abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129333394
Hier een beknopte visuele uitleg van de functies van ASFA. Zet de automatische ondertiteling aan ,vertaald in het engels.


Het sein op 29:55 van onderstaande video zal bij de ontsporing ook wel groen hebben getoond. ASFA greep hierdoor niet in. Slecht ontworpen situatie.

pi_129333509
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:53 schreef Loekie1 het volgende:
In feite dan dus overal in Europa een terrorist een trein kapen en de trein op volle snelheid zetten waardoor zoiets als in Spanje kan gebeuren.
Nou niet helemaal. In Nederland zorgt het ATB-EG beveiligingssysteem er dus voor dat een trein niet harder kan dan de aangegeven snelheidstrap (40, 60, 80, 130 of 140km/u).
Het is wel zo dat als je een stuk spoor hebt waar men 90 mag rijden de hogere trap wordt gekozen, dus 130 kilometer per uur. Die terrorist kan de trein dan dus wel 130 laten rijden maar dat is niet snel genoeg om de trein te laten ontsporen; het Nederlands spoorwegnet zou theoretisch gezien de dubbele snelheid aan moeten kunnen voor een trein ontspoord (dus een stuk spoor met max. 90 km/u = veilig tot 180 km/u).

[ Bericht 0% gewijzigd door GlenSpey op 25-07-2013 16:06:04 ]
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:00:18 #228
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129333539
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:53 schreef Loekie1 het volgende:
In feite dan dus overal in Europa een terrorist een trein kapen en de trein op volle snelheid zetten waardoor zoiets als in Spanje kan gebeuren. Afgezien van Nederland, Duitsland en België.
In België kan dat wel hoor :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:00:25 #229
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129333542
In Nederland zie ik het niet snel gebeuren, het ATB-systeem bewaakt de maximumsnelheid. Er wordt altijd nog een tolerantie ingebouwd bij het ontwerpen van een boog, zelfs als je met 130 door een boog gaat die ontworpen is voor 100 km/h zul je niet ontsporen, maar het zal geen comfortabele rit zijn.

In België is er op het grootste deel van het netwerk (m.u.v. de hogesnelheidslijnen) geen snelheidsbewaking en kan een ramp als in Spanje gebeuren.

In Engeland wordt op risicopunten extra beveiliging aangebracht (TPWS) waardoor een ontsporing door te snel rijden ook daar niet zal voorkomen.

In Frankrijk waakt TVM-430 op de hogesnelheidslijnen over de trein, maar hoe het precies werkt op het klassieke netwerk weet ik niet.
pi_129333568
Ow, ze heeft het geninja-edit :P
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:02:03 #231
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129333619
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:59 schreef GlenSpey het volgende:
het Nederlands spoorwegnet zou theoretisch gezien de dubbele snelheid aan moeten kunnen voor een trein ontspoord (dus een stuk spoor met max. 90 km/u = veilig tot 180 km/u).
Wauw, echt waar? :o Dat wist ik niet. En in de boog bij Harderwijk en zo kan dat dus ook gewoon? Maar dan zouden de reizigers zich onprettig gaan voelen, zoiets? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129333689
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:25 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Waarom zie ik die dingen midden op viaducten etc liggen (op een recht stuk)? Of is dat compleet iets anders?
pi_129333697
De huidige snelheden zijn inderdaad meer op comfort voor reizigers berust dan op veiligheid, men zou nog stukken harder kunnen rijden maar dan vliegt oma door de coupé :P
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:05:26 #234
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129333766
Aankondigingstijden voor overwegen spelen ook mee, net als de snelheid waarmee langs perrons wordt gereden.
pi_129333834
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:00 schreef James1988 het volgende:
In Nederland zie ik het niet snel gebeuren, het ATB-systeem bewaakt de maximumsnelheid. Er wordt altijd nog een tolerantie ingebouwd bij het ontwerpen van een boog, zelfs als je met 130 door een boog gaat die ontworpen is voor 100 km/h zul je niet ontsporen, maar het zal geen comfortabele rit zijn.

In België is er op het grootste deel van het netwerk (m.u.v. de hogesnelheidslijnen) geen snelheidsbewaking en kan een ramp als in Spanje gebeuren.

In Engeland wordt op risicopunten extra beveiliging aangebracht (TPWS) waardoor een ontsporing door te snel rijden ook daar niet zal voorkomen.

In Frankrijk waakt TVM-430 op de hogesnelheidslijnen over de trein, maar hoe het precies werkt op het klassieke netwerk weet ik niet.
En in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk? Noorwegen, Zweden, Denemarken? Ierland?
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:08:14 #236
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129333899
Daar heb ik te weinig kennis van om er iets over te kunnen zeggen :)
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:09:35 #237
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129333968
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:03 schreef arkkey het volgende:

[..]

Waarom zie ik die dingen midden op viaducten etc liggen (op een recht stuk)? Of is dat compleet iets anders?
Omdat daar ontsporingen "extra ongewenst" zijn dus. Plekken waar een trein van een brug af op een snelweg kan pleuren zijn iets gevaarlijker dan wanneer hij bij een ontsporing gewoon een greppel in zou knoerten :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129334053
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:56 schreef Bitlord het volgende:
Het sein op 29:55 van onderstaande video zal bij de ontsporing ook wel groen hebben getoond. ASFA greep hierdoor niet in. Slecht ontworpen situatie.

Dan zal de machinist zich ook wel rot geschrokken zijn vlak voor de crash. Op volle snelheid door die tunnels en over die brug heen, en als je dan de laatste tunnel uit komt zie je ineens zo'n scherpe bocht liggen...
pi_129334190
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:06 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

En in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk? Noorwegen, Zweden, Denemarken? Ierland?
Duitsland: Er zijn twee hoofdgroepen in treinbeveiliging, PZB en LZB. PZB werkt dmv magneten met een resonantiefrequentie. Een andere frequentie geeft een andere waarschuwing. Meer hierover: http://nl.wikipedia.org/wiki/Indusi
LZB is een continu treinbeïnvloedingssysteem. Dat betekent dat er constant informatie tussen trein en wal word gestuurd itt PZB waar dat alleen bij de magneten gebeurd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Linienf%C3%B6rmige_Zugbeeinflussung
Op basis van historie verwacht ik dat Zwitserland en Oostenrijk ongeveer gelijke systemen hebben, maar dat zoek ik nog ff op.
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:16:39 #240
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129334270
Zwitserland en Oostenrijk hebben een systeem dat erg lijkt op PZB. PZB vindt je alleen op lijnen tot 160 km/h. De Franse hoofdlijnen zijn als België als ik mij niet vergis.
pi_129334323
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:16 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Zwitserland en Oostenrijk hebben een systeem dat erg lijkt op PZB. De Franse hoofdlijnen zijn als België als ik mij niet vergis.
Frankrijk is volgens mij best een rotzooi met verschillende spanningen en beveiligingen. :')
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:18:10 #242
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129334332
Frankrijk heeft KVB (ligt ook in St. Pancras International), maar wat dat precies doet is mij niet duidelijk. :)
pi_129334573
Je kan dus stellen dat het vanaf Belgie en lager het droevig gesteld is met de beveiliging. En dat het eigenlijk een wonder is dat een ongeluk zoals nu in Spanje, niet vaker gebeurt. Italië zal ook niet denderend veilig zijn.
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:25:48 #244
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129334681
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:23 schreef Loekie1 het volgende:
En dat het eigenlijk een wonder is dat een ongeluk zoals nu in Spanje, niet vaker gebeurt.
En als ik zoiets zeg word ik vermoord :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129334699
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:23 schreef Loekie1 het volgende:
Je kan dus stellen dat het vanaf Belgie en lager het droevig gesteld is met de beveiliging. En dat het eigenlijk een wonder is dat een ongeluk zoals nu in Spanje, niet vaker gebeurt. Italië zal ook niet denderend veilig zijn.
Op de hogesnelheidslijnen is meestal ERTMS geinstaleerd, dus die zijn veilig. De overige spoorlijnen hebben meestal mindere beveiliging. Je zou ervan moeten kunnen uitgaan dat machinisten genoeg kennis en kunde hebben om veilig te kunnen rijden. Helaas was dat in Spanje niet het geval.
pi_129334726
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:23 schreef Loekie1 het volgende:
Je kan dus stellen dat het vanaf Belgie en lager het droevig gesteld is met de beveiliging. En dat het eigenlijk een wonder is dat een ongeluk zoals nu in Spanje, niet vaker gebeurt. Italië zal ook niet denderend veilig zijn.
Dat lijkt mij wel wat kort door de bocht.
pi_129334750
-

[ Bericht 100% gewijzigd door remcoP op 25-07-2013 16:27:35 ]
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:27:22 #248
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129334759
quote:
6s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:26 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dat lijkt mij wel wat kort door de bocht.
Woordkeus, deze man heeft het.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129334781
quote:
10s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Woordkeus, deze man heeft het.
:D
  donderdag 25 juli 2013 @ 16:28:36 #250
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129334817
quote:
10s.gif Op donderdag 25 juli 2013 16:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Woordkeus, deze man heeft het.
_O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')