![6017396524_9103dced36_z.jpg]()
Aangekomen in Budapest scheen eindelijk weer de zon. Aangezien het hotel recht boven het vrij fotogenieke Déli-station lag, was er vanuit de hotelkamer prima zicht op het treinverkeer. Na de koffers uitgepakt te hebben, wierp ik een blik op het emplacement en aldaar stond een heuse Taigatrommel. De Taigatrommel, zoals de naam al doet vermoeden, betreft een van oorsprong Russische lok die onder andere in de uitgestrekte Taiga zijn diensten heeft verleend. Locomotieffabriek Luhansk, vandaag de dag op Oekraďens grondgebied, is begonnen met de bouw van de lok in 1964. Met name in de voormalige DDR, Polen, Rusland, Tsjecho-Slowakije en Hongarije was deze lok benodigd voor het goederenvervoer, maar later ook voor reizigerstreinen. Omdat de spoorlijn aan de noordkant van het Balatonmeer ongeelectrificeerd is, moeten de treinen in die richting nog met dieseltractie worden voorzien. Ongeveer elke twee uur vertrekt er vanaf Budapest Déli pályaudvar een sneltrein getrokken door een M62, zoals de Tagatrommel bij de MÁV (Magyar Államvasutak; Hongaarse Staatsspoorwegen) genummerd is. De M62 332 staat met E 19708 te wachten op het personeel dat de trein naar Tapolca zal rijden. Het eerste deel van de reis zal er als ware sneltrein in de richting van het Balatonmeer gereden worden, om vanaf daar in vrijwel elk dorp te stoppen.
![6016980753_c469ac752a_z.jpg]()
In de bossen op de heuvels van Buda, gelegen aan de westkant van de Donau, ligt een 11 kilometer lang smalspoorlijntje. Dit spoorlijntje staat bekend als 'the children's railways': kinderen tussen 10 en 14 jaar werken onder toezicht van volwassenen mee bij het spoorbedrijf, met het grote MÁV als voorbeeld. Naast het vervoeren van voornamelijk toeristen, zijn de kinderen met name zelfstandig verantwoordelijk voor het sein- en wisselwezen, controleren van treinkaartjes en het informeren van treinreizigers. Ondanks het kille zomerweer van donderdag 28 juli 2011 wordt er toch een starre uurdienstregeling gereden tussen Széchenyi-hegy en Hűvösvölgy. Het treintje maakt op het verder enkelsporige traject enkele tussenstops waar treinen elkaar in kunnen halen en reizigers een uitstapje kunnen maken. De Mk45-2003 arriveert met twee rijtuigen als trein 233 te Széchenyi-hegy, terwijl twee kinderen strak in het gelid de trein verwelkomen. Na omlopen van de lok, die overigens wel door volwassenen bediend wordt, vertrekt de trein weer naar Hűvösvölgy. Er zijn meerdere van dit soort projecten over de wereld, maar deze in Budapest staat erom bekend een van de meest serieuze te zijn. Gezien het feit dat er vrijwel het hele jaar door alle dagen van de week gereden wordt, zou het haast aan een schoolproject gelieerd moeten zijn, want ook in Hongarije zijn kinderen leerplichtig.
![6017670214_476ed70192_z.jpg]()
De Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút, kortweg GySEV, heeft enkele zeer fraai bestickerde Taurus'en in haar bezit. Het betreft onder andere de 1047 503, die met totaalreclame van componist Franz Liszt (1811-1886) aan te treffen is voor een van de vele Gysev-IC's tussen Budapest en Győr / Szombathely. Omdat GySEV nogal wat lok- en materieeltekort heeft, willen deze treinen afwijkend nogal eens met MÁV-tractie en/of rijtuigen rijden. Dit was hier ook het geval, getuige de MÁV Intercity-rijtuigen. Op vrijdag 29 juli 2011 had ik het geluk dat deze lok voor IC 916 gepland was en zo passeerde de trein in een waterig zonnetje kort voor Budaörs, op weg naar Csorna. Aldaar moet van lok gewisseld worden, omdat het verdere traject ongeëlektrificeerd is. De trein zelf heeft het Oostenrijkse Graz Hbf als eindbestemming.
![6017300487_548c41cddc_z.jpg]()
Net als in Praag een week geleden, was het ook in Budapest op zaterdagochtend zonnig, waardoor ik snel nog enkele zonplaatjes wilde maken aan de verbindingslijn tussen Budapest Kelenföld en Ferencváros. Alsof er een engeltje op mijn schouders zat, passeerde direct na aankomst met vijf minuten vertraging de GySEV 1116 060 met D 9209 uit Szombathely naar Budapest Keleti pályaudvar. De rode Taurus van de GySEV heeft een geel-groene sticker met daarop ook de afkorting ROeEE, wat staat voor Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn. De GySEV/ROeEE is een Hongaars-Oostenrijkse spoorvervoerder met zetel in Sopron.
![6018283480_43d5f94e94_z.jpg]()
In Budapest verzorgt de BKV (Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság) het openbaar vervoer in de stad. Binnen en buiten de stadsgrensen rijden zo'n 1200 dieselbussen op 246 buslijnen, zijn er 14 trolleybuslijnen, 31 tramlijnen en een zestal HÉV-lijnen, een soort voorstadstrein. Last but not least kent Budapest een metronetwerk, die momenteel uit drie lijnen bestaat. Lijn 1 rijdt met kleine gele treintjes van Hongaarse makelij, waarbij de stroomvoorziening via de bovenleiding geschiedt. De metrolijnen 2 en 3 verschillen zowel op technische als uiterlijke kenmerken van metrolijn 1. De wagens zijn van Russische makelij, de stroomvoorziening geschiedt via een derde rail en kunnen maximaal 90 km/h halen. Het uit Moskou stammende Metrowagonmasch leverde vanaf 1968 de metrostellen voor beide lijnen in Budapest, maar onder andere in Warschau en in het verleden ook Praag zijn/waren dezelfde metrostellen aan te treffen. De metro van Budapest komt zelden boven de grond. Metrolijn 2 doet dat aan de oostkant wel en zo kon een zonplaat geschoten worden van BKV-stellen 169, 168, 167, 166 en 165 die kort na vertrek vanaf beginstation Örs vezér tere hier het station van Pillangó-utca bereiken. Vervolgens gaat de metrolijn ondergronds verder en zal via Keleti pályaudvar naar eindstation Déli pályaudvar rijden.
![6018541604_573aa135ea_z.jpg]()
Kort voor mijn Railjet naar München vertrok snel het laatste Hongaarse geld weer ingewisseld. Vervolgens viel mijn oog op een sleepje Tsjechische rijtuigen dat gereed voor vertrek stond onder de fraaie kap van Budapest Keleti pályaudvar. Het betreft Eurocity 272 naar Praha hlavní nádraží, die vandaag met de vrij smerige ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko; Slowaakse spoorwegen) 350 005 aan kop zal rijden. De lok is identiek aan de serie 150 en 151 van de Tsjechische spoorwegen, op het logo op de neus na.
![6018203249_f85b76aa73_z.jpg]()
De U-Bahn van München werd geopend op 19 oktober 1971 en is daarmee een van de jongste metrosystemen in de wereld. Sinds de start van de huidige U6 in 1971 zijn er diverse lijnen bijgekomen en/of uitgebreid. Anno 2011 is het netwerk ruim 103 kilometer lang en heeft het precies 100 stations. Hiermee heeft de U-Bahn München de hoogste stationsdichtheid per inwoner van geheel Duitsland. Vrijwel alle lijnen zijn geheel onder de grond aangelegd, wat logisch is gezien het tijdperk waarop de eerste metrolijn geopend werd. Alleen de lijnen U5 en U6 komen gedeeltelijk boven de grond. Bij lijn U6 gebeurt dat naar het in München-Noord gelegen Garching, bij de lijn U5 alleen de laatste meters naar het eindstation Neuperlach-Süd. Bij aankomst vanuit het centrum is hier een gelijkvloerse overstap mogelijk op S-Bahn lijn S7, die hier enkelsporig is aangelegd. De 6 U-Bahn-lijnen worden, net als het tram- en busverkeer in München, geëxploiteerd door de MVG (Münchner Verkehrsgesellschaft). Ondanks dat de metrobestuurder voor vertrek vergeten is de bestemming te wijzigen naar Laimer Platz, wordt er toch koers gezet richting het centrum. Naast metrostel 6565, waar de bestuurder zich in bevindt, rijden stellen 6502 en 6514 mee.
![6018366065_50a1fb3453_z.jpg]()
Onlangs heeft de Deutsche Bahn het Engelse Arriva overgenomen. Arriva zal in Europa zelfstandig blijven opereren maar heeft dan wel de DB als moederbedrijf achter zich staan, met uitzondering van de diensten in Duitsland. Hiertoe behoren ook de Alex-treinen tussen München en Regensburg/Hof/Praag. Na een aanbesteding heeft het Italiaanse Trenitalia gewonnen en zij zullen op termijn het Duitse deel van Arriva over gaan nemen. De eerste tekenen hiervan zijn inmiddels waar te nemen, gezien de onstickerde 183 002 die vorig jaar nog met Arriva-stickers rondreed. De lok is hier zojuist uit München Hbf vertrokken met EXpress trein 357 naar Praag en enkele Alex-rijtuigen achterop als ALX 84114 naar Hof en zal weldra onder de Hackerbrücke doorrijden. De Taurus rijdt de trein overigens maar tot Regensburg, vanaf daar neemt een Eurorunner de trein over waarna de trein in Schwandorf gesplitst wordt.
Dat was het, dit en de rest staat ook op mijn
www.