Zo, ik ben weer terug uit Japan.
Zoals bekend staat Japan bekend om hun geweldige spoorwegennetwerk. Is het echt zo geweldig? Welnu, een paar minuten vertraging komen daar ook heus wel regelmatig voor. Maar meer is echt uitzonderlijk. Aansluitingen worden overigens ook altijd afgewacht. De enige keer dat ik niet min of meer op de geplande tijd ergens aankwam was bij een versperring van een traject door noodweer.
Okee, genoeg geluld, tijd voor plaatjes. Slechts plaatjes tussendoor gemaakt op het station, want ik was niet in Japan om te gaan treinspotten.
De Japanse spoorwegen zijn opgedeeld in verschillende deelnetten. Ik begin met de
JR East, met de Sanyo-hoofdlijn, die van Osaka richting het westen loopt. Parallel loopt tegenwoordig de Sanyo-shinkansen die iets van vier keer zo snel is als de oude hoofdroute, dus je moet wel gek zijn om die af te leggen. Of een ticket hebben dat alleen op lokale treinen geldig is.
Hoe dan ook, de oude hoofdlijn wordt nog wel intensief gebruikt door goederentreien. Zoals deze. Gek genoeg hoor je daar nooit iemand over? Het geeft trouwens wel aan dat de Japanse stiptheid niks te maken heeft met een ontbreken van goederentreinen ofzo.
De reden dat ik deze goederentrein kon fotograferen was een versperring door noodweer. De informatievoorziening daaromtrent ging als volgt:
De digitale systemen zijn blijkbaar niet voorbereid op afwijkende situaties, en dus kwam een meneer met een lange grijptang papieren briefjes met aanpassingen ophangen.
Uiteindelijk ben ik met de Shinkansen de versperring voorbij geracet en toen met lokale treinen weer verder gegaan.
Vervolgens overstappen in Shimonoseki. Het bord met vertrektijden en perronsporen hangt daar in de stationshal. Dat is natuurlijk niet zo handig voor overstappende reizigers. Maar in plaats van een tweede bord in de tunnel onder de perrons te hangen, hadden ze daar deze oplossing bedacht:
Afijn, toen ging het verder met een andere maatschappij, de
JR Kyushu. Een maatschappij die meer van moderne treinen en mooie designs houdt.
Stoptrein naar Nagasaki.
En van binnen. Met mooie panoramaramen. En net zoals bij heel veel Japanse treinen kan je de rugleuningen omklappen, zodat je afhankelijk van wat je wil een vierzits-opstelling kan creëren of juist een coach-opstelling in de rijrichting. Handig.
Intercity-trein 'Around the Kyushu since 2000'
Intercity-trein. Voormalig 'Relay Tsubame', een aansluitende sneltrein op de Kyushu-shinkansen toen die pas half gereed was, maar intussen is de heel de Kyushu-shinkansen af en worden deze treinen overal voor intercity-diensten ingezet.
Ouderwets dieseltreintje, sneltrein 'Sea Side Liner'. In Japan zijn veel treinmodellen specifiek verbonden met een bepaald traject. In dit geval met de route van Nagasaki naar Huis ten Bosch, een pretpark met Nederland als thema. Inclusief replica´s van Amsterdam Centraal, grachten, en de Utrechtse domtoren. Ben niet naar het pretpark geweest, maar kwam er toevallig wel net langs.
En nu stop ik eerst even, volgens mij ga ik anders over de limiet van het aantal plaatjes per post heen en worden de moderators straks nog boos.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2011 10:58:18 ]