abonnement Unibet Coolblue
  maandag 15 maart 2010 @ 21:08:49 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_79185714

Welkom in alweer deel 218 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Normale dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Speciale actie-dagkaarten, zoals die van Kruidvat of Blokker, zijn alleen geldig in NS en NS Hispeed treinen. Zulke kaarten zijn dus niet geldig in treinen van Arriva, Veolia, Syntus of Connexxion. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89

>> Materieel Informatie
Er is veel materieel in de omloop. Hiervoor zijn enkele bestanden gemaakt, met informatie.
Hierin is onder andere te vinden welk materieel nog in de omloop is, maar ook informatie over het terzijde gesteld materieel.
Plan T - (Laatste update: 24-1-09 (Excel) )

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!


Oude OP:


Hier alweer deel ### in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster en Heerlen - Aachen
PEG: Enschede - Dortmund
Keolis: Venlo - Hamm
Syntus: Hengelo - Bentheim (vanaf december 2010)

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Beneluxtrein
Rotterdam - Antwerpen (HSL): Thalys


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren maar ook naar Groningen. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (via de HSL, wisselende frequentie).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers van/naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een loc van de NMBS, met daarachter prio-rijtuigen (gepimpt ICRm-materieel) in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van twee euro gekocht worden.

De HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt doordweeks ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Daarnaast rijdt ook de Thalys over de HSL.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje. De Thalys is niet toegankelijk met een normaal binnenlands kaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Ook worden soms treinseries gebruikt, deze vind je hier. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon) vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  Redactie Sport maandag 15 maart 2010 @ 21:11:48 #2
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_79185870




Oftewel: Tee Vee Pee
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_79185871
Dan maak ik de fipo.

Edit: ohhh noesss.
  maandag 15 maart 2010 @ 21:12:49 #4
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_79185918
Was het idee achter die nieuwe OP niet dat het minder ruimte zou innemen?

en @TT, iemand zag een V250 langs komen zeker?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 15 maart 2010 @ 21:12:54 #5
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_79185922
Ah, hier was de gezelligheid gebleven.

Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_79186254

NSR's Olympique 4241 vertrekt samen met de 4444, 4085 en 4073 van onder de fraaie stationsoverkapping van station Zwolle als IC 530 naar Rotterdam en Den Haag Centraal. Maandag 15 maart 2010
  maandag 15 maart 2010 @ 21:19:31 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_79186282
quote:
Op maandag 15 maart 2010 21:12 schreef De_Hertog het volgende:
Was het idee achter die nieuwe OP niet dat het minder ruimte zou innemen?

en @TT, iemand zag een V250 langs komen zeker?
Nee, de OV-chipkaart-VIRM. Die's nog erger dan de V250.
pi_79186295
quote:
Op maandag 15 maart 2010 21:12 schreef De_Hertog het volgende:
en @TT, iemand zag een V250 langs komen zeker?
Nee, die bestickerde V-IRM obv.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 15 maart 2010 @ 21:29:55 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79186817
quote:
Op maandag 15 maart 2010 21:12 schreef De_Hertog het volgende:
Was het idee achter die nieuwe OP niet dat het minder ruimte zou innemen?
Er hoeft dan ook maar de helft geplakt te worden
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 15 maart 2010 @ 21:39:57 #10
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_79187374
Dag spottertjes !



Hier is het droog
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 15 maart 2010 @ 21:45:36 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_79187711
Voor degenen die de foto's nog zoeken:
quote:
Op maandag 15 maart 2010 20:30 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Hier zijn de High-res foto's uit het originele persbericht. Een beetje jammer dat spoornieuws.nl zegt dat treinennieuws.nl het copyright op de foto's hebben, terwijl er dit in het persbericht staat:
[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dus bij deze credits aan ene Wim Salis
pi_79187848
quote:
Op maandag 15 maart 2010 21:39 schreef bork het volgende:
Dag spottertjes !

[ afbeelding ]

Hier is het droog
Dan ga ik nog liever spotten op vleuten dan daarbij gaan staan
pi_79188620
quote:
Op maandag 15 maart 2010 20:49 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Voor de geinteresseerden (PSM dus ):

Het plaatje van de grenzen tussen de verschillende treindienstleiders binnen Post Groningen staat hier.

De precieze grenzen zijn:

<knip>
Ah, duidelijk!

Ik vroeg me namelijk al een poosje af of een trein die, zeg, van Veendam naar Zwolle gaat nou wel of niet via het gebied van de treindienstleider Groningen gaat, en zo ja, of dat dan ook voor een grotere afstand is dan alleen één boogje.
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 15 maart 2010 @ 22:00:35 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_79188689
quote:
Op maandag 15 maart 2010 21:11 schreef dennistd het volgende:
Oftewel: Tee Vee Pee
Hijsfijn
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator maandag 15 maart 2010 @ 22:02:08 #15
155227 crew  Guppy
dus
pi_79188788
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 15 maart 2010 @ 22:05:14 #16
141414 NordicBlue
Iets met Noord en Blauw Zeker?
pi_79188978
tvp
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 15 maart 2010 @ 22:05:45 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_79189010
quote:
Op maandag 15 maart 2010 21:39 schreef bork het volgende:
Dag spottertjes !

[ afbeelding ]

Hier is het droog
De Heek Dutsj Reel

wat moest je daar?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport maandag 15 maart 2010 @ 22:10:12 #18
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_79189270
quote:
Op maandag 15 maart 2010 22:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

De Heek Dutsj Reel

wat moest je daar?
Gokje: hij zat in Plan U 114 voor de koninklijke wachtkamer rit
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 15 maart 2010 @ 22:16:43 #19
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_79189637
quote:
Op maandag 15 maart 2010 22:10 schreef dennistd het volgende:

[..]

Gokje: hij zat in Plan U 114 voor de koninklijke wachtkamer rit
Bijna goed, ik zat alleen in de 386.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 15 maart 2010 @ 22:25:57 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_79190108
Oh die 114 heb ik wel zien rijden eigenlijk Vorige week zaterdag bij Naarden-Bussum
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 15 maart 2010 @ 22:27:40 #21
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79190194
Oude + nieuwe op

Mooie plaatjes tevens, iedereen.

Sprak ik vandaag een HC van de NS tussen Utrecht en Rotterdam. Hij kon me vertellen dat de IC Rotterdam - Utrecht - Zwolle - Leeuwarden en Den Haag - Utrecht - Zwolle - Groningen waarschijnlijk vaker apart gaan rijden, minder gekoppeld, ook in het weekend.
Dit vanwege de sterk toenemende drukte in deze IC's, vooral 's ochtends uit het Noorden en 's avonds uit de Randstad. Hierdoor gaan de treinen met meer stellen rijden, en een combi word dan te lang.
Als dat er door komt, krijg je nóg een extra bezet spoor in Utrecht voor een minuut of 5 a 8.. En 2 treinen die vlak achterelkaar rijden, tenzij de tijden op de schop gaan.

Dit heeft hij weer van hogere functionarissen bij de NS gehoord.

[ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 15-03-2010 22:38:55 ]
  Redactie Frontpage / Sport maandag 15 maart 2010 @ 22:40:58 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79190852
in de spits gaat het al probleemloos in Utrecht, dus ik weet niet waar de druk dan vandaan komt ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 15 maart 2010 @ 23:10:49 #23
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79192206
Ja, dat vond ik ook al. De HC had het er over dat de trein uit Groningen / Den Haag met 2x viertje + 1x drietje zal gaan rijden, en de trein uit Rotterdam / Leeuwarden met een 2x viertje
Dit gekoppeld levert 19 stellen op, en dat is iets te lang. Vinden ze. Of de perrons zijn gewoon te kort.

Deze vorming zal vooral in de spits voorkomen.
En tsja, in het weekend. De Noorderlingen trekken er dan steeds massaal op uit, buiten de provincie, en dan wel met de trein.

Er zal, volgens hem ook een groot deel gewoon koppelen, maar wanneer het 'extra' versterkt rijd, niet.

Tot hoeverre het gerealiseerd kan én zal worden, was bij hem onduidelijk, maar de plannen zijn er, en ze zijn bezig met 'onderzoek'
  Redactie Frontpage / Sport maandag 15 maart 2010 @ 23:14:26 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79192352
Niet alleen de perrons zijn te kort voor 19 bakken, maar het is zo dat zo'n trein te veel vermogen neemt. Zeker omdat er meer enorm lange treinen zijn en dan kunnen 2 ICM-treinen die meer dan 15 bakken hebben er voor zorgen dat een onderstation er op bijvoorbeeld de Veluwe uit kan vliegen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_79192924
Waarom wordt de trein naar Rotterdam eigenlijk met minder bakken gereden dan die naar Den Haag? Je zou toch zeggen dat Utrecht - Rotterdam drukker is dan Utrecht - Den Haag. Of denk ik nu hele gekke dingen?
  maandag 15 maart 2010 @ 23:30:13 #26
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_79193058
quote:
Op maandag 15 maart 2010 22:25 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh die 114 heb ik wel zien rijden eigenlijk Vorige week zaterdag bij Naarden-Bussum
welke richting uit ?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  maandag 15 maart 2010 @ 23:35:16 #27
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_79193260
quote:
Op maandag 15 maart 2010 23:14 schreef Peterselieman het volgende:
Niet alleen de perrons zijn te kort voor 19 bakken, maar het is zo dat zo'n trein te veel vermogen neemt. Zeker omdat er meer enorm lange treinen zijn en dan kunnen 2 ICM-treinen die meer dan 15 bakken hebben er voor zorgen dat een onderstation er op bijvoorbeeld de Veluwe uit kan vliegen.
Is dat inherent aan ons 1,5 kV-systeem, of zou je datzelfde probleem ook hebben met 25 kV?
  Redactie Sport maandag 15 maart 2010 @ 23:38:35 #28
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_79193370
Volgens mij is dat een 1,5kV probleem, als je nog meer stroom gaat trekken dan gaan de draden gloeien zo'n beetje
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 15 maart 2010 @ 23:56:39 #29
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_79194011
quote:
Op maandag 15 maart 2010 23:38 schreef dennistd het volgende:
Volgens mij is dat een 1,5kV probleem, als je nog meer stroom gaat trekken dan gaan de draden gloeien zo'n beetje
Ja klopt. ik dacht dat ze dat deels opgelost hadden door de spanning naar 1800 V te trekken
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  Redactie Sport dinsdag 16 maart 2010 @ 00:03:13 #30
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_79194172
Dat is vooral gedaan omdat er sowieso al meer treinen zijn gaan rijden, en de treinen die er rijden meer stroom trekken (denk aan airco ipv arko e.d.)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_79194439
Vanavond op Almelo nog 2 goederentreinen achter elkaar op video gezet:


Bekijk deze YouTube-video


Bekijk deze YouTube-video

En de stoptrein naar Enschede die maar 1 frontsein aan had, volgende de conducteur waren de ander twee niet defect. Apart waarom er maar 1 aan was dan.



Weet toevallig iemand hoe ik kan achterhalen waar een goederentrein naar toe gaat (zoals de treinen op de video's hierboven?)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2010 00:17:40 ]
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 16 maart 2010 @ 00:16:42 #32
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79194529
één geel frontsein bij een trein is het rangeersein
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_79194553
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 00:16 schreef Peterselieman het volgende:
één geel frontsein bij een trein is het rangeersein
I know, maar die trein zat toch echt in de reizigersdienst

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2010 00:21:07 ]
  dinsdag 16 maart 2010 @ 00:38:23 #34
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_79195073
Koninklijke wachtkamers 27 februari 2010

Wij hadden de aftrap, primeur, maiden voyage wat je wil. Dit was te merken maar dit heeft geenzins het plezier en de beleving van deze toch speciale dag merkbaar verstoord.
Hier waren al vraagtekens gezet bij de haalbaarheid van het reisschema en dat bleek uiteraard waar te zijn. Het gezelschap bestond uit louter pensionada's m.u.v. ondergetekende en partner plus een vreemde eend in de bijt (ongeveer 20 jaar met pet, fototoestel en zich niet geheel gemakkelijk voelend in het gezelschap )

Laat ik vast een ding zeggen, pensionada zijn anno 2010 is geweldig, ik heb ervan geproefd en van genoten, ik zou nu willen instromen. Ik dwaal af, wat in ondermeer wil zeggen dat dit zo'n fijn gezelschap was, zonder 1 overtogen woord en werkelijk niemand had iets aan te merken (terwijl er best veel fout ging) en met de mededeling dat we pakweg zo'n 1,5 uur later zouden aankomen op Utrecht Maliebaan vond niemand een probleem (behalve stiekum wij 2-en wat jr werd stipt om 19.00 thuis gebracht door oma en suikeroom)

Het begin was een huzarenstukje omdat er in hetzelfde weekend er een modelspoor-event was in het museum en het zwart van de mensen zag op het tijdstip van aankomst. Geen nood, onder boze blikken werden we door een strakke juffrouw van het organisatiebureau door de uitgang naar binnen geloodst met nog 2 wachtkamerbezoekers.
De organisatie had strakke juffrouwen te over, gelukkig is ondergetekende niet meer piep en heel gelukkig met zijn huidige partner (maar ik zou het me kunnen indenken).
Opening door vaste gids (die tijdens deze trip nog veel had bij te leren samen met haar collega). Koffie of thee met gebak naar keuze o.a. zware chocolade taart.
Praatje museumdirecteur, die een geheimpje verklapte en vertelde over zijn avonturen in het verre, donkere en boze Bulgarije.
Affijn, door het strakke schema door de koninklijke wachtkamer van het museum heen gesjeesd dat oorspronkelijk in Den Haag CS zat, 386 in en naar Baarn. Daar mochten we niet binnen fotograferen! (toch gedaan maar geen geweldige foto). Korte uitleg (i.v.m. haast) sober, Juliana stijl.
Wat niet was aangegeven in het progamma maar we kregen koffie (thee moest speciaal gefikst worden) in het voormalige station Baarn NCS Hierover meer in mijn bezoekje aan het archief van Utrecht met de tentoonstelling over het Stichtse Lijntje

Baarn NCS



Vertek Baarn richting Amsterdam, via Hilversum/Weesp.



Aankomst te Amsterdam



Waar we mochten aanschuiven aan een 2-gangen lunch, in de trein was gevraagd of u kogelbiefstuk of zeebaars wenste. Op perron 2 mochten wij in de eerste klasse gaan lunchen alwaar de dis gedekt stond en zelfs de vegatarische lunch voor Ms Bork correct klaar stond (verder waren we allemaal carnivorisch bij deze lunch). De bijgeleverde wijn vloeide rijkelijk (dat ben ik zelfs niet gewend om 1 uur 's middags, voor de pensionada's leek het wel kinderspel of een dagelijks ritueel). Voor cola of water moest betaald worden .

Hiervoor kregen we van meneer Honing (prorail/ns (2 petten) man voor diplomatieke betrekkingen) uitleg over de gerestaureerde wachtkamer te Amsterdam, in 1 woord schitterend! Ik kreeg de indruk dat dit eenmalig was en dat de dames van de organisatie dit de volgende keren zelf gingen doen.

Hier kom je met de koets binnen



Zo kijk je vanaf beneden waar de koets dus binnenkomt naar boven.



Wegwezen dan maar, hey is dat niet een Olympische Virm?



Huppetee, door naar Den Haag HS, via Leiden.

Aankomst Den Haag HS



Daar is ik weet niet hoelang gewerkt aan de restauratie en het is eindelijk (bijna) af. De uitleg van een deskundige (wederom eenmalig denk ik) was uitstekend, ze hebben zelfs de (giftige) loodverf nagemaakt om het zo orgineel mogelijk te laten lijken (hier moet je in nl uiteraard ontheffing voor aanvragen). Wel jammer was dat de oorspronkelijke gasverlichting niet gerestaureerd mocht worden en het daardoor erg donker was.



Hier mag je koninklijk zwaaien naar het volk in Den Haag.




Toen nog een ingelaste stop te Schiphol alwaar dhr. Honing ons verliet . Door naar Hilversum en zo naar Maliebaan waar een rode plan U stond uit te rusten van ritjes heimwee express (helaas te donker voor mooie foto).
Binnengekomen stond de kaas, worst, zoutjes etc. klaar, voor mij het eerste vers getapte plisje van de dag en weer als een speer naar huis.

95 euro veel? Persoonlijk vond ik het elke euro waard, uniek en onvergetelijk.

nb: de hele dag een persoonlijk eerste klas stoeltje gehad (groen kaartje zo ging dat vroeger).

[ Bericht 3% gewijzigd door bork op 16-03-2010 09:56:19 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 16 maart 2010 @ 02:02:10 #35
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_79196878
edit
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_79197003
quote:
Op maandag 15 maart 2010 23:14 schreef Peterselieman het volgende:
Niet alleen de perrons zijn te kort voor 19 bakken, maar het is zo dat zo'n trein te veel vermogen neemt. Zeker omdat er meer enorm lange treinen zijn en dan kunnen 2 ICM-treinen die meer dan 15 bakken hebben er voor zorgen dat een onderstation er op bijvoorbeeld de Veluwe uit kan vliegen.
Onderstations die er uit vliegen? Gebeurt nooit
  dinsdag 16 maart 2010 @ 07:45:37 #37
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_79197811
Nee, die vliegen gewoon in brand die
pi_79197862
Waar in NL kun je een Euregioticket halen? Alleen aan stations aan de Heuvellandlijn?
  dinsdag 16 maart 2010 @ 08:17:06 #39
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79198194
quote:
Op maandag 15 maart 2010 23:27 schreef KapiteinT het volgende:
Waarom wordt de trein naar Rotterdam eigenlijk met minder bakken gereden dan die naar Den Haag? Je zou toch zeggen dat Utrecht - Rotterdam drukker is dan Utrecht - Den Haag. Of denk ik nu hele gekke dingen?
Ja, je hebt gelijk. De Rotterdammer is ook druk. Erg druk in de spits. Maar waarom ze deze met minder stellen laten rijden, is voor mij een vraag.
Voor het Noorden is er bijna al een logische verklaring:
Leeuwarden gaan minder stellen heen dan Groningen, alhoewel de Leeuwarder trein ook altijd goed vol zit. Hoe en wat allemaal weet ik zo niet, maar dit is maar wat mij verteld is.


Enne Bork: Nice pics/verhaaltje !
  dinsdag 16 maart 2010 @ 08:35:30 #40
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79198480
Naar mijn ervaring zijn in de spits de intercity's 's ochtends uit Rotterdam en 's middags naar Rotterdam drukker dan die uit en naar Den Haag. Echter, als ik mijn vriendin mag geloven (en ik denk dat ik dat mag) zijn de intercity's 's ochtends naar Den Haag juist bomvol. In elk geval laat ik de ic's uit Rotterdam 's ochtends vaak schieten omdat de Hagenees drie minuten later komt en half leeg is. Ja mensen, forensen tussen Gouda en Utrecht is een feest.

Zo stond ik vanmorgen, lief dagboek, te wachten op de ic toen werd omgeroepen dat de 20 minuten vertraagde stoptrein naar Gouda Goverwelle zou vertrekken van spoor 8. Als je bekend bent met station Gouda frons je nu de wenkbrauwen, want dat is inderdaad linkerspoor. En inderdaad, SLT-IV en SLT-VI lopen net na de Gouwebrug over naar linkerspoor en vervolgen na de stop via hoog-groen de weg naar Goverwelle.

Natuurlijk door dat vertraagde kreng (resetprobleem?) de ic ook een paar minuten vertraging, en door onbekende redenen (volgens de omroep) wordt deze vertraging opgerekt tot negen minuten. En bedankt.

Oh, de COC-VIRM rijdt net uit Utrecht weg als ic naar Den Haag of Alphen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_79198871
Vind die OV VIRM wel mooi eigenlijk..
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_79198985
ik dacht nog gister "zou ik morgen die OV VIRM al tegen komen? Nah, duurt vast nog daaagen"
Eerste beste trein waar ik instap vanochtend was em al (IC Leiden - Utrecht)
Ik vind het wel wat hebben hoor, die kleur
pi_79199097
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 09:09 schreef Stefanovic83 het volgende:
ik dacht nog gister "zou ik morgen die OV VIRM al tegen komen? Nah, duurt vast nog daaagen"
Eerste beste trein waar ik instap vanochtend was em al (IC Leiden - Utrecht)
Ik vind het wel wat hebben hoor, die kleur
dan zou dat ding dus leiden -> utrecht -> den haag moeten doen toch? kijken of ik hem morgen zie dan
  dinsdag 16 maart 2010 @ 09:27:05 #44
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79199302
Vandaag ja. Maar resultaten uit het heden geven geen garantie voor de toekomst. Voor het zelfde geld beukt dat ding vandaag ergens tussen Bodegraven en Leiden een tractor van het spoor en staat ie weer een jaartje in Haarlem.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 16 maart 2010 @ 09:31:37 #45
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_79199407
quote:
Op maandag 15 maart 2010 23:30 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

welke richting uit ?
Dat was richting AMsterdam, hoezo?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 16 maart 2010 @ 09:33:31 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_79199452
Leuk verhaal Bork! Echt tof
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_79199458

  Redactie Sport dinsdag 16 maart 2010 @ 09:38:16 #48
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_79199553
In dit geval is somda erg handig. De OVVIRM gaat nog rijden in de
2033a (Gvc v 09.23 - Ut a 10.01)
2054v (Ut v 16.29 - Gvc a 17.07)
2065a (Gvc v 17.23 - Ut a 18.01)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 16 maart 2010 @ 09:40:58 #49
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_79199622
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 09:33 schreef Crientj het volgende:
[ afbeelding ]
Wat gebeurt daar nou eigenlijk??
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 16 maart 2010 @ 10:05:30 #50
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79200227
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 09:38 schreef dennistd het volgende:
Ut a 10.01
Confirmed, met +4.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')