Het lijkt mij dat je met de ETCS een eindsnelheid van 200 km/h meekrijgt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:48 schreef James1988 het volgende:
ASFA kan wel remcurves berekenen... raar systeem.
Waarom er geen snelheidsbeperking is aan het einde van de ETCS-sectie vind ik eveneens raar: de ontwerpsnelheid van de LAV is 350 km/h. Als er een AVE had gereden i.p.v. een Alvia had de schade nķg groter kunnen zijn in theorie...
Als de trein 220 km/h reed ten tijde van de ontsporing denk ik toch dat dat niet het geval is, of de machinist moet na het verlaten van het ETCS-gedeelte weer hebben versneld...quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat je met de ETCS een eindsnelheid van 200 km/h meekrijgt.
Overigens is dat in Nederland met ATB niet strikt noodzakelijk. Je krijgt immers automatisch een remopdracht voor 140 km/h. Toch is het in Nederland niet op die manier ontworpen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat je met de ETCS een eindsnelheid van 200 km/h meekrijgt.
Ik heb nu drie snelheden gehoord: 180, 190 en 220 km/h. Alle drie zijn hoog genoeg voor een flinke klapper dus ik ga voorlopig nog even niet uit van 220 km/h.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:54 schreef James1988 het volgende:
[..]
Als de trein 220 km/h reed ten tijde van de ontsporing denk ik toch dat dat niet het geval is, of de machinist moet na het verlaten van het ETCS-gedeelte weer hebben versneld...
waarom is 180 dan te hard? Was er een snelheidsbeperking afgekondigd of zo?quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:48 schreef James1988 het volgende:
ASFA kan wel remcurves berekenen... raar systeem.
Waarom er geen snelheidsbeperking is aan het einde van de ETCS-sectie vind ik eveneens raar: de ontwerpsnelheid van de LAV is 350 km/h. Als er een AVE had gereden i.p.v. een Alvia had de schade nķg groter kunnen zijn in theorie...
In een 80 km/h-gebied...quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
waarom is 180 dan te hard? Was er een snelheidsbeperking afgekondigd of zo?
Scherpe bochtquote:Op donderdag 25 juli 2013 11:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh okee, wist ik niet. Waarom eigenlijk?
Was dat spoor inmiddels niet aangetakt op coventioneel spoor? Net zoals dat bij Parijs kilometers van te voren gebeurt?quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Tsja, die moet je niet in een hsl bouwen natuurlijk. Dan was dit een accident waiting to happen
Of is dat te voorbarig?
Als je dat over het Japanse spoorwegnet op die manier zou doen rijden ze straks nog slechts 30 km/h. Een scherpe vergelijking, dat klopt, maar je moet ook niet door willen slaan met veiligheidsgedachten.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:15 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Als het stukje van het einde LAV naar het station 4 kilometer is, waarom dwingt het laatste ETCS balise dan geen snelheid van 100 km/h af. Zoveel verschil maakt dat niet op een rit van een paar uur, maar is wel een stuk veiliger. Die bocht had met 100 km/h waarschijnlijk al op het randje geweest, maar nog enigszins binnen de marges waarop een trein niet direct uit het spoor vliegt.
Ja, want als snelheidsbeperkingen regelmatig genegeerd zouden worden zouden er in het Pre-ATB-tijdperk vele duizenden doden in Nederland zijn gevallen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Tsja, die moet je niet in een hsl bouwen natuurlijk. Dan was dit een accident waiting to happen
Of is dat te voorbarig?
Ze gaan op elkaar vertrouwen?quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:54 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Als je 2 man voorin hebt en allebei hebben ze niet doorgehad dat je daar max 80 mag dan moet RENFE toch echt heel kritisch naar zichzelf gaan kijken.
Dat was ook maar pure mazzel. Menselijke fouten hou je toch. Die ban je niet uit met procedures, die ban je uit met techniek.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:27 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ja, want als snelheidsbeperkingen regelmatig genegeerd zouden worden zouden er in het Pre-ATB-tijdperk vele duizenden doden in Nederland zijn gevallen.
Als ik bij een foutkans van 0,00x % zou spreken over mazzel bij geen fout zou ik mij even laten nakijken eigenlijk...quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat was ook maar pure mazzel. Menselijke fouten hou je toch. Die ban je niet uit met procedures, die ban je uit met techniek.
Nou niet gaan goochelen met nummers. Hoeveel reizigers zijn er in heel NL in het pre-ATB tijdperk vervoerd? Het hoeveelste deel daarvan is "duizenden doden"? Juist. Precies die 0,00x procent. Zo raar is het niet wat ik zeg.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:57 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Als ik bij een foutkans van 0,00x % zou spreken over mazzel bij geen fout zou ik mij even laten nakijken eigenlijk...
Ga jij eerst ff je kater uitslapen. Zo heel veel grote spoorwegongevallen hebben we niet gehad in Nederland ondanks de vele snelheidsbeperkingen en enorme hoeveelheid treinen in de loop van de tijd. Ik vind het dus eigenlijk achterlijk dat je deze insteek hanteert. Als je zo over risico's praat moet je lekker in bed blijven liggen tot je vanzelf doodrot. Stel je voor dat je door een auto wordt aangetikt... Pfff.. Daganiegoe.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou niet gaan goochelen met nummers. Hoeveel reizigers zijn er in heel NL in het pre-ATB tijdperk vervoerd? Het hoeveelste deel daarvan is "duizenden doden"? Juist. Precies die 0,00x procent. Zo raar is het niet wat ik zeg.
Deze kwoot ik even. Gewoon omdat het kanquote:Op donderdag 25 juli 2013 12:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ga jij eerst ff je kater uitslapen. Zo heel veel grote spoorwegongevallen hebben we niet gehad in Nederland ondanks de vele snelheidsbeperkingen en enorme hoeveelheid treinen in de loop van de tijd. Ik vind het dus eigenlijk achterlijk dat je deze insteek hanteert. Als je zo over risico's praat moet je lekker in bed blijven liggen tot je vanzelf doodrot. Stel je voor dat je door een auto wordt aangetikt... Pfff.. Daganiegoe.
Haha, natuurlijk nietquote:Op donderdag 25 juli 2013 12:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ja, speculeer er maar lekker op los. We hebben nog nauwelijks informatie en er wordt al geroepen dat de machinist een oetlul is. Zullen we gewoon wachten op het onderzoek in plaats van in het wilde weg alles en iedereen van alles te verwijten?
quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ja, speculeer er maar lekker op los. We hebben nog nauwelijks informatie en er wordt al geroepen dat de machinist een oetlul is. Zullen we gewoon wachten op het onderzoek in plaats van in het wilde weg alles en iedereen van alles te verwijten?
Dat heb je mij niet horen zeggen. Ik heb alleen gesteld dat wanneer er zelfs 2 man voorin zat, dat de RENFE hier zwaar de oetlul is (om het even terug te vertalen in jouw woorden).quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ja, speculeer er maar lekker op los. We hebben nog nauwelijks informatie en er wordt al geroepen dat de machinist een oetlul is. Zullen we gewoon wachten op het onderzoek in plaats van in het wilde weg alles en iedereen van alles te verwijten?
Dan krijg je nu een sticker.quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Deze kwoot ik even. Gewoon omdat het kan
Oh, de precieze bewoording was hork. Maakt geen drol uit natuurlijk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:17 schreef Aardappelscheermes het volgende:
[..]
[..]
Dat heb je mij niet horen zeggen. Ik heb alleen gesteld dat wanneer er zelfs 2 man voorin zat, dat de RENFE hier zwaar de oetlul is (om het even terug te vertalen in jouw woorden).
Nou danquote:Op donderdag 25 juli 2013 12:25 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Het gaat om het principe. Speculeren prima, maar we weten gewoon nog bijna niets
Mee eens. Een teken van zwakte is het.quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:31 schreef Duvel het volgende:
Is het een idee om een keer op te houden met speculeren en elkaar uitschelden voor hork, oetlul, weet ik veel wat? De laatste dagen is het voornamelijk elkaars vliegen afvangen, steken onder water uitdelen, gezeik en dat soort zaken. Geen leuk topic in elk geval. Zal wel door de warmte komen of zoiets, maar hou je ff in zeg.
Kan nooit kwaad. Al teruglezende ben ik trouwens van mening dat ik recentelijk niet zo veel miszegd heb, maar goed, het is idd al een tijdje aan de gang. Ik was mijn leven al aan het beterenquote:Op donderdag 25 juli 2013 12:31 schreef Duvel het volgende:
Is het een idee om een keer op te houden met speculeren en elkaar uitschelden voor hork, oetlul, weet ik veel wat? De laatste dagen is het voornamelijk elkaars vliegen afvangen, steken onder water uitdelen, gezeik en dat soort zaken. Geen leuk topic in elk geval. Zal wel door de warmte komen of zoiets, maar hou je ff in zeg.
Gaat niet alleen daarom natuurlijk, er zijn al een paar weken langzaam toenemende strubbelingen en broeiende irritaties onderling hier. Bij heel veel mensen, ook bij mij. Het zal inderdaad best wat met de warmte te maken kunnen hebbenquote:Op donderdag 25 juli 2013 13:03 schreef James1988 het volgende:
"hork" kwam van mij af, maar was niet bedoeld tegen iemand hier.
Ja, dat is wel waar.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
er zijn al een paar weken langzaam toenemende strubbelingen en broeiende irritaties onderling hier.
Creepyquote:Op donderdag 25 juli 2013 13:19 schreef WhiteJoker het volgende:
Uh het Spaanse ongeluk is gefilmd op een beveiligingscamera: NOS artikel
We staan hem hier nu op het werk te bekijken... Iedereen onder de indruk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:19 schreef WhiteJoker het volgende:
Uh het Spaanse ongeluk is gefilmd op een beveiligingscamera: NOS artikel
De tweede bak is veel lichter dan de motorwagen, het zou dus kunnen dat die als eerste ontspoort omdat de kracht bij die bak groot genoeg is om het wiel uit de rail te wippen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:31 schreef WhiteJoker het volgende:
Ik weet echt niet wat daar (behalve de snelheid) gebeurd kan zijn. Het ziet er uit alsof er iets mis gaat met het onderstel waardoor de tweede bak uit de rails vliegt.
Dat dacht ik ook ja. Normaliter zou je denken dat die motorwagen het zwaarste is en dus als eerste om zou kiepen in die bocht, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Er moet dus nog iets anders dan puur de snelheid aan de hand zijn (al kan een probleem met een draaistel natuurlijk ook door de snelheid veroorzaakt zijn in zo'n geval).quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:31 schreef WhiteJoker het volgende:
Ik weet echt niet wat daar (behalve de snelheid) gebeurd kan zijn. Het ziet er uit alsof er iets mis gaat met het onderstel waardoor de tweede bak uit de rails vliegt.
quote:Je ziet de 2e wagon al ruim voor de crash omhoog komen.
Lijkt er dus op dat hij niet direct uit de bocht is gevlogen, maar dat er veel te hard is geremd (want veel te snel). De loc remde blijkbaar veel harder (tractieremmen) dan de onaangedreven bakken (hydraulische remmen). Hierdoor is de trein als een harmonica in elkaar geschoven. De 2e wagon komt hierdoor van de rails, en in de bocht gaat hij dus rechtdoor.
Nou dat lijkt me niet. Wat voor remvertraging geeft een maximale remming? -1,5 m/s2? Meer zeker niet. Daar gaat nog de remvertraging van de rijtuigen vanaf. Daar moeten de rijtuigen zonder meer tegen kunnen. Merk bovendien op dat er ook nog een "sterker beremde" motorwagen aan de achterkant van de trein zit.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:36 schreef James1988 het volgende:
Mijn commentaar: Holy shit.
Een reactie op Tweakers (niet van mij):
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |