abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88023528
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 14:47 schreef Basp1 het volgende:
Gelukkig zijn er heel veel mensen die onheilspredikers niet geloven, wanneer de massa net zo paranoide als sommigen hier zouden zijn, dan hadden jullie idd allang gelijk gehad en was de huizenmarkt met 50% geklapt, en nederland failliet geweest.
De markt ligt mede op zijn gat omdat het sentiment wel degelijk gekeerd is, zowel bij de banken als een groot deel van de zogenaamde 'starters'.

quote:
Verder is economie geen harde wetenschap, dat je uberhaubt dan wel daarin je eigen logica wilt geloven maar de logica van de economen niet daar verbaas ik me dan wel weer over.
Economie is inderdaad geen harde wetenschap, maar de realiteit is dat elke zeepbel uiteindelijk kapot gaat :Y)
Uiteindelijk streeft elk systeem naar een zo'n groot mogelijke wanorde :)
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_88023541
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 14:51 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Zoals jezelf net aangeeft is de instorting al een feit, de mensen zitten vast en moeten blijven zitten in hun ongewenste woning.
Ja, das toch het idee van de alom geprezen instorting?

quote:
Goedkoop instappen :')

Je maakt zeker ook de 'kiekjes' voor de lokale makelaar :P
Nee, dat zou overigens geen moer opleveren - daar die momenteel geen huizen verkoopt :7
Maargoed, je helpt me mijn punt maken, je blijft vasthouden aan een gevoel van 'goedkoop' wat er niet is en nooit zal komen. Wat daarbij ook niet helpt is dat er momenteel totaal geen huizen gebouwd worden (worden ook niet verkocht), niemand een hypotheek kan krijgen (banken zijn bang) en mensen nog steeds willen wonen. Voorspellen is onmogelijk, maar die HRA eruit wippen kan straks zonder grote consequenties - de correctie op de huizenprijzen is dan al geweest.
Of je wacht te lang en mag straks een duur huis zonder HRA kopen :+ netto ben je net zo duur uit dan.
pi_88023595
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 14:52 schreef Scorpie het volgende:

Je blijft volharden in je achterhaalde concept van mensen die 'vastzitten' in hun huis dat gewoon al meerdere malen ontkracht is.
Met als voornaamste argument dat ze 'niet hoeven' te verkopen? Ik noem het eerder "niet kunnen verkopen" tegen de prijs die men er voor wil hebben danwel nodig heeft voor het aflossen van schulden.
I'll sing you a lullaby.
pi_88023660
Starters zijn zo arm als job door de studiebeurzenen, telefoonmaatschappijen en leencultuur, voorts zitten ze met hun schulden op een klein kamertje en ach dat gaat ook he, als je een huis koopt dan kost het vaak het drie- of vijfvoudige.

Verder heeft de staat het nu zo geregeld, dat je starters nu vier keer een tijdelijk contract mag aanbieden.
(En dan een ander kan nemen, tegen een nog lager salaris)
When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.
pi_88023703
Ik was wel benieuwd of iemand een grafiek of overzicht heeft van de historische stijging van de grondprijzen? Op internet kan ik deze namelijk niet vinden!
pi_88023730
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:02 schreef Foksnor het volgende:
Starters zijn zo arm als job door de studiebeurzenen, telefoonmaatschappijen en leencultuur, voorts zitten ze met hun schulden op een klein kamertje en ach dat gaat ook he, als je een huis koopt dan kost het vaak het drie- of vijfvoudige.

Verder heeft de staat het nu zo geregeld, dat je starters nu vier keer een tijdelijk contract mag aanbieden.
(En dan een ander kan nemen, tegen een nog lager salaris)
Wat is hier precies mis mee? Ik mis je punt :)
Kom toevallig nog wel eens ergens, maar overal wonen starters klein of bij hun ouders - sterker nog, in veel landen wonen diverse generaties in 1 huis. Dat wij de luxe hebben van 1 huis per persoon met al die singles, tja, misschien is dat wel overbodige luxe? :+
pi_88023824
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:04 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Wat is hier precies mis mee? Ik mis je punt :)
Kom toevallig nog wel eens ergens, maar overal wonen starters klein of bij hun ouders - sterker nog, in veel landen wonen diverse generaties in 1 huis. Dat wij de luxe hebben van 1 huis per persoon met al die singles, tja, misschien is dat wel overbodige luxe? :+
Kan zijn dat we dat normaal gaan vinden, drie generaties in een huis, goedkoper voor de ouderenzorg
When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.
pi_88023845
Zou iemand voor mij in jip en janneke taal kunnen uit leggen wat nou de situatie is mbt de Nederlandse huizenmarkt.

Waarom zijn huizen hier zo ongeloofelijk duur? Waarom betaal je in Nederland gemakkelijk 300.000 euro voor een rijtjeshuis en in Duitsland of Belgie de helft (voor soortgelijke locatie / pand)?

De huizenprijzen zijn in een paar decennia ongeloofelijk hard gestegen. Daardoor zijn mensen een huis kopen als een 'investering' gaan zien. Als je hem na 20-30 jaar weer verkoopt is hij namelijk (waarschijnlijk) meer waard geworden... Maar dat kan toch zo niet eeuwig doorgaan? Want dan zou het betekenen dat je over 30 jaar 7 ton mag neerleggen voor een rijtjeshuis?

Er moet iets gebeuren, dat weet ik wel. Maar ik heb er te weinig verstand van.
Hoe gaat zich dit nu ontwikkelen?
pi_88023849
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:00 schreef xenobinol het volgende:

Met als voornaamste argument dat ze 'niet hoeven' te verkopen? Ik noem het eerder "niet kunnen verkopen" tegen de prijs die men er voor wil hebben danwel nodig heeft voor het aflossen van schulden.
Nogmaals: Er zijn er zat die niet hoeven te verkopen en uitsluitend tegen de door hun gewenste verkoopprijs verkopen.

Maar ja, dat had ik je al proberen uit te leggen.

Over 90 topics maar were eens kijken geloof ik....
pi_88023891
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:03 schreef Vincentkemper het volgende:
Ik was wel benieuwd of iemand een grafiek of overzicht heeft van de historische stijging van de grondprijzen? Op internet kan ik deze namelijk niet vinden!
welke grond??
Landbouwgrond , bouwrijpe grond voor woningbouw, zandgrond, veengrond, loss, kleigroond
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)001/2001-0726-wm.htm
Landbouwgrond is 10 euro per m2
Grond voor woningbouw dat is nadat er iemand van de gemeente naar gekeken heeft is 600 euro per m2

[ Bericht 20% gewijzigd door Foksnor op 27-10-2010 15:14:35 ]
pi_88023894
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 14:58 schreef NiGeLaToR het volgende:

Ja, das toch het idee van de alom geprezen instorting?
Maar daarmee is al een groot deel van het probleem opgelost, als doorstromen moeilijker word gaat de nieuwbouw zich richten op consumenten die wel kunnen kopen. Of geloof jij net als sommigen hier dat er nooit meer een huis gebouwd gaat worden in de toekomst?

quote:
Nee, dat zou overigens geen moer opleveren - daar die momenteel geen huizen verkoopt :7
Maargoed, je helpt me mijn punt maken, je blijft vasthouden aan een gevoel van 'goedkoop' wat er niet is en nooit zal komen. Wat daarbij ook niet helpt is dat er momenteel totaal geen huizen gebouwd worden (worden ook niet verkocht), niemand een hypotheek kan krijgen (banken zijn bang) en mensen nog steeds willen wonen. Voorspellen is onmogelijk, maar die HRA eruit wippen kan straks zonder grote consequenties - de correctie op de huizenprijzen is dan al geweest.
Of je wacht te lang en mag straks een duur huis zonder HRA kopen :+ netto ben je net zo duur uit dan.
Huizen blijven altijd verkopen, ongeacht de staat van de economie, ik erken zelfs dat prijzen convergeren naar het betaalbaarheidsniveau ongeacht de samenstelling van inkomen, schulden en subsidie vormen. Wat mij steekt is de verdeelsleutel, de HRA zorgt voor een onevenredig groot deel dat richting de banken gaat. Lage rentestanden zijn het gevolg van decennia lange kredietexpansie, banken kunnen hun rentestanden niet eens verhogen zonder de economie en het systeem keihard te crashen 8-)
Ik voorzie dus een jarenlange periode van deflatie op de woningmarkt *O*
Tegen de deflatie kun je niet sparen, ik blijf dus nog even huren, kost mij eigenlijk niets extra's en ik loop geen enkel risico, huren wtf _O_
I'll sing you a lullaby.
pi_88024002
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:07 schreef HansvD het volgende:

Nogmaals: Er zijn er zat die niet hoeven te verkopen en uitsluitend tegen de door hun gewenste verkoopprijs verkopen.

Maar ja, dat had ik je al proberen uit te leggen.

Over 90 topics maar were eens kijken geloof ik....
Nogmaals.... dat is mij duidelijk en dat erken is zelfs. Maar dat neemt niet weg dat veel huiseigenaren dus feitelijk vast zitten omdat ze 'niet hoeven te verkopen' :')
Hoe je het ook formuleert, de uitkomst is hetzelfde.
I'll sing you a lullaby.
pi_88024044
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:07 schreef hearmeout het volgende:

Waarom zijn huizen hier zo ongeloofelijk duur? Waarom betaal je in Nederland gemakkelijk 300.000 euro voor een rijtjeshuis en in Duitsland of Belgie de helft (voor soortgelijke locatie / pand)?

Omdat er hier leentokkies rondlopen die bereid zijn zich tot hun oogkassen te laten financieren en banken dat prima vonden omdat ze goed konden verdienen aan deze gang van zaken, simpel toch?
I'll sing you a lullaby.
pi_88024105
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:11 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nogmaals.... dat is mij duidelijk en dat erken is zelfs. Maar dat neemt niet weg dat veel huiseigenaren dus feitelijk vast zitten omdat ze 'niet hoeven te verkopen' :')
Maar jij doet alsof dat altijd een probleem is en dat is onzin.

Ik zet ook wel eens wat op Marktplaats wat ik niet vaak meer gebruik maar mij ook niet in de weg staat. Toch wil ik dan een minimumprijs hebben, anders verkoop ik niet.

Bij huizen hetzelfde. Te koop zetten, kijken of de vraagprijs betaald wordt, zoniet, niet verkopen.

Simpel en geen probleem.
pi_88024151
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:08 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Maar daarmee is al een groot deel van het probleem opgelost, als doorstromen moeilijker word gaat de nieuwbouw zich richten op consumenten die wel kunnen kopen. Of geloof jij net als sommigen hier dat er nooit meer een huis gebouwd gaat worden in de toekomst?
Nee, dat zeg ik ook niet. Enige wat ik constateer is dat de behoefte naar woningen er nog altijd is en hooguit zal toenemen. Zodra de marktwerking z'n ding doet en prijzen doet stijgen komt die doorstroming wel weer op gang. Projectontwikkelaars zitten met een ander probleem, nieuwbouw kan niet goedkoper ivm strenge bouwregels, hoge grondprijs en hoge bouwkosten. Enige starterswoningen die je dan krijgt zijn kippenhokken of appartementjes?

quote:
Huizen blijven altijd verkopen, ongeacht de staat van de economie, ik erken zelfs dat prijzen convergeren naar het betaalbaarheidsniveau ongeacht de samenstelling van inkomen, schulden en subsidie vormen. Wat mij steekt is de verdeelsleutel, de HRA zorgt voor een onevenredig groot deel dat richting de banken gaat. Lage rentestanden zijn het gevolg van decennia lange kredietexpansie, banken kunnen hun rentestanden niet eens verhogen zonder de economie en het systeem keihard te crashen 8-)
Ik voorzie dus een jarenlange periode van deflatie op de woningmarkt *O*
Tegen de deflatie kun je niet sparen, ik blijf dus nog even huren, kost mij eigenlijk niets extra's en ik loop geen enkel risico, huren wtf _O_
Ah, een huurder-met-hoop. Jij hoopt op het moment dat de HRA eruit gaat, kopen aantrekkelijk is (en huren onevenredig duur is geworden) en dan je slag slaan. Speciaal voor jou dan nogmaals; let goed op het omslagpunt waarin de correctie voor mogelijke afschaffing van de HRA al voor de feitelijke afschaffing is verdisconteerd in de huidige prijs. Anders ben je mooi te laat en kun je je dure huis alleen nog maar zonder HRA kopen :+
pi_88024291
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:14 schreef HansvD het volgende:

Maar jij doet alsof dat altijd een probleem is en dat is onzin.

Ik zet ook wel eens wat op Marktplaats wat ik niet vaak meer gebruik maar mij ook niet in de weg staat. Toch wil ik dan een minimumprijs hebben, anders verkoop ik niet.
Maar heb je wel eens nagedacht over de onzin van zo'n emotionele redenatie? Je gebruikt iets niet.... dus je hebt er geen profijt van... je verkoopt het niet want het levert je voor je gevoel niet genoeg op. Als je het nu wel zou verkopen voor de prijs die de markt bereid is er voor te betalen ben je altijd beter uit. Maar ik vermoed dat jij de nodige moeite hebt met deze rationele benadering van de situatie

quote:
Bij huizen hetzelfde. Te koop zetten, kijken of de vraagprijs betaald wordt, zoniet, niet verkopen.

Simpel en geen probleem.
Waarom zet je iets dat je wel gebruikt te koop? Ik neem aan dat je dat doet omdat je feitelijk liever in een andere woning zou wonen? Je kan jezelf dan wijsmaken dat het je niets uitmaakt, maar dat is enkel om jezelf niet constant gefrustreerd te voelen over de niet te realiseren verandering in je leven.
I'll sing you a lullaby.
pi_88024423
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:00 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ja, en dan kunnen mensen dus volledig terecht besluiten niet te verkopen. Dit is overigens hetzelfde principe als je kan toepassen op 2e hands auto`s, fietsen, meubels, speelgoed, computers, telefoons, en noem maar op. Waar je dus de rare redenering vandaan haalt dat mensen 'vastzitten' is mij nog steeds een raadsel. Of ben je bij bovenstaande goederen ook verplicht het te verkopen tegen een absolute dumpprijs? Nee he. Wet van vraag en aanbod.
pi_88024452
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:16 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Nee, dat zeg ik ook niet. Enige wat ik constateer is dat de behoefte naar woningen er nog altijd is en hooguit zal toenemen. Zodra de marktwerking z'n ding doet en prijzen doet stijgen komt die doorstroming wel weer op gang. Projectontwikkelaars zitten met een ander probleem, nieuwbouw kan niet goedkoper ivm strenge bouwregels, hoge grondprijs en hoge bouwkosten. Enige starterswoningen die je dan krijgt zijn kippenhokken of appartementjes?
Beetje vreemd dat ze dan in Duitseland voor nog geen ton een heel erg riante bungalow kunnen bouwen. Daar moet je nog wel grond bijkopen, maar dat is in Duitseland niet zo duur als in Nederland. Dus voor 2 ton woon je in Duitseland in een vrijstaande bungalow op een goede lap grond
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_88024481
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:11 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nee, jouw definitie van het woord 'vast' is gewoonweg krom. Mensen hoeven niet te verkopen is niet hetzelfde als dat mensen vastzitten aan diezelfde woning. Je hebt immers altijd de keuze het huis te verkopen, al dan niet tegen een beperkt verlies. Vastzitten is dus wederom onmogelijk.
pi_88024505
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:25 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Beetje vreemd dat ze dan in Duitseland voor nog geen ton een heel erg riante bungalow kunnen bouwen. Daar moet je nog wel grond bijkopen, maar dat is in Duitseland niet zo duur als in Nederland. Dus voor 2 ton woon je in Duitseland in een vrijstaande bungalow op een goede lap grond
Appels, peren. De woningmarkt in Duitsland is dermate anders dan die in Nederland dat je onmogelijk deze 2 kan vergelijken.

Of moet ik nu heel flauw gaan roepen dat je voor 2 ton in Zimbabwe een regelrecht paleis kan kopen met alles erop en eraan?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2010 15:27:20 ]
pi_88024547
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:08 schreef Foksnor het volgende:

[..]

welke grond??
Landbouwgrond , bouwrijpe grond voor woningbouw, zandgrond, veengrond, loss, kleigroond
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)001/2001-0726-wm.htm
Landbouwgrond is 10 euro per m2
Grond voor woningbouw dat is nadat er iemand van de gemeente naar gekeken heeft is 600 euro per m2
Grond voor de woningbouw, volgens mij zijn deze prijzen echt belachelijk gestegen namelijk. Dus van bijvoorbeeld 1980 / 2008
pi_88024578
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:20 schreef xenobinol het volgende:

[..]
Maar heb je wel eens nagedacht over de onzin van zo'n emotionele redenatie? Je gebruikt iets niet.... dus je hebt er geen profijt van... je verkoopt het niet want het levert je voor je gevoel niet genoeg op. Als je het nu wel zou verkopen voor de prijs die de markt bereid is er voor te betalen ben je altijd beter uit. Maar ik vermoed dat jij de nodige moeite hebt met deze rationele benadering van de situatie
Een ieder gaat er nu eenmaal op een andere manier mee om. Maar dat schijn jij dan weer niet te begrijpen.

quote:
Waarom zet je iets dat je wel gebruikt te koop? Ik neem aan dat je dat doet omdat je feitelijk liever in een andere woning zou wonen? Je kan jezelf dan wijsmaken dat het je niets uitmaakt, maar dat is enkel om jezelf niet constant gefrustreerd te voelen over de niet te realiseren verandering in je leven.
Wederom, je doet aannames die niet kloppen. Ik heb je het voorbeeld gegeven van vrienden die een derde kind kregen. Meer ruimte is dan wenselijk, niet zo noodzakelijk dat je onder je vraagprijs je huis moet verkopen. Geduld hebben tot er wel een koper met een normaal bod komt heeft hun opgeleverd wat ze wilden.

Een huis te koop zetten om gewoon te bekijken wat je er voro kunt krijgen is niet zo raar hoor, dat gebeurt juist heel veel.

Maar ja.........
pi_88024643
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:16 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ga er maar gerust van uit dat de strengere EPC normen gewoon genegeerd worden, in een hoop nieuwbouwprojecten die op de tekentafel staan worden massaal de ambitieuze eisen teruggedraaid.
Uiteraard gaan ze kleiner bouwen, want dat sluit beter aan bij de vraag uit de markt. Lijkt mij niet meer dan logisch. Voordeel is dat je als starter nu betaalbare nieuwbouw kan kopen i.p.v. betaalbare afgeleefde woningen van doorstromers die zich verrijken over de rug van starters :)

quote:
Ah, een huurder-met-hoop. Jij hoopt op het moment dat de HRA eruit gaat, kopen aantrekkelijk is (en huren onevenredig duur is geworden) en dan je slag slaan. Speciaal voor jou dan nogmaals; let goed op het omslagpunt waarin de correctie voor mogelijke afschaffing van de HRA al voor de feitelijke afschaffing is verdisconteerd in de huidige prijs. Anders ben je mooi te laat en kun je je dure huis alleen nog maar zonder HRA kopen :+
hoop is een illusie, besteed aan leentokkies op zoek naar gratis geld :)
De prijs zal zich gewoon blijven convergeren naar de betaalbaarheid, de zeepbel knapt en je koopt dan gewoon weer voor de reële waarde, ik ben voorstander ^O^
Ik ben niet zo huiverig voor de zogenaamde praatjes van mensen die menen dat je zo meteen in een kippenhok moet wonen zodra overheden geen sigaar uit eigen doos meer uitdelen. Voor de toekomst zijn de hoge lastendruk voor jongeren (staatschuld, ouderenzorg) en de stijgende energieprijzen de werkelijke bedreiging voor onze welvaart. Huizen zullen compleet van hun speculatieve waarde ontdaan worden als gevolg daarvan.
I'll sing you a lullaby.
pi_88024655
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:26 schreef Scorpie het volgende:

Appels, peren. De woningmarkt in Duitsland is dermate anders dan die in Nederland dat je onmogelijk deze 2 kan vergelijken.

Of moet ik nu heel flauw gaan roepen dat je voor 2 ton in Zimbabwe een regelrecht paleis kan kopen met alles erop en eraan?
En dat je voor 2 ton net een slaapplaats onder een brug in newyork kan kopen. ;)
pi_88024706
Xeno ze gaan kleiner bouwen maar dat wil je dan opeens geen kippenhok noemen omdat het nieuwbouw is. :?
pi_88024714
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:24 schreef Scorpie het volgende:

Ja, en dan kunnen mensen dus volledig terecht besluiten niet te verkopen. Dit is overigens hetzelfde principe als je kan toepassen op 2e hands auto`s, fietsen, meubels, speelgoed, computers, telefoons, en noem maar op. Waar je dus de rare redenering vandaan haalt dat mensen 'vastzitten' is mij nog steeds een raadsel. Of ben je bij bovenstaande goederen ook verplicht het te verkopen tegen een absolute dumpprijs? Nee he. Wet van vraag en aanbod.
Ik kan een nieuwe auto kopen zonder eerst mijn oude auto verkocht te hebben :)
I'll sing you a lullaby.
pi_88024783
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:26 schreef Scorpie het volgende:

Nee, jouw definitie van het woord 'vast' is gewoonweg krom. Mensen hoeven niet te verkopen is niet hetzelfde als dat mensen vastzitten aan diezelfde woning. Je hebt immers altijd de keuze het huis te verkopen, al dan niet tegen een beperkt verlies. Vastzitten is dus wederom onmogelijk.
Genoeg banken die niet eens accepteren dat jij je huis met verlies verkoopt zonder de restschuld eerst met hun af te rekenen. Veel mensen beschikken niet over het geld om hun woning met verlies te verkopen. Niet verkopen is daarmee geen vrije keuze meer.
I'll sing you a lullaby.
pi_88025090
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:28 schreef HansvD het volgende:

Een ieder gaat er nu eenmaal op een andere manier mee om. Maar dat schijn jij dan weer niet te begrijpen.
Ik begrijp het wel degelijk, ik leg je alleen maar uit waarom je er niets mee opschiet.

quote:
Wederom, je doet aannames die niet kloppen. Ik heb je het voorbeeld gegeven van vrienden die een derde kind kregen. Meer ruimte is dan wenselijk, niet zo noodzakelijk dat je onder je vraagprijs je huis moet verkopen. Geduld hebben tot er wel een koper met een normaal bod komt heeft hun opgeleverd wat ze wilden.

Een huis te koop zetten om gewoon te bekijken wat je er voro kunt krijgen is niet zo raar hoor, dat gebeurt juist heel veel.

Maar ja.........
Er is dus de wens om groter te wonen, niets mis mee... maar voor veel mensen een wens die niet haalbaar is vanwege de onverkoopbare woning. Deze situatie was een paar jaar geleden ondenkbaar, je was je woning binnen no time kwijt, plots blijken er toch nadelen aan woningbezit te kleven. Om die reden moeten starters kritisch kijken na de werkelijke waarde van woningen, want geld dat je nu in de zeepbel pompt ben je waarschijnlijk kwijt.
I'll sing you a lullaby.
pi_88025152
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:32 schreef Basp1 het volgende:
Xeno ze gaan kleiner bouwen maar dat wil je dan opeens geen kippenhok noemen omdat het nieuwbouw is. :?
Nee... het is nog steeds een kippenhok, maar dan wel voor de prijs van een kippenhok i.p.v. een paleis.
I'll sing you a lullaby.
pi_88025259
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:33 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik kan een nieuwe auto kopen zonder eerst mijn oude auto verkocht te hebben :)
Ik kan 2 huizen kopen als ik het geld ervoor heb. Dat is het probleem dan ook meestal niet.
pi_88025391
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:43 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nee... het is nog steeds een kippenhok, maar dan wel voor de prijs van een kippenhok i.p.v. een paleis.
Kippenhokken zijn al voor kippenhokken prijzen te koop. Maar jij wilt dat we weer woningen gaan bouwen van voor de oorlog waarbij we 3 generaties op 50m^2 propten. Wel lekker knus als ze weer bedstedes in woonkamers gaan bouwen. :D
pi_88025544
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:41 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik begrijp het wel degelijk, ik leg je alleen maar uit waarom je er niets mee opschiet.
Waarom JIJ vindt dat ik er niets mee opschiet.

Daarom zei ik ook: "Een ieder gaat er nu eenmaal op een andere manier mee om."

quote:
Er is dus de wens om groter te wonen, niets mis mee... maar voor veel mensen een wens die niet haalbaar is vanwege de onverkoopbare woning. Deze situatie was een paar jaar geleden ondenkbaar, je was je woning binnen no time kwijt, plots blijken er toch nadelen aan woningbezit te kleven. Om die reden moeten starters kritisch kijken na de werkelijke waarde van woningen, want geld dat je nu in de zeepbel pompt ben je waarschijnlijk kwijt.
Ach nadeel? Groter huren is onmogelijk, want dan sta je of 5x langer op de wachtlijst dan dat het duurt om je huidige woning te verkopen, of je betaalt 2x zoveel.

Dus het alternatief was er bij huur ook niet geweest.

De grote woning is nu bereikbaar door deels afgeloste hypotheek + overwaarde op de huidige woning (ja, overwaarde, het gebeurt nog steeds hoor!)

En dat je nu 1 of 2 jaar langer moet wachten is als je je zaakjes voor elkaar hebt echt geen probleem.
pi_88027535
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 15:52 schreef HansvD het volgende:

Waarom JIJ vindt dat ik er niets mee opschiet.

Daarom zei ik ook: "Een ieder gaat er nu eenmaal op een andere manier mee om."
En juist door deze emotionele aanpak van zaken komt het dat de markt zo geworden is als zij is :)

quote:
Ach nadeel? Groter huren is onmogelijk, want dan sta je of 5x langer op de wachtlijst dan dat het duurt om je huidige woning te verkopen, of je betaalt 2x zoveel.

Dus het alternatief was er bij huur ook niet geweest.

De grote woning is nu bereikbaar door deels afgeloste hypotheek + overwaarde op de huidige woning (ja, overwaarde, het gebeurt nog steeds hoor!)

En dat je nu 1 of 2 jaar langer moet wachten is als je je zaakjes voor elkaar hebt echt geen probleem.
Volgens mij is de wachtlijst voor grote dure huurwoningen een stuk lager dan die voor betaalbare woningen. Wachtlijsten zijn enkel in de randstad lang, daarbuiten kun je meestal op een termijn van <12 maanden een prima huurwoning krijgen. Het probleem op de sociale huurmarkt zijn de betaalbare woningen, zelfde probleem als op de koopmarkt overigens. Overigens wil ik je complimenteren met je onuitputtelijke enthousiasme.... verwachten dat je binnen twee jaar je woning verkocht krijgt voor de vraagprijs :P
I'll sing you a lullaby.
pi_88027808
Xenobiel, viel het je ook op dat buiten de randstad de woningen in een ook erg betaalbaar zijn? :+
pi_88028162
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ja maar Duitsland en NL hebben vergelijkbare leefomstandigheden, economie en voorzieningen. En een jaar of 30 geleden lagen onze huisprijzen nog heel dicht bij elkaar.
pi_88028209
Iedereen kent ze wel, financiele adviseurs, van die mannetjes die je met hun vlotte onbegrijpbare praatjes financiele wanproducten proberen aan te smeren, het worden er gelukkig steeds minder, maar er lopen er nog steeds te veel van rond. Misschien doen we er in Nederland verstandig aan om de werking van ons monetaire systeem en de hussle praktijken van verzekeraars en banken onderdeel te maken van het lespakket op school, het liefst te beginnen op de kleuterschool, want je kan je kinderen niet vroeg genoeg beschermen tegen de maffia.

quote:
AFM: kwaliteit hypotheekadvies verbeterd

Financieel adviseurs hebben hun dienstverlening verbeterd. Dat stelt toezichthouder AFM, de Autoriteit Financiële Markten. Het percentage financiële dienstverleners waarbij de kwaliteit van het hypotheekadvies redelijk tot goed is, is gestegen van 75 naar 85 procent.

De verbetering wordt volgens de AFM vooral veroorzaakt doordat de onderkant van de markt is teruggedrongen. Het aantal financieel adviseurs is sinds 2007 hard afgenomen, van 11.000 naar 9.000.

"Deze partijen hebben uit eigen beweging, of op ons initiatief, hun vergunning ingeleverd. Het is aannemelijk dat dit bijdraagt aan het verkleinen van de onderkant van de markt", aldus de toezichthouder.

Een tweede belangrijke oorzaak is dat met betere hulpmiddelen, zoals adviessoftware, gewerkt wordt. Het aantal adviezen dat als goed wordt beoordeeld is echter nog even schaars als drie jaar terug.

Volgens de AFM zijn hypotheekadviezen zijn minder vaak te hoog en wordt er beter rekening gehouden met de risicobereidheid van de klant. Wel is er volgens de autoriteit ruimte tot verbetering. "Te veel adviezen zijn nog niet passend", schrijft de AFM in een toelichting. "Het inwinnen van informatie kan vollediger en diepgaander."

bron: NVM
Van 75 % naar 80%? % van wat dan?

Op eigen initiatief stoppen? Is dat net zoiets als niet verkopen? Kortom.... die zijn of failliet of ze hebben een betere manier gevonden om te stelen.

Adviseurs werken nog met name voor hun eigen gewin, zoiets als onafhankelijk advies bestaat simpelweg niet. Leveranciers van producten zullen altijd manieren vinden om trouwe propers van hun shitzooi te belonen en ze gaan echt geen betere producten leveren zolang de markt bereid is hun troep te kopen.
I'll sing you a lullaby.
pi_88028226
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 16:41 schreef xenobinol het volgende:

Wachtlijsten zijn enkel in de randstad lang, daarbuiten kun je meestal op een termijn van <12 maanden een prima huurwoning krijgen.
Dan behoren volgens die logica de provincies brabant en gelderland ook al jaren tot de randstad. :P
pi_88028316
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 16:48 schreef NiGeLaToR het volgende:
Xenobiel
NiGeLaToR uit zijn frustraties

quote:
, viel het je ook op dat buiten de randstad de woningen in een ook erg betaalbaar zijn? :+
Er is een groot prijsverschil, dat heeft grotendeels ook te maken met het verschil in inkomen. Huizen zijn buiten de randstad meestal niet beter betaalbaar imo.
I'll sing you a lullaby.
pi_88028391
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 16:58 schreef xenobinol het volgende:

Er is een groot prijsverschil, dat heeft grotendeels ook te maken met het verschil in inkomen. Huizen zijn buiten de randstad meestal niet beter betaalbaar imo.
Niet? lol :+ Volgens mij ontlopen de prijzen elkaar tientallen procenten en de inkomens maar enkele procenten. Helaas wil niemand er wonen, maar de huizen zijn er bijzonder goedkoop.
pi_88028411
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 16:41 schreef xenobinol het volgende:

[..]

En juist door deze emotionele aanpak van zaken komt het dat de markt zo geworden is als zij is :)
En? Als je je zaakjes op orde hebt heb je daar geen last van.

quote:
Volgens mij is de wachtlijst voor grote dure huurwoningen een stuk lager dan die voor betaalbare woningen. Wachtlijsten zijn enkel in de randstad lang, daarbuiten kun je meestal op een termijn van <12 maanden een prima huurwoning krijgen. Het probleem op de sociale huurmarkt zijn de betaalbare woningen, zelfde probleem als op de koopmarkt overigens.
Weet je nog dat die vrienden van mij groter wilden wonen? Hun koophuis had drie slaapkamers maar ze wilden graag groter. Er zijn hier maar een paar huurhuizen van de woningbouw met 4 kamers en een wachttijd van een paar jaar, als er al wat vrij komt. verder zijn die huurhuizen veel duurder dan een vergelijkbare koopwoning, ook als je aflost!

quote:
Overigens wil ik je complimenteren met je onuitputtelijke enthousiasme.... verwachten dat je binnen twee jaar je woning verkocht krijgt voor de vraagprijs :P
Jij ook complimenten voor zo slecht lezen. Dit ging nog steeds over die vrienden van mij die hun huis na twee jaar verkocht hebben voor hun vraagprijs en nu groter wonen dankzij deels afbetaalde hypotheek en overwaarde.
pi_88028476
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 16:56 schreef Basp1 het volgende:

Dan behoren volgens die logica de provincies brabant en gelderland ook al jaren tot de randstad. :P
Het eerste wat wannabe 020 wethouders doen is stadse ambities uiten door de nieuwbouw te frustreren ;)
I'll sing you a lullaby.
pi_88028497
Speciaal voor Xeno, een kast van een huis voor de helft van zijn huidige huurprijs per maand.
pi_88028658
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 17:02 schreef NiGeLaToR het volgende:
Speciaal voor Xeno, een kast van een huis voor de helft van zijn huidige huurprijs per maand.
Dat is niet eerlijk, die staat bijna in Duitsland :P
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_88028713
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 17:00 schreef NiGeLaToR het volgende:

Niet? lol :+ Volgens mij ontlopen de prijzen elkaar tientallen procenten en de inkomens maar enkele procenten. Helaas wil niemand er wonen, maar de huizen zijn er bijzonder goedkoop.
Het is zelfs zo erg dat mensen met een bijstandsuitkering in bepaalde gemeenten gewoon een auto kunnen rijden, huisdieren houden, dikke plasma en computer thuis hebben en ook nog op vakantie gaan. Terwijl je met dezelfde inkomsten in de randstad net niet verhongert.
Het verschil in inkomsten is meer dan een paar procenten, eerder tientallen procenten. Om die reden rijd ik iedere dag naar de randstad toe omdat ik daar zeker 30% meer kan verdienen voor soortgelijk werk. De huizen in de randstad zijn echt niet alleen maar duurder omdat de randstedeling toevallig meer geld over heeft voor huisvesting.
I'll sing you a lullaby.
pi_88028766
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 17:07 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het is zelfs zo erg dat mensen met een bijstandsuitkering in bepaalde gemeenten gewoon een auto kunnen rijden, huisdieren houden, dikke plasma en computer thuis hebben en ook nog op vakantie gaan. Terwijl je met dezelfde inkomsten in de randstad net niet verhongert.
Het verschil in inkomsten is meer dan een paar procenten, eerder tientallen procenten. Om die reden rijd ik iedere dag naar de randstad toe omdat ik daar zeker 30% meer kan verdienen voor soortgelijk werk. De huizen in de randstad zijn echt niet alleen maar duurder omdat de randstedeling toevallig meer geld over heeft voor huisvesting.
Waarom zijn ze dan wel duurder? Ik dacht iets met marktwerking? Maar ze zijn beter, ruimer, meer grond, betere leidingen?
pi_88028844
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 17:02 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het eerste wat wannabe 020 wethouders doen is stadse ambities uiten door de nieuwbouw te frustreren ;)
Als ik hier in tilburg kijk hoe de wijk de reeshof gegroeit is en nog steeds door groeit, dan zou ik toch durven te stellen dat deze redenatie niet klopt. Ik kan het alleen niet onderbouwen, maar dat hoeven we toch niet in dit topic. ):O
pi_88028885
quote:
[b]Op woensdag 27 oktober 2010 17:07 De huizen in de randstad zijn echt niet alleen maar duurder omdat de randstedeling toevallig meer geld over heeft voor huisvesting.
Tuurlijk wel. Niet iedereen heeft zin om net als jij elke dag heen en weer te rijden. En als je de kosten per km van je auto meerekent valt het verschil in maandelijkse lasten ineens reuze mee. (Of je bent zelfs nog goedkoper uit.)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_88028931
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 17:08 schreef NiGeLaToR het volgende:
Waarom zijn ze dan wel duurder? Ik dacht iets met marktwerking? Maar ze zijn beter, ruimer, meer grond, betere leidingen?
Gold plated stekkerdozen die jarenlang ingespeeld zijn. :+
pi_88028985
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 17:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Gold plated stekkerdozen die jarenlang ingespeeld zijn. :+
Crap, van MonsterCables zeker. Oplichters en nu ook verantwoordelijk voor 'de CriSiS'!
pi_88029067
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 17:02 schreef NiGeLaToR het volgende:
Op funda zijn wel meer 'koopjes' te vinden, de prijsstelling van deze onverkoopbare objecten is het voorland voor wat komen gaat imo ;)
I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')