Verslag SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland![]()
![]()
Tijdens het wachten op station Zwijndrecht een paar foto's in het donker, met sneeuw op het spoor.
![]()
Vertrek met Stoptrein om 6.40 uit Zwijndrecht. Een enkeltje plan V 891.
Aankomst was 7.00.
![]()
![]()
Rotterdam Centraal in de sneeuw wanneer het donker was. Meer foto's in het album (zie onderaan 'Meer links')
![]()
Een SGMm naar Hoek van Holland. Trein 2973
![]()
Een VIRM naar Venlo, trein 9544
![]()
Loc 65 018 van SSN komt voorrijden met 6 rijtuigen, 2x 1e klasse rijtuigen, een personeel rijtuig, Mitropa restauratierijtuig, 2x 1e klasse rijtuig. Ook zat er een 2200 dieselloc bij, die de trein naar Rotterdam trok, en later nog een deel tractie heeft geleverd tot Emmerich.
![]()
![]()
Het perron van Ede-Wageningen in de sneeuw. Hier waren we water tanken. Er waren een aantal fotografen / treinspotters aanwezig. Glas was bevroren, heb ijs proberen te verwijderen.
![]()
Zijsporen bij Ede-Wageningen in de sneeuw.
![]()
In Emmerich een stoomloc met veel stoom
Hier bleek er een vervangende loc te komen voor de stoomloc P8 van DGEG, omdat hij een bevroren ketel heeft. De diesel loc kwam veel te laat aan in Emmerich.
Tevens was de watertank bevroren, dus werd er strooizout ingegooid.
![]()
Let op! Je kan van het perron vallen als er een trein langs komt!
![]()
Naambordje van Emmerich
![]()
De stoomloc van SSN mocht nog geen water nemen, omdat er een goederentrein voorlangs moest.
![]()
Een uitgerangeerde trein van DB
![]()
Het perron van Emmerich
![]()
De loc moest van sporen wisselen.
![]()
De stoomloc kon er weer voor
Het was nog even wachten op de diesel loc, die er nog steeds niet was.
Eindelijk de diesel loc gearriveerd, en werd aangekoppeld. Iedereen werd verzocht de trein in te gaan.
Na nog 10 minuten wachten reden we weg, er moest eerst een andere trein voor ons langs.
Totale vertraging was hier ongeveer 40 minuten vertraging, dankzij de DGEG.
![]()
De diesel loc in Münster, die er voor kwam te zitten, met daarachter de stoomloc van de SSN.
De stoomloc was nodig, omdat er anders geen stoom verwarming kon worden verzorgd.
Aangekomen in Münster met een vertraging van 1uur en 15 minuten, waardoor de aankomsttijd half 4 was, in plaats van kwart over 2.
Totaal op de terugweg dus 1 uur en 15 minuten vertraging gekregen, omdat we onderweg meerdere keren moesten wachten op andere treinen van de DB.
![]()
De stoomloc van de SSN nog achter de diesel loc.
![]()
Dat is duidelijk. Daar is het station.
![]()
Bij donker de entree van het station. Het was er wel enorm druk!
![]()
![]()
![]()
Een aantal treinen in Münster.
![]()
De CTA op Münster.
De geplande vertrektijd stond op 18.27, maar dit werd niet gehaald, dankzij de DB.
De loc mocht op zijn vroegst 18.45 vertrekken van de standplaats, wat uiteindelijk 18.50 werd.
Hij moest toen nog een aantal minuten wachten, om andere treinen voor te laten gaan.
Nadat hij door mocht, heeft hij de rijtuigen opgehaald, en heeft uiteindelijk WEER moeten wachten, omdat een IC voor moest gaan.
Om 19.40 kwam de trein eindelijk binnen op spoor 9, waarna iedereen snel instapte, en we vertrokken naar Emmerich om 19.50.
Vertraging dus 1u 20minuten.
In Bottrop Süd is er een half uur langer gewacht, omdat er 2 goederentreinen voor ons langs moesten.
Na een uur gestaan te hebben bij Bottrop Süd zijn we eindelijk vertrokken naar Emmerich, waar we romd 23.10 / 23.15 aankwamen.
Hier werden de diesel en stoomloc ontkoppelt, en de E-loc aangekoppeld, waarna de stoomloc met de 2200 terug zou rijden naar Rotterdam.
De 2200 bemanningen hebben de E-loc van de Kijfhoek gehaald.
Er werd echter een aantal extra stops gepland, waaronder Arnhem, Utrecht (gepland), Woerden, Gouda, Nieuwekerk aan de Ijssel en Rotterdam Alexander.
We kwamen uiteindelijk om 1.30 aan, op zondagochtend in Rotterdam Centraal.
Indien de stoomloc ons tractie had moeten leveren tot Rotterdam, had het nog veel langer geduurd.
De meesten zijn tevens toen met een taxi verder gegaan, omdat er amper nog een trein reed, enkel de nachttrein.
Meer links:
Foto album met alle foto's.Meer foto's heb ik niet gemaakt, dan er hier staan.