizen worden goedkoper door meer aanbod, goedkope huizen worden duurder wegens meer vraag)
pi_85566129
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 12:13 schreef Resistor het volgende:
Exit waarheen? Goedkoop flatje voor de neus van een starter wegkapen? Huren waardoor er meer huurvraag is?
buitenland denk ik
hier vlak bij een skigebied, met blijvend recht op de unieke Nederlandse HRA
http://link.marktplaats.nl/355978249

[ Bericht 9% gewijzigd door Verburg_K op 22-08-2010 12:22:10 ]
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
pi_85567895
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 12:13 schreef Resistor het volgende:

Daar ga je vrienden mee maken :+ (maar wel een nivellering van de woningmarkt, dure huizen worden goedkoper door meer aanbod, goedkope huizen worden duurder wegens meer vraag)
Als ze allemaal naar de exit willen hoeven ze niet eens weg om de prijzen te laten kelderen ;)
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  zondag 22 augustus 2010 @ 20:33:35 #156
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85581178
Het stikt hier weer van de; Als, wanneer, straks en ik denk het roeperts....
and made it rain upward
pi_85581353
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 20:33 schreef Sjabba het volgende:
Het stikt hier weer van de; Als, wanneer, straks en ik denk het roeperts....
Jij weet concrete cijfers over de toekomst? Zo gaat dit altijd met aspecten in de toekomst. Men gaat speculeren :)
  zondag 22 augustus 2010 @ 22:03:51 #158
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85585544
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 12:16 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

buitenland denk ik
29.500 euro voor een vrijstaande woning die opgeknapt moet worden. Wat een verschil toch met hier...
pi_85585915
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 22:03 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

29.500 euro voor een vrijstaande woning die opgeknapt moet worden. Wat een verschil toch met hier...
beetje schilderwerk, ach, de vrijstaande woning is in goede staat en ruim
  zondag 22 augustus 2010 @ 22:13:44 #160
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85586122
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 22:10 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

beetje schilderwerk, ach, de vrijstaande woning is in goede staat en ruim
Precies hetzelfde onderhoud als je hier moet doen voor een oude flat, 36 hoog, in een achterbuurt van Rotterdam, voor veel meer geld...
pi_85588963
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 12:16 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

buitenland denk ik
In Friesland e.o. zijn de woningen ook een stuk goedkoper dan in de randstad. Ga je daar toch heen?

OW, wacht ff, dat komt zeker qua locatie niet uit.... Blijft vreemd dat sommigen iedere keer een totaal niet ter zake doende locatie in het buitenland erbij haalt... Tip: In Swahili zijn de woningen nog goedkoper :Y
pi_85589022
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 22:13 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Precies hetzelfde onderhoud als je hier moet doen voor een oude flat, 36 hoog, in een achterbuurt van Rotterdam, voor veel meer geld...
Moet je je reiskosten eens uitrekenen van daar naar hier, elke dag weer. 8)7
pi_85589380
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 00:58 schreef Resistor het volgende:
En de relevantie dat executieverkopen minder opbrengen: Waarom zou je een duur huis kopen, als je ook een huis voor minder kan kopen? Als je niet wilt kopen omdat je denkt dat de prijzen zo hoog zijn, zijn er minder bieders op een veiling, en wordt de prijs minder opgedreven door mensen die tegen elkaar op bieden.
Je bent bekend met het feit dat je bij een executieverkoop DIRECT moet betalen...? Je hebt dus geen bedenktijd, en geen mogelijkheid om op je gemak een financiering te regelen. ERGO: Een executieverkoop is feitelijk alleen toegankelijk voor banken, en handelaren die dik in hun slappe was zitten.

Zowel de handelaren als de banken weten dat er genoeg te koop staat, dus bieden gewoon lager omdat ze weten dat de curator toch wel akkoord gaat met het hoogste bod. (Yep, zo simpel kan het zijn...)
  zondag 22 augustus 2010 @ 23:22:11 #164
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85589775
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 23:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Moet je je reiskosten eens uitrekenen van daar naar hier, elke dag weer. 8)7
Waarom zou ik elke dag naar Rotterdam willen?
pi_85590031
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 23:22 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Waarom zou ik elke dag naar Rotterdam willen?
Waarom zou je je anders druk maken over de huizenprijzen in Rotterdam :W
pi_85596554
:@ :{w

quote:
zo 22 aug 2010, 14:04
Thinktank verwacht sterke rentestijging

LONDEN (AFN) - De rente in Groot-Brittannië en andere onwikkelde landen zou de komende jaren explosief kunnen stijgen. Hiervoor waarschuwde zondag het invloedrijke Engelse onderzoeksinstituut Policy Exchange.

Op dit moment staat de Engelse rente op 0,5 procent en die in de eurozone op 1 procent. Maar het cijfer zou in 2012 volgens Policy Exchange kunnen zijn gestegen tot 8 procent, zo schrijft de BBC.
When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.
  maandag 23 augustus 2010 @ 09:02:46 #167
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85596635
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 08:57 schreef Foksnor het volgende:
[..]
Hyperinflatie na een crisis is toch wel vaker genoemd?
pi_85596925
quote:
[..]

Eerst maar eens wachten tot eind 2011 wanneer de rente voor het eerst omhoog gebracht zal worden. Absurde voorspelling van een instituutje van niks...
  maandag 23 augustus 2010 @ 09:52:21 #169
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85597525
Weer zo'nbureautje dat in hte nieuws komt omdta het iets belachelijks zegt. Uiteraard zal hij vroeg of laat stijgen maar met 1,5 jaar naar de 10% sure....
and made it rain upward
  maandag 23 augustus 2010 @ 09:58:32 #170
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_85597661
quote:
[..]

Met de huidige staatsschulden betekent dat het failliet van het Westen dus ik betwijfel het :7
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_85601321
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 09:58 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Met de huidige staatsschulden betekent dat het failliet van het Westen dus ik betwijfel het :7
Nee, want de ECB gaat enkel de rente verhogen om inflatie tegen te gaan. Dus moest zo een rente er komen, dan zal ook de inflatie zo hoog zijn. Dat is een goede zaak voor de overheden, want ze kunnen hun absoluut uitstaande schuld zo afbouwen. De schuld tenopzichte van het BNP zal namelijk elk jaar dalen.
  maandag 23 augustus 2010 @ 12:06:43 #172
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85601489
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 12:02 schreef Emu het volgende:

[..]

Nee, want de ECB gaat enkel de rente verhogen om inflatie tegen te gaan. Dus moest zo een rente er komen, dan zal ook de inflatie zo hoog zijn. Dat is een goede zaak voor de overheden, want ze kunnen hun absoluut uitstaande schuld zo afbouwen. De schuld tenopzichte van het BNP zal namelijk elk jaar dalen.
Idd, inflatie is het enige redmiddel voor het westen. Vandaar dat je nu beter een huis kan kopen, inflatie lost hem wel af voor je.... ;)
and made it rain upward
pi_85602487
quote:

[..]

Inderdaad , deinflatie verlaagd de schuld dus zullen de regeringen deze kans wel aangrijpen om uit de sores te komen
When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.
  maandag 23 augustus 2010 @ 13:00:02 #174
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85603548
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 12:33 schreef Foksnor het volgende:

[..]

Inderdaad , deinflatie verlaagd de schuld dus zullen de regeringen deze kans wel aangrijpen om uit de sores te komen
En de huizenprijzen dus ook verder te laten stijgen....
and made it rain upward
  maandag 23 augustus 2010 @ 13:04:51 #175
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85603736
http://www.rtl.nl/(/finan(...)procent_gestegen.xml

Ook leuk detail, als je van huurwoning naar een andere verhuist dan betaal je geen ov erdracht belasting, maar de verhuurder mag wel opnieuw de huurprijs vaststellen, je maandlasten gaan hierdoor dus ook behoorlijk omhoog als je pech hebt.

Die 7 euro per maand meer zal ik lekker elke maand 2 biertjes van op het terras drinken, mijn lasten zijn 30 jaar lang hetzelfde :-)

[ Bericht 12% gewijzigd door Sjabba op 23-08-2010 13:15:07 ]
and made it rain upward
pi_85604688
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 13:04 schreef Sjabba het volgende:
http://www.rtl.nl/(/finan(...)procent_gestegen.xml

Die 7 euro per maand meer zal ik lekker elke maand 2 biertjes van op het terras drinken, mijn lasten zijn 30 jaar lang hetzelfde :-)
Je vaste lasten bedoel je ;-)
  maandag 23 augustus 2010 @ 13:30:20 #177
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_85604719
quote:

[..]

De staatsschulden zijn enorm gestegen maar voorlopig heeft men er nog niet zo veel last van aangezien staatsobligaties voor enorm lage rentes weggezet kunnen worden. We zijn momenteel eerder minder kwijt aan rente dan 3 jaar geleden dan meer en de staatsschuld drukt dus nog niet eens zo heel zwaar op de begroting.

Jullie denken veel te simpel. Het is allemaal leuk en aardig dat hogere inflatiecijfers een x bedrag aan schuld een paar procent lager doen worden maar die paar procent valt volledig in het niet bij de enorme tekorten die je krijgt als de herfinanciëring van de bestaande schulden tegen pakweg 9 of 10 % rente moet plaats vinden.

In een dergelijk geval drukt de herfinanciëring van de staatsschuld ineens dubbel zo zwaar op je begroting en krijg je pas echt enorme tekorten.

Die tekorten kan je vervolgens alleen opvangen door nog veel meer (ontzettend dure) obligaties uit te schrijven waardoor de relatieve schuld alsnog enorm stijgt of door enorm te snijden in de financiën waarmee je de economie weer in een recessie ramt.

De rente staat binnen nu en 1,5 jaar echt niet op 9 %, heeft niemand baat bij.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_85604917
Aanname (nergens op gebaseerd dus ga niet weer de discussie aan :P ): De hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft in de toekomst. Misschien niet dit kabinet maar wel volgende kabinetsperiode. Wat is dan handig om soort hypotheek te nemen. Bankspaarhypotheek of een annuiteitenhypotheek. Met laatsgenoemde hypotheek kun je volgens mij in het begin het meeste profiteren van de HRA. Klopt dit?

[ Bericht 0% gewijzigd door antfukker op 23-08-2010 13:42:59 ]
pi_85605009
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 13:34 schreef antfukker het volgende:
Aanname (nergens op gebaseerd dus ga niet weer de discussie aan :P ): De hypotheekrente wordt afgeschaft in de toekomst. Misschien niet dit kabinet maar wel volgende kabinetsperiode. Wat is dan handig om soort hypotheek te nemen. Bankspaarhypotheek of een annuiteitenhypotheek. Met laatsgenoemde hypotheek kun je volgens mij in het begin het meeste profiteren van de HRA. Klopt dit?
Hypotheekrente afgeschaft ??

Dat zou mooi zijn.
Gewoon gratis geld voor iedereen.
Dan koop ik gelijk een landgoed
  maandag 23 augustus 2010 @ 13:38:09 #180
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85605082
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 13:29 schreef antfukker het volgende:

[..]

Je vaste lasten bedoel je ;-)
Je maakt je naam waar.
and made it rain upward
pi_85605315
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 13:36 schreef Foksnor het volgende:

[..]

Hypotheekrente afgeschaft ??

Dat zou mooi zijn.
Gewoon gratis geld voor iedereen.
Dan koop ik gelijk een landgoed
Sorry typefoutje :@
pi_85605776
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 13:00 schreef Sjabba het volgende:

[..]

En de huizenprijzen dus ook verder te laten stijgen....
Naja, als de huizenprijzen met de inflatie meestijgen, dan blijven ze relatief even duur ;)
  maandag 23 augustus 2010 @ 14:44:39 #183
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85608030
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 13:52 schreef inXs het volgende:

[..]

Naja, als de huizenprijzen met de inflatie meestijgen, dan blijven ze relatief even duur ;)
Door de hogere rente zal het de betaalbaarheid dan niet ten goede komen. ;)
and made it rain upward
pi_85608929
Eigenlijk is de nederlandse huizenmarkt heel simpel. Het gemiddelde huis kost wat een gemiddeld gezin met twee gemiddelde inkomens kan betalen. Als de rente verdubbeld, zal de huizenprijs halveren, en vice versa.

Is dit een vrije markt? Neen. Is het voor de banken prettig de rente laag te houden? Ja dus. En dus blijft de rente voorlopig laag.
  maandag 23 augustus 2010 @ 15:05:21 #185
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85609054
Maar niemand van alle huurders hier reageert op de verhoging van 1,6%?
and made it rain upward
pi_85609717
Die 1,6% klopt toch met de stijging van de lonen? Dat is de consequentie van huren...
  maandag 23 augustus 2010 @ 16:05:48 #187
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85611574
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 15:20 schreef kopkazenmaker het volgende:
Die 1,6% klopt toch met de stijging van de lonen? Dat is de consequentie van huren...
De waarde van het gehuurde is meestal gedaald hoor.
and made it rain upward
pi_85615827
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 15:05 schreef Sjabba het volgende:
Maar niemand van alle huurders hier reageert op de verhoging van 1,6%?
Ja wel, ik ga verhuizen naar een huurhuis wat e200 in de maand goedkoper is, meer m2 heeft en een stuk nieuwer is....
eten!!!
  maandag 23 augustus 2010 @ 17:56:17 #189
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85616120
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 17:47 schreef janatwork het volgende:

[..]

Ja wel, ik ga verhuizen naar een huurhuis wat e200 in de maand goedkoper is, meer m2 heeft en een stuk nieuwer is....
Ja lekker relevant. Je bent dus een uitzondering want de gemiddeld huurprijs is gewoon 1,6% gestegen. En ook jou nieuwe huurprijs zal elk jaar stijgen. Iets dat mijn hypotheke niet doet :D
and made it rain upward
pi_85617018
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 17:56 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ja lekker relevant. Je bent dus een uitzondering want de gemiddeld huurprijs is gewoon 1,6% gestegen. En ook jou nieuwe huurprijs zal elk jaar stijgen. Iets dat mijn hypotheke niet doet :D
Wat is je punt?
Dat naarmate de huur prijzen stijgen en de koop prijzen dalen het steeds interessanter wordt om te kopen? Dat ben ik volledig met je eens.

Of wil je zeggen dat; als je zeker weet dat je op 1 locatie lang (zeg 30 jaar) wil blijven wonen, je op die locatie een huis kan vinden wat binnen het budget past, dat huis aan alle huidige en toekomstige eisen voldoet en je in alle redelijkheid kan stellen dat je dat budget de komende 30 jaar te besteden hebt, beter kan kopen? Ook dat ben ik met je eens.

Maar voor de meeste starters is het bovenstaande absoluut niet van toepassing. Er is zoveel onzekerheid op de markt en in het leven van de gemiddelde starter. Dat ik denk dat je met kopen op korte termijn gewoon duurder uitgaat zijn. En dan is huren en flexibeler en goedkoper, ik zou dus echt niet weten waarom je zou gaan kopen.
eten!!!
pi_85617493
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 17:47 schreef janatwork het volgende:

[..]

Precies.. gewoon voor jezelf een maximum huurprijs vaststellen. Zodra het in de buurt komt, gewoon verhuizen naar wat goedkopers, tot het weer je max bereikt.

En kopen, dat doen we wel een keer als we zin hebben... :)
pi_85617592
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 17:56 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Da's leuk als je je (eerste) huis heb gekocht in 1995. Maar als je nu pas eraan begint, weet je zeker dat je een strop heb voor de komende 30 jaar.
pi_85617882
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 18:41 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Da's leuk als je je (eerste) huis heb gekocht in 1995. Maar als je nu pas eraan begint, weet je zeker dat je een strop heb voor de komende 30 jaar.
Nou, ik kijk net even wat de hypotheekrente doet, maar met een rentevaste periode voor 30 jaar tegen 4.70% (20jaar= 4.45%, 10 jaar = 3.95% en 5 jaar = 3.2%) kun je weinig strop hebben de komende 30 jaar. (Mits je gewoon even goed zoekt naar een leuke woning voor relatief weinig, want er zitten er tussen die krankzinnige bedragen vragen... )
  maandag 23 augustus 2010 @ 19:46:23 #194
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85620323
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 18:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nou, ik kijk net even wat de hypotheekrente doet, maar met een rentevaste periode voor 30 jaar tegen 4.70% (20jaar= 4.45%, 10 jaar = 3.95% en 5 jaar = 3.2%) kun je weinig strop hebben de komende 30 jaar. (Mits je gewoon even goed zoekt naar een leuke woning voor relatief weinig, want er zitten er tussen die krankzinnige bedragen vragen... )
Tsja, 250.000 euro lenen tegen 4.7% kost je 980 euro per maand, en dan los je nog geen stuiver af. Als de HRA wegvalt (en ga er maar van uit dat dat ergens in die 30 jaar gaat gebeuren) hakt dat aardig in je budget. En als dat ook nog blijkt dat de huizenprijs (nu 2-6 keer zo hoog als 20-60 jaar geleden, na inflatiecorrectie) in die periode een correctie maakt, houd je bij verkoop een leuke restschuld over.
En dat zien steeds meer mensen in, gezien het afnemende aantal kopers en toenemende aantal verkopers.
pi_85620819
De enigen die vlot blijven verkopen dat zijn de corporaties, dank zij hun connecties bij de begeleidende banken
pi_85621002
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 19:46 schreef RemcoDelft het volgende:
Tsja, 250.000 euro lenen tegen 4.7% kost je 980 euro per maand, en dan los je nog geen stuiver af.
Laten we daar een gemiddelde 30% aftrekken ivm de HRA dan is dat een netto maandlast van 686,-

200.000 euro lenen tegen 4.7% kost je 783,- per maand, en je komt op een netto maandlast van 548,-

Probeer maar eens een vergelijkbare woning te huren voor die bedragen.

quote:
Als de HRA wegvalt (en ga er maar van uit dat dat ergens in die 30 jaar gaat gebeuren) hakt dat aardig in je budget.
De HRA zal nimmer in 1 keer afgeschaft (kunnen) worden aangezien dan 25% van de huizenbezitters op straat komt te staan. Dat wil je niet als regering zijnde. Er zal dus altijd een overgangsregeling moeten komen.

quote:
En als dat ook nog blijkt dat de huizenprijs (nu 2-6 keer zo hoog als 20-60 jaar geleden, na inflatiecorrectie) in die periode een correctie maakt, houd je bij verkoop een leuke restschuld over.
De huren zijn ook vele malen hoger dan 20-60jaar geleden... (Een brood overigens ook)

quote:
En dat zien steeds meer mensen in, gezien het afnemende aantal kopers en toenemende aantal verkopers.
Door de crisis zijn de banken terughoudender geworden met het verstrekken van een hypotheek, dus is het voor de meesten moeilijker c.q. onmogelijk geworden te kopen. (Je mag namelijk wel een absurd deel van je inkomen aan huur afdragen, kraait geen haan naar, maar bij een hypotheek schijnt er een magische grens nodig te zijn)
pi_85624231
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 20:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

De HRA zal nimmer in 1 keer afgeschaft (kunnen) worden aangezien dan 25% van de huizenbezitters op straat komt te staan. Dat wil je niet als regering zijnde. Er zal dus altijd een overgangsregeling moeten komen.
[..]
Je hoeft de HRA niet af te schaffen

DE VVD gaat het huurwaardeforfait voor woningen boven de 1.000.000 verlagen van 2,35% naar 1,35% en dat moet ergens vandaan komen.
Het huurwaardeforfait voor woningen onder de 1.000.000 is nu nog 0,55% van de WOZ, dat gaat naar minstens 0,85 % en misschien wel 1,35%
pi_85624633
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 21:20 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Je hoeft de HRA niet af te schaffen

DE VVD gaat het huurwaardeforfait voor woningen boven de 1.000.000 verlagen van 2,35% naar 1,35% en dat moet ergens vandaan komen.
Het huurwaardeforfait voor woningen onder de 1.000.000 is nu nog 0,55% van de WOZ, dat gaat naar minstens 0,85 % en misschien wel 1,35%
Het maakt natuurlijk niet uit of je nu de HRA afschaft of andere woningeigenaar gerelateerde belastingen gaat verhogen... Resultaat is per saldo voor de woningeigenaar hetzelfde: die zal dan meer moeten gaan betalen. Wat opgaat voor het afschaffen van de HRA gaat derhalve ook op voor alle andere invalshoeken.
pi_85624981
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 21:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het maakt natuurlijk niet uit of je nu de HRA afschaft of andere woningeigenaar gerelateerde belastingen gaat verhogen... Resultaat is per saldo voor de woningeigenaar hetzelfde: die zal dan meer moeten gaan betalen. Wat opgaat voor het afschaffen van de HRA gaat derhalve ook op voor alle andere invalshoeken.
Afschaffen van de HRA dat gaat niet werken, andere aanpassingen merkt niemand
pi_85625239
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 21:38 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Afschaffen van de HRA dat gaat niet werken, andere aanpassingen merkt niemand
Nee, want dat geld komt automagisch wel op tafel om elke maand de bank mee te betalen? :N
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')