abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 juli 2013 @ 23:25:28 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129273037
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 23 juli 2013 @ 23:27:08 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129273097
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 23:24 schreef greavy het volgende:
Scheveningen verdient in deze periode geen uitgedunde dienst. Zeker met deze warmte niet.
Tijdens de spits iedere 6 minuten een tram vind ik alsnog een zeer goed aanbod, maar de geboden capaciteit was vandaag duidelijk onvoldoende. En dan begon ik mijn reis pas om 18:00, enige tijd na de ambtenarenuitstroom.

Tussen 19:20 en 20:00 valt lijn 9 terug naar een tienminutendienst, daarbuiten wordt het een kwartierdienst. Overdag iedere 7,5 minuten een tram. Naar mijn mening is dat zeker geen slecht aanbod, ik zag vrij vaak stampvolle trams richting Scheveningen voorbijkomen.

quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 23:25 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, dan kun je beter andere lijnen iets uitdunnen om zo op de strandlijn een hogere frequentie te kunnen bieden indien nodig
Vooral materieel ruimer inzetten, lijkt me.
pi_129273407
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 23:27 schreef James1988 het volgende:

[..]

Tijdens de spits iedere 6 minuten een tram vind ik alsnog een zeer goed aanbod, maar de geboden capaciteit was vandaag duidelijk onvoldoende. En dan begon ik mijn reis pas om 18:00, enige tijd na de ambtenarenuitstroom.

Tussen 19:20 en 20:00 valt lijn 9 terug naar een tienminutendienst, daarbuiten wordt het een kwartierdienst. Overdag iedere 7,5 minuten een tram. Naar mijn mening is dat zeker geen slecht aanbod, ik zag vrij vaak stampvolle trams richting Scheveningen voorbijkomen.

[..]

Vooral materieel ruimer inzetten, lijkt me.
Lijn 9 is de drukste lijn van Haaglanden. Komend najaar gaat een deel van het traject op de schop en komende jaren volgt nog veel meer. Ook moeten er vanaf 2014 geloof ik nieuwe trams gaan rijden..

Maar zelf heb ik idd ook vaak genoeg meegemaakt dat de frequentie omlaag ging in de zomer, al was de HTM er op de echt drukke zomerdagen ook wel goed in om 1 rit met 2 trams te rijden als ondersteuning.. maarja, plan dat maar eens in.
dag
  dinsdag 23 juli 2013 @ 23:38:07 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129273536
Lijn 9 komt langs beide stations, rijdt (momenteel) door het stadscentrum, en komt langs verschillende ministeries, overheidsinstanties, Shell-kantoren, Madurodam en Scheveningen. Geen wonder dat het stikdruk is in die tram. :)
  dinsdag 23 juli 2013 @ 23:38:18 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129273550
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 23:27 schreef James1988 het volgende:

[..]

Tijdens de spits iedere 6 minuten een tram vind ik alsnog een zeer goed aanbod, maar de geboden capaciteit was vandaag duidelijk onvoldoende. En dan begon ik mijn reis pas om 18:00, enige tijd na de ambtenarenuitstroom.

Tussen 19:20 en 20:00 valt lijn 9 terug naar een tienminutendienst, daarbuiten wordt het een kwartierdienst. Overdag iedere 7,5 minuten een tram. Naar mijn mening is dat zeker geen slecht aanbod, ik zag vrij vaak stampvolle trams richting Scheveningen voorbijkomen.
Ik wil niet zeggen dat het slecht is, maar met temperaturen die boven de 30 graden uitkomen in de zomerperiode kan je wel bedenken dat er erg veel strandgangers zijn.
Dan is een strandpendel wel handig (desnoods Den Haag HS - CS - Scheveningen vv) of capaciteitsverhoging van lijn 9.. Zoals je zelf zegt, overvolle trams. En ongetwijfeld achterblijvers.
Ik heb vaak genoeg lijn 9 gehad die zeker half tot driekwart aan strandreizigers hadden. En daar moet het normale volk ook nog bij.

NSR had vandaag toch ook al om 9 uur het plan om 6 (!) sprinters ipv 2 sprinters per uur in te zetten tussen Haarlem en Zandvoort?
De normale Strandpendel Haarlem-Zandvoort rijdt normaal 2x/u, maar dat werden er nu dus 4x/u.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 juli 2013 @ 23:39:15 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129273592
Precies. Wat de NS doet met de pendel naar Zandvoort is gewoon goed inspelen op de verwachte drukte :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129273673
En laten we eerlijk zijn, we hebben al bijna een week lang mooi weer. Dit hadden ze kunnen plannen of desnoods bijsturen.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 23:41:12 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129273697
Uiteindelijk hebben ze na 3 uurtjes 6x/u te rijden besloten terug te gaan naar een kwartiersdienst (4x/uur). Maar de stellen bleven in Haarlem beschikbaar.

Ook Hoek van Holland Strand had vandaag extra treinen: Er hebben vandaag een aantal uren 4 treinen per uur naar Hoek van Holland Strand gereden tussen 11:00 en 17:00. De sprinter die normaal t/m Maassluis reed, heeft NSR verlengd naar Hoek van Holland Strand. Is een maatregel die heel de zomer geldt bij druk strandweer.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 23:42:01 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129273744
Een rechtstreekse strandpendel laten rijden tussen het station en Scheveningen zonder het centrum aan te doen is momenteel onmogelijk, de Bosbrug wordt verbouwd (naar verwachting klaar eind 2013), de directe route is dus afgesloten en trams moeten wel omrijden via het centrum. Op het stuk langs halte Centrum is het al bijzonder druk met bussen en trams, om daar nog trams bij te proppen kan wel eens voor problemen zorgen.

Ik denk vooral dat de trams verlengd moeten worden om de drukte op te vangen.
pi_129280460
Nog even reageren op de reactie van Ingrid. Ze rept over veiligheid, maar welke veiligheid? Zodra een trein strand krijgen alle treinen in de regio een noodsignaal en remmen af. Hooguit zal een andere trein de gestrande op zicht passeren. Een trein zou dus prima op zicht kunnen passeren als de deur open staat. Het enige wat er ingeprent moet worden is dat mensen de trein niet moeten verlaten. Bijvoorbeeld door te overtuigen dat wachten in de trein sneller is dan over het schouwpad te banjeren.
  woensdag 24 juli 2013 @ 08:43:27 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129280694
Ik ga eens kijken of Enschede te bereiken is vanuit de bewoonde wereld :W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 24 juli 2013 @ 10:05:11 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129282217
De ex-RRF 4 staat momenteel voor groot onderhoud en het aanbrengen van de LOCON-huisstijl in Wezep. Deze loc zou oorspronkelijk naar Wijster gaan voor rangeerwerk, maar omdat de loc in Apeldoorn spoedig onderhoud nodig heeft, gaat de loc naar Apeldoorn. Het nieuwe nummer wordt 9702.

De ex-RRF 5 in Apeldoorn gaat vervolgens naar Wezep, om groot onderhoud en ook het aanbrengen van de huisstijl. Daarna gaat de loc, die 9701 gaat heten, naar Wijster voor het rangeerwerk.



  woensdag 24 juli 2013 @ 11:32:55 #13
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129284381
LEELUK :(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 24 juli 2013 @ 11:54:44 #14
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129284993


Ab in den Süden Deutschlands – wer weiß, am Bahnhof welcher deutschen Stadt dieses Bild aufgenommen wurde?

Dat weet ik wel, nu jullie nog ;)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_129285130
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 08:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik ga eens kijken of Enschede te bereiken is vanuit de bewoonde wereld :W
Lieverd, ik rij dagelijks vanuit Enschede NAAR de bewoonde wereld (Amersfoort).
Gewoon in Drienerlo uitstappen, over het mooie nieuwe (communistische) plein lopen, instappen in de bus en 15 min later sta je op Enschede centraal :-P
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  woensdag 24 juli 2013 @ 12:05:28 #16
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129285303
Die bussen waren wel goed geregeld inderdaad. Zelfs "Bagagedragers" op Drienerlo, die eventueel bagage de trap af of op tillen voor jou :P
  woensdag 24 juli 2013 @ 12:11:09 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129285466
quote:
5s.gif Op woensdag 24 juli 2013 11:54 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]

Ab in den Süden Deutschlands – wer weiß, am Bahnhof welcher deutschen Stadt dieses Bild aufgenommen wurde?

Dat weet ik wel, nu jullie nog ;)
Freiburg (Breisgau) Hbf.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 24 juli 2013 @ 12:12:15 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129285494
quote:
16s.gif Op woensdag 24 juli 2013 11:59 schreef daanski82 het volgende:

[..]

Lieverd, ik rij dagelijks vanuit Enschede NAAR de bewoonde wereld (Amersfoort).
Gewoon in Drienerlo uitstappen, over het mooie nieuwe (communistische) plein lopen, instappen in de bus en 15 min later sta je op Enschede centraal :-P
Nou, het is gelukt hoor :P Lieverd :*

Vrijdag ga ik het weer proberen, met terugrit in de late avond. Het zal mij benieuwen :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129286400
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 23:42 schreef James1988 het volgende:
Een rechtstreekse strandpendel laten rijden tussen het station en Scheveningen zonder het centrum aan te doen is momenteel onmogelijk, de Bosbrug wordt verbouwd (naar verwachting klaar eind 2013), de directe route is dus afgesloten en trams moeten wel omrijden via het centrum. Op het stuk langs halte Centrum is het al bijzonder druk met bussen en trams, om daar nog trams bij te proppen kan wel eens voor problemen zorgen.

Ik denk vooral dat de trams verlengd moeten worden om de drukte op te vangen.
hoe wil je trams verlengen?
De RR-voertuigen kunnen op dat traject (nog) niet rijden..
dag
  woensdag 24 juli 2013 @ 12:44:33 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129286697
En de perrons zullen ook wel geen 2 trams gekoppeld daar aankunnen op dit moment?
  woensdag 24 juli 2013 @ 12:51:13 #21
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129286941
Hogere freq gaan rijden dan he :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129289120
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 12:44 schreef greavy het volgende:
En de perrons zullen ook wel geen 2 trams gekoppeld daar aankunnen op dit moment?
De tramhalte bij het Kurhaus is lang genoeg voor gekoppelde trams, zag ik gisteren. Hoe het bij de rest van de haltes is, dat weet ik niet. Ik vond het gisteren trouwens niet ontzettend druk in Scheveningen. :N
pi_129289867
De Haagse stadstrams kunnen niet gekoppeld rijden.
  woensdag 24 juli 2013 @ 14:01:04 #24
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129290006
quote:
7s.gif Op woensdag 24 juli 2013 12:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Freiburg (Breisgau) Hbf.
Richtig! :Y :Y *O* *O*
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_129290063
Kan iemand helpen? Welke Baureihe 103 heb ik onlangs gezien langs de Rijn in Duitsland met een sleep OBB-rijtuigen in een Intercitydienst?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')