Op de video die je eerder plaatste zag ik ETCS-bakens liggen, daardoor ging ik ervan uit dat er op dat punt al ETCS-bewaking was. De bakens die ik zag liggen zijn waarschijnlijk activeringsbakens, om tegen de trein te zeggen "Hallo, je gaat over een paar kilometer ETCS-bewaking tegenkomen". Soortgelijke bakens liggen ook op Breda - Zevenberschen Hoek-aansluiting.quote:Op donderdag 25 juli 2013 00:46 schreef Bitlord het volgende:
Volgens een spaans topic op Skyscraperscity ligt het einde van ECTS in de tunnel voor de bocht, op kilometerpunt 80.149. Vanaf daar is het oude beveiligingssysteem actief met 200 km/h. Vier kilometer verder vond het ongeluk plaats. In de video op 30:03 is het eerste sein te vinden.
Wat hebben Nederlanders in die uithoek te zoeken. Maar wat maakt dat nou uit, doden zijn doden, zeker als het een niet-zo-ver-van-me-bed-show is.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:10 schreef MCH het volgende:
Zoveel doden maar gelukkig geen Nederlandse slachtoffers (2e bericht op teletekst).
Dat bedoel ik toch ook te zeggen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:12 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Wat hebben Nederlanders in die uithoek te zoeken. Maar wat maakt dat nou uit, doden zijn doden, zeker als het een niet-zo-ver-van-me-bed-show is.
Aha! Nu ik het plaatje goed bestudeer (dat plaatje is best wel klein) denk ik dat je gelijk hebt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:09 schreef Bitlord het volgende:
Ik begreep weer ergens anders dat RICHTING Santiago ETCS 4 kilometer voor de ontsporing ophoudt en overgaat in ASFA.
Vanaf Santiago (tegenovergestelde richting video) begint ETCS op het ontsporingspunt.
Hoezo raar? Er is niets raars aan natuurkunde.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:50 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Ik heb sowieso nooit begrepen, hoe een Talgo een beetje stabiel op het spoor zou kunnen liggen. Raar ding, qua constructie.
De stroom gaat er niet automatisch af nee.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:17 schreef MCH het volgende:
Gaat de stroom op de bovenleiding er eigenlijk automatisch af bij zo'n crash of is het voor de hulpverleners maar een beetje gokken en brave heart spelen?
Niet in Nederland nee, maar als je de ravage zo bekijkt zal er wel enige bovenleiding naar beneden zijn gesleurd dus de spanning zal er deels wel vanaf getrokken zijn door de trein.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
De stroom gaat er niet automatisch af nee.
Dat ligt wat genuanceerder in Nederland: bij kortsluiting gaat de spanning er wel automatisch af. De spanning wordt er even later een paar keer opnieuw op gezet, maar als de kortsluiting blijft, blijft de spanning er uiteindelijk definitief af.quote:Op donderdag 25 juli 2013 07:29 schreef b2py het volgende:
[..]
Niet in Nederland nee, maar als je de ravage zo bekijkt zal er wel enige bovenleiding naar beneden zijn gesleurd dus de spanning zal er deels wel vanaf getrokken zijn door de trein.
Wat is dat voor onzin. Als er ERGENS massief dekzand onder ligt is het daarquote:Op donderdag 25 juli 2013 07:39 schreef arkkey het volgende:
"spoorverzakking" tussen apeldoorn en amersfoort blijkbaar. Misschien moeten ze het hele stuk apeldoorn-amersfoort maar eens op de schop doen...
Hallo, ten eerste kom je overal ter wereld Nederlanders tegen en zeker in Santiago de Compostela. En verder ben ik het met je eens dat het mallotig is om dat erbij te vermelden.quote:Op donderdag 25 juli 2013 01:12 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Wat hebben Nederlanders in die uithoek te zoeken. Maar wat maakt dat nou uit, doden zijn doden, zeker als het een niet-zo-ver-van-me-bed-show is.
Mallotig, wel ja. En als jouw ouders nou net in dat gebied op vakantie zijn? Dan is dat toch wel fijn om te weten hmm?quote:Op donderdag 25 juli 2013 07:53 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hallo, ten eerste kom je overal ter wereld Nederlanders tegen en zeker in Santiago de Compostela. En verder ben ik het met je eens dat het mallotig is om dat erbij te vermelden.
Nou, dat dus. Als er een bosbrand is in een bepaald gebied in Zuid Frankrijk is, vind ik het fijn om te wereld dat er geen NL'se slachtoffers zijn. Dan weet ik dat m'n moeder en zusje ongedeerd zijn. Dat maakt t niet minder erg voor eventuele andere slachtoffers, maar voor mij is dat relevante informatie dan.quote:Op donderdag 25 juli 2013 08:13 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Mallotig, wel ja. En als jouw ouders nou net in dat gebied op vakantie zijn? Dan is dat toch wel fijn om te weten hmm?
Last van de warmte?quote:Op donderdag 25 juli 2013 08:27 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ja, noemen we dan ook nog even alle andere nationaliteiten op die in het Koninkrijk wonen, das wel zo eerlijk...
En alle activiteiten zijn logischerwijs gecanceld ivm de crash.quote:Op donderdag 25 juli 2013 08:59 schreef b2py het volgende:
Verder is Santiago de Compostella natuurlijk een enorm bedevaartsoord en laat er nou net toevallig vandaag een belangrijke mis zijn.
Zou fijn zijn als een of meerdere passagiers even een klacht wil sturen naar info@voorbeterov,nl. Dan nagel ik graag de betrokkenen even fijn aan de schandpaal.quote:
Natuurlijk, want dat is dé manier om het OV te verbeterenquote:Op donderdag 25 juli 2013 09:51 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Dan nagel ik graag de betrokkenen even fijn aan de schandpaal.
Publiciteit zoeken brengt e.e.a. vaak in een stroomversnelling. En we hebben achter de schermen wel lang genoeg lopen bidden en smeken om betere reisinfo.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:09 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Natuurlijk, want dat is dé manier om het OV te verbeteren
Uiteraard, maar met "teveel" modder gooien in de publiciteit heeft ook neveneffecten achter de schermen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:21 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Publiciteit zoeken brengt e.e.a. vaak in een stroomversnelling. En we hebben achter de schermen wel lang genoeg lopen bidden en smeken om betere reisinfo.
Publiciteit zoeken is zelden het eerste middel dat we toepassen.
ja oetlul daarom boek ik die van 8.32 omdat die niet omgeleid zou zijn, ga je kennis ergens anders blaten maar niet hier.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:20 schreef Regenjas het volgende:
De routewijzigingen van sommige ICE Internationaltreinen stonden al weken in de reisplanner en er is ook een leaflet met een dienstregeling beschikbaar bij de balies en op het internet: http://www.nshispeed.nl/n(...)n-met-ice-deze-zomer
Volgens elpais beweerde de machinist 190km/h te rijden. Hoe dan ook, veel te hard natuurlijk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:21 schreef greavy het volgende:
De regeringsfunctionaris van de regio Galicië, Samuel Juarez, heeft uitgelaten dat de ramptrein in Spanje 220 km/h reed waar 80 was toegestaan.
Normaal zou er één spoor tussen Dinslaken en Oberhausen beschikbaar zijn ivm werkzaamheden. Ongetwijfeld dus een foutje bij de werkzaamheden ....quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:24 schreef Regenjas het volgende:
Oh, de trein van 8:32 moet wel via Oberhausen maar kan dat niet door een storing in Duitsland dus: kabelbreuk in Dinslaken veroorzaakt een seinstoring zo te zien.
Dan moet de machinist wel een ontzettende hork zijn geweest (excuses, ik ken de omstandigheden niet), maar lijkt het me ook dat er een ontwerpfout in zowel ASFA als het toeleidende ETCS-traject zit.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:21 schreef greavy het volgende:
De regeringsfunctionaris van de regio Galicië, Samuel Juarez, heeft uitgelaten dat de ramptrein in Spanje 220 km/h reed waar 80 was toegestaan.
Klopt. Het blijft een kwestie van balanceren. Daar kom ik nog wel een keer op terug.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:22 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Uiteraard, maar met "teveel" modder gooien in de publiciteit heeft ook neveneffecten achter de schermen.
En waarom grijpt ASFA dan niet in als er > 80 gereden wordt?quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dan moet de machinist wel een ontzettende hork zijn geweest (excuses, ik ken de omstandigheden niet), maar lijkt het me ook dat er een ontwerpfout in zowel ASFA als het toeleidende ETCS-traject zit.
In ASFA: de maximumsnelheid die wordt ondersteund door ASFA is 200 km/h (i.v.m. het uitlezen van de bakens), maar er wordt kennelijk niet afgedwongen dat een trein dan ook niet harder rijdt.
In ETCS: de snelheid aan het einde van de ETCS-sectie zou moeten worden begrensd tot 200 km/h. Als dat niet het geval is is een grote vraag: waarom gebeurt dat niet?
Ik heb later een ander bericht geplaatst omdat er nog iets aan de hand is. Om mensen dan meteen voor oetlul uit te maken omdat je gestressed bent...quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:25 schreef bork het volgende:
[..]
ja oetlul daarom boek ik die van 8.32 omdat die niet omgeleid zou zijn, ga je kennis ergens anders blaten maar niet hier.
ASFA kan dat niet echt. ASFA controleert of een sein niet door rood rijdt, en of een trein bij het passeren van een geel sein niet harder rijdt dan 60 km/h. Uitgebreide trajectinformatie zit er echter niet in.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:30 schreef greavy het volgende:
[..]
En waarom grijpt ASFA dan niet in als er > 80 gereden wordt?
Een systeem faalt pas als het iets niet doet waar het wel voor bedoeld is. Snelheidsbewaking valt daar voor 90 % niet onder. Falen bij te hard rijden is dus echt onzin.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:44 schreef greavy het volgende:
Hmmm, dan faalt dat systeem wel ja. Maar waarom is bij ETCS-naar-ASFA dan geen snelheidsvermindering afgedwongen toen ETCS eindigde?
Het lijkt mij dat je met de ETCS een eindsnelheid van 200 km/h meekrijgt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:48 schreef James1988 het volgende:
ASFA kan wel remcurves berekenen... raar systeem.
Waarom er geen snelheidsbeperking is aan het einde van de ETCS-sectie vind ik eveneens raar: de ontwerpsnelheid van de LAV is 350 km/h. Als er een AVE had gereden i.p.v. een Alvia had de schade nķg groter kunnen zijn in theorie...
Als de trein 220 km/h reed ten tijde van de ontsporing denk ik toch dat dat niet het geval is, of de machinist moet na het verlaten van het ETCS-gedeelte weer hebben versneld...quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat je met de ETCS een eindsnelheid van 200 km/h meekrijgt.
Overigens is dat in Nederland met ATB niet strikt noodzakelijk. Je krijgt immers automatisch een remopdracht voor 140 km/h. Toch is het in Nederland niet op die manier ontworpen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat je met de ETCS een eindsnelheid van 200 km/h meekrijgt.
Ik heb nu drie snelheden gehoord: 180, 190 en 220 km/h. Alle drie zijn hoog genoeg voor een flinke klapper dus ik ga voorlopig nog even niet uit van 220 km/h.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:54 schreef James1988 het volgende:
[..]
Als de trein 220 km/h reed ten tijde van de ontsporing denk ik toch dat dat niet het geval is, of de machinist moet na het verlaten van het ETCS-gedeelte weer hebben versneld...
waarom is 180 dan te hard? Was er een snelheidsbeperking afgekondigd of zo?quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:48 schreef James1988 het volgende:
ASFA kan wel remcurves berekenen... raar systeem.
Waarom er geen snelheidsbeperking is aan het einde van de ETCS-sectie vind ik eveneens raar: de ontwerpsnelheid van de LAV is 350 km/h. Als er een AVE had gereden i.p.v. een Alvia had de schade nķg groter kunnen zijn in theorie...
In een 80 km/h-gebied...quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
waarom is 180 dan te hard? Was er een snelheidsbeperking afgekondigd of zo?
Scherpe bochtquote:Op donderdag 25 juli 2013 11:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh okee, wist ik niet. Waarom eigenlijk?
Was dat spoor inmiddels niet aangetakt op coventioneel spoor? Net zoals dat bij Parijs kilometers van te voren gebeurt?quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Tsja, die moet je niet in een hsl bouwen natuurlijk. Dan was dit een accident waiting to happen
Of is dat te voorbarig?
Als je dat over het Japanse spoorwegnet op die manier zou doen rijden ze straks nog slechts 30 km/h. Een scherpe vergelijking, dat klopt, maar je moet ook niet door willen slaan met veiligheidsgedachten.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:15 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Als het stukje van het einde LAV naar het station 4 kilometer is, waarom dwingt het laatste ETCS balise dan geen snelheid van 100 km/h af. Zoveel verschil maakt dat niet op een rit van een paar uur, maar is wel een stuk veiliger. Die bocht had met 100 km/h waarschijnlijk al op het randje geweest, maar nog enigszins binnen de marges waarop een trein niet direct uit het spoor vliegt.
Ja, want als snelheidsbeperkingen regelmatig genegeerd zouden worden zouden er in het Pre-ATB-tijdperk vele duizenden doden in Nederland zijn gevallen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Tsja, die moet je niet in een hsl bouwen natuurlijk. Dan was dit een accident waiting to happen
Of is dat te voorbarig?
Ze gaan op elkaar vertrouwen?quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:54 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Als je 2 man voorin hebt en allebei hebben ze niet doorgehad dat je daar max 80 mag dan moet RENFE toch echt heel kritisch naar zichzelf gaan kijken.
Dat was ook maar pure mazzel. Menselijke fouten hou je toch. Die ban je niet uit met procedures, die ban je uit met techniek.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:27 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ja, want als snelheidsbeperkingen regelmatig genegeerd zouden worden zouden er in het Pre-ATB-tijdperk vele duizenden doden in Nederland zijn gevallen.
Als ik bij een foutkans van 0,00x % zou spreken over mazzel bij geen fout zou ik mij even laten nakijken eigenlijk...quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat was ook maar pure mazzel. Menselijke fouten hou je toch. Die ban je niet uit met procedures, die ban je uit met techniek.
Nou niet gaan goochelen met nummers. Hoeveel reizigers zijn er in heel NL in het pre-ATB tijdperk vervoerd? Het hoeveelste deel daarvan is "duizenden doden"? Juist. Precies die 0,00x procent. Zo raar is het niet wat ik zeg.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:57 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Als ik bij een foutkans van 0,00x % zou spreken over mazzel bij geen fout zou ik mij even laten nakijken eigenlijk...
Ga jij eerst ff je kater uitslapen. Zo heel veel grote spoorwegongevallen hebben we niet gehad in Nederland ondanks de vele snelheidsbeperkingen en enorme hoeveelheid treinen in de loop van de tijd. Ik vind het dus eigenlijk achterlijk dat je deze insteek hanteert. Als je zo over risico's praat moet je lekker in bed blijven liggen tot je vanzelf doodrot. Stel je voor dat je door een auto wordt aangetikt... Pfff.. Daganiegoe.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou niet gaan goochelen met nummers. Hoeveel reizigers zijn er in heel NL in het pre-ATB tijdperk vervoerd? Het hoeveelste deel daarvan is "duizenden doden"? Juist. Precies die 0,00x procent. Zo raar is het niet wat ik zeg.
Deze kwoot ik even. Gewoon omdat het kanquote:Op donderdag 25 juli 2013 12:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ga jij eerst ff je kater uitslapen. Zo heel veel grote spoorwegongevallen hebben we niet gehad in Nederland ondanks de vele snelheidsbeperkingen en enorme hoeveelheid treinen in de loop van de tijd. Ik vind het dus eigenlijk achterlijk dat je deze insteek hanteert. Als je zo over risico's praat moet je lekker in bed blijven liggen tot je vanzelf doodrot. Stel je voor dat je door een auto wordt aangetikt... Pfff.. Daganiegoe.
Haha, natuurlijk nietquote:Op donderdag 25 juli 2013 12:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ja, speculeer er maar lekker op los. We hebben nog nauwelijks informatie en er wordt al geroepen dat de machinist een oetlul is. Zullen we gewoon wachten op het onderzoek in plaats van in het wilde weg alles en iedereen van alles te verwijten?
quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ja, speculeer er maar lekker op los. We hebben nog nauwelijks informatie en er wordt al geroepen dat de machinist een oetlul is. Zullen we gewoon wachten op het onderzoek in plaats van in het wilde weg alles en iedereen van alles te verwijten?
Dat heb je mij niet horen zeggen. Ik heb alleen gesteld dat wanneer er zelfs 2 man voorin zat, dat de RENFE hier zwaar de oetlul is (om het even terug te vertalen in jouw woorden).quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Dan krijg je nu een sticker.quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Deze kwoot ik even. Gewoon omdat het kan
Oh, de precieze bewoording was hork. Maakt geen drol uit natuurlijk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:17 schreef Aardappelscheermes het volgende:
[..]
[..]
Dat heb je mij niet horen zeggen. Ik heb alleen gesteld dat wanneer er zelfs 2 man voorin zat, dat de RENFE hier zwaar de oetlul is (om het even terug te vertalen in jouw woorden).
Nou danquote:Op donderdag 25 juli 2013 12:25 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Het gaat om het principe. Speculeren prima, maar we weten gewoon nog bijna niets
Mee eens. Een teken van zwakte is het.quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:31 schreef Duvel het volgende:
Is het een idee om een keer op te houden met speculeren en elkaar uitschelden voor hork, oetlul, weet ik veel wat? De laatste dagen is het voornamelijk elkaars vliegen afvangen, steken onder water uitdelen, gezeik en dat soort zaken. Geen leuk topic in elk geval. Zal wel door de warmte komen of zoiets, maar hou je ff in zeg.
Kan nooit kwaad. Al teruglezende ben ik trouwens van mening dat ik recentelijk niet zo veel miszegd heb, maar goed, het is idd al een tijdje aan de gang. Ik was mijn leven al aan het beterenquote:Op donderdag 25 juli 2013 12:31 schreef Duvel het volgende:
Is het een idee om een keer op te houden met speculeren en elkaar uitschelden voor hork, oetlul, weet ik veel wat? De laatste dagen is het voornamelijk elkaars vliegen afvangen, steken onder water uitdelen, gezeik en dat soort zaken. Geen leuk topic in elk geval. Zal wel door de warmte komen of zoiets, maar hou je ff in zeg.
Gaat niet alleen daarom natuurlijk, er zijn al een paar weken langzaam toenemende strubbelingen en broeiende irritaties onderling hier. Bij heel veel mensen, ook bij mij. Het zal inderdaad best wat met de warmte te maken kunnen hebbenquote:Op donderdag 25 juli 2013 13:03 schreef James1988 het volgende:
"hork" kwam van mij af, maar was niet bedoeld tegen iemand hier.
Ja, dat is wel waar.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
er zijn al een paar weken langzaam toenemende strubbelingen en broeiende irritaties onderling hier.
Creepyquote:Op donderdag 25 juli 2013 13:19 schreef WhiteJoker het volgende:
Uh het Spaanse ongeluk is gefilmd op een beveiligingscamera: NOS artikel
We staan hem hier nu op het werk te bekijken... Iedereen onder de indruk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:19 schreef WhiteJoker het volgende:
Uh het Spaanse ongeluk is gefilmd op een beveiligingscamera: NOS artikel
De tweede bak is veel lichter dan de motorwagen, het zou dus kunnen dat die als eerste ontspoort omdat de kracht bij die bak groot genoeg is om het wiel uit de rail te wippen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:31 schreef WhiteJoker het volgende:
Ik weet echt niet wat daar (behalve de snelheid) gebeurd kan zijn. Het ziet er uit alsof er iets mis gaat met het onderstel waardoor de tweede bak uit de rails vliegt.
Dat dacht ik ook ja. Normaliter zou je denken dat die motorwagen het zwaarste is en dus als eerste om zou kiepen in die bocht, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Er moet dus nog iets anders dan puur de snelheid aan de hand zijn (al kan een probleem met een draaistel natuurlijk ook door de snelheid veroorzaakt zijn in zo'n geval).quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:31 schreef WhiteJoker het volgende:
Ik weet echt niet wat daar (behalve de snelheid) gebeurd kan zijn. Het ziet er uit alsof er iets mis gaat met het onderstel waardoor de tweede bak uit de rails vliegt.
quote:Je ziet de 2e wagon al ruim voor de crash omhoog komen.
Lijkt er dus op dat hij niet direct uit de bocht is gevlogen, maar dat er veel te hard is geremd (want veel te snel). De loc remde blijkbaar veel harder (tractieremmen) dan de onaangedreven bakken (hydraulische remmen). Hierdoor is de trein als een harmonica in elkaar geschoven. De 2e wagon komt hierdoor van de rails, en in de bocht gaat hij dus rechtdoor.
Nou dat lijkt me niet. Wat voor remvertraging geeft een maximale remming? -1,5 m/s2? Meer zeker niet. Daar gaat nog de remvertraging van de rijtuigen vanaf. Daar moeten de rijtuigen zonder meer tegen kunnen. Merk bovendien op dat er ook nog een "sterker beremde" motorwagen aan de achterkant van de trein zit.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:36 schreef James1988 het volgende:
Mijn commentaar: Holy shit.
Een reactie op Tweakers (niet van mij):
[..]
De remvertraging is gebaseerd op alle remmen samen, de remkracht van de motorwagen kan op zich wel sterker zijn dan de rest. Maar idd: achterop hangt nog zo'n ding die 'm dan aan zijn staart trekt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:41 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou dat lijkt me niet. Wat voor remvertraging geeft een maximale remming? -1,5 m/s2? Meer zeker niet. Daar gaat nog de remvertraging van de rijtuigen vanaf. Daar moeten de rijtuigen zonder meer tegen kunnen. Merk bovendien op dat er ook nog een "sterker beremde" motorwagen aan de achterkant van de trein zit.
Lijkt me geen plausibel verhaal dit
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |