Dinsdag ochtend, het is veels te vroeg. Om 7 uur 55 sta ik op Hoek van Holland, en vertrek daar pas om 9 uur 37 met een groep van de Spoorwensdag, wens 23. Planning was om helemaal niet mee te gaan, maar het tij keerde later, en ging mee de Efteling in.
Wachten nu eerst. Nou, dan maar wat foto's maken
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorieHoek van Holland Haven werd vroeger door veel treinen bediend, internationaal, nationaal en dergelijke. Het was een levend station. Maar nu is het uitgestorven en veel van de geschiedenis is al verdwenen.
Station Hoek van Holland Haven is tegenwoordig het domein van de SLT. Hier staat de SLT 2623 te wachten op de terugreis naar Rotterdam CS.
Zoals hier opvalt is dat het station (sporen 1 en 2) in een grote boog lopen. Dit zorgde in het begin van de SLT nogal voor problemen met de uitschuiftredes, maar dit hebben ze opgelost door het perron aan te passen in breedte. Je hebt nu wel hele gaten tussen de trede en het perron..
Hoek van Holland Haven word ook steeds door vele reizigers naar en van Engeland gebruikt. Stena Line zit er met de boot naar Harwich pal naast. Hier het bordje van het station met een paar vlaggen.
Vervolgens ben ik naar de buiten dienst zijnde sporen gelopen, sporen 4, 5 en 6. Spoor 3 word zo af en toe (volgens mij 1x per dag) gebruikt. Dit is het kopspoor voor het stationsgebouw.
Spoor 4, 5 en 6 zijn de kopsporen aan de linker zijde van het stationsgebouw. Zoals deze foto's al laten zien, is er niet veel meer van over. Er ligt spoor zo verroest als de neten, en er hangt bovenleiding.
Een overzicht op het perron leert dat er ook onkruid groeit. Nog niet zo erg, maar dit deel word dan ook niet meer gebruikt. De prullenbakken die daar nog wel staan zal je ook geen troep in vinden, en zitplaats is er niet meer op een bankje.
Een kleine terugblik richting het station geeft dit beeld:
Nu liep ik weer wat verder door, en deze lantaarnpaal is door roest en dergelijke gewoon omgevallen. Hier zie je de lading roest ook op het spoor.
Wederom een terugblik naar het zwaar verwaarloosde stuk geschiedenis van het vroegere grote, belangrijke (internationale) treinstation.
Ook vond ik nog een kastje voor Post T. Dit kastje zal echter niet meer gebruikt worden....
Nu had ik het perron al best ver uitgewandeld. Links van mij kwam ik nog een kopspoor tegen, met aan beide kanten een blokkade. Werd dat voorheen voor de loc omlopen gebruikt?
En een foto de andere kant op:
Okee, het einde van het perron. Hier zie je dat spoor 4 nog een bediend sein heeft ook (brandde rood), spoor 5 en 6 hadden dwergseinen
Van spoor 6 viel al helemaal de pet af... Volledig begroeid met van alles en nog wat:
De entree voor de boot valt nog meer op dan de sporen
Op spoor 6 staat nog een verdwaald oud Post T kastje:
Maar het perron heeft nog wel vertrekseinen
Door het boompje zie je het stootjuk niet meer:
Die ook al de benodigde begroeiing heeft:
Het stempel kastje voor ongedateerde kaartjes is weggehaald van spoor 3:
Tegenwoordig zit er een Japanse toko in het stationsgebouwtje:
Maar StenaLine zit er ook nog met een kantoortje.
En een bordje van de ANWB die de geschiedenis kort maar krachtig vertelt:
Ik hoop dat u genoten heeft
[ Bericht 1% gewijzigd door greavy op 25-05-2011 21:41:19 ]