quote:
Echt? Weet je het zeker? Vooruit dan maar.
Zondag 19 juni rond 5:30 's ochtendsDe eerste etappe gaat naar Pécs (Hongarije) en om de tijd zo efficiënt mogelijk te gebruiken ga ik eerst naar Berlijn (vertrek 7:04 van Duivendrecht), verblijf daar de middag, en ga dan met de nachttrein.
Helaas had ik met één ding geen rekening gehouden: zo vroeg op zondagochtend rijdt de metro nog niet. Dus dat werd met de nachtbus naar het station. En heel vroeg opstaan.
BerlijnIn Berlijn heb ik twee dingen bekeken die ik bij het vorige bezoek had gemist: het Rote Rathaus en de Hermannplatz.
Metrostation HermannplatzPécsIn Pécs was een festival als voorproefje op de Europese Cultuurhoofstad 2010. Onder andere met een gratis optreden van
Les Touffes Kretiennes in een park tussen de middeleeuwse stadsmuren. Geweldig.
En ik Pécs heb ik een beetje gewandeld in de bergen:
De wandelroute naar de TV-torony is duidelijk aangegevenBoedapest dat kent iedereen wel dus dat laat ik maar even schieten.
Mijn originele plan was om na Hongarije naar Sarajevo, Mostar, Dubrovnik of iets dergelijks te gaan. Maar toen herinnerde ik me dat ze in Turkije zulk lekker eten hebben, dus vlak voor vertrek werd het plan gewijzigd. De reis ging niet naar Bosnië en Kroatië, maar via Bulgarije naar Istanbul. Een goede keus, vind ik achteraf.
RoemeniëRoemenië ben ik zo snel mogelijk doorheen gereisd, en als ik zo uit het raam van de trein keek was ik er niet rouwig om dat ik er niet ben gestopt...
Typisch Roemeens landschap: eindeloze olievelden zo ver het oog reiktEen klein station in Roemenië. Let wel: de scheve stoeptegels in het gras zijn daadwerkelijk het tweede perron. Het belangrijkste station van het land, Bucuresti Nord, ligt er piekfijn bij. BulgarijeWat een verschil was Bulgarije dan! Eindelijk weer dorpjes met echte stenen huizen met soms zelfs twee verdiepingen. Stations met echte perrons. En zelfs met voetgangerstunneltjes, die had ik sinds Duitsland al niet meer gezien.
Bulgarije is overigens goedkoop. Heel goedkoop. Spotgoedkoop. Uit eten bij een restaurant? Reken op zo'n ¤ 7,50 inclusief voorgerecht, drinken en fooi.
Zo veel olievelden als Roemenië heeft, zo veel zonnebloemenvelden heeft Bulgarije. De trein richting Istanboel en Thessaloniki slingert door de zonnebloemenEnkele minuten te vroeg(!) arriveren we in het pittoreske
Veliko Tarnovo, beroemd vanwege de prachtige lichtshow 's avonds bij het fort op de heuvel. Verder is er in de zomer een folklorefestival. Het duurt een maand en er zijn optredens van zowat alle landen ter wereld. Leuk.
Volgende bestemming is
Varna. Ideaal voor een strandvakantie. Er is geen eb en vloed, het schijnt altijd mooi weer te zijn en omdat het aan zee is is de temperatuur ook dragelijk. Er zijn straatartiesten, een toeristisch treintje (voordat er misverstanden ontstaan: zo'n ding op banden dat de stad door rijdt), een echte kathedraal, en talloze bars en cafe's, ook op het strand. En had ik al gezegd dat het goedkoop is? Varna was kortom een prettige stop.
Strand in Varna.Links de nachttrein naar Plovdiv, rechts de nachttrein naar Sofia.Van Varna vertrekken twee nachttreinen. De ene gaat naar Sofia en is superdruk. Een vriend van mij wilde deze trein nemen, ging een dag van te voren naar het loket maar kon niet meer mee. En toen ik bij het loket, ook een dag voor vertrek, het woord "nachttrein" noemde klonk ook meteen "vol" als pavlov-reactie.
Totdat ze merkten dat ik niet helemaal tot Sofia, maar slechts tot Plovdiv wilde. Voor dit deeltraject is er namelijk een aparte nachttrein, die helemaal niet druk is. Dus welgeteld 4 euro armer kon ik een nachtje in een driepersoons cabine in het slaaprijtuig. Had ik al gezegd dat Bulgarije goedkoop is?
Plovdiv is saai, maar dit uitzicht was adembenemend.Typisch Bulgarije: overal openbare drinkwaterfonteintenIstanbul... voldoet aan de belangrijkste verwachting: heerlijk eten. Lekker knapperig Turks brood, heerlijke kebap, sandwitches met lekkere verse vis, gevulde mosselen, en ga zo maar door.
... is een moderne stad, na Wenen denk ik wel de meest moderne en welvarende stad die ik op de hele reis ben tegengekomen. Ze hebben er lagevloerstrams, ze hebben er moderne lagevloersbussen, beide met airconditioning. Ze hebben intussen alweer met succes de tweede generatie OV-chipkaart ingevoerd. En ze hebben zelfs een rookverbod in de horeca. Hoeveel West-Europeser kan het nog?
Hier heb ik helaas weinig trein-achtigs gefotografeerd. Alleen dit:
Station Haydarpaşa. De treinen rijden hier letterlijk precies totaan de Bosphorus. Je loopt zo de trein uit en de boot op.Het is overigens een ellende om met de trein van of naar Istanboel te reizen. Midden in de nacht wordt je voor paspoortcontrole uit de trein geplukt en als je pech hebt (en dat hadden wij) dan ben je tussen 3:00 en 6:00 wakker.
Nederlanders en Belgen moeten overigens (als enige) een visum kopen. Dat kost
15 euro. Nogmaals: het visum kost
vijftien euro, te betalen in Euro's. Er waren een hoop Nederlanders (ik gelukkig niet!) die dat niet wisten en een gigantisch probleem hadden, zo om 3:00 's nachts.
Trein 490Trein 490 rijdt officieel van Istanboel naar Belgrado, direct en zonder overstap.
Officieel.
In de praktijk moet je in Sofia overstappen, en vanwege de ellende bij de Turkse grens loop je die overstap mis en strand je in Sofia. Alhoewel, voor ¤ 27,- kun je nog met de bus naar Belgrado.
Binnenin station SofiaBelgradoBelgrado is best leuk. Er is aardig wat te zien, genoeg om je één ā twee dagen te vermaken.
Kalemegdan-vesting, gelegen op de plek waar Donau en Sava samenvloeien.Belgrado ligt niet echt aan zee, maar doet net alsof. Er zijn oeverpromenade's met terrassen erlangs. Er is een soort van jachthaven en ze hebben ook ergens een strand aangelegd.
Maar het belangrijkste is natuurlijk het uitgaansleven.
De SavaLangs de rivieroevers liggen boten. Aan boord van elke boot bevindt zich een discotheek. Gratis toegang, geen minimumomzet, super sfeer. Kortom, het perfecte einde voor een geslaagde InterRail.
En toen ging het razendsnel naar huis. Waarbij ik moet opmerken dat het toch echt behoorlijk ellendig was om de hele dag in een ICE te moeten zitten. Je zou toch denken dat ze in zo'n moderne en dure trein een paar fatsoenlijke stoelen zouden neerzetten... Echte lekkere Duitse Currywurst in de BordBistro was dan wel weer een pluspunt.
Totale afstand: zo'n 7250 km, waarvan 6850 met de trein en 400 met de bus.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-08-2009 19:19:52 ]