abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:46:19 #76
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100639184
Leuke platen Igen!
pi_100640291
quote:
:')
Die jongen is op vakantie. Al die treurige onzin over hem op de rest van FOK! is echt om te huilen :')
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:33:40 #79
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100640967
Doet hij zelf ook mee natuurlijk...
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:17:59 #80
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_100642744
Sterker nog: hij is er natuurlijk zelf mee begonnen. Met dat KLB-topic over zijn noteblocje.

Ach ja, "King for a Day, Fool for a Lifetime" zullen we maar zeggen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:34:54 #81
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100643399
Wat doe je als een loc niet wil starten en midden op een overweg staat?

http://www.dumpert.nl/med(...)rweg_in_rusland.html
Altijd onderweg naar het avontuur
  PR/Manusje van alles vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:37:59 #82
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_100643503
_O-
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:06:03 #83
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_100644603
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 15:34 schreef Peterselieman het volgende:
Wat doe je als een loc niet wil starten en midden op een overweg staat?

http://www.dumpert.nl/med(...)rweg_in_rusland.html
:D
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_100645496
Zijn er hier nog mensen die ook op de recent geplaatste vacatures voor machinist bij de NS (via Randstad) hebben gereageerd? Ik kreeg een bevestigingsmail dat ik binnen 10 dagen meer te horen zou krijgen maar het is nu 2 weken en ik heb nog niks gehoord. En nu is het natuurlijk weer weekend...
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:39:34 #85
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100645759
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 08:50 schreef Duvel het volgende:

[..]

Er zitten een paar leuke bij! 17 punten! :P
18 *)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100645842
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 16:32 schreef GlenSpey het volgende:
Zijn er hier nog mensen die ook op de recent geplaatste vacatures voor machinist bij de NS (via Randstad) hebben gereageerd? Ik kreeg een bevestigingsmail dat ik binnen 10 dagen meer te horen zou krijgen maar het is nu 2 weken en ik heb nog niks gehoord. En nu is het natuurlijk weer weekend...
Nee, maar ik zou er als ik jou was maandag maar wel achteraan bellen. Die 10 dagen zullen wel werkdagen zijn, en dan is vandaag gok ik precies de 10e, dus zijn ze maandag 1 werkdag te laat met contact opnemen...
pi_100649314
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 11:16 schreef Zug-Chef het volgende:
Leuke platen Igen, goed om eens iets anders te zien dan de (West)-Europese shizzle :)
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 13:46 schreef greavy het volgende:
Leuke platen Igen!
Merci. :)

Tweede en laatste deel:

Omdat het treinreizen over de oude Sanyo-hoofdlijn zo ontzettend lang duurt heb ik voor de terugreis een Shinkansen-kaartje gekocht. Het eerste stuk, tot Hiroshima, ging met deze trein:


Kyushu / West Japan shinkansen


Van binnen. Wat een luxe stoelen! Wat een beenruimte! Zelfs in de tweede klas! Daar kan volgens mij geen Europese trein tegenop.


Het volgende stukje ging met een oude Shinkansen van de JR East, type 100. Qua ontwerp echt een klassieker.


Het was echter wel duidelijk te zien dat het einde voor deze treinen nabij is - eind 2012 gaan ze met pensioen.

Toen ging het naar Shikoku, dat ook een eigen JR-subdivisie heeft.



Aldaar reisde ik met deze 'one-man' trein.

Een korte uitleg over dit principe. In Japan zijn er bij het OV twee soorten kaartverkoop. De ene manier is de bus-manier. Bij het instappen trek je een nummertje dat je instaphalte aangeeft, en bij het uitstappen betaal je bij de chauffeur. Deze methode wordt ook op sommige 'one-man' spoorlijnen gebruikt. Je betaalt dan direct bij de machinist.



Hier het interieur van de one-man-trein. Een conducteur? Een WC? Niet aanwezig.

Treinfapper? Wel aanwezig, daarover hieronder meer. :P

De andere betalingsmodaliteit is trouwens die van de metro/trein. Over het algemeen is het Japanse spoorwegnet namelijk een gesloten systeem met poortjes. Met als kanttekening dat alle poortjes zowel bij trein als metro bemand zijn (net als in Engeland, en wat dus aangeeft hoe idioot het idee is in Nederland dat de OV-chipkaart personeel uit zou moeten kunnen sparen) en dat er altijd een 'fare adjustment machine' is voor als je verder/minder ver hebt gereisd dan het kaartje wat je oorspronkelijk had gekocht.

In Japan reis je trouwens dus in principe nooit zwart, want of je nou in een bus met one-man-systeem of in de metro of trein reist, je kan altijd bij het uitstappen pas (bij)betalen.



Station Tsubojiri. Het interessante is nl. dat het spoor hier te steil loopt voor een normaal inhaalspoor. Het stoptreinstation is hier dus op een horizontaal vlak verlopend kopspoortje. Daar wacht de stoptrein tot de sneltrein is gepasseerd. Dan rijdt hij achteruit naar het andere kopspoortje (op de foto linksachter) en wisselt dan opnieuw van rijrichting om de rit te vervolgen.

De Japanse treinfreaks weten natuurlijk hiervan af, dus zodra de trein Tsubojiri binnenrijdt pakken zij het spoorboekje uit hun rugzak om te zien hoeveel tijd ze hebben om uit te stappen en een mooie foto van stoptrein en IC naast elkaar te maken.

Helaas had ik dit hele verhaal net te laat door om dat mooie shot te kunnen maken. :{

Tenslotte nog een paar foto's uit Osaka en omgeving. De treinen van sommige private spoorbedrijven zijn compatible met de metro en rijden dus door de metrotunnel in:


Kintetsu-trein in de metro van Osaka


Hankyu-trein in de metro van Osaka


De Keihan-maatschappij ('Kei' staat voor Kyoto en 'Han' voor Osaka) had handige treinaanwijzers. Op deze manier werd bijvoorbeeld gewaarschuwd voor doorkomende IC-treinen.

En tenslotte:


In ProRail's lessen uit Japan werd genoemd dat op sommige trajecten elke 10 minuten een stoptrein en elke 10 minuten een intercity rijdt. Bij deze private spoorweg, de Keihan-trein tussen Osaka en Kyoto, klopt dat inderdaad. Links de CTA van het stoptreinperron, rechts die van het sneltreinperron.

Overigens, en dat vertelden ze in dat ProRail-document er niet bij: de intercity op zo'n traject is in feite een snelmetro met wat luxueuzere stoelen, maar met hetzelfde vermogen om op te trekken en af te remmen (en ook geen WC trouwens). Ik gok dat dat ook wel enige invloed op de punctualiteit zal hebben?

Het gemis van de wc's in de trein werd trouwens goedgemaakt door gratis wc's op bijna elk station en sowieso bijna overal in Japan.

Zo, dat was het dan!
pi_100649870
Leuke foto's weer!
Wat betaal je nou voor zo'n shinkansen kaartje?
pi_100649957
Gave platen allemaal _O_
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:01:50 #90
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100650051
Leuk verhaal Igen :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:09:40 #91
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100650299
Is er hier nog iemand die onlangs hogesnelheidstreinen heeft afgenomen van het Chinese CNR? Zo ja, dan even opletten... want CNR roept 54 hogesnelheidstreinen terug.
pi_100650329
Mooie foto's _O_ . Dat interieur ziet er echt goed uit zeg, apart ook dat je als Nederlander veel beenruimte hebt in een Japanse trein.. had gedacht dat het toch allemaal wat meer bij de lokale bevolking zou passen :P .
pi_100650531
Erg mooi verhaal Igen. Dat dubbele kopspoor is echt vet. _O_
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:20:53 #94
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_100650627
Gave foto's! Dat Tsubojiri-principe zit ook een beetje in MSTS, mooi om eens "echt" te zien.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:24:20 #95
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100650711
Blijkbaar mag je niet keren op de vrije baan of zo? :D Anders heb je aan 1 kopspoortje wel zat natuurlijk :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:36:55 #96
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100651121
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 23:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:
vraag: ik zou graag in dit kaartje aangeven wat ik wil gaan doen dit weekend http://www.maisonslaffitt(...)alogue/phpUccbYr.gif

Hoe geven jullie dat het beste aan met een programma als paint ofzo? dat ding heeft al alle kleuren van de regenboog..
Eerst die kaart opslaan in grijswaarden, en dan in Paint kleurtjes gebruiken :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100651854
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 18:56 schreef KapiteinT het volgende:
Leuke foto's weer!
Wat betaal je nou voor zo'n shinkansen kaartje?
Dat was zo'n 75 euro voor 320 kilometer.

quote:
10s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Blijkbaar mag je niet keren op de vrije baan of zo? :D Anders heb je aan 1 kopspoortje wel zat natuurlijk :s)
Ik denk dat de vrije baan te steil is en de trein zo'n hellingproef misschien niet aan kan. Dat andere kopspoortje was nl. ook precies horizontaal aangelegd, i.t.t. tot de vrije baan die verder naar beneden daalde.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2011 19:57:35 ]
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:58:16 #98
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100651897
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:57 schreef Igen het volgende:
Dat was zo'n 75 euro voor 320 kilometer.
Da's fors aan de prijs -O-

quote:
Ik denk dat de vrije baan te steil is en de trein zo'n hellingproef misschien niet aan kan. Dat andere kopspoortje was ook precies horizontaal aangelegd.
Oh okee ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:59:22 #99
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100651944
Leuk verhaal en mooie platen, Igen ^O^
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:01:49 #100
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100652045
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 19:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Eerst die kaart opslaan in grijswaarden, en dan in Paint kleurtjes gebruiken :Y
Hiero :s)

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')