enquote:Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:
[..]
Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..
Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.
Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
quote:Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien![]()
- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden![]()
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen)
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren![]()
Zo, dat was mijn dagje gister welEigen schuld gelukkig
je wilt dat ProRail de sprinters van de NS die zonder plee zijn moet weigeren?quote:Op woensdag 27 juni 2012 21:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Je kunt zeggen wat je wilt, maar dit is natuurlijk wel WEER terminaal gefaal van prorail.
Lees dan joh, suikerbiet.quote:Op woensdag 27 juni 2012 21:58 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
je wilt dat ProRail de sprinters van de NS die zonder plee zijn moet weigeren?
quote:Op woensdag 27 juni 2012 21:59 schreef James1988 het volgende:
[..]
Je weet dat er nu binnen 24 uur wel weer ergens een aanrijding is, hè?
quote:
als het bord er niet mag hangen, dan moet je toch met een andere oplossing komen hequote:
Precies. En dat gebeurt dus ook nietquote:Op woensdag 27 juni 2012 22:01 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
als het bord er niet mag hangen, dan moet je toch met een andere oplossing komen he
Nog los van het materieel is dit gewoon mierenneukerij. Een ProRail persoon heeft vast een harde plasser gekregen van dit besluit.quote:Op woensdag 27 juni 2012 21:58 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
je wilt dat ProRail de sprinters van de NS die zonder plee zijn moet weigeren?
Ander keertje weerquote:
Wat dacht je van bouwvakkerstoiletten laten bezorgen bij het NS-hoofdkantoor. Een stuk of 20, die weggezet worden voor de hoofdingang.quote:Op woensdag 27 juni 2012 22:07 schreef twiFight het volgende:
Tijd voor een vie.. ludieke actie waarbij mensen potjes met urine naar de verantwoordelijken gaan opsturen, onder het mom "We konden het niet kwijt in de trein, dus dan moet het zo maar".
Rustig aan met het bier hequote:Op woensdag 27 juni 2012 22:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ander keertje weer![]()
Ben drukker met mijn blaasdruk![]()
![]()
En elke prorailer die erover komt zeiken afsnauwen, net zo lang totdat ALLE belangrijkere problemen opgelost zijn. Kan best 2041 worden.quote:Op woensdag 27 juni 2012 22:09 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik zeg: tijd voor een provisorisch officieus bordje.
Hopen dat daar geen PSSSL is, da's 110 Volt...quote:Op woensdag 27 juni 2012 22:08 schreef Dr_Flash het volgende:
ach je kan in Koog prima van het perron af zeiken op het spoor dus ach
Die herken je zo met hun vestjes.quote:Op woensdag 27 juni 2012 22:13 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En elke prorailer die erover komt zeiken afsnauwen, net zo lang totdat ALLE belangrijkere problemen opgelost zijn. Kan best 2041 worden.
Geen idee. Ik ga niet over goederentreinenquote:Op woensdag 27 juni 2012 22:14 schreef Monopoly het volgende:
Flash, jij bent wel van de nieuwtjes!
Hoorde over de Nieuwe Maasvlakte, dat DB Schenker daar een optie heeft gekocht naast het nieuwe rangeer terrein. Dan zijn zij de enige die daar mogen werken. Al iets over bekend toevallig ?
twitter:AnneKruijsen twitterde op woensdag 27-06-2012 om 21:13:27Zoon van man die sprong bij #Driehuis zag foto van zijn vaders lijk op Twitter, voordat hij wist dat zijn vader overleden was. Jezus, heftig reageer retweet
Geen idee maar klinkt ook niet zo heel gek eigenlijk. Kwestie van privegebruik van één nog aan te leggen ranggeerterrein. Wil dus absoluut niet zeggen dat DBS alleenheerser gaat worden op die tweede Maasvlakte. Gelukkig maar overigens. Zou Neelie Kroes ook niet leuk vinden trouwens, krijgen ze meteen de NMA op hun dak. Iets met concurrentie ;-)quote:
Da's mooi klote.quote:Op woensdag 27 juni 2012 22:20 schreef braddofiel het volgende:
twitter:AnneKruijsen twitterde op woensdag 27-06-2012 om 21:13:27Zoon van man die sprong bij #Driehuis zag foto van zijn vaders lijk op Twitter, voordat hij wist dat zijn vader overleden was. Jezus, heftig reageer retweet
Daar kun je inderdaad op wachten...quote:
Weet die kuthoer niet dat er meer nodig is dan een gedeeltelijke nationalisatie bij TransLink Systems?quote:Op donderdag 28 juni 2012 00:19 schreef Peterselieman het volgende:
De asfaltbarbie wil een poging doen om TransLink Systems (het bedrijf achter de OV-faalkaart) in handen te krijgen
http://www.nu.nl/politiek(...)verancier-kopen.html
Bij gedeeltelijke nationalisatie kunnen we er in elk geval een niet-terzake kundige ex-politicus in de top zetten.quote:Op donderdag 28 juni 2012 05:57 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Weet die kuthoer hare excellentie niet dat er meer nodig is dan een gedeeltelijke nationalisatie bij TransLink Systems?
Zwolle - Meppel en Zwolle - Ommen ook, stroomstoring.quote:Op donderdag 28 juni 2012 09:39 schreef greavy het volgende:
"Door een stroomstoring bij Schiphol rijden er minder intercitys tussen Rotterdam, Utrecht, Amersfoort en Deventer."
Probeer dat maar eens aan de reiziger uit te leggen.
Edit: Delft-Den Haag HS ligt er ook uit vanwege een brandmelding.
die stond er ook alquote:Op donderdag 28 juni 2012 10:56 schreef b2py het volgende:
Nog een stroomstoring erbij, rond driebergen. Gemist hebben we nog een kortstondige stroomstoring te herfte aansluiting.
Dus gewoon naar Roosendaal en het stukje van Roosendaal naar de grens is gratis? Vanaf de Belgische grens heb ik een geldig ticket.quote:Op donderdag 28 juni 2012 11:44 schreef dennistd het volgende:
Gewoon Roosendaal gebruiken en dan NL-traject gratis.
Ga je naar Rock Werchter? Dan is je kaartje pas geldig vanaf Essen en niet vanaf de grens...quote:Op donderdag 28 juni 2012 11:51 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dus gewoon naar Roosendaal en het stukje van Roosendaal naar de grens is gratis? Vanaf de Belgische grens heb ik een geldig ticket.
Dat was vroeger zo ja, maar volgens de website van de NMBS is het nu geldig vanaf de Belgische grens.quote:Op donderdag 28 juni 2012 11:57 schreef MCH het volgende:
[..]
Ga je naar Rock Werchter? Dan is je kaartje pas geldig vanaf Essen en niet vanaf de grens...
quote:De festivalgangers uit het buitenland kunnen hun klassiek toegangsticket of e-treinticket combineren met een vervoerbewijs (heen-en-terugreis) dat geldig is op de vreemde spoorwegnetten tot de Belgische grens. De klassieke toegangstickets en e-treintickets zijn op het NMBS-spoorwegnet ook geldig tussen de Belgische grens en het eerste Belgische station.
De eerste Belgische stations zijn:
- vanuit Nederland: Essen en Visé;
- vanuit Duitsland: Hergenrath;
- vanuit het Groothertogdom Luxemburg: Arlon, Athus en Gouvy;
- vanuit Frankrijk: Mouscron, Froyennes, Quiévrain, Quévy en Erquelinnes.
Werchter doe ik gewoon niet meerquote:Op donderdag 28 juni 2012 13:03 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Werchter doe ik altijd gewoon met de auto.
Mijn vriendin, nooit meer reizende met de trein, kreeg een mail van NS, ik niet. En ook geen folder. Mooi klote.quote:Op donderdag 28 juni 2012 13:03 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kreeg ik vanochtend in de IC. Wel goed dat ze het uitdelen! Ik kom de 10e terug van vakantie en moet dan naar alexander toe.
Zeik niet zoquote:Op donderdag 28 juni 2012 14:36 schreef James1988 het volgende:
Schultz vindt dat treinreizigers teveel klagen.
quote:Op donderdag 28 juni 2012 14:36 schreef James1988 het volgende:
Schultz vindt dat treinreizigers teveel klagen.
Mijn vriendin is vandaag al met de auto gegaan. Ik kan morgen pas.quote:Op donderdag 28 juni 2012 13:03 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Werchter doe ik altijd gewoon met de auto.
Maar wat houdt dat dan in?quote:Op donderdag 28 juni 2012 14:44 schreef James1988 het volgende:
ProRail heeft een lijstje opgesteld met plekken waar wel wat aan het spoor geklust zou moeten worden.
Hier te vinden
dat zijn trajecten waar in de toekomst in potentie uitbreiding van het spoor zou moeten plaatsvindenquote:
eensquote:Op donderdag 28 juni 2012 14:36 schreef James1988 het volgende:
Schultz vindt dat treinreizigers teveel klagen.
Ook automobilisten klagen als er 900 kilometer file staat. Maar dat Schultz - nota bene eindverantwoordelijke voor het spoor - zegt dat reizigers teveel klagen als de dienstregeling 2 weken lang in elkaar zakt omdat er "strenge vorst" is (-5 graden, gemiddeld) en "hevige sneeuwval" (5 centimeter), dan vind ik het mijn goed recht om te zeggen dat dat mens volledig losgeslagen is.quote:Op donderdag 28 juni 2012 14:52 schreef Yreal het volgende:
[..]
eens
Vergelijk het treinpubliek eens met automobilisten
Dan heb je ook flink geluk zeg...quote:Een dronken man uit het Duitse Schüttorf heeft ternauwernood een overrijdende trein overleefd.
De feestvierder had behoorlijk wat gedronken en dacht een stukje af te kunnen snijden, door over het spoor bij Schüttorf te lopen. Maar hij struikelde en belandde tussen de rails. De machinist van een naderende goederentrein zag de man tussen het spoor liggen en probeerde te remmen. Ondanks het gebruik van de noodrem kreeg hij de trein niet op tijd tot stilstand en reed over de man heen. Die overleefde het wonder boven wonder. Wel hield hij enkele schaafwonden, blauwe plekken en vooral grote schrik over aan het voorval. De ambulance heeft de 48-jarige man naar het ziekenhuis gebracht. De machinist was door de schrik niet meer in staat verder te rijden. Pas nadat een vervanger de trein had bereikt, kon het treinverkeer weer hervat worden. De spoorlijn is bijna een uur afgesloten geweest.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=146691
quote:Op donderdag 28 juni 2012 14:51 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dat zijn trajecten waar in de toekomst in potentie uitbreiding van het spoor zou moeten plaatsvinden
Verdubbeling en elektrificatie van de Maaslijnquote:Op donderdag 28 juni 2012 14:51 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dat zijn trajecten waar in de toekomst in potentie uitbreiding van het spoor zou moeten plaatsvinden
Dat gaat dus nog wel even durentwitter:railwaygazette twitterde op donderdag 28-06-2012 om 15:48:58Siemens Rail Systems CEO Hans Jorg Grundmann confirms that DB has yet to order the Velaro D trainsets for Channel Tunnel operation reageer retweet
quote:Aktuell liegen uns folgende Meldungen für den Fernverkehr vor:
Teilausfall von ICE- und CNL-Zügen zwischen Utrecht und Amsterdam
Einschränkung bis voraussichtlich 03. Juli 2012
Wegen eines Brückenanfahrschadens in Amsterdam müssen die folgenden ICE-Züge bis einschließlich 03. Juli 2012 in Utrecht statt Amsterdam enden. Es handelt sich um
ICE 122 Frankfurt Hbf ab 16:29 - Köln - Utrecht C an 19:58 (- Amsterdam C an 20:26) - Einschränkung gilt nur montags bis donnerstags und samstags -
ICE 120 Frankfurt Hbf ab 19:29 - Köln - Utrecht C an 22:58 (- Amsterdam C an 23:26) - Einschränkung gilt an allen Verkehrstagen -
Zwischen Utrecht C und Amsterdam C können alternativ inländische IC-Züge benutzt werden, die im 15-Minuten-Takt verkehren. Die Gesamtreisezeit verlängert sich dadurch entsprechend.
Die Nachtzüge
CNL 446/447 Warschau - Amsterdam - Warschau
CNL 418/419 München - Amsterdam - München
enden/beginnen ebenfalls in Utrecht C statt Amsterdam C. Im nicht befahrenen Teilabschnitt können inländische Züge benutzt werden; Richtung Warschau und München ist in Utrecht C Anschluss vorgesehen.
Ab dem 04. Juli 2012 verkehren alle Züge voraussichtlich wieder planmäßig.
Als Melanietje niet alle incompetentie maar met de mantel der liefde zou bedekken, zou dat wellicht ook minder gebeuren.quote:Op donderdag 28 juni 2012 14:36 schreef James1988 het volgende:
Schultz vindt dat treinreizigers teveel klagen.
Witheet!!!quote:Op donderdag 28 juni 2012 17:27 schreef Litpho het volgende:
[..]
Als Melanietje niet alle incompetentie maar met de mantel der liefde zou bedekken, zou dat wellicht ook minder gebeuren.
Wel interessant dat ze het woord "bevreemd" gebruikt, dat komt me regelmatig bekend voor bij haar capriolen.
Terecht.quote:Op donderdag 28 juni 2012 18:04 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Witheet!!!
http://www.voorbeterov.nl/page8.php
Goed stukje!quote:Op donderdag 28 juni 2012 18:04 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Witheet!!!
http://www.voorbeterov.nl/page8.php
Iedere minister heeft een leger aan persvoorlichters, en er is er niet eentje die is opgestaan en heeft gezegd: dit is misschien niet zo handig... Zou dat iets zeggen?quote:Op donderdag 28 juni 2012 18:04 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Witheet!!!
http://www.voorbeterov.nl/page8.php
Hm, ben ik toch niet met je eens. Zie o.a. de punten in het stukje van MVBOV in relatie tot afgelopen kwakkelwinter. Gewoon wekenlang een teringzooi bij rustig weer.quote:Op donderdag 28 juni 2012 19:15 schreef Nielsch het volgende:
Hoewel het verder een compleet incompetent persoon is, heeft de Minister nu gewoon gelijk.
Kan de reiziger (zonder hoofdletter R) minder klagen? Zeker. Heeft de reiziger enige reden tot klagen, al was het maar ten aanzien van beloftes die gedaan en niet nagekomen zijn? Lijkt me niet onredelijk.quote:Op donderdag 28 juni 2012 19:15 schreef Nielsch het volgende:
Hoewel het verder een compleet incompetent persoon is, heeft de Minister nu gewoon gelijk.
Een uur voordat we dit publiceerden heb ik mijn contactpersoon bij IenM een mailtje gestuurd. Geen reactie...quote:Op donderdag 28 juni 2012 19:13 schreef Duvel het volgende:
[..]
Iedere minister heeft een leger aan persvoorlichters, en er is er niet eentje die is opgestaan en heeft gezegd: dit is misschien niet zo handig... Zou dat iets zeggen?
Intercity's. En de treinreiziger moet niet zeikenquote:Op donderdag 28 juni 2012 18:35 schreef b2py het volgende:
[..]
Goed stukje!
Klein detail, zou je IC's niet voluitspellen als intercitys?
Die zijn zich allemaal aan het bezatten voordat de pleuris morgen echt losbreekt.quote:Op donderdag 28 juni 2012 19:28 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Een uur voordat we dit publiceerden heb ik mijn contactpersoon bij IenM een mailtje gestuurd. Geen reactie...
Natuurlijk moeten reizigers niet over ieder wissewasje klagen. Maar in veruit de meeste gevallen heeft de klagende passagier gewoon gelijk.quote:Op donderdag 28 juni 2012 19:15 schreef Nielsch het volgende:
Hoewel het verder een compleet incompetent persoon is, heeft de Minister nu gewoon gelijk.
Dat kun je doen, maar het lijkt me handiger dat er concurrentie op het spoor komt. Want als ik van Utrecht naar Amsterdam wil reizen kan ik kiezen uit NS, NS en NS.quote:Op donderdag 28 juni 2012 19:44 schreef James1988 het volgende:
Kunnen we haar niet met brandende fakkels, hooivorken, pek en veren Den Haag uitjagen?
ik denk dat ze een gigolo blindelings zou volgen.quote:Op donderdag 28 juni 2012 19:44 schreef James1988 het volgende:
Kunnen we haar niet met brandende fakkels, hooivorken, pek en veren Den Haag uitjagen?
En wat zou dat voor de gemiddelde forens voor voordeel hebben dan?quote:Op donderdag 28 juni 2012 19:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat kun je doen, maar het lijkt me handiger dat er concurrentie op het spoor komt. Want als ik van Utrecht naar Amsterdam wil reizen kan ik kiezen uit NS, NS en NS.
Dat je maar met de helft van de treinen mee mag...quote:Op donderdag 28 juni 2012 19:56 schreef James1988 het volgende:
[..]
En wat zou dat voor de gemiddelde forens voor voordeel hebben dan?
Welke trein zou jij pakken, de goedkope of de dure?quote:Op donderdag 28 juni 2012 19:56 schreef James1988 het volgende:
[..]
En wat zou dat voor de gemiddelde forens voor voordeel hebben dan?
de goedkoopste die betrouwbaar isquote:Op donderdag 28 juni 2012 20:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Welke trein zou jij pakken, de goedkope of de dure?
Kwaliteit heeft z'n prijs hèquote:Op donderdag 28 juni 2012 20:47 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
de goedkoopste die betrouwbaar is
Tijd speelt geen rol, alhoewel, het verschil tussen een wel of niet rijdende trein kan behoorlijk groot zijnquote:Op donderdag 28 juni 2012 20:48 schreef b2py het volgende:
Alsof je op Utrecht - Amsterdam veel verschil kan hebben? Wat verschilt de normale IC van de ICE? 2-3 minuten?
Dus waarom klagen over die 2%? Heeft Melanie niet gelijk?quote:Op donderdag 28 juni 2012 20:55 schreef b2py het volgende:
Er van uitgaande dat 98% van de tijd wel goed gaat, zeker op Utrecht - Amsterdam wordt er al heel snel omgeleidt via Hilversum.
je moet toch van A naar B, dus je hebt dan weinig keusquote:Op donderdag 28 juni 2012 20:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kwaliteit heeft z'n prijs hè![]()
Maar als je moest kiezen uit een goedkope maatschappij die momenteel niet rijdt en de dure die wel rijdt. Wat doe je dan?
Dus toch fijn als er concurrentie is.quote:Op donderdag 28 juni 2012 20:55 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
je moet toch van A naar B, dus je hebt dan weinig keus
Twee euro.quote:Op donderdag 28 juni 2012 20:48 schreef b2py het volgende:
Wat verschilt de normale IC van de ICE? 2-3 minuten?
Ik ben het eens met Melanie, toen (met die winterchaos) ook al eens betoogd.quote:Op donderdag 28 juni 2012 20:55 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dus waarom klagen over die 2%? Heeft Melanie niet gelijk?
Wiens schuld is het dan? Juist, de NS. Dus is het niet fijn als er concurrentie is van een maatschappij waarvan de treinen wel weerbestendig zijn?quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:00 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik ben het eens met Melanie, toen (met die winterchaos) ook al eens betoogd.
Dat houdt overigens niet in dat ik het goed vindt dat er 2 weken aangepast gereden wordt. Dat is te bizar voor woorden. Dat weekend had ik me nog wel iets bij voor kunnen stellen, maar de rest niet.
Ze hadden die zaterdag al terug moeten schalen. Even kijken waar de potentiële probleempunten liggen, kijken hoe ze opgelost kunnen worden en dan maandag of uiterlijk dinsdag weer voluit karren. Had prima gekund.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:00 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik ben het eens met Melanie, toen (met die winterchaos) ook al eens betoogd.
Dat houdt overigens niet in dat ik het goed vindt dat er 2 weken aangepast gereden wordt. Dat is te bizar voor woorden. Dat weekend had ik me nog wel iets bij voor kunnen stellen, maar de rest niet.
Concurrentie op het spoor is mijns inziens zonde van de capaciteit.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:03 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wiens schuld is het dan? Juist, de NS. Dus is het niet fijn als er concurrentie is van een maatschappij waarvan de treinen wel weerbestendig zijn?
Het zijn NS & ProRail die samen zo'n beslissing nemen. Ik had het DB niet beter zien doen. Zij zullen ook niet een hele schuur machinisten reserve hebben. Zeker als de concessie zuinig is ingeschreven.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:03 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wiens schuld is het dan? Juist, de NS. Dus is het niet fijn als er concurrentie is van een maatschappij waarvan de treinen wel weerbestendig zijn?
Prima, maar dan heb je de grillen van de NS te accepteren.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:11 schreef Duvel het volgende:
[..]
Concurrentie op het spoor is mijns inziens zonde van de capaciteit.
Nee, natuurlijk niet. Dat zou een laffe opstelling zijn.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:11 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Prima, maar dan heb je de grillen van de NS te accepteren.
Twee monopolisten één gedachte. En de reiziger mag kiezen tussen ...quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:11 schreef b2py het volgende:
Het zijn NS & ProRail die samen zo'n beslissing nemen. Ik had het DB niet beter zien doen. Zij zullen ook niet een hele schuur machinisten reserve hebben. Zeker als de concessie zuinig is ingeschreven.
De NS laat je zeiken totdat je een ons weegt, de centjes komen heus wel binnen, want de concurrent ontbreekt.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:12 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Dat zou een laffe opstelling zijn.
Dus het goederenvervoer is inefficiënt omdat het allemaal verschillende maatschappijen zijn?quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:13 schreef Duvel het volgende:
Je kunt best regionaal of lijnsgewijs aanbesteden als NS het verkloot. Maar moeten kiezen tussen twee aanbieders op hetzelfde traject is wat mij betreft verspilling van schaarse spoorcapaciteit.
Dienstregeling natuurlijk, dat is de afspraak.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:15 schreef b2py het volgende:
Want wie laat je als eerste rijden na een verstoring? Degene die als eerste in dienstregeling staat of die al zijn materieel en personeel klaar heeft?
Daar zal dus de reiziger van firma B die zijn materieel + personeel al klaar heeft staan het niet mee eens zijn.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:17 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dienstregeling natuurlijk, dat is de afspraak.
Ze moeten wel, want ze zijn zelf akkoord gegaan met de dienstregeling wat elk jaar vastgeld wordt. Tenzij het traject toch leeg is, dan zie ik wel mogelijkheden voor een uitzondering.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:19 schreef b2py het volgende:
[..]
Daar zal dus de reiziger van firma B die zijn materieel + personeel al klaar heeft staan het niet mee eens zijn.
Maar ik denk niet dat de Nederlandse reizigers gebaat zijn bij concurrentie op een traject als Amsterdam - Utrecht. Je krijgt dan zaken als een tarievenoerwoud, andere voorwaarden, moeilijk gedoe met geld-terug-bij-vertragingsregelingen, treinbinding, enzovoorts. Wil je dat voorkomen, dan zul je vanuit de gunnende instanties enorm veel moeten sturen, wat vaak duurder zal blijken te zijn dan één maatschappij de boel laten runnen.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:03 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wiens schuld is het dan? Juist, de NS. Dus is het niet fijn als er concurrentie is van een maatschappij waarvan de treinen wel weerbestendig zijn?
En dan als je als reiziger van Alkmaar naar Maastricht wil? Overstap en kaartjes/incheck ellende.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:13 schreef Duvel het volgende:
Je kunt best regionaal of lijnsgewijs aanbesteden als NS het verkloot. Maar moeten kiezen tussen twee aanbieders op hetzelfde traject is wat mij betreft verspilling van schaarse spoorcapaciteit.
"We moeten nu ook wel" als de trein niet rijdt, dus in principe zelfde probleem.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:21 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze moeten wel, want ze zijn zelf akkoord gegaan met de dienstregeling wat elk jaar vastgeld wordt. Tenzij het traject toch leeg is, dan zie ik wel mogelijkheden voor een uitzondering.
Geen concurrentie? Prima, maar accepteer dan de grillen van de NS, want die gaat jou echt geen pleziertje doen als het zijn geld toch wel krijgt.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:21 schreef James1988 het volgende:
Maar ik denk niet dat de Nederlandse reizigers gebaat zijn bij concurrentie op een traject als Amsterdam - Utrecht. Je krijgt dan zaken als een tarievenoerwoud, andere voorwaarden, moeilijk gedoe met geld-terug-bij-vertragingsregelingen, treinbinding, enzovoorts. Wil je dat voorkomen, dan zul je vanuit de gunnende instanties enorm veel moeten sturen, wat vaak duurder zal blijken te zijn dan één maatschappij de boel laten runnen.
Op regionaal en interregionaal vervoer zijn reizigers meer gebaat bij een hoge frequentie, korte aansluitingen (maximaal 10 minuten wachten) en voldoende capaciteit. Op het langeafstandsvervoer (denk aan internationaal) zie ik concurrentie beter werken, omdat er daar meer mogelijkheden zijn om het product te differentiëren van dat van de concurrent.
Je ziet dat in de luchtvaart: je kunt met meerdere maatschappijen vliegen, maar bij KLM krijg je meer service dan bij easyJet. EasyJet is dan wel weer goedkoper, maar vliegt weer naar andere luchthavens.
Niet dat het in Nederland met de OV-chipkaart beter is nu. Zoals Fles gisteren al zei: als je van Beesd naar Nijmegen Heyendaal wilt en je reist via Tiel, dan moet je in totaal tien keer in- en uitcheckenquote:Op donderdag 28 juni 2012 21:22 schreef computergirl het volgende:
[..]
En dan als je als reiziger van Alkmaar naar Maastricht wil? Overstap en kaartjes/incheck ellende.
In de UK moest ik paar jaar terug bij krappe overstap van 1x pu op een klein stationnetje racen naar boven om daar weer kaartje te kopen bij andere maatschappij
De regel is dat je uitgaat van de dienstregeling (whats in the name). Maar in je vorige post heb je ook niet genoemd of er ruimte op het spoor was.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:23 schreef b2py het volgende:
[..]
"We moeten nu ook wel" als de trein niet rijdt, dus in principe zelfde probleem.
En in je vorige post was er nog geen ruimte voor uitzonderingen..
Gelukkig is die verbinding rechtstreeks.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:22 schreef computergirl het volgende:
[..]
En dan als je als reiziger van Alkmaar naar Maastricht wil? Overstap en kaartjes/incheck ellende.
Ruimte is relatief. Je kan alle treinen op blokafstand laten rijden, efficiënt is het alleen niet.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De regel is dat je uitgaat van de dienstregeling (whats in the name). Maar in je vorige post heb je ook niet genoemd of er ruimte op het spoor was.
Nee hoor, reizigersvervoer krijgt voorrang.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:26 schreef Igen het volgende:
Die kwestie van de capaciteitsverdeling bij verstoringen heb je nu natuurlijk ook al, met tig verschillende goederenvervoerders. Blijkbaar is daar wel wat op te verzinnen om dat eerlijk te doen.
De concessieverlenende partij (lees: het ministerie van Infrastructuur en Milieu) is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de geleverde diensten. Dit kunnen zij afdwingen door een concessie op te stellen waarin prestatie-eisen worden gesteld (KPIs). De crux zit 'm juist in het opstellen van een goede concessie met duidelijke, toetsbare KPIs.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:24 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Geen concurrentie? Prima, maar accepteer dan de grillen van de NS, want die gaat jou echt geen pleziertje doen als het zijn geld toch wel krijgt.
Een OD rohypnol vind ik humaner.quote:Op donderdag 28 juni 2012 19:44 schreef James1988 het volgende:
Kunnen we haar niet met brandende fakkels, hooivorken, pek en veren Den Haag uitjagen?
Je poot stijf houden wanneer keer op keer die prestaties niet worden gehaald zou ook wel een innovatie zijn.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:28 schreef James1988 het volgende:
[..]
De concessieverlenende partij (lees: het ministerie van Infrastructuur en Milieu) is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de geleverde diensten. Dit kunnen zij afdwingen door een concessie op te stellen waarin prestatie-eisen worden gesteld (KPIs). De crux zit 'm juist in het opstellen van een goede concessie met duidelijke, toetsbare KPIs.
En daar schort 't 'm juist aan.
En dat vind je raar? Wat weten zij af van reizigersvervoer? Geen biet, dus weten ze ook niet welke eisen ze moeten stellen. Ze lopen eerst tegen de problemen aan, en dan pas gaan ze de eisen aanvullen of aanpassen. Neem bv. de toiletten. Hoe kan het dat ze verdwenen zijn in sommige treinen? Omdat het simpelweg niet in de eisen stond. Nu wel, maar te laat. Ik denk dat we over 100 jaar nog steeds bezig zijn, want vervoerders blijven op zoek gaan naar mazen in de concessie om zoveel mogelijk geld over te houden. Geld is wat telt en niet de consument. Met concurrentie kun je als consument een signaal afgeven met je euro, en dat schort aan het huidige systeem.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:28 schreef James1988 het volgende:
[..]
De concessieverlenende partij (lees: het ministerie van Infrastructuur en Milieu) is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de geleverde diensten. Dit kunnen zij afdwingen door een concessie op te stellen waarin prestatie-eisen worden gesteld (KPIs). De crux zit 'm juist in het opstellen van een goede concessie met duidelijke, toetsbare KPIs.
En daar schort 't 'm juist aan.
Er is zoveel meer dan wat de reiziger ziet en merkt.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:30 schreef Litpho het volgende:
[..]
Je poot stijf houden wanneer keer op keer die prestaties niet worden gehaald zou ook wel een innovatie zijn.
Dat klopt. Maar dan moeten er wel meer politici en ambtenaren wieberen dan slechts Melanie Schultz. Denk aan Bashir, Van Gent en Monasch.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:30 schreef Litpho het volgende:
[..]
Je poot stijf houden wanneer keer op keer die prestaties niet worden gehaald zou ook wel een innovatie zijn.
Dat klopt. Gelukkig zijn er clubs (zoals de Maatschappij Voor Beter OV) die juist hameren op het belang van een goede concessie. Uit belang van de reiziger.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En dat vind je raar? Wat weten zij af van reizigersvervoer? Geen biet, dus weten ze ook niet welke eisen ze moeten stellen. Ze lopen eerst tegen de problemen aan, en dan pas gaan ze de eisen aanvullen of aanpassen.
Zoals?quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:32 schreef b2py het volgende:
[..]
Er is zoveel meer dan wat de reiziger ziet en merkt.
Dat kan. Maar ook dat wil zeggen dat er iets geregeld is.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:27 schreef b2py het volgende:
[..]
Nee hoor, reizigersvervoer krijgt voorrang.
Als de trein in verstoord gebied ligt.
Dan blijf je aan de gang, want de opvolgende politici zijn net zo leek als hun voorgangers.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:32 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dan moeten er wel meer politici en ambtenaren wieberen dan slechts Melanie Schultz. Denk aan Bashir, Van Gent en Monasch.
We habben het toch om concurrentie? Dan zou dus de vervoerder die het meeste geld op tafel legt voorrang krijgen.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:34 schreef b2py het volgende:
Dat is opzich wel een oplossing. Maar helaas is dat onderscheid hier veel minder te maken. Hooguit ICE/Thalys/Fyra/CNL/EN en de rest. IC - Stopper is bijna niet mogelijk.
De reiziger, ook wel bekend als "de klant", heeft an sich niet zoveel boodschap wie het onderhoud doet voor oa Arriva, Veolia en NS. Dus er valt wat voor te zeggen dat de klant dat helemaal niet hoeft te zien of merken, zolang er maar een deugdelijk, klantgericht produkt wordt geleverd.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:32 schreef b2py het volgende:
[..]
Er is zoveel meer dan wat de reiziger ziet en merkt.
Hameren? Is dat alles? Kunnen ze ook iets afdwingen? Het treinproduct van vandaag is nog steeds niet geweldig en dat terwijl er een clubje als MVBOV bestaat.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:32 schreef James1988 het volgende:
Dat klopt. Gelukkig zijn er clubs (zoals de Maatschappij Voor Beter OV) die juist hameren op het belang van een goede concessie. Uit belang van de reiziger.
Daar heb gelijk in. Hoe zou jij dat dan bijvoorbeeld zien op de PHS corridors?quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:35 schreef Igen het volgende:
[..]
We habben het toch om concurrentie? Dan zou dus de vervoerder die het meeste geld op tafel legt voorrang krijgen.
MVBOV en ROVER kunnen niks afdwingen, ze hebben slechts een adviserende functie. Partijen die wat meer invloed hebben zijn het ROCOV en het LOCOV, maar ook hun adviezen zijn niet-bindend.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hameren? Is dat alles? Kunnen ze ook iets afdwingen? Het treinproduct van vandaag is nog steeds niet geweldig en dat terwijl er een clubje als MVBOV bestaat.
Van Gent gaat dan ook wieberen. Gegeven haar onsterfelijk belachelijke uitlatingen over de reiskostenvergoeding ontvangende elite is dat ook duidelijk een termijn te laat.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:32 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dan moeten er wel meer politici en ambtenaren wieberen dan slechts Melanie Schultz. Denk aan Bashir, Van Gent en Monasch.
Wat ben je dan opgeschoten? Begin liever een maatschappij wat de NS direct laat zien hoe het beter kan. Concurrentie! Laat ze elkaar de loef afsteken, pak ze bij hun portemonnee, moet je eens zien hoe snel dingen gaan als er geld op het spel staat.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:38 schreef James1988 het volgende:
[..]
MVBOV en ROVER kunnen niks afdwingen, ze hebben slechts een adviserende functie. Partijen die wat meer invloed hebben zijn het ROCOV en het LOCOV, maar ook hun adviezen zijn niet-bindend.
Is er. De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN, bestaande uit Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus) willen maar dolgraag het reizigersvervoer in heel Nederland overnemen. Maar ze worden niet serieus genomen door de politiek.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:41 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat ben je dan opgeschoten? Begin liever een maatschappij wat de NS direct laat zien hoe het beter kan. Concurrentie! Laat ze elkaar de loef afsteken, pak ze bij hun portemonnee, moet je eens zien hoe snel dingen gaan als er geld op het spel staat.
Tsja, op één spoorlijn kun je inderdaad niet meerdere concurrerende aanbieders hebben die ieder elke 10 minuten een trein aanbieden.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:37 schreef b2py het volgende:
[..]
Daar heb gelijk in. Hoe zou jij dat dan bijvoorbeeld zien op de PHS corridors?
Je bent zelf een koe, een melkkoe die geld brengt naar een monopolist. Dan krijg je bagger voor een hoge prijs. Concurrent is precies het middel om te bepalen welke maatschappij mag blijven en welke moet wieberen, want de consument boycot de slechte maatschappij en beloont de goede. Precies zoals je schrijft, wie betaalt, bepaalt.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Melanie stuntkoe moet zelf niet zeuren. Wie betaalt, bepaalt, en dat zijn wij.
Engeland, en in tegenstelling tot wat vaak wordt beweert werkt dat eigenlijk heel erg goed.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:44 schreef b2py het volgende:
Zijn er voorbeelden in het buitenland waarbij het spoor geprivatiseerd is?
Eindelijk, de kern van het probleemquote:Op donderdag 28 juni 2012 21:42 schreef James1988 het volgende:
[..]
Is er. De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN, bestaande uit Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus) willen maar dolgraag het reizigersvervoer in heel Nederland overnemen. Maar ze worden niet serieus genomen door de politiek.
Zie www.beterspoor.nl
Die partij is er, de VVD. Charlie Aptroot voelde (namens de VVD-fractie) wel wat voor het plan van de FMN. En ook binnen de VVD beseft men zich inmiddels wel dat alles privatiseren en verder geen toezicht houden, niet altijd goed uitpakt. Zie ook: de zorg, de post, verzekeringen, de banken.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:49 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zou het uitmaken of de politicus Piet, Klaas of Melanie heet? Nee, het gaat er om dat er een politieke partij is die vaart maakt met echte concurrentie. Maar als jij als stemgerechtigde geen partij hebt die jouw belangen behartigt ben je nergens. Dus zorg ervoor dat Piet, Klaas of Melanie de andere maatschappijen gelijktijdig toelaat op het spoor, i.p.v. de politici aan de lopende band weg te wieberen, want dan ben je over 100 jaar nog bezig met wieberen. Begin maar een politieke partij als het er niet van komt.
Laat ik nou net op die man gestemd hebbenquote:Op donderdag 28 juni 2012 21:50 schreef James1988 het volgende:
[..]
Die partij is er, de VVD. Charlie Aptroot voelde (namens de VVD-fractie) wel wat voor het plan van de FMN. En ook binnen de VVD beseft men zich inmiddels wel dat alles privatiseren en verder geen toezicht houden, niet altijd goed uitpakt. Zie ook: de zorg, de post, verzekeringen, de banken.
Liberalisering heet dat, politiek-technisch.
Tjezus, een hele avond betoog in één zin de prullenbak in. Ik moet toegeven, het is een kunst.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Laat ik nou net op die man gestemd hebben![]()
quote:Op donderdag 28 juni 2012 22:05 schreef Duvel het volgende:
[..]
Tjezus, een hele avond betoog in één zin de prullenbak in. Ik moet toegeven, het is een kunst.
Het zit me soms wel tegen ja. Seinen die niet uit de stand stop komen, loc-storingen, bruggen in storing etc etcquote:
Het is gewoon jouw aura.quote:Op donderdag 28 juni 2012 22:28 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Het zit me soms wel tegen ja. Seinen die niet uit de stand stop komen, loc-storingen, bruggen in storing etc etc
MVBOV bestaat nog maar twee jaar. We zullen in ons tweejaarverslag ook ingaan op wat we bereikt hebben. Maar in zo'n korte tijd moet je geen wonderen verwachten. Het spoor is niet de wereld van de snelle succesjes.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hameren? Is dat alles? Kunnen ze ook iets afdwingen? Het treinproduct van vandaag is nog steeds niet geweldig en dat terwijl er een clubje als MVBOV bestaat.
Bij opstarten moet de norm natuurlijk zijn, dat je de grootste winst aan beperking van reizigersvertragingsminuten hebt. Dus ene trein voor 1000 man mag voor een trein van 100 man. Ook een beetje wat maakbaar is. Dus IC's vooruit zodat ze niet alsnog achter een stopper terecht komen.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:17 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dus het goederenvervoer is inefficiënt omdat het allemaal verschillende maatschappijen zijn?
[..]
Dienstregeling natuurlijk, dat is de afspraak.
Kun je niet beter een politieke partij beginnen, ook al is het maar een one-issuepartij? Aan potentiële stemmers, de treinreiziger, geen gebrek lijkt me.quote:Op donderdag 28 juni 2012 22:44 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
MVBOV bestaat nog maar twee jaar. We zullen in ons tweejaarverslag ook ingaan op wat we bereikt hebben. Maar in zo'n korte tijd moet je geen wonderen verwachten. Het spoor is niet de wereld van de snelle succesjes.
ik denk het wel ja. Mag je natuurlijk ook alleen met RB, RE en dat soort treinenquote:Op donderdag 28 juni 2012 22:51 schreef James1988 het volgende:
Wat is de goedkoopste manier om van Leer naar Venlo te reizen, op een zaterdag, met twee personen? Ik denk een SWT?
Dat is geen bezwaar. Die zijn toch gelijkwaardig aan NL'se intercitiesquote:Op donderdag 28 juni 2012 23:01 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ik denk het wel ja. Mag je natuurlijk ook alleen met RB, RE en dat soort treinen
klopt. Veel trager dan de IC's zijn ze op zich nietquote:Op donderdag 28 juni 2012 23:02 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat is geen bezwaar. Die zijn toch gelijkwaardig aan NL'se intercities
Dat hangt maar net van het traject af.quote:Op donderdag 28 juni 2012 23:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
klopt. Veel trager dan de IC's zijn ze op zich niet
Jaaaaa, nu.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:26 schreef b2py het volgende:
[..]
Gelukkig is die verbinding rechtstreeks.
True. Ik heb wel een route gezien tussen Leer en Venlo waarbij je met handig schuiven met tijden even snel bent als wanneer je halverwege een IC zou kiezen ipv een REquote:Op donderdag 28 juni 2012 23:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat hangt maar net van het traject af.
Op Münster - Wanne-Eickel (daar kom je langs bij Leer-Venlo) slaat de RE geloof ik welgeteld één station over.
quote:Op donderdag 28 juni 2012 23:22 schreef Monopoly het volgende:
Zo, beginnen aan een lange post met veel foto's van de cabine van een G-2000
Denemarken en Zweden niet te vergeten. In laatstgenoemde land mogen privévervoerders ook op hoofdtrajecten rijden.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:44 schreef b2py het volgende:
Zijn er voorbeelden in het buitenland waarbij het spoor geprivatiseerd is?
Tsja... Is dat een compliment? Zelfs een gedresseerde aap doet het beter dan Melanie.quote:Op donderdag 28 juni 2012 22:54 schreef James1988 het volgende:
DriekOplopers
Minister van Spoorweg- en OV-zaken
Ik vind 'm wel leuk eigenlijk. En hij doet het ongetwijfeld beter dan Melanie
De bovenste foto heb ik van internet geplukt. Heb geen foto gemaakt van de loc zelf vandaagquote:Op donderdag 28 juni 2012 23:52 schreef Peterselieman het volgende:
Nice.
De loc stond zo te zien eerst bij Shunter?
Cool. In hun grote pand ben ik nog niet geweest. Wel de kleine werkplaats op de Albert Plesmanweg. Moesten we een keer een 1206 ophalen na klein onderhoud.quote:Op donderdag 28 juni 2012 23:56 schreef Peterselieman het volgende:
oh
Maar die was dus bij Shunter in de Waalhaven gemaakt
De Class rijdt lekkerder vind ik. Tenzij je losse loc rijdt. De Class is vrij "eng". Die schommelt alle kanten op, ende G-2000 trekt een stuk fijner op als losse loc.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 00:31 schreef Anno1982 het volgende:
Bedankt voor de foto's, Mono. Ziet er allemaal een stuk strakker uit dan een Class 66. Wat vind je fijner rijden?
Het ATB-display dat je gefotografeerd hebt is overigens ATB-NG...
Verdiep je nu eerst eens hoe het in het buitenland gaat. Het zal mij worst wezen wie er op het net rijd. Maar wel maar een vervoerder. Hoe meer vervoerders op het net hoe meer belangenverstrengeling. En goederenvervoer kun je niet vergelijken met reizigersvervoer. Talloze overstappen, diverse tarieven, en aansluitingen. Want aansluitingen worden dan juist vermeden. Je gaat natuurlijk niet de concurrentie in de kaart spelen. De UK bv is geprivatiseerd. Kijk eens hoe duur daar een kaartje is. Dan schrik je. In NL is het al duur. Tov de de UK is de prijs hier in NL een lachertje. In Belgie is het nog geheel van de staat. Wat blijkt: het is erg goedkoop. Logisch want als iedere inwoner betaalt aan het spoor worden de kosten verdeeld.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:15 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Twee monopolisten één gedachte. En de reiziger mag kiezen tussen ...
[..]
De NS laat je zeiken totdat je een ons weegt, de centjes komen heus wel binnen, want de concurrent ontbreekt.
Hoelaat was jij daar dan? Ik was rond 10:50 op de Europoort, vertrok daar tegen 13u weer ri Pernis, en toen rond 15u weer naar huis.quote:Op donderdag 28 juni 2012 22:23 schreef Monopoly het volgende:
Ik maak zometeen een lange post met wat foto's uit de cabine van de G-2000. Ik stond immers één uur stil voor de Callandbrug eind van de middag, er was een storing ofzo. Overigens ook al de 3e keer in 3 weken dat ik dat mee maak. Vraag me af hoe vaak dat is gebeurd in de tijden dat ik er niet langs kwam.
Klopt ja. Ziet er wel idioot uit moet ik eigenlijk zeggenquote:Op vrijdag 29 juni 2012 00:34 schreef Monopoly het volgende:
[..]
De Class rijdt lekkerder vind ik. Tenzij je losse loc rijdt. De Class is vrij "eng". Die schommelt alle kanten op, ende G-2000 trekt een stuk fijner op als losse loc. Hebben die wagen zo snel mogelijk afgelost, hoewel voor het gemak dat niet zo gedaan was ... Wel leuk, de bediening van Heezik op de Lage Weide.
Overigens mogen we niet meer G-2000 losse loc rijden ivm detectieproblemen. Dit geldt ook voor de 1206. Vandaag hele dag lopen kloten met schutwagen er achter. Wel leuk, maar ook vervelend.
Dat zou kunnen. Maar vergis je niet. Rondom Aken is de AVV aan zet. Die huurt dan de DB in. Daar rijden de talenten. Het is dus privaat. Om kosten te besparen word er nauwelijks onderhoud gepleegd. Storingen in het ubergabebuch staan er al maanden in. Het gevolg is het onderstaande artikel.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 02:35 schreef James1988 het volgende:
Aan de andere kant, je kunt in Engeland wel een kaartje London - Manchester (een rit van ruim 2 uur) krijgen voor £ 12. Met treinbinding en vroegboekkorting, maar het kan. De optimale situatie verschilt van land tot land, van regio tot regio. Dit hangt samen met de vorm van het netwerk, reizigersstromen, verwachtingspatronen, enzovoorts.
Het Engelse model (alles opknippen in kleine concessies en aanbesteden) zou in Nederland niet werken vanwege de opzet van het netwerk. Het Britse netwerk is - net als het Franse - stervormig. Met Londen en Parijs als middelpunt. Dat kun je makkelijker opknippen dan het Nederlandse met intercities die van Rotterdam naar Leeuwarden rijden, van Maastricht naar Alkmaar, van Nijmegen naar Den Helder.
Én donker.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 02:55 schreef James1988 het volgende:
In Nederland loopt het ook niet altijd soepel hoor, qua onderhoud. Stap maar eens in een Fyra en ga het aantal gebreken tellen. Doe het een paar weken later nog eens, en wees niet verbaasd als je dezelfde gebreken nog steeds tegenkomt.
Ik heb het wel eens meegemaakt dat - in hartje winter - er een rijtuig meereed waarvan airco en verlichting het niet deed. Dat rijtuig was echt steen- en steenkoud. En dat heeft zo weken rondgereden...
Dat vind ik als zeer incidentele treinreiziger een goede zaak.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 02:27 schreef Cherna het volgende:
Als het compleet de markt opgaat betaalt alleen de gebruiker.
Ze draait overal omheen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 08:58 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Kamerbrief over de blikseminslag op Utrecht van 18 juni (pdf).
http://www.rijksoverheid.(...)p-i-m-0000002234.pdf
Op RolandRail stond er ook nog een stuk over:quote:Op vrijdag 29 juni 2012 00:34 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Overigens mogen we niet meer G-2000 losse loc rijden ivm detectieproblemen. Dit geldt ook voor de 1206. Vandaag hele dag lopen kloten met schutwagen er achter. Wel leuk, maar ook vervelend.
quote:Annie MG
De laatste tijd gebeurde het een paar keer kort achter elkaar dat een llt G1206 op de havenlijn spontaan verdween van het scherm. Daarop is de G1206 als 'loco non grata' bestempeld totdat ook de G2000 bij een dergelijke actie betrokken raakte. Toen trok ILT de volledige toelating in voor beide loks maar dan hebben diverse vervoerders opeens geen tractie meer op een nogal ongefundeerde actie van ILT hangende het onderzoek. Toen gebeurde het dat spontaan 2 lege containerdraagwagens 'verdwenen' op de Mvtw terwijl een trein veilig kreeg naar dat spoor en toen was het hek van de dam. Men is druk bezig met meten geweest op oa de Mvt en de uitslagen komen nog. Er was zelfs sprake dat een kolentrein verdwenen zou zijn maar dat heb ik niet bevestigd gekregen. De infra krijgt nu toch opeens de welverdiende aandacht maar de lokken blijven 'tijdelijk' verdachte totdat meer bekend is.
Detectie heeft weinig met asdruk te maken maar met de frequentie van berijden. 1x per 24 uur roestrijden dient ook te gebeuren met minimaal 20 assen.
Verplicht. Zonder dat mag je niet rijden.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:39 schreef dennistd het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met materieelbekendheid bij goederenvervoerders?
Ik zit op mobiel dus ik kan zo gauw geen bron erbij zoeken, maar ik heb eens een onderzoek gezien waarin dit voor merrdere landen was uitgezocht en in Nederland bleek het meer dan kostendekkend te zijn. Was wel een ouder onderzoek, van een jaar of 15 - 20 geleden.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 08:12 schreef Duvel het volgende:
Heeft iemand cijfers over de kosten van de aanleg en het onderhoud van wegen in Nederland? Niet alleen rijkswegen, maar ook provinciale en eigenlijk ook gemeentelijke wegen? Ik kan me niet voorstellen dat de autobelastingen (wegenbelasting, accijnzen) de kosten van de bouw en het onderhoud van wegen dekt.
Daar ben ik het wel helemaal mee eens.quote:En ik vind ook niet dat dat moet, eigenlijk. Net als ik van mening ben dat spoorwegen niet 100% kostendekkend moeten zijn. Als land, als maatschappij, is mobiliteit een gezamenlijk goed, daar mag dus best geld bij uit de algemene middelen.
Het is inderdaad volkomen van de zotten.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:27 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik ontdek nu net dat er geen stad/streeksuplementen meer worden verkocht bij maandtrajectabonnementennu moet ik een apart sterabonnement kopen bij de busvervoerder, en dat is anderhalf keer zo duur en dan krijg ik maar bussen aan een kant van m'n traject...
Vooruitgang.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:10 schreef Duvel het volgende:
[..]
Het is inderdaad volkomen van de zotten.
Dat niet alleen. Om 15:33 reden nog altijd niet alle treinen. Vijf uur om op te starten is daarnaast stukken langer dan hoe lang het 's ochtends vroeg duurt om de boel volledig op te starten. Ook logisch omdat voor 's ochtends vroeg een plan klaar ligt en voor deze situatie niet. Maar het geeft wel aan dat de logistiek wellicht te lastig is om de boel snel op te starten. Dan kan je drie dingen doen:quote:
Is altijd korting voor trein én BTM een alternatief?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:27 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik ontdek nu net dat er geen stad/streeksuplementen meer worden verkocht bij maandtrajectabonnementennu moet ik een apart sterabonnement kopen bij de busvervoerder, en dat is anderhalf keer zo duur en dan krijg ik maar bussen aan een kant van m'n traject...
Dat klinkt als een zeer ernstige veiligheidsfout ...quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:24 schreef dennistd het volgende:
[..]
Op RolandRail stond er ook nog een stuk over:
[..]
De spanningen die door het spoor lopen mogen niet te hoog of te laag zijn. Moet eerst gecontroleerd worden.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:11 schreef computergirl het volgende:
Nav storing bij Schiphol: 'als de spanning van de leidingen gaat kunnen we vanwege de veiligheid niet zomaar weer rijden als de stroom terug is' aldus woordvoerder Prorail.
Waarom dan niet? Iemand een idee?
Contrarail, dat een trein ook als deze ontspoort niet zomaar van de brug stort / tegen een steunpilaar rijdt etc.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:27 schreef guitarist het volgende:
Waar zijn die middelste rails eigenlijk voor? [ afbeelding ]
Wat ben je toch wijs.quote:
quote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:17 schreef b2py het volgende:
[..]
De spanningen die door het spoor lopen mogen niet te hoog of te laag zijn. Moet eerst gecontroleerd worden.
Nee. Het is, op zijn minst fysisch, onzin.quote:
Wat is het dan wel?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:36 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee. Het is, op zijn minst fysisch, onzin.
quote:NS voor geschillencommissie gedaagd
AMSTERDAM - De website Treinreiziger.nl sleept de NS voor de geschillencommissie openbaar vervoer, omdat het spoorwegbedrijf de toeslag niet terugbetaalt voor Fyra's die vorige week uitvielen.
Dat schrijft het dagblad Trouw vrijdagochtend. Vorige week maandag reed de Fyra minder vaak, vanwege een defecte spoorbrug bij Amsterdam. Tussen Amsterdam en Schiphol reed de snelle trein helemaal niet.
Iedereen die op maandag 18 juni een toeslagkaartje heeft gekocht en vertraging had, krijgt zijn geld terug. De mensen die donderdag een toeslagkaartje hebben gekocht, kunnen niet rekenen op compensatie, stelt een woordvoerder van de NS in Trouw.
Zij hadden inmiddels van de vertraging moeten weten. ''Wij hameren er al een tijd op dat mensen voor ze op reis gaan moeten checken of er vertragingen zijn'', aldus de woordvoerder.
Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl, stelt dat de redenering van de NS alleen op kan gaan bij bijvoorbeeld werkzaamheden die van tevoren zijn gepland. ''Dan kondig je aan: van dan tot dan rijdt de trein niet. Maar in dit geval wisten de NS zelf ook niet wanneer de trein weer normaal zou rijden. En als zij het niet weten, hoe moet de reiziger het dan weten?'', aldus Van Kuyeren.
De NS krijgen al sinds de invoering van de Fyra in 2009 kritiek op de snelle trein. Veel reizigers claimen dat ze het gevoel hebben in de toeslagtrein te worden gejaagd, omdat de intercity's tussen Rotterdam en Amsterdam sinds vorig jaar tien minuten langer onderweg zijn
Klopt. daarom gaan de treinen één voor één ook weer rijden ipv allemaal tegelijk. Anders is er een mogelijkheid dat er een onderstation uitvliegtquote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:17 schreef WhiteJoker het volgende:
Ik denk dat het komt omdat er anders een piekbelasting wordt gevraagd als alles gelijk weer gaat rijden. Kijk maar bij een stroomstoring in je huis. Dan gaan netbeheerders ook gefaseerd inschakelen.
Volgens mij wordt alles omgebouwd, waarbij er uiteindelijk 30 viertjes en 20 zesjes moeten komen, waarbij die laatsten eerst als viertje worden afgeleverd en op het laatst er twee rijtuigen aan toegevoegd worden.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:12 schreef TheSalesman het volgende:
Als ik in regio Den Haag-A'dam ben zie ik de Nieuwe Intercity Dubbeldekker best vaak rijden. Maar in de rest van het land (m.n. regio Utrecht) rijden vooralsnog uitsluitend de oude dubbeldekkers (DD-AR/mDDM). Worden deze eigenlijk allemaal omgebouwd, of blijft een gedeelte in reizigersdienst zonder gereviseerd te worden?
Bedankt! Dat laatste lijkt me een goed plan. Ook de Mat '64 kan trouwens prima als winterreserve worden gebruikt nadat ze uit de planmatige reizigersdienst zijn gewipt. 't Zijn toch betrouwbare oude rotten in mijn ervaring.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:22 schreef dennistd het volgende:
[..]
Volgens mij wordt alles omgebouwd, waarbij er uiteindelijk 30 viertjes en 20 zesjes moeten komen, waarbij die laatsten eerst als viertje worden afgeleverd en op het laatst er twee rijtuigen aan toegevoegd worden.
Er blijven wel een aantal bakken en stuurstanden over, maar wat daarmee moet gebeuren weet men zelf ook niet volgens mij
Ik zou zeggen: gebruik ze als winterreserve, samen met DDM-1.
Niet echt, ik heb het MTA nodig om per maand te declareren bij mn werkgever. Het stad/streeksuplement kon daar altijd makkelijk bij. Nu moet ik dus of een sterabonnement erbij nemen, of losse ritjes op de OV chipkaart declareren. Meer gedoe en duurder ook nogquote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:16 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Is altijd korting voor trein én BTM een alternatief?
mat 64. De ontwerper verdient een standbeeld. Heerlijk mat. Het heeft me nog nooit in de steek gelaten. Het comfort voor de reiziger is belabberd. Dat dan weer wel. Maar door de eenvoudige techniek kom je altijd van de baan.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:51 schreef TheSalesman het volgende:
[..]
Bedankt! Dat laatste lijkt me een goed plan. Ook de Mat '64 kan trouwens prima als winterreserve worden gebruikt nadat ze uit de planmatige reizigersdienst zijn gewipt. 't Zijn toch betrouwbare oude rotten in mijn ervaring.
Klopt niet, Treinreiziger daagt niemand voor de geschillencommissie. Treinreiziger heeft slechts een paar brieven geschreven die gedupeerde reizigers kunnen gebruiken.quote:
Gewoon een nieuw interieur inbouwen, kunnen ze zo weer 30 jaar meequote:Op vrijdag 29 juni 2012 13:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
mat 64. De ontwerper verdient een standbeeld. Heerlijk mat. Het heeft me nog nooit in de steek gelaten. Het comfort voor de reiziger is belabberd. Dat dan weer wel. Maar door de eenvoudige techniek kom je altijd van de baan.
Ik hoop niet voor je dat je nu stilstaat bij Dorst.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 09:34 schreef Monopoly het volgende:
Leuke dienst vandaag.
Emmerich - Kijfhoek - Emmerich. Mentor en ik zijn uitgehuurd aan RRF vandaag
E-lok, hopen op een storingvrije rit
http://statline.cbs.nl/StatWeb/dome/?LA=NLquote:Op vrijdag 29 juni 2012 08:12 schreef Duvel het volgende:
Heeft iemand cijfers over de kosten van de aanleg en het onderhoud van wegen in Nederland? Niet alleen rijkswegen, maar ook provinciale en eigenlijk ook gemeentelijke wegen? Ik kan me niet voorstellen dat de autobelastingen (wegenbelasting, accijnzen) de kosten van de bouw en het onderhoud van wegen dekt. En ik vind ook niet dat dat moet, eigenlijk. Net als ik van mening ben dat spoorwegen niet 100% kostendekkend moeten zijn. Als land, als maatschappij, is mobiliteit een gezamenlijk goed, daar mag dus best geld bij uit de algemene middelen.
quote:Seinstoring Zutphen-Lochem
Tussen Zutphen en Oldenzaal moeten reizigers rekening houden met een vertraging van ongeveer 30 minuten.
Door een seinstoring rijden er tussen Hengelo en Oldenzaal geen treinen maar bussen.
heel fijnquote:
quote:De beperkingen tussen Hengelo en Oldenzaal als gevolg van een seinstoring zijn voorbij.
Houdt u nog rekening met een langere reistijd.
Maar doordat mensen met het OV gaan, hoef je minder te investeren in het wegennet. Overigens: waar vind ik concreet de bronnen van jouw bewering, en waar vind ik dan wat per jaar uitgegeven wordt aan voorzieningen voor het wegverkeer? Dus niet alleen rijkswegen, maar ook provinciale wegen e.d.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 16:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik kan je verzekeren dat de auto melkkoe numero uno is. Maar liefst 13 miljard wordt er jaarlijks aan verdiend op een begroting van 130 miljard. Oftewel 10% van alle belastingen wordt door het wegverkeer opgehoest. OV kost juist geld. Om het OV rendabel te maken zonder overheidssteun zouden de kaartjes ruim in prijs verdubbeld moeten worden.
En toch is het goederenvervoer per spoor gegroeid (ok, nu met de crisis niet), maar in het algemeen is railgoederenvervoer een succes.quote:Overigens is het OV voor reizigers sinds de jaren '50 niet meer rendabel. Voor het goederenvervoer sinds de jaren '60, mede door de afname van kolentransporten door de vondst van aardgas.
Klik op de link die ik je gaf. Het is even leren hoe je moet navigeren op de site, maar je kunt er aardige lijsten samenstellen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:45 schreef Duvel het volgende:
[..]
Maar doordat mensen met het OV gaan, hoef je minder te investeren in het wegennet. Overigens: waar vind ik concreet de bronnen van jouw bewering, en waar vind ik dan wat per jaar uitgegeven wordt aan voorzieningen voor het wegverkeer? Dus niet alleen rijkswegen, maar ook provinciale wegen e.d.
[..]
En toch is het goederenvervoer per spoor gegroeid (ok, nu met de crisis niet), maar in het algemeen is railgoederenvervoer een succes.
Zo hier en daar wel, maar de P-seinen langs de vrije baan in principe niet.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 20:03 schreef James1988 het volgende:
Volgens mij staan die er wel op hoor
[ afbeelding ]
Dat denk ik ook.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 20:06 schreef James1988 het volgende:
Dan denk ik dat je maar eens bij ProRail moet gaan informeren.
Ik heb hier nog wel het een en ander liggenquote:Op vrijdag 29 juni 2012 20:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat denk ik ook.
Maar om een beetje te kunnen inschatten: zijn dit soort dingen hoogbeveiligd staatsgeheim? Of is het juist publieke informatie waar je (via de WOB) een recht op inzage hebt?
Van de Schiphollijn.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 20:20 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ik heb hier nog wel het een en ander liggen
Van welk traject zoek je het?
Zo, dat is nog eens detail! Geweldig, bedankt hè!quote:
Eigengemaakt spel. Treindienstleiding-simulatie.quote:
Dat is een heel goed doel. Als ik een kopie van dat spel krijg, kan ik je aan alle info helpen. Wel via de pm of mail aub.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 20:53 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo, dat is nog eens detail! Geweldig, bedankt hè!
[..]
Eigengemaakt spel. Treindienstleiding-simulatie.
Yep, Lwd-Gn gaat er 17 dagen uitquote:Op vrijdag 29 juni 2012 20:49 schreef Peterselieman het volgende:
er liggen trouwens in Veenwouden heel wat betonnen spoorbielzen opgestapeld. Ongeveer tien hoog en tien pakketten naast elkaar, dus daar zal binnenkort wel een grote buitendienstelling zijn lijkt me
neuh, ik meen half augustusquote:Op vrijdag 29 juni 2012 22:48 schreef James1988 het volgende:
Hopelijk niet morgen, want dan ga ik over die lijn
Vast iemand die zijn tuintje gaat verbouwen...quote:Op vrijdag 29 juni 2012 20:49 schreef Peterselieman het volgende:
er liggen trouwens in Veenwouden heel wat betonnen spoorbielzen opgestapeld. Ongeveer tien hoog en tien pakketten naast elkaar, dus daar zal binnenkort wel een grote buitendienstelling zijn lijkt me
Correct. Maar ik mag toch hopen dat er geen bielzen maar betonnen dwarsliggers liggen hequote:
denk dat je met een patatkraam meer succes hebtquote:Op vrijdag 29 juni 2012 22:51 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik zou een friettent gaan beginnen op Meppel
op het stuk dat vervangen gaan worden waarschijnlijk nog nietquote:Op vrijdag 29 juni 2012 23:23 schreef lezut het volgende:
[..]
Correct. Maar ik mag toch hopen dat er geen bielzen maar betonnen dwarsliggers liggen he(/zeikmodus)
Krijgen we dat gezeik weer.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 23:31 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
denk dat je met een patatkraam meer succes hebt
en zo ging Fles' patatkraam failLIET.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 23:32 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Krijgen we dat gezeik weer.
Jullie eten FRIET
of
Jullie eten NIET
hoeft ook niet. Ik hou het wel bij patatquote:Op vrijdag 29 juni 2012 23:36 schreef Dr_Flash het volgende:
Sukkels![]()
Jullie krijgen van je leven lang niet alle friet op die ik gebakken heb.
Niets van gemerkt, wij vertrokken pas om 13.50 vanaf Emmerich.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 14:54 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik hoop niet voor je dat je nu stilstaat bij Dorst.
Dat klopt, maar de E-loc die wij vandaag reden, had verouderde software. We mochten de Betuwe route niet op. Gemengd net dus.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 14:59 schreef JDude het volgende:
Voor E-loks tussen Emmerich en Kijfhoek is toch zo'n prachtige spoorlijn aangelegd langs de A15?
Toch niet Trainz he. Daar heb ik Franse banen voor gebouwd.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 20:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Van de Schiphollijn.
Die wil ik voor een computerspelletje nabouwen. En met sporenplan.nl, Google Earth en een paar mooie cabinevideo's van youtube kom je een heel eind, behalve de P-sein-nummers dus.
Laat me raden, Traxx en twee (of vier?) keer stilstaan bij de transitie te Zvo? Dat wordt juist veroorzaakt door die verouderde software-versie...quote:Op vrijdag 29 juni 2012 23:44 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Best frappant dat mijn mentor van vandaag (een echte held trouwens), deze dienst al 2 weken heeft, en elke dag op precies dezelfde punten storing krijgt. Dit meldt hij al als hij zich vertrek-gereed meld.
De gasten die die E-loc huren doen er gewoon niets mee. Bizar gewoon.
Hij mocht de Betuweroute niet op, heb je bij Zvo dan nog steeds een transitie? Je hebt vanuit Em toch ATB-infill achtig spul?quote:Op zaterdag 30 juni 2012 05:55 schreef Anno1982 het volgende:
[..]
Laat me raden, Traxx en twee (of vier?) keer stilstaan bij de transitie te Zvo? Dat wordt juist veroorzaakt door die verouderde software-versie...
Als je geen rijweg richting BR hebt, doen die bakens toch niets?quote:Op zaterdag 30 juni 2012 09:37 schreef James1988 het volgende:
Ook buiten het ERTMS-gebied van de Betuweroute liggen er transitiebakens. Dit is ook het geval bij de HSL.
Van wat ik weet is dit speciaal voor Bombardier-locs, de anderen hebben dit niet nodig.
Door een seinwezenspecialist is mij ooit iets uitgelegd over ATB tussen Em en de grens, maar dat is niet helemaal blijven hangen...quote:Op zaterdag 30 juni 2012 09:36 schreef dennistd het volgende:
Volgens mij wordt er bij locs met een STM-ATB (ATB via de software ipv een gewone ATB-kast) gewisseld door zo'n transitiebaken bij de grens. Het Duitse deel wordt dan dus al op Indusi gereden.
Welke programmeertaal? Misschien kunnen we dat project samen ontwikkelen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 20:53 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo, dat is nog eens detail! Geweldig, bedankt hè!
[..]
Eigengemaakt spel. Treindienstleiding-simulatie.