abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:51:08 #201
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129328680
quote:
15s.gif Op donderdag 25 juli 2013 13:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou dat lijkt me niet. Wat voor remvertraging geeft een maximale remming? -1,5 m/s2? Meer zeker niet. Daar gaat nog de remvertraging van de rijtuigen vanaf. Daar moeten de rijtuigen zonder meer tegen kunnen. Merk bovendien op dat er ook nog een "sterker beremde" motorwagen aan de achterkant van de trein zit.

Lijkt me geen plausibel verhaal dit :N
De remvertraging is gebaseerd op alle remmen samen, de remkracht van de motorwagen kan op zich wel sterker zijn dan de rest. Maar idd: achterop hangt nog zo'n ding die 'm dan aan zijn staart trekt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_129328746
En als de remkracht van de motorwagen zo krachtig is, hoe zit dat dan bij een noodremming. Lijkt me dan toch een ontwerpfout? Die remkracht zou nooit meer moeten zijn dan de rijtuigen aankunnen.
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:56:38 #203
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129328916
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 13:52 schreef WhiteJoker het volgende:
En als de remkracht van de motorwagen zo krachtig is, hoe zit dat dan bij een noodremming. Lijkt me dan toch een ontwerpfout? Die remkracht zou nooit meer moeten zijn dan de rijtuigen aankunnen.
Uiteindelijk wordt e.e.a. begrensd door de frictie tussen wiel en rail. Die remkracht zal ook niet hoger zijn dan de wagons aankunnen, mits de trein wordt bedreven binnen zijn grenzen. De combinatie met extra dwarskrachten door de veel te hoge snelheid en een hard remmende motorwagen zou net te veel kunnen zijn. Dat is geen ontwerpfout in mijn ogen. Daarbij: ik heb geen idee of dat daadwerkelijk het geval is. Speculatie, e.d.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:10:23 #204
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129329495
Meestal is het relatieve remvermogen van een motorwagen lager dan van de rijtuigen. Maar dat is niet per definitie zo.
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:20:31 #205
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129329846
Overigens.. Als je dat filmpje bekijkt.. Knappe ontsporingsgeleiding zoals dat in Frankrijk en Japan gebruikelijk is, zou hier waarschijnlijk een hoop gescheeld hebben.
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:22:22 #206
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129329911
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:20 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Knappe ontsporingsgeleiding zoals dat in Frankrijk en Japan gebruikelijk is
Wat moet ik me hierbij voorstellen? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:23:57 #207
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129329973
Een rail op korte afstand van de spoorstaaf in de binnenboog. Zodat als het wiel in de buitenboog ontspoort het wiel van de binnenboog niet teveel kan uitwijken. Een enkelzijdig uitgevoerde contrarail dus.
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:25:04 #208
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129330016
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Een rail op korte afstand van de spoorstaaf in de binnenboog. Zodat als het wiel in de buitenboog ontspoort het wiel van de binnenboog niet teveel kan uitwijken.
Nja tenzij het er overheen wipt natuurlijk. Hier lijkt die tweede bak al snel aan het kantelen te slaan, en dan heb je aan zo'n ding niet zo veel denk ik...
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129330055
quote:
5s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat moet ik me hierbij voorstellen? :?
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 juli 2013 @ 14:26:15 #210
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129330065
Die tweede bak is al voor het ingaan van de bocht zo ongeveer losgeknapt van de motorwagen ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:36:22 #211
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129330431
quote:
15s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:26 schreef Peterselieman het volgende:
Die tweede bak is al voor het ingaan van de bocht zo ongeveer losgeknapt van de motorwagen ...
Was ie dat maar, dan was die motorbak wel rechtop gebleven :X

edit: Mwoaa die kan natuurlijk compleet los ook nog wel "autonoom" omgekiept zijn, gezien zijn massa.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129330462
quote:
15s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:26 schreef Peterselieman het volgende:
Die tweede bak is al voor het ingaan van de bocht zo ongeveer losgeknapt van de motorwagen ...
Voor? Je ziet het begin van de boog niet. Het is gewoon midden in de boog.
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 juli 2013 @ 14:37:20 #213
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129330469
quote:
11s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Was ie dat maar, dan was die motorbak wel rechtop gebleven :X
nou nee, want ook de motorbak kreeg nog een zwieper mee
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:40:20 #214
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129330562
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:20 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Overigens.. Als je dat filmpje bekijkt.. Knappe ontsporingsgeleiding zoals dat in Frankrijk en Japan gebruikelijk is, zou hier waarschijnlijk een hoop gescheeld hebben.
Of een randbalk... Maar ja, dit is geen hogesnelheidslijn, dus minder maatregelen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:48:31 #215
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129330849
Dat is nu juist wat ze in Japan en Frankrijk heel veel op reguliere lijnen toepassen. In tegenstelling tot Nederland bijvoorbeeld.
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:53:49 #216
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129331040
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:48 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Dat is nu juist wat ze in Japan en Frankrijk heel veel op reguliere lijnen toepassen. In tegenstelling tot Nederland bijvoorbeeld.
IN Nederland hebben ze dat veel bij bruggen en viaducten toch? Op plaatsen waar ontsporingen, lamazegge, "extra ongewenst" zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:58:19 #217
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129331200
quote:
5s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

IN Nederland hebben ze dat veel bij bruggen en viaducten toch? Op plaatsen waar ontsporingen, lamazegge, "extra ongewenst" zijn.
Ja dat klopt maar in Frankrijk en Japan bij vrijwel iedere krappe boog.
pi_129331644
Lijkt wel alsof t rolgordijn naar beneden zit als je de beelden van de crashende loc goed bekijkt. Nu weet ik niks komma niks van Spanje en de beveiligingssystemen aldaar, maar als de machinist de rolgordijnen zo ver naar beneden heeft dan duidt dit meestal op de aanwezigheid van ERTMS. Wie o wie weet welke beveiliging op dat baanvak aanwezig is?
  donderdag 25 juli 2013 @ 15:12:45 #219
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129331668
Op de HSL ligt ETCS. Op dat specifieke punt ligt ASFA, het oude Spaanse beveiligingssysteem.
pi_129332633
Is het alleen Spanje waar ze oude beveiligingssystemen hebben?
pi_129332802
Volgens mij heeft NS zijn planner voor komend weekend niet op orde: als je zaterdagochtend om ongeveer 9.00 u van Eindhoven richting Amsterdam wil, ontbreken er hoop treinen in de planner, die volgens een ander reisadvies wel rijden. Ook zou een internationale trein (Euronight) wel rechtstreeks naar Utrecht rijden, terwijl er in het weekend aan het spoor wordt gewerkt tussen Den Bosch en Utrecht. Ikke niet meer snap... :?

[ Bericht 0% gewijzigd door lyolyrc op 25-07-2013 16:30:32 ]
  donderdag 25 juli 2013 @ 15:42:01 #222
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129332808
Nee, vrijwel heel Europa heeft oude beveiligingssystemen. Sommige systemen zijn zelfs al voorbij de pensioenleeftijd :+

Sommige systemen zijn voor hun tijd bijzonder geavanceerd (het in Nederland gebruikte ATB-EG bijvoorbeeld) terwijl andere systemen eigenlijk niks voorstellen (zoals het Belgische 'Memor' of gong-fluit).
pi_129332893
Er is dus vrijwel nergens een beveiligingssysteem dat voorkomt dat je met 190 door de bocht kan?
  donderdag 25 juli 2013 @ 15:46:01 #224
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129332980
Met het (moderne) European Train Control System (ETCS) kan een zeer specifieke snelheidsrestrictie geprogrammeerd worden, een trein wordt dan gedwongen om af te remmen als hij te hard rijdt. Ook met het Franse TVM-430 en het Duitse LZB is dit mogelijk, maar voor zover ik weet minder nauwkeurig t.o.v. ERTMS.

Het ATB-systeem kent een aantal snelheidstrappen: 40, 60, 80, 130, 140. Dat is krachtig, maar als de maximumsnelheid op een bepaald punt 100 km/h is kan ATB dit niet doorgeven, er moet dan worden gekozen voor ķf 80, ķf 130.
pi_129333261
In feite dan dus overal in Europa een terrorist een trein kapen en de trein op volle snelheid zetten waardoor zoiets als in Spanje kan gebeuren. Afgezien van Nederland, Duitsland en België.
pi_129333394
Hier een beknopte visuele uitleg van de functies van ASFA. Zet de automatische ondertiteling aan ,vertaald in het engels.


Het sein op 29:55 van onderstaande video zal bij de ontsporing ook wel groen hebben getoond. ASFA greep hierdoor niet in. Slecht ontworpen situatie.

pi_129333509
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:53 schreef Loekie1 het volgende:
In feite dan dus overal in Europa een terrorist een trein kapen en de trein op volle snelheid zetten waardoor zoiets als in Spanje kan gebeuren.
Nou niet helemaal. In Nederland zorgt het ATB-EG beveiligingssysteem er dus voor dat een trein niet harder kan dan de aangegeven snelheidstrap (40, 60, 80, 130 of 140km/u).
Het is wel zo dat als je een stuk spoor hebt waar men 90 mag rijden de hogere trap wordt gekozen, dus 130 kilometer per uur. Die terrorist kan de trein dan dus wel 130 laten rijden maar dat is niet snel genoeg om de trein te laten ontsporen; het Nederlands spoorwegnet zou theoretisch gezien de dubbele snelheid aan moeten kunnen voor een trein ontspoord (dus een stuk spoor met max. 90 km/u = veilig tot 180 km/u).

[ Bericht 0% gewijzigd door GlenSpey op 25-07-2013 16:06:04 ]
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:00:18 #228
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129333539
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:53 schreef Loekie1 het volgende:
In feite dan dus overal in Europa een terrorist een trein kapen en de trein op volle snelheid zetten waardoor zoiets als in Spanje kan gebeuren. Afgezien van Nederland, Duitsland en België.
In België kan dat wel hoor :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:00:25 #229
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129333542
In Nederland zie ik het niet snel gebeuren, het ATB-systeem bewaakt de maximumsnelheid. Er wordt altijd nog een tolerantie ingebouwd bij het ontwerpen van een boog, zelfs als je met 130 door een boog gaat die ontworpen is voor 100 km/h zul je niet ontsporen, maar het zal geen comfortabele rit zijn.

In België is er op het grootste deel van het netwerk (m.u.v. de hogesnelheidslijnen) geen snelheidsbewaking en kan een ramp als in Spanje gebeuren.

In Engeland wordt op risicopunten extra beveiliging aangebracht (TPWS) waardoor een ontsporing door te snel rijden ook daar niet zal voorkomen.

In Frankrijk waakt TVM-430 op de hogesnelheidslijnen over de trein, maar hoe het precies werkt op het klassieke netwerk weet ik niet.
pi_129333568
Ow, ze heeft het geninja-edit :P
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:02:03 #231
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129333619
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:59 schreef GlenSpey het volgende:
het Nederlands spoorwegnet zou theoretisch gezien de dubbele snelheid aan moeten kunnen voor een trein ontspoord (dus een stuk spoor met max. 90 km/u = veilig tot 180 km/u).
Wauw, echt waar? :o Dat wist ik niet. En in de boog bij Harderwijk en zo kan dat dus ook gewoon? Maar dan zouden de reizigers zich onprettig gaan voelen, zoiets? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129333689
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:25 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Waarom zie ik die dingen midden op viaducten etc liggen (op een recht stuk)? Of is dat compleet iets anders?
pi_129333697
De huidige snelheden zijn inderdaad meer op comfort voor reizigers berust dan op veiligheid, men zou nog stukken harder kunnen rijden maar dan vliegt oma door de coupé :P
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:05:26 #234
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129333766
Aankondigingstijden voor overwegen spelen ook mee, net als de snelheid waarmee langs perrons wordt gereden.
pi_129333834
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:00 schreef James1988 het volgende:
In Nederland zie ik het niet snel gebeuren, het ATB-systeem bewaakt de maximumsnelheid. Er wordt altijd nog een tolerantie ingebouwd bij het ontwerpen van een boog, zelfs als je met 130 door een boog gaat die ontworpen is voor 100 km/h zul je niet ontsporen, maar het zal geen comfortabele rit zijn.

In België is er op het grootste deel van het netwerk (m.u.v. de hogesnelheidslijnen) geen snelheidsbewaking en kan een ramp als in Spanje gebeuren.

In Engeland wordt op risicopunten extra beveiliging aangebracht (TPWS) waardoor een ontsporing door te snel rijden ook daar niet zal voorkomen.

In Frankrijk waakt TVM-430 op de hogesnelheidslijnen over de trein, maar hoe het precies werkt op het klassieke netwerk weet ik niet.
En in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk? Noorwegen, Zweden, Denemarken? Ierland?
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:08:14 #236
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129333899
Daar heb ik te weinig kennis van om er iets over te kunnen zeggen :)
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:09:35 #237
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129333968
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:03 schreef arkkey het volgende:

[..]

Waarom zie ik die dingen midden op viaducten etc liggen (op een recht stuk)? Of is dat compleet iets anders?
Omdat daar ontsporingen "extra ongewenst" zijn dus. Plekken waar een trein van een brug af op een snelweg kan pleuren zijn iets gevaarlijker dan wanneer hij bij een ontsporing gewoon een greppel in zou knoerten :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129334053
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:56 schreef Bitlord het volgende:
Het sein op 29:55 van onderstaande video zal bij de ontsporing ook wel groen hebben getoond. ASFA greep hierdoor niet in. Slecht ontworpen situatie.

Dan zal de machinist zich ook wel rot geschrokken zijn vlak voor de crash. Op volle snelheid door die tunnels en over die brug heen, en als je dan de laatste tunnel uit komt zie je ineens zo'n scherpe bocht liggen...
pi_129334190
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:06 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

En in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk? Noorwegen, Zweden, Denemarken? Ierland?
Duitsland: Er zijn twee hoofdgroepen in treinbeveiliging, PZB en LZB. PZB werkt dmv magneten met een resonantiefrequentie. Een andere frequentie geeft een andere waarschuwing. Meer hierover: http://nl.wikipedia.org/wiki/Indusi
LZB is een continu treinbeīnvloedingssysteem. Dat betekent dat er constant informatie tussen trein en wal word gestuurd itt PZB waar dat alleen bij de magneten gebeurd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Linienf%C3%B6rmige_Zugbeeinflussung
Op basis van historie verwacht ik dat Zwitserland en Oostenrijk ongeveer gelijke systemen hebben, maar dat zoek ik nog ff op.
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:16:39 #240
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129334270
Zwitserland en Oostenrijk hebben een systeem dat erg lijkt op PZB. PZB vindt je alleen op lijnen tot 160 km/h. De Franse hoofdlijnen zijn als België als ik mij niet vergis.
pi_129334323
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:16 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Zwitserland en Oostenrijk hebben een systeem dat erg lijkt op PZB. De Franse hoofdlijnen zijn als België als ik mij niet vergis.
Frankrijk is volgens mij best een rotzooi met verschillende spanningen en beveiligingen. :')
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:18:10 #242
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129334332
Frankrijk heeft KVB (ligt ook in St. Pancras International), maar wat dat precies doet is mij niet duidelijk. :)
pi_129334573
Je kan dus stellen dat het vanaf Belgie en lager het droevig gesteld is met de beveiliging. En dat het eigenlijk een wonder is dat een ongeluk zoals nu in Spanje, niet vaker gebeurt. Italië zal ook niet denderend veilig zijn.
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:25:48 #244
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129334681
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:23 schreef Loekie1 het volgende:
En dat het eigenlijk een wonder is dat een ongeluk zoals nu in Spanje, niet vaker gebeurt.
En als ik zoiets zeg word ik vermoord :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129334699
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:23 schreef Loekie1 het volgende:
Je kan dus stellen dat het vanaf Belgie en lager het droevig gesteld is met de beveiliging. En dat het eigenlijk een wonder is dat een ongeluk zoals nu in Spanje, niet vaker gebeurt. Italië zal ook niet denderend veilig zijn.
Op de hogesnelheidslijnen is meestal ERTMS geinstaleerd, dus die zijn veilig. De overige spoorlijnen hebben meestal mindere beveiliging. Je zou ervan moeten kunnen uitgaan dat machinisten genoeg kennis en kunde hebben om veilig te kunnen rijden. Helaas was dat in Spanje niet het geval.
pi_129334726
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:23 schreef Loekie1 het volgende:
Je kan dus stellen dat het vanaf Belgie en lager het droevig gesteld is met de beveiliging. En dat het eigenlijk een wonder is dat een ongeluk zoals nu in Spanje, niet vaker gebeurt. Italië zal ook niet denderend veilig zijn.
Dat lijkt mij wel wat kort door de bocht.
pi_129334750
-

[ Bericht 100% gewijzigd door remcoP op 25-07-2013 16:27:35 ]
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:27:22 #248
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129334759
quote:
6s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:26 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dat lijkt mij wel wat kort door de bocht.
Woordkeus, deze man heeft het.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129334781
quote:
10s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Woordkeus, deze man heeft het.
:D
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:28:36 #250
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129334817
quote:
10s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Woordkeus, deze man heeft het.
_O-
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:28:39 #251
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129334820
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 01:02 schreef bork het volgende:

[..]

Nou het gaat al 72 jaar goed, dat het nu daar door fout zou kunnen zijn gegaan is erg triest, ik sta nu recht achter Darkwing's uitspraken t.a.v. die van jou, je bent biased
Biased? Maak je me nu uit voor een idioot met een bipolaire stoornis? Lees ik dat nu goed?

EDIT: Nee, dat lees ik gelukkig niet goed.

quote:
en je roept te snel iets zonder dat je daar goed over nadenkt.
Het oproepen van burgerlijke ongehoorzaamheid is totaal ongepast.
Voordat we iets riepen, hebben we eerst (naar aanleiding van het onwel raken van maar liefst acht passagiers, vergeet dat even niet!) een duidelijke personeelsinstructie van de NS-top aan het rijdend personeel gevraagd. Pas toen daaraan geen gehoor werd gegeven, hebben we aan de bel getrokken.

quote:
En dat jij iets niet begrijpt, zegt eigenlijk wel genoeg. :(
Wat bedoel je? Suggereer je als mijn persoonskenmerk dat ik dingen zelden of nooit snap? Wat begrijp ik niet? Qua Talgo, bedoel je? Heb ik daar namens MVBOV dan ergens tegen of in de media over gezegd? Uitsluitend op dit forum van treinliefhebbers heb ik gezegd dat ik niet begrijp hoe zo'n constructie een beetje stabiel kan rijden. Mag ik daar dan niet mijn verbazing over uiten?

Als ik iets niet snap, dan doe ik altijd eerst navraag.

Als ik iets wel snap, overleg ik (of een van de andere mensen binnen MVBOV) nog altijd eerst met de betrokkene. Pas als dat niets of te weinig oplevert, treden we indien nodig op een negatieve manier naar buiten.

Dan nog even qua ruitjetik: we hebben het met onze opvatting minder fout dan jij suggereert. Maar wegens afgesproken embargo kan ik daar nu niets over zeggen. Lees morgen de Metro maar.

[ Bericht 1% gewijzigd door DriekOplopers op 25-07-2013 18:13:23 ]
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:30:28 #252
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129334879
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:18 schreef James1988 het volgende:
Frankrijk heeft KVB (ligt ook in St. Pancras International), maar wat dat precies doet is mij niet duidelijk. :)
KVB schijnt ongeveer net zoveel te doen als Mermor en AWS.
pi_129334993
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:23 schreef Loekie1 het volgende:
Italië zal ook niet denderend veilig zijn.
Heb het ff opgezocht. Ook in italie zijn twee stystemen: Sistema Controllo Marcia Treno (SCMT) en Blocco Automatico a Correnti Codificate (BACC)
SCMT:
quote:
The main purpose of SCMT is to control the respect of the speed limit imposed by the signal aspect and the line condition.
Oftewel: er wordt op de snelheid gelet.
BACC
quote:
continuously monitors the train speed and computes braking curves according to the train's length, mass, and braking ability
Italië is dus best veilig. :)
http://en.wikipedia.org/wiki/SCMT
http://en.wikipedia.org/w(...)_Correnti_Codificate
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:35:38 #254
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129335072
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:30 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

KVB schijnt ongeveer net zoveel te doen als Mermor en AWS.
Ff gezocht en nee, het is heel anders en stukken beter.
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:35:50 #255
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129335078
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:30 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

KVB schijnt ongeveer net zoveel te doen als Mermor en AWS.
Dat is dan een beetje nutteloos, KVB is in de jaren '90 toch juist ingevoerd om het -toen al stokoude- Memor te vervangen?
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:35 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Ff gezocht en nee, het is heel anders en stukken beter.
Ah :)
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:36:05 #256
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129335088
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:35 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat is dan een beetje nutteloos, KVB is in de jaren '90 toch juist ingevoerd om het -toen al stokoude- Memor te vervangen?
Zie boven.
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:37:20 #257
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129335129
Het werkt tot op 10 km/h nauwkeurig en het kent een soort van remcurve. Niet heel geavanceerd maar voldoende om grote ongevallen mee te voorkomen.
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:45:47 #258
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129335486
quote:
11s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:28 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Biased? Maak je me nu uit voor een idioot met een bipolaire stoornis? Lees ik dat nu goed?
Een bias is niet veel meer dingen anders zien vanuit je eigen referentiekader dan het in werkelijkheid is. Denk aan een Prorailer die er heilig van overtuigd is dat het spoor beter wordt van minder wissels en die dat vol overtuiging van de goedheid gaat zitten uitleggen dat het geweldig is maar tegelijkertijd de nadelen niet zo goed voor ogen heeft.
pi_129336098
quote:
5s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat moet ik me hierbij voorstellen? :?

spoel even naar 46:00 voor een leuke demonstratie ohwauw, een tijd meegeven werkt tegenwoordig gewoon op FOK!
pi_129336111
Is trouwens wel vaag dat ik nu al 3 verschillende bandjes gehoord heb met betrekking tot de werkzaamheden bij Enschede. De conclusie is: houdt u rekening met een langere reistijd, de extra reistijd bedraagt ongeveer een kwartier, en de extra reistijd is een kwartier tot een half uur.
  donderdag 25 juli 2013 @ 17:07:10 #261
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129336214
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 17:04 schreef arkkey het volgende:
Is trouwens wel vaag dat ik nu al 3 verschillende bandjes gehoord heb met betrekking tot de werkzaamheden bij Enschede. De conclusie is: houdt u rekening met een langere reistijd, de extra reistijd bedraagt ongeveer een kwartier, en de extra reistijd is een kwartier tot een half uur.
Het is wel een puzzeltje in het oosten ja. De sprinter Apeldoorn - Enschede is ingekort tot Almelo, en de sprinter Enschede - Zwolle is ingekort tot Raalte.Gaar zootje.

Zal blij zijn als we OOIT weer eens een keer een paar dagen hebben zonder werkzaamheden, dat het hele net gewoon bruikbaar is. Dat moet echt jaren en jaren geleden zijn geweest.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129336268
Is volgens mij sinds "de crisis", dat ze nu werkzaamheden naar overdag verplaatst hebben ivm goeiekoper. Ik ben ook al een paar keer genaaid geweest toen ik in de weekenden dacht dat ik zonder de reisplanner nog ff na te kijken op pad kon. Dat moet je tegenwoordig niet meer doen idd ;)
  donderdag 25 juli 2013 @ 18:13:27 #263
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129338234
Verzoekje: kan iemand dat artikel in de metro wellicht morgen hier neerzetten, ander moet ik 354 km naar de dichtstbijzijnde bak in vlissingen souburg lopen :p
  donderdag 25 juli 2013 @ 18:14:40 #264
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129338273
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2013 18:13 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Verzoekje: kan iemand dat artikel in de metro wellicht morgen hier neerzetten,
Ik zal een linkje plaatsen naar de pdf van de Metro van morgen. :)
quote:
ander moet ik 354 km naar de dichtstbijzijnde bak in vlissingen souburg lopen :p
Met een gezonde ochtendwandeling is niets mis, natuurlijk. :+
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 juli 2013 @ 18:15:57 #265
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129338300
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2013 18:13 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Verzoekje: kan iemand dat artikel in de metro wellicht morgen hier neerzetten, ander moet ik 354 km naar de dichtstbijzijnde bak in vlissingen souburg lopen :p
Dat zou bijna een bedevaartsloop zijn ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 25 juli 2013 @ 18:17:18 #266
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129338332
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 18:14 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ik zal een linkje plaatsen naar de pdf van de Metro van morgen. :)

[..]

Met een gezonde ochtendwandeling is niets mis, natuurlijk. :+
Netjes. Bedankt!
(Dat mag ook weleens gezegd worden)
  donderdag 25 juli 2013 @ 18:27:49 #267
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129338602
quote:
11s.gif Op donderdag 25 juli 2013 18:15 schreef Peterselieman het volgende:
Dat zou bijna een bedevaart-sloop zijn ...
Zo kun je die trein ook noemen :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129339736
quote:
11s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:28 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Wat bedoel je? Suggereer je als mijn persoonskenmerk dat ik dingen zelden of nooit snap?
Nou ik wil dat niet alleen suggereren maar ik wil dat gewoon keihard beamen. Uit de continue stroom smakeloze communicatie die door MVBOV de wereld ingegooid wordt blijkt gewoon dat je totaal geen enkel idee hebt van zowel het technische als het juridische vlak.
Bier.
pi_129342864
Bij de NOS sprak de verslaggever en iemand van de TU Delft dat het raar was dat het beveiligingssysteem niet had ingegrepen. Als ze nou even 5 minuten langer hadden besteed en dit topic hadden gelezen....
  donderdag 25 juli 2013 @ 22:18:59 #270
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129347383
quote:
11s.gif Op donderdag 25 juli 2013 18:15 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat zou bijna een bedevaartsloop zijn ...
Het is de kortste afstand tot een NL station vanwaar ik zit volgens de NS App :+
  donderdag 25 juli 2013 @ 22:25:30 #271
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129347720
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:18 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Het is de kortste afstand tot een NL station vanwaar ik zit volgens de NS App :+
In welk buitenlands oord zit je dat Vlissingen Souburg dichterbij is dan Vlissingen EN dan Middelburg?? Dat wordt heel moeilijk :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 22:33:44 #272
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129348155
Het is de allereerste keer dat ik iemand oetlul noem hier. Ik had bagger-internet en zag de reactie niet meteen uiteindelijk kwamen we met 3 uur vertraging aan op Oberhausen, laat ik je zeggen dat 4 en half uur lang is voor een jongetje van 7 jaar dat al weken uitkeek naar een uitje naar Lego Discovery en heel lief blijft en van de ene naar de andere trein moet en geen idee heeft waarom dan roep ik oetlul ja.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_129348178
Als ik de kaart zo bekijk is er denk ik wel een strookje VK waarin Vlissingen-Souburg dichterbij ligt dan Middelburg en Vlissingen.
pi_129348672
http://www.telegraaf.nl/b(...)over_snelheid__.html

Wat een riooljournalistiek eerste klas hoe die man wordt neergezet zeg. Het is dan wel telegraaf maar kom op zeg.
pi_129348689
quote:
11s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wauw, echt waar? :o Dat wist ik niet. En in de boog bij Harderwijk en zo kan dat dus ook gewoon? Maar dan zouden de reizigers zich onprettig gaan voelen, zoiets? :?
Al het Nederlandse spoor is gebouwd op comfort en veiligheid. Een wissel 1:9 staat in de boeken voor 40 km/h maar je kan er prima met 100 doorheen. Erg fijn is het niet voor zowel reiziger, infrastructuur als trein maar mocht het mis gaat kan het wel. Overigens zijn alle onderdelen van het spoor getest tot minimaal 10% boven de gestelde waarde. In pure theorie, als je kijkt naar dit ongeluk, zou het niet eens te wijten kunnen zijn aan de hoge snelheid van de trein, in het achterhoofd houdende van bovenstaande tekst. Bij Nieuwerkerk is ooit een DDAR met 130 door een 40 wissel gegaan, dat is 425% te snel, deze HST reed ~250% boven maximum. Pure speculatie maar om het even in perspectief te zetten.
  donderdag 25 juli 2013 @ 22:47:12 #276
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129348854
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:43 schreef b2py het volgende:

Bij Nieuwerkerk is ooit een DDAR met 130 door een 40 wissel gegaan, dat is 425% te snel, deze HST reed ~250% boven maximum. Pure speculatie maar om het even in perspectief te zetten.
reken dan nog maar eens. De Ddar reed 225 % te snel, en 250% harder dan 80 is 280 km/h. Maar ik snap je punt ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 22:48:20 #277
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129348906
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

In welk buitenlands oord zit je dat Vlissingen Souburg dichterbij is dan Vlissingen EN dan Middelburg?? Dat wordt heel moeilijk :D
Hmm sinds de nieuwe update van de NS,snapt ie zelf dat ook wel dat die afstand onzin is want:


En die andere....
  donderdag 25 juli 2013 @ 22:52:28 #278
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_129349076
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:43 schreef b2py het volgende:

[..]

Al het Nederlandse spoor is gebouwd op comfort en veiligheid. Een wissel 1:9 staat in de boeken voor 40 km/h maar je kan er prima met 100 doorheen. Erg fijn is het niet voor zowel reiziger, infrastructuur als trein maar mocht het mis gaat kan het wel. Overigens zijn alle onderdelen van het spoor getest tot minimaal 10% boven de gestelde waarde. In pure theorie, als je kijkt naar dit ongeluk, zou het niet eens te wijten kunnen zijn aan de hoge snelheid van de trein, in het achterhoofd houdende van bovenstaande tekst. Bij Nieuwerkerk is ooit een DDAR met 130 door een 40 wissel gegaan, dat is 425% te snel, deze HST reed ~250% boven maximum. Pure speculatie maar om het even in perspectief te zetten.
Ik kan je verzekeren dat als je bij Amsterdam Cenraal aan de Oostzijde met 60 door een 40 wissel gaat, je er gewoon naast staat en het spoor uit hobbelt.
pi_129349153
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:52 schreef Aardappelscheermes het volgende:

[..]

Ik kan je verzekeren dat als je bij Amsterdam Cenraal aan de Oostzijde met 60 door een 40 wissel gaat, je er gewoon naast staat en het spoor uit hobbelt.
Waar baseer jij dat op?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 juli 2013 @ 22:55:07 #280
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129349199
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:43 schreef arkkey het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)over_snelheid__.html

Wat een riooljournalistiek eerste klas hoe die man wordt neergezet zeg. Het is dan wel telegraaf maar kom op zeg.
televaag, dat zegt al genoeg
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 juli 2013 @ 22:56:09 #281
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129349240
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:48 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Hmm sinds de nieuwe update van de NS,snapt ie zelf dat ook wel dat die afstand onzin is want:
[ afbeelding ]
er staat toch maar mooi het meest oostelijke station van Nederland op :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport donderdag 25 juli 2013 @ 22:57:26 #282
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_129349298
Dat zijn tegengebogen 1:8-wissels of iets dergelijks, nogal ontsporingsgevoelig schijnt het (een geduwde ICRm-stam mag er ook maag met iets van 25km/h doorheen).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 25 juli 2013 @ 22:57:49 #283
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_129349313
quote:
7s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:54 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Waar baseer jij dat op?
Ervaring met dat baanvak. En nee, ik ben er niet uitgehobbeld. Dat heeft een ander gedaan.
pi_129349370
quote:
7s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

reken dan nog maar eens. De Ddar reed 225 % te snel, en 250% harder dan 80 is 280 km/h. Maar ik snap je punt ;)
325 doe ik het dan voor ;)
pi_129349424
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:57 schreef Aardappelscheermes het volgende:

[..]

Ervaring met dat baanvak. En nee, ik ben er niet uitgehobbeld. Dat heeft een ander gedaan.
Met 60km/u? Dat is wel vaag, want het zou eigenlijk meer aan moeten kunnen....
  donderdag 25 juli 2013 @ 23:01:32 #286
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129349468
quote:
3s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:33 schreef bork het volgende:
Het is de allereerste keer dat ik iemand oetlul noem hier. Ik had bagger-internet en zag de reactie niet meteen uiteindelijk kwamen we met 3 uur vertraging aan op Oberhausen, laat ik je zeggen dat 4 en half uur lang is voor een jongetje van 7 jaar dat al weken uitkeek naar een uitje naar Lego Discovery en heel lief blijft en van de ene naar de andere trein moet en geen idee heeft waarom dan roep ik oetlul ja.
Hee, Bork, er staat ook nog een comment met reactie van mij op een stukkie tekst van jou. Ben wel benieuwd naar je weerwoord. :P
  donderdag 25 juli 2013 @ 23:02:29 #287
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_129349508
Onder normale omstandigheden wel. Maar het stationseiland is dat nou net niet. Alles is daar op elkaar geprakt. Er zitten zelfs enkel knikken in de baan.
pi_129349552
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:00 schreef James1988 het volgende:
In Nederland zie ik het niet snel gebeuren, het ATB-systeem bewaakt de maximumsnelheid. Er wordt altijd nog een tolerantie ingebouwd bij het ontwerpen van een boog, zelfs als je met 130 door een boog gaat die ontworpen is voor 100 km/h zul je niet ontsporen, maar het zal geen comfortabele rit zijn.
Wat die terrorist uit loekie's voorbeeld trouwens wel kan doen is de ATB gewoon buiten dienst stellen :+ oeps... weg beveiliging!
  donderdag 25 juli 2013 @ 23:04:48 #289
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129349598
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:59 schreef b2py het volgende:

[..]

325 doe ik het dan voor ;)
3,25 keer zo snel, 2,25 keer sneller ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129349611
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 22:52 schreef Aardappelscheermes het volgende:

[..]

Ik kan je verzekeren dat als je bij Amsterdam Cenraal aan de Oostzijde met 60 door een 40 wissel gaat, je er gewoon naast staat en het spoor uit hobbelt.
Bij alles zijn weer de vele uitzonderingen te vinden ;)
  donderdag 25 juli 2013 @ 23:05:25 #291
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129349626
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 23:01 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Hee, Bork, er staat ook nog een comment met reactie van mij op een stukkie tekst van jou. Ben wel benieuwd naar je weerwoord. :P
Laat die jongen even rustig vakantie vieren met bork JR en Frau Bork :Y
  donderdag 25 juli 2013 @ 23:23:48 #292
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129350389
quote:
15s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:41 schreef lyolyrc het volgende:
Volgens mij heeft NS zijn planner voor komend weekend niet op orde: als je zaterdagochtend om ongeveer 9.00 u van Eindhoven richting Amsterdam wil, ontbreken er hoop treinen in de planner, die volgens een ander reisadvies wel rijden. Ook zou een internationale trein (Euronight) wel rechtstreeks naar Utrecht rijden, terwijl er in het weekend aan het spoor wordt gewerkt tussen Den Bosch en Utrecht. Ikke niet meer snap... :?
Dit weekend is de EuroNight en CityNightLine omgeleid en stoppen NIET te Amsterdam, Utrecht en Arnhem. Deze twee treinen stoppen WEL in Rotterdam en Eindhoven.
Tussen Den Bosch en Utrecht zijn inderdaad werkzaamheden, dus daar kan je niet langs zonder bus.
pi_129350787
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 23:23 schreef greavy het volgende:

[..]

Dit weekend is de EuroNight en CityNightLine omgeleid en stoppen NIET te Amsterdam, Utrecht en Arnhem. Deze twee treinen stoppen WEL in Rotterdam en Eindhoven.
Tussen Den Bosch en Utrecht zijn inderdaad werkzaamheden, dus daar kan je niet langs zonder bus.
Dat staat dus niet in de planner, want die stuurt hem vrolijk richting Utrecht. :') Begrijp ik het goed dat de EN eigenlijk van Eindhoven non-stop moet doorrijden naar Rotterdam?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 juli 2013 @ 23:33:51 #294
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129350839
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 23:32 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Dat staat dus niet in de planner, want die stuurt hem vrolijk richting Utrecht. :') Begrijp ik het goed dat de EN eigenlijk van Eindhoven non-stop moet doorrijden naar Rotterdam?
uhuh en daarna rijdt het ledig materieel via Gouda en Bijlmer ArenA rechtstreeks naar de Meer
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 25 juli 2013 @ 23:38:17 #295
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129351033
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 23:32 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Dat staat dus niet in de planner, want die stuurt hem vrolijk richting Utrecht. :') Begrijp ik het goed dat de EN eigenlijk van Eindhoven non-stop moet doorrijden naar Rotterdam?
Stops zijn in beide richtingen en voor beide treinen te Venlo, Eindhoven en Rotterdam, maar hebben in de richting Duitsland een 3-minutenstop te Breda (zonder in- en uitstapmogelijkheid) en in de richting Rotterdam zelfs 8 minuten stofhappen in Tilburg.
  donderdag 25 juli 2013 @ 23:41:41 #296
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129351176
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 23:05 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Laat die jongen even rustig vakantie vieren met bork JR en Frau Bork :Y
Vakantie is voor watjes.
  donderdag 25 juli 2013 @ 23:42:51 #297
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129351225
Trein 428 za+zo uit München:
Venlo a. 7:22
Venlo v. 7:37
Eindhoven v. 8:23 uitstappen spoor 6
Tilburg a. 8:50
Tilburg v. 8:58
Breda d. 9:12
Dordrecht d. 9:32
Rotterdam a. 9:45 uitstappen spoor 8

LM 80428 za+zo
Rotterdam v. 9:47, vervolg via Harmelen Aansluiting, Breukelen en Diemen Zuid naar Watergraafsmeer zonder tussenstops

Trein 436 uit Warszawa Wschodnia za+zo:
Venlo a. 8:22
Venlo v. 8:37
Eindhoven v. 9:23 uitstappen spoor 6
Tilburg a. 9:50
Tilburg v. 9:58
Breda d. 10:12
Dordrecht d. 10:32
Rotterdam a. 10:45 uitstappen spoor 12

LM 80436 za+zo
Rotterdam v. 10:47, vervolg via Harmelen Aansluiting, Breukelen en Diemen Zuid naar Watergraafsmeer zonder tussenstops

LM 80429 za+zo
Watergraafsmeer v. ?? via Breukelen-Woerden naar Rotterdam zonder stops
Rotterdam a. 19:22 spoor 4

Trein 429 naar München za+zo
Rotterdam v. 19:35 instappen spoor 4
Dordrecht d. 19:49
Breda a. 20:11
Breda v. 20:14
Eindhoven a. 21:11 instappen spoor 2
Eindhoven v. 21:14
Venlo a. ??
Venlo v. 21:59

LM 80437
Watergraafsmeer v. ?? via Breukelen-Woerden zonder tussenstops
Rotterdam a. 17:22 spoor 4 instappen

Trein 437 naar Warszawa Wschodnia
Rotterdam v. 17:35 spoor 4 instappen
Dordrecht d. 17:49
Breda a. 18:11
Breda v. 18:14
Eindhoven a. 19:11 instappen spoor 2
Eindhoven v. 19:14
Venlo a. ??
Venlo v. 19:59
pi_129351291
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 23:38 schreef greavy het volgende:

[..]

Stops zijn in beide richtingen en voor beide treinen te Venlo, Eindhoven en Rotterdam, maar hebben in de richting Duitsland een 3-minutenstop te Breda (zonder in- en uitstapmogelijkheid) en in de richting Rotterdam zelfs 8 minuten stofhappen in Tilburg.
Het past dus net weer niet helemaal in de dienstregeling. De sprinter van Den Bosch naar Eindhoven van 0.47 u staat maar liefst 20 minuten stil in Boxtel. Geen idee waarom, want het stuk naar Eindhoven is 4-sporig. De capaciteit zou er toch moeten zijn.
  donderdag 25 juli 2013 @ 23:58:51 #299
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129351807
Gezien de tijd zou ik haast denken dat het iets met een aansluiting is ofzo.
  donderdag 25 juli 2013 @ 23:59:05 #300
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129351815
Witte verf op spoorstaaf tegen hitte
25-07-2013 12:17 | Gerard ten Voorde

De hitte houdt Nederland in z’n greep. ProRail voert extra controles uit op het spoor. Met kwast en witte verf op pad.

De temperatuur blijft voorlopig tropische waarden aangeven. Spoorbeheerder ProRail houdt het spoor daarom extra in de gaten. Zogenaamde hitteschouwers controleren dagelijks de kwetsbare plekken langs de 7000 kilometer spoor in Nederland. Vooral bruggen en wissels zijn gevoelig.

ProRail neemt vanuit het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht zo nodig maatregelen tegen hitteproblemen. Het OCCR houdt het weer acht dagen vooruit in de gaten. De Landelijk Coördinator Rail, kortweg LCR, moet in dit zenuwcentrum van het spoor het hoofd koel houden. Ook bij tropische temperaturen.

Stalen spoorstaven kunnen door de hitte zomaar tientallen centimeters langer worden. Daardoor komen onder andere beweegbare delen van het spoor vast te zitten. En kunnen duizenden reizigers stranden. Om die reden worden tijdens een hittegolf spoorbruggen minder vaak of helemaal niet meer geopend, zodat de treinen kunnen blijven rijden.

Op het moment dat ProRail­controleurs tijdens een hitte­schouw de lucht zien trillen boven het spoor, komen ze direct in actie. „We zijn alert als de temperatuur van spoorstaven boven de 40 graden uitkomt”, aldus ProRail-woordvoerder Michiel Haighton. De spoorbeheerder kan problemen door uitgezette spoorstaven op verschillende manieren aanpakken. Het 7000 kilometer lange spoorwegennet met koud water koelen, is ondoenlijk. Alleen bij sommige spoorbruggen die zijn voorzien van sproei-installaties werkt deze optie.

De eenvoudigste optie is het spuiten van witte verf op een uitgezette spoorstaaf. Doordat de witte verf reflecteert, koelt het ijzer af en krimpt. Als dit paardenmiddel niet werkt, rest de medewerkers niets dan een spoorstaaf doormidden te zagen en een plakje staaf te verwijderen.

Om risico’s door hitte te vermijden laat ProRail goederentreinen zoveel mogelijk doorrijden, „vrijpad”, in vakjargon. Als die treinen afremmen ontstaan namelijk veel vonken en die kunnen de kurkdroge bermen in brand zetten. Personentreinen lopen door de maatregel vertraging op, aangezien ze achter de goederentrein moeten blijven rijden, omdat deze niet tijdelijk naar een passeerspoor wordt gestuurd. Ook moeten de passagiersvoertuigen zelf langzamer rijden op sommige trajecten om bermbrand te voorkomen.

De spoorbeheerder heeft een wegsleeplok klaarstaan om treinen met stroomstoring zo snel mogelijk weg te slepen, zoals maandag bij Schiedam. Door stroomstoring valt ook de airco in een trein uit. Voor passagiers is een snikheet treinstel erg vervelend. „Zoiets moet niet te lang duren”, aldus ProRail. De inspecteurs houden verder spoordijken extra goed in de gaten. Door hitte en droogte ontstaan scheurtjes, waardoor de dijk kan verzakken. Zo nodig wordt de sproeier aan­gezet om de dijk te verzadigen.

Het omslaan van het weer brengt voor ProRail weer andere problemen mee. Bij onweer staan storingsploegen paraat om problemen door blikseminslag zo snel mogelijk op te lossen. Bliksem­afleiders kunnen het inslaan niet altijd voorkomen.

Bron: Reformatorisch Dagblad
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')