Rest van Lissabon:
![9272552386_375286c2a7_b.jpg]()
De enige spoorverbinding met Spanje bestaat in de vorm van de Talgo hoteltrein Trenhotel die dagelijks Hendaye en Madrid met Lissabon verbinden. Vorig jaar nog reden er twee aparte treinen maar sinds 2013 zijn vanwege kostenbesparing beide treinen samengevoegd. Op 5 juli 2013 arriveerden Trenhotel 313 uit Hendaye en 332 uit Madrid ruim 40 minuten vertraagd in de Portugese hoofdstad en duurde het vervolgens nog een klein uurtje voor de trein werd weggerangeerd. Hierdoor was het mogelijk de hele trein in een heerlijk ochtendzonnetje te fotograferen. De fraaie rangeerlok 1427 van de Comboios de Portugal trekt hier de trein naar het opstelterrein weg.
![9273946165_33438fbf51_b.jpg]()
Comboios de Portugal-lok 5618, die reclame maakt voor de Trenhotel-treinen Hendaye/Madrid - Lissabon reed op 5 juli 2013 deze trein naar Lissabon. Omdat Santa Apolónia een kopstation is, is de lok opgesloten totdat de Trenhotel weggerangeerd is. Hierna werd de lok meteen tegen de al gereedstaande Intercidades 523 geplaatst op spoor 2. Na een korte check vertrok de fraaie werbelok met vijf IC-rijtuigen naar Porto Campanhã.
![9276838384_1354764052_b.jpg]()
Lissabon Oriente is een van de belangrijkste stations van de Portugese hoofdstad en staat in het hypermoderne gebied Parque das Nações in het noordoosten van Lissabon. Het station is ontworpen voor de Expo '98 die in de directe omgeving gehouden werd. De prachtige stationskap is voor vele spoorliefhebbers een reden om even een kijkje te nemen. In Portugal rijden de treinen links en met vier eilandperrons op dit Ooststation rijden alle treinen aan de andere kant van het perron dan je eigenlijk zou willen. Op 5 juli 2013 was Intercidades 524 uit Porto Campanhã zo'n 60 minuten vertraagd waardoor het reguliere aankomstspoor bezet was. Hierdoor werd de trein op spoor 3 binnengenomen waardoor bij vertrek deze plaat mogelijk was. CP 5611 vertrekt hier met de IC 524 naar eindstation Lisboa Santa Apolónia.
![9274528795_98cd70fbae_b.jpg]()
De Ponte 25 de Abril betreft de kabelbrug over de Taag die het centrum met Lissabon met Zuid-Portugal verbindt. Het bijzondere aan de brug is het feit dat deze tweelaags is gebouwd. Bovenop rijdt het autoverkeer, daaronder het treinverkeer. Naast goederentreinen en enkele Intercidades per dag wordt het regionale treinverkeer uitgevoerd door Fertagus, de enige private vervoerder in Portugal. In de spits wordt tussen Coina en LIsboa Roma-Areeiro in een 10 minuten frequentie gereden waarbij meerdere treinen uit 8 bakken bestaan. De treinstellen betreffen hetzelfde type als die bij CP rijden alleen zijn deze erg fraai in een blauw/witte kleurstelling gestoken. Stel 3552 is onderweg als Suburbano Fertagus van Setúbal naar Lisboa Roma-Areeiro en maakt hier een tussenstop op het eerste station na de brug, Campolide. Op de achtergrond bevindt zich de Aqueduto das Águas Livres, het historische aquaduct gelegen in het centrum van Lissabon stammende uit 1731.
![9274947407_832f421020_b.jpg]()
De Sintra-lijn begint het dichtst bij het centrum van Lissabon, namelijk bij het grootste en bekendste plein van de stad genaamd Rossio. Van daaruit vertrekken er op werkdagen elk kwartier en daarbuiten elk halfuur treinen naar het cultuurlandschap van Sintra. De reis begint op het in 1890 geopende kopstation waarvan alle vijf de kopsporen aan beide zijden van perrons zijn voorzien. Instappen mag dan ook van beide kanten. Na vertrek wordt eerst de tussen 2004 en 2008 compleet vernieuwde 2,6 km lange Túnel do Rossio doorkruist. Na een stop op station Campolide wordt de reis in het daglicht vervolgt. Nadat stel 2351 zojuist uit Sintra is gearriveerd vertrekt stel 2370 van de Comboios de Portugal als trein 18751 hier uit Rossio.
![9275191885_ba06a9abf5_b.jpg]()
De voor het Portugese spoorwegmuseum in Entroncamento wervende CP 5609 arriveert netjes op tijd met Intercidades 524 uit Porto Campanhã hier te Lissabon Oriente en zal na een korte stop nog doorrijden naar eindstation Lissabon Santa Apolónia.
![9278393582_461c749e2a_b.jpg]()
Carris motorwagen 547 is bestickerd met reclame voor het Portugese biermerk Sagres (smaakt overigens héérlijk!). Het passeert hier de zijkant van Santo António de Lisboa kerk. Op de foto is goed te zien hoe steil sommige wegen zijn waar de tram overheen rijdt. Dit tramstel op lijn 28 zal weldra het centrum van Lissabon bereiken.
![9276201761_f13243e622_b.jpg]()
Luttele meters ten noorden van de Largo des Portas del Sol komen twee tramlijnen bij elkaar. Lijn 12 rijdt in één richting een rondje rondom het Castelo de São Jorge en komt hier van bovenaf gereden. Lijn 28 rijdt in twee richtingen en komt hier vanuit het centrum naar boven. Met een beetje geluk tref je twee trams op hetzelfde moment in beeld, zoals het geval was op 9 juli 2013 met Carris 563 op lijn 12 en Carris 558 op lijn 28 hier ter hoogte van de Rua de São Tomé.