abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129315613
In dat zelfde topic staat inmiddels ook dat Renfe de 180 km/u theorie bevestigd.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  donderdag 25 juli 2013 @ 01:06:18 #102
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129315695
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 00:46 schreef Bitlord het volgende:
Volgens een spaans topic op Skyscraperscity ligt het einde van ECTS in de tunnel voor de bocht, op kilometerpunt 80.149. Vanaf daar is het oude beveiligingssysteem actief met 200 km/h. Vier kilometer verder vond het ongeluk plaats. In de video op 30:03 is het eerste sein te vinden.
Op de video die je eerder plaatste zag ik ETCS-bakens liggen, daardoor ging ik ervan uit dat er op dat punt al ETCS-bewaking was. De bakens die ik zag liggen zijn waarschijnlijk activeringsbakens, om tegen de trein te zeggen "Hallo, je gaat over een paar kilometer ETCS-bewaking tegenkomen". Soortgelijke bakens liggen ook op Breda - Zevenberschen Hoek-aansluiting.

Had er op die paar kilometer ETCS gelegen i.p.v. ASFA, dan had dit ongeluk waarschijnlijk niet kunnen gebeuren. Als ik Wikipedia goed begrijp kent ASFA amper snelheidsbewaking...
pi_129315755
Ik begreep weer ergens anders dat RICHTING Santiago ETCS 4 kilometer voor de ontsporing ophoudt en overgaat in ASFA.

Vanaf Santiago (tegenovergestelde richting video) begint ETCS op het ontsporingspunt.
pi_129315799
Zoveel doden maar gelukkig geen Nederlandse slachtoffers (2e bericht op teletekst). :')
pi_129315831
Ik was in India 's nachts ook altijd doodsbang voor een treincrash. Je zou het niet verwachten maar de treinen kunnen daar best hard en als ze elkaar passeren gaan ze enorm hard toeteren. Elke keer wakker worden met een hartverzakking en dan de ramen waar tralies voorzitten. Daar kom je niet levend uit dan. -O-
pi_129315841
quote:
13s.gif Op donderdag 25 juli 2013 01:10 schreef MCH het volgende:
Zoveel doden maar gelukkig geen Nederlandse slachtoffers (2e bericht op teletekst). :')
Wat hebben Nederlanders in die uithoek te zoeken. Maar wat maakt dat nou uit, doden zijn doden, zeker als het een niet-zo-ver-van-me-bed-show is.
pi_129315866
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 01:12 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Wat hebben Nederlanders in die uithoek te zoeken. Maar wat maakt dat nou uit, doden zijn doden, zeker als het een niet-zo-ver-van-me-bed-show is.
Dat bedoel ik toch ook te zeggen. :7 Maar Spanje is gewoon een vakantieland hoor dus waarom kunnen er geen Hollanders inzitten?
  donderdag 25 juli 2013 @ 01:16:33 #108
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129315930
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 01:09 schreef Bitlord het volgende:
Ik begreep weer ergens anders dat RICHTING Santiago ETCS 4 kilometer voor de ontsporing ophoudt en overgaat in ASFA.

Vanaf Santiago (tegenovergestelde richting video) begint ETCS op het ontsporingspunt.
Aha! Nu ik het plaatje goed bestudeer (dat plaatje is best wel klein) denk ik dat je gelijk hebt.

Wel raar dat ervoor is gekozen om de ETCS-controle 4 km eerder te laten eindigen. Als men het zo had geprogrammeerd dat de snelheid aan het einde van de ETCS-zone 80 km/h moet bedragen, waarna de beveiliging overgaat op ASFA, zou er niks zijn gebeurd :{
pi_129315946
Gaat de stroom op de bovenleiding er eigenlijk automatisch af bij zo'n crash of is het voor de hulpverleners maar een beetje gokken en brave heart spelen?
pi_129317772
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:50 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ik heb sowieso nooit begrepen, hoe een Talgo een beetje stabiel op het spoor zou kunnen liggen. Raar ding, qua constructie.
Hoezo raar? Er is niets raars aan natuurkunde.
Bier.
pi_129317780
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 01:17 schreef MCH het volgende:
Gaat de stroom op de bovenleiding er eigenlijk automatisch af bij zo'n crash of is het voor de hulpverleners maar een beetje gokken en brave heart spelen?
De stroom gaat er niet automatisch af nee.
Bier.
pi_129319384
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 02:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

De stroom gaat er niet automatisch af nee.
Niet in Nederland nee, maar als je de ravage zo bekijkt zal er wel enige bovenleiding naar beneden zijn gesleurd dus de spanning zal er deels wel vanaf getrokken zijn door de trein.
pi_129319414
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2013 07:29 schreef b2py het volgende:

[..]

Niet in Nederland nee, maar als je de ravage zo bekijkt zal er wel enige bovenleiding naar beneden zijn gesleurd dus de spanning zal er deels wel vanaf getrokken zijn door de trein.
Dat ligt wat genuanceerder in Nederland: bij kortsluiting gaat de spanning er wel automatisch af. De spanning wordt er even later een paar keer opnieuw op gezet, maar als de kortsluiting blijft, blijft de spanning er uiteindelijk definitief af.
  donderdag 25 juli 2013 @ 07:36:14 #114
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129319435
77 doden inmiddels :o Dit gaat naar Eschede toe

http://www.nu.nl/buitenla(...)geluk-in-spanje.html -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129319441
NS heeft wel last van de hitte geloof ik? Ik heb deze week nog geen trein gehad die niet minimaal +5 had, en sta nu weer stil op Deventer terwijl ie toch echt 5 minuten geleden vertrokken had moeten zijn...
pi_129319458
"spoorverzakking" tussen apeldoorn en amersfoort blijkbaar. Misschien moeten ze het hele stuk apeldoorn-amersfoort maar eens op de schop doen...
  donderdag 25 juli 2013 @ 07:41:23 #117
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129319471
Die van 8:01 naar het oooooost'n mag wel op tijd zijn. Moet om 9 uur in Oldenzaal zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 25 juli 2013 @ 07:41:57 #118
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129319473
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 07:39 schreef arkkey het volgende:
"spoorverzakking" tussen apeldoorn en amersfoort blijkbaar. Misschien moeten ze het hele stuk apeldoorn-amersfoort maar eens op de schop doen...
Wat is dat voor onzin. Als er ERGENS massief dekzand onder ligt is het daar -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129319494
Staat ook niks op ns.nl , maar die kerel achter de intercom hier in de 4013 riep het om :) Nouja het zal wel, hij is al in apeldorp dus hij heeft aardig doorgescheurd.
  donderdag 25 juli 2013 @ 07:53:26 #120
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129319536
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 01:12 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Wat hebben Nederlanders in die uithoek te zoeken. Maar wat maakt dat nou uit, doden zijn doden, zeker als het een niet-zo-ver-van-me-bed-show is.
Hallo, ten eerste kom je overal ter wereld Nederlanders tegen en zeker in Santiago de Compostela. En verder ben ik het met je eens dat het mallotig is om dat erbij te vermelden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 25 juli 2013 @ 08:13:46 #121
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129319679
quote:
3s.gif Op donderdag 25 juli 2013 07:53 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hallo, ten eerste kom je overal ter wereld Nederlanders tegen en zeker in Santiago de Compostela. En verder ben ik het met je eens dat het mallotig is om dat erbij te vermelden.
Mallotig, wel ja. En als jouw ouders nou net in dat gebied op vakantie zijn? Dan is dat toch wel fijn om te weten hmm?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 25 juli 2013 @ 08:17:49 #122
155227 crew  Guppy
dus
pi_129319717
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2013 08:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mallotig, wel ja. En als jouw ouders nou net in dat gebied op vakantie zijn? Dan is dat toch wel fijn om te weten hmm?
Nou, dat dus. Als er een bosbrand is in een bepaald gebied in Zuid Frankrijk is, vind ik het fijn om te wereld dat er geen NL'se slachtoffers zijn. Dan weet ik dat m'n moeder en zusje ongedeerd zijn. Dat maakt t niet minder erg voor eventuele andere slachtoffers, maar voor mij is dat relevante informatie dan.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 25 juli 2013 @ 08:24:09 #123
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129319762
OK, zit ook wat in!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 25 juli 2013 @ 08:27:08 #124
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129319798
Ja, noemen we dan ook nog even alle andere nationaliteiten op die in het Koninkrijk wonen, das wel zo eerlijk... :{w
  Moderator donderdag 25 juli 2013 @ 08:35:52 #125
155227 crew  Guppy
dus
pi_129319889
Als ik in Frankrijk zit, vertelt het Franse nieuws me natuurlijk niet of we Nederlandse slachtoffers zijn. Of in ieder geval niet direct. Lijkt me logisch
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 25 juli 2013 @ 08:43:47 #126
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129319985
quote:
2s.gif Op donderdag 25 juli 2013 08:27 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ja, noemen we dan ook nog even alle andere nationaliteiten op die in het Koninkrijk wonen, das wel zo eerlijk... :{w
Last van de warmte?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 25 juli 2013 @ 08:56:03 #127
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129320141
Schitterend, 8.32 trein naar Oberhausen, 10 minuten vertraging via Venlo. Tsja dan gaat de trein niet via Oberhausen. Volgens het loket wel, daarom komt deze trein ook 10 minuten later aan in Utrecht. In de trein, nee niet via Oberhausen u moet overstappen in Moenchen-Gladbach en Duisburg. OK allemaal geen ramp, hoe komt dit dan?
Nou meneer dit doet pro-rail, en jullie dan? Meneer wij horen nergens meer bij.
Rikus let op, er zitten mensen in deze trein naar Arnhem die van niks weten, er is niks omgeroepen alleen stond er op de borden via Venlo waar deze trein trouwens niet stopt maar wel in Den Bosch voor de reizigers naar Arnhem, deze info via de conducteur, werd niet omgeroepen alleen mondeling verteld dat de reizigers voor Oberhausen en Duisburg moeten overstappen in Gladbach.

[ Bericht 0% gewijzigd door bork op 25-07-2013 09:48:52 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 25 juli 2013 @ 08:57:37 #128
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129320159
O, nu wordt er om geroepen dat de reizigers die per vergissing zijn ingestapt voor richting Arnhem moeten overstappen in Den Bosch, net toen we voorbij Zaltbommel waren.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_129320201
Verder is Santiago de Compostella natuurlijk een enorm bedevaartsoord en laat er nou net toevallig vandaag een belangrijke mis zijn.
  donderdag 25 juli 2013 @ 09:09:37 #130
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129320381
Vet 2 ICE's in Den Bosch, jammer dat het vandaag moest zijn :(.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 25 juli 2013 @ 09:16:52 #131
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129320516
Zitten 2 jongens die naar Duesseldorf airport moeten, zijn in Arnhem door de NS doorverwezen naar Den Bosch. Ze hebben niet verteld dat ze moeten overstappen in Gladbach en Duisburg en Russia airlines heeft een antwoordapparaat aanstaan. We wachten nu in Den Bosch op reizigers uit Arnhem.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 25 juli 2013 @ 09:19:24 #132
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129320564
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 08:59 schreef b2py het volgende:
Verder is Santiago de Compostella natuurlijk een enorm bedevaartsoord en laat er nou net toevallig vandaag een belangrijke mis zijn.
En alle activiteiten zijn logischerwijs gecanceld ivm de crash.
  donderdag 25 juli 2013 @ 09:32:04 #133
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129320816
quote:
18s.gif Op donderdag 25 juli 2013 08:43 schreef Duvel het volgende:

[..]

Last van de warmte?
Misschien ja... :{ :@
  donderdag 25 juli 2013 @ 09:51:11 #134
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129321222
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2013 08:56 schreef bork het volgende:

Rikus let op,
Zou fijn zijn als een of meerdere passagiers even een klacht wil sturen naar info@voorbeterov,nl. Dan nagel ik graag de betrokkenen even fijn aan de schandpaal.
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:09:59 #135
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129321611
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2013 09:51 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]
Dan nagel ik graag de betrokkenen even fijn aan de schandpaal.
Natuurlijk, want dat is dé manier om het OV te verbeteren ^O^
pi_129321866
De routewijzigingen van sommige ICE Internationaltreinen stonden al weken in de reisplanner en er is ook een leaflet met een dienstregeling beschikbaar bij de balies en op het internet: http://www.nshispeed.nl/n(...)n-met-ice-deze-zomer
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:21:11 #137
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129321875
quote:
6s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:09 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Natuurlijk, want dat is dé manier om het OV te verbeteren ^O^
Publiciteit zoeken brengt e.e.a. vaak in een stroomversnelling. En we hebben achter de schermen wel lang genoeg lopen bidden en smeken om betere reisinfo.

Publiciteit zoeken is zelden het eerste middel dat we toepassen.
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:21:17 #138
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129321877
De regeringsfunctionaris van de regio Galicië, Samuel Juarez, heeft uitgelaten dat de ramptrein in Spanje 220 km/h reed waar 80 was toegestaan.
pi_129321908
quote:
16s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:21 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Publiciteit zoeken brengt e.e.a. vaak in een stroomversnelling. En we hebben achter de schermen wel lang genoeg lopen bidden en smeken om betere reisinfo.

Publiciteit zoeken is zelden het eerste middel dat we toepassen.
Uiteraard, maar met "teveel" modder gooien in de publiciteit heeft ook neveneffecten achter de schermen.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_129321957
Oh, de trein van 8:32 moet wel via Oberhausen maar kan dat niet door een storing in Duitsland dus: kabelbreuk in Dinslaken veroorzaakt een seinstoring zo te zien.
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:25:04 #141
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129321985
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:20 schreef Regenjas het volgende:
De routewijzigingen van sommige ICE Internationaltreinen stonden al weken in de reisplanner en er is ook een leaflet met een dienstregeling beschikbaar bij de balies en op het internet: http://www.nshispeed.nl/n(...)n-met-ice-deze-zomer
ja oetlul daarom boek ik die van 8.32 omdat die niet omgeleid zou zijn, ga je kennis ergens anders blaten maar niet hier.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 25 juli 2013 @ 10:25:45 #142
176766 zoem
zoemt
pi_129322002
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:21 schreef greavy het volgende:
De regeringsfunctionaris van de regio Galicië, Samuel Juarez, heeft uitgelaten dat de ramptrein in Spanje 220 km/h reed waar 80 was toegestaan.
Volgens elpais beweerde de machinist 190km/h te rijden. Hoe dan ook, veel te hard natuurlijk.
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:28:24 #143
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129322084
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:24 schreef Regenjas het volgende:
Oh, de trein van 8:32 moet wel via Oberhausen maar kan dat niet door een storing in Duitsland dus: kabelbreuk in Dinslaken veroorzaakt een seinstoring zo te zien.
Normaal zou er één spoor tussen Dinslaken en Oberhausen beschikbaar zijn ivm werkzaamheden. Ongetwijfeld dus een foutje bij de werkzaamheden ....
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:30:03 #144
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129322135
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:21 schreef greavy het volgende:
De regeringsfunctionaris van de regio Galicië, Samuel Juarez, heeft uitgelaten dat de ramptrein in Spanje 220 km/h reed waar 80 was toegestaan.
Dan moet de machinist wel een ontzettende hork zijn geweest (excuses, ik ken de omstandigheden niet), maar lijkt het me ook dat er een ontwerpfout in zowel ASFA als het toeleidende ETCS-traject zit.

In ASFA: de maximumsnelheid die wordt ondersteund door ASFA is 200 km/h (i.v.m. het uitlezen van de bakens), maar er wordt kennelijk niet afgedwongen dat een trein dan ook niet harder rijdt.
In ETCS: de snelheid aan het einde van de ETCS-sectie zou moeten worden begrensd tot 200 km/h. Als dat niet het geval is is een grote vraag: waarom gebeurt dat niet?
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:30:46 #145
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129322151
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:22 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Uiteraard, maar met "teveel" modder gooien in de publiciteit heeft ook neveneffecten achter de schermen.
Klopt. Het blijft een kwestie van balanceren. Daar kom ik nog wel een keer op terug.

(Dinsdagmiddag een pittig gesprek gehad met Ingrid Thijssen over ons ruitjetikverhaal. Aan het eind bond ze in omdat ze onze beweegredenen toen wel snapte.)
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:30:57 #146
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129322157
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dan moet de machinist wel een ontzettende hork zijn geweest (excuses, ik ken de omstandigheden niet), maar lijkt het me ook dat er een ontwerpfout in zowel ASFA als het toeleidende ETCS-traject zit.

In ASFA: de maximumsnelheid die wordt ondersteund door ASFA is 200 km/h (i.v.m. het uitlezen van de bakens), maar er wordt kennelijk niet afgedwongen dat een trein dan ook niet harder rijdt.
In ETCS: de snelheid aan het einde van de ETCS-sectie zou moeten worden begrensd tot 200 km/h. Als dat niet het geval is is een grote vraag: waarom gebeurt dat niet?
En waarom grijpt ASFA dan niet in als er > 80 gereden wordt?
pi_129322207
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:25 schreef bork het volgende:

[..]

ja oetlul daarom boek ik die van 8.32 omdat die niet omgeleid zou zijn, ga je kennis ergens anders blaten maar niet hier.
Ik heb later een ander bericht geplaatst omdat er nog iets aan de hand is. Om mensen dan meteen voor oetlul uit te maken omdat je gestressed bent...
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:33:21 #148
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129322216
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:30 schreef greavy het volgende:

[..]

En waarom grijpt ASFA dan niet in als er > 80 gereden wordt?
ASFA kan dat niet echt. ASFA controleert of een sein niet door rood rijdt, en of een trein bij het passeren van een geel sein niet harder rijdt dan 60 km/h. Uitgebreide trajectinformatie zit er echter niet in.

Op http://www.ferropedia.es/wiki/ASFA staat meer uitleg (in het Spaans).
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:44:05 #149
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129322440
Hmmm, dan faalt dat systeem wel ja. Maar waarom is bij ETCS-naar-ASFA dan geen snelheidsvermindering afgedwongen toen ETCS eindigde?
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:48:31 #150
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129322546
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:44 schreef greavy het volgende:
Hmmm, dan faalt dat systeem wel ja. Maar waarom is bij ETCS-naar-ASFA dan geen snelheidsvermindering afgedwongen toen ETCS eindigde?
Een systeem faalt pas als het iets niet doet waar het wel voor bedoeld is. Snelheidsbewaking valt daar voor 90 % niet onder. Falen bij te hard rijden is dus echt onzin.

Overigens is dit een type ongeval dat je met ATB niet snel kunt hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')