abonnement Unibet Coolblue
pi_85547633

Welkom in alweer deel 248 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.
======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_85547886
tjoek tjoek
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 18:08:54 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_85548037
Tuuu duuuuuuu dieeedeelieeeeduuuuuuuuu ttuuuuuuuuuuuu

(Ofwel: hoi)
pi_85548830
@Socios' reisverslag...

Wat blijf ik die ICE 3's toch mooie treinen vinden... O+
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_85549194
Dan zat ik in dezelfde ICE als Socios, alleen deed ik Frankfurt (Main) Hbf - Eindhoven :D
Overigens kwam er in Venlo NS-personeel de trein in, vandaar de stop. Wel mooi: ik was m'n OV voor NL vergeten, maar de NS'ers controleerden alleen iedereen die in Koln of Monchengladbach was ingestapt, want in Frankfurt was er al controle van DB'ers geweest. Ik dus zeggen: ja, ik ben in Frankfurt erin gegaan en toen was het goed :D

Maar goed, nu wat foto's van mijn interrailreisje. Begin was 30 juli. M'n pa bracht mij en m'n reisgenoot (we waren met z'n 2'en) met de auto van Rotterdam naar Amersfoort.


Die intercity namen wij naar Berlin Hbf. 6 uurtjes reizen. Jullie zijn ongetwijfeld allemaal al eens op Berlin Hbf geweest. Ik niet. Erg indrukwekkend station moet ik zeggen!


Die middag zijn we Berlijn in geweest, Reichstag op gegaan. Verder hadden we Berlijn al gezien met school een paar jaar geleden, dus een filmpje gepakt op het Potsdammer Platz en daar ook wat gegeten. Daarna gezellig de kroeg in gegaan om te wachten op de Intercity naar Warszawa Centralna van 06.15.


De stationshal van Warszawa Centralna
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het station van buiten

Warschau is een erg mooie stad! Je zou het misschien niet zeggen, maar het is toch echt zo. Ze hebben een oud centrum (erg mooi!) en een nieuw centrum (moderne hoogbouw met wat flats ertussen). Warszawa Centralna is in het nieuwe centrum. Vlak daarbij stond een toren waar je over de stad kon uitkijken.


Warszawa Centralna vanaf de top van de toren (met het blauwe dak)

Verder nog een beetje door het oude centrum geslenterd. Vervolgens weer de kroeg in gedoken, de volgende ochtend rond 5.00 wachtte de trein naar Krakow Glowny.


Een Poolse intercity op Warszawa


Krakow Glowny


Het interieur van de stoptrein naar Oswiecim


Een weggerangeerde stoptrein op Oswiecim, exact dezelfde als die wij hadden

Toen hebben we een hele middag doorgebracht het concentratiekamp Auschwitz en het vernietigingskamp Birkendau een stukje verderop. Erg indrukwekkend om te zien. Ik heb het niet zo snel, maar ik was echt geraakt en heb de hele dag met een brok in m'n keel rondgelopen.
Na het bezoeken van de kampen terug naar het station, waar de slaaptrein zouden nemen naar Praag. Ons eerste bed!



Het stationsgebouw van Praag

We kwamen hier op tijd aan, dat wil zeggen om kwart over 6 's ochtends. Na de nodige formaliteiten op het station (plaatsje reserveren voor de volgende trein naar Wenen, naar een SCHOON toilet gaan, douchen, ontbijt kopen) verlieten we rond half 8 het station en gingen we Praag in. Wederom een erg mooie stad! Veel foto's geschoten van de diverse toeristische attracties en lekker op een terrasje gezeten. Toen weer terug naar het station, om 00.37 vertrok de trein naar Wenen namelijk! Helaas geen slaaptrein, maar een ICK-achtige lay-out. Coupe's met 6 stoelen dus. Helaas zaten we er ook met z'n 6'en in, dus slapen was niet comfortabel.

We kwamen aan op Wien Westbahnhof. Meteen verder gereisd naar Sudbahnhof, daar zou die avond onze trein naar Bratislava Petrzalka gaan vertrekken. Die hoefde niet gereserveerd te worden, dus dat was makkelijk. Toen meteen de stad ingegaan. We zijn naar Schonbrunn geweest (het huis van de keizerlijke familie van Oostenrijk-Hongarije). Vervolgens de toeristentram genomen die een rondje om het centrum rijdt en daarna heerlijk gegeten in het Prater.

Toen weer terug naar Sudbahnhof:

Wien Sudbahnhof, dat wordt omgebouwd tot Hauptbahnhof


De trein die ons naar Bratislava Petrzalka zou brengen, met daarnaast mijn reisgenoot

De rit naar Petrzalka duurde slechts een klein uurtje. Daar aangekomen geen foto's gemaakt, we hadden namelijk een hostel gereserveerd waar we voor een bepaalde tijd in moesten zijn, dus het was haasten. De volgende dag het slot van Bratislava bezocht, wat een schitterend uitzicht gaf over de stad. Verder drank ingeslagen en uit eten geweest. Toen was het tijd om de trein naar Budapest te nemen. Hier ging het fout: wij waren weer naar Petrzalka gegaan, om er 20 minuten voor vertrektijd achter te komen dat onze trein vanaf Hlavana Stanica zou gaan... Gelukkig deed de bus er een kwartier over en kwamen we flink rennend precies op tijd op het juiste station/perron aan.

Toen was het op naar Budapest Keleti! Dat was een ritje van 2.5 uurtjes met een trein van DB. Daarin konden we dus even bijkomen van het rennen naar de trein. Toen dus aangekomen in Budapest Keleti Palyaudvar (waarbij Palyaudvar Hongaars is voor station), zoals het station voluit heet.

Budapest Keleti

Daar meteen weer naar ons hostel gegaan, geslapen en de volgende dag de stad in gegaan. Budapest was - wederom - erg mooi! Wel waanden we ons in een Nederlandse enclave: bijna overal waar we kwamen werd er Nederlands gesproken. Ook in ons hostel zaten er alleen maar Nederlandse vrouwen. Die wisten ons te vertellen dat Sziget populair zou gaan worden, maar dat hadden we zelf ook al bedacht.

's Avonds weer terug naar Keleti Pu. Hier namen we de trein naar Zagreb Glavni Kolodvor. Weer een trein met ICK-layout. Dat kwam sowieso erg vaak voor in Oost-Europa, eigenlijk alleen maar. Dit keer hadden we de hele coupe voor ons zelf. Schoenen uit, armleuning opklappen en lekker liggen dus!

Onze prive-coupe

Na een reisje van 6 uur kwamen we aan in Zagreb. Mooi stationsgebouw:


Door een speling van het lot werd dit stationsgebouw ook de plek waar we de nacht moesten doorbrengen. Het hostel dat we wilden ging om 22.00 dicht en wij kwamen om 23.30 aan en de 24/7 hostels waren vol. Helaas waren er ook weinig kroegen en/of clubs te vinden, dus we gingen maar weer de stationshal in. Daar hebben we de nacht doorgebracht met 4 Ierse meiden die hetzelfde probleem hadden, dus dat was erg gezellig. We hebben nu een uitnodiging op zak om volgend jaar naar Cork te komen, dus da's prima nietwaar?

De volgende dag Zagreb in gegaan. Helaas was het weer niet al te best, dus hebben we veel tijd doorgebracht onder luifels van terrasjes. Op zich is het een leuke stad, maar bij ons viel het wat tegen door het weer. Bovendien moesten we rond 18.00 de trein naar Ljubljana nemen, dus we waren vroeg weer terug.

De route van Zagreb naar Ljubljana is erg mooi! Als je de grens over bent, ga je helemaal door het dal heen. Schitterende beelden en mooie foto's te maken. Deze foto's moet ik jullie helaas nog even schuldig blijven, mijn batterij was toen leeg dus m'n reisgenoot heeft die foto's gemaakt en die moeten we nog even uitwisselen.
Hier weer geslapen en de volgende dag zijn we naar Maribor gegaan. De stoptrein vanuit Ljubljana genomen. Die deed er 3 uur over om in Maribor te komen.


Onze stoptrein Ljubljana-Maribor


Een tentoongestelde stoomloc op Maribor


Het stationsgebouw van Maribor

Toen een middagje rondgelopen in Maribor. Leuk stadje, niet zo heel groot. Na een paar uurtjes hadden we het wel weer gezien en gingen we terug naar Ljubljana. Daar zouden we een slaaptrein naar Belgrado nemen.


Overzicht van het station van Ljubljana met op de achtergrond onze IC Maribor-Ljubljana


Gerangeerde locs op Ljubljana


De voetgangerstunnel van Ljubljana, met kroeg :9


De MacDonalds-trein. Staat zelfs apart in het spoorboekje :D


Een stoptrein naar Ljubljana. Dat bordje zit er gewoon los in, had het zo mee kunnen nemen als ik had gewild :')


Een Sloveense loc

Toen was het op naar de volgende locatie: Belgrado! Dat betekende weer een trein met een bed, iets wat ons niet verkeerd uitkwam na 2 nachten op het station. Ook in Ljubljana waren de hostels namelijk vol...
Gelukkig hadden we in deze trein een rit van ruim 8 uur voor de boeg, dus dat zou een prima nacht worden. Het enige vervelende was dat we rond 2 uur 's nachts Kroatië in moesten en daar dus een paspoortcontrole hadden, net als enkele uren later toen we Kroatië weer uit gingen en Servië in. Volgens mij heb ik dit alles half slapend doorstaan, ik weet er weinig meer van en ik had toch echt geen druppel alcohol op!

In Belgrado meteen weer de volgende trein geregeld en wel de trein naar Bucuresti Nord. Deze zou om 15.50 vanaf Belgrado vertrekken om de volgende ochtend om 5.37 aan te komen in Boekarest. Een leuk reisje dus, hoewel je in Boekarest in een andere tijdszone komt (uur later).

Eerst Servisch geld halen. We wilden voor 60 euro halen, maar de pinautomaten namen geen Maestro-pasjes aan. We hadden nog 20 euro cash, toen hebben we dat maar omgeruild, vrezend dat dat lang niet genoeg zou zijn. Uiteindelijk hadden de grootste moeite om dit alles op te maken :D
In de kroeg op het station betaalde je omgerekend 50 cent voor een halve liter bier, we hebben uitgebreid gelunched voor omgerekend 70 cent per persoon.... Kortom, heerlijk!

Toen weer terug naar het station. Ook hier een mooi gebouw erbij:



Belgrado is een kopstation, de sporen


Onze trein naar Bucuresti Nord

De trein naar Boekarest was wederom in ICK-layout, alleen nu met banken van 4 in plaats van 3 personen. Ook hier waren we weer de enige die erin zaten. Ondanks dat het geen bed was dus wel een prima nacht gehad!
Het spoor was echter vrij onderontwikkeld: het was niet eens geëlektrificeerd! Ondanks alles prima uitgeslapen aangekomen in Boekarest. Daar een dagkaart voor de metro genomen (kosten 5 lei, oftewel 1.25 euro :') ) en de stad in gegaan. Ook over Boekarest weinig klachten: een hele mooie stad!

Het station zelf was ook vrij modern. Alleen jammer van de toiletten: bij de ingang 0.5 lei betalen en in ruil daarvoor kreeg je 3 velletjes mee. En daar heb je weinig aan als je al 3 dagen geen fatsoenlijk toilet hebt gezien!! :D
Maar goed, verder geen klachten over Boekarest, een overzicht:


Vanuit hier ging het naar Sofia, Bulgarije. Daar eerst de slaaptrein naar Istanbul geregeld. Er werd ons verteld dat we geluk hadden, we hadden de laatste 2 bedden! Prima dus!
Toen Sofia zelf in. Hier vonden we echter weinig aan en we waren het na 2 uurtjes alweer zat. Toen terug naar het station gegaan, waar we nog 6 uur hadden te doden. Kortom, een kaartje gelegd, gesocialized met andere backpackers/interrailers, je kent het wel!
Foto's van het station:


De ingang


Een tentoongestelde trein


De stationshal


Decoratie aan de muren

Toen ging het in de slaaptrein, waar wij de laatste 2 bedden zouden hebben, naar Istanbul Sirkeci. Leuk detail: in het 3e bed van de cabine (er zijn 3 bedden per cabine) lag een Brit en die vertelde dat er tegen hem precies hetzelfde werd gezegd :D
We dachten een lekkere nacht te krijgen. De trein zou namelijk om 21.00 vertrekken en om 7.50 aankomen. Helaas werd dat anders. Rond 2 uur 's nachts gingen we Turkije in. En iemand die in Turkije al eens in is geweest weer: visum kopen! Kortom, trein uit, in de rij om een visum te kopen, in de volgende rij om een stempel erop te laten zetten en weer terug de trein in. Al met al duurde dat 2.5 uur :')
Om het allemaal nog eens leuker te maken werd het eindpunt van de trein een station zo'n 100km voor Istanbul. Dit alles vanwege het feit dat het spoor verzakt was door een aardverschuiving een paar maanden geleden. Laatste stukje ging per bus naar Sirkeci.


Het stationsgebouw van Istanbul Sirkeci


De stationshal


Een loc met rechts daarvan een vertrekkende trein, die niet voorbij het verzakte spoor hoefde

Toen maar weer de hele dag de stad in. Istanbul dus. Erg mooie stad, maar ook erg duur. De toeslag voor de slaaptrein naar Thessaloniki kostte ons bijvoorbeeld 120 lira's, de entree voor het Topkapi-paleis was 40 lira's en ga zo maar door. Toch heb ik erg genoten in Istanbul. Prachtige stad en heerlijk eten bovendien.
Voor we het wisten was het weer avond en tijd voor de volgende trein, naar Griekenland dus! In Thessaloniki hadden we weinig tijd, we gingen meteen door naar Athena Larissa. Na een reis van 24 uur (18 uur naar Thessaloniki, vervelende grenscontroles :(... en 5 uur naar Athene ) kwamen we aan in Athene


Het station Athene Larissa

Hierna meteen weer het hostel opgezocht waar we dit keer 4 nachten zouden blijven. Eerste nacht gelijk flink geslapen (14 uur lang :@ ). Dag daarna de Akropolis beklommen in 42 graden. Best warm, maar zeker de moeite waard! Prachtig uitzicht over de hele stad en de Akropolis zelf is ook mooi.
Na daar de middag te hebben doorgebracht zijn we even naar Piraeus gegaan en aan het strand gegeten. Vanaf daar weer terug naar het hostel, even een drankje gedaan in de bar en gaan slapen.
Volgende dag de ferry gepakt naar Kreta. Daar deden we 6 uur over. We kwamen rond 18.00 aan in Heraklion. Daar de bus genomen naar Chersonissos en een nachtje feest gehad. Volgende ochtend weer terug naar Heraklion, ferry van 14.00 en om 22.00 terug in het hostel. Daar nog een meer dan gezellige nacht gehad in de bar.

De dag daarna was Athene ook weer voorbij. Trein naar Kiato genomen, waar we moesten overstappen op de bus naar Patras. Normaal is dat ook trein, maar er ligt smalspoor. Dat zijn ze nu aan het ombouwen, dus het was nu tijdelijk een busroute. In Patras de ferry genomen naar Venetië. Die deed er 35 uur over, dus weer heerlijk kunnen slapen.

Aangekomen in Venetië zijn we eerst naar het station St Lucia gegaan. Daar de trein naar Bern geregeld, waar we de laatste 2 nachten van onze vakantie zouden doorbrengen. Toen de stad in. Ik vond het op zich een aardige stad, maar had me er meer van voorgesteld.


Station Venezia St. Lucia


Wagons van de Orient Express

Vanaf Venetië naar Milaan gereisd en aldaar overgestapt op de EuroCity naar Bern. Daar 2 nachten geslapen en een dag doorgebracht in het Thermalbad van Brig. Best een aanrader na zo'n vermoeiende reis!


Overzicht van het station van Bern

Na die 2 nachten hebben we in Bern de trein naar huis weer gepakt. Eerst met de ICE naar Frankfurt (Main) Hbf, alwaar we overstapten op de ICE naar Eindhoven. Daar de IC naar Rotterdam genomen, alwaar we met de auto werden opgehaald door de ouders van m'n reisgenoot.

Al met al een vermoeiende, maar erg leuke reis geweest!!

PS: eerst nog even foto's uitwisselen met die vriend van me, dan plaats ik nog wat meer treinfoto's en last but not least: de bordjes!!
pi_85549202
Je wilt niet weten hoe lang ik hierover gedaan heb trouwens :')
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 21 augustus 2010 @ 19:17:32 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_85549578
Je hebt zo te lezen heel wat meegemaakt :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_85550049
Wow, wat een reis! :o

En zo weinig slaap en het dan ook nog leuk vinden, respect! ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2010 19:36:37 ]
pi_85550689
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:17 schreef Peterselieman het volgende:
Je hebt zo te lezen heel wat meegemaakt :)
Zeker weten, maar het was het allemaal waard :Y

quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:36 schreef Igen het volgende:
Wow, wat een reis! :o

En zo weinig slaap en het dan ook nog leuk vinden, respect! ^O^
Ik ben iemand die overal kan slapen, dus met weinig slaap viel het wel mee :D


We hebben het overigens uitgerekend, in totaal 11000 km gereisd :D
pi_85550841
Zat gisteren in een "extra trein" richting Amsterdam. Waarom vertrekken die dingen altijd 5 mins. te laat? En dan ook nog tot aan Maarssen met een kruipgangetje, dan over de wissels over het snelle spoor weer 140.
pi_85551326
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:01 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ik ben iemand die overal kan slapen, dus met weinig slaap viel het wel mee :D
Ah okee.

Ik kan juist totaal niet slapen als ik me ergens aan erger (zoals bijvoorbeeld in een station moeten overnachten) dus voor mij zou iets een totale ramp zijn. Maar goed, des te beter voor jou. :)

quote:
We hebben het overigens uitgerekend, in totaal 11000 km gereisd :D
Verdomme, net iets van 50 kilometer meer dan ik deze zomer heb gedaan. :( :+

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2010 20:25:57 ]
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:43:26 #12
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_85551827
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:24 schreef Igen het volgende:

[..]

Ah okee.

Ik kan juist totaal niet slapen als ik me ergens aan erger (zoals bijvoorbeeld in een station moeten overnachten) dus voor mij zou iets een totale ramp zijn. Maar goed, des te beter voor jou. :)
[..]
Bij mij is het in zo'n geval matje uitrollen en slapen maar :Y
Overigens is niet slapen een veel betere optie als er 4 Ierse meiden op het station zitten die om 5.00 de trein willen hebben en je om 0.30 aankomt :+

quote:
Verdomme, net iets van 50 kilometer meer dan ik deze zomer heb gedaan. :( :+
We hebben de ferry Patras - Venetie ook meegenomen in de berekening :@
Maar het was ook iets meer dan 11.000 :P
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:46:14 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_85551894
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:07 schreef TeringHenkie het volgende:
Zat gisteren in een "extra trein" richting Amsterdam. Waarom vertrekken die dingen altijd 5 mins. te laat? En dan ook nog tot aan Maarssen met een kruipgangetje, dan over de wissels over het snelle spoor weer 140.
Mja, bij extra treinen mag je niet klagen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  FOK!fotograaf zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:46:45 #14
145146 Andyy
pi_85551910
@Irritatie100
Probeer de camera eens recht te houden :+
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:57:00 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_85552167
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:02 schreef Irritatie100 het volgende:
Je wilt niet weten hoe lang ik hierover gedaan heb trouwens :')
't Was in elk geval tof om te lezen!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:58:42 #16
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_85552206
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:46 schreef Andyy het volgende:
@Irritatie100
Probeer de camera eens recht te houden :+
Mja, bij zo'n groot reisverslag vind ik het verhaal bij de foto belangrijker dan de foto zelf, dus een fotografisch niet 100% exemplaar maakt in dat geval weinig uit.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_85552304
Leuk reisverslag! :D

Zat je ook in de ICE van 17.42u uit Köln Hbf, ja? :P

Dan heb ik dat van dat personeel te Venlo gemist. Stapte die gewoon midden in de tuin in? We stonden niet langs een perron ofzo. :+
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:31:26 #18
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_85555019
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:46 schreef Andyy het volgende:
@Irritatie100
Probeer de camera eens recht te houden :+
Sorry :+

quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:57 schreef Duvel het volgende:

[..]

't Was in elk geval tof om te lezen!
Dank u!

quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:58 schreef dennistd het volgende:

[..]

Mja, bij zo'n groot reisverslag vind ik het verhaal bij de foto belangrijker dan de foto zelf, dus een fotografisch niet 100% exemplaar maakt in dat geval weinig uit.
Tja, ik fotografeer ook nooit, dus ja :+

quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 21:02 schreef Socios het volgende:
Leuk reisverslag! :D

Zat je ook in de ICE van 17.42u uit Köln Hbf, ja? :P

Dan heb ik dat van dat personeel te Venlo gemist. Stapte die gewoon midden in de tuin in? We stonden niet langs een perron ofzo. :+
Ja, die ICE zat ik ook ja :D Voor mij was het 16.29 vanaf Frankfurt am Main Hbf, maar het was dezelfde :P
Personeel stapte inderdaad gewoon in de tuin in ja, in mijn wagon ook. We waren nog niet eens aan het raden of er kwam al controle in onze wagon.
pi_85555743
Ben niet zo vaak in dit topic maar ik heb je reisverslag gelezen Irritatie100, erg leuk!
Vooral ook omdat ik heel vaak in die regio ben geweest vind ik het wel grappig dat er toch veel treinen rijden daar, ik dacht dat dat echt tegenviel.
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 23:01:35 #20
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_85555919
Mja, het lijkt heel wat, maar een aantal van die treinen rijden eens per dag of eens in de 6 uur ofzo :D
pi_85556062
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 23:01 schreef Irritatie100 het volgende:
Mja, het lijkt heel wat, maar een aantal van die treinen rijden eens per dag of eens in de 6 uur ofzo :D
Ja zoiets dacht ik al :D

In de rest van de Balkan zijn ze iig al een stuk verder met treinverkeer dan in Macedonië, daar is het best wel een ramp.
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 23:10:17 #22
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_85556185
Het is wel zo dat veel trajecten enkel spoor zijn, niet geëlektrificeerd en sommige stations zijn alleen een rijtje stoeptegels. En de treinen zelf zijn ook vrij oud. Gordijntjes die de hele tijd uit de rails vallen, geen airco, wegzakkende banken...
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 23:12:53 #23
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_85556249
Wat me trouwens opviel: in die 3 weken hebben we in totaal 29 treinen genomen en in serieus elke trein hebben we controle gehad :D
Op de reisjes die ik in Nederland gemaakt heb, ben ik misschien op 10% van de treinen gecontroleerd :')
pi_85557101
In ieder geval in de nachttreinen in Oost-Europa heb je dan ook nog echt een of twee conducteurs per wagon die bij het begin van de rit de kaartjes innemen, van ieder gezicht(!) de bestemming onthouden en je op tijd wakker maken voor het uitstappen. :)
pi_85557126
Leuk verslag Irritatie100 !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')