Vandaag in Noord-Nederland:
![5758537901_b18165c18f_z.jpg]()
Ten behoeve van de tweedaagse Spoorwensdag, waarop NS en ProRail spoorgerelateerde wensen in vervulling laat gaan, werd onder andere Veendam aangedaan. Vanuit het spoorwegmuseum in Utrecht is Plan U 114 van stal gehaald om de tocht naar het hoge Noorden af te leggen. Op de terugweg passeert dit dieseltreinstel als trein 28114 het station van Kropswolde.
![5758185300_f137443491_z.jpg]()
Een kleine week voor het waarschijnlijke eind van het vervoer van containers per spoor van/naar Leeuwarden, vertrekt HTRS nog altijd vijf maal per week even voor het middaguur uit de Friese hoofdstad met trein 50063 naar de ECT terminal op de Maasvlakte West. Daarbij is het helaas niet meer vanzelfsprekend dat de trein altijd goed beladen is. Gisterenavond was de tegentrein, die onder nummer 50064 rond 21:00 's avonds hier arriveert, geheel leeg. Gelukkig was er wel voldoende aanbod van containers op de trein naar Rotterdam. De grootste klant van de containerterminal in Leeuwarden, Friesland Campina, wil graag switchen van modaliteit. Het containerschip zou een grote uitkomst zijn, maar de gemeente Leeuwarden staat niet te popelen om hieraan mee te werken. Momenteel zijn er nog geen enkele aanpassingen gedaan om ook maar één container van vrachtwagen op schip te beladen. Het is dan ook de vraag wat er gaat gebeuren met het vervoer van containers van/naar Leeuwarden. De vrachtwagenchauffeurs hebben het nu relatief makkelijk: fabriek en containerterminal liggen op een kleine 10 minuten rijden van elkaar. De veel gehoorde optie om de containers naar Meppel te rijden en aldaar op een schip te beladen, gaat veel meer tijd kosten. Het contract met HTRS loopt 1 juli 2011 af maar alles lijkt erop dat men het een maand eerder al voor gezien houdt. Op de uiterst zonnige woensdag 25 mei 2011 is de trein met de 1621 aan kop zojuist uit Leeuwarden vertrokken en passeert hier een boerenveldje ter hoogte van Goutum, alwaar uw fotograaf op een laddertje voor een plaatje zorgt. Doordat de trein relatief rustig op gang kwam, schrokken de paarden niet en bleven rustig van het zonnetje genieten.