Ik had nog wat meer plaatjes beloofd van Procesleiding. Ik maak af en toe een fotootje, als er ook daadwerkelijks iets bij te vertellen valt.
Eerder had ik al wat van de werking van ARI uitgelegd aan de hand van een foto van het planscherm.
Dit is het bedienscherm van Procesleiding. Op dit scherm kan ik onderin inzoomen op mijn gebied, zodat alle wissels, bediende seinen, etc zichtbaar worden. Rechtsbovenin kan ik alles bedienen en manipuleren door middel van menu's. Ik kan handmatig rijwegen instellen, seinen herroepen, treinnummers manipuleren, etc. Op dit moment heb ik het memoscherm ervoor, met commando's die ik vaak gebruik en dus snel wil kunnen instellen. Alles wat ik kan doen, kan ik ook op een commandoregel invoeren, daar komen die cryptische regels vandaan als "n 13 35", wat een normale rijweg van spoor 13 naar spoor 35 betekent. Linksboven zie ik normaal detailinfo over een bepaald element, dus bijvoorbeeld een wissel of een sein, met daaronder een rij systeemmeldingen die van belang kunnen zijn.
Waarom ik juist dit plaatje heb genomen, mag duidelijk zijn: er staat een groot rood vlak wat normaal niet zichtbaar is. Dat is een zogenaamde categorie-A-melding, en wijst me op een belangrijke storing of fout. Ik krijg deze bijvoorbeeld bij grote stroomstoringen of, zoals hier, een overwegstoring. In dit geval heeft de overwegstoringsmelder om 11.13u gemeld dat overweg 81.5 tussen Groningen en Groningen Losplaats in de storing is gekomen. Voor de lokaal bekenden: dat is de drukke overweg bij de Esperantostraat/Verlengde Lodewijkstraat. Een overweg komt in de storing als het systeem merkt dat er iets mis is met de installatie, of als de overweg langer dan vijf minuten dicht ligt. Voor de goede orde: dit is geen echte overwegstoring, het seinwezen was een relais aan het vervangen waardoor ik deze melding al verwachtte. Normaal ga ik bij een overwegstoring niet eerst rustig een foto zitten maken.
Zodra zo'n categorie-A-melding verschijnt, blokkeert bijna mijn hele systeem. Ik kan dan alleen nog seinen herroepen en ARI uitzetten, maar geen nieuwe rijwegen instellen of andere zaken bedienen. Ook ARI stopt dan direct met zijn werk. Pas als ik het random getal heb ingetikt (hier 85), verdwijnt de melding en krijg ik mijn systeem weer terug.
Verder is deze foto interessant vanwege de werkzaamheden die op dat moment bezig waren. Op de deelsignalering in de onderste helft zie je een deel van het station Groningen, met sporen 3B t/m 7B, de wisselstraat onder en achter het viaduct van de Hereweg en een stukje vrije baan naar Groningen Losplaats. Sporen 5A/B, 6A/B en de wissels tussen sporen 4A en 4B waren in dit geval buiten dienst gesteld vanwege werkzaamheden en dat is goed te zien aan de verhinderingen die zijn aangebracht: de witte dwarsstreepjes op bijvoorbeeld wissels 127 en 147. Dat zijn zogenaamde VHR's (VerHindering Rijweg) en zorgen ervoor dat ik met geen mogelijkheid een rijweg kan instellen naar de buitendienstgestelde sporen. Zo kan er dus nooit een trein die sporen oprijden terwijl daar mensen aan het werk zijn. Als extra borging heeft de aannemer in wissels 71A/73B en in sporen 5B en 6B zelfsignalerende kortsluitlansen geplaatst, die de spoorstaven electrisch met elkaar verbinden en zo een spoorbezetting creeëren. Het systeem denkt dan dat daar een trein staat en dat is nog een manier om te voorkomen dat een rijweg wordt ingesteld. De rare nummers die je op de spoorbezettingen ziet (*062 en *065) heeft het systeem zelf gegenereerd. Iedere spoorbezetting heeft namelijk verplicht een treinnummer, maar het systeem kon niet bedenken welke trein dat dan in dit geval zou moeten zijn.
Tenslotte zie je rechtsonder nog een ingestelde rijweg naar spoor CB. Sein 204 is grijs gekleurd, wat betekent dat dat sein geel of beter toont. Alle andere seinen zijn zwart van binnen, wat betekent dat ze rood tonen.
Binnenkort meer van de andere schermen, als er weer een mooie situatie optreedt waar een hoop bij te vertellen valt.
[ Bericht 0% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 01-10-2010 11:46:48 ]
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>