abonnement Unibet Coolblue
  maandag 23 augustus 2010 @ 15:05:07 #101
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_85609043
Overigens heb ik geen idee wat het uiteindelijk wordt. :{
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 23 augustus 2010 @ 15:26:15 #102
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_85609969
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 15:00 schreef Duvel het volgende:

[..]

Maar, als je nadenkt, bedenk je je toch ook dat er veel meer treinen van de Betuweroute naar Duitsland rijden dan van Arnhem naar Duitsland.
Die hoeven in beide gevallen maar één keer om te schakelen ;) Lijkt me gewoon vreemd dat het gevolg van een oplossing voor het "dubbel omschakelen" voor het ene deel van het treinverkeer juist weer datzelfde probleem zou introduceren voor een ander deel.

quote:
Op maandag 23 augustus 2010 15:00 schreef Duvel het volgende:

En je weet niet half wat voor troep je je op de hals haalt als je 15 kV in Nederland aanlegt.
Geeft dat dan zo veel problemen in Venlo?
pi_85610290
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 14:58 schreef Duvel het volgende:
De rest:
[ link | afbeelding ]

Iets van 10 minuten later kwam de volgende, de trein uit Moskou. Deze kwam wat bruusk binnenrijden, dus hier een verneukte foto door de scantechniek van de HTC die bewegende beelden vervormt.
[ link | afbeelding ]

Door de snelheid kwam ie achter de ES-las tot stilstand, waardoor het groene sein direct afviel naar rood. Ziet er raar uit, maar seintechnisch niets raars.
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Overnemen van foto's is toegestaan, uiteraard met bronvermelding.
Leuke foto's, waarom werden deze treinen vandaag getrokken door deze locs?
  maandag 23 augustus 2010 @ 15:35:17 #104
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_85610379
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 15:33 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Leuke foto's, waarom werden deze treinen vandaag getrokken door deze locs?
Omdat iemand vergeten was dat Arnhem vanaf vandaag weer open is, en de eigenlijke locs voor deze treinen naar Venlo stuurde i.p.v. Emmerich.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 23 augustus 2010 @ 15:36:46 #105
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_85610445
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 15:26 schreef ReisT het volgende:

[..]

Die hoeven in beide gevallen maar één keer om te schakelen ;) Lijkt me gewoon vreemd dat het gevolg van een oplossing voor het "dubbel omschakelen" voor het ene deel van het treinverkeer juist weer datzelfde probleem zou introduceren voor een ander deel.
Ja, klopt, maar ik weet dus niet hoe het uiteindelijk uitgevoerd gaat worden.
quote:
Geeft dat dan zo veel problemen in Venlo?
Venlo is gebouwd toen ProRail nog niet bestond. Dus nee, Venlo geeft technisch geen problemen. :D
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_85610880
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 15:35 schreef Duvel het volgende:

[..]

Omdat iemand vergeten was dat Arnhem vanaf vandaag weer open is, en de eigenlijke locs voor deze treinen naar Venlo stuurde i.p.v. Emmerich.
Oh tuurlijk, ik zit niet op te letten. |:(
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 23 augustus 2010 @ 16:16:34 #107
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_85612008
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 14:58 schreef Duvel het volgende:

Door de snelheid kwam ie achter de ES-las tot stilstand, waardoor het groene sein direct afviel naar rood. Ziet er raar uit, maar seintechnisch niets raars.
Die dubbele panto's zien er raarder uit. Waarom is dat? Dan bedoel ik niet het tweebenige aspect ervan uiteraard :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 23 augustus 2010 @ 16:27:36 #108
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_85612484
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 16:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Die dubbele panto's zien er raarder uit. Waarom is dat? Dan bedoel ik niet het tweebenige aspect ervan uiteraard :P
Dat doen elocs toch altijd bij het binnenrijden/verlaten van een station, zodat niet alle stroom voor (relatief) lange tijd over één punt loopt...
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 23 augustus 2010 @ 16:44:39 #109
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_85613226
Is dat nog steeds nodig ja?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 23 augustus 2010 @ 16:45:27 #110
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_85613267
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 16:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Is dat nog steeds nodig ja?
Noch het voltage, noch het ontwerp van bovenleidingen is erg veel veranderd de laatste paar decennia..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 23 augustus 2010 @ 17:12:24 #111
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_85614439
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 16:45 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Noch het voltage, noch het ontwerp van bovenleidingen is erg veel veranderd de laatste paar decennia..
Maar de aandrijving van een trein wel, dus bij moderne e-locs is het niet nodig, bij een 1200 wel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_85614451
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 12:30 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Straks (van twee tot tien) mijn eerste echte dienst als trdl. Blijf maar uit de buurt van Groningen, die eerste zelfstandige diensten zijn berucht.
Zojuist met Sneltrein 37360 (Vertrek 15.53u) van Groningen naar Leeuwarden gegaan. Ging prima. Alleen even moeten wachten te Veenwouden. :+

quote:
Op maandag 23 augustus 2010 12:35 schreef Peterselieman het volgende:
ik ben er al :P

Je collega zorgde er vanochtend voor dat een sneltrein uit Leeuwarden een minuut te vroeg aan het perron stond :P
Welke Sneltrein had je? Ik die van 10.59u uit Leeuwarden. :P
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 23 augustus 2010 @ 17:12:56 #113
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_85614457
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 16:45 schreef De_Hertog het volgende:
Noch het voltage, noch het ontwerp van bovenleidingen is erg veel veranderd de laatste paar decennia..
Ik lees weleens wat over dat je dat kan opvangen met vermogens-electronica en zo?

quote:
Op maandag 23 augustus 2010 17:12 schreef Duvel het volgende:
Maar de aandrijving van een trein wel, dus bij moderne e-locs is het niet nodig, bij een 1200 wel.
Oh okee, bij die ouwe krengen is dat blijkbaar niet ingebouwd dan.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 23 augustus 2010 @ 17:18:02 #114
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_85614655
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 17:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik lees weleens wat over dat je dat kan opvangen met vermogens-electronica en zo?
Dat zou kunnen, maar misschien is het dan inderdaad iets wat in de loc zelf geregeld wordt en zoals Duvel al zei, een 1200 zal dus moeten optrekken zoals een 1200 dat 40 jaar geleden ook al deed.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 23 augustus 2010 @ 17:19:10 #115
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_85614714
16/17/1800 heeft dat ook nog niet eens ingebouwd denk ik trouwens, want ik heb nog foto's van een 1600 met beide pantografen omhoog.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Redactie Sport maandag 23 augustus 2010 @ 17:21:41 #116
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_85614826
De Berlijn-trein heeft ook vaak twee panto's op bij een station, en meestal is het een 1700 die ervoor hangt (heel af en toe een 1800)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 23 augustus 2010 @ 17:29:23 #117
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_85615154
In de 16/17/1800 zit een chopper. Die regelt de spanning op de motoren. Daarmee loopt de stroomafname op met toename van de snelheid. Twee panto's zijn niet nodig, ingesleten gedrag.

In een 1200 zitten voorschakelweerstanden, net als in een 1100, 1300 en 1500. Daarmee begin je juist met een hoge stroom, die loopt vervolgens bij het toenemen van de snelheid terug, tot je de volgende schakelstand kiest. Bij een 1200 heb je dus, vanwege de hoge stroom en de lage snelheid, zeker wat aan twee panto's, want een dubbel contactoppervlak.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 23 augustus 2010 @ 17:33:49 #118
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_85615333
JOEPIIEEE!

Tijdens mijn Interrail tripje was ik op dag 3 mijn koffer kwijt geraakt in de ICE 16 van Keulen naar Aken. Een of andere sjaak had mijn koffer meegenomen.

Ligt er vandaag een brief met de mededeling dat mijn koffer gevonden is, en opgehaald kan worden in Wuppertal. Maandag tot en met vrijdag, 8 tot 15 uur. Of opsturen, 44 euro extra.
Dat laatste maar, want mijn school is weer begonnen. Word hem dus niet meer.

Gelukkig is tie boven water.
pi_85615349
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 17:19 schreef De_Hertog het volgende:
16/17/1800 heeft dat ook nog niet eens ingebouwd denk ik trouwens, want ik heb nog foto's van een 1600 met beide pantografen omhoog.
De 1600/1700 hoeven in feiten niet te doen, het schijnt een oude gewoonte te zijn. Wanneer gaat DB met een multispanning loc dat treintje naar berlijn rijden zou een stuk makkelijker zijn :').
  maandag 23 augustus 2010 @ 17:37:22 #120
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_85615478
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 17:33 schreef greavy het volgende:
Gelukkig is tie boven water.
Gefeliciteerd!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 23 augustus 2010 @ 17:38:20 #121
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_85615512
Volgens mij heeft DB niet zoveel locs die én 200 km/h kunnen, én Nederland-geschikt zijn (1500V/ATB). De nieuwere Traxx'en kunnen dat wel, net als ES64U4 en de nieuwe Vectron van Siemens, of de Prima II van Alstom.

Nadeel? Geen van allen zijn op dit moment toegelaten in Nederland en ik denk dat het DB te duur is om die locs te laten toelaten... sowieso wil DB dat ding eigenlijk vervangen door een ICE maar is dat niet mogelijk omdat de Berlijntrein in de Nederlandse dienstregeling geīntegreerd is.
  maandag 23 augustus 2010 @ 17:41:50 #122
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_85615628
De machinist op de eerste trein met 1200 vandaag was volgens mij trouwens Laurens Pit. U allen bekend, natuurlijk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport maandag 23 augustus 2010 @ 17:56:44 #123
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_85616133
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 17:41 schreef Duvel het volgende:
De machinist op de eerste trein met 1200 vandaag was volgens mij trouwens Laurens Pit. U allen bekend, natuurlijk.
Voor wie hem niet kent: http://langsderails.nl/scans/metro-krant/metro_20060914.JPG
En ook het verhaal van hoe de 1200'en bij ACTS zijn beland van zijn hand: www.acts-nl.com/NL/liefhebbers/NS1200%20naar%20ACTS1250.pdf
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 23 augustus 2010 @ 18:12:53 #124
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_85616636
Vriendelijke vent overigens. :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_85616933
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 16:27 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat doen elocs toch altijd bij het binnenrijden/verlaten van een station, zodat niet alle stroom voor (relatief) lange tijd over één punt loopt...
Met binnenrijden niet persé, als het ding gewoon het station binnenrolt is dat niet nodig.

Maar wat een locs, die 1200. Ze zijn al bijna 50 jaar en ze rijden die-hard door. O+
  maandag 23 augustus 2010 @ 18:28:24 #126
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_85617162
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 18:22 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Maar wat een locs, die 1200. Ze zijn al bijna 50 jaar en ze rijden die-hard door. O+
Bijna 60 zelfs. ;)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 23 augustus 2010 @ 18:32:25 #127
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_85617299
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 17:33 schreef greavy het volgende:
JOEPIIEEE!

[..]

Gelukkig is tie boven water.
Mooi mazzel mee dan :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_85617452
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 18:28 schreef Duvel het volgende:

[..]

Bijna 60 zelfs. ;)
Oh, verrek ja, je hebt gelijk. :@
  maandag 23 augustus 2010 @ 18:48:24 #129
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_85617825
Mooi prutswerk weer van ProRail. Ik wilde vanaf Utrecht de trein naar Eindhoven nemen van 18.22. I.v.m. de werkzaamheden aldaar vertrekt deze niet van spoor 15, maar spoor 18b. Soit, da's geen punt. De trein had + 5 minuten vertraging, kan ook nog gebeuren.

Tussen spoor 15 en 18 ligt nog een spoor in het midden, 15 was bezet door een stel Koplopers en 18a bezet door een VIRM naar <weet ik veel>. Om 18.24 kwam op het middenspoor een VIRM aanrijden... die heel langzaam rijdt en een meter voor het wissel naar 18b stopt. En dat ding bleef daar maar staan... pas rond 18.30 reed hij weer verder om dan eindelijk te stoppen.

Waarom? Geen idee. Er gebeurde helemaal niets op dat stuk spoor: de trein op 18a bleef staan, de trein op 15 reed wel weg maar deed ook niets verder. Echt een beetje een "Jahaa, hij staat daar"-gevoel kreeg ik erbij.... mijn aansluiting in Den Bosch is nu wel mooi weg...

Gevingerverf?
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 23 augustus 2010 @ 18:54:12 #130
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_85618039
formuliertje schrijven, eurootjes vangen :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_85618608
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 18:54 schreef Dr_Flash het volgende:
formuliertje schrijven, eurootjes vangen :s)
Voor een kwartiertje vertraging?
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 23 augustus 2010 @ 19:11:42 #132
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_85618713
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 19:09 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Voor een kwartiertje vertraging?
Een half uur als het een aansluiting in Den Bosch betreft ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 23 augustus 2010 @ 19:13:53 #133
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_85618803
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 18:48 schreef James1988 het volgende:
Mooi prutswerk weer van ProRail. Ik wilde vanaf Utrecht de trein naar Eindhoven nemen van 18.22. I.v.m. de werkzaamheden aldaar vertrekt deze niet van spoor 15, maar spoor 18b.
Werkzaamheden? Neen, dit is gevolg van slechte planning. Sinds afgelopen zaterdag is spoor 11 buiten dienst, en NS heeft wel een aangepast dienstregeling bedacht waarmee bijna alle treinen van het normale spoor kunnen vertrekken, maar dat geldt pas vanaf 6 september. Dus we krijgen nu eerst twee weken chaos.
  maandag 23 augustus 2010 @ 19:17:10 #134
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_85618948
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 19:13 schreef ReisT het volgende:

[..]

Werkzaamheden? Neen, dit is gevolg van slechte planning. Sinds afgelopen zaterdag is spoor 11 buiten dienst, en NS heeft wel een aangepast dienstregeling bedacht waarmee bijna alle treinen van het normale spoor kunnen vertrekken, maar dat geldt pas vanaf 6 september. Dus we krijgen nu eerst twee weken chaos.
Ah ja, dat vond ik al zo gek! Want per 6 september wordt in de IC's tussen Den Haag/Rotterdam en Leeuwarden/Groningen gesneden omdat er niet voldoende perroncapaciteit was in Utrecht. Dat gaat lekker dan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 23 augustus 2010 @ 19:18:52 #135
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_85619024
o|O hee hee hee, wel met constructieve oplossingen komen jullie he }:|
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 23 augustus 2010 @ 19:23:43 #136
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_85619286
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 18:48 schreef James1988 het volgende:
Mooi prutswerk weer van ProRail. Ik wilde vanaf Utrecht [...]
Het schijnt dat de gele vertrekstaten momenteel geen sporen aangeven, en het dus grotendeels via de omroep gaat, of de CTA's en AV schermen in de hal. Dit komt omdat 11 buiten gebruik is, en er nog geen 'nieuw' plan is. Vanaf 6 september schijnt het weer beter te worden.

Vb: trein 12755 (IC Rotterdam - Enschede) en trein 1755 (IC Den Haag - Enschede) rijden los van elkaar. Ze stonden beide op 12AB gepland, terwijl 1755 in dat geval pas binnen kan komen als 12755 al vertrokken is.

Dit komt de komende dagen vaker voor.
  maandag 23 augustus 2010 @ 19:30:02 #137
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_85619556
Kwartiertje vertraging inderdaad, ik moet naar Breda en dan gaan om .19 en .49 de intercity, om .59 en .29 de stoptrein. Ik zou oorspronkelijk om 19.35 aankomen in Breda maar dat wordt 19.50.

Net niet genoeg voor een GtbV'tje dus...
  Redactie Sport maandag 23 augustus 2010 @ 20:02:16 #138
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_85621082
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 19:23 schreef greavy het volgende:

[..]
Vb: trein 12755 (IC Rotterdam - Enschede) en trein 1755 (IC Den Haag - Enschede) rijden los van elkaar. Ze stonden beide op 12AB gepland, terwijl 1755 in dat geval pas binnen kan komen als 12755 al vertrokken is.
Waarbij wel opgemerkt moet worden dat de 12755 geen IC naar Enschede is maar naar Leeuwarden
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 23 augustus 2010 @ 20:10:19 #139
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_85621398
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 19:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Een half uur als het een aansluiting in Den Bosch betreft ;)
Dat gaat helaas niet op: 4 treinen per uur tussen 's-Hertogenbosch en Breda.
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 23 augustus 2010 @ 20:10:52 #140
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_85621414
Dan valt het met het leed dus ook wel mee :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_85622633
Hey, laten we elkaar vertellen met welke treinseries (drie stuks) je (opvallend genoeg) nog nooit gereisd hebt. :D

Treinseries:
1. 5600 (Stoptrein Zwolle - Utrecht Centraal): Ik reis zeer regelmatig van Zwolle naar Amerfoort (en evt. door Utrecht Centraal) maar heb nog nooit in de stoptrein tussen Zwolle en Amersfoort gezeten. Op dat traject ben ik altijd alle stations voorbij gereden. :D Ook nog nooit dus uitgestapt op een station op die lijn. Alleen maar hard voorbij geraasd. 8-) Alhoewel, ik bedenk mij dat ik één keer met de (10)787 (Vertrek 00.10u te Amersfoort) planmatig gestopt ben in Nijkerk en Harderwijk.

2. 7000 (Stoptrein Apeldoorn - Enschede): zelfde verhaal, altijd met een Intercity gereisd als ik naar ´het oosten´ ging.

3. 2900 (Stoptrein Leeuwarden - Wolvega): altijd een Intercity gehad als ik vanuit Leeuwarden richting Heerenveen/ Zwolle ging.

Vertel ook een station waar je vaak langsrijdt maar nog nooit uitgestapt bent. :D

Station:
Deinum: De laatste jaren was Leeuwarden - Harlingen v.v. mijn ´vaste´ traject, maar ben nog nooit in Deinum uitgestapt.

En als laatste: laat weten op welk traject je het langst niet geweest bent (en met welk materieel dat was). :D

Traject:
Haarlem - Leiden Centraal: in mei 1999 voor het laatst met de trein geweest. In Plan V toen (Sneltrein Hoorn - Den Haag Centraal)
pi_85623209
Ik doe niet mee, in het halfjaar dat ik OV had ben ik nog nooit in het noorden geweest, dus ik tel niet.
Het is dan ook wel het 1e wat ik ga doen als ik mijn OV weer heb is naar groningen en dan via leeuwarden terug.
Hoogste station wat ik ooit heb bezocht is 't harde. Wat een rampenplan als je daar om 8 uur moet zijn vanuit Gorinchem terwijl je slechts 4 uur hebt geslapen -O-
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 23 augustus 2010 @ 21:00:46 #143
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_85623493
Bij deze dan wat foto's van mijn vakantie.

Voor alle foto's geldt: Het is iedereen, behalve Durk Houtsma, toegestaan te doen en te laten met deze foto's wat hij of zij wil, behalve ze ter beschikking te stellen aan Durk Houtsma :P

We beginnen met een uitermate professionele uitbeelding van de Treinsamenstelling naar het oosten, op Utrecht Centraal.


Dan de altijd lastige kwestie "Hoe regel je Europese subsidie voor behoud van architectonisch erfgoed?" Nou, dat is eenvoudig. Dat doe je door uitgerekend in Strasbourg dit met je monumentale stationsgebouw te doen 8)7 Dan heb je het echt goed begrepen :X


Dan in de categorie "Trein en vrouw", nog een teleurstellend beeld. Wel ontzettend lekker zacht van binnen trouwens. Die trein.


Gaat er dan helemaal niets goed? Oh jawel hoor :9 In diezelfde categorie "Trein en vrouw" namelijk O+


Dan het onderdeel "Stationsgebouwen".

Allereerst mijn uitvalsbasis: Freiburg Littenweiler.


Dan het station van Kandern aan het eind van de museumstoomlijn Haltingen - Kandern.


Vervolgens het station Münstertal (Schwarzwald). Vanwege de korte kering (2 minuten) kon ik er niet even naartoe lopen helaas. Overigens moet ik wel even kwijt dat het lijntje erheen pure waanzin is. De lijn is zegge en schrijve 12 km lang. Daaraan liggen niet minder dan 9 stationnetjes en je moet onderweg nog een keer overstappen ook :')


Dan een blik in de stationshal van Basel SBB met prachtige handbeschilderde houten wandpanelen boven de loketten.


Voorts het station van Neuenburg (Baden). Ooit reden hiervandaan treinen door tot Mulhouse in Frankrijk, maar nu alleen nog een paar museumstomers in de zomer. Ook de ontvangsthal en wachtruimte hebben hun beste tijd gehad. Ik kreeg gelukkig nog wel een aardige blik op het wisselverstelgebeuren aangezien de deur open stond.








Tot slot nog het onderdeel "Spoorbouw".

Langs de Elzbachtalbahn Freiburg - Elzach liggen bijzondere dwarsliggers. Het lijkt er zelfs op dat dit gewoon verbogen spoorstaven ondersteboven zijn? Weet iemand hier iets meer van?




Deze las in de Kandertalbahn doet vermoeden dat het spoor hier op een soort Decauville-manier is aangelegd... :X


En wat is dit precies? Is dit een gevolg van slijpen? Of betekent dit juist dat er geslepen moet worden? :?


Treinen zelf volgen later :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 23 augustus 2010 @ 21:32:53 #144
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_85624750
De treinen.

Ik neem aan dat iedereen de ICE3 van NS HiSpeed wel gelooft, dus we beginnen met de Höllentalbahn. Hier zien we een typische samenstelling op deze lijn het station Freiburg Littenweiler binnenrijden: 4 dubbeldeksrijtuigen met aan beide kanten een E-loc BR 143. Zo veel power is nodig omdat de hellingen op het traject Freiburg - Titisee oplopen tot 4 %, wat voor een adhesiebaan volgens mij zo'n beetje de grens van het technisch mogelijke is.


Twee stuurstanden van treinen op de Höllentalbahn (de één getrokken, de ander geduwd door een E-loc BR 146) kruisen elkaar in Freiburg Wiehre.


Een railbusje BR 650 op de Elzbachtalbahn rijdt de halte Gutach (Breisgau) binnen.


De stoomloc van de Kandertabahn is aan het rangeren in Haltingen.


Een ICN (InterCity Neigezug, genoemd naar de kantelbaktechniek waarmee deze apparaten uitgerust zijn) van de SBB staat klaar om te vertrekken uit Basel SBB als InterRegio naar Zürich Flughafen.


SBB E-loc 11108 rijdt het station van Frick binnen met een IR naar Basel.


Dan hier de gaarste trein van de hele vakantie, een enkelbaks dieseltreinstel van een mij onbekend type (BR 127?). De enige trein die het onderweg ook gewoon opgaf :D


In Oberrotweil bekommeren een paar hesjes zich om "Hoe nu verder" met deze trein. Vermoedelijk een kapotte compressor, want toen we probeerden weg te rijden van het station bleek er opeens geen lucht te zijn om de remmen te lossen...


"Bewegung im ÖPNV", maar nu even niet, want de gereedschapkoffer wint.


Aardige line-up van de verschillende materieeltypen van de SWEG bij hun basis in Endingen am Kaiserstuhl.


En tenslotte een stuurstand (ik dacht eerst dat het een loc was, maar het is dus een stuurstand) van een SBB- InterRegio in Basel.


[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 23-08-2010 21:38:28 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_85624845
Leuke foto´s! Hoe is het afgelopen met dat ´kapotte´ treintje? Hoe verder gegaan?
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 23 augustus 2010 @ 21:36:42 #146
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_85624898
Als sluitstuk had ik mezelf getrakteerd op een éénpersoons slaapplaats in de CNL terug van Zürich HB naar Utrecht Centraal. Met een echt bed dus.


En een wastafeltje met handdoeken _O_


En een keycard om de boel GOED af te kunnen sluiten. Zo'n slaapplaats is toch wel een klasse beter dan een ligplaats.


En gisterochtend ter hoogte van Eindhoven ook nog een ontbijtje O+ Geweldig :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 23 augustus 2010 @ 21:37:45 #147
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_85624944
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 21:35 schreef Socios het volgende:
Leuke foto´s! Hoe is het afgelopen met dat ´kapotte´ treintje? Hoe verder gegaan?
Bus 102 van dezelfde maatschappij. In Breisach liep ik een half uur achter en omdat dat vanwege lage frequenties zou oplopen tot minimaal 2 uur ben ik maar meteen teruggegaan naar Freiburg :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_85625473
Mooi reisje hoor.
Die las is wel heftig :o
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_85625747
Leuk!

Apart ook, op dat handgeschreven papier, de spelling van "Kobenhan". :D

Die TER-trein, heb jij daar in het stuurstandrijtuig gezeten? Waren die van binnen wel een beetje in een fatsoenlijke toestand? Ik ben toevallig daar onlangs ook geweest, maar dan in een middenwagon, en dat was echt versleten troep, met vieze en kapotgesneden zittingen enzo. Zonde! :{w

Wat die ene rails betreft - dat ribbelpatroon komt toch eigenlijk heel vaak voor? Maar inderdaad een goeie vraag of dat nou zo hoort of een teken van slecht onderhoud is...

Leuk trouwens ook die foto's van het station van Basel. Toen ik daar was, had ik het te druk met andere dingen om iets van het station mee te krijgen, nou weet ik tenminste wat ik wel onbewust maar niet bewust heb gezien. :)

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2010 21:57:21 ]
  maandag 23 augustus 2010 @ 21:56:14 #150
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_85625784
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 21:32 schreef Dr_Flash het volgende:
Dan hier de gaarste trein van de hele vakantie, een enkelbaks dieseltreinstel van een mij onbekend type (BR 127?). De enige trein die het onderweg ook gewoon opgaf :D
[ afbeelding ]
Dat is de NE81, als ze niet stuk gaan best lollige dingen.

Dit was er ook zo een (die het onderweg niet opgaf):
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 21:03 schreef ReisT het volgende:
Van de week zat ik in de kortste internationale trein (DK-DE) die ik ooit heb gezien:
[ afbeelding ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')