abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:59:09 #52
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100622683
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:56 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Weet je al wat je wil gaan doen? Ik heb wel veel afgelegd de afgelopen weekendjes, maar het blijft een beedje giswerk wat je leuk vind....

Ga je voor een mooie lijn of bordjesknallen, divers materieel of...
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:58 schreef Dr_Flash het volgende:
als er de mogelijkheid is wil ik wel gewoon het platteland in of zo :)
Bij deze beslist: Lijn R :7
  donderdag 11 augustus 2011 @ 23:14:12 #53
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100623450
vraag: ik zou graag in dit kaartje aangeven wat ik wil gaan doen dit weekend http://www.maisonslaffitt(...)alogue/phpUccbYr.gif

Hoe geven jullie dat het beste aan met een programma als paint ofzo? dat ding heeft al alle kleuren van de regenboog..
pi_100623466
lijn R?

Vast wel *O*

vertel daar eens wat meer over? :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 23:26:12 #55
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100623973
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:14 schreef Dr_Flash het volgende:
lijn R?

Vast wel *O*

vertel daar eens wat meer over? :)
Lijntje met Divers materieel over het platteland.

Stuk wat mij het meest heeft aangesproken is van Melun naar Monterau via Hericy, te oud materieel (uit het raam kunnen hangen voor bordjes) met links een rotswand/bergen, en rechts de seineoevern :) http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjabloon:Transilien/Lijn_R

Ook leuk is lijn P.... divers materieel zowel electriek als diesel. Met als unicum natuurlijk, Paris Est/Provins en het tijdens het rijden overschakelen van electriek naar Diesel in Bi-Bicourante treinen in die Tak van lijn P... http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjabloon:Transilien/Lijn_P

Verder is de tak van RER B richting Saint Remy la Chevreuse er ook eentje met een fantastisch uitzicht

Verder wil ik dus Lijn N zaterdag gaan doen, wie weet wat daar nog voor verrassingen in zitten....

Ik neem aan dat je niet heel het weekend onder de grond wil zitten namelijk..
pi_100624433
Er is hier al wel eens eerder een live spoorkaart gepost, maar die werkte nog met de oude dienstregeling. Deze is wel actueel en heeft meer functies. Leuk speelgoed. :)
pi_100624906
Voor de liefhebbers heb ik ook weer een rondje stations raden in elkaar geknutseld. Je vindt hem hierrrr.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 00:47:39 #58
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100626863
@greavy: leuke foto's, wel een tweetal foutjes gespot.

quote:
Toch 2 foto's te Oosterhout:
Het enige spoor bij Oosterhout (Noord-Brabant) is goederenspoor. De Benelux en de SLT komen daar niet eens in de buurt. :P

quote:
Waarna ik in Moerdijk kwam, en er 2 lokken aan het rangeren waren om de ketelwagens naar Shell te duwen:
Sinds wanneer hebben wij locs die eruitzien als sprinters? :+
pi_100627123
Ik heb mijn vlucht gemist richting boedapest, dus geen ritje non stop terug naar eindhoven met de trein.

175 euro om een leffe blond te drinken in chareloise, de tering :%
pi_100627728
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 00:55 schreef Yreal het volgende:
Ik heb mijn vlucht gemist richting boedapest, dus geen ritje non stop terug naar eindhoven met de trein.

175 euro om een leffe blond te drinken in chareloise, de tering :%
FAAL

Wat kon er ooit misgaan??
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100627792
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 01:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

FAAL

Wat kon er ooit misgaan??
Beetje te laat weg om de benelux van 1,30 te halen, vervolgens essen niet kunnen vinden en de volgende benelux weer missen in roosendaal.

Daarna kwam ik na Essen achter een defecte trein waar we tot charelois achter hebben gereden |:( |:(
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 04:32:04 #62
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100630277
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 00:47 schreef James1988 het volgende:
@greavy: leuke foto's, wel een tweetal foutjes gespot.

[..]

Het enige spoor bij Oosterhout (Noord-Brabant) is goederenspoor. De Benelux en de SLT komen daar niet eens in de buurt. :P

[..]

Sinds wanneer hebben wij locs die eruitzien als sprinters? :+
Oosterhout moet Oudenbosch zijn...
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 05:19:27 #63
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_100630496
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Heb je het origineel ook nog? Ik houd niet van HDR.
Helaas. Wat is HDR?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 07:02:47 #64
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100630746
"Dames en heren, het volgende station is Gouda. Kijkt u voor de overstappen op de schermen aan de uiteinden van de coupe bij de schuifdeuren"
Lekker makkelijk zeg...
  Moderator vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:07:33 #65
155227 crew  Guppy
dus
pi_100631024
Ieh, ga ik zitten, is m'n stoel nog warm :X

En ik ben gek op dieren hoor, heus! Maar die piepende en blaffende hond, moet dat nou om 8 uur 's ochtends?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:50:00 #66
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100631438
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:49 schreef KapiteinT het volgende:
Voor de liefhebbers heb ik ook weer een rondje stations raden in elkaar geknutseld. Je vindt hem hierrrr.
Er zitten een paar leuke bij! 17 punten! :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_100631448
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 05:19 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Helaas. Wat is HDR?
High Dynamic Range. Een fotografisch trucje waarmee je in zowel de lichte partijen en de donkere partijen enorm veel contrast hebt. In plaats van een foto met duidelijke lichte partijen en volledig zwarte schaduwen of duidelijke donkere partijen met volledig uitgebleekte luchten. Het kan een heel mooi effect hebben op landschap- en architectuurfoto's.

Je kan een HDR maken op basis van een enkel raw bestand, maar het mooiste effect krijg je als je meerdere foto's samenvoegd. Feitelijk dezelfde foto maar dan verschillend belicht.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:52:15 #68
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100631469
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 08:50 schreef Fixers het volgende:

[..]

Het kan een heel mooi effect hebben op landschap- en architectuurfoto's.
Ja, kán. Mits goed uitgevoerd.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_100631887
Yeah, 9 fucking punten 8-)
pi_100632472
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:49 schreef KapiteinT het volgende:
Voor de liefhebbers heb ik ook weer een rondje stations raden in elkaar geknutseld. Je vindt hem hierrrr.
Hmm... 7 punten... En verdorie zelf 'je moeder' heeft er meer! :+
pi_100633155
Meh.. 13 punten. Barneveld ingevuld zonder Centrum en Ede Centrum ingevuld met een streepje ertussen, dus 'k vind dat ik meer credit verdien :P.

Komt er trouwens nog een snoepautomaten-editie :+ ?
pi_100633533
2 punten ofzo.. op een gegeven moment telde hij niet meer :')
pi_100633877
Zo, ik ben weer terug uit Japan.

Zoals bekend staat Japan bekend om hun geweldige spoorwegennetwerk. Is het echt zo geweldig? Welnu, een paar minuten vertraging komen daar ook heus wel regelmatig voor. Maar meer is echt uitzonderlijk. Aansluitingen worden overigens ook altijd afgewacht. De enige keer dat ik niet min of meer op de geplande tijd ergens aankwam was bij een versperring van een traject door noodweer.

Okee, genoeg geluld, tijd voor plaatjes. Slechts plaatjes tussendoor gemaakt op het station, want ik was niet in Japan om te gaan treinspotten.

De Japanse spoorwegen zijn opgedeeld in verschillende deelnetten. Ik begin met de JR East, met de Sanyo-hoofdlijn, die van Osaka richting het westen loopt. Parallel loopt tegenwoordig de Sanyo-shinkansen die iets van vier keer zo snel is als de oude hoofdroute, dus je moet wel gek zijn om die af te leggen. Of een ticket hebben dat alleen op lokale treinen geldig is. ;)


Hoe dan ook, de oude hoofdlijn wordt nog wel intensief gebruikt door goederentreien. Zoals deze. Gek genoeg hoor je daar nooit iemand over? Het geeft trouwens wel aan dat de Japanse stiptheid niks te maken heeft met een ontbreken van goederentreinen ofzo.

De reden dat ik deze goederentrein kon fotograferen was een versperring door noodweer. De informatievoorziening daaromtrent ging als volgt:



De digitale systemen zijn blijkbaar niet voorbereid op afwijkende situaties, en dus kwam een meneer met een lange grijptang papieren briefjes met aanpassingen ophangen. :D

Uiteindelijk ben ik met de Shinkansen de versperring voorbij geracet en toen met lokale treinen weer verder gegaan.

Vervolgens overstappen in Shimonoseki. Het bord met vertrektijden en perronsporen hangt daar in de stationshal. Dat is natuurlijk niet zo handig voor overstappende reizigers. Maar in plaats van een tweede bord in de tunnel onder de perrons te hangen, hadden ze daar deze oplossing bedacht:


8)7

Afijn, toen ging het verder met een andere maatschappij, de JR Kyushu. Een maatschappij die meer van moderne treinen en mooie designs houdt.


Stoptrein naar Nagasaki.


En van binnen. Met mooie panoramaramen. En net zoals bij heel veel Japanse treinen kan je de rugleuningen omklappen, zodat je afhankelijk van wat je wil een vierzits-opstelling kan creëren of juist een coach-opstelling in de rijrichting. Handig. :)


Intercity-trein 'Around the Kyushu since 2000'


Intercity-trein. Voormalig 'Relay Tsubame', een aansluitende sneltrein op de Kyushu-shinkansen toen die pas half gereed was, maar intussen is de heel de Kyushu-shinkansen af en worden deze treinen overal voor intercity-diensten ingezet.


Ouderwets dieseltreintje, sneltrein 'Sea Side Liner'. In Japan zijn veel treinmodellen specifiek verbonden met een bepaald traject. In dit geval met de route van Nagasaki naar Huis ten Bosch, een pretpark met Nederland als thema. Inclusief replica´s van Amsterdam Centraal, grachten, en de Utrechtse domtoren. Ben niet naar het pretpark geweest, maar kwam er toevallig wel net langs.

En nu stop ik eerst even, volgens mij ga ik anders over de limiet van het aantal plaatjes per post heen en worden de moderators straks nog boos. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2011 10:58:18 ]
pi_100634342
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 10:26 schreef Ireyon het volgende:
Komt er trouwens nog een snoepautomaten-editie :+ ?
Haha, dat was eerst wel de bedoeling, maar dan werd het een beetje moeilijk om geschikte foto's te maken.
pi_100634404
Leuke platen Igen, goed om eens iets anders te zien dan de (West)-Europese shizzle :)
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:46:19 #76
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100639184
Leuke platen Igen!
pi_100640291
quote:
:')
Die jongen is op vakantie. Al die treurige onzin over hem op de rest van FOK! is echt om te huilen :')
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:33:40 #79
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100640967
Doet hij zelf ook mee natuurlijk...
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:17:59 #80
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_100642744
Sterker nog: hij is er natuurlijk zelf mee begonnen. Met dat KLB-topic over zijn noteblocje.

Ach ja, "King for a Day, Fool for a Lifetime" zullen we maar zeggen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:34:54 #81
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100643399
Wat doe je als een loc niet wil starten en midden op een overweg staat?

http://www.dumpert.nl/med(...)rweg_in_rusland.html
Altijd onderweg naar het avontuur
  PR/Manusje van alles vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:37:59 #82
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_100643503
_O-
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! Šyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:06:03 #83
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_100644603
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 15:34 schreef Peterselieman het volgende:
Wat doe je als een loc niet wil starten en midden op een overweg staat?

http://www.dumpert.nl/med(...)rweg_in_rusland.html
:D
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_100645496
Zijn er hier nog mensen die ook op de recent geplaatste vacatures voor machinist bij de NS (via Randstad) hebben gereageerd? Ik kreeg een bevestigingsmail dat ik binnen 10 dagen meer te horen zou krijgen maar het is nu 2 weken en ik heb nog niks gehoord. En nu is het natuurlijk weer weekend...
pi_100645759
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 08:50 schreef Duvel het volgende:

[..]

Er zitten een paar leuke bij! 17 punten! :P
18 *)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100645842
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 16:32 schreef GlenSpey het volgende:
Zijn er hier nog mensen die ook op de recent geplaatste vacatures voor machinist bij de NS (via Randstad) hebben gereageerd? Ik kreeg een bevestigingsmail dat ik binnen 10 dagen meer te horen zou krijgen maar het is nu 2 weken en ik heb nog niks gehoord. En nu is het natuurlijk weer weekend...
Nee, maar ik zou er als ik jou was maandag maar wel achteraan bellen. Die 10 dagen zullen wel werkdagen zijn, en dan is vandaag gok ik precies de 10e, dus zijn ze maandag 1 werkdag te laat met contact opnemen...
pi_100649314
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 11:16 schreef Zug-Chef het volgende:
Leuke platen Igen, goed om eens iets anders te zien dan de (West)-Europese shizzle :)
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 13:46 schreef greavy het volgende:
Leuke platen Igen!
Merci. :)

Tweede en laatste deel:

Omdat het treinreizen over de oude Sanyo-hoofdlijn zo ontzettend lang duurt heb ik voor de terugreis een Shinkansen-kaartje gekocht. Het eerste stuk, tot Hiroshima, ging met deze trein:


Kyushu / West Japan shinkansen


Van binnen. Wat een luxe stoelen! Wat een beenruimte! Zelfs in de tweede klas! Daar kan volgens mij geen Europese trein tegenop.


Het volgende stukje ging met een oude Shinkansen van de JR East, type 100. Qua ontwerp echt een klassieker.


Het was echter wel duidelijk te zien dat het einde voor deze treinen nabij is - eind 2012 gaan ze met pensioen.

Toen ging het naar Shikoku, dat ook een eigen JR-subdivisie heeft.



Aldaar reisde ik met deze 'one-man' trein.

Een korte uitleg over dit principe. In Japan zijn er bij het OV twee soorten kaartverkoop. De ene manier is de bus-manier. Bij het instappen trek je een nummertje dat je instaphalte aangeeft, en bij het uitstappen betaal je bij de chauffeur. Deze methode wordt ook op sommige 'one-man' spoorlijnen gebruikt. Je betaalt dan direct bij de machinist.



Hier het interieur van de one-man-trein. Een conducteur? Een WC? Niet aanwezig.

Treinfapper? Wel aanwezig, daarover hieronder meer. :P

De andere betalingsmodaliteit is trouwens die van de metro/trein. Over het algemeen is het Japanse spoorwegnet namelijk een gesloten systeem met poortjes. Met als kanttekening dat alle poortjes zowel bij trein als metro bemand zijn (net als in Engeland, en wat dus aangeeft hoe idioot het idee is in Nederland dat de OV-chipkaart personeel uit zou moeten kunnen sparen) en dat er altijd een 'fare adjustment machine' is voor als je verder/minder ver hebt gereisd dan het kaartje wat je oorspronkelijk had gekocht.

In Japan reis je trouwens dus in principe nooit zwart, want of je nou in een bus met one-man-systeem of in de metro of trein reist, je kan altijd bij het uitstappen pas (bij)betalen.



Station Tsubojiri. Het interessante is nl. dat het spoor hier te steil loopt voor een normaal inhaalspoor. Het stoptreinstation is hier dus op een horizontaal vlak verlopend kopspoortje. Daar wacht de stoptrein tot de sneltrein is gepasseerd. Dan rijdt hij achteruit naar het andere kopspoortje (op de foto linksachter) en wisselt dan opnieuw van rijrichting om de rit te vervolgen.

De Japanse treinfreaks weten natuurlijk hiervan af, dus zodra de trein Tsubojiri binnenrijdt pakken zij het spoorboekje uit hun rugzak om te zien hoeveel tijd ze hebben om uit te stappen en een mooie foto van stoptrein en IC naast elkaar te maken.

Helaas had ik dit hele verhaal net te laat door om dat mooie shot te kunnen maken. :{

Tenslotte nog een paar foto's uit Osaka en omgeving. De treinen van sommige private spoorbedrijven zijn compatible met de metro en rijden dus door de metrotunnel in:


Kintetsu-trein in de metro van Osaka


Hankyu-trein in de metro van Osaka


De Keihan-maatschappij ('Kei' staat voor Kyoto en 'Han' voor Osaka) had handige treinaanwijzers. Op deze manier werd bijvoorbeeld gewaarschuwd voor doorkomende IC-treinen.

En tenslotte:


In ProRail's lessen uit Japan werd genoemd dat op sommige trajecten elke 10 minuten een stoptrein en elke 10 minuten een intercity rijdt. Bij deze private spoorweg, de Keihan-trein tussen Osaka en Kyoto, klopt dat inderdaad. Links de CTA van het stoptreinperron, rechts die van het sneltreinperron.

Overigens, en dat vertelden ze in dat ProRail-document er niet bij: de intercity op zo'n traject is in feite een snelmetro met wat luxueuzere stoelen, maar met hetzelfde vermogen om op te trekken en af te remmen (en ook geen WC trouwens). Ik gok dat dat ook wel enige invloed op de punctualiteit zal hebben?

Het gemis van de wc's in de trein werd trouwens goedgemaakt door gratis wc's op bijna elk station en sowieso bijna overal in Japan.

Zo, dat was het dan!
pi_100649870
Leuke foto's weer!
Wat betaal je nou voor zo'n shinkansen kaartje?
pi_100649957
Gave platen allemaal _O_
pi_100650051
Leuk verhaal Igen :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:09:40 #91
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100650299
Is er hier nog iemand die onlangs hogesnelheidstreinen heeft afgenomen van het Chinese CNR? Zo ja, dan even opletten... want CNR roept 54 hogesnelheidstreinen terug.
pi_100650329
Mooie foto's _O_ . Dat interieur ziet er echt goed uit zeg, apart ook dat je als Nederlander veel beenruimte hebt in een Japanse trein.. had gedacht dat het toch allemaal wat meer bij de lokale bevolking zou passen :P .
pi_100650531
Erg mooi verhaal Igen. Dat dubbele kopspoor is echt vet. _O_
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:20:53 #94
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_100650627
Gave foto's! Dat Tsubojiri-principe zit ook een beetje in MSTS, mooi om eens "echt" te zien.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_100650711
Blijkbaar mag je niet keren op de vrije baan of zo? :D Anders heb je aan 1 kopspoortje wel zat natuurlijk :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100651121
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:
vraag: ik zou graag in dit kaartje aangeven wat ik wil gaan doen dit weekend http://www.maisonslaffitt(...)alogue/phpUccbYr.gif

Hoe geven jullie dat het beste aan met een programma als paint ofzo? dat ding heeft al alle kleuren van de regenboog..
Eerst die kaart opslaan in grijswaarden, en dan in Paint kleurtjes gebruiken :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100651854
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 18:56 schreef KapiteinT het volgende:
Leuke foto's weer!
Wat betaal je nou voor zo'n shinkansen kaartje?
Dat was zo'n 75 euro voor 320 kilometer.

quote:
10s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Blijkbaar mag je niet keren op de vrije baan of zo? :D Anders heb je aan 1 kopspoortje wel zat natuurlijk :s)
Ik denk dat de vrije baan te steil is en de trein zo'n hellingproef misschien niet aan kan. Dat andere kopspoortje was nl. ook precies horizontaal aangelegd, i.t.t. tot de vrije baan die verder naar beneden daalde.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2011 19:57:35 ]
pi_100651897
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:57 schreef Igen het volgende:
Dat was zo'n 75 euro voor 320 kilometer.
Da's fors aan de prijs -O-

quote:
Ik denk dat de vrije baan te steil is en de trein zo'n hellingproef misschien niet aan kan. Dat andere kopspoortje was ook precies horizontaal aangelegd.
Oh okee ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:59:22 #99
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100651944
Leuk verhaal en mooie platen, Igen ^O^
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_100652045
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Eerst die kaart opslaan in grijswaarden, en dan in Paint kleurtjes gebruiken :Y
Hiero :s)

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100653762
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Da's fors aan de prijs -O-
Gelukkig hebben ze voor buitenlanders de Japan Railpass: onbeperkt een aantal weken met alle treinen van JR (behalve de Nozomi = snelste shinkansen). Alleen te krijgen buiten Japan, dus vooraf. Die kaart heb je dan ook zo uit.
pi_100654611

Aangekomen in Budapest scheen eindelijk weer de zon. Aangezien het hotel recht boven het vrij fotogenieke Déli-station lag, was er vanuit de hotelkamer prima zicht op het treinverkeer. Na de koffers uitgepakt te hebben, wierp ik een blik op het emplacement en aldaar stond een heuse Taigatrommel. De Taigatrommel, zoals de naam al doet vermoeden, betreft een van oorsprong Russische lok die onder andere in de uitgestrekte Taiga zijn diensten heeft verleend. Locomotieffabriek Luhansk, vandaag de dag op Oekraďens grondgebied, is begonnen met de bouw van de lok in 1964. Met name in de voormalige DDR, Polen, Rusland, Tsjecho-Slowakije en Hongarije was deze lok benodigd voor het goederenvervoer, maar later ook voor reizigerstreinen. Omdat de spoorlijn aan de noordkant van het Balatonmeer ongeelectrificeerd is, moeten de treinen in die richting nog met dieseltractie worden voorzien. Ongeveer elke twee uur vertrekt er vanaf Budapest Déli pályaudvar een sneltrein getrokken door een M62, zoals de Tagatrommel bij de MÁV (Magyar Államvasutak; Hongaarse Staatsspoorwegen) genummerd is. De M62 332 staat met E 19708 te wachten op het personeel dat de trein naar Tapolca zal rijden. Het eerste deel van de reis zal er als ware sneltrein in de richting van het Balatonmeer gereden worden, om vanaf daar in vrijwel elk dorp te stoppen.


In de bossen op de heuvels van Buda, gelegen aan de westkant van de Donau, ligt een 11 kilometer lang smalspoorlijntje. Dit spoorlijntje staat bekend als 'the children's railways': kinderen tussen 10 en 14 jaar werken onder toezicht van volwassenen mee bij het spoorbedrijf, met het grote MÁV als voorbeeld. Naast het vervoeren van voornamelijk toeristen, zijn de kinderen met name zelfstandig verantwoordelijk voor het sein- en wisselwezen, controleren van treinkaartjes en het informeren van treinreizigers. Ondanks het kille zomerweer van donderdag 28 juli 2011 wordt er toch een starre uurdienstregeling gereden tussen Széchenyi-hegy en Hűvösvölgy. Het treintje maakt op het verder enkelsporige traject enkele tussenstops waar treinen elkaar in kunnen halen en reizigers een uitstapje kunnen maken. De Mk45-2003 arriveert met twee rijtuigen als trein 233 te Széchenyi-hegy, terwijl twee kinderen strak in het gelid de trein verwelkomen. Na omlopen van de lok, die overigens wel door volwassenen bediend wordt, vertrekt de trein weer naar Hűvösvölgy. Er zijn meerdere van dit soort projecten over de wereld, maar deze in Budapest staat erom bekend een van de meest serieuze te zijn. Gezien het feit dat er vrijwel het hele jaar door alle dagen van de week gereden wordt, zou het haast aan een schoolproject gelieerd moeten zijn, want ook in Hongarije zijn kinderen leerplichtig.


De Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút, kortweg GySEV, heeft enkele zeer fraai bestickerde Taurus'en in haar bezit. Het betreft onder andere de 1047 503, die met totaalreclame van componist Franz Liszt (1811-1886) aan te treffen is voor een van de vele Gysev-IC's tussen Budapest en Győr / Szombathely. Omdat GySEV nogal wat lok- en materieeltekort heeft, willen deze treinen afwijkend nogal eens met MÁV-tractie en/of rijtuigen rijden. Dit was hier ook het geval, getuige de MÁV Intercity-rijtuigen. Op vrijdag 29 juli 2011 had ik het geluk dat deze lok voor IC 916 gepland was en zo passeerde de trein in een waterig zonnetje kort voor Budaörs, op weg naar Csorna. Aldaar moet van lok gewisseld worden, omdat het verdere traject ongeëlektrificeerd is. De trein zelf heeft het Oostenrijkse Graz Hbf als eindbestemming.


Net als in Praag een week geleden, was het ook in Budapest op zaterdagochtend zonnig, waardoor ik snel nog enkele zonplaatjes wilde maken aan de verbindingslijn tussen Budapest Kelenföld en Ferencváros. Alsof er een engeltje op mijn schouders zat, passeerde direct na aankomst met vijf minuten vertraging de GySEV 1116 060 met D 9209 uit Szombathely naar Budapest Keleti pályaudvar. De rode Taurus van de GySEV heeft een geel-groene sticker met daarop ook de afkorting ROeEE, wat staat voor Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn. De GySEV/ROeEE is een Hongaars-Oostenrijkse spoorvervoerder met zetel in Sopron.


In Budapest verzorgt de BKV (Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság) het openbaar vervoer in de stad. Binnen en buiten de stadsgrensen rijden zo'n 1200 dieselbussen op 246 buslijnen, zijn er 14 trolleybuslijnen, 31 tramlijnen en een zestal HÉV-lijnen, een soort voorstadstrein. Last but not least kent Budapest een metronetwerk, die momenteel uit drie lijnen bestaat. Lijn 1 rijdt met kleine gele treintjes van Hongaarse makelij, waarbij de stroomvoorziening via de bovenleiding geschiedt. De metrolijnen 2 en 3 verschillen zowel op technische als uiterlijke kenmerken van metrolijn 1. De wagens zijn van Russische makelij, de stroomvoorziening geschiedt via een derde rail en kunnen maximaal 90 km/h halen. Het uit Moskou stammende Metrowagonmasch leverde vanaf 1968 de metrostellen voor beide lijnen in Budapest, maar onder andere in Warschau en in het verleden ook Praag zijn/waren dezelfde metrostellen aan te treffen. De metro van Budapest komt zelden boven de grond. Metrolijn 2 doet dat aan de oostkant wel en zo kon een zonplaat geschoten worden van BKV-stellen 169, 168, 167, 166 en 165 die kort na vertrek vanaf beginstation Örs vezér tere hier het station van Pillangó-utca bereiken. Vervolgens gaat de metrolijn ondergronds verder en zal via Keleti pályaudvar naar eindstation Déli pályaudvar rijden.


Kort voor mijn Railjet naar München vertrok snel het laatste Hongaarse geld weer ingewisseld. Vervolgens viel mijn oog op een sleepje Tsjechische rijtuigen dat gereed voor vertrek stond onder de fraaie kap van Budapest Keleti pályaudvar. Het betreft Eurocity 272 naar Praha hlavní nádraží, die vandaag met de vrij smerige ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko; Slowaakse spoorwegen) 350 005 aan kop zal rijden. De lok is identiek aan de serie 150 en 151 van de Tsjechische spoorwegen, op het logo op de neus na.


De U-Bahn van München werd geopend op 19 oktober 1971 en is daarmee een van de jongste metrosystemen in de wereld. Sinds de start van de huidige U6 in 1971 zijn er diverse lijnen bijgekomen en/of uitgebreid. Anno 2011 is het netwerk ruim 103 kilometer lang en heeft het precies 100 stations. Hiermee heeft de U-Bahn München de hoogste stationsdichtheid per inwoner van geheel Duitsland. Vrijwel alle lijnen zijn geheel onder de grond aangelegd, wat logisch is gezien het tijdperk waarop de eerste metrolijn geopend werd. Alleen de lijnen U5 en U6 komen gedeeltelijk boven de grond. Bij lijn U6 gebeurt dat naar het in München-Noord gelegen Garching, bij de lijn U5 alleen de laatste meters naar het eindstation Neuperlach-Süd. Bij aankomst vanuit het centrum is hier een gelijkvloerse overstap mogelijk op S-Bahn lijn S7, die hier enkelsporig is aangelegd. De 6 U-Bahn-lijnen worden, net als het tram- en busverkeer in München, geëxploiteerd door de MVG (Münchner Verkehrsgesellschaft). Ondanks dat de metrobestuurder voor vertrek vergeten is de bestemming te wijzigen naar Laimer Platz, wordt er toch koers gezet richting het centrum. Naast metrostel 6565, waar de bestuurder zich in bevindt, rijden stellen 6502 en 6514 mee.


Onlangs heeft de Deutsche Bahn het Engelse Arriva overgenomen. Arriva zal in Europa zelfstandig blijven opereren maar heeft dan wel de DB als moederbedrijf achter zich staan, met uitzondering van de diensten in Duitsland. Hiertoe behoren ook de Alex-treinen tussen München en Regensburg/Hof/Praag. Na een aanbesteding heeft het Italiaanse Trenitalia gewonnen en zij zullen op termijn het Duitse deel van Arriva over gaan nemen. De eerste tekenen hiervan zijn inmiddels waar te nemen, gezien de onstickerde 183 002 die vorig jaar nog met Arriva-stickers rondreed. De lok is hier zojuist uit München Hbf vertrokken met EXpress trein 357 naar Praag en enkele Alex-rijtuigen achterop als ALX 84114 naar Hof en zal weldra onder de Hackerbrücke doorrijden. De Taurus rijdt de trein overigens maar tot Regensburg, vanaf daar neemt een Eurorunner de trein over waarna de trein in Schwandorf gesplitst wordt.

Dat was het, dit en de rest staat ook op mijn www.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')