abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:36:22 #211
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129330431
quote:
15s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:26 schreef Peterselieman het volgende:
Die tweede bak is al voor het ingaan van de bocht zo ongeveer losgeknapt van de motorwagen ...
Was ie dat maar, dan was die motorbak wel rechtop gebleven :X

edit: Mwoaa die kan natuurlijk compleet los ook nog wel "autonoom" omgekiept zijn, gezien zijn massa.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129330462
quote:
15s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:26 schreef Peterselieman het volgende:
Die tweede bak is al voor het ingaan van de bocht zo ongeveer losgeknapt van de motorwagen ...
Voor? Je ziet het begin van de boog niet. Het is gewoon midden in de boog.
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 juli 2013 @ 14:37:20 #213
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129330469
quote:
11s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Was ie dat maar, dan was die motorbak wel rechtop gebleven :X
nou nee, want ook de motorbak kreeg nog een zwieper mee
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:40:20 #214
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129330562
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:20 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Overigens.. Als je dat filmpje bekijkt.. Knappe ontsporingsgeleiding zoals dat in Frankrijk en Japan gebruikelijk is, zou hier waarschijnlijk een hoop gescheeld hebben.
Of een randbalk... Maar ja, dit is geen hogesnelheidslijn, dus minder maatregelen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:48:31 #215
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129330849
Dat is nu juist wat ze in Japan en Frankrijk heel veel op reguliere lijnen toepassen. In tegenstelling tot Nederland bijvoorbeeld.
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:53:49 #216
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129331040
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:48 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Dat is nu juist wat ze in Japan en Frankrijk heel veel op reguliere lijnen toepassen. In tegenstelling tot Nederland bijvoorbeeld.
IN Nederland hebben ze dat veel bij bruggen en viaducten toch? Op plaatsen waar ontsporingen, lamazegge, "extra ongewenst" zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:58:19 #217
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129331200
quote:
5s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

IN Nederland hebben ze dat veel bij bruggen en viaducten toch? Op plaatsen waar ontsporingen, lamazegge, "extra ongewenst" zijn.
Ja dat klopt maar in Frankrijk en Japan bij vrijwel iedere krappe boog.
pi_129331644
Lijkt wel alsof t rolgordijn naar beneden zit als je de beelden van de crashende loc goed bekijkt. Nu weet ik niks komma niks van Spanje en de beveiligingssystemen aldaar, maar als de machinist de rolgordijnen zo ver naar beneden heeft dan duidt dit meestal op de aanwezigheid van ERTMS. Wie o wie weet welke beveiliging op dat baanvak aanwezig is?
  donderdag 25 juli 2013 @ 15:12:45 #219
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129331668
Op de HSL ligt ETCS. Op dat specifieke punt ligt ASFA, het oude Spaanse beveiligingssysteem.
pi_129332633
Is het alleen Spanje waar ze oude beveiligingssystemen hebben?
pi_129332802
Volgens mij heeft NS zijn planner voor komend weekend niet op orde: als je zaterdagochtend om ongeveer 9.00 u van Eindhoven richting Amsterdam wil, ontbreken er hoop treinen in de planner, die volgens een ander reisadvies wel rijden. Ook zou een internationale trein (Euronight) wel rechtstreeks naar Utrecht rijden, terwijl er in het weekend aan het spoor wordt gewerkt tussen Den Bosch en Utrecht. Ikke niet meer snap... :?

[ Bericht 0% gewijzigd door lyolyrc op 25-07-2013 16:30:32 ]
  donderdag 25 juli 2013 @ 15:42:01 #222
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129332808
Nee, vrijwel heel Europa heeft oude beveiligingssystemen. Sommige systemen zijn zelfs al voorbij de pensioenleeftijd :+

Sommige systemen zijn voor hun tijd bijzonder geavanceerd (het in Nederland gebruikte ATB-EG bijvoorbeeld) terwijl andere systemen eigenlijk niks voorstellen (zoals het Belgische 'Memor' of gong-fluit).
pi_129332893
Er is dus vrijwel nergens een beveiligingssysteem dat voorkomt dat je met 190 door de bocht kan?
  donderdag 25 juli 2013 @ 15:46:01 #224
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129332980
Met het (moderne) European Train Control System (ETCS) kan een zeer specifieke snelheidsrestrictie geprogrammeerd worden, een trein wordt dan gedwongen om af te remmen als hij te hard rijdt. Ook met het Franse TVM-430 en het Duitse LZB is dit mogelijk, maar voor zover ik weet minder nauwkeurig t.o.v. ERTMS.

Het ATB-systeem kent een aantal snelheidstrappen: 40, 60, 80, 130, 140. Dat is krachtig, maar als de maximumsnelheid op een bepaald punt 100 km/h is kan ATB dit niet doorgeven, er moet dan worden gekozen voor ķf 80, ķf 130.
pi_129333261
In feite dan dus overal in Europa een terrorist een trein kapen en de trein op volle snelheid zetten waardoor zoiets als in Spanje kan gebeuren. Afgezien van Nederland, Duitsland en België.
pi_129333394
Hier een beknopte visuele uitleg van de functies van ASFA. Zet de automatische ondertiteling aan ,vertaald in het engels.


Het sein op 29:55 van onderstaande video zal bij de ontsporing ook wel groen hebben getoond. ASFA greep hierdoor niet in. Slecht ontworpen situatie.

pi_129333509
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:53 schreef Loekie1 het volgende:
In feite dan dus overal in Europa een terrorist een trein kapen en de trein op volle snelheid zetten waardoor zoiets als in Spanje kan gebeuren.
Nou niet helemaal. In Nederland zorgt het ATB-EG beveiligingssysteem er dus voor dat een trein niet harder kan dan de aangegeven snelheidstrap (40, 60, 80, 130 of 140km/u).
Het is wel zo dat als je een stuk spoor hebt waar men 90 mag rijden de hogere trap wordt gekozen, dus 130 kilometer per uur. Die terrorist kan de trein dan dus wel 130 laten rijden maar dat is niet snel genoeg om de trein te laten ontsporen; het Nederlands spoorwegnet zou theoretisch gezien de dubbele snelheid aan moeten kunnen voor een trein ontspoord (dus een stuk spoor met max. 90 km/u = veilig tot 180 km/u).

[ Bericht 0% gewijzigd door GlenSpey op 25-07-2013 16:06:04 ]
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:00:18 #228
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129333539
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:53 schreef Loekie1 het volgende:
In feite dan dus overal in Europa een terrorist een trein kapen en de trein op volle snelheid zetten waardoor zoiets als in Spanje kan gebeuren. Afgezien van Nederland, Duitsland en België.
In België kan dat wel hoor :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:00:25 #229
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129333542
In Nederland zie ik het niet snel gebeuren, het ATB-systeem bewaakt de maximumsnelheid. Er wordt altijd nog een tolerantie ingebouwd bij het ontwerpen van een boog, zelfs als je met 130 door een boog gaat die ontworpen is voor 100 km/h zul je niet ontsporen, maar het zal geen comfortabele rit zijn.

In België is er op het grootste deel van het netwerk (m.u.v. de hogesnelheidslijnen) geen snelheidsbewaking en kan een ramp als in Spanje gebeuren.

In Engeland wordt op risicopunten extra beveiliging aangebracht (TPWS) waardoor een ontsporing door te snel rijden ook daar niet zal voorkomen.

In Frankrijk waakt TVM-430 op de hogesnelheidslijnen over de trein, maar hoe het precies werkt op het klassieke netwerk weet ik niet.
pi_129333568
Ow, ze heeft het geninja-edit :P
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:02:03 #231
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129333619
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:59 schreef GlenSpey het volgende:
het Nederlands spoorwegnet zou theoretisch gezien de dubbele snelheid aan moeten kunnen voor een trein ontspoord (dus een stuk spoor met max. 90 km/u = veilig tot 180 km/u).
Wauw, echt waar? :o Dat wist ik niet. En in de boog bij Harderwijk en zo kan dat dus ook gewoon? Maar dan zouden de reizigers zich onprettig gaan voelen, zoiets? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129333689
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:25 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Waarom zie ik die dingen midden op viaducten etc liggen (op een recht stuk)? Of is dat compleet iets anders?
pi_129333697
De huidige snelheden zijn inderdaad meer op comfort voor reizigers berust dan op veiligheid, men zou nog stukken harder kunnen rijden maar dan vliegt oma door de coupé :P
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:05:26 #234
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129333766
Aankondigingstijden voor overwegen spelen ook mee, net als de snelheid waarmee langs perrons wordt gereden.
pi_129333834
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:00 schreef James1988 het volgende:
In Nederland zie ik het niet snel gebeuren, het ATB-systeem bewaakt de maximumsnelheid. Er wordt altijd nog een tolerantie ingebouwd bij het ontwerpen van een boog, zelfs als je met 130 door een boog gaat die ontworpen is voor 100 km/h zul je niet ontsporen, maar het zal geen comfortabele rit zijn.

In België is er op het grootste deel van het netwerk (m.u.v. de hogesnelheidslijnen) geen snelheidsbewaking en kan een ramp als in Spanje gebeuren.

In Engeland wordt op risicopunten extra beveiliging aangebracht (TPWS) waardoor een ontsporing door te snel rijden ook daar niet zal voorkomen.

In Frankrijk waakt TVM-430 op de hogesnelheidslijnen over de trein, maar hoe het precies werkt op het klassieke netwerk weet ik niet.
En in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk? Noorwegen, Zweden, Denemarken? Ierland?
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:08:14 #236
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129333899
Daar heb ik te weinig kennis van om er iets over te kunnen zeggen :)
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:09:35 #237
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129333968
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:03 schreef arkkey het volgende:

[..]

Waarom zie ik die dingen midden op viaducten etc liggen (op een recht stuk)? Of is dat compleet iets anders?
Omdat daar ontsporingen "extra ongewenst" zijn dus. Plekken waar een trein van een brug af op een snelweg kan pleuren zijn iets gevaarlijker dan wanneer hij bij een ontsporing gewoon een greppel in zou knoerten :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129334053
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:56 schreef Bitlord het volgende:
Het sein op 29:55 van onderstaande video zal bij de ontsporing ook wel groen hebben getoond. ASFA greep hierdoor niet in. Slecht ontworpen situatie.

Dan zal de machinist zich ook wel rot geschrokken zijn vlak voor de crash. Op volle snelheid door die tunnels en over die brug heen, en als je dan de laatste tunnel uit komt zie je ineens zo'n scherpe bocht liggen...
pi_129334190
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:06 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

En in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk? Noorwegen, Zweden, Denemarken? Ierland?
Duitsland: Er zijn twee hoofdgroepen in treinbeveiliging, PZB en LZB. PZB werkt dmv magneten met een resonantiefrequentie. Een andere frequentie geeft een andere waarschuwing. Meer hierover: http://nl.wikipedia.org/wiki/Indusi
LZB is een continu treinbeīnvloedingssysteem. Dat betekent dat er constant informatie tussen trein en wal word gestuurd itt PZB waar dat alleen bij de magneten gebeurd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Linienf%C3%B6rmige_Zugbeeinflussung
Op basis van historie verwacht ik dat Zwitserland en Oostenrijk ongeveer gelijke systemen hebben, maar dat zoek ik nog ff op.
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:16:39 #240
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129334270
Zwitserland en Oostenrijk hebben een systeem dat erg lijkt op PZB. PZB vindt je alleen op lijnen tot 160 km/h. De Franse hoofdlijnen zijn als België als ik mij niet vergis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')