abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83819945
Hallo lezers,

Ik zit een beetje letterlijk met de handen in het haar omdat ik gewoon geen idee heb wat ik zou moeten doen dus wat ik vraag is of de lezers van deze topic zouden willen reageren met "wat zou jij doen in deze situatie".

Even ter informatie,
Ik ben een alleenstaande man van 24 jaar, wonend in een huurflat.
Even nog extra ter informatie gezien ik dit terug zie in de reacties:
Heb 1 studie afgemaakt, vanaf september komt er nog een studie bij maar word door de stichting waar ik voor werk betaald, hierna nog een studie als het even mee zit.

Wegens onwetendheid en meerdere privé dingen, niet afgemaakte studies en ruim een jaar het onrechtmatig hebben ontvangen van geld van de Informatie Beheer Groep (DUO sinds kort) heb ik studielening schuld opgebouwd van maar liefst 20.000 Euro.

De vrouw van wie ik hield en toekomstplannen had heeft mij verlaten (kan haar dat niet kwalijk nemen) toen ik vertelde over de hoogte van deze schuld.

Ondanks dat ik een vrij nette afspraak met de DUO heb gemaakt op basis van mijn draagkracht van het kale netto loon (onregelmatigheidstoeslag, overwerk, dertiende maand en vakantietoeslag niet meegerekend) nu al een aantal maanden 100 Euro per maand aflos en dit voor zover mij bekend geen verdere gevolgen heeft voor de toekomst wil ik voorkomen dat een eventuele toekomstige vriendin mij zou verlaten om diezelfde rede. Dus ik wil hier zo snel mogelijk van af.

Wat ik nu van plan ben, ondanks dat het de komende 5 jaar ongelofelijk word afzien, alle extra's bestaande uit onregelmatigheidstoeslag, overwerk, dertiende maand en vakantietoeslag + de standaard afgesproken maandelijkse aflossing extra te gaan aflossen.

Nu is mijn vraag aan de mensen hier:

Wat zouden andere doen in deze situatie?

Alvast hartelijk bedankt

[ Bericht 6% gewijzigd door Stormivan op 08-07-2010 21:10:36 ]
pi_83820154
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 20:26 schreef Stormivan het volgende:
De vrouw van wie ik hield en toekomstplannen had heeft mij verlaten (kan haar dat niet kwalijk nemen) toen ik vertelde over de hoogte van deze schuld.
Belachelijk dat ze dat als reden opvoert. Daar staat zij helemaal buiten.
pi_83820198
Joh, een studieschuld van 20.000 euro is niks. Je kan het rustig aflossen.
Staan is leuk
pi_83820236
Als dat je enige lening/schuld is zou dat geen probleem moeten zijn toch?
pi_83820249
20.000 is niet veel, het kan vele malen hoger.

En absurd dat je vriendin daarom weg is gegaan.
pi_83820252
Niet je hele leven naar de klote maken de komende 5 jaar voor een minimaal schuldje van 20k.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_83820308
20k is niks, ik ken werkloze college dropouts die 30k hebben
pi_83820321
Ik heb ook zo snel mogelijk afgelost omdat ik me stoorde aan de rente die ze hieven. Als je huurflat niet al te duur is kun je flink opschieten.

Overigens is een studieschuld van 20K tegenwoordig helemaal niet uitzonderlijk en zal voor velen daarom zeker geen reden zijn om iemand te verlaten.
pi_83820324
Maak je niet druk man, zoveel stelt zo'n studieschuld nou ook weer niet voor. Het is niet zo dat je woekerleningen hebt afgesloten om in je drugsgebruik te voorzien. Wat een stom wijf.
There is no love sincerer than the love of food.
  donderdag 8 juli 2010 @ 20:36:01 #10
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_83820327
Ben ik nou gek of is een aflossing van 100 per maand nauwelijks de moeite waard om wakker van te liggen? Veel mensen bellen alleen voor dat bedrag.. Natuurlijk is het fijner om niks te hebben - zeker als je geen studie hebt afgemaakt! - maar deze schade moet te overkomen zijn.

Als je een vriendin hebt die je hiervoor verlaat zou ik eens verder zoeken dan de achterbuurten om een fatsoenlijke partner aan de haak te slaan.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_83820358
Ook ik heb een flinke studieschuld (veel meer dan jij, maar bewust gemaakt), maar ik zie het zo zwart niet in hoor.

100 euro per maand aflossen klinkt erg redelijk (voor mij ligt dit een heel stukje hoger), zelfs als het voor de komende 15 jaar is.
Je moet het gewoon zien als een vaste last.

Als een vrouw/meisje je hiervoor verlaat, dan mag je daar waarschijnlijk nog blij om zijn ook. 20.000 is helemaal zoveel niet hoor. Onthoud goed dat je het niet vóór het einde van dit jaar hoeft afgelost te hebben.

Als ik jou was zou ik lekker doorgaan waarmee je bezig bent (werk etc.), gewoon je schuld/lasten aflossen en je zeker geen zorgen maken of een eventuele toekomstige vriendin je hiervoor zou verlaten.

Het is nou eenmaal niet iets waar je omheen kunt, maar het scheelt een hoop op wat voor manier je er zelf naar kijkt.
pi_83820363
Vind het nou niet bijzonder veel. Zeker wanneer je gewoon werk hebt. Gewoon die 100 euro per maand af lossen en als je eens wat over hebt kan je dat ook gebruiken om de lening af te lossen. Dat levert je meer op dan op een spaarrekening zetten.
  donderdag 8 juli 2010 @ 20:38:21 #13
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_83820420
Ik zou de schuld gewoon laten staan en minimaal aflossen. De rente is historisch altijd vergelijkbaar geweest met die op een spaarrekening. Wat je dus overhoudt na je maandelijkse kosten, kun je dus ook op een spaarrekening zetten. Dan houd je flexibiliteit en kun je een buffer opbouwen voor slechte tijden.

Tja jammer dat je geen opleiding af hebt gemaakt maar ik neem aan dat je wel aan je toekomst werkt. 20k is verder redelijk peanuts. Ik heb zelf 35k DUO en heb er nooit een vraag over gekregen van een vrouw Die snappen dat toch allemaal niet.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_83820454
Je kan je beter afvragen of je vriendin die schuld niet als excuus gebruikte.

--> R&P
  donderdag 8 juli 2010 @ 20:39:38 #15
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_83820462
Gewoon rustig blijven aflossen alles wat je extra overhoudt per maand op een spaarrekening zetten. Dan kan je altijd nog een keer besluiten om meer af te lossen maar dan kan je er tenminste voorlopig nog bij.

Voordeel is ook dat je dan je evt. kwijtschelding na 15 jaar behoudt als je onverhoopt geen goede baan vindt en naar draagkracht aflost. In die situatie los je dan uiteindelijk minder af dan wanneer je nu in 1 keer gaat aflossen.Tenzij het niet opweegt tegen de rente, of je er zo mee zit dat het psychisch opweegt tegen het evt. financiële voordeel.

Dat je vriendin je er om verlaat vind ik ronduit belachelijk. Zo veel is 20.000 nou ook weer niet, daar hoeft zij niks van te merken.
pi_83820626
Zoek je rente percentage hier op.
Het kan zijn dat je meer rente krijgt als je het op een spaarrekening zet dan je moet betalen voor de lening. Om die reden spaar ik inplaats van dat ik versneld aflos.
pi_83820660
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 20:43 schreef dweo het volgende:
Zoek je rente percentage hier op.
Het kan zijn dat je meer rente krijgt als je het op een spaarrekening zet dan je moet betalen voor de lening. Om die reden spaar ik inplaats van dat ik versneld aflos.
Die kans lijkt me erg klein aangezien de spaarrekeningen momenteel niet boven de 2,5% uitkomen. Tenzij je je geld voor langere tijd vastzet.
pi_83820802
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 20:44 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Die kans lijkt me erg klein aangezien de spaarrekeningen momenteel niet boven de 2,5% uitkomen. Tenzij je je geld voor langere tijd vastzet.
Yep, maar ik betaal 2,39 % rente.
  donderdag 8 juli 2010 @ 20:56:51 #19
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_83821082
Ik betaal 3,58% rente over mijn DUO lening maar die ene procent verschil is 30,- euro per jaar over de, zeg, 3000,- die ik per jaar extra kan aflossen. Voor die 30,- laat ik het liever op mijn rekening staan.
pi_83821179
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 20:56 schreef Vandaag... het volgende:
Ik betaal 3,58% rente over mijn DUO lening maar die ene procent verschil is 30,- euro per jaar over de, zeg, 3000,- die ik per jaar extra kan aflossen. Voor die 30,- laat ik het liever op mijn rekening staan.
Zelfde hier..
  donderdag 8 juli 2010 @ 21:09:34 #21
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_83821520
2 dingen.

20k studieschuld valt nog best mee!!! dit telt niet mee voor Hypotheken, enzo.

de vriendin die jou verlaat omdat JIJ een studie schuld hebt. is een GOLDDIGGER.
en die kun je beter kwijt zijn , want die kosten je meer dan 20k op termijn

All women cost money, but marrige is the most expesive way to go!

[ Bericht 7% gewijzigd door WallOfStars op 08-07-2010 21:22:43 ]
Welcome Mr. President, How can we serve you,
pi_83821811
Als jij geen probleem hebt met maandelijks 100 euro af te lossen zou ik dat gewoon zo laten.
Een partner hoort je niet om die reden te verlaten, dus daar zou iik niet bang voor zijn. weet je hoeveel mensen studieschuld hebben? Meer wel dan niet en ik ben er ook 1 van.
pi_83822201
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 20:38 schreef eleusis het volgende:
Ik zou de schuld gewoon laten staan en minimaal aflossen. De rente is historisch altijd vergelijkbaar geweest met die op een spaarrekening. Wat je dus overhoudt na je maandelijkse kosten, kun je dus ook op een spaarrekening zetten. Dan houd je flexibiliteit en kun je een buffer opbouwen voor slechte tijden.

Tja jammer dat je geen opleiding af hebt gemaakt maar ik neem aan dat je wel aan je toekomst werkt. 20k is verder redelijk peanuts. Ik heb zelf 35k DUO en heb er nooit een vraag over gekregen van een vrouw Die snappen dat toch allemaal niet.
Our business in the field of fight, Is not to question, but to prove our might.
[TK] enkele Blu-ray films (in seal)
  donderdag 8 juli 2010 @ 21:32:19 #24
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_83822385
Ik weet niet hoor maar ik heb straks mínstens het dubbele aan studieschuld omdat ik zo dom was om pas weer te gaan studeren toen ik al getrouwd was en alles
Gewoon lekker aflossen en als je extra kúnt aflossen dan doe je dat gewoon. Maar een sneu mokkel die valt over zo'n studieschuld hoor.
L'Enfer, c'est les autres.
  donderdag 8 juli 2010 @ 21:34:36 #25
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_83822463
Wat raar dat ze daarom bij je weggaat. Mijn schuld was trouwens hoger en ik betaal nou al een jaar of 10 af. Iets van 150 per maand ofzo. Weet het neit eens precies. En er valt prima mee te leven. Ik heb er in mijn eentje een huis mee kunnen kopen, heb er samen een huis mee kunnen kopen en leid een normaal leven. Kan jij ook.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')