Harlingen (Haven), Vrijdagavond 2 April 2010In deze reportage zal ik een aantal foto's plaatsen van de spoorlijn tussen Harlingen en Harlingen Haven. Deze spoorlijn is momenteel buiten gebruik vanaf station Harlingen, wegens verandering van de keermuur en plaatsing van een nieuw station.
Alle onderstaande foto's zijn door mezelf genomen, tenzij anders vermeld.
Het bord met informatie over de werkzaamheden
Aan de rechterkant is de nieuwe keermuur te bewonderen, waar je voorheen het oude station kon zien (aan het eind van de nieuwe keermuur). Deze nieuwe keermuur wordt er gebouwd om de oude te vervangen, maar ook de treinen binnen de keermuur te laten rijden.
In het verleden reden er geen treinen tussen Harlingen en Harlingen Haven als de deuren gesloten waren ter hoogte van de Aldi / Westerzeedijk.
De nieuwe keermuur van dichterbij bekeken. Dit gedeelte van de keermuur moet nog kasseien aan de zijkant krijgen.
De oude watertoren (?) te Harlingen, staat nog steeds dominant boven de keermuur uit te staren. Tegenwoordig is dit een hotel. De havenkraan in de haven is tevens ook in gebruik als hotel.
Harlingen Haven kende vroeger ook een spoorlijntje voor de goederen in de haven. Tegenwoordig wordt dit allang niet meer gebruikt, maar de spoorstaven en een oud stootjuk is er nog terug te vinden.
Hier zijn ze nog druk bezig met de kasseien aan de zijkant van de muur te plaatsen.
Wel niet 100% relevant, maar ik moest dit toch even plaatsen: De zonsondergang te Harlingen Haven. De oude rode boot die je ziet, werd vroeger gebruikt als zendboot op de waddenzee.
Hier is de keermuur al klaar, tot zover. De kasseien zijn al geplaatst.
Hier sta ik op de spoorwegovergang op de Westerzeedijk. Hier ligt nog een stuk rails, maar verderop is het opgebroken. Waar de rails weer begint, ben je ook alweer bijna bijna bij station Harlingen.
De spoorlijn ligt opgebroken, omdat hier de grond gesaneerd moest worden. Oude rails is verwijderd, en een deel van de grond is afgegraven.
Ongeveer halverwege is het spoor afgebroken en zijn er grote zandhopen en wat kuilen te zien i.v.m. een bodemsanering op deze plek.
Copyright aan Socios, uit zijn vorige reportage !! De nieuwe keermuur, deze keer vanaf de kant waar de rails ook ligt. Bij in dienst stelling ligt de spoorlijn aan de binnenkant van de keermuur.
Links is de oude keermuur gelegen, met aan de rechterkant de nieuwe keermuur. Een opvallend nieuw iets is dat de nieuwe keermuur ook hoger ligt.
De oude keermuur, in de richting van station Harlingen
Omdat momenteel de treinen niet verder rijden dan Harlingen, en de spoorlijn verderop is opgebroken, zijn er op beide sporen stootjukken geplaatst.
Een spurt die te Harlingen vertrekt.
Zoals hier te zien is, is sp1 langer als sp2, waar ik sta. De camera is gericht richting Franeker/Leeuwarden.
De wissel verderop brengt sp2 weer naar sp1. De spoorlijn gaat verder richting Harlingen Haven
Sp1 te Harlingen. Omdat sp2 een eilandperron is, en daar alleen maar ingestapt mag worden naar sp2, is er een hek geplaatst aan de kant van sp1.
De treinen vertrekken momenteel ook hoofdzakelijk van sp1.
Dit was me reportage. Have fun!