abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 juli 2013 @ 01:06:18 #102
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129315695
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 00:46 schreef Bitlord het volgende:
Volgens een spaans topic op Skyscraperscity ligt het einde van ECTS in de tunnel voor de bocht, op kilometerpunt 80.149. Vanaf daar is het oude beveiligingssysteem actief met 200 km/h. Vier kilometer verder vond het ongeluk plaats. In de video op 30:03 is het eerste sein te vinden.
Op de video die je eerder plaatste zag ik ETCS-bakens liggen, daardoor ging ik ervan uit dat er op dat punt al ETCS-bewaking was. De bakens die ik zag liggen zijn waarschijnlijk activeringsbakens, om tegen de trein te zeggen "Hallo, je gaat over een paar kilometer ETCS-bewaking tegenkomen". Soortgelijke bakens liggen ook op Breda - Zevenberschen Hoek-aansluiting.

Had er op die paar kilometer ETCS gelegen i.p.v. ASFA, dan had dit ongeluk waarschijnlijk niet kunnen gebeuren. Als ik Wikipedia goed begrijp kent ASFA amper snelheidsbewaking...
pi_129315755
Ik begreep weer ergens anders dat RICHTING Santiago ETCS 4 kilometer voor de ontsporing ophoudt en overgaat in ASFA.

Vanaf Santiago (tegenovergestelde richting video) begint ETCS op het ontsporingspunt.
pi_129315799
Zoveel doden maar gelukkig geen Nederlandse slachtoffers (2e bericht op teletekst). :')
pi_129315831
Ik was in India 's nachts ook altijd doodsbang voor een treincrash. Je zou het niet verwachten maar de treinen kunnen daar best hard en als ze elkaar passeren gaan ze enorm hard toeteren. Elke keer wakker worden met een hartverzakking en dan de ramen waar tralies voorzitten. Daar kom je niet levend uit dan. -O-
pi_129315841
quote:
13s.gif Op donderdag 25 juli 2013 01:10 schreef MCH het volgende:
Zoveel doden maar gelukkig geen Nederlandse slachtoffers (2e bericht op teletekst). :')
Wat hebben Nederlanders in die uithoek te zoeken. Maar wat maakt dat nou uit, doden zijn doden, zeker als het een niet-zo-ver-van-me-bed-show is.
pi_129315866
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 01:12 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Wat hebben Nederlanders in die uithoek te zoeken. Maar wat maakt dat nou uit, doden zijn doden, zeker als het een niet-zo-ver-van-me-bed-show is.
Dat bedoel ik toch ook te zeggen. :7 Maar Spanje is gewoon een vakantieland hoor dus waarom kunnen er geen Hollanders inzitten?
  donderdag 25 juli 2013 @ 01:16:33 #108
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129315930
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 01:09 schreef Bitlord het volgende:
Ik begreep weer ergens anders dat RICHTING Santiago ETCS 4 kilometer voor de ontsporing ophoudt en overgaat in ASFA.

Vanaf Santiago (tegenovergestelde richting video) begint ETCS op het ontsporingspunt.
Aha! Nu ik het plaatje goed bestudeer (dat plaatje is best wel klein) denk ik dat je gelijk hebt.

Wel raar dat ervoor is gekozen om de ETCS-controle 4 km eerder te laten eindigen. Als men het zo had geprogrammeerd dat de snelheid aan het einde van de ETCS-zone 80 km/h moet bedragen, waarna de beveiliging overgaat op ASFA, zou er niks zijn gebeurd :{
pi_129315946
Gaat de stroom op de bovenleiding er eigenlijk automatisch af bij zo'n crash of is het voor de hulpverleners maar een beetje gokken en brave heart spelen?
pi_129317772
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:50 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ik heb sowieso nooit begrepen, hoe een Talgo een beetje stabiel op het spoor zou kunnen liggen. Raar ding, qua constructie.
Hoezo raar? Er is niets raars aan natuurkunde.
Bier.
pi_129317780
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 01:17 schreef MCH het volgende:
Gaat de stroom op de bovenleiding er eigenlijk automatisch af bij zo'n crash of is het voor de hulpverleners maar een beetje gokken en brave heart spelen?
De stroom gaat er niet automatisch af nee.
Bier.
pi_129319384
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 02:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

De stroom gaat er niet automatisch af nee.
Niet in Nederland nee, maar als je de ravage zo bekijkt zal er wel enige bovenleiding naar beneden zijn gesleurd dus de spanning zal er deels wel vanaf getrokken zijn door de trein.
pi_129319414
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2013 07:29 schreef b2py het volgende:

[..]

Niet in Nederland nee, maar als je de ravage zo bekijkt zal er wel enige bovenleiding naar beneden zijn gesleurd dus de spanning zal er deels wel vanaf getrokken zijn door de trein.
Dat ligt wat genuanceerder in Nederland: bij kortsluiting gaat de spanning er wel automatisch af. De spanning wordt er even later een paar keer opnieuw op gezet, maar als de kortsluiting blijft, blijft de spanning er uiteindelijk definitief af.
  donderdag 25 juli 2013 @ 07:36:14 #114
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129319435
77 doden inmiddels :o Dit gaat naar Eschede toe

http://www.nu.nl/buitenla(...)geluk-in-spanje.html -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129319441
NS heeft wel last van de hitte geloof ik? Ik heb deze week nog geen trein gehad die niet minimaal +5 had, en sta nu weer stil op Deventer terwijl ie toch echt 5 minuten geleden vertrokken had moeten zijn...
pi_129319458
"spoorverzakking" tussen apeldoorn en amersfoort blijkbaar. Misschien moeten ze het hele stuk apeldoorn-amersfoort maar eens op de schop doen...
  donderdag 25 juli 2013 @ 07:41:23 #117
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129319471
Die van 8:01 naar het oooooost'n mag wel op tijd zijn. Moet om 9 uur in Oldenzaal zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 07:41:57 #118
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129319473
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 07:39 schreef arkkey het volgende:
"spoorverzakking" tussen apeldoorn en amersfoort blijkbaar. Misschien moeten ze het hele stuk apeldoorn-amersfoort maar eens op de schop doen...
Wat is dat voor onzin. Als er ERGENS massief dekzand onder ligt is het daar -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129319494
Staat ook niks op ns.nl , maar die kerel achter de intercom hier in de 4013 riep het om :) Nouja het zal wel, hij is al in apeldorp dus hij heeft aardig doorgescheurd.
  donderdag 25 juli 2013 @ 07:53:26 #120
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129319536
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 01:12 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Wat hebben Nederlanders in die uithoek te zoeken. Maar wat maakt dat nou uit, doden zijn doden, zeker als het een niet-zo-ver-van-me-bed-show is.
Hallo, ten eerste kom je overal ter wereld Nederlanders tegen en zeker in Santiago de Compostela. En verder ben ik het met je eens dat het mallotig is om dat erbij te vermelden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 25 juli 2013 @ 08:13:46 #121
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129319679
quote:
3s.gif Op donderdag 25 juli 2013 07:53 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hallo, ten eerste kom je overal ter wereld Nederlanders tegen en zeker in Santiago de Compostela. En verder ben ik het met je eens dat het mallotig is om dat erbij te vermelden.
Mallotig, wel ja. En als jouw ouders nou net in dat gebied op vakantie zijn? Dan is dat toch wel fijn om te weten hmm?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 25 juli 2013 @ 08:17:49 #122
155227 crew  Guppy
dus
pi_129319717
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2013 08:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mallotig, wel ja. En als jouw ouders nou net in dat gebied op vakantie zijn? Dan is dat toch wel fijn om te weten hmm?
Nou, dat dus. Als er een bosbrand is in een bepaald gebied in Zuid Frankrijk is, vind ik het fijn om te wereld dat er geen NL'se slachtoffers zijn. Dan weet ik dat m'n moeder en zusje ongedeerd zijn. Dat maakt t niet minder erg voor eventuele andere slachtoffers, maar voor mij is dat relevante informatie dan.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 25 juli 2013 @ 08:24:09 #123
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129319762
OK, zit ook wat in!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 25 juli 2013 @ 08:27:08 #124
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129319798
Ja, noemen we dan ook nog even alle andere nationaliteiten op die in het Koninkrijk wonen, das wel zo eerlijk... :{w
  Moderator donderdag 25 juli 2013 @ 08:35:52 #125
155227 crew  Guppy
dus
pi_129319889
Als ik in Frankrijk zit, vertelt het Franse nieuws me natuurlijk niet of we Nederlandse slachtoffers zijn. Of in ieder geval niet direct. Lijkt me logisch
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 25 juli 2013 @ 08:43:47 #126
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129319985
quote:
2s.gif Op donderdag 25 juli 2013 08:27 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ja, noemen we dan ook nog even alle andere nationaliteiten op die in het Koninkrijk wonen, das wel zo eerlijk... :{w
Last van de warmte?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 25 juli 2013 @ 08:56:03 #127
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129320141
Schitterend, 8.32 trein naar Oberhausen, 10 minuten vertraging via Venlo. Tsja dan gaat de trein niet via Oberhausen. Volgens het loket wel, daarom komt deze trein ook 10 minuten later aan in Utrecht. In de trein, nee niet via Oberhausen u moet overstappen in Moenchen-Gladbach en Duisburg. OK allemaal geen ramp, hoe komt dit dan?
Nou meneer dit doet pro-rail, en jullie dan? Meneer wij horen nergens meer bij.
Rikus let op, er zitten mensen in deze trein naar Arnhem die van niks weten, er is niks omgeroepen alleen stond er op de borden via Venlo waar deze trein trouwens niet stopt maar wel in Den Bosch voor de reizigers naar Arnhem, deze info via de conducteur, werd niet omgeroepen alleen mondeling verteld dat de reizigers voor Oberhausen en Duisburg moeten overstappen in Gladbach.

[ Bericht 0% gewijzigd door bork op 25-07-2013 09:48:52 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 25 juli 2013 @ 08:57:37 #128
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129320159
O, nu wordt er om geroepen dat de reizigers die per vergissing zijn ingestapt voor richting Arnhem moeten overstappen in Den Bosch, net toen we voorbij Zaltbommel waren.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_129320201
Verder is Santiago de Compostella natuurlijk een enorm bedevaartsoord en laat er nou net toevallig vandaag een belangrijke mis zijn.
  donderdag 25 juli 2013 @ 09:09:37 #130
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129320381
Vet 2 ICE's in Den Bosch, jammer dat het vandaag moest zijn :(.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 25 juli 2013 @ 09:16:52 #131
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129320516
Zitten 2 jongens die naar Duesseldorf airport moeten, zijn in Arnhem door de NS doorverwezen naar Den Bosch. Ze hebben niet verteld dat ze moeten overstappen in Gladbach en Duisburg en Russia airlines heeft een antwoordapparaat aanstaan. We wachten nu in Den Bosch op reizigers uit Arnhem.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 25 juli 2013 @ 09:19:24 #132
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129320564
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 08:59 schreef b2py het volgende:
Verder is Santiago de Compostella natuurlijk een enorm bedevaartsoord en laat er nou net toevallig vandaag een belangrijke mis zijn.
En alle activiteiten zijn logischerwijs gecanceld ivm de crash.
  donderdag 25 juli 2013 @ 09:32:04 #133
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129320816
quote:
18s.gif Op donderdag 25 juli 2013 08:43 schreef Duvel het volgende:

[..]

Last van de warmte?
Misschien ja... :{ :@
  donderdag 25 juli 2013 @ 09:51:11 #134
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129321222
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2013 08:56 schreef bork het volgende:

Rikus let op,
Zou fijn zijn als een of meerdere passagiers even een klacht wil sturen naar info@voorbeterov,nl. Dan nagel ik graag de betrokkenen even fijn aan de schandpaal.
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:09:59 #135
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129321611
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2013 09:51 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]
Dan nagel ik graag de betrokkenen even fijn aan de schandpaal.
Natuurlijk, want dat is dé manier om het OV te verbeteren ^O^
pi_129321866
De routewijzigingen van sommige ICE Internationaltreinen stonden al weken in de reisplanner en er is ook een leaflet met een dienstregeling beschikbaar bij de balies en op het internet: http://www.nshispeed.nl/n(...)n-met-ice-deze-zomer
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:21:11 #137
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129321875
quote:
6s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:09 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Natuurlijk, want dat is dé manier om het OV te verbeteren ^O^
Publiciteit zoeken brengt e.e.a. vaak in een stroomversnelling. En we hebben achter de schermen wel lang genoeg lopen bidden en smeken om betere reisinfo.

Publiciteit zoeken is zelden het eerste middel dat we toepassen.
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:21:17 #138
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129321877
De regeringsfunctionaris van de regio Galicië, Samuel Juarez, heeft uitgelaten dat de ramptrein in Spanje 220 km/h reed waar 80 was toegestaan.
pi_129321908
quote:
16s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:21 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Publiciteit zoeken brengt e.e.a. vaak in een stroomversnelling. En we hebben achter de schermen wel lang genoeg lopen bidden en smeken om betere reisinfo.

Publiciteit zoeken is zelden het eerste middel dat we toepassen.
Uiteraard, maar met "teveel" modder gooien in de publiciteit heeft ook neveneffecten achter de schermen.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_129321957
Oh, de trein van 8:32 moet wel via Oberhausen maar kan dat niet door een storing in Duitsland dus: kabelbreuk in Dinslaken veroorzaakt een seinstoring zo te zien.
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:25:04 #141
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129321985
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:20 schreef Regenjas het volgende:
De routewijzigingen van sommige ICE Internationaltreinen stonden al weken in de reisplanner en er is ook een leaflet met een dienstregeling beschikbaar bij de balies en op het internet: http://www.nshispeed.nl/n(...)n-met-ice-deze-zomer
ja oetlul daarom boek ik die van 8.32 omdat die niet omgeleid zou zijn, ga je kennis ergens anders blaten maar niet hier.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 25 juli 2013 @ 10:25:45 #142
176766 zoem
zoemt
pi_129322002
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:21 schreef greavy het volgende:
De regeringsfunctionaris van de regio Galicië, Samuel Juarez, heeft uitgelaten dat de ramptrein in Spanje 220 km/h reed waar 80 was toegestaan.
Volgens elpais beweerde de machinist 190km/h te rijden. Hoe dan ook, veel te hard natuurlijk.
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:28:24 #143
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129322084
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:24 schreef Regenjas het volgende:
Oh, de trein van 8:32 moet wel via Oberhausen maar kan dat niet door een storing in Duitsland dus: kabelbreuk in Dinslaken veroorzaakt een seinstoring zo te zien.
Normaal zou er één spoor tussen Dinslaken en Oberhausen beschikbaar zijn ivm werkzaamheden. Ongetwijfeld dus een foutje bij de werkzaamheden ....
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:30:03 #144
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129322135
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:21 schreef greavy het volgende:
De regeringsfunctionaris van de regio Galicië, Samuel Juarez, heeft uitgelaten dat de ramptrein in Spanje 220 km/h reed waar 80 was toegestaan.
Dan moet de machinist wel een ontzettende hork zijn geweest (excuses, ik ken de omstandigheden niet), maar lijkt het me ook dat er een ontwerpfout in zowel ASFA als het toeleidende ETCS-traject zit.

In ASFA: de maximumsnelheid die wordt ondersteund door ASFA is 200 km/h (i.v.m. het uitlezen van de bakens), maar er wordt kennelijk niet afgedwongen dat een trein dan ook niet harder rijdt.
In ETCS: de snelheid aan het einde van de ETCS-sectie zou moeten worden begrensd tot 200 km/h. Als dat niet het geval is is een grote vraag: waarom gebeurt dat niet?
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:30:46 #145
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129322151
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:22 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Uiteraard, maar met "teveel" modder gooien in de publiciteit heeft ook neveneffecten achter de schermen.
Klopt. Het blijft een kwestie van balanceren. Daar kom ik nog wel een keer op terug.

(Dinsdagmiddag een pittig gesprek gehad met Ingrid Thijssen over ons ruitjetikverhaal. Aan het eind bond ze in omdat ze onze beweegredenen toen wel snapte.)
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:30:57 #146
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129322157
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dan moet de machinist wel een ontzettende hork zijn geweest (excuses, ik ken de omstandigheden niet), maar lijkt het me ook dat er een ontwerpfout in zowel ASFA als het toeleidende ETCS-traject zit.

In ASFA: de maximumsnelheid die wordt ondersteund door ASFA is 200 km/h (i.v.m. het uitlezen van de bakens), maar er wordt kennelijk niet afgedwongen dat een trein dan ook niet harder rijdt.
In ETCS: de snelheid aan het einde van de ETCS-sectie zou moeten worden begrensd tot 200 km/h. Als dat niet het geval is is een grote vraag: waarom gebeurt dat niet?
En waarom grijpt ASFA dan niet in als er > 80 gereden wordt?
pi_129322207
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:25 schreef bork het volgende:

[..]

ja oetlul daarom boek ik die van 8.32 omdat die niet omgeleid zou zijn, ga je kennis ergens anders blaten maar niet hier.
Ik heb later een ander bericht geplaatst omdat er nog iets aan de hand is. Om mensen dan meteen voor oetlul uit te maken omdat je gestressed bent...
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:33:21 #148
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129322216
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:30 schreef greavy het volgende:

[..]

En waarom grijpt ASFA dan niet in als er > 80 gereden wordt?
ASFA kan dat niet echt. ASFA controleert of een sein niet door rood rijdt, en of een trein bij het passeren van een geel sein niet harder rijdt dan 60 km/h. Uitgebreide trajectinformatie zit er echter niet in.

Op http://www.ferropedia.es/wiki/ASFA staat meer uitleg (in het Spaans).
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:44:05 #149
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129322440
Hmmm, dan faalt dat systeem wel ja. Maar waarom is bij ETCS-naar-ASFA dan geen snelheidsvermindering afgedwongen toen ETCS eindigde?
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:48:31 #150
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129322546
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:44 schreef greavy het volgende:
Hmmm, dan faalt dat systeem wel ja. Maar waarom is bij ETCS-naar-ASFA dan geen snelheidsvermindering afgedwongen toen ETCS eindigde?
Een systeem faalt pas als het iets niet doet waar het wel voor bedoeld is. Snelheidsbewaking valt daar voor 90 % niet onder. Falen bij te hard rijden is dus echt onzin.

Overigens is dit een type ongeval dat je met ATB niet snel kunt hebben.
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:48:46 #151
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129322552
ASFA kan wel remcurves berekenen... raar systeem.

Waarom er geen snelheidsbeperking is aan het einde van de ETCS-sectie vind ik eveneens raar: de ontwerpsnelheid van de LAV is 350 km/h. Als er een AVE had gereden i.p.v. een Alvia had de schade nķg groter kunnen zijn in theorie...
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:49:36 #152
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129322568
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:48 schreef James1988 het volgende:
ASFA kan wel remcurves berekenen... raar systeem.

Waarom er geen snelheidsbeperking is aan het einde van de ETCS-sectie vind ik eveneens raar: de ontwerpsnelheid van de LAV is 350 km/h. Als er een AVE had gereden i.p.v. een Alvia had de schade nķg groter kunnen zijn in theorie...
Het lijkt mij dat je met de ETCS een eindsnelheid van 200 km/h meekrijgt.
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:54:09 #153
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129322698
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat je met de ETCS een eindsnelheid van 200 km/h meekrijgt.
Als de trein 220 km/h reed ten tijde van de ontsporing denk ik toch dat dat niet het geval is, of de machinist moet na het verlaten van het ETCS-gedeelte weer hebben versneld...
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:54:20 #154
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129322704
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat je met de ETCS een eindsnelheid van 200 km/h meekrijgt.
Overigens is dat in Nederland met ATB niet strikt noodzakelijk. Je krijgt immers automatisch een remopdracht voor 140 km/h. Toch is het in Nederland niet op die manier ontworpen.
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:55:14 #155
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129322737
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:54 schreef James1988 het volgende:

[..]

Als de trein 220 km/h reed ten tijde van de ontsporing denk ik toch dat dat niet het geval is, of de machinist moet na het verlaten van het ETCS-gedeelte weer hebben versneld...
Ik heb nu drie snelheden gehoord: 180, 190 en 220 km/h. Alle drie zijn hoog genoeg voor een flinke klapper dus ik ga voorlopig nog even niet uit van 220 km/h.
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:07:52 #156
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129323124
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:48 schreef James1988 het volgende:
ASFA kan wel remcurves berekenen... raar systeem.

Waarom er geen snelheidsbeperking is aan het einde van de ETCS-sectie vind ik eveneens raar: de ontwerpsnelheid van de LAV is 350 km/h. Als er een AVE had gereden i.p.v. een Alvia had de schade nķg groter kunnen zijn in theorie...
waarom is 180 dan te hard? Was er een snelheidsbeperking afgekondigd of zo?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:10:41 #157
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129323219
quote:
5s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

waarom is 180 dan te hard? Was er een snelheidsbeperking afgekondigd of zo?
In een 80 km/h-gebied...
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:10:42 #158
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129323222
Daar geldt een maximum snelheid van 80 km/h.
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:12:26 #159
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129323279
Oh okee, wist ik niet. Waarom eigenlijk?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:12:59 #160
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129323297
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh okee, wist ik niet. Waarom eigenlijk?
Scherpe bocht :Y
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:15:08 #161
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129323359
Tsja, die moet je niet in een hsl bouwen natuurlijk. Dan was dit een accident waiting to happen -O-

Of is dat te voorbarig?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:15:22 #162
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_129323369
Als het stukje van het einde LAV naar het station 4 kilometer is, waarom dwingt het laatste ETCS balise dan geen snelheid van 100 km/h af. Zoveel verschil maakt dat niet op een rit van een paar uur, maar is wel een stuk veiliger. Die bocht had met 100 km/h waarschijnlijk al op het randje geweest, maar nog enigszins binnen de marges waarop een trein niet direct uit het spoor vliegt.
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:24:24 #163
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129323677
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Tsja, die moet je niet in een hsl bouwen natuurlijk. Dan was dit een accident waiting to happen -O-

Of is dat te voorbarig?
Was dat spoor inmiddels niet aangetakt op coventioneel spoor? Net zoals dat bij Parijs kilometers van te voren gebeurt?

Daar is de situatie wel wat anders natuurlijk, dit is wel een hele rare kronkel... :{
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:26:01 #164
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129323739
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:15 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Als het stukje van het einde LAV naar het station 4 kilometer is, waarom dwingt het laatste ETCS balise dan geen snelheid van 100 km/h af. Zoveel verschil maakt dat niet op een rit van een paar uur, maar is wel een stuk veiliger. Die bocht had met 100 km/h waarschijnlijk al op het randje geweest, maar nog enigszins binnen de marges waarop een trein niet direct uit het spoor vliegt.
Als je dat over het Japanse spoorwegnet op die manier zou doen rijden ze straks nog slechts 30 km/h. Een scherpe vergelijking, dat klopt, maar je moet ook niet door willen slaan met veiligheidsgedachten.
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:27:09 #165
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129323781
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Tsja, die moet je niet in een hsl bouwen natuurlijk. Dan was dit een accident waiting to happen -O-

Of is dat te voorbarig?
Ja, want als snelheidsbeperkingen regelmatig genegeerd zouden worden zouden er in het Pre-ATB-tijdperk vele duizenden doden in Nederland zijn gevallen.
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:45:46 #166
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129324391
Er zouden zelfs twee machinisten op de bok hebben gezeten, aldus ABC.es

:{
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:54:10 #167
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_129324650
Als dat klopt dan is er iets totaal mis binnen de RENFE organisatie. Namelijk dat hun personeel niet voldoende kennis in huis heeft. Dat hoeft niet te betekenen dat de machinisten slecht zijn, maar wel dat de opleidingen onder de loupe moeten worden genomen.

Als je 2 man voorin hebt en allebei hebben ze niet doorgehad dat je daar max 80 mag dan moet RENFE toch echt heel kritisch naar zichzelf gaan kijken.
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:54:53 #168
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129324670
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:54 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Als je 2 man voorin hebt en allebei hebben ze niet doorgehad dat je daar max 80 mag dan moet RENFE toch echt heel kritisch naar zichzelf gaan kijken.
Ze gaan op elkaar vertrouwen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:55:34 #169
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129324697
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:27 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Ja, want als snelheidsbeperkingen regelmatig genegeerd zouden worden zouden er in het Pre-ATB-tijdperk vele duizenden doden in Nederland zijn gevallen.
Dat was ook maar pure mazzel. Menselijke fouten hou je toch. Die ban je niet uit met procedures, die ban je uit met techniek.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:57:11 #170
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129324744
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat was ook maar pure mazzel. Menselijke fouten hou je toch. Die ban je niet uit met procedures, die ban je uit met techniek.
Als ik bij een foutkans van 0,00x % zou spreken over mazzel bij geen fout zou ik mij even laten nakijken eigenlijk...
  donderdag 25 juli 2013 @ 11:59:56 #171
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129324837
quote:
15s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:57 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Als ik bij een foutkans van 0,00x % zou spreken over mazzel bij geen fout zou ik mij even laten nakijken eigenlijk...
Nou niet gaan goochelen met nummers. Hoeveel reizigers zijn er in heel NL in het pre-ATB tijdperk vervoerd? Het hoeveelste deel daarvan is "duizenden doden"? Juist. Precies die 0,00x procent. Zo raar is het niet wat ik zeg.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 12:03:19 #172
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129324927
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou niet gaan goochelen met nummers. Hoeveel reizigers zijn er in heel NL in het pre-ATB tijdperk vervoerd? Het hoeveelste deel daarvan is "duizenden doden"? Juist. Precies die 0,00x procent. Zo raar is het niet wat ik zeg.
Ga jij eerst ff je kater uitslapen. Zo heel veel grote spoorwegongevallen hebben we niet gehad in Nederland ondanks de vele snelheidsbeperkingen en enorme hoeveelheid treinen in de loop van de tijd. Ik vind het dus eigenlijk achterlijk dat je deze insteek hanteert. Als je zo over risico's praat moet je lekker in bed blijven liggen tot je vanzelf doodrot. Stel je voor dat je door een auto wordt aangetikt... Pfff.. Daganiegoe.
  donderdag 25 juli 2013 @ 12:07:46 #173
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129325045
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 12:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Ga jij eerst ff je kater uitslapen. Zo heel veel grote spoorwegongevallen hebben we niet gehad in Nederland ondanks de vele snelheidsbeperkingen en enorme hoeveelheid treinen in de loop van de tijd. Ik vind het dus eigenlijk achterlijk dat je deze insteek hanteert. Als je zo over risico's praat moet je lekker in bed blijven liggen tot je vanzelf doodrot. Stel je voor dat je door een auto wordt aangetikt... Pfff.. Daganiegoe.
Deze kwoot ik even. Gewoon omdat het kan _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 12:09:49 #174
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_129325097
Ja, speculeer er maar lekker op los. We hebben nog nauwelijks informatie en er wordt al geroepen dat de machinist een oetlul is. Zullen we gewoon wachten op het onderzoek in plaats van in het wilde weg alles en iedereen van alles te verwijten?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_129325254
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 12:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ja, speculeer er maar lekker op los. We hebben nog nauwelijks informatie en er wordt al geroepen dat de machinist een oetlul is. Zullen we gewoon wachten op het onderzoek in plaats van in het wilde weg alles en iedereen van alles te verwijten?
Haha, natuurlijk niet :D
Bier.
  donderdag 25 juli 2013 @ 12:15:51 #176
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129325308
Als de berichten kloppen (let wel, als) moet er wel iets gruwelijk mis zijn gegaan wanneer 2 machinisten niet op tijd doorhebben dat ze veel te hard op een scherpe bocht afgaan. Misschien was de tweede machinist onervaren (durfde niet in te gaan tegen zijn collega?), misschien was zijn baanvakkennis ontoereikend ("waar ligt die bocht ook alweer?"), dat wordt speculeren.

Andere belangrijke vragen zullen zijn: werkte de techniek goed, of was er iets mis met de trein waardoor hij niet meer remde? Waarom is er niet ingegrepen door een beveiligingssysteem om een maximumsnelheid af te dwingen? En daarna komen er nog vragen over de hulpverlening, of die goed was of dat er mensen onnodig zijn gestorven omdat de ambulances vaststonden in het verkeer.

Tegen de tijd dat die vragen zijn beantwoord zijn we waarschijnlijk een jaar verder.
  donderdag 25 juli 2013 @ 12:16:37 #177
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129325337
Overigens zijn snelheidsbeperkingen in het buitenland vaak minder goed aangegeven dan in Nederland. Wegkennis is buiten Nederland veel belangrijker dan hier.
  donderdag 25 juli 2013 @ 12:17:19 #178
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_129325371
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 12:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ja, speculeer er maar lekker op los. We hebben nog nauwelijks informatie en er wordt al geroepen dat de machinist een oetlul is. Zullen we gewoon wachten op het onderzoek in plaats van in het wilde weg alles en iedereen van alles te verwijten?
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 12:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ja, speculeer er maar lekker op los. We hebben nog nauwelijks informatie en er wordt al geroepen dat de machinist een oetlul is. Zullen we gewoon wachten op het onderzoek in plaats van in het wilde weg alles en iedereen van alles te verwijten?
Dat heb je mij niet horen zeggen. Ik heb alleen gesteld dat wanneer er zelfs 2 man voorin zat, dat de RENFE hier zwaar de oetlul is (om het even terug te vertalen in jouw woorden).
  donderdag 25 juli 2013 @ 12:17:26 #179
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129325374
quote:
10s.gif Op donderdag 25 juli 2013 12:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Deze kwoot ik even. Gewoon omdat het kan _O-
Dan krijg je nu een sticker. :)
  donderdag 25 juli 2013 @ 12:25:30 #180
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_129325666
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 12:17 schreef Aardappelscheermes het volgende:

[..]


[..]

Dat heb je mij niet horen zeggen. Ik heb alleen gesteld dat wanneer er zelfs 2 man voorin zat, dat de RENFE hier zwaar de oetlul is (om het even terug te vertalen in jouw woorden).
Oh, de precieze bewoording was hork. Maakt geen drol uit natuurlijk.

Het gaat om het principe. Speculeren prima, maar we weten gewoon nog bijna niets, en wat we wel weten is van horen zeggen van getuiges.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 25 juli 2013 @ 12:27:15 #181
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129325723
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2013 12:25 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Het gaat om het principe. Speculeren prima, maar we weten gewoon nog bijna niets
Nou dan ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 12:31:55 #182
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129325867
Is het een idee om een keer op te houden met speculeren en elkaar uitschelden voor hork, oetlul, weet ik veel wat? De laatste dagen is het voornamelijk elkaars vliegen afvangen, steken onder water uitdelen, gezeik en dat soort zaken. Geen leuk topic in elk geval. Zal wel door de warmte komen of zoiets, maar hou je ff in zeg.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_129325920
quote:
15s.gif Op donderdag 25 juli 2013 12:31 schreef Duvel het volgende:
Is het een idee om een keer op te houden met speculeren en elkaar uitschelden voor hork, oetlul, weet ik veel wat? De laatste dagen is het voornamelijk elkaars vliegen afvangen, steken onder water uitdelen, gezeik en dat soort zaken. Geen leuk topic in elk geval. Zal wel door de warmte komen of zoiets, maar hou je ff in zeg.
Mee eens. Een teken van zwakte is het.
  donderdag 25 juli 2013 @ 12:52:05 #184
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129326497
quote:
15s.gif Op donderdag 25 juli 2013 12:31 schreef Duvel het volgende:
Is het een idee om een keer op te houden met speculeren en elkaar uitschelden voor hork, oetlul, weet ik veel wat? De laatste dagen is het voornamelijk elkaars vliegen afvangen, steken onder water uitdelen, gezeik en dat soort zaken. Geen leuk topic in elk geval. Zal wel door de warmte komen of zoiets, maar hou je ff in zeg.
Kan nooit kwaad. Al teruglezende ben ik trouwens van mening dat ik recentelijk niet zo veel miszegd heb, maar goed, het is idd al een tijdje aan de gang. Ik was mijn leven al aan het beteren :')

Anyway, in de categorie korte verhalen:

Vanochtend was ik met een collega onderweg naar een klant, toen er ineens dit gebeurde:



Gelukkig was er nog een collega die ook een auto had, dus dat is allemaal goedgekomen. En op de terugweg hebben we een zomermaatregel in actie gezien. We hebben namelijk dezer dagen meer last van goederentreinen dan normaal. Dat is bewust gedaan. Goederentreinen worden zoveel mogelijk in beweging gehouden ipv aan de kant gezet, want remmende goederentreinen zijn vonkjes en vonkjes zijn bermbrand. Daardoor zagen we, nou ja ik, eerst deze CAPTRAIN Class 66 langskomen



En pas daarna de inmiddels 7 minuten vertraagde LINT van Syntus terug naar Hengelo.



Dat was het :s)

*O* Peace *O* Love *O* Happyness *O* Vlindertjes *O*

Kies maar, 2 voor een kwartje :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 12:53:52 #185
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129326548
Of is het "happiness"? :@
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:03:39 #186
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129326863
"hork" kwam van mij af, maar was niet bedoeld tegen iemand hier. Ik had het over de machinist in kwestie, maar het komt vooral voort uit ongeloof en onbegrip. We zullen het officiële onderzoek moeten afwachten voordat we definitieve conclusies kunnen trekken.
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:07:09 #187
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129326977
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 13:03 schreef James1988 het volgende:
"hork" kwam van mij af, maar was niet bedoeld tegen iemand hier.
Gaat niet alleen daarom natuurlijk, er zijn al een paar weken langzaam toenemende strubbelingen en broeiende irritaties onderling hier. Bij heel veel mensen, ook bij mij. Het zal inderdaad best wat met de warmte te maken kunnen hebben :Y En soms is het wel nuttig als iemand dan even aan de bel trekt :)

Nou, dat is dan bij deze gebeurd door Duvel :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:13:51 #188
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129327205
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2013 13:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

er zijn al een paar weken langzaam toenemende strubbelingen en broeiende irritaties onderling hier.
Ja, dat is wel waar.
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:18:46 #189
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129327374
Ik heb al gezegd dat het mij spijt voor de vaste stamgasten hier.
pi_129327414
Uh het Spaanse ongeluk is gefilmd op een beveiligingscamera: NOS artikel

pi_129327589
Sodeknetters dat gaat hard zeg :|
Bier.
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:25:30 #192
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129327624
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 13:19 schreef WhiteJoker het volgende:
Uh het Spaanse ongeluk is gefilmd op een beveiligingscamera: NOS artikel
Creepy :o
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:26:43 #193
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_129327676
Net het videotje gezien, en ik weet even niet hou ik mij moet voelen.
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:30:39 #194
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129327849
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 13:19 schreef WhiteJoker het volgende:
Uh het Spaanse ongeluk is gefilmd op een beveiligingscamera: NOS artikel

We staan hem hier nu op het werk te bekijken... Iedereen onder de indruk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_129327884
Ik weet echt niet wat daar (behalve de snelheid) gebeurd kan zijn. Het ziet er uit alsof er iets mis gaat met het onderstel waardoor de tweede bak uit de rails vliegt.
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:34:11 #196
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129327981
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 13:31 schreef WhiteJoker het volgende:
Ik weet echt niet wat daar (behalve de snelheid) gebeurd kan zijn. Het ziet er uit alsof er iets mis gaat met het onderstel waardoor de tweede bak uit de rails vliegt.
De tweede bak is veel lichter dan de motorwagen, het zou dus kunnen dat die als eerste ontspoort omdat de kracht bij die bak groot genoeg is om het wiel uit de rail te wippen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:36:44 #197
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129328092
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 13:31 schreef WhiteJoker het volgende:
Ik weet echt niet wat daar (behalve de snelheid) gebeurd kan zijn. Het ziet er uit alsof er iets mis gaat met het onderstel waardoor de tweede bak uit de rails vliegt.
Dat dacht ik ook ja. Normaliter zou je denken dat die motorwagen het zwaarste is en dus als eerste om zou kiepen in die bocht, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Er moet dus nog iets anders dan puur de snelheid aan de hand zijn (al kan een probleem met een draaistel natuurlijk ook door de snelheid veroorzaakt zijn in zo'n geval).

Iig zal dit soort beelden (neem aan dat er meer van dit soort beelden zijn) frame voor frame onderzocht worden bij het onderzoek. Althans, dat zou hier in NL gebeuren. (aannames.. :@ )
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:36:53 #198
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129328105
Mijn commentaar: Holy shit. :X

Een reactie op Tweakers (niet van mij):
quote:
Je ziet de 2e wagon al ruim voor de crash omhoog komen.
Lijkt er dus op dat hij niet direct uit de bocht is gevlogen, maar dat er veel te hard is geremd (want veel te snel). De loc remde blijkbaar veel harder (tractieremmen) dan de onaangedreven bakken (hydraulische remmen). Hierdoor is de trein als een harmonica in elkaar geschoven. De 2e wagon komt hierdoor van de rails, en in de bocht gaat hij dus rechtdoor.
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:41:51 #200
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129328289
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 13:36 schreef James1988 het volgende:
Mijn commentaar: Holy shit. :X

Een reactie op Tweakers (niet van mij):

[..]

Nou dat lijkt me niet. Wat voor remvertraging geeft een maximale remming? -1,5 m/s2? Meer zeker niet. Daar gaat nog de remvertraging van de rijtuigen vanaf. Daar moeten de rijtuigen zonder meer tegen kunnen. Merk bovendien op dat er ook nog een "sterker beremde" motorwagen aan de achterkant van de trein zit.

Lijkt me geen plausibel verhaal dit :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:51:08 #201
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129328680
quote:
15s.gif Op donderdag 25 juli 2013 13:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou dat lijkt me niet. Wat voor remvertraging geeft een maximale remming? -1,5 m/s2? Meer zeker niet. Daar gaat nog de remvertraging van de rijtuigen vanaf. Daar moeten de rijtuigen zonder meer tegen kunnen. Merk bovendien op dat er ook nog een "sterker beremde" motorwagen aan de achterkant van de trein zit.

Lijkt me geen plausibel verhaal dit :N
De remvertraging is gebaseerd op alle remmen samen, de remkracht van de motorwagen kan op zich wel sterker zijn dan de rest. Maar idd: achterop hangt nog zo'n ding die 'm dan aan zijn staart trekt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_129328746
En als de remkracht van de motorwagen zo krachtig is, hoe zit dat dan bij een noodremming. Lijkt me dan toch een ontwerpfout? Die remkracht zou nooit meer moeten zijn dan de rijtuigen aankunnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')