abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:51:08 #201
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129328680
quote:
15s.gif Op donderdag 25 juli 2013 13:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou dat lijkt me niet. Wat voor remvertraging geeft een maximale remming? -1,5 m/s2? Meer zeker niet. Daar gaat nog de remvertraging van de rijtuigen vanaf. Daar moeten de rijtuigen zonder meer tegen kunnen. Merk bovendien op dat er ook nog een "sterker beremde" motorwagen aan de achterkant van de trein zit.

Lijkt me geen plausibel verhaal dit :N
De remvertraging is gebaseerd op alle remmen samen, de remkracht van de motorwagen kan op zich wel sterker zijn dan de rest. Maar idd: achterop hangt nog zo'n ding die 'm dan aan zijn staart trekt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_129328746
En als de remkracht van de motorwagen zo krachtig is, hoe zit dat dan bij een noodremming. Lijkt me dan toch een ontwerpfout? Die remkracht zou nooit meer moeten zijn dan de rijtuigen aankunnen.
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:56:38 #203
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129328916
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 13:52 schreef WhiteJoker het volgende:
En als de remkracht van de motorwagen zo krachtig is, hoe zit dat dan bij een noodremming. Lijkt me dan toch een ontwerpfout? Die remkracht zou nooit meer moeten zijn dan de rijtuigen aankunnen.
Uiteindelijk wordt e.e.a. begrensd door de frictie tussen wiel en rail. Die remkracht zal ook niet hoger zijn dan de wagons aankunnen, mits de trein wordt bedreven binnen zijn grenzen. De combinatie met extra dwarskrachten door de veel te hoge snelheid en een hard remmende motorwagen zou net te veel kunnen zijn. Dat is geen ontwerpfout in mijn ogen. Daarbij: ik heb geen idee of dat daadwerkelijk het geval is. Speculatie, e.d.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:10:23 #204
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129329495
Meestal is het relatieve remvermogen van een motorwagen lager dan van de rijtuigen. Maar dat is niet per definitie zo.
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:20:31 #205
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129329846
Overigens.. Als je dat filmpje bekijkt.. Knappe ontsporingsgeleiding zoals dat in Frankrijk en Japan gebruikelijk is, zou hier waarschijnlijk een hoop gescheeld hebben.
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:22:22 #206
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129329911
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:20 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Knappe ontsporingsgeleiding zoals dat in Frankrijk en Japan gebruikelijk is
Wat moet ik me hierbij voorstellen? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:23:57 #207
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129329973
Een rail op korte afstand van de spoorstaaf in de binnenboog. Zodat als het wiel in de buitenboog ontspoort het wiel van de binnenboog niet teveel kan uitwijken. Een enkelzijdig uitgevoerde contrarail dus.
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:25:04 #208
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129330016
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Een rail op korte afstand van de spoorstaaf in de binnenboog. Zodat als het wiel in de buitenboog ontspoort het wiel van de binnenboog niet teveel kan uitwijken.
Nja tenzij het er overheen wipt natuurlijk. Hier lijkt die tweede bak al snel aan het kantelen te slaan, en dan heb je aan zo'n ding niet zo veel denk ik...
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129330055
quote:
5s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat moet ik me hierbij voorstellen? :?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 juli 2013 @ 14:26:15 #210
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129330065
Die tweede bak is al voor het ingaan van de bocht zo ongeveer losgeknapt van de motorwagen ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:36:22 #211
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129330431
quote:
15s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:26 schreef Peterselieman het volgende:
Die tweede bak is al voor het ingaan van de bocht zo ongeveer losgeknapt van de motorwagen ...
Was ie dat maar, dan was die motorbak wel rechtop gebleven :X

edit: Mwoaa die kan natuurlijk compleet los ook nog wel "autonoom" omgekiept zijn, gezien zijn massa.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129330462
quote:
15s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:26 schreef Peterselieman het volgende:
Die tweede bak is al voor het ingaan van de bocht zo ongeveer losgeknapt van de motorwagen ...
Voor? Je ziet het begin van de boog niet. Het is gewoon midden in de boog.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 juli 2013 @ 14:37:20 #213
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129330469
quote:
11s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Was ie dat maar, dan was die motorbak wel rechtop gebleven :X
nou nee, want ook de motorbak kreeg nog een zwieper mee
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:40:20 #214
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129330562
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:20 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Overigens.. Als je dat filmpje bekijkt.. Knappe ontsporingsgeleiding zoals dat in Frankrijk en Japan gebruikelijk is, zou hier waarschijnlijk een hoop gescheeld hebben.
Of een randbalk... Maar ja, dit is geen hogesnelheidslijn, dus minder maatregelen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:48:31 #215
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129330849
Dat is nu juist wat ze in Japan en Frankrijk heel veel op reguliere lijnen toepassen. In tegenstelling tot Nederland bijvoorbeeld.
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:53:49 #216
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129331040
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:48 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Dat is nu juist wat ze in Japan en Frankrijk heel veel op reguliere lijnen toepassen. In tegenstelling tot Nederland bijvoorbeeld.
IN Nederland hebben ze dat veel bij bruggen en viaducten toch? Op plaatsen waar ontsporingen, lamazegge, "extra ongewenst" zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:58:19 #217
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129331200
quote:
5s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

IN Nederland hebben ze dat veel bij bruggen en viaducten toch? Op plaatsen waar ontsporingen, lamazegge, "extra ongewenst" zijn.
Ja dat klopt maar in Frankrijk en Japan bij vrijwel iedere krappe boog.
pi_129331644
Lijkt wel alsof t rolgordijn naar beneden zit als je de beelden van de crashende loc goed bekijkt. Nu weet ik niks komma niks van Spanje en de beveiligingssystemen aldaar, maar als de machinist de rolgordijnen zo ver naar beneden heeft dan duidt dit meestal op de aanwezigheid van ERTMS. Wie o wie weet welke beveiliging op dat baanvak aanwezig is?
  donderdag 25 juli 2013 @ 15:12:45 #219
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129331668
Op de HSL ligt ETCS. Op dat specifieke punt ligt ASFA, het oude Spaanse beveiligingssysteem.
pi_129332633
Is het alleen Spanje waar ze oude beveiligingssystemen hebben?
pi_129332802
Volgens mij heeft NS zijn planner voor komend weekend niet op orde: als je zaterdagochtend om ongeveer 9.00 u van Eindhoven richting Amsterdam wil, ontbreken er hoop treinen in de planner, die volgens een ander reisadvies wel rijden. Ook zou een internationale trein (Euronight) wel rechtstreeks naar Utrecht rijden, terwijl er in het weekend aan het spoor wordt gewerkt tussen Den Bosch en Utrecht. Ikke niet meer snap... :?

[ Bericht 0% gewijzigd door lyolyrc op 25-07-2013 16:30:32 ]
  donderdag 25 juli 2013 @ 15:42:01 #222
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129332808
Nee, vrijwel heel Europa heeft oude beveiligingssystemen. Sommige systemen zijn zelfs al voorbij de pensioenleeftijd :+

Sommige systemen zijn voor hun tijd bijzonder geavanceerd (het in Nederland gebruikte ATB-EG bijvoorbeeld) terwijl andere systemen eigenlijk niks voorstellen (zoals het Belgische 'Memor' of gong-fluit).
pi_129332893
Er is dus vrijwel nergens een beveiligingssysteem dat voorkomt dat je met 190 door de bocht kan?
  donderdag 25 juli 2013 @ 15:46:01 #224
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129332980
Met het (moderne) European Train Control System (ETCS) kan een zeer specifieke snelheidsrestrictie geprogrammeerd worden, een trein wordt dan gedwongen om af te remmen als hij te hard rijdt. Ook met het Franse TVM-430 en het Duitse LZB is dit mogelijk, maar voor zover ik weet minder nauwkeurig t.o.v. ERTMS.

Het ATB-systeem kent een aantal snelheidstrappen: 40, 60, 80, 130, 140. Dat is krachtig, maar als de maximumsnelheid op een bepaald punt 100 km/h is kan ATB dit niet doorgeven, er moet dan worden gekozen voor ķf 80, ķf 130.
pi_129333261
In feite dan dus overal in Europa een terrorist een trein kapen en de trein op volle snelheid zetten waardoor zoiets als in Spanje kan gebeuren. Afgezien van Nederland, Duitsland en België.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')