abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88000056
De huizenmarkt in Nederland ligt nog steeds op z'n gat en huizenprijzen dalen. De kapitaalmarktrente is alweer stijgende. Er is nog steeds onzekerheid over de HRA, want wat over 4 jaar?

Als de huizenprijzen dalen, de hypotheekrente verdubbelt en de HRA wordt afgeschaft ligt het voor de hand dat half Nederland failliet zal gaan. Dat zal men dus niet laten gebeuren. Maar wat dan wel?

De geschiedenis:

'Huizenprijzen dalen 20%'
'Huizenprijzen dalen 20%' #2
'Huizenprijzen dalen 20%' #3
Huizenprijzen dalen 20% deel 3
'Huizenprijzen dalen 20%' #4
'Huizenprijzen dalen 20%' #5: De daling is begonnen
Huizenmarkt #6: kopers staken, verkopers geven niet toe.
Huizenmarkt #7: waar de markt muurvast zit
Huizenmarkt # 8: Woningmarkt totaal ingestort
De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.
Huizenmarkt #10 waar nog steeds een stijging waarneembaar is
Huizenmarkt #11 Woningen in de ramsj?
Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?
Huizenmarkt #13 Ongeluksgetal? Of blijft het nog stabiel?
Huizenmarkt #14 Waar de meningen verdeeld zijn...
Huizenmarkt #15 Is 't al tijd voor stimuleringsmaatregelen?
Huizenmarkt #16: Waar makelaars hun aanbod photoshoppen
Huizenmarkt 17. Is er verschil in Koop en Huur?
De Huizenmarkt #18: Waar de tophypotheken worden afgeschaft
De Huizenmarkt #19: Waar de tophypotheken toch nog mogen
De Huizenmarkt #20: Waar de bubble in stand moet blijven
De Huizenmarkt #21 Over sukkels en fundimentalisten
De Huizenmarkt #22: waar het CDA de de HRA wil beperken
De Huizenmarkt #23: Waar het er heet aan toe gaat
De Huizenmarkt #24
Huizenmarkt deeltje 25
De Huizenmarkt #26: De discussie gaat door
De Huizenmarkt #27: Fundamenteel discusiëren
Huizenmarkt #28: Stilte voor de storm?
Huizenmarkt #29: Stilstand is achteruitgang!
Huizenmarkt #30: Waar er nog steeds mensen in fase 2 zitten
De Huizenmarkt #31 - Waar de koopjes worden gevonden
De Huizenmarkt 32: Waar 6% in 18 maanden een bubble is
Huizenmarkt #33: Waar de boerderijen in Brabant nog verkopen
Huizenmarkt# 34: De woningmarkt vrij maken of niet?
Huizenmarkt #35: Speculeer hier over wijzigingen HRA
Huizenmarkt #36: Vol verwachting klopt ons hart
Huizenmarkt #37: Waar we ingesneeuwd raken
Huizenmarkt #38 Waar we bullshit verkopen, en anderen dissen
Huizenmarkt #39: Waar aflossen weer de norm wordt?
Huizenmarkt #40: Vals plat
Huizenmarkt #41: Waar heen leidt de weg...
Huizenmarkt #42: 'Geen verdere prijsdaling woningen'
Huizenmarkt #43: Wat doet de lokale politiek aan de crisis?
Huizenmarkt #44: We waar we vrolijk van baan wisselen
Huizenmarkt #45: Bevinden we ons in het oog van de storm?
Huizenmarkt #46: Waar de hippies het nog niet kunnen
Huizenmarkt deeltje 47: Waar de prijzen 50% dalen
Huizenmarkt #48: Waar de HRA-beperking in zicht is
Huizenmarkt #49: Afschaffen HRA? Huizenprijs -13%!
huizenmarkt #50: Jubileum uitgave
Huizenmarkt deeltje 51: -51% wordt gehaald. Let maar op!!!!
Huizenmarkt # 52: Waar de politieke strijd losbarst?
Huizenmarkt #53: Het word in ieder geval een mooie zomer
huizenmarkt #54: Groene blaadjes aan de bomen
Huizenmarkt deel 55: EU wil de sociale huursector beperken
Huizenmarkt #56: Rabo ziet ´t helemaal zitten.
Huizenmarkt #57: waar de prijs harder daalt dan de euro
Huizenmarkt #58: Duizenden gaan in de problemen komen
Huizenmarkt #59: De huizenprijzen blijven nog jaren dalen
Huizenmarkt #60: Waar de bouwproductie is gehalveerd.
Huizenmarkt #61: Troll country
Huizenmarkt #62: nieuw kabinet ver weg, onzekerheid troef.
Huizenmarkt #63: Het word een hete zomer, koop een caravan!
Huizenmarkt #64: Hoe stevig is de fundering?
Huizenmarkt #65 Waar de Griekse zon in Nederland opkomt
Huizenmarkt #66: waar we zakken als een veertje
Huizenmarkt #67: rechts kabinet? Renteaftrek veilig.
Huizenmarkt #68: Alles over rechts?
Huizenmarkt #69: Waar de 'communisten' de macht grijpen.
Huizenmarkt #70: Waar alleen de crisis staat als een huis
Huizenmarkt #71: Geen 2e huis meer in Amsterdam
Huizenmarkt #73: Waar koper en verkoper elkaar niet vinden
Huizenmarkt #74: NHG, HRA, BTW allemaal kansloze acroniemen
Huizenmarkt #75: komt de dubbel dip nog voor deeltje 100?
Huizenmarkt #76: nu toch weer richting rechts?
Huizenmarkt #77: Hoe harder je werkt , hoe hoger de huur
Huizenmarkt # 88 Hoe hoger je inkomen, hoe meer je HRA
Huizenmarkt # 89: Waar nu ook de RABO bank angstig wordt
pi_88000241
LAPO uit het vorige topic:
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 21:43 schreef Pink_slip het volgende:

[..]

Och. Daar heb ik ook zo m'n voorzorgsmaatregelen tegen genomen.

Maar natuurlijk, verneukt word je toch. Maar er is nogal een verschil tussen failliet gaan, of je spaargeld langzaam zien verdampen.
:)
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 21:57:05 #3
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_88000395
Morgen weer twee bezichtigingen, huizen al kwijt dus dat wordt bieden deze week :)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_88000484
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 21:57 schreef Bayswater het volgende:
Morgen weer twee bezichtigingen, huizen al kwijt dus dat wordt bieden deze week :)
Jij hebt je eigen huizen verkocht en gaat nu een nieuwe woning kopen?
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 22:04:26 #5
43642 Bayswater
pi_88000868
Ja, eind oktober na een mislukte open huizendag 9 oktober en de naderende winter moet er bij sommige verkopers toch de wanhoop in de ogen te zien zijn. Lijkt mij wel het juiste momentum.
Life lies a slow suicide
pi_88001024
ik zie hier ook wanhoop, maar dan mbt verbouwing op zolder... :')
pi_88001188
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 22:04 schreef Bayswater het volgende:
Ja, eind oktober na een mislukte open huizendag 9 oktober en de naderende winter moet er bij sommige verkopers toch de wanhoop in de ogen te zien zijn. Lijkt mij wel het juiste momentum.
Lijkt mij ook!

Je weet toch nooit hoelang je nog moet wachten, misschien komen er nog betere momenten (ik denk zelf van wel ;)). Maar dit is zeker een goed moment.
pi_88001425
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 22:09 schreef Pink_slip het volgende:
Lijkt mij ook!

Je weet toch nooit hoelang je nog moet wachten, misschien komen er nog betere momenten (ik denk zelf van wel ;)). Maar dit is zeker een goed moment.
Want je verwacht dat zeer binnenkort de huizenmarkt weer in de lift zit? :9
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_88001765
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 22:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Want je verwacht dat zeer binnenkort de huizenmarkt weer in de lift zit? :9
Misschien tijdelijk even.

Daarna gaat het op de lange duur gewoon weer verder omlaag, denk ik. Maar ik heb net als jij geen glazen bol, dus ik weet dat ook niet zeker.
pi_88002485
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 21:11 schreef NiGeLaToR het volgende:

Wat is jouw bijdrage aan ons bestaan eigenlijk? Los van je onderschrift, wat vrij vertaald 'irritant mannetje' betekent.
Aaah.... gevalletje persoonlijke aanval :')

Als wat je leest je niet aanstaat, lees het dan niet, scheelt een hoop irritatie :D
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_88002604
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 20:49 schreef fedsingularity het volgende:

Een systeemcrash bejubelen is ziek Xeno... hoezeer je ook gelijk wilt krijgen.
De kop in het zand steken en het gewoon laten gebeuren is nog veel zieker imo
I'll sing you a lullaby.
pi_88005494
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 22:32 schreef xenobinol het volgende:

[..]

De kop in het zand steken en het gewoon laten gebeuren is nog veel zieker imo
Je doet er niets aan , maar ik zie het met de Nederlandse woningmarkt alleen downhill gaan om eens een Engels, Iers of Amerikaans woord te gebruiken.
En daar is geen woord Spaans bij :{
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
pi_88005707
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 23:28 schreef Verburg_K het volgende:
Je doet er niets aan , maar ik zie het met de Nederlandse woningmarkt alleen downhill gaan om eens een Engels, Iers of Amerikaans woord te gebruiken.
En daar is geen woord Spaans bij :{
Bergafwaarts is te ingewikkeld :?
pi_88012281
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 23:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Bergafwaarts is te ingewikkeld :?
In Nederland heb je geen bergen. Wel heb je er bergen fantasie voor nodig om de vraagprijs van menig koopwoning te rechtvaardigen, wat dat betreft moet de prijs behoorlijk bergafwaarts ;)
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 08:44:48 #15
43642 Bayswater
pi_88012333
Hoe lang wordt er al niet geroepen dat de prijzen bergafwaarts gaan? Volgens mij hoorde ik die geluiden in 1998 al. Kan ook 1997 zijn.
Life lies a slow suicide
pi_88012783
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 08:44 schreef Bayswater het volgende:
Hoe lang wordt er al niet geroepen dat de prijzen bergafwaarts gaan? Volgens mij hoorde ik die geluiden in 1998 al. Kan ook 1997 zijn.
Als alle 220.000 te koop staande huizen binnen 2 jaar verkocht zouden moeten worden, dan zouden de prijzen inderdaad bergafwaarts gaan. De enige reden dat de markt nog enigszins overeind lijkt te blijven, is doordat velen nog steeds veel te hoge prijzen vragen. En dus ook niet verkopen, ook niet binnen 3, 4 of 5 jaar. En niet verkopen betekent geen transactie en dus ook geen prijsdaling.
pi_88015031
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 09:14 schreef Pink_slip het volgende:

[..]
Als alle 220.000 te koop staande huizen binnen 2 jaar verkocht zouden moeten worden, dan zouden de prijzen inderdaad bergafwaarts gaan.
En dat hoeft dus bij heel veel huiseigenaren niet.

Niet elke huisverkoper zit met dubbele lasten of een tophypotheek.

Ik ken er zat die het huis te koop hebben staan en mocht er een mooi bod komen ze een groter huis gaan kopen. Geen of te laag bod? Ook geen probleem, gewoon blijven zitten.
pi_88015113
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 10:57 schreef HansvD het volgende:

[..]

Ik ken er zat die het huis te koop hebben staan en mocht er een mooi bod komen ze een groter huis gaan kopen. Geen of te laag bod? Ook geen probleem, gewoon blijven zitten.
Yep. Maar ja, de mensen die hopen op een mooie villa voor een prikkie praten zichzelf aan dat alle huizeneigenaren die hun huis te koop hebben staan toch ECHT WEL MOETEN VERKOPEN!! HET MOET GEWOON!!! ZE MOETEN NU ECHT GAAN ZAKKEN MET DIE PRIJS!!
Enzovoorts. Feit is gewoon dat iedereen blijft zitten waar hij zit: is hun eigen huis niet verkocht, brengen ze ook geen bod uit op een ander huis, die dus ook niet op een ander huis gaat bieden etc etc.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 11:03:22 #19
43642 Bayswater
pi_88015210
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 10:57 schreef HansvD het volgende:

[..]

Dat vertekent de markt ook, want Gerrit en Bea van een paar huizen verderop die wel moeten verkopen vanwege dubbele lasten, scheiding oid denken dat ze ook die vraagprijs kunnen hanteren.
Life lies a slow suicide
pi_88015231
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 11:03 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Dat vertekent de markt ook, want Gerrit en Bea van een paar huizen verderop die wel moeten verkopen vanwege dubbele lasten, scheiding oid denken dat ze ook die vraagprijs kunnen hanteren.
Maar dat zijn er nooit 220.000 natuurlijk.
pi_88015564
quote:

[..]

Die zullen uiteindelijk dan wel zakken in de prijs als ze de lasten niet meer kunnen betalen...
pi_88015616
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 11:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Yep. Maar ja, de mensen die hopen op een mooie villa voor een prikkie praten zichzelf aan dat alle huizeneigenaren die hun huis te koop hebben staan toch ECHT WEL MOETEN VERKOPEN!! HET MOET GEWOON!!! ZE MOETEN NU ECHT GAAN ZAKKEN MET DIE PRIJS!!
Enzovoorts. Feit is gewoon dat iedereen blijft zitten waar hij zit: is hun eigen huis niet verkocht, brengen ze ook geen bod uit op een ander huis, die dus ook niet op een ander huis gaat bieden etc etc.
What am I offered for all the powers of the universe? (huiseigenaren over hun fantastische paleisje :') )

Alleen al het feit dat al die mensen hun woning te koop zetten zegt mij een hoop. Waarom zou ik een woning willen kopen voor een krankzinnige prijs als de huidige eigenaar er kennelijk niet eens wil wonen? Je kan wel zeggen van: "ik woon er prima" maar dat geloof natuurlijk geen mens, doe eens niet zo kinderachtig en geef gewoon eens toe dat die mensen balen dat de flappentap hapert en dat ze nu muurvast zitten aan hun 'niet zo heel bijzondere woning' :)
I'll sing you a lullaby.
pi_88015761
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 11:16 schreef xenobinol het volgende:

[..]

What am I offered for all the powers of the universe? (huiseigenaren over hun fantastische paleisje :') )

Alleen al het feit dat al die mensen hun woning te koop zetten zegt mij een hoop. Waarom zou ik een woning willen kopen voor een krankzinnige prijs als de huidige eigenaar er kennelijk niet eens wil wonen? Je kan wel zeggen van: "ik woon er prima" maar dat geloof natuurlijk geen mens, doe eens niet zo kinderachtig en geef gewoon eens toe dat die mensen balen dat de flappentap hapert en dat ze nu muurvast zitten aan hun 'niet zo heel bijzondere woning' :)
Vrienden van mij kregen een derde kind, een iets ruimer huis was dus wenselijk maar de eerste jaren niet per see noodzakelijk. Hun woning was 6 jaar oud dus ook nog in prima staat.

Huis 2 jaar te koop gehad, veel boden ver onder de vraagprijs, uiteindelijk wel een goed bod, huis verkocht, groter huis gekocht.

En zo zijn er wel meer, maar ja... Over alles Leentokkie schreeuwen is natuurlijk veel leuker.
pi_88016759
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 11:21 schreef HansvD het volgende:

Vrienden van mij kregen een derde kind, een iets ruimer huis was dus wenselijk maar de eerste jaren niet per see noodzakelijk. Hun woning was 6 jaar oud dus ook nog in prima staat.

Huis 2 jaar te koop gehad, veel boden ver onder de vraagprijs, uiteindelijk wel een goed bod, huis verkocht, groter huis gekocht.

En zo zijn er wel meer, maar ja... Over alles Leentokkie schreeuwen is natuurlijk veel leuker.
Mmm... 2 jaar te koop staan is toch wat langer dan de 4 maanden die sommige makelaars je willen doen geloven ;)
Ik zeg ook niet dat er geen woningen meer verkocht worden maar de gouden tijden van risicoloos een huis kopen zijn wel voorlopig voorbij. Jouw voorbeeld is vast niet representatief voor de 300k woningen die te koop staan, feit is dat veel mensen hun woning te koop zetten omdat ze eigenlijk liever in een andere woning zouden willen wonen.
I'll sing you a lullaby.
pi_88016881
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 11:48 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Mmm... 2 jaar te koop staan is toch wat langer dan de 4 maanden die sommige makelaars je willen doen geloven ;)
Als je als verkoper geen haast hebt boeit het ook niet wat makelaars zeggen maar kun je kritisch zijn.

quote:
Ik zeg ook niet dat er geen woningen meer verkocht worden maar de gouden tijden van risicoloos een huis kopen zijn wel voorlopig voorbij. Jouw voorbeeld is vast niet representatief voor de 300k woningen die te koop staan, feit is dat veel mensen hun woning te koop zetten omdat ze eigenlijk liever in een andere woning zouden willen wonen.
Ook dit stel wilde liever in een andere woning wonen maar dat maakt de te verkopen woning niet meteen een waardeloze woning.

De markt is nu eenmaal niet zo simpel als hier al 90 topics wordt geroepen.
pi_88017559
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 11:51 schreef HansvD het volgende:

Als je als verkoper geen haast hebt boeit het ook niet wat makelaars zeggen maar kun je kritisch zijn.

Toch raar dat als je meld dat je als koper geen haast hebt je meteen een bombardement van argumenten over je heen krijgt waarom huren diefstal van de eigen portemonnee en levensgenot is :?
Uiteraard is datgene waar je voor kiest uiteindelijke een persoonlijke keuze, daarom ben ik ook niet zo'n voorstander van alle maatregelen die het gedrag proberen te beinvloeden :)

quote:
Ook dit stel wilde liever in een andere woning wonen maar dat maakt de te verkopen woning niet meteen een waardeloze woning.
Dat beweer ik ook niet, maar om het dan meteen maar aan te prijzen als de mooiste plek op aarde met bijbehorende vraagprijs is ook een beetje overdreven. Ik begrijp dat als iemand van zijn woning af wil deze kennelijk niet meer aan de wensen voldoet van de huidige eigenaar. Dat besef geeft mij in ieder geval niet de motivatie om de hoofdprijs te gaan betalen :)

quote:
De markt is nu eenmaal niet zo simpel als hier al 90 topics wordt geroepen.
Mee eens... anders zaten we nu niet in deeltje 79 (iemand heeft een sprong in de nummering gemaakt, feitelijk is de populariteit van deze topicreeks een zeepbel :+ )
I'll sing you a lullaby.
pi_88017834
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 12:10 schreef xenobinol het volgende:

[..]
Toch raar dat als je meld dat je als koper geen haast hebt je meteen een bombardement van argumenten over je heen krijgt waarom huren diefstal van de eigen portemonnee en levensgenot is :?
Precies wat ik zeg, het is niet allemaal zo simpel als in deze topicreeks vaak gesteld wordt.

quote:
Uiteraard is datgene waar je voor kiest uiteindelijke een persoonlijke keuze, daarom ben ik ook niet zo'n voorstander van alle maatregelen die het gedrag proberen te beinvloeden :)
Een persoonlijke keuze, inderdaad. Elke situatie is anders, niet elke koper is een leentokkie en niet elke verkoper zit in de shit.

quote:
Dat beweer ik ook niet, maar om het dan meteen maar aan te prijzen als de mooiste plek op aarde met bijbehorende vraagprijs is ook een beetje overdreven. Ik begrijp dat als iemand van zijn woning af wil deze kennelijk niet meer aan de wensen voldoet van de huidige eigenaar. Dat besef geeft mij in ieder geval niet de motivatie om de hoofdprijs te gaan betalen :)
Er zijn ook mensen die verhuizen vanwege werk in een totaal andere plaats. Dan kan hun huis best een topwoning zijn. En verder ga je natuurlijk altijd je te verkopen huis aanprijzen als een goede woning. Tenminste als je wilt verkopen.
pi_88018865
Neem een doorsnee 2-kapper in de Randstad voor een modaal gezin; taxatiewaarde in 2008:

495.000 Euro Euro.

Dat is toch errrug veel geld; dan komt de crisis en de klap:

Te koop voor 445.000 (onverkoopbaar)

Gaat men zakken naar 345.000 is die nog steeds onverkoopbaar, dan is er al 30 procent van af, maar ...dan vindt ik het nog steeds erg veel geld, zeker gezien de woonlasten.
pi_88018910
quote:

[..]

Gerrit en Bea kunne het wel schudden en de erven van Opa Janssen ook. en die bepalen de markt samen
When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.
pi_88019220
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 12:17 schreef HansvD het volgende:
Precies wat ik zeg, het is niet allemaal zo simpel als in deze topicreeks vaak gesteld wordt.
Er zijn echter wel simpele oplossingen, maar die worden door de meeste mensen verworpen omdat ze te pijnlijk zijn. De meest praktische is dat leentokkies de schuldsanering in gaan. Immers de zeepbel verder opblazen is niet mogelijk gebleken, dus moeten we op zoek gaan naar een praktisch alternatief :)

quote:
Een persoonlijke keuze, inderdaad. Elke situatie is anders, niet elke koper is een leentokkie en niet elke verkoper zit in de shit.
Het is dat de banken steeds vaker "nee" verkopen aan leentokkies die bij hun komen voor een hypotheek. De meeste verstandige mensen gaan eerst eens goed onderhandelen en als dan blijkt dat er weinig tot niets van de prijs afkan dan gaat de hele koop niet door. De markt ligt niet voor niets op zijn gat.

quote:
Er zijn ook mensen die verhuizen vanwege werk in een totaal andere plaats. Dan kan hun huis best een topwoning zijn. En verder ga je natuurlijk altijd je te verkopen huis aanprijzen als een goede woning. Tenminste als je wilt verkopen.
Je huis kan best een topwoning zijn, maar zolang er geen kopers langskomen die de topprijs willen betalen blijf je maar lekker zitten met je topwoning. Genoeg mensen die zich momenteel het niet kunnen veroorloven om te verhuizen voor een andere baan omdat hun huis een blok aan hun been is. Dat valt ook onder het toegenomen risico dat aan eigen woning bezit kleeft.
I'll sing you a lullaby.
pi_88019819
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 13:01 schreef xenobinol het volgende:
[quote]Er zijn echter wel simpele oplossingen, maar die worden door de meeste mensen verworpen omdat ze te pijnlijk zijn. De meest praktische is dat leentokkies de schuldsanering in gaan. Immers de zeepbel verder opblazen is niet mogelijk gebleken, dus moeten we op zoek gaan naar een praktisch alternatief :)
Mensen die hun verplichtingen m.b.t. hun schulden niet nakomen komen vanzelf in de schuldsanering.

quote:
Het is dat de banken steeds vaker "nee" verkopen aan leentokkies die bij hun komen voor een hypotheek. De meeste verstandige mensen gaan eerst eens goed onderhandelen en als dan blijkt dat er weinig tot niets van de prijs afkan dan gaat de hele koop niet door. De markt ligt niet voor niets op zijn gat.
Ja, maar dat is niet altijd meteen een groot probleem voro de huizenbezitter zoals ik al eerder aangaf.

quote:
Je huis kan best een topwoning zijn, maar zolang er geen kopers langskomen die de topprijs willen betalen blijf je maar lekker zitten met je topwoning. Genoeg mensen die zich momenteel het niet kunnen veroorloven om te verhuizen voor een andere baan omdat hun huis een blok aan hun been is. Dat valt ook onder het toegenomen risico dat aan eigen woning bezit kleeft.
Ook topwoningen worden nog vaak genoeg verkocht voor een prijs redelijk dicht bij de vraagprijs. Je moet als eigenaar alleen iets meer geduld hebben. Nou en? Een jaartje langer file rijden naar je nieuwe baan is niet het einde van de wereld. En weet je wat? Verkoop je je huis niet zoek je gewoon weer een baan dichter bij huis.

Dus nogmaals, elke situatie is anders, het is niet zo zwart wit allemaal.
pi_88019991
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 13:19 schreef HansvD het volgende:

En weet je wat? Verkoop je je huis niet zoek je gewoon weer een baan dichter bij huis.
Ja dat is dom, je kunt toch ook een andere woning (dichter bij je werk) goedkoper kopen dan?

Verhuizen kost nu eenmaal een bak geld, kosten koper, verhuizen , andere inrichting enz, dus die 20.000 lagere verkoop / lagere aankoop dat maakt niet uit, is zelfs voordeliger
When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.
pi_88020048
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 13:19 schreef HansvD het volgende:

Mensen die hun verplichtingen m.b.t. hun schulden niet nakomen komen vanzelf in de schuldsanering.
Nee hoor... momenteel doen banken er alles aan om ze uit de problemen te houden, hopende dat de markt binnenkort weer fijntjes aantrekt.

quote:
Ja, maar dat is niet altijd meteen een groot probleem voro de huizenbezitter zoals ik al eerder aangaf.
In feite heeft NL dan geen probleem want zie jij massaal mensen onder de brug slapen? Nou... waar doet iedereen dan nog zo moeilijk over :)

quote:
Ook topwoningen worden nog vaak genoeg verkocht voor een prijs redelijk dicht bij de vraagprijs. Je moet als eigenaar alleen iets meer geduld hebben. Nou en? Een jaartje langer file rijden naar je nieuwe baan is niet het einde van de wereld. En weet je wat? Verkoop je je huis niet zoek je gewoon weer een baan dichter bij huis.

Dus nogmaals, elke situatie is anders, het is niet zo zwart wit allemaal.
Ik denk dat het probleem van huizen die niet verkopen voornamelijk is dat het niet zulke tophuizen zijn als dat de eigenaar zichzelf heeft wijsgemaakt, alle tekenen van een zeepbel. Als je niet kan verkopen omdat je anders met een restschuld blijft zitten heb je toch je huis aangekocht met een roze bril op. Uiteraard kan je weer een baan dichter bij huis zoeken, als dat nog mogelijk is uiteraard, want niet voor iedereen ligt het werk voor het oprapen.
I'll sing you a lullaby.
pi_88020092
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 13:25 schreef Foksnor het volgende:

Ja dat is dom, je kunt toch ook een andere woning (dichter bij je werk) goedkoper kopen dan?

Verhuizen kost nu eenmaal een bak geld, kosten koper, verhuizen , andere inrichting enz, dus die 20.000 lagere verkoop / lagere aankoop dat maakt niet uit, is zelfs voordeliger
Verlies nemen doet pijn, mensen zijn daar niet goed in. Het vertroebelt het rationele denkproces.
I'll sing you a lullaby.
pi_88020280
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 13:28 schreef xenobinol het volgende:
Verlies nemen doet pijn, mensen zijn daar niet goed in. Het vertroebelt het rationele denkproces.
Zou dat de reden zijn dat er op fok mensen al jaren roepen dat de markt als een kaartenhuis in elkaar dondert maar deze mensen gewoon ook niet hun verlies in de discussie willen nemen. :P
pi_88020406
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 13:27 schreef xenobinol het volgende:

[..]
Nee hoor... momenteel doen banken er alles aan om ze uit de problemen te houden, hopende dat de markt binnenkort weer fijntjes aantrekt.
En dus voldoen ze nog steeds aan de eisen van de schuldeiser

quote:
In feite heeft NL dan geen probleem want zie jij massaal mensen onder de brug slapen? Nou... waar doet iedereen dan nog zo moeilijk over :)
Iedereen? In mijn omgeving zie ik weinig problemen in elk geval.

quote:
Ik denk dat het probleem van huizen die niet verkopen voornamelijk is dat het niet zulke tophuizen zijn als dat de eigenaar zichzelf heeft wijsgemaakt, alle tekenen van een zeepbel. Als je niet kan verkopen omdat je anders met een restschuld blijft zitten heb je toch je huis aangekocht met een roze bril op. Uiteraard kan je weer een baan dichter bij huis zoeken, als dat nog mogelijk is uiteraard, want niet voor iedereen ligt het werk voor het oprapen.
Werk ligt wel voor het oprapen, als je maar wilt. En een restschuld is bij lang niet alle verkopende partijen een probleem. Maar ja jij denkt schijnbaar dat de Radar / DSB gevallen een doorsnee zijn van de samenleving.
pi_88020438
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 13:25 schreef Foksnor het volgende:

[..]

De verkopende partij bepaalt gelukkig zelf wel wat ze doen. De 1 verlaagt de prijs, de ander blijft zitten waar hij / zij zit en weer een ander verkooopt gewoon zijn / haar huis.
pi_88020631
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 13:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zou dat de reden zijn dat er op fok mensen al jaren roepen dat de markt als een kaartenhuis in elkaar dondert maar deze mensen gewoon ook niet hun verlies in de discussie willen nemen. :P
Nee.... de reden dat die mensen dat roepen is omdat ze gewoon gelijk hebben :Y
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 13:44:46 #39
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88020667
Ik moet vrijdag krabbelen omdat ik een huis heb gekocht
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_88020715
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 13:44 schreef MikeyMo het volgende:
Ik moet vrijdag krabbelen omdat ik een huis heb gekocht
Gefeliciteerd! Niet roken binnen!
pi_88020763
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 13:43 schreef xenobinol het volgende:

Nee.... de reden dat die mensen dat roepen is omdat ze gewoon gelijk hebben :Y
Dat is de vertroebeling van je denkproces xeno. _O-
  woensdag 27 oktober 2010 @ 13:54:07 #42
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88021051
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 13:45 schreef HansvD het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Niet roken binnen!
dat zal ook niet gebeuren nee :P
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  woensdag 27 oktober 2010 @ 14:09:44 #43
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_88021668
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 13:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Loop je te trollen of ben je een beetje erg dom?
pi_88022413
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 13:46 schreef Basp1 het volgende:

Dat is de vertroebeling van je denkproces xeno. _O-
Er zijn ook nog genoeg intelligente mensen die in god geloven en roepen dat de 'big bang' niet de oorsprong is van het universum. Ondanks al het bewijs en geldige argumenten houd men vast aan hun oude geloofsovertuigingen :)
I'll sing you a lullaby.
pi_88023014
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 14:09 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

Loop je te trollen of ben je een beetje erg dom?
De titel van dit topic geeft toch aan dat dit deel het troll deel gaat worden. _O-
pi_88023094
Vind het grappig dat er nog steeds mensen zijn die zitten te wachten op 'het instorten van de huizenmarkt'; dat is zover ons systeem het toelaat allang gebeurd hoor. Ik weet of je hebt opgelet en de huizenprijzen van de afgelopen 3-4 jaar hebt zien dalen?

En dan de 220.000 te koop staande huizen - hier in de regio staan er ruim 1.000 te koop, waar na navraag blijkt dat 700 mensen nog geen nieuw huis gekocht hebben maar louter weg willen. Ongeveer 300 hebben een prangende reden om te moeten verkopen. Je kan ook stellen dat zij die niet per se weg moeten gewoon geen bord in de tuin moeten zetten.

Maargoed, tis een prima markt om een dure woning te kopen, daar zie je in de prijsklasse 500k huizen nu voor 400k weg gaan. En dan hier maar wachten op de 'instorting'. Volgens mij moet je beter kijken dat je niet te laat bent met goedkoop instappen ;)
pi_88023109
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 14:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De titel van dit topic geeft toch aan dat dit deel het troll deel gaat worden. _O-
Onzin, ik heb al menig deeltje uit deze reeks een titel gegeven met dat doel O-)
I'll sing you a lullaby.
pi_88023131
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 14:27 schreef xenobinol het volgende:

Er zijn ook nog genoeg intelligente mensen die in god geloven en roepen dat de 'big bang' niet de oorsprong is van het universum. Ondanks al het bewijs en geldige argumenten houd men vast aan hun oude geloofsovertuigingen :)
Gelukkig zijn er heel veel mensen die onheilspredikers niet geloven, wanneer de massa net zo paranoide als sommigen hier zouden zijn, dan hadden jullie idd allang gelijk gehad en was de huizenmarkt met 50% geklapt, en nederland failliet geweest.

Verder is economie geen harde wetenschap, dat je uberhaubt dan wel daarin je eigen logica wilt geloven maar de logica van de economen niet daar verbaas ik me dan wel weer over.
pi_88023301
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 14:46 schreef NiGeLaToR het volgende:
Vind het grappig dat er nog steeds mensen zijn die zitten te wachten op 'het instorten van de huizenmarkt'; dat is zover ons systeem het toelaat allang gebeurd hoor. Ik weet of je hebt opgelet en de huizenprijzen van de afgelopen 3-4 jaar hebt zien dalen?

En dan de 220.000 te koop staande huizen - hier in de regio staan er ruim 1.000 te koop, waar na navraag blijkt dat 700 mensen nog geen nieuw huis gekocht hebben maar louter weg willen. Ongeveer 300 hebben een prangende reden om te moeten verkopen. Je kan ook stellen dat zij die niet per se weg moeten gewoon geen bord in de tuin moeten zetten.
Zoals jezelf net aangeeft is de instorting al een feit, de mensen zitten vast en moeten blijven zitten in hun ongewenste woning.

quote:
Maargoed, tis een prima markt om een dure woning te kopen, daar zie je in de prijsklasse 500k huizen nu voor 400k weg gaan. En dan hier maar wachten op de 'instorting'. Volgens mij moet je beter kijken dat je niet te laat bent met goedkoop instappen ;)
Goedkoop instappen :')

Je maakt zeker ook de 'kiekjes' voor de lokale makelaar :P
I'll sing you a lullaby.
pi_88023340
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 14:51 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Zoals jezelf net aangeeft is de instorting al een feit, de mensen zitten vast en moeten blijven zitten in hun ongewenste woning.
[..]

Je blijft volharden in je achterhaalde concept van mensen die 'vastzitten' in hun huis dat gewoon al meerdere malen ontkracht is.
pi_88023528
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 14:47 schreef Basp1 het volgende:
Gelukkig zijn er heel veel mensen die onheilspredikers niet geloven, wanneer de massa net zo paranoide als sommigen hier zouden zijn, dan hadden jullie idd allang gelijk gehad en was de huizenmarkt met 50% geklapt, en nederland failliet geweest.
De markt ligt mede op zijn gat omdat het sentiment wel degelijk gekeerd is, zowel bij de banken als een groot deel van de zogenaamde 'starters'.

quote:
Verder is economie geen harde wetenschap, dat je uberhaubt dan wel daarin je eigen logica wilt geloven maar de logica van de economen niet daar verbaas ik me dan wel weer over.
Economie is inderdaad geen harde wetenschap, maar de realiteit is dat elke zeepbel uiteindelijk kapot gaat :Y)
Uiteindelijk streeft elk systeem naar een zo'n groot mogelijke wanorde :)
I'll sing you a lullaby.
pi_88023541
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 14:51 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ja, das toch het idee van de alom geprezen instorting?

quote:

Nee, dat zou overigens geen moer opleveren - daar die momenteel geen huizen verkoopt :7
Maargoed, je helpt me mijn punt maken, je blijft vasthouden aan een gevoel van 'goedkoop' wat er niet is en nooit zal komen. Wat daarbij ook niet helpt is dat er momenteel totaal geen huizen gebouwd worden (worden ook niet verkocht), niemand een hypotheek kan krijgen (banken zijn bang) en mensen nog steeds willen wonen. Voorspellen is onmogelijk, maar die HRA eruit wippen kan straks zonder grote consequenties - de correctie op de huizenprijzen is dan al geweest.
Of je wacht te lang en mag straks een duur huis zonder HRA kopen :+ netto ben je net zo duur uit dan.
pi_88023595
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 14:52 schreef Scorpie het volgende:

Je blijft volharden in je achterhaalde concept van mensen die 'vastzitten' in hun huis dat gewoon al meerdere malen ontkracht is.
Met als voornaamste argument dat ze 'niet hoeven' te verkopen? Ik noem het eerder "niet kunnen verkopen" tegen de prijs die men er voor wil hebben danwel nodig heeft voor het aflossen van schulden.
I'll sing you a lullaby.
pi_88023660
Starters zijn zo arm als job door de studiebeurzenen, telefoonmaatschappijen en leencultuur, voorts zitten ze met hun schulden op een klein kamertje en ach dat gaat ook he, als je een huis koopt dan kost het vaak het drie- of vijfvoudige.

Verder heeft de staat het nu zo geregeld, dat je starters nu vier keer een tijdelijk contract mag aanbieden.
(En dan een ander kan nemen, tegen een nog lager salaris)
pi_88023703
Ik was wel benieuwd of iemand een grafiek of overzicht heeft van de historische stijging van de grondprijzen? Op internet kan ik deze namelijk niet vinden!
pi_88023730
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:02 schreef Foksnor het volgende:
Starters zijn zo arm als job door de studiebeurzenen, telefoonmaatschappijen en leencultuur, voorts zitten ze met hun schulden op een klein kamertje en ach dat gaat ook he, als je een huis koopt dan kost het vaak het drie- of vijfvoudige.

Verder heeft de staat het nu zo geregeld, dat je starters nu vier keer een tijdelijk contract mag aanbieden.
(En dan een ander kan nemen, tegen een nog lager salaris)
Wat is hier precies mis mee? Ik mis je punt :)
Kom toevallig nog wel eens ergens, maar overal wonen starters klein of bij hun ouders - sterker nog, in veel landen wonen diverse generaties in 1 huis. Dat wij de luxe hebben van 1 huis per persoon met al die singles, tja, misschien is dat wel overbodige luxe? :+
pi_88023824
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:04 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Wat is hier precies mis mee? Ik mis je punt :)
Kom toevallig nog wel eens ergens, maar overal wonen starters klein of bij hun ouders - sterker nog, in veel landen wonen diverse generaties in 1 huis. Dat wij de luxe hebben van 1 huis per persoon met al die singles, tja, misschien is dat wel overbodige luxe? :+
Kan zijn dat we dat normaal gaan vinden, drie generaties in een huis, goedkoper voor de ouderenzorg
pi_88023845
Zou iemand voor mij in jip en janneke taal kunnen uit leggen wat nou de situatie is mbt de Nederlandse huizenmarkt.

Waarom zijn huizen hier zo ongeloofelijk duur? Waarom betaal je in Nederland gemakkelijk 300.000 euro voor een rijtjeshuis en in Duitsland of Belgie de helft (voor soortgelijke locatie / pand)?

De huizenprijzen zijn in een paar decennia ongeloofelijk hard gestegen. Daardoor zijn mensen een huis kopen als een 'investering' gaan zien. Als je hem na 20-30 jaar weer verkoopt is hij namelijk (waarschijnlijk) meer waard geworden... Maar dat kan toch zo niet eeuwig doorgaan? Want dan zou het betekenen dat je over 30 jaar 7 ton mag neerleggen voor een rijtjeshuis?

Er moet iets gebeuren, dat weet ik wel. Maar ik heb er te weinig verstand van.
Hoe gaat zich dit nu ontwikkelen?
pi_88023849
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:00 schreef xenobinol het volgende:

Met als voornaamste argument dat ze 'niet hoeven' te verkopen? Ik noem het eerder "niet kunnen verkopen" tegen de prijs die men er voor wil hebben danwel nodig heeft voor het aflossen van schulden.
Nogmaals: Er zijn er zat die niet hoeven te verkopen en uitsluitend tegen de door hun gewenste verkoopprijs verkopen.

Maar ja, dat had ik je al proberen uit te leggen.

Over 90 topics maar were eens kijken geloof ik....
pi_88023891
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:03 schreef Vincentkemper het volgende:
Ik was wel benieuwd of iemand een grafiek of overzicht heeft van de historische stijging van de grondprijzen? Op internet kan ik deze namelijk niet vinden!
welke grond??
Landbouwgrond , bouwrijpe grond voor woningbouw, zandgrond, veengrond, loss, kleigroond
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)001/2001-0726-wm.htm
Landbouwgrond is 10 euro per m2
Grond voor woningbouw dat is nadat er iemand van de gemeente naar gekeken heeft is 600 euro per m2

[ Bericht 20% gewijzigd door Foksnor op 27-10-2010 15:14:35 ]
pi_88023894
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 14:58 schreef NiGeLaToR het volgende:

Ja, das toch het idee van de alom geprezen instorting?
Maar daarmee is al een groot deel van het probleem opgelost, als doorstromen moeilijker word gaat de nieuwbouw zich richten op consumenten die wel kunnen kopen. Of geloof jij net als sommigen hier dat er nooit meer een huis gebouwd gaat worden in de toekomst?

quote:
Nee, dat zou overigens geen moer opleveren - daar die momenteel geen huizen verkoopt :7
Maargoed, je helpt me mijn punt maken, je blijft vasthouden aan een gevoel van 'goedkoop' wat er niet is en nooit zal komen. Wat daarbij ook niet helpt is dat er momenteel totaal geen huizen gebouwd worden (worden ook niet verkocht), niemand een hypotheek kan krijgen (banken zijn bang) en mensen nog steeds willen wonen. Voorspellen is onmogelijk, maar die HRA eruit wippen kan straks zonder grote consequenties - de correctie op de huizenprijzen is dan al geweest.
Of je wacht te lang en mag straks een duur huis zonder HRA kopen :+ netto ben je net zo duur uit dan.
Huizen blijven altijd verkopen, ongeacht de staat van de economie, ik erken zelfs dat prijzen convergeren naar het betaalbaarheidsniveau ongeacht de samenstelling van inkomen, schulden en subsidie vormen. Wat mij steekt is de verdeelsleutel, de HRA zorgt voor een onevenredig groot deel dat richting de banken gaat. Lage rentestanden zijn het gevolg van decennia lange kredietexpansie, banken kunnen hun rentestanden niet eens verhogen zonder de economie en het systeem keihard te crashen 8-)
Ik voorzie dus een jarenlange periode van deflatie op de woningmarkt *O*
Tegen de deflatie kun je niet sparen, ik blijf dus nog even huren, kost mij eigenlijk niets extra's en ik loop geen enkel risico, huren wtf _O_
I'll sing you a lullaby.
pi_88024002
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:07 schreef HansvD het volgende:

Nogmaals: Er zijn er zat die niet hoeven te verkopen en uitsluitend tegen de door hun gewenste verkoopprijs verkopen.

Maar ja, dat had ik je al proberen uit te leggen.

Over 90 topics maar were eens kijken geloof ik....
Nogmaals.... dat is mij duidelijk en dat erken is zelfs. Maar dat neemt niet weg dat veel huiseigenaren dus feitelijk vast zitten omdat ze 'niet hoeven te verkopen' :')
Hoe je het ook formuleert, de uitkomst is hetzelfde.
I'll sing you a lullaby.
pi_88024044
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:07 schreef hearmeout het volgende:

Waarom zijn huizen hier zo ongeloofelijk duur? Waarom betaal je in Nederland gemakkelijk 300.000 euro voor een rijtjeshuis en in Duitsland of Belgie de helft (voor soortgelijke locatie / pand)?

Omdat er hier leentokkies rondlopen die bereid zijn zich tot hun oogkassen te laten financieren en banken dat prima vonden omdat ze goed konden verdienen aan deze gang van zaken, simpel toch?
I'll sing you a lullaby.
pi_88024105
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:11 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nogmaals.... dat is mij duidelijk en dat erken is zelfs. Maar dat neemt niet weg dat veel huiseigenaren dus feitelijk vast zitten omdat ze 'niet hoeven te verkopen' :')
Maar jij doet alsof dat altijd een probleem is en dat is onzin.

Ik zet ook wel eens wat op Marktplaats wat ik niet vaak meer gebruik maar mij ook niet in de weg staat. Toch wil ik dan een minimumprijs hebben, anders verkoop ik niet.

Bij huizen hetzelfde. Te koop zetten, kijken of de vraagprijs betaald wordt, zoniet, niet verkopen.

Simpel en geen probleem.
pi_88024151
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:08 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Maar daarmee is al een groot deel van het probleem opgelost, als doorstromen moeilijker word gaat de nieuwbouw zich richten op consumenten die wel kunnen kopen. Of geloof jij net als sommigen hier dat er nooit meer een huis gebouwd gaat worden in de toekomst?
Nee, dat zeg ik ook niet. Enige wat ik constateer is dat de behoefte naar woningen er nog altijd is en hooguit zal toenemen. Zodra de marktwerking z'n ding doet en prijzen doet stijgen komt die doorstroming wel weer op gang. Projectontwikkelaars zitten met een ander probleem, nieuwbouw kan niet goedkoper ivm strenge bouwregels, hoge grondprijs en hoge bouwkosten. Enige starterswoningen die je dan krijgt zijn kippenhokken of appartementjes?

quote:
Huizen blijven altijd verkopen, ongeacht de staat van de economie, ik erken zelfs dat prijzen convergeren naar het betaalbaarheidsniveau ongeacht de samenstelling van inkomen, schulden en subsidie vormen. Wat mij steekt is de verdeelsleutel, de HRA zorgt voor een onevenredig groot deel dat richting de banken gaat. Lage rentestanden zijn het gevolg van decennia lange kredietexpansie, banken kunnen hun rentestanden niet eens verhogen zonder de economie en het systeem keihard te crashen 8-)
Ik voorzie dus een jarenlange periode van deflatie op de woningmarkt *O*
Tegen de deflatie kun je niet sparen, ik blijf dus nog even huren, kost mij eigenlijk niets extra's en ik loop geen enkel risico, huren wtf _O_
Ah, een huurder-met-hoop. Jij hoopt op het moment dat de HRA eruit gaat, kopen aantrekkelijk is (en huren onevenredig duur is geworden) en dan je slag slaan. Speciaal voor jou dan nogmaals; let goed op het omslagpunt waarin de correctie voor mogelijke afschaffing van de HRA al voor de feitelijke afschaffing is verdisconteerd in de huidige prijs. Anders ben je mooi te laat en kun je je dure huis alleen nog maar zonder HRA kopen :+
pi_88024291
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:14 schreef HansvD het volgende:

Maar jij doet alsof dat altijd een probleem is en dat is onzin.

Ik zet ook wel eens wat op Marktplaats wat ik niet vaak meer gebruik maar mij ook niet in de weg staat. Toch wil ik dan een minimumprijs hebben, anders verkoop ik niet.
Maar heb je wel eens nagedacht over de onzin van zo'n emotionele redenatie? Je gebruikt iets niet.... dus je hebt er geen profijt van... je verkoopt het niet want het levert je voor je gevoel niet genoeg op. Als je het nu wel zou verkopen voor de prijs die de markt bereid is er voor te betalen ben je altijd beter uit. Maar ik vermoed dat jij de nodige moeite hebt met deze rationele benadering van de situatie

quote:
Bij huizen hetzelfde. Te koop zetten, kijken of de vraagprijs betaald wordt, zoniet, niet verkopen.

Simpel en geen probleem.
Waarom zet je iets dat je wel gebruikt te koop? Ik neem aan dat je dat doet omdat je feitelijk liever in een andere woning zou wonen? Je kan jezelf dan wijsmaken dat het je niets uitmaakt, maar dat is enkel om jezelf niet constant gefrustreerd te voelen over de niet te realiseren verandering in je leven.
I'll sing you a lullaby.
pi_88024423
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:00 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ja, en dan kunnen mensen dus volledig terecht besluiten niet te verkopen. Dit is overigens hetzelfde principe als je kan toepassen op 2e hands auto`s, fietsen, meubels, speelgoed, computers, telefoons, en noem maar op. Waar je dus de rare redenering vandaan haalt dat mensen 'vastzitten' is mij nog steeds een raadsel. Of ben je bij bovenstaande goederen ook verplicht het te verkopen tegen een absolute dumpprijs? Nee he. Wet van vraag en aanbod.
pi_88024452
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:16 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Nee, dat zeg ik ook niet. Enige wat ik constateer is dat de behoefte naar woningen er nog altijd is en hooguit zal toenemen. Zodra de marktwerking z'n ding doet en prijzen doet stijgen komt die doorstroming wel weer op gang. Projectontwikkelaars zitten met een ander probleem, nieuwbouw kan niet goedkoper ivm strenge bouwregels, hoge grondprijs en hoge bouwkosten. Enige starterswoningen die je dan krijgt zijn kippenhokken of appartementjes?
Beetje vreemd dat ze dan in Duitseland voor nog geen ton een heel erg riante bungalow kunnen bouwen. Daar moet je nog wel grond bijkopen, maar dat is in Duitseland niet zo duur als in Nederland. Dus voor 2 ton woon je in Duitseland in een vrijstaande bungalow op een goede lap grond
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_88024481
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:11 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nee, jouw definitie van het woord 'vast' is gewoonweg krom. Mensen hoeven niet te verkopen is niet hetzelfde als dat mensen vastzitten aan diezelfde woning. Je hebt immers altijd de keuze het huis te verkopen, al dan niet tegen een beperkt verlies. Vastzitten is dus wederom onmogelijk.
pi_88024505
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:25 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Beetje vreemd dat ze dan in Duitseland voor nog geen ton een heel erg riante bungalow kunnen bouwen. Daar moet je nog wel grond bijkopen, maar dat is in Duitseland niet zo duur als in Nederland. Dus voor 2 ton woon je in Duitseland in een vrijstaande bungalow op een goede lap grond
Appels, peren. De woningmarkt in Duitsland is dermate anders dan die in Nederland dat je onmogelijk deze 2 kan vergelijken.

Of moet ik nu heel flauw gaan roepen dat je voor 2 ton in Zimbabwe een regelrecht paleis kan kopen met alles erop en eraan?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2010 15:27:20 ]
pi_88024547
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:08 schreef Foksnor het volgende:

[..]

welke grond??
Landbouwgrond , bouwrijpe grond voor woningbouw, zandgrond, veengrond, loss, kleigroond
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)001/2001-0726-wm.htm
Landbouwgrond is 10 euro per m2
Grond voor woningbouw dat is nadat er iemand van de gemeente naar gekeken heeft is 600 euro per m2
Grond voor de woningbouw, volgens mij zijn deze prijzen echt belachelijk gestegen namelijk. Dus van bijvoorbeeld 1980 / 2008
pi_88024578
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:20 schreef xenobinol het volgende:

[..]
Maar heb je wel eens nagedacht over de onzin van zo'n emotionele redenatie? Je gebruikt iets niet.... dus je hebt er geen profijt van... je verkoopt het niet want het levert je voor je gevoel niet genoeg op. Als je het nu wel zou verkopen voor de prijs die de markt bereid is er voor te betalen ben je altijd beter uit. Maar ik vermoed dat jij de nodige moeite hebt met deze rationele benadering van de situatie
Een ieder gaat er nu eenmaal op een andere manier mee om. Maar dat schijn jij dan weer niet te begrijpen.

quote:
Waarom zet je iets dat je wel gebruikt te koop? Ik neem aan dat je dat doet omdat je feitelijk liever in een andere woning zou wonen? Je kan jezelf dan wijsmaken dat het je niets uitmaakt, maar dat is enkel om jezelf niet constant gefrustreerd te voelen over de niet te realiseren verandering in je leven.
Wederom, je doet aannames die niet kloppen. Ik heb je het voorbeeld gegeven van vrienden die een derde kind kregen. Meer ruimte is dan wenselijk, niet zo noodzakelijk dat je onder je vraagprijs je huis moet verkopen. Geduld hebben tot er wel een koper met een normaal bod komt heeft hun opgeleverd wat ze wilden.

Een huis te koop zetten om gewoon te bekijken wat je er voro kunt krijgen is niet zo raar hoor, dat gebeurt juist heel veel.

Maar ja.........
pi_88024643
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:16 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ga er maar gerust van uit dat de strengere EPC normen gewoon genegeerd worden, in een hoop nieuwbouwprojecten die op de tekentafel staan worden massaal de ambitieuze eisen teruggedraaid.
Uiteraard gaan ze kleiner bouwen, want dat sluit beter aan bij de vraag uit de markt. Lijkt mij niet meer dan logisch. Voordeel is dat je als starter nu betaalbare nieuwbouw kan kopen i.p.v. betaalbare afgeleefde woningen van doorstromers die zich verrijken over de rug van starters :)

quote:
Ah, een huurder-met-hoop. Jij hoopt op het moment dat de HRA eruit gaat, kopen aantrekkelijk is (en huren onevenredig duur is geworden) en dan je slag slaan. Speciaal voor jou dan nogmaals; let goed op het omslagpunt waarin de correctie voor mogelijke afschaffing van de HRA al voor de feitelijke afschaffing is verdisconteerd in de huidige prijs. Anders ben je mooi te laat en kun je je dure huis alleen nog maar zonder HRA kopen :+
hoop is een illusie, besteed aan leentokkies op zoek naar gratis geld :)
De prijs zal zich gewoon blijven convergeren naar de betaalbaarheid, de zeepbel knapt en je koopt dan gewoon weer voor de reële waarde, ik ben voorstander ^O^
Ik ben niet zo huiverig voor de zogenaamde praatjes van mensen die menen dat je zo meteen in een kippenhok moet wonen zodra overheden geen sigaar uit eigen doos meer uitdelen. Voor de toekomst zijn de hoge lastendruk voor jongeren (staatschuld, ouderenzorg) en de stijgende energieprijzen de werkelijke bedreiging voor onze welvaart. Huizen zullen compleet van hun speculatieve waarde ontdaan worden als gevolg daarvan.
I'll sing you a lullaby.
pi_88024655
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:26 schreef Scorpie het volgende:

Appels, peren. De woningmarkt in Duitsland is dermate anders dan die in Nederland dat je onmogelijk deze 2 kan vergelijken.

Of moet ik nu heel flauw gaan roepen dat je voor 2 ton in Zimbabwe een regelrecht paleis kan kopen met alles erop en eraan?
En dat je voor 2 ton net een slaapplaats onder een brug in newyork kan kopen. ;)
pi_88024706
Xeno ze gaan kleiner bouwen maar dat wil je dan opeens geen kippenhok noemen omdat het nieuwbouw is. :?
pi_88024714
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:24 schreef Scorpie het volgende:

Ja, en dan kunnen mensen dus volledig terecht besluiten niet te verkopen. Dit is overigens hetzelfde principe als je kan toepassen op 2e hands auto`s, fietsen, meubels, speelgoed, computers, telefoons, en noem maar op. Waar je dus de rare redenering vandaan haalt dat mensen 'vastzitten' is mij nog steeds een raadsel. Of ben je bij bovenstaande goederen ook verplicht het te verkopen tegen een absolute dumpprijs? Nee he. Wet van vraag en aanbod.
Ik kan een nieuwe auto kopen zonder eerst mijn oude auto verkocht te hebben :)
I'll sing you a lullaby.
pi_88024783
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:26 schreef Scorpie het volgende:

Nee, jouw definitie van het woord 'vast' is gewoonweg krom. Mensen hoeven niet te verkopen is niet hetzelfde als dat mensen vastzitten aan diezelfde woning. Je hebt immers altijd de keuze het huis te verkopen, al dan niet tegen een beperkt verlies. Vastzitten is dus wederom onmogelijk.
Genoeg banken die niet eens accepteren dat jij je huis met verlies verkoopt zonder de restschuld eerst met hun af te rekenen. Veel mensen beschikken niet over het geld om hun woning met verlies te verkopen. Niet verkopen is daarmee geen vrije keuze meer.
I'll sing you a lullaby.
pi_88025090
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:28 schreef HansvD het volgende:

Een ieder gaat er nu eenmaal op een andere manier mee om. Maar dat schijn jij dan weer niet te begrijpen.
Ik begrijp het wel degelijk, ik leg je alleen maar uit waarom je er niets mee opschiet.

quote:
Wederom, je doet aannames die niet kloppen. Ik heb je het voorbeeld gegeven van vrienden die een derde kind kregen. Meer ruimte is dan wenselijk, niet zo noodzakelijk dat je onder je vraagprijs je huis moet verkopen. Geduld hebben tot er wel een koper met een normaal bod komt heeft hun opgeleverd wat ze wilden.

Een huis te koop zetten om gewoon te bekijken wat je er voro kunt krijgen is niet zo raar hoor, dat gebeurt juist heel veel.

Maar ja.........
Er is dus de wens om groter te wonen, niets mis mee... maar voor veel mensen een wens die niet haalbaar is vanwege de onverkoopbare woning. Deze situatie was een paar jaar geleden ondenkbaar, je was je woning binnen no time kwijt, plots blijken er toch nadelen aan woningbezit te kleven. Om die reden moeten starters kritisch kijken na de werkelijke waarde van woningen, want geld dat je nu in de zeepbel pompt ben je waarschijnlijk kwijt.
I'll sing you a lullaby.
pi_88025152
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:32 schreef Basp1 het volgende:
Xeno ze gaan kleiner bouwen maar dat wil je dan opeens geen kippenhok noemen omdat het nieuwbouw is. :?
Nee... het is nog steeds een kippenhok, maar dan wel voor de prijs van een kippenhok i.p.v. een paleis.
I'll sing you a lullaby.
pi_88025259
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:33 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik kan een nieuwe auto kopen zonder eerst mijn oude auto verkocht te hebben :)
Ik kan 2 huizen kopen als ik het geld ervoor heb. Dat is het probleem dan ook meestal niet.
pi_88025391
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:43 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nee... het is nog steeds een kippenhok, maar dan wel voor de prijs van een kippenhok i.p.v. een paleis.
Kippenhokken zijn al voor kippenhokken prijzen te koop. Maar jij wilt dat we weer woningen gaan bouwen van voor de oorlog waarbij we 3 generaties op 50m^2 propten. Wel lekker knus als ze weer bedstedes in woonkamers gaan bouwen. :D
pi_88025544
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:41 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik begrijp het wel degelijk, ik leg je alleen maar uit waarom je er niets mee opschiet.
Waarom JIJ vindt dat ik er niets mee opschiet.

Daarom zei ik ook: "Een ieder gaat er nu eenmaal op een andere manier mee om."

quote:
Er is dus de wens om groter te wonen, niets mis mee... maar voor veel mensen een wens die niet haalbaar is vanwege de onverkoopbare woning. Deze situatie was een paar jaar geleden ondenkbaar, je was je woning binnen no time kwijt, plots blijken er toch nadelen aan woningbezit te kleven. Om die reden moeten starters kritisch kijken na de werkelijke waarde van woningen, want geld dat je nu in de zeepbel pompt ben je waarschijnlijk kwijt.
Ach nadeel? Groter huren is onmogelijk, want dan sta je of 5x langer op de wachtlijst dan dat het duurt om je huidige woning te verkopen, of je betaalt 2x zoveel.

Dus het alternatief was er bij huur ook niet geweest.

De grote woning is nu bereikbaar door deels afgeloste hypotheek + overwaarde op de huidige woning (ja, overwaarde, het gebeurt nog steeds hoor!)

En dat je nu 1 of 2 jaar langer moet wachten is als je je zaakjes voor elkaar hebt echt geen probleem.
pi_88027535
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:52 schreef HansvD het volgende:

Waarom JIJ vindt dat ik er niets mee opschiet.

Daarom zei ik ook: "Een ieder gaat er nu eenmaal op een andere manier mee om."
En juist door deze emotionele aanpak van zaken komt het dat de markt zo geworden is als zij is :)

quote:
Ach nadeel? Groter huren is onmogelijk, want dan sta je of 5x langer op de wachtlijst dan dat het duurt om je huidige woning te verkopen, of je betaalt 2x zoveel.

Dus het alternatief was er bij huur ook niet geweest.

De grote woning is nu bereikbaar door deels afgeloste hypotheek + overwaarde op de huidige woning (ja, overwaarde, het gebeurt nog steeds hoor!)

En dat je nu 1 of 2 jaar langer moet wachten is als je je zaakjes voor elkaar hebt echt geen probleem.
Volgens mij is de wachtlijst voor grote dure huurwoningen een stuk lager dan die voor betaalbare woningen. Wachtlijsten zijn enkel in de randstad lang, daarbuiten kun je meestal op een termijn van <12 maanden een prima huurwoning krijgen. Het probleem op de sociale huurmarkt zijn de betaalbare woningen, zelfde probleem als op de koopmarkt overigens. Overigens wil ik je complimenteren met je onuitputtelijke enthousiasme.... verwachten dat je binnen twee jaar je woning verkocht krijgt voor de vraagprijs :P
I'll sing you a lullaby.
pi_88027808
Xenobiel, viel het je ook op dat buiten de randstad de woningen in een ook erg betaalbaar zijn? :+
pi_88028162
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ja maar Duitsland en NL hebben vergelijkbare leefomstandigheden, economie en voorzieningen. En een jaar of 30 geleden lagen onze huisprijzen nog heel dicht bij elkaar.
pi_88028209
Iedereen kent ze wel, financiele adviseurs, van die mannetjes die je met hun vlotte onbegrijpbare praatjes financiele wanproducten proberen aan te smeren, het worden er gelukkig steeds minder, maar er lopen er nog steeds te veel van rond. Misschien doen we er in Nederland verstandig aan om de werking van ons monetaire systeem en de hussle praktijken van verzekeraars en banken onderdeel te maken van het lespakket op school, het liefst te beginnen op de kleuterschool, want je kan je kinderen niet vroeg genoeg beschermen tegen de maffia.

quote:
AFM: kwaliteit hypotheekadvies verbeterd

Financieel adviseurs hebben hun dienstverlening verbeterd. Dat stelt toezichthouder AFM, de Autoriteit Financiële Markten. Het percentage financiële dienstverleners waarbij de kwaliteit van het hypotheekadvies redelijk tot goed is, is gestegen van 75 naar 85 procent.

De verbetering wordt volgens de AFM vooral veroorzaakt doordat de onderkant van de markt is teruggedrongen. Het aantal financieel adviseurs is sinds 2007 hard afgenomen, van 11.000 naar 9.000.

"Deze partijen hebben uit eigen beweging, of op ons initiatief, hun vergunning ingeleverd. Het is aannemelijk dat dit bijdraagt aan het verkleinen van de onderkant van de markt", aldus de toezichthouder.

Een tweede belangrijke oorzaak is dat met betere hulpmiddelen, zoals adviessoftware, gewerkt wordt. Het aantal adviezen dat als goed wordt beoordeeld is echter nog even schaars als drie jaar terug.

Volgens de AFM zijn hypotheekadviezen zijn minder vaak te hoog en wordt er beter rekening gehouden met de risicobereidheid van de klant. Wel is er volgens de autoriteit ruimte tot verbetering. "Te veel adviezen zijn nog niet passend", schrijft de AFM in een toelichting. "Het inwinnen van informatie kan vollediger en diepgaander."

bron: NVM
Van 75 % naar 80%? % van wat dan?

Op eigen initiatief stoppen? Is dat net zoiets als niet verkopen? Kortom.... die zijn of failliet of ze hebben een betere manier gevonden om te stelen.

Adviseurs werken nog met name voor hun eigen gewin, zoiets als onafhankelijk advies bestaat simpelweg niet. Leveranciers van producten zullen altijd manieren vinden om trouwe propers van hun shitzooi te belonen en ze gaan echt geen betere producten leveren zolang de markt bereid is hun troep te kopen.
I'll sing you a lullaby.
pi_88028226
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 16:41 schreef xenobinol het volgende:

Wachtlijsten zijn enkel in de randstad lang, daarbuiten kun je meestal op een termijn van <12 maanden een prima huurwoning krijgen.
Dan behoren volgens die logica de provincies brabant en gelderland ook al jaren tot de randstad. :P
pi_88028316
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 16:48 schreef NiGeLaToR het volgende:
Xenobiel
NiGeLaToR uit zijn frustraties

quote:
, viel het je ook op dat buiten de randstad de woningen in een ook erg betaalbaar zijn? :+
Er is een groot prijsverschil, dat heeft grotendeels ook te maken met het verschil in inkomen. Huizen zijn buiten de randstad meestal niet beter betaalbaar imo.
I'll sing you a lullaby.
pi_88028391
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 16:58 schreef xenobinol het volgende:

Er is een groot prijsverschil, dat heeft grotendeels ook te maken met het verschil in inkomen. Huizen zijn buiten de randstad meestal niet beter betaalbaar imo.
Niet? lol :+ Volgens mij ontlopen de prijzen elkaar tientallen procenten en de inkomens maar enkele procenten. Helaas wil niemand er wonen, maar de huizen zijn er bijzonder goedkoop.
pi_88028411
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 16:41 schreef xenobinol het volgende:

[..]

En juist door deze emotionele aanpak van zaken komt het dat de markt zo geworden is als zij is :)
En? Als je je zaakjes op orde hebt heb je daar geen last van.

quote:
Volgens mij is de wachtlijst voor grote dure huurwoningen een stuk lager dan die voor betaalbare woningen. Wachtlijsten zijn enkel in de randstad lang, daarbuiten kun je meestal op een termijn van <12 maanden een prima huurwoning krijgen. Het probleem op de sociale huurmarkt zijn de betaalbare woningen, zelfde probleem als op de koopmarkt overigens.
Weet je nog dat die vrienden van mij groter wilden wonen? Hun koophuis had drie slaapkamers maar ze wilden graag groter. Er zijn hier maar een paar huurhuizen van de woningbouw met 4 kamers en een wachttijd van een paar jaar, als er al wat vrij komt. verder zijn die huurhuizen veel duurder dan een vergelijkbare koopwoning, ook als je aflost!

quote:
Overigens wil ik je complimenteren met je onuitputtelijke enthousiasme.... verwachten dat je binnen twee jaar je woning verkocht krijgt voor de vraagprijs :P
Jij ook complimenten voor zo slecht lezen. Dit ging nog steeds over die vrienden van mij die hun huis na twee jaar verkocht hebben voor hun vraagprijs en nu groter wonen dankzij deels afbetaalde hypotheek en overwaarde.
pi_88028476
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 16:56 schreef Basp1 het volgende:

Dan behoren volgens die logica de provincies brabant en gelderland ook al jaren tot de randstad. :P
Het eerste wat wannabe 020 wethouders doen is stadse ambities uiten door de nieuwbouw te frustreren ;)
I'll sing you a lullaby.
pi_88028497
Speciaal voor Xeno, een kast van een huis voor de helft van zijn huidige huurprijs per maand.
pi_88028658
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 17:02 schreef NiGeLaToR het volgende:
Speciaal voor Xeno, een kast van een huis voor de helft van zijn huidige huurprijs per maand.
Dat is niet eerlijk, die staat bijna in Duitsland :P
pi_88028713
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 17:00 schreef NiGeLaToR het volgende:

Niet? lol :+ Volgens mij ontlopen de prijzen elkaar tientallen procenten en de inkomens maar enkele procenten. Helaas wil niemand er wonen, maar de huizen zijn er bijzonder goedkoop.
Het is zelfs zo erg dat mensen met een bijstandsuitkering in bepaalde gemeenten gewoon een auto kunnen rijden, huisdieren houden, dikke plasma en computer thuis hebben en ook nog op vakantie gaan. Terwijl je met dezelfde inkomsten in de randstad net niet verhongert.
Het verschil in inkomsten is meer dan een paar procenten, eerder tientallen procenten. Om die reden rijd ik iedere dag naar de randstad toe omdat ik daar zeker 30% meer kan verdienen voor soortgelijk werk. De huizen in de randstad zijn echt niet alleen maar duurder omdat de randstedeling toevallig meer geld over heeft voor huisvesting.
I'll sing you a lullaby.
pi_88028766
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 17:07 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het is zelfs zo erg dat mensen met een bijstandsuitkering in bepaalde gemeenten gewoon een auto kunnen rijden, huisdieren houden, dikke plasma en computer thuis hebben en ook nog op vakantie gaan. Terwijl je met dezelfde inkomsten in de randstad net niet verhongert.
Het verschil in inkomsten is meer dan een paar procenten, eerder tientallen procenten. Om die reden rijd ik iedere dag naar de randstad toe omdat ik daar zeker 30% meer kan verdienen voor soortgelijk werk. De huizen in de randstad zijn echt niet alleen maar duurder omdat de randstedeling toevallig meer geld over heeft voor huisvesting.
Waarom zijn ze dan wel duurder? Ik dacht iets met marktwerking? Maar ze zijn beter, ruimer, meer grond, betere leidingen?
pi_88028844
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 17:02 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het eerste wat wannabe 020 wethouders doen is stadse ambities uiten door de nieuwbouw te frustreren ;)
Als ik hier in tilburg kijk hoe de wijk de reeshof gegroeit is en nog steeds door groeit, dan zou ik toch durven te stellen dat deze redenatie niet klopt. Ik kan het alleen niet onderbouwen, maar dat hoeven we toch niet in dit topic. ):O
pi_88028885
quote:
[b]Op woensdag 27 oktober 2010 17:07 De huizen in de randstad zijn echt niet alleen maar duurder omdat de randstedeling toevallig meer geld over heeft voor huisvesting.
Tuurlijk wel. Niet iedereen heeft zin om net als jij elke dag heen en weer te rijden. En als je de kosten per km van je auto meerekent valt het verschil in maandelijkse lasten ineens reuze mee. (Of je bent zelfs nog goedkoper uit.)
pi_88028931
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 17:08 schreef NiGeLaToR het volgende:
Waarom zijn ze dan wel duurder? Ik dacht iets met marktwerking? Maar ze zijn beter, ruimer, meer grond, betere leidingen?
Gold plated stekkerdozen die jarenlang ingespeeld zijn. :+
pi_88028985
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 17:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Crap, van MonsterCables zeker. Oplichters en nu ook verantwoordelijk voor 'de CriSiS'!
pi_88029067
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 17:02 schreef NiGeLaToR het volgende:
Op funda zijn wel meer 'koopjes' te vinden, de prijsstelling van deze onverkoopbare objecten is het voorland voor wat komen gaat imo ;)
I'll sing you a lullaby.
pi_88029154
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 17:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Niet iedereen heeft zin om net als jij elke dag heen en weer te rijden. En als je de kosten per km van je auto meerekent valt het verschil in maandelijkse lasten ineens reuze mee. (Of je bent zelfs nog goedkoper uit.)
Ik betaal die kosten niet zelf, hooguit kost het mij wat reistijd. Binnenkort toch maar eens praten over thuis werken, dat moet toch mogelijk zijn met onze moderne communicatiemiddelen :)
I'll sing you a lullaby.
  FOK!fotograaf woensdag 27 oktober 2010 @ 17:17:17 #102
13368 NiGeLaToR
pi_88029163
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 17:15 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Op funda zijn wel meer 'koopjes' te vinden, de prijsstelling van deze onverkoopbare objecten is het voorland voor wat komen gaat imo ;)
Lol, je maakt me in ieder geval aan het lachen :+ 5 jaar terug was een woning met slecht onderhoud net zo onverkoopbaar als nu ;)
pi_88029226
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 17:08 schreef NiGeLaToR het volgende:

Gebrek aan marktwerking, en een overschot aan idioten die crap ale monstercable koopt omdat ze in magie geloven w/
I'll sing you a lullaby.
pi_88029303
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 17:17 schreef NiGeLaToR het volgende:

Lol, je maakt me in ieder geval aan het lachen :+ 5 jaar terug was een woning met slecht onderhoud net zo onverkoopbaar als nu ;)
Daarom hebben 'we' het BTW tarief voor het opknappen van deze juweeltjes verlaagd w/
I'll sing you a lullaby.
pi_88029360
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 17:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Jarenlang ingewoond, woont gewoon beter man :+
I'll sing you a lullaby.
pi_88030595
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 17:21 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Jarenlang ingewoond, woont gewoon beter man :+
Hoax. Huurbazen gebruiken geen gold plated stekkerdozen. :+
pi_88034344
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 17:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Hoax. Huurbazen gebruiken geen gold plated stekkerdozen. :+
Wel in hun eigen huis :D
I'll sing you a lullaby.
pi_88069254
Als het van het soort types zou afhangen die ik in dat topic allemaal zie reageren, dan komt het niet zo goed de komende jaren.

Hoge DUO studieschuld, wat te doen....
pi_88072559
Ik lees nu een boek over de Kondratieffcyclus en hij voorspelt dat we nog lang niet uit de crisis zijn. Zo even uit m'n hoofd: In 2000/2001 ofzo begon de krisis, de jaren erna weer een goed herstel tot 2007 toen ging het weer mis. Volgens hem moet het dan vanaf 2007 steeds slechter gaan maar we hebben toch over het algemeen gezien onze economie alweer verbeterd ten opzichte van 2009 en 2008?
pi_88073090
Dat lijkt zo door het 'losse' monetaire beleid... de winter is uitgesteld dus kijk niet op een jaartje of 5.
Kijk ook eens op liquidity trap.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_88073589
Jezus, wat een topic. :')
pi_88073795
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 17:11 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik lees nu een boek over de Kondratieffcyclus en hij voorspelt dat we nog lang niet uit de crisis zijn. Zo even uit m'n hoofd: In 2000/2001 ofzo begon de krisis, de jaren erna weer een goed herstel tot 2007 toen ging het weer mis. Volgens hem moet het dan vanaf 2007 steeds slechter gaan maar we hebben toch over het algemeen gezien onze economie alweer verbeterd ten opzichte van 2009 en 2008?
De economie is nog helemaal niet verbeterd, in elk geval niet structureel. Er zijn hier en daar wat biljoenen aan geld bijgedrukt. Een klein deel van dat geld is de reële economie ingesijpeld en dat geeft de illusie van een structurele verbetering.

Maar er kan geen enkele sprake van een structurele verbetering zijn, simpelweg omdat er ook geen enkele sprake is van enige structurele verandering in het economische systeem. Hell, zelfs Noutje Wellink de Überfaler zit er nog!
pi_88075120
Stef Blok (VVD) over de hypotheekschuld en de renteaftrek:

Kersverse VVD-fractieleider Stef Blok had gisteren geen zin om inhoudelijk in te gaan op een vraag over de gigantische Nederlandse hypotheekschuld.

Met de hand in de zij, in een nonchalante pose, strooide Blok op verbeten toon bitse teksten in het rond als: ‘Zo af en toe loont het toch echt om het regeerakkoord te lezen’, ‘Meneer Cohen moet zijn eigen verkiezingsprogramma lezen’, en: ‘Ja, denkt u daar maar eens even over na.’

Halsema vroeg of Blok zich ook zorgen maakte over de gezamenlijke schuld van 600 miljard die Nederland door toedoen van de hypotheekrenteaftrek heeft opgebouwd. Blok: ‘Als u uw zin had gekregen, was de huizenmarkt ingestort.’

bron: De Volkskrant
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_88075530
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 18:48 schreef fedsingularity het volgende:

Kersverse VVD-fractieleider Stef Blok had gisteren geen zin om inhoudelijk in te gaan op een vraag over de gigantische Nederlandse hypotheekschuld.

Met de hand in de zij, in een nonchalante pose, strooide Blok op verbeten toon bitse teksten in het rond als: ‘Zo af en toe loont het toch echt om het regeerakkoord te lezen’, ‘Meneer Cohen moet zijn eigen verkiezingsprogramma lezen’, en: ‘Ja, denkt u daar maar eens even over na.’

Halsema vroeg of Blok zich ook zorgen maakte over de gezamenlijke schuld van 600 miljard die Nederland door toedoen van de hypotheekrenteaftrek heeft opgebouwd. Blok: ‘Als u uw zin had gekregen, was de huizenmarkt ingestort.’

Typisch VVD autisme :Y
I'll sing you a lullaby.
pi_88084187
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 18:48 schreef fedsingularity het volgende:

Alsof die nu nog niet is ingestort. :')

Hij heeft trouwens wel een punt: dit is niet het goede moment om de HRA aan te pakken.

Overigens gaat dat moment de komende 20 jaar ook niet meer komen. Het had onder Paars moeten gebeuren, toen gekke Gerritje van de VVD de scepter zwaaide over de financiën. Maar dat wilde de VVD toen niet... :')
pi_88086076
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 22:11 schreef Pink_slip het volgende:

[..]

Alsof die nu nog niet is ingestort. :')
Stagneren <> instorten ;)

quote:
Hij heeft trouwens wel een punt: dit is niet het goede moment om de HRA aan te pakken.
Yep.

quote:
Overigens gaat dat moment de komende 20 jaar ook niet meer komen.
Yep.

quote:
Het had onder Paars moeten gebeuren, toen gekke Gerritje van de VVD de scepter zwaaide over de financiën. Maar dat wilde de VVD toen niet... :')
Yep.
pi_88093791
3 van de 4 punten eens... bijna genoeg voor een slotje :)
eten!!!
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 06:38:56 #118
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_88094216
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 22:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Stagneren <> instorten ;)
[..]

Yep.
[..]

Yep.
[..]

Yep.
Cognitieve dissonantie

Het doel van de cognitieve dissonantie is om de tegenstrijdige opvattingen te verwijderen, om zodoende het ego te beschermen. Zouden we geen cognitieve dissonantie hebben, dan zullen we nooit tevreden zijn met een keuze en altijd blijven tobben over wat we moeten doen. Nadat we de knoop hebben doorgehakt bij een beslissing zorgt de cognitieve dissonantie ervoor dat we tevreden zijn met onze gemaakte keuze, en niet achteraf toch liever de andere keuze hadden gemaakt. Vooral bij belangrijke beslissingen die veel invloed hebben op je leven is de cognitieve dissonantie een waardevolle ‘valkuil’, denk hiervoor bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een huis, of een relatie beginnen.
pi_88094247
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 06:38 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

Cognitieve dissonantie

Het doel van de cognitieve dissonantie is om de tegenstrijdige opvattingen te verwijderen, om zodoende het ego te beschermen. Zouden we geen cognitieve dissonantie hebben, dan zullen we nooit tevreden zijn met een keuze en altijd blijven tobben over wat we moeten doen. Nadat we de knoop hebben doorgehakt bij een beslissing zorgt de cognitieve dissonantie ervoor dat we tevreden zijn met onze gemaakte keuze, en niet achteraf toch liever de andere keuze hadden gemaakt. Vooral bij belangrijke beslissingen die veel invloed hebben op je leven is de cognitieve dissonantie een waardevolle ‘valkuil’, denk hiervoor bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een huis, of een relatie beginnen.
Ik noem dat persoonlijk altijd het zombie-fenomeen. Van die lui die zowel voor als na de koop niet nadenken over hun miskopen en bij hoog en bij laag volhouden dat iets helemaal geweldig is, terwijl je van een afstand ziet dat het volkomenkut is. Dit fenomeen zie je vaak bij aankoop van een boot. :P
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 07:00:24 #120
43642 Bayswater
pi_88094276
Bij een relatie ook wel vaak. Van die mensen die bij elkaar nog zijn omdat het nu eenmaal zo is.
Life lies a slow suicide
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')