Tijdens de spits iedere 6 minuten een tram vind ik alsnog een zeer goed aanbod, maar de geboden capaciteit was vandaag duidelijk onvoldoende. En dan begon ik mijn reis pas om 18:00, enige tijd na de ambtenarenuitstroom.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 23:24 schreef greavy het volgende:
Scheveningen verdient in deze periode geen uitgedunde dienst. Zeker met deze warmte niet.
Vooral materieel ruimer inzetten, lijkt me.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 23:25 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, dan kun je beter andere lijnen iets uitdunnen om zo op de strandlijn een hogere frequentie te kunnen bieden indien nodig
Lijn 9 is de drukste lijn van Haaglanden. Komend najaar gaat een deel van het traject op de schop en komende jaren volgt nog veel meer. Ook moeten er vanaf 2014 geloof ik nieuwe trams gaan rijden..quote:Op dinsdag 23 juli 2013 23:27 schreef James1988 het volgende:
[..]
Tijdens de spits iedere 6 minuten een tram vind ik alsnog een zeer goed aanbod, maar de geboden capaciteit was vandaag duidelijk onvoldoende. En dan begon ik mijn reis pas om 18:00, enige tijd na de ambtenarenuitstroom.
Tussen 19:20 en 20:00 valt lijn 9 terug naar een tienminutendienst, daarbuiten wordt het een kwartierdienst. Overdag iedere 7,5 minuten een tram. Naar mijn mening is dat zeker geen slecht aanbod, ik zag vrij vaak stampvolle trams richting Scheveningen voorbijkomen.
[..]
Vooral materieel ruimer inzetten, lijkt me.
Ik wil niet zeggen dat het slecht is, maar met temperaturen die boven de 30 graden uitkomen in de zomerperiode kan je wel bedenken dat er erg veel strandgangers zijn.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 23:27 schreef James1988 het volgende:
[..]
Tijdens de spits iedere 6 minuten een tram vind ik alsnog een zeer goed aanbod, maar de geboden capaciteit was vandaag duidelijk onvoldoende. En dan begon ik mijn reis pas om 18:00, enige tijd na de ambtenarenuitstroom.
Tussen 19:20 en 20:00 valt lijn 9 terug naar een tienminutendienst, daarbuiten wordt het een kwartierdienst. Overdag iedere 7,5 minuten een tram. Naar mijn mening is dat zeker geen slecht aanbod, ik zag vrij vaak stampvolle trams richting Scheveningen voorbijkomen.
Lieverd, ik rij dagelijks vanuit Enschede NAAR de bewoonde wereld (Amersfoort).quote:Op woensdag 24 juli 2013 08:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik ga eens kijken of Enschede te bereiken is vanuit de bewoonde wereld
Freiburg (Breisgau) Hbf.quote:Op woensdag 24 juli 2013 11:54 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]
Ab in den Süden Deutschlands – wer weiß, am Bahnhof welcher deutschen Stadt dieses Bild aufgenommen wurde?
Dat weet ik wel, nu jullie nog
Nou, het is gelukt hoorquote:Op woensdag 24 juli 2013 11:59 schreef daanski82 het volgende:
[..]
Lieverd, ik rij dagelijks vanuit Enschede NAAR de bewoonde wereld (Amersfoort).
Gewoon in Drienerlo uitstappen, over het mooie nieuwe (communistische) plein lopen, instappen in de bus en 15 min later sta je op Enschede centraal :-P
hoe wil je trams verlengen?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 23:42 schreef James1988 het volgende:
Een rechtstreekse strandpendel laten rijden tussen het station en Scheveningen zonder het centrum aan te doen is momenteel onmogelijk, de Bosbrug wordt verbouwd (naar verwachting klaar eind 2013), de directe route is dus afgesloten en trams moeten wel omrijden via het centrum. Op het stuk langs halte Centrum is het al bijzonder druk met bussen en trams, om daar nog trams bij te proppen kan wel eens voor problemen zorgen.
Ik denk vooral dat de trams verlengd moeten worden om de drukte op te vangen.
De tramhalte bij het Kurhaus is lang genoeg voor gekoppelde trams, zag ik gisteren. Hoe het bij de rest van de haltes is, dat weet ik niet. Ik vond het gisteren trouwens niet ontzettend druk in Scheveningen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 12:44 schreef greavy het volgende:
En de perrons zullen ook wel geen 2 trams gekoppeld daar aankunnen op dit moment?
Richtig!quote:
Hé, daar heb ik weleens gekampeerd, in dat dorp!quote:Op woensdag 24 juli 2013 15:53 schreef Bitlord het volgende:
[ afbeelding ]
Het voormalige stationsgebouw van Sulzburg, nu in gebruik als woning
huh wat?quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:41 schreef Kentekenplaat het volgende:
Even over die treinen zonder airco: dat de NS daar geen open ramen in wil snap ik op zich nog wel. Je airco haalt z'n rendement niet
Ik bedoelde eigenlijk : treinen met kapotte airco.quote:
Daar haalt de airco zijn rendement toch nooit.. dus wat hebben open ramen daar dan mee te maken?quote:Op woensdag 24 juli 2013 20:02 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk : treinen met kapotte airco.
Ik ook die avond, Campingcheque, 15 euro, alles inclusief, prima.quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hé, daar heb ik weleens gekampeerd, in dat dorp!
Ik zat richting Bad, Alte Sägemühle, wel leuke camping, maar traditiegetrouw kutweer.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:04 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Ik ook die avond, Campingcheque, 15 euro, alles inclusief, prima.
Hier nog wat oude foto's van het tracé naar Sulzburg en restanten ervan:
http://www.drehscheibe-fo(...),3813511#msg-3813511
En waarom zou ik dat doen?quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:07 schreef Peterselieman het volgende:
NSH verkoopt via de website nu ook Europa Spezial Tickets: http://www.treinreiziger.(...)ij_ns_hispeed-145473
Zou tijd worden
Het is mooi dat het eindelijk kanquote:
Truequote:Kun bij Hispeed punten verzamelen? Kun je je plaats zelf uitkiezen?![]()
Kun je met Paypal betalen?quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het is mooi dat het eindelijk kan
[..]
True
die heb ik ook nog gezien ja. Maar ik was vgs mij zo teleurgesteld dat er geen Freiburg Wiehre op stond dat ik er niet eens een foto van gemaakt heb vgs mijquote:Op woensdag 24 juli 2013 21:18 schreef bork het volgende:
Münstertalbahn klinkt wel interessant, ik wil toch liever eerst de Rijn over bij Müllheim, kijken of we een TGV kunnen scoren, misschien als er wat tijd over is naar Bad Krozingen.
Ik ga wel bij voormalig station Wiehre wat drinken![]()
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Is die link Neuenburg - Mulhouse weer open trouwens?
103 235, die rijdt 5/6 dagen/week met IC 118 en 119 tussen Stuttgart en Münster(Westf).quote:Op woensdag 24 juli 2013 14:02 schreef Bitlord het volgende:
Kan iemand helpen? Welke Baureihe 103 heb ik onlangs gezien langs de Rijn in Duitsland met een sleep OBB-rijtuigen in een Intercitydienst?
daar bovenop ja ...quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:28 schreef ddx het volgende:
Staat ook 1 rijtuig helemaal aan linkerkant op laatste foto ?
Het materieel is een S/730, een bi-mode uitvoering van de S/130. Dat is een Media Distancia-trein die zowel op de hogesnelheidslijnen als het klassieke breedspoornet kan rijden. De toegevoegde waarde van de S/730 is dat hij ook kan dieselen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:27 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Die heeft een flinke klapper gemaakt zo te ziennot good! Zijn dat HSL treinen?
Hetzelfde rijtuig zie je op de eerste foto rechtsboven. Hoe komt die daar terechtquote:Op woensdag 24 juli 2013 22:28 schreef ddx het volgende:
Staat ook 1 rijtuig helemaal aan linkerkant op laatste foto ?
Oei, dat ziet er niet goed uitquote:Op woensdag 24 juli 2013 22:08 schreef James1988 het volgende:
Foto:
[ afbeelding ]
[speculatie]
Te hard gereden?
[/speculatie]
Daar is hij idd ook duidelijk te zien, best knap hoe die daar op z'n wielen terecht is gekomen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:38 schreef zoem het volgende:
[..]
Hetzelfde rijtuig zie je op de eerste foto rechtsboven. Hoe komt die daar terecht
Pardon? 35? o.Otwitter:infos140 twitterde op woensdag 24-07-2013 om 22:42:50🔴ALERTE ESPAGNE-TRAIN 35 morts selon le gouvernement de Galice reageer retweet
quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:28 schreef Duvel het volgende:
Twintig inmiddels...
http://www.volkskrant.nl/(...)-de-Compostela.dhtml
35 dus alquote:Veel doden bij treinongeluk Spanje
Een treinongeluk in het noordwesten
van Spanje heeft volgens de regionale
autoriteiten zeker 35 levens geeist.Een
passagierstrein ontspoorde vlak bij het
station van Santiago de Compostela.
De trein was met zo'n 240 passagiers op
weg van Madrid naar de kustplaats
Ferrol toen hij ontspoorde.De oorzaak
is nog onduidelijk.Zeker vijftig mensen
zijn gewond geraakt.
Buurtbewoners hoorden rond 20.45 uur
een explosie.Er zouden dertien wagons
zijn ontspoord.Op foto's op internet is
te zien dat een deel van de trein in
brand staat.Hulpverleners proberen
mensen uit de wrakstukken te halen.
Frans?quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:44 schreef James1988 het volgende:
Pardon? 35? o.Otwitter:infos140 twitterde op woensdag 24-07-2013 om 22:42:50🔴ALERTE ESPAGNE-TRAIN 35 morts selon le gouvernement de Galice reageer retweet
Je hebt gelijk, ik vond het wel raar de verschillende aantallen, ik stop er mee.quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:56 schreef ddx het volgende:
Lijkt me niet dat ze nu al exacte aantallen weten (en doorgeven), dus om dat nou continu te posten.
Inderdaad zeg. Ik kan niet zo snel vinden (ook niet bar lang gezocht) hoe lang dat HSL baanvlak al in gebruik was. Misschien een pijnlijk rekenfoutje. Laten we de berichten maar afwachten, maar wat je zegt, je zou bijna conclusies gaan trekken.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:08 schreef Isambard het volgende:
De locatie op Google Streetview. https://maps.google.nl/ma(...)cbp=12,117.4,,1,5.16
Als je kijkt op de luchtfoto zie je alleen nog een enkelsporige ongeëlektrificeerde lijn waarnaast nog een hogesnelheidslijn wordt aangelegd die richting het zuiden vrijwel kaarsrecht loopt. De ongevalslocatie is dus de eerste krappe boog na een uitgestrekt stuk hogesnelheidslijn. Je zou bijna conclusies gaan trekken...
Wat een hoop bochtenwerkquote:Op woensdag 24 juli 2013 23:08 schreef Isambard het volgende:
De locatie op Google Streetview. https://maps.google.nl/ma(...)cbp=12,117.4,,1,5.16
Als je kijkt op de luchtfoto zie je alleen nog een enkelsporige ongeëlektrificeerde lijn waarnaast nog een hogesnelheidslijn wordt aangelegd die richting het zuiden vrijwel kaarsrecht loopt. De ongevalslocatie is dus de eerste krappe boog na een uitgestrekt stuk hogesnelheidslijn. Je zou bijna conclusies gaan trekken...
Sinds december 2011.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:11 schreef AverageJoe het volgende:
[..]
Inderdaad zeg. Ik kan niet zo snel vinden (ook niet bar lang gezocht) hoe lang dat HSL baanvlak al in gebruik was.
Nog meer foto's: http://elpais.com/elpais/(...)43_634251_1374700580quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:45 schreef ddx het volgende:
Nog wat foto's (!! LET OP SCHOKKENDE BEELDEN !!)
http://www.lavozdegalicia(...)4695286198623951.htm
quote:Het Spaanse ABC ADIF bericht in haar liveblog [Google Translate] dat treinen nét voor binnenkomst in Santiago de Compostela nog 350 kilometer per uur rijden en precies op 'het bochtige stuk voor het station' vol moeten afremmen.
Het zou kunnen dat hierbij iets fout is gegaan, ook gezien de 'te hoge snelheid' die omstanders rapporteren. Het traject is onlangs nog gerenoveerd.
De politie meldt dat het dodental mogelijk tot boven de 40 zal oplopen. Verder heeft de regionale overheid mensen opgeroepen om hard benodigd bloed te komen doneren in ziekenhuizen.
De Spaanse autoriteiten wensen nog niet over de oorzaak te speculeren. De HSL-lijn Olmedo-Zamora-Galicia, die Madrid met Santiago de Compostela verbindt, is opgeschort.
Ik heb sowieso nooit begrepen, hoe een Talgo een beetje stabiel op het spoor zou kunnen liggen. Raar ding, qua constructie.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:42 schreef remcoP het volgende:
Ik hoor geruchten dat de asvergrendeling van de talgo-rijtuigen is losgesprongen. Dat zou wel verschrikkelijk zijn, er zijn gigantisch veel talgo-rijtuigen.![]()
Ja, die bedoel ik, zou idd een combinatie van te hard rijden en losraken kunnen zijn. Hoop het niet, Talgo is een mooi systeem.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:51 schreef Isambard het volgende:
Je bedoelt de vergrendeling van de verstelbare assen om zowel op normaal- als breedspoor te kunnen rijden? Dat zou een behoorlijke domper zijn voor het ingenieuze systeem waar de Spanjaarden juist zo trots op zijn. Misschien is het te hard door de boog rijden de oorzaak van het losbreken van de vergrendeling. Als de wielen daardoor het contact met de rails kwijtraken is het einde zoek. Hopelijk komt de veiligheid van treinen met dit zelfde systeem niet direct in gevaar, mocht dit inderdaad het geval zijn geweest.
Niet alle Talgo-hogesnelheidstreinen hebben overigens verstelbare assen. Alleen de S-130 en S-730 hebben dit, de S-102 en S-112 kunnen alleen over normaalspoor rijden.
Mja. Dat was een vervelende storing, op het emplacement zelf.quote:Op woensdag 24 juli 2013 20:19 schreef Peterselieman het volgende:
ziggy![]()
Seinstoring vanmiddag tussen Groningen en Zuidhorn. Ben met de bus naar Zuidhorn gereisd, kom ik daar, rijden de treinen net weer
Op de treinreis +30 opgelopen en op de totale reis +60
dan zou je er toch redelijk weinig last van moeten hebben of het moet zijn dat de overweg Paterswoldseweg dan niet goed te bedienen is ...quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:59 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Mja. Dat was een vervelende storing, op het emplacement zelf.
Hmmmm... Dat lijkt mij een erg groot verschil.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:10 schreef James1988 het volgende:
Volgens El País zou de machinist hebben toegegeven dat hij veel te hard heeft gereden, en dat hij de bocht (met een ontwerpsnelheid van 80 km/h) nam met 180 km/h.
o.O
De precieze storing ga ik nu niet uitleggen, maar het kwam er onder andere op neer dat het wissel naar spoor 50 vastlag in de verkeerde stand. En dan ben je wel redelijk klaar, want verder dan de Gamma kom je dan niet.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:05 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dan zou je er toch redelijk weinig last van moeten hebben of het moet zijn dat de overweg Paterswoldseweg dan niet goed te bedienen is ...
James had net al vastgesteld dat op dit stuk ECTS lag. In elk geval het eerste level, mogelijk was level 2 al in gebruik.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:14 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Alleen voor een eindigende Movement Authority. Niet voor de snelheid.
Nou het gaat al 72 jaar goed, dat het nu daar door fout zou kunnen zijn gegaan is erg triest, ik sta nu recht achter Darkwing's uitspraken t.a.v. die van jou, je bent biased en je roept te snel iets zonder dat je daar goed over nadenkt.quote:
Op de video die je eerder plaatste zag ik ETCS-bakens liggen, daardoor ging ik ervan uit dat er op dat punt al ETCS-bewaking was. De bakens die ik zag liggen zijn waarschijnlijk activeringsbakens, om tegen de trein te zeggen "Hallo, je gaat over een paar kilometer ETCS-bewaking tegenkomen". Soortgelijke bakens liggen ook op Breda - Zevenberschen Hoek-aansluiting.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:46 schreef Bitlord het volgende:
Volgens een spaans topic op Skyscraperscity ligt het einde van ECTS in de tunnel voor de bocht, op kilometerpunt 80.149. Vanaf daar is het oude beveiligingssysteem actief met 200 km/h. Vier kilometer verder vond het ongeluk plaats. In de video op 30:03 is het eerste sein te vinden.
Wat hebben Nederlanders in die uithoek te zoeken. Maar wat maakt dat nou uit, doden zijn doden, zeker als het een niet-zo-ver-van-me-bed-show is.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:10 schreef MCH het volgende:
Zoveel doden maar gelukkig geen Nederlandse slachtoffers (2e bericht op teletekst).
Dat bedoel ik toch ook te zeggen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:12 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Wat hebben Nederlanders in die uithoek te zoeken. Maar wat maakt dat nou uit, doden zijn doden, zeker als het een niet-zo-ver-van-me-bed-show is.
Aha! Nu ik het plaatje goed bestudeer (dat plaatje is best wel klein) denk ik dat je gelijk hebt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:09 schreef Bitlord het volgende:
Ik begreep weer ergens anders dat RICHTING Santiago ETCS 4 kilometer voor de ontsporing ophoudt en overgaat in ASFA.
Vanaf Santiago (tegenovergestelde richting video) begint ETCS op het ontsporingspunt.
Hoezo raar? Er is niets raars aan natuurkunde.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:50 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Ik heb sowieso nooit begrepen, hoe een Talgo een beetje stabiel op het spoor zou kunnen liggen. Raar ding, qua constructie.
De stroom gaat er niet automatisch af nee.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:17 schreef MCH het volgende:
Gaat de stroom op de bovenleiding er eigenlijk automatisch af bij zo'n crash of is het voor de hulpverleners maar een beetje gokken en brave heart spelen?
Niet in Nederland nee, maar als je de ravage zo bekijkt zal er wel enige bovenleiding naar beneden zijn gesleurd dus de spanning zal er deels wel vanaf getrokken zijn door de trein.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
De stroom gaat er niet automatisch af nee.
Dat ligt wat genuanceerder in Nederland: bij kortsluiting gaat de spanning er wel automatisch af. De spanning wordt er even later een paar keer opnieuw op gezet, maar als de kortsluiting blijft, blijft de spanning er uiteindelijk definitief af.quote:Op donderdag 25 juli 2013 07:29 schreef b2py het volgende:
[..]
Niet in Nederland nee, maar als je de ravage zo bekijkt zal er wel enige bovenleiding naar beneden zijn gesleurd dus de spanning zal er deels wel vanaf getrokken zijn door de trein.
Wat is dat voor onzin. Als er ERGENS massief dekzand onder ligt is het daarquote:Op donderdag 25 juli 2013 07:39 schreef arkkey het volgende:
"spoorverzakking" tussen apeldoorn en amersfoort blijkbaar. Misschien moeten ze het hele stuk apeldoorn-amersfoort maar eens op de schop doen...
Hallo, ten eerste kom je overal ter wereld Nederlanders tegen en zeker in Santiago de Compostela. En verder ben ik het met je eens dat het mallotig is om dat erbij te vermelden.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:12 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Wat hebben Nederlanders in die uithoek te zoeken. Maar wat maakt dat nou uit, doden zijn doden, zeker als het een niet-zo-ver-van-me-bed-show is.
Mallotig, wel ja. En als jouw ouders nou net in dat gebied op vakantie zijn? Dan is dat toch wel fijn om te weten hmm?quote:Op donderdag 25 juli 2013 07:53 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hallo, ten eerste kom je overal ter wereld Nederlanders tegen en zeker in Santiago de Compostela. En verder ben ik het met je eens dat het mallotig is om dat erbij te vermelden.
Nou, dat dus. Als er een bosbrand is in een bepaald gebied in Zuid Frankrijk is, vind ik het fijn om te wereld dat er geen NL'se slachtoffers zijn. Dan weet ik dat m'n moeder en zusje ongedeerd zijn. Dat maakt t niet minder erg voor eventuele andere slachtoffers, maar voor mij is dat relevante informatie dan.quote:Op donderdag 25 juli 2013 08:13 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Mallotig, wel ja. En als jouw ouders nou net in dat gebied op vakantie zijn? Dan is dat toch wel fijn om te weten hmm?
Last van de warmte?quote:Op donderdag 25 juli 2013 08:27 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ja, noemen we dan ook nog even alle andere nationaliteiten op die in het Koninkrijk wonen, das wel zo eerlijk...
En alle activiteiten zijn logischerwijs gecanceld ivm de crash.quote:Op donderdag 25 juli 2013 08:59 schreef b2py het volgende:
Verder is Santiago de Compostella natuurlijk een enorm bedevaartsoord en laat er nou net toevallig vandaag een belangrijke mis zijn.
Zou fijn zijn als een of meerdere passagiers even een klacht wil sturen naar info@voorbeterov,nl. Dan nagel ik graag de betrokkenen even fijn aan de schandpaal.quote:
Natuurlijk, want dat is dé manier om het OV te verbeterenquote:Op donderdag 25 juli 2013 09:51 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Dan nagel ik graag de betrokkenen even fijn aan de schandpaal.
Publiciteit zoeken brengt e.e.a. vaak in een stroomversnelling. En we hebben achter de schermen wel lang genoeg lopen bidden en smeken om betere reisinfo.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:09 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Natuurlijk, want dat is dé manier om het OV te verbeteren
Uiteraard, maar met "teveel" modder gooien in de publiciteit heeft ook neveneffecten achter de schermen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:21 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Publiciteit zoeken brengt e.e.a. vaak in een stroomversnelling. En we hebben achter de schermen wel lang genoeg lopen bidden en smeken om betere reisinfo.
Publiciteit zoeken is zelden het eerste middel dat we toepassen.
ja oetlul daarom boek ik die van 8.32 omdat die niet omgeleid zou zijn, ga je kennis ergens anders blaten maar niet hier.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:20 schreef Regenjas het volgende:
De routewijzigingen van sommige ICE Internationaltreinen stonden al weken in de reisplanner en er is ook een leaflet met een dienstregeling beschikbaar bij de balies en op het internet: http://www.nshispeed.nl/n(...)n-met-ice-deze-zomer
Volgens elpais beweerde de machinist 190km/h te rijden. Hoe dan ook, veel te hard natuurlijk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:21 schreef greavy het volgende:
De regeringsfunctionaris van de regio Galicië, Samuel Juarez, heeft uitgelaten dat de ramptrein in Spanje 220 km/h reed waar 80 was toegestaan.
Normaal zou er één spoor tussen Dinslaken en Oberhausen beschikbaar zijn ivm werkzaamheden. Ongetwijfeld dus een foutje bij de werkzaamheden ....quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:24 schreef Regenjas het volgende:
Oh, de trein van 8:32 moet wel via Oberhausen maar kan dat niet door een storing in Duitsland dus: kabelbreuk in Dinslaken veroorzaakt een seinstoring zo te zien.
Dan moet de machinist wel een ontzettende hork zijn geweest (excuses, ik ken de omstandigheden niet), maar lijkt het me ook dat er een ontwerpfout in zowel ASFA als het toeleidende ETCS-traject zit.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:21 schreef greavy het volgende:
De regeringsfunctionaris van de regio Galicië, Samuel Juarez, heeft uitgelaten dat de ramptrein in Spanje 220 km/h reed waar 80 was toegestaan.
Klopt. Het blijft een kwestie van balanceren. Daar kom ik nog wel een keer op terug.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:22 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Uiteraard, maar met "teveel" modder gooien in de publiciteit heeft ook neveneffecten achter de schermen.
En waarom grijpt ASFA dan niet in als er > 80 gereden wordt?quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dan moet de machinist wel een ontzettende hork zijn geweest (excuses, ik ken de omstandigheden niet), maar lijkt het me ook dat er een ontwerpfout in zowel ASFA als het toeleidende ETCS-traject zit.
In ASFA: de maximumsnelheid die wordt ondersteund door ASFA is 200 km/h (i.v.m. het uitlezen van de bakens), maar er wordt kennelijk niet afgedwongen dat een trein dan ook niet harder rijdt.
In ETCS: de snelheid aan het einde van de ETCS-sectie zou moeten worden begrensd tot 200 km/h. Als dat niet het geval is is een grote vraag: waarom gebeurt dat niet?
Ik heb later een ander bericht geplaatst omdat er nog iets aan de hand is. Om mensen dan meteen voor oetlul uit te maken omdat je gestressed bent...quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:25 schreef bork het volgende:
[..]
ja oetlul daarom boek ik die van 8.32 omdat die niet omgeleid zou zijn, ga je kennis ergens anders blaten maar niet hier.
ASFA kan dat niet echt. ASFA controleert of een sein niet door rood rijdt, en of een trein bij het passeren van een geel sein niet harder rijdt dan 60 km/h. Uitgebreide trajectinformatie zit er echter niet in.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:30 schreef greavy het volgende:
[..]
En waarom grijpt ASFA dan niet in als er > 80 gereden wordt?
Een systeem faalt pas als het iets niet doet waar het wel voor bedoeld is. Snelheidsbewaking valt daar voor 90 % niet onder. Falen bij te hard rijden is dus echt onzin.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:44 schreef greavy het volgende:
Hmmm, dan faalt dat systeem wel ja. Maar waarom is bij ETCS-naar-ASFA dan geen snelheidsvermindering afgedwongen toen ETCS eindigde?
Het lijkt mij dat je met de ETCS een eindsnelheid van 200 km/h meekrijgt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:48 schreef James1988 het volgende:
ASFA kan wel remcurves berekenen... raar systeem.
Waarom er geen snelheidsbeperking is aan het einde van de ETCS-sectie vind ik eveneens raar: de ontwerpsnelheid van de LAV is 350 km/h. Als er een AVE had gereden i.p.v. een Alvia had de schade nóg groter kunnen zijn in theorie...
Als de trein 220 km/h reed ten tijde van de ontsporing denk ik toch dat dat niet het geval is, of de machinist moet na het verlaten van het ETCS-gedeelte weer hebben versneld...quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat je met de ETCS een eindsnelheid van 200 km/h meekrijgt.
Overigens is dat in Nederland met ATB niet strikt noodzakelijk. Je krijgt immers automatisch een remopdracht voor 140 km/h. Toch is het in Nederland niet op die manier ontworpen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat je met de ETCS een eindsnelheid van 200 km/h meekrijgt.
Ik heb nu drie snelheden gehoord: 180, 190 en 220 km/h. Alle drie zijn hoog genoeg voor een flinke klapper dus ik ga voorlopig nog even niet uit van 220 km/h.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:54 schreef James1988 het volgende:
[..]
Als de trein 220 km/h reed ten tijde van de ontsporing denk ik toch dat dat niet het geval is, of de machinist moet na het verlaten van het ETCS-gedeelte weer hebben versneld...
waarom is 180 dan te hard? Was er een snelheidsbeperking afgekondigd of zo?quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:48 schreef James1988 het volgende:
ASFA kan wel remcurves berekenen... raar systeem.
Waarom er geen snelheidsbeperking is aan het einde van de ETCS-sectie vind ik eveneens raar: de ontwerpsnelheid van de LAV is 350 km/h. Als er een AVE had gereden i.p.v. een Alvia had de schade nóg groter kunnen zijn in theorie...
In een 80 km/h-gebied...quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
waarom is 180 dan te hard? Was er een snelheidsbeperking afgekondigd of zo?
Scherpe bochtquote:Op donderdag 25 juli 2013 11:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh okee, wist ik niet. Waarom eigenlijk?
Was dat spoor inmiddels niet aangetakt op coventioneel spoor? Net zoals dat bij Parijs kilometers van te voren gebeurt?quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Tsja, die moet je niet in een hsl bouwen natuurlijk. Dan was dit een accident waiting to happen
Of is dat te voorbarig?
Als je dat over het Japanse spoorwegnet op die manier zou doen rijden ze straks nog slechts 30 km/h. Een scherpe vergelijking, dat klopt, maar je moet ook niet door willen slaan met veiligheidsgedachten.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:15 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Als het stukje van het einde LAV naar het station 4 kilometer is, waarom dwingt het laatste ETCS balise dan geen snelheid van 100 km/h af. Zoveel verschil maakt dat niet op een rit van een paar uur, maar is wel een stuk veiliger. Die bocht had met 100 km/h waarschijnlijk al op het randje geweest, maar nog enigszins binnen de marges waarop een trein niet direct uit het spoor vliegt.
Ja, want als snelheidsbeperkingen regelmatig genegeerd zouden worden zouden er in het Pre-ATB-tijdperk vele duizenden doden in Nederland zijn gevallen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Tsja, die moet je niet in een hsl bouwen natuurlijk. Dan was dit een accident waiting to happen
Of is dat te voorbarig?
Ze gaan op elkaar vertrouwen?quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:54 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Als je 2 man voorin hebt en allebei hebben ze niet doorgehad dat je daar max 80 mag dan moet RENFE toch echt heel kritisch naar zichzelf gaan kijken.
Dat was ook maar pure mazzel. Menselijke fouten hou je toch. Die ban je niet uit met procedures, die ban je uit met techniek.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:27 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ja, want als snelheidsbeperkingen regelmatig genegeerd zouden worden zouden er in het Pre-ATB-tijdperk vele duizenden doden in Nederland zijn gevallen.
Als ik bij een foutkans van 0,00x % zou spreken over mazzel bij geen fout zou ik mij even laten nakijken eigenlijk...quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat was ook maar pure mazzel. Menselijke fouten hou je toch. Die ban je niet uit met procedures, die ban je uit met techniek.
Nou niet gaan goochelen met nummers. Hoeveel reizigers zijn er in heel NL in het pre-ATB tijdperk vervoerd? Het hoeveelste deel daarvan is "duizenden doden"? Juist. Precies die 0,00x procent. Zo raar is het niet wat ik zeg.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:57 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Als ik bij een foutkans van 0,00x % zou spreken over mazzel bij geen fout zou ik mij even laten nakijken eigenlijk...
Ga jij eerst ff je kater uitslapen. Zo heel veel grote spoorwegongevallen hebben we niet gehad in Nederland ondanks de vele snelheidsbeperkingen en enorme hoeveelheid treinen in de loop van de tijd. Ik vind het dus eigenlijk achterlijk dat je deze insteek hanteert. Als je zo over risico's praat moet je lekker in bed blijven liggen tot je vanzelf doodrot. Stel je voor dat je door een auto wordt aangetikt... Pfff.. Daganiegoe.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou niet gaan goochelen met nummers. Hoeveel reizigers zijn er in heel NL in het pre-ATB tijdperk vervoerd? Het hoeveelste deel daarvan is "duizenden doden"? Juist. Precies die 0,00x procent. Zo raar is het niet wat ik zeg.
Deze kwoot ik even. Gewoon omdat het kanquote:Op donderdag 25 juli 2013 12:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ga jij eerst ff je kater uitslapen. Zo heel veel grote spoorwegongevallen hebben we niet gehad in Nederland ondanks de vele snelheidsbeperkingen en enorme hoeveelheid treinen in de loop van de tijd. Ik vind het dus eigenlijk achterlijk dat je deze insteek hanteert. Als je zo over risico's praat moet je lekker in bed blijven liggen tot je vanzelf doodrot. Stel je voor dat je door een auto wordt aangetikt... Pfff.. Daganiegoe.
Haha, natuurlijk nietquote:Op donderdag 25 juli 2013 12:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ja, speculeer er maar lekker op los. We hebben nog nauwelijks informatie en er wordt al geroepen dat de machinist een oetlul is. Zullen we gewoon wachten op het onderzoek in plaats van in het wilde weg alles en iedereen van alles te verwijten?
quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ja, speculeer er maar lekker op los. We hebben nog nauwelijks informatie en er wordt al geroepen dat de machinist een oetlul is. Zullen we gewoon wachten op het onderzoek in plaats van in het wilde weg alles en iedereen van alles te verwijten?
Dat heb je mij niet horen zeggen. Ik heb alleen gesteld dat wanneer er zelfs 2 man voorin zat, dat de RENFE hier zwaar de oetlul is (om het even terug te vertalen in jouw woorden).quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ja, speculeer er maar lekker op los. We hebben nog nauwelijks informatie en er wordt al geroepen dat de machinist een oetlul is. Zullen we gewoon wachten op het onderzoek in plaats van in het wilde weg alles en iedereen van alles te verwijten?
Dan krijg je nu een sticker.quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Deze kwoot ik even. Gewoon omdat het kan
Oh, de precieze bewoording was hork. Maakt geen drol uit natuurlijk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:17 schreef Aardappelscheermes het volgende:
[..]
[..]
Dat heb je mij niet horen zeggen. Ik heb alleen gesteld dat wanneer er zelfs 2 man voorin zat, dat de RENFE hier zwaar de oetlul is (om het even terug te vertalen in jouw woorden).
Nou danquote:Op donderdag 25 juli 2013 12:25 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Het gaat om het principe. Speculeren prima, maar we weten gewoon nog bijna niets
Mee eens. Een teken van zwakte is het.quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:31 schreef Duvel het volgende:
Is het een idee om een keer op te houden met speculeren en elkaar uitschelden voor hork, oetlul, weet ik veel wat? De laatste dagen is het voornamelijk elkaars vliegen afvangen, steken onder water uitdelen, gezeik en dat soort zaken. Geen leuk topic in elk geval. Zal wel door de warmte komen of zoiets, maar hou je ff in zeg.
Kan nooit kwaad. Al teruglezende ben ik trouwens van mening dat ik recentelijk niet zo veel miszegd heb, maar goed, het is idd al een tijdje aan de gang. Ik was mijn leven al aan het beterenquote:Op donderdag 25 juli 2013 12:31 schreef Duvel het volgende:
Is het een idee om een keer op te houden met speculeren en elkaar uitschelden voor hork, oetlul, weet ik veel wat? De laatste dagen is het voornamelijk elkaars vliegen afvangen, steken onder water uitdelen, gezeik en dat soort zaken. Geen leuk topic in elk geval. Zal wel door de warmte komen of zoiets, maar hou je ff in zeg.
Gaat niet alleen daarom natuurlijk, er zijn al een paar weken langzaam toenemende strubbelingen en broeiende irritaties onderling hier. Bij heel veel mensen, ook bij mij. Het zal inderdaad best wat met de warmte te maken kunnen hebbenquote:Op donderdag 25 juli 2013 13:03 schreef James1988 het volgende:
"hork" kwam van mij af, maar was niet bedoeld tegen iemand hier.
Ja, dat is wel waar.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
er zijn al een paar weken langzaam toenemende strubbelingen en broeiende irritaties onderling hier.
Creepyquote:Op donderdag 25 juli 2013 13:19 schreef WhiteJoker het volgende:
Uh het Spaanse ongeluk is gefilmd op een beveiligingscamera: NOS artikel
We staan hem hier nu op het werk te bekijken... Iedereen onder de indruk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:19 schreef WhiteJoker het volgende:
Uh het Spaanse ongeluk is gefilmd op een beveiligingscamera: NOS artikel
De tweede bak is veel lichter dan de motorwagen, het zou dus kunnen dat die als eerste ontspoort omdat de kracht bij die bak groot genoeg is om het wiel uit de rail te wippen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:31 schreef WhiteJoker het volgende:
Ik weet echt niet wat daar (behalve de snelheid) gebeurd kan zijn. Het ziet er uit alsof er iets mis gaat met het onderstel waardoor de tweede bak uit de rails vliegt.
Dat dacht ik ook ja. Normaliter zou je denken dat die motorwagen het zwaarste is en dus als eerste om zou kiepen in die bocht, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Er moet dus nog iets anders dan puur de snelheid aan de hand zijn (al kan een probleem met een draaistel natuurlijk ook door de snelheid veroorzaakt zijn in zo'n geval).quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:31 schreef WhiteJoker het volgende:
Ik weet echt niet wat daar (behalve de snelheid) gebeurd kan zijn. Het ziet er uit alsof er iets mis gaat met het onderstel waardoor de tweede bak uit de rails vliegt.
quote:Je ziet de 2e wagon al ruim voor de crash omhoog komen.
Lijkt er dus op dat hij niet direct uit de bocht is gevlogen, maar dat er veel te hard is geremd (want veel te snel). De loc remde blijkbaar veel harder (tractieremmen) dan de onaangedreven bakken (hydraulische remmen). Hierdoor is de trein als een harmonica in elkaar geschoven. De 2e wagon komt hierdoor van de rails, en in de bocht gaat hij dus rechtdoor.
Nou dat lijkt me niet. Wat voor remvertraging geeft een maximale remming? -1,5 m/s2? Meer zeker niet. Daar gaat nog de remvertraging van de rijtuigen vanaf. Daar moeten de rijtuigen zonder meer tegen kunnen. Merk bovendien op dat er ook nog een "sterker beremde" motorwagen aan de achterkant van de trein zit.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:36 schreef James1988 het volgende:
Mijn commentaar: Holy shit.
Een reactie op Tweakers (niet van mij):
[..]
De remvertraging is gebaseerd op alle remmen samen, de remkracht van de motorwagen kan op zich wel sterker zijn dan de rest. Maar idd: achterop hangt nog zo'n ding die 'm dan aan zijn staart trekt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:41 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou dat lijkt me niet. Wat voor remvertraging geeft een maximale remming? -1,5 m/s2? Meer zeker niet. Daar gaat nog de remvertraging van de rijtuigen vanaf. Daar moeten de rijtuigen zonder meer tegen kunnen. Merk bovendien op dat er ook nog een "sterker beremde" motorwagen aan de achterkant van de trein zit.
Lijkt me geen plausibel verhaal dit
Uiteindelijk wordt e.e.a. begrensd door de frictie tussen wiel en rail. Die remkracht zal ook niet hoger zijn dan de wagons aankunnen, mits de trein wordt bedreven binnen zijn grenzen. De combinatie met extra dwarskrachten door de veel te hoge snelheid en een hard remmende motorwagen zou net te veel kunnen zijn. Dat is geen ontwerpfout in mijn ogen. Daarbij: ik heb geen idee of dat daadwerkelijk het geval is. Speculatie, e.d.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:52 schreef WhiteJoker het volgende:
En als de remkracht van de motorwagen zo krachtig is, hoe zit dat dan bij een noodremming. Lijkt me dan toch een ontwerpfout? Die remkracht zou nooit meer moeten zijn dan de rijtuigen aankunnen.
Wat moet ik me hierbij voorstellen?quote:Op donderdag 25 juli 2013 14:20 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Knappe ontsporingsgeleiding zoals dat in Frankrijk en Japan gebruikelijk is
Nja tenzij het er overheen wipt natuurlijk. Hier lijkt die tweede bak al snel aan het kantelen te slaan, en dan heb je aan zo'n ding niet zo veel denk ik...quote:Op donderdag 25 juli 2013 14:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Een rail op korte afstand van de spoorstaaf in de binnenboog. Zodat als het wiel in de buitenboog ontspoort het wiel van de binnenboog niet teveel kan uitwijken.
quote:Op donderdag 25 juli 2013 14:22 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Was ie dat maar, dan was die motorbak wel rechtop geblevenquote:Op donderdag 25 juli 2013 14:26 schreef Peterselieman het volgende:
Die tweede bak is al voor het ingaan van de bocht zo ongeveer losgeknapt van de motorwagen ...
Voor? Je ziet het begin van de boog niet. Het is gewoon midden in de boog.quote:Op donderdag 25 juli 2013 14:26 schreef Peterselieman het volgende:
Die tweede bak is al voor het ingaan van de bocht zo ongeveer losgeknapt van de motorwagen ...
nou nee, want ook de motorbak kreeg nog een zwieper meequote:Op donderdag 25 juli 2013 14:36 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Was ie dat maar, dan was die motorbak wel rechtop gebleven
Of een randbalk... Maar ja, dit is geen hogesnelheidslijn, dus minder maatregelen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 14:20 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Overigens.. Als je dat filmpje bekijkt.. Knappe ontsporingsgeleiding zoals dat in Frankrijk en Japan gebruikelijk is, zou hier waarschijnlijk een hoop gescheeld hebben.
IN Nederland hebben ze dat veel bij bruggen en viaducten toch? Op plaatsen waar ontsporingen, lamazegge, "extra ongewenst" zijn.quote:Op donderdag 25 juli 2013 14:48 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Dat is nu juist wat ze in Japan en Frankrijk heel veel op reguliere lijnen toepassen. In tegenstelling tot Nederland bijvoorbeeld.
Ja dat klopt maar in Frankrijk en Japan bij vrijwel iedere krappe boog.quote:Op donderdag 25 juli 2013 14:53 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
IN Nederland hebben ze dat veel bij bruggen en viaducten toch? Op plaatsen waar ontsporingen, lamazegge, "extra ongewenst" zijn.
Nou niet helemaal. In Nederland zorgt het ATB-EG beveiligingssysteem er dus voor dat een trein niet harder kan dan de aangegeven snelheidstrap (40, 60, 80, 130 of 140km/u).quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:53 schreef Loekie1 het volgende:
In feite dan dus overal in Europa een terrorist een trein kapen en de trein op volle snelheid zetten waardoor zoiets als in Spanje kan gebeuren.
In België kan dat wel hoorquote:Op donderdag 25 juli 2013 15:53 schreef Loekie1 het volgende:
In feite dan dus overal in Europa een terrorist een trein kapen en de trein op volle snelheid zetten waardoor zoiets als in Spanje kan gebeuren. Afgezien van Nederland, Duitsland en België.
Wauw, echt waar?quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:59 schreef GlenSpey het volgende:
het Nederlands spoorwegnet zou theoretisch gezien de dubbele snelheid aan moeten kunnen voor een trein ontspoord (dus een stuk spoor met max. 90 km/u = veilig tot 180 km/u).
Waarom zie ik die dingen midden op viaducten etc liggen (op een recht stuk)? Of is dat compleet iets anders?quote:
En in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk? Noorwegen, Zweden, Denemarken? Ierland?quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:00 schreef James1988 het volgende:
In Nederland zie ik het niet snel gebeuren, het ATB-systeem bewaakt de maximumsnelheid. Er wordt altijd nog een tolerantie ingebouwd bij het ontwerpen van een boog, zelfs als je met 130 door een boog gaat die ontworpen is voor 100 km/h zul je niet ontsporen, maar het zal geen comfortabele rit zijn.
In België is er op het grootste deel van het netwerk (m.u.v. de hogesnelheidslijnen) geen snelheidsbewaking en kan een ramp als in Spanje gebeuren.
In Engeland wordt op risicopunten extra beveiliging aangebracht (TPWS) waardoor een ontsporing door te snel rijden ook daar niet zal voorkomen.
In Frankrijk waakt TVM-430 op de hogesnelheidslijnen over de trein, maar hoe het precies werkt op het klassieke netwerk weet ik niet.
Omdat daar ontsporingen "extra ongewenst" zijn dus. Plekken waar een trein van een brug af op een snelweg kan pleuren zijn iets gevaarlijker dan wanneer hij bij een ontsporing gewoon een greppel in zou knoertenquote:Op donderdag 25 juli 2013 16:03 schreef arkkey het volgende:
[..]
Waarom zie ik die dingen midden op viaducten etc liggen (op een recht stuk)? Of is dat compleet iets anders?
Dan zal de machinist zich ook wel rot geschrokken zijn vlak voor de crash. Op volle snelheid door die tunnels en over die brug heen, en als je dan de laatste tunnel uit komt zie je ineens zo'n scherpe bocht liggen...quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:56 schreef Bitlord het volgende:
Het sein op 29:55 van onderstaande video zal bij de ontsporing ook wel groen hebben getoond. ASFA greep hierdoor niet in. Slecht ontworpen situatie.
Duitsland: Er zijn twee hoofdgroepen in treinbeveiliging, PZB en LZB. PZB werkt dmv magneten met een resonantiefrequentie. Een andere frequentie geeft een andere waarschuwing. Meer hierover: http://nl.wikipedia.org/wiki/Indusiquote:Op donderdag 25 juli 2013 16:06 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
En in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk? Noorwegen, Zweden, Denemarken? Ierland?
Frankrijk is volgens mij best een rotzooi met verschillende spanningen en beveiligingen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:16 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Zwitserland en Oostenrijk hebben een systeem dat erg lijkt op PZB. De Franse hoofdlijnen zijn als België als ik mij niet vergis.
En als ik zoiets zeg word ik vermoordquote:Op donderdag 25 juli 2013 16:23 schreef Loekie1 het volgende:
En dat het eigenlijk een wonder is dat een ongeluk zoals nu in Spanje, niet vaker gebeurt.
Op de hogesnelheidslijnen is meestal ERTMS geinstaleerd, dus die zijn veilig. De overige spoorlijnen hebben meestal mindere beveiliging. Je zou ervan moeten kunnen uitgaan dat machinisten genoeg kennis en kunde hebben om veilig te kunnen rijden. Helaas was dat in Spanje niet het geval.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:23 schreef Loekie1 het volgende:
Je kan dus stellen dat het vanaf Belgie en lager het droevig gesteld is met de beveiliging. En dat het eigenlijk een wonder is dat een ongeluk zoals nu in Spanje, niet vaker gebeurt. Italië zal ook niet denderend veilig zijn.
Dat lijkt mij wel wat kort door de bocht.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:23 schreef Loekie1 het volgende:
Je kan dus stellen dat het vanaf Belgie en lager het droevig gesteld is met de beveiliging. En dat het eigenlijk een wonder is dat een ongeluk zoals nu in Spanje, niet vaker gebeurt. Italië zal ook niet denderend veilig zijn.
Woordkeus, deze man heeft het.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:26 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat lijkt mij wel wat kort door de bocht.
Biased? Maak je me nu uit voor een idioot met een bipolaire stoornis? Lees ik dat nu goed?quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:02 schreef bork het volgende:
[..]
Nou het gaat al 72 jaar goed, dat het nu daar door fout zou kunnen zijn gegaan is erg triest, ik sta nu recht achter Darkwing's uitspraken t.a.v. die van jou, je bent biased
Voordat we iets riepen, hebben we eerst (naar aanleiding van het onwel raken van maar liefst acht passagiers, vergeet dat even niet!) een duidelijke personeelsinstructie van de NS-top aan het rijdend personeel gevraagd. Pas toen daaraan geen gehoor werd gegeven, hebben we aan de bel getrokken.quote:en je roept te snel iets zonder dat je daar goed over nadenkt.
Het oproepen van burgerlijke ongehoorzaamheid is totaal ongepast.
Wat bedoel je? Suggereer je als mijn persoonskenmerk dat ik dingen zelden of nooit snap? Wat begrijp ik niet? Qua Talgo, bedoel je? Heb ik daar namens MVBOV dan ergens tegen of in de media over gezegd? Uitsluitend op dit forum van treinliefhebbers heb ik gezegd dat ik niet begrijp hoe zo'n constructie een beetje stabiel kan rijden. Mag ik daar dan niet mijn verbazing over uiten?quote:En dat jij iets niet begrijpt, zegt eigenlijk wel genoeg.![]()
KVB schijnt ongeveer net zoveel te doen als Mermor en AWS.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:18 schreef James1988 het volgende:
Frankrijk heeft KVB (ligt ook in St. Pancras International), maar wat dat precies doet is mij niet duidelijk.
Heb het ff opgezocht. Ook in italie zijn twee stystemen: Sistema Controllo Marcia Treno (SCMT) en Blocco Automatico a Correnti Codificate (BACC)quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:23 schreef Loekie1 het volgende:
Italië zal ook niet denderend veilig zijn.
Oftewel: er wordt op de snelheid gelet.quote:The main purpose of SCMT is to control the respect of the speed limit imposed by the signal aspect and the line condition.
Italië is dus best veilig.quote:continuously monitors the train speed and computes braking curves according to the train's length, mass, and braking ability
Ff gezocht en nee, het is heel anders en stukken beter.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:30 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
KVB schijnt ongeveer net zoveel te doen als Mermor en AWS.
Dat is dan een beetje nutteloos, KVB is in de jaren '90 toch juist ingevoerd om het -toen al stokoude- Memor te vervangen?quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:30 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
KVB schijnt ongeveer net zoveel te doen als Mermor en AWS.
Ahquote:Op donderdag 25 juli 2013 16:35 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ff gezocht en nee, het is heel anders en stukken beter.
Zie boven.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:35 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat is dan een beetje nutteloos, KVB is in de jaren '90 toch juist ingevoerd om het -toen al stokoude- Memor te vervangen?
Een bias is niet veel meer dingen anders zien vanuit je eigen referentiekader dan het in werkelijkheid is. Denk aan een Prorailer die er heilig van overtuigd is dat het spoor beter wordt van minder wissels en die dat vol overtuiging van de goedheid gaat zitten uitleggen dat het geweldig is maar tegelijkertijd de nadelen niet zo goed voor ogen heeft.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:28 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Biased? Maak je me nu uit voor een idioot met een bipolaire stoornis? Lees ik dat nu goed?
quote:Op donderdag 25 juli 2013 14:22 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Het is wel een puzzeltje in het oosten ja. De sprinter Apeldoorn - Enschede is ingekort tot Almelo, en de sprinter Enschede - Zwolle is ingekort tot Raalte.Gaar zootje.quote:Op donderdag 25 juli 2013 17:04 schreef arkkey het volgende:
Is trouwens wel vaag dat ik nu al 3 verschillende bandjes gehoord heb met betrekking tot de werkzaamheden bij Enschede. De conclusie is: houdt u rekening met een langere reistijd, de extra reistijd bedraagt ongeveer een kwartier, en de extra reistijd is een kwartier tot een half uur.
Ik zal een linkje plaatsen naar de pdf van de Metro van morgen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 18:13 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Verzoekje: kan iemand dat artikel in de metro wellicht morgen hier neerzetten,
Met een gezonde ochtendwandeling is niets mis, natuurlijk.quote:ander moet ik 354 km naar de dichtstbijzijnde bak in vlissingen souburg lopen :p
Dat zou bijna een bedevaartsloop zijn ...quote:Op donderdag 25 juli 2013 18:13 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Verzoekje: kan iemand dat artikel in de metro wellicht morgen hier neerzetten, ander moet ik 354 km naar de dichtstbijzijnde bak in vlissingen souburg lopen :p
Netjes. Bedankt!quote:Op donderdag 25 juli 2013 18:14 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Ik zal een linkje plaatsen naar de pdf van de Metro van morgen.
[..]
Met een gezonde ochtendwandeling is niets mis, natuurlijk.
Zo kun je die trein ook noemenquote:Op donderdag 25 juli 2013 18:15 schreef Peterselieman het volgende:
Dat zou bijna een bedevaart-sloop zijn ...
Nou ik wil dat niet alleen suggereren maar ik wil dat gewoon keihard beamen. Uit de continue stroom smakeloze communicatie die door MVBOV de wereld ingegooid wordt blijkt gewoon dat je totaal geen enkel idee hebt van zowel het technische als het juridische vlak.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:28 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Wat bedoel je? Suggereer je als mijn persoonskenmerk dat ik dingen zelden of nooit snap?
Het is de kortste afstand tot een NL station vanwaar ik zit volgens de NS Appquote:Op donderdag 25 juli 2013 18:15 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat zou bijna een bedevaartsloop zijn ...
In welk buitenlands oord zit je dat Vlissingen Souburg dichterbij is dan Vlissingen EN dan Middelburg?? Dat wordt heel moeilijkquote:Op donderdag 25 juli 2013 22:18 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Het is de kortste afstand tot een NL station vanwaar ik zit volgens de NS App
Al het Nederlandse spoor is gebouwd op comfort en veiligheid. Een wissel 1:9 staat in de boeken voor 40 km/h maar je kan er prima met 100 doorheen. Erg fijn is het niet voor zowel reiziger, infrastructuur als trein maar mocht het mis gaat kan het wel. Overigens zijn alle onderdelen van het spoor getest tot minimaal 10% boven de gestelde waarde. In pure theorie, als je kijkt naar dit ongeluk, zou het niet eens te wijten kunnen zijn aan de hoge snelheid van de trein, in het achterhoofd houdende van bovenstaande tekst. Bij Nieuwerkerk is ooit een DDAR met 130 door een 40 wissel gegaan, dat is 425% te snel, deze HST reed ~250% boven maximum. Pure speculatie maar om het even in perspectief te zetten.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:02 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wauw, echt waar?Dat wist ik niet. En in de boog bij Harderwijk en zo kan dat dus ook gewoon? Maar dan zouden de reizigers zich onprettig gaan voelen, zoiets?
reken dan nog maar eens. De Ddar reed 225 % te snel, en 250% harder dan 80 is 280 km/h. Maar ik snap je puntquote:Op donderdag 25 juli 2013 22:43 schreef b2py het volgende:
Bij Nieuwerkerk is ooit een DDAR met 130 door een 40 wissel gegaan, dat is 425% te snel, deze HST reed ~250% boven maximum. Pure speculatie maar om het even in perspectief te zetten.
Hmm sinds de nieuwe update van de NS,snapt ie zelf dat ook wel dat die afstand onzin is want:quote:Op donderdag 25 juli 2013 22:25 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
In welk buitenlands oord zit je dat Vlissingen Souburg dichterbij is dan Vlissingen EN dan Middelburg?? Dat wordt heel moeilijk
Ik kan je verzekeren dat als je bij Amsterdam Cenraal aan de Oostzijde met 60 door een 40 wissel gaat, je er gewoon naast staat en het spoor uit hobbelt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 22:43 schreef b2py het volgende:
[..]
Al het Nederlandse spoor is gebouwd op comfort en veiligheid. Een wissel 1:9 staat in de boeken voor 40 km/h maar je kan er prima met 100 doorheen. Erg fijn is het niet voor zowel reiziger, infrastructuur als trein maar mocht het mis gaat kan het wel. Overigens zijn alle onderdelen van het spoor getest tot minimaal 10% boven de gestelde waarde. In pure theorie, als je kijkt naar dit ongeluk, zou het niet eens te wijten kunnen zijn aan de hoge snelheid van de trein, in het achterhoofd houdende van bovenstaande tekst. Bij Nieuwerkerk is ooit een DDAR met 130 door een 40 wissel gegaan, dat is 425% te snel, deze HST reed ~250% boven maximum. Pure speculatie maar om het even in perspectief te zetten.
Waar baseer jij dat op?quote:Op donderdag 25 juli 2013 22:52 schreef Aardappelscheermes het volgende:
[..]
Ik kan je verzekeren dat als je bij Amsterdam Cenraal aan de Oostzijde met 60 door een 40 wissel gaat, je er gewoon naast staat en het spoor uit hobbelt.
televaag, dat zegt al genoegquote:Op donderdag 25 juli 2013 22:43 schreef arkkey het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)over_snelheid__.html
Wat een riooljournalistiek eerste klas hoe die man wordt neergezet zeg. Het is dan wel telegraaf maar kom op zeg.
er staat toch maar mooi het meest oostelijke station van Nederland opquote:Op donderdag 25 juli 2013 22:48 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Hmm sinds de nieuwe update van de NS,snapt ie zelf dat ook wel dat die afstand onzin is want:
[ afbeelding ]
325 doe ik het dan voorquote:Op donderdag 25 juli 2013 22:47 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
reken dan nog maar eens. De Ddar reed 225 % te snel, en 250% harder dan 80 is 280 km/h. Maar ik snap je punt
Met 60km/u? Dat is wel vaag, want het zou eigenlijk meer aan moeten kunnen....quote:Op donderdag 25 juli 2013 22:57 schreef Aardappelscheermes het volgende:
[..]
Ervaring met dat baanvak. En nee, ik ben er niet uitgehobbeld. Dat heeft een ander gedaan.
Hee, Bork, er staat ook nog een comment met reactie van mij op een stukkie tekst van jou. Ben wel benieuwd naar je weerwoord.quote:Op donderdag 25 juli 2013 22:33 schreef bork het volgende:
Het is de allereerste keer dat ik iemand oetlul noem hier. Ik had bagger-internet en zag de reactie niet meteen uiteindelijk kwamen we met 3 uur vertraging aan op Oberhausen, laat ik je zeggen dat 4 en half uur lang is voor een jongetje van 7 jaar dat al weken uitkeek naar een uitje naar Lego Discovery en heel lief blijft en van de ene naar de andere trein moet en geen idee heeft waarom dan roep ik oetlul ja.
Wat die terrorist uit loekie's voorbeeld trouwens wel kan doen is de ATB gewoon buiten dienst stellenquote:Op donderdag 25 juli 2013 16:00 schreef James1988 het volgende:
In Nederland zie ik het niet snel gebeuren, het ATB-systeem bewaakt de maximumsnelheid. Er wordt altijd nog een tolerantie ingebouwd bij het ontwerpen van een boog, zelfs als je met 130 door een boog gaat die ontworpen is voor 100 km/h zul je niet ontsporen, maar het zal geen comfortabele rit zijn.
Bij alles zijn weer de vele uitzonderingen te vindenquote:Op donderdag 25 juli 2013 22:52 schreef Aardappelscheermes het volgende:
[..]
Ik kan je verzekeren dat als je bij Amsterdam Cenraal aan de Oostzijde met 60 door een 40 wissel gaat, je er gewoon naast staat en het spoor uit hobbelt.
Laat die jongen even rustig vakantie vieren met bork JR en Frau Borkquote:Op donderdag 25 juli 2013 23:01 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Hee, Bork, er staat ook nog een comment met reactie van mij op een stukkie tekst van jou. Ben wel benieuwd naar je weerwoord.
Dit weekend is de EuroNight en CityNightLine omgeleid en stoppen NIET te Amsterdam, Utrecht en Arnhem. Deze twee treinen stoppen WEL in Rotterdam en Eindhoven.quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:41 schreef lyolyrc het volgende:
Volgens mij heeft NS zijn planner voor komend weekend niet op orde: als je zaterdagochtend om ongeveer 9.00 u van Eindhoven richting Amsterdam wil, ontbreken er hoop treinen in de planner, die volgens een ander reisadvies wel rijden. Ook zou een internationale trein (Euronight) wel rechtstreeks naar Utrecht rijden, terwijl er in het weekend aan het spoor wordt gewerkt tussen Den Bosch en Utrecht. Ikke niet meer snap...
Dat staat dus niet in de planner, want die stuurt hem vrolijk richting Utrecht.quote:Op donderdag 25 juli 2013 23:23 schreef greavy het volgende:
[..]
Dit weekend is de EuroNight en CityNightLine omgeleid en stoppen NIET te Amsterdam, Utrecht en Arnhem. Deze twee treinen stoppen WEL in Rotterdam en Eindhoven.
Tussen Den Bosch en Utrecht zijn inderdaad werkzaamheden, dus daar kan je niet langs zonder bus.
uhuh en daarna rijdt het ledig materieel via Gouda en Bijlmer ArenA rechtstreeks naar de Meerquote:Op donderdag 25 juli 2013 23:32 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dat staat dus niet in de planner, want die stuurt hem vrolijk richting Utrecht.Begrijp ik het goed dat de EN eigenlijk van Eindhoven non-stop moet doorrijden naar Rotterdam?
Stops zijn in beide richtingen en voor beide treinen te Venlo, Eindhoven en Rotterdam, maar hebben in de richting Duitsland een 3-minutenstop te Breda (zonder in- en uitstapmogelijkheid) en in de richting Rotterdam zelfs 8 minuten stofhappen in Tilburg.quote:Op donderdag 25 juli 2013 23:32 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dat staat dus niet in de planner, want die stuurt hem vrolijk richting Utrecht.Begrijp ik het goed dat de EN eigenlijk van Eindhoven non-stop moet doorrijden naar Rotterdam?
Vakantie is voor watjes.quote:Op donderdag 25 juli 2013 23:05 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Laat die jongen even rustig vakantie vieren met bork JR en Frau Bork
Het past dus net weer niet helemaal in de dienstregeling. De sprinter van Den Bosch naar Eindhoven van 0.47 u staat maar liefst 20 minuten stil in Boxtel. Geen idee waarom, want het stuk naar Eindhoven is 4-sporig. De capaciteit zou er toch moeten zijn.quote:Op donderdag 25 juli 2013 23:38 schreef greavy het volgende:
[..]
Stops zijn in beide richtingen en voor beide treinen te Venlo, Eindhoven en Rotterdam, maar hebben in de richting Duitsland een 3-minutenstop te Breda (zonder in- en uitstapmogelijkheid) en in de richting Rotterdam zelfs 8 minuten stofhappen in Tilburg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |