abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Redactie Sport woensdag 20 juni 2012 @ 15:21:53 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113145036

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P


[ Bericht 0% gewijzigd door dennistd op 20-06-2012 22:14:51 ]
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_113145178
wedden dat ze morgenmiddag de dienstregeling al inkorten?
pi_113145347
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 15:25 schreef Yreal het volgende:
wedden dat ze morgenmiddag de dienstregeling al inkorten?
laat ze een werkend nood systeem maken :+
  woensdag 20 juni 2012 @ 15:30:44 #4
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter en vlaggenzwaaie
pi_113145435
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 14:52 schreef Yreal het volgende:
Wel zwak dat de ns nu alweer waarschuwt dat er morgen middag treinen zouden kunnen gaan uitvallen
Tja. Als ze niet waarschuwen en er vallen wel treinen uit, heb je hetzelfde gezeik.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 20 juni 2012 @ 15:39:59 #5
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113145813
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 15:30 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Tja. Als ze niet waarschuwen en er vallen wel treinen uit, heb je hetzelfde gezeik.
Tsja. Je KUNT natuurlijk gewoon normaal blijven doorrijden als het eenbeetje regent/waait/sneeuwt/onweert. Maar verzin zoiets maar eens.

Da's net zoiets als een bliksemafleider op een schakelkast. ON DENK BAAR.

Dus dat gaat gewoon tweehonderd keer per jaar mis. Niks aan te doen :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_113145847
quote:
3s.gif Op woensdag 20 juni 2012 15:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tsja. Je KUNT natuurlijk gewoon normaal blijven doorrijden als het eenbeetje regent/waait/sneeuwt/onweert. Maar verzin zoiets maar eens.

Da's net zoiets als een bliksemafleider op een schakelkast. ON DENK BAAR.

Dus dat gaat gewoon tweehonderd keer per jaar mis. Niks aan te doen :)
ja koper is duur.... :+
  woensdag 20 juni 2012 @ 15:59:43 #7
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_113146776
Nee, het heeft vooral geen zin.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 20 juni 2012 @ 16:31:04 #8
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter en vlaggenzwaaie
pi_113148368
quote:
3s.gif Op woensdag 20 juni 2012 15:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tsja. Je KUNT natuurlijk gewoon normaal blijven doorrijden als het eenbeetje regent/waait/sneeuwt/onweert. Maar verzin zoiets maar eens.
Volgens mij hebben ze dat een jaar of honderdvijftig geprobeerd. En blijkbaar lukt dat niet goed.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_113148561
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juni 2012 16:31 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Volgens mij hebben ze dat een jaar of honderdvijftig geprobeerd. En blijkbaar lukt dat niet goed.
toen spatte de stoomketels nog uit elkaar door ijsvorming? :p
  woensdag 20 juni 2012 @ 18:06:56 #10
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter en vlaggenzwaaie
pi_113152520
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 16:35 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

toen spatte de stoomketels nog uit elkaar door ijsvorming? :p
Je weet maar nooit...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_113154166
De waarschuwing van de NS door gezet (screenshot) naar mijn baas. Toen hij op de gang liep ging hij er met iemand in conclaaf. Ik zelf houd de radar maar in de gaten als ik morgen om 9:30 begin :-P

Zit nu weer weer in de trein onderweg naar huis (Amf - Ens).

Btw zijn er al foto's langs gekomen van een Thaise trein? Wat zouden jullie willen zien vanuit Thailand?
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
pi_113154466
Pas tegen 23:00 in Utrecht volgens buienradar, dus ook nog na de avondspits..

Edit: Las 21:00 maar dat is UTC tijd..
  Redactie Sport woensdag 20 juni 2012 @ 18:54:42 #13
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113154471
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 18:47 schreef daanski82 het volgende:
Zit nu weer weer in de trein onderweg naar huis (Amf - Ens).
Tip 354: Als je afkortingen gebruikt, doe het dan wel goed..

Ens is een plaats in de noordoostpolder, maar die bedoel je vast niet :P
Es is de juiste afkorting van Enschede
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 20 juni 2012 @ 18:55:12 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113154483
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 18:47 schreef daanski82 het volgende:
Wat zouden jullie willen zien vanuit Thailand?
Lekkere wijven :9

Post lekker wat je te showen hebt man *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_113154525
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 15:25 schreef Yreal het volgende:
wedden dat ze morgenmiddag de dienstregeling al inkorten?
En hem vanwege het onstuimige zomerweer nog twee weken zo houden? Klinkt niet als een goede weddenschap.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_113154932
quote:
6s.gif Op woensdag 20 juni 2012 18:54 schreef dennistd het volgende:

[..]

Tip 354: Als je afkortingen gebruikt, doe het dan wel goed..

Ens is een plaats in de noordoostpolder, maar die bedoel je vast niet :P
Es is de juiste afkorting van Enschede
Dank voor de tip.

Zijn Thaisevrouwen lekker??? Laatmaar dan gaan we offtopic :-P komt goed ik ga 3x met een trein in Thailand reizen.
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  Redactie Sport woensdag 20 juni 2012 @ 19:07:15 #17
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113154980
Shunter zou vandaag met V100-loc 203 101 voor HSL Logistik een 1800-loc overbrengen van de Dijksgracht naar de Kijfhoek. Dat gaat allemaal niet zoals het zou moeten blijkt uit de berichten op somda...

(mich is de username van de machinist op somda)
quote:
mich: Hsl trein 92903 met loc 1832 op sleep staat op de dgr (Dijksgracht) gereed voor vertrek richting kfh (Kijfhoek). Route via amf (Amersfoort).
quote:
kevinevers: Momenteel is Mich niet verder gekomen dan Muiderpoort. De 203 101 staat er defect.
quote:
mich: V100 is defect moet afgesleept worden. 1800 doet het maar mag ik niet gebruiken.
quote:
mich: Passagier nu naar rtd (Rotterdam) voor de andere v100...
quote:
2410: misschien kun je voorstellen als je asd-amf-kfh (Amsterdam-Amersfoort-Kijfhoek) over bkl (Breukelen) doet omrijden op ndb (Naarden-Bussum), scheelt zo weer 50 km
quote:
mich: We hebben vanalles voorgesteld o.a. via de wgm (Watergraafsmeer) naar rtd (Rotterdam) maar prorail vl besliste anders. Ga het straks nog eens proberen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_113155193
Domme vraag misschien, maar heb je ook recht op GTBV bij een dagkaart zonder tariefvermelding? Dus er staat geen prijs op, het is zo'n studentenabbonementverlengactie, dus geen blokkerkaart.
  Redactie Sport woensdag 20 juni 2012 @ 19:13:50 #19
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113155246
Volgens mij krijg je die gratis toch na je studie? In dat geval zul je weinig compensatie krijgen, bij 30 minuten krijg je een kwart van de kostprijs, en 25% van niks is nog steeds niks vrees ik :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 20 juni 2012 @ 19:26:41 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113155771
Die GtbV gaat uit van de normale tarieven. Als je dan 40% korting heb, moet je alsnog een kaartje kopen. Dus dan krijg je wel GtbV.
Bij een dagkaart die je krijgt van NS krijg je ook vergoeding tenzij dit in de voorwaarden staat dat het niet het geval is.
pi_113155961
Speciale TGV gaat concurrentie aan met budget vluchten

De Franse spoorwegen (SNCF) willen de concurrentie aan gaan met lowcost airlines. Daarvoor heeft de maatschappij een nieuw concept bedacht waarvoor vier bestaande TGV dubbeldekkers (TGV Duplex) worden omgebouwd. Treintickets zullen in het nieuwe concept gemiddeld 25 procent goedkoper zijn.

De goedkope TGV treinen zullen van Parijs via Lyon naar Marseille en Montpellier rijden. De treinen zullen echter niet in hartje Parijs starten, maar in Marne-la-Vallée. Het station Marne-la-Vallée ligt tegenover Disneyland Paris en is zo dertig kilometer verwijderd van het centrum van Parijs. Ook in Lyon stopt de trein niet in het centrum, maar bij de luchthaven Saint-Exupéry.

Door deze strategie zijn de treinen snel op de hogesnelheidslijn, waardoor de treinen efficiënter kunnen worden ingezet. Terwijl een gewone TGV gemiddeld acht uur per dag wordt ingezet, zal de low budget TGV twaalf uur per dag worden ingezet.

In het concept is geen plaats voor de eerste klas, daardoor is er ruimte voor 630 reizigers, in plaats van de huidige 530. De treintickets zullen voor een vaste lage prijs worden aangeboden, ongeacht de klant lang op kort voor vertrek boekt. De tickets zullen daarintegen niet te annuleren of om te ruilen zijn.

De vier omgebouwde TGV-Duplex treinen moeten vanaf 2013 dienst gaan doen. De SNCF mikt erop om in 2017 winst te kunnen maken. In 2013 hoopt het bedrijf met het nieuwe concept 1,6 miljoen reizigers te kunnen vervoeren, in 2020 moet dat met een miljoen zijn toegenomen. De SNCF inversteert 10 miljoen euro om het nieuwe concept op te starten.

Naast de budget TGV's, blijven ook de klassieke TGV treinen rijden.

Het nieuwe concept in detail:

Vaste lage prijs, tickets zijn niet te annuleren en uitsluitend te koop via internet. Waarschijnlijk zal de ticketprijs rond de 25 euro per enkele reis liggen.
Treinstellen met uitsluiteind 2e klas en zonder bar. Daardoor is er ruimte voor meer reizigers.
Eén stuk bagage gratis, controle bagage op het perron. 45 minuten voor vertrek aanwezig.
Treinen stoppen in Parijs en Lyon niet in het centrum.
Bij vertraging minder soepele terugbetaling. De regels zullen voldoen aan de minimale eisen die door Europa zijn vastgesteld.
Treinstellen zullen per dag langer worden gebruikt, dan bij de reguliere TGV.
De personeelskosten zullen gedrukt worden.

Dat de treinen niet in hartje parijs en lyon stoppen zal wel een nadeel zijn. Verder goed alternatief! :)
  woensdag 20 juni 2012 @ 19:36:40 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_113156213
Geen eerste klas, geen barrijtuig, 45 minuten van tevoren aanwezig zijn, slechts één stuk bagage gratis meenemen... het is echt net een low-cost-airline. Wel jammer van het merk TGV en het bijbehorende imago.
  woensdag 20 juni 2012 @ 19:40:30 #23
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_113156393
En, vergeet niet: op een plek aankomen waar je eigenlijk niet wilt zijn en dan vervolgens nog een halfuur onderweg zijn naar je bestemming. Net een vliegtuig :|W
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_113156526
Ik kom aan op almelo, en zie een rode diesel richting marienberg vertrekken. We weet wat hij daar gaat uitspoken (gezien vanuit almelo)
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  woensdag 20 juni 2012 @ 19:46:21 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113156619
Een Lint of een 6400 van DBS?
pi_113156633
quote:
13s.gif Op woensdag 20 juni 2012 19:40 schreef V2 het volgende:
En, vergeet niet: op een plek aankomen waar je eigenlijk niet wilt zijn en dan vervolgens nog een halfuur onderweg zijn naar je bestemming. Net een vliegtuig :|W
Ik vind het een mooie actie, en vanuit Parijs kan je snel bij Eurodisney zijn. En als je toch in de stad wil zijn dan betaal je er maar voor.
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
pi_113156645
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 19:46 schreef greavy het volgende:
Een Lint of een 6400 van DBS?
Volgends mij wel een rood geschilderde 6400.
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  Redactie Sport woensdag 20 juni 2012 @ 20:27:48 #28
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113158493
Zal wel naar Emmen gaan, daar is nog een bedrijf dat spoorvervoer heeft.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_113158562
Of Coevorden, veel goederen daar toch?
  woensdag 20 juni 2012 @ 20:30:04 #30
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113158583
Was net wat ik wou zeggen. Treinpersoneel zit in Almelo, en gaat naar Emmen. Komt weer retour naar Almelo vannacht tegen half 12 / 12 uur, maar dan met wagens.
  woensdag 20 juni 2012 @ 20:30:57 #31
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113158615
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 20:29 schreef b2py het volgende:
Of Coevorden, veel goederen daar toch?
DBS komt zeer zelden in Coevorden. De enige die vanuit Nederland naar Coevorden rijdt, is de Bentheimer Eisenbahn, die op hun beurt RRF weer inhuurt.
Verder gaat alles via Bad Bentheim ri Duitsland.
pi_113158691
quote:
13s.gif Op woensdag 20 juni 2012 19:40 schreef V2 het volgende:
En, vergeet niet: op een plek aankomen waar je eigenlijk niet wilt zijn en dan vervolgens nog een halfuur onderweg zijn naar je bestemming. Net een vliegtuig :|W
Wie wil er nu nog naar hartje Parijs als je trein direct voor _O_ Disney _O_ stopt
  woensdag 20 juni 2012 @ 20:46:11 #33
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
  Moderator woensdag 20 juni 2012 @ 20:48:25 #34
155227 crew  Guppy
dus
pi_113159376
Noodweer... ;( kan ik vast een stretcher op Utrecht CS reserveren?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_113159499
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 20:30 schreef greavy het volgende:
Was net wat ik wou zeggen. Treinpersoneel zit in Almelo, en gaat naar Emmen. Komt weer retour naar Almelo vannacht tegen half 12 / 12 uur, maar dan met wagens.
thanks :-D
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 juni 2012 @ 20:52:06 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113159550
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 20:48 schreef Guppyfriend het volgende:
Noodweer... ;( kan ik vast een stretcher op Utrecht CS reserveren?
stapelbedden onder het blauwe bord _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 20 juni 2012 @ 20:54:22 #37
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_113159671
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 20:48 schreef Guppyfriend het volgende:
Noodweer... ;( kan ik vast een stretcher op Utrecht CS reserveren?
Je kunt ook voor morgen afzeggen.

Of vind je het niet nodig omdat jouw allesbeslissende baantje je zo heilig is?
pi_113159715
Gast, het noodweer bereikt pas rond 22:00 - 23:00 utrecht C :')
  Moderator woensdag 20 juni 2012 @ 20:57:08 #39
155227 crew  Guppy
dus
pi_113159812
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 20:54 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Je kunt ook voor morgen afzeggen.

Of vind je het niet nodig omdat jouw allesbeslissende baantje je zo heilig is?
Niet zo zuur doen :6 Of mag hier tegenwoordig geen grapje meer worden gemaakt?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  PR/Manusje van alles woensdag 20 juni 2012 @ 21:01:39 #40
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_113160068
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 20:54 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Je kunt ook voor morgen afzeggen.

Of vind je het niet nodig omdat jouw allesbeslissende baantje je zo heilig is?
alle jezus, gooi de augurken maar in het zuur.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Sport woensdag 20 juni 2012 @ 21:07:54 #41
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113160454
Jongens (en meisje), het is FOK! hier, laten we even normaal met elkaar omgaan.. Zo reageren doen ze maar op andere fora :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_113160601
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 20:55 schreef b2py het volgende:
Gast, het noodweer bereikt pas rond 22:00 - 23:00 utrecht C :')
Ooohhhh, echt?
Wat een paniek weer
pi_113160683
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:10 schreef computergirl het volgende:

[..]

Ooohhhh, echt?
Wat een paniek weer
Zie buienradar
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 juni 2012 @ 21:12:52 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113160769
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:07 schreef dennistd het volgende:
Jongens (en meisje), het is FOK! hier, laten we even normaal met elkaar omgaan.. Zo reageren doen ze maar op andere fora :P
OHIH, Somda en sommige topics op skyscrapercity (James weet wel op welke ik doel :P )
quote:
:X
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_113160855
Ik heb gisteren wat foto's gemaakt van de cabine van een Class'66.

Zet ze nu op de PC, en zal met paint wat cijfers erbij zetten, dan kunnen jullie zien welke knop/hendel voor wat dient :)
  Moderator woensdag 20 juni 2012 @ 21:15:37 #47
155227 crew  Guppy
dus
pi_113160943
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:07 schreef dennistd het volgende:
Jongens (en meisje), het is FOK! hier, laten we even normaal met elkaar omgaan.. Zo reageren doen ze maar op andere fora :P
Ja papa O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_113161542
quote:
:o :X
pi_113163040
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 20:54 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Je kunt ook voor morgen afzeggen.

Of vind je het niet nodig omdat jouw allesbeslissende baantje je zo heilig is?
Butthurt much?
pi_113163430
De Class66



Een paar foto's kunnen maken tijdens het laden van kolen gisteren in de cabine! Ik ben ook nog leerling en ik weet ook nog niet alles, ik heb nog geen materieelspecifiek examen gehad ;) Dus spaar me met kritiek als ik iets zeg wat niet klopt ofzo :D



Draaiknoppen onderaan: Ruitenwissers. Een voor links, en een voor richts. Ingedrukt houden voor ruitenwisservloeistof.
De 4 witte schakelaars: De linker is om "isolation" in te schakelen. Hiermee kan je (o.a) op onbeveiligde emplacementen rijden.
Draaiknop daar rechts van: Verlichting rondom de knoppen en hendels. Niet de grote cabine verlichting.
Bovenste knoppen: ATB testen, één die ik niet weet en rechts om de dodeman te testen :)

Helemaal bovenaan zien jullie nog een stukje van de GSM-R




Wijzer: Een toerenteller. Een Class heeft behoorlijk wat power, en als je hem flink op z'n staart trapt met zware lading, moet hij zijn energie goed kwijt kunnen. Zodra de wijzer in het rood komt heb je een halve minuut de tijd voordat hij de motor automatisch uitschakeld, om schade aan de motor te voorkomen.
Knoppen linksboven: Hier krijg je meldingen als je de dodeman niet (op tijd) bediend, en als je een snelremming krijgt.




Knop naast pakje sigaretten:Noodstop. Indrukken en ingedrukt houden om een noodstop te maken.
Brake-pipe-control: Het aantal bar in de treinleiding. Staat altijd op 5 bar, behalve als je gaat remmen natuurlijk ;). Als je gaat remmen met je treinleiding, dan haal je hier een halve bar uit met je remkraan. De luchtverlaging wordt door je tripleklep omgezet in een remming.
Andere 2 wijzers: Onderste is het aantal bar in de je hoofdreservoir. Ik heb er nu minder inzitten omdat ik mijn remmen heb gelost, en dus een halve bar uit mijn hoofdreservoir heb moeten halen, om de treinleiding weer op 5 bar te zetten.
De bovenste is het aantal bar op je loc. Dit is als je de directe rem gebruikt (ook wel loc rem, of parkeer rem genoemd in sommige locs). Aangezien ik mijn treinrem heb gelost moet ik wel geremd blijven staan, dus staat de locrem er op :)
Bovenin zie je Pass en Goods staan: Je kan je loc instellen of hij in de "P" of "G" rijdt. Dit heeft te maken met hoe zwaar je bent en hoe snel de remmen aanslaan. Zijn zeer specifieke regels over (vooral als je naar Duitsland gaat). Daar kom ik later van de week nog even op terug ;)




Hendel linksboven:Remkraan locrem/parkeerrem. Naar je toe halen is geremd, van je af is gelost.
Daarvan rechts: Zandstrooiers. Handig als je een stukje moet "klimmen" en het heeft geregend of het spoor is wat gladder. Bij een Class zelf nog niet gebruikt in de praktijk.
Grote hendel: Tractie hendel. 8 standen om tractie te geven.
Links daarvan: Typhoon. Van je af is hoge toon, naar je toe is lage toon.
Daaronder: Knoppen voor je Duitse LZB beveiliginssysteem. De INDUSI kan je hiermee activeren bij transitie van ATB naar LZB. Rechts is de WACHSAMM knop. Dit houdt in dat als je bijvoorbeeld een geel sein passeert in Duitsland, je de WACHSAMM knop gebruikt om het sein te laten weten dat "je hem hebt gezien". Dit werkt door middel van magneten.




Rood en groen bovenin: Diesel motor aanzetten, of uitzetten :)
Schakelaar bovenin: Rijrichting. Naar links is vooruit, neutraalstand en rechts is achteruit rijden.
Onderste schakelaar: Gebruik je als je de loc in opzending gaat sturen. Weet niet de precieze standen dan, ik heb dit nog niet gebruikt/gezien in de praktijk.
Die rood en groene knoppen daar links van hebben daar volgens mij ook mee te maken.

Rechts onderin zit de remkraan, dat is een vrij kleine hendel. Heb ik er niet op gezet helaas.




Dit scherm hangt boven je. Hier kan je o.a zien welke stand tractie je zit, aantal RPM, hoeveel PK de motor geeft, snelheid van de loc en andere informatie die belangrijk zijn.

Dat waren ze, ik ben ook nog vergeten om het paneel met de verlichting er op te zetten, maar ik was ondertussen natuurlijk wel bezig met dat waar ik voor op stage ben: Treinen rijden ;) Het werk moest wel door blijven gaan!

Hoop dat jullie dit leuk vinden, dan zal ik het tijdens de volgende stage periode nog eens doen :)


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2012 22:05:24 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')