Dus waarom klagen over die 2%? Heeft Melanie niet gelijk?quote:Op donderdag 28 juni 2012 20:55 schreef b2py het volgende:
Er van uitgaande dat 98% van de tijd wel goed gaat, zeker op Utrecht - Amsterdam wordt er al heel snel omgeleidt via Hilversum.
je moet toch van A naar B, dus je hebt dan weinig keusquote:Op donderdag 28 juni 2012 20:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kwaliteit heeft z'n prijs hè![]()
Maar als je moest kiezen uit een goedkope maatschappij die momenteel niet rijdt en de dure die wel rijdt. Wat doe je dan?
Dus toch fijn als er concurrentie is.quote:Op donderdag 28 juni 2012 20:55 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
je moet toch van A naar B, dus je hebt dan weinig keus
Twee euro.quote:Op donderdag 28 juni 2012 20:48 schreef b2py het volgende:
Wat verschilt de normale IC van de ICE? 2-3 minuten?
Ik ben het eens met Melanie, toen (met die winterchaos) ook al eens betoogd.quote:Op donderdag 28 juni 2012 20:55 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dus waarom klagen over die 2%? Heeft Melanie niet gelijk?
Wiens schuld is het dan? Juist, de NS. Dus is het niet fijn als er concurrentie is van een maatschappij waarvan de treinen wel weerbestendig zijn?quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:00 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik ben het eens met Melanie, toen (met die winterchaos) ook al eens betoogd.
Dat houdt overigens niet in dat ik het goed vindt dat er 2 weken aangepast gereden wordt. Dat is te bizar voor woorden. Dat weekend had ik me nog wel iets bij voor kunnen stellen, maar de rest niet.
Ze hadden die zaterdag al terug moeten schalen. Even kijken waar de potentiële probleempunten liggen, kijken hoe ze opgelost kunnen worden en dan maandag of uiterlijk dinsdag weer voluit karren. Had prima gekund.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:00 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik ben het eens met Melanie, toen (met die winterchaos) ook al eens betoogd.
Dat houdt overigens niet in dat ik het goed vindt dat er 2 weken aangepast gereden wordt. Dat is te bizar voor woorden. Dat weekend had ik me nog wel iets bij voor kunnen stellen, maar de rest niet.
Concurrentie op het spoor is mijns inziens zonde van de capaciteit.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:03 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wiens schuld is het dan? Juist, de NS. Dus is het niet fijn als er concurrentie is van een maatschappij waarvan de treinen wel weerbestendig zijn?
Het zijn NS & ProRail die samen zo'n beslissing nemen. Ik had het DB niet beter zien doen. Zij zullen ook niet een hele schuur machinisten reserve hebben. Zeker als de concessie zuinig is ingeschreven.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:03 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wiens schuld is het dan? Juist, de NS. Dus is het niet fijn als er concurrentie is van een maatschappij waarvan de treinen wel weerbestendig zijn?
Prima, maar dan heb je de grillen van de NS te accepteren.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:11 schreef Duvel het volgende:
[..]
Concurrentie op het spoor is mijns inziens zonde van de capaciteit.
Nee, natuurlijk niet. Dat zou een laffe opstelling zijn.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:11 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Prima, maar dan heb je de grillen van de NS te accepteren.
Twee monopolisten één gedachte. En de reiziger mag kiezen tussen ...quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:11 schreef b2py het volgende:
Het zijn NS & ProRail die samen zo'n beslissing nemen. Ik had het DB niet beter zien doen. Zij zullen ook niet een hele schuur machinisten reserve hebben. Zeker als de concessie zuinig is ingeschreven.
De NS laat je zeiken totdat je een ons weegt, de centjes komen heus wel binnen, want de concurrent ontbreekt.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:12 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Dat zou een laffe opstelling zijn.
Dus het goederenvervoer is inefficiënt omdat het allemaal verschillende maatschappijen zijn?quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:13 schreef Duvel het volgende:
Je kunt best regionaal of lijnsgewijs aanbesteden als NS het verkloot. Maar moeten kiezen tussen twee aanbieders op hetzelfde traject is wat mij betreft verspilling van schaarse spoorcapaciteit.
Dienstregeling natuurlijk, dat is de afspraak.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:15 schreef b2py het volgende:
Want wie laat je als eerste rijden na een verstoring? Degene die als eerste in dienstregeling staat of die al zijn materieel en personeel klaar heeft?
Daar zal dus de reiziger van firma B die zijn materieel + personeel al klaar heeft staan het niet mee eens zijn.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:17 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dienstregeling natuurlijk, dat is de afspraak.
Ze moeten wel, want ze zijn zelf akkoord gegaan met de dienstregeling wat elk jaar vastgeld wordt. Tenzij het traject toch leeg is, dan zie ik wel mogelijkheden voor een uitzondering.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:19 schreef b2py het volgende:
[..]
Daar zal dus de reiziger van firma B die zijn materieel + personeel al klaar heeft staan het niet mee eens zijn.
Maar ik denk niet dat de Nederlandse reizigers gebaat zijn bij concurrentie op een traject als Amsterdam - Utrecht. Je krijgt dan zaken als een tarievenoerwoud, andere voorwaarden, moeilijk gedoe met geld-terug-bij-vertragingsregelingen, treinbinding, enzovoorts. Wil je dat voorkomen, dan zul je vanuit de gunnende instanties enorm veel moeten sturen, wat vaak duurder zal blijken te zijn dan één maatschappij de boel laten runnen.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:03 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wiens schuld is het dan? Juist, de NS. Dus is het niet fijn als er concurrentie is van een maatschappij waarvan de treinen wel weerbestendig zijn?
En dan als je als reiziger van Alkmaar naar Maastricht wil? Overstap en kaartjes/incheck ellende.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:13 schreef Duvel het volgende:
Je kunt best regionaal of lijnsgewijs aanbesteden als NS het verkloot. Maar moeten kiezen tussen twee aanbieders op hetzelfde traject is wat mij betreft verspilling van schaarse spoorcapaciteit.
"We moeten nu ook wel" als de trein niet rijdt, dus in principe zelfde probleem.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:21 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze moeten wel, want ze zijn zelf akkoord gegaan met de dienstregeling wat elk jaar vastgeld wordt. Tenzij het traject toch leeg is, dan zie ik wel mogelijkheden voor een uitzondering.
Geen concurrentie? Prima, maar accepteer dan de grillen van de NS, want die gaat jou echt geen pleziertje doen als het zijn geld toch wel krijgt.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:21 schreef James1988 het volgende:
Maar ik denk niet dat de Nederlandse reizigers gebaat zijn bij concurrentie op een traject als Amsterdam - Utrecht. Je krijgt dan zaken als een tarievenoerwoud, andere voorwaarden, moeilijk gedoe met geld-terug-bij-vertragingsregelingen, treinbinding, enzovoorts. Wil je dat voorkomen, dan zul je vanuit de gunnende instanties enorm veel moeten sturen, wat vaak duurder zal blijken te zijn dan één maatschappij de boel laten runnen.
Op regionaal en interregionaal vervoer zijn reizigers meer gebaat bij een hoge frequentie, korte aansluitingen (maximaal 10 minuten wachten) en voldoende capaciteit. Op het langeafstandsvervoer (denk aan internationaal) zie ik concurrentie beter werken, omdat er daar meer mogelijkheden zijn om het product te differentiëren van dat van de concurrent.
Je ziet dat in de luchtvaart: je kunt met meerdere maatschappijen vliegen, maar bij KLM krijg je meer service dan bij easyJet. EasyJet is dan wel weer goedkoper, maar vliegt weer naar andere luchthavens.
Niet dat het in Nederland met de OV-chipkaart beter is nu. Zoals Fles gisteren al zei: als je van Beesd naar Nijmegen Heyendaal wilt en je reist via Tiel, dan moet je in totaal tien keer in- en uitcheckenquote:Op donderdag 28 juni 2012 21:22 schreef computergirl het volgende:
[..]
En dan als je als reiziger van Alkmaar naar Maastricht wil? Overstap en kaartjes/incheck ellende.
In de UK moest ik paar jaar terug bij krappe overstap van 1x pu op een klein stationnetje racen naar boven om daar weer kaartje te kopen bij andere maatschappij
De regel is dat je uitgaat van de dienstregeling (whats in the name). Maar in je vorige post heb je ook niet genoemd of er ruimte op het spoor was.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:23 schreef b2py het volgende:
[..]
"We moeten nu ook wel" als de trein niet rijdt, dus in principe zelfde probleem.
En in je vorige post was er nog geen ruimte voor uitzonderingen..
Gelukkig is die verbinding rechtstreeks.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:22 schreef computergirl het volgende:
[..]
En dan als je als reiziger van Alkmaar naar Maastricht wil? Overstap en kaartjes/incheck ellende.
Ruimte is relatief. Je kan alle treinen op blokafstand laten rijden, efficiënt is het alleen niet.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De regel is dat je uitgaat van de dienstregeling (whats in the name). Maar in je vorige post heb je ook niet genoemd of er ruimte op het spoor was.
Nee hoor, reizigersvervoer krijgt voorrang.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:26 schreef Igen het volgende:
Die kwestie van de capaciteitsverdeling bij verstoringen heb je nu natuurlijk ook al, met tig verschillende goederenvervoerders. Blijkbaar is daar wel wat op te verzinnen om dat eerlijk te doen.
De concessieverlenende partij (lees: het ministerie van Infrastructuur en Milieu) is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de geleverde diensten. Dit kunnen zij afdwingen door een concessie op te stellen waarin prestatie-eisen worden gesteld (KPIs). De crux zit 'm juist in het opstellen van een goede concessie met duidelijke, toetsbare KPIs.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:24 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Geen concurrentie? Prima, maar accepteer dan de grillen van de NS, want die gaat jou echt geen pleziertje doen als het zijn geld toch wel krijgt.
Een OD rohypnol vind ik humaner.quote:Op donderdag 28 juni 2012 19:44 schreef James1988 het volgende:
Kunnen we haar niet met brandende fakkels, hooivorken, pek en veren Den Haag uitjagen?
Je poot stijf houden wanneer keer op keer die prestaties niet worden gehaald zou ook wel een innovatie zijn.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:28 schreef James1988 het volgende:
[..]
De concessieverlenende partij (lees: het ministerie van Infrastructuur en Milieu) is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de geleverde diensten. Dit kunnen zij afdwingen door een concessie op te stellen waarin prestatie-eisen worden gesteld (KPIs). De crux zit 'm juist in het opstellen van een goede concessie met duidelijke, toetsbare KPIs.
En daar schort 't 'm juist aan.
En dat vind je raar? Wat weten zij af van reizigersvervoer? Geen biet, dus weten ze ook niet welke eisen ze moeten stellen. Ze lopen eerst tegen de problemen aan, en dan pas gaan ze de eisen aanvullen of aanpassen. Neem bv. de toiletten. Hoe kan het dat ze verdwenen zijn in sommige treinen? Omdat het simpelweg niet in de eisen stond. Nu wel, maar te laat. Ik denk dat we over 100 jaar nog steeds bezig zijn, want vervoerders blijven op zoek gaan naar mazen in de concessie om zoveel mogelijk geld over te houden. Geld is wat telt en niet de consument. Met concurrentie kun je als consument een signaal afgeven met je euro, en dat schort aan het huidige systeem.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:28 schreef James1988 het volgende:
[..]
De concessieverlenende partij (lees: het ministerie van Infrastructuur en Milieu) is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de geleverde diensten. Dit kunnen zij afdwingen door een concessie op te stellen waarin prestatie-eisen worden gesteld (KPIs). De crux zit 'm juist in het opstellen van een goede concessie met duidelijke, toetsbare KPIs.
En daar schort 't 'm juist aan.
Er is zoveel meer dan wat de reiziger ziet en merkt.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:30 schreef Litpho het volgende:
[..]
Je poot stijf houden wanneer keer op keer die prestaties niet worden gehaald zou ook wel een innovatie zijn.
Dat klopt. Maar dan moeten er wel meer politici en ambtenaren wieberen dan slechts Melanie Schultz. Denk aan Bashir, Van Gent en Monasch.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:30 schreef Litpho het volgende:
[..]
Je poot stijf houden wanneer keer op keer die prestaties niet worden gehaald zou ook wel een innovatie zijn.
Dat klopt. Gelukkig zijn er clubs (zoals de Maatschappij Voor Beter OV) die juist hameren op het belang van een goede concessie. Uit belang van de reiziger.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En dat vind je raar? Wat weten zij af van reizigersvervoer? Geen biet, dus weten ze ook niet welke eisen ze moeten stellen. Ze lopen eerst tegen de problemen aan, en dan pas gaan ze de eisen aanvullen of aanpassen.
Zoals?quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:32 schreef b2py het volgende:
[..]
Er is zoveel meer dan wat de reiziger ziet en merkt.
Dat kan. Maar ook dat wil zeggen dat er iets geregeld is.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:27 schreef b2py het volgende:
[..]
Nee hoor, reizigersvervoer krijgt voorrang.
Als de trein in verstoord gebied ligt.
Dan blijf je aan de gang, want de opvolgende politici zijn net zo leek als hun voorgangers.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:32 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dan moeten er wel meer politici en ambtenaren wieberen dan slechts Melanie Schultz. Denk aan Bashir, Van Gent en Monasch.
We habben het toch om concurrentie? Dan zou dus de vervoerder die het meeste geld op tafel legt voorrang krijgen.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:34 schreef b2py het volgende:
Dat is opzich wel een oplossing. Maar helaas is dat onderscheid hier veel minder te maken. Hooguit ICE/Thalys/Fyra/CNL/EN en de rest. IC - Stopper is bijna niet mogelijk.
De reiziger, ook wel bekend als "de klant", heeft an sich niet zoveel boodschap wie het onderhoud doet voor oa Arriva, Veolia en NS. Dus er valt wat voor te zeggen dat de klant dat helemaal niet hoeft te zien of merken, zolang er maar een deugdelijk, klantgericht produkt wordt geleverd.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:32 schreef b2py het volgende:
[..]
Er is zoveel meer dan wat de reiziger ziet en merkt.
Hameren? Is dat alles? Kunnen ze ook iets afdwingen? Het treinproduct van vandaag is nog steeds niet geweldig en dat terwijl er een clubje als MVBOV bestaat.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:32 schreef James1988 het volgende:
Dat klopt. Gelukkig zijn er clubs (zoals de Maatschappij Voor Beter OV) die juist hameren op het belang van een goede concessie. Uit belang van de reiziger.
Daar heb gelijk in. Hoe zou jij dat dan bijvoorbeeld zien op de PHS corridors?quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:35 schreef Igen het volgende:
[..]
We habben het toch om concurrentie? Dan zou dus de vervoerder die het meeste geld op tafel legt voorrang krijgen.
MVBOV en ROVER kunnen niks afdwingen, ze hebben slechts een adviserende functie. Partijen die wat meer invloed hebben zijn het ROCOV en het LOCOV, maar ook hun adviezen zijn niet-bindend.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hameren? Is dat alles? Kunnen ze ook iets afdwingen? Het treinproduct van vandaag is nog steeds niet geweldig en dat terwijl er een clubje als MVBOV bestaat.
Van Gent gaat dan ook wieberen. Gegeven haar onsterfelijk belachelijke uitlatingen over de reiskostenvergoeding ontvangende elite is dat ook duidelijk een termijn te laat.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:32 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dan moeten er wel meer politici en ambtenaren wieberen dan slechts Melanie Schultz. Denk aan Bashir, Van Gent en Monasch.
Wat ben je dan opgeschoten? Begin liever een maatschappij wat de NS direct laat zien hoe het beter kan. Concurrentie! Laat ze elkaar de loef afsteken, pak ze bij hun portemonnee, moet je eens zien hoe snel dingen gaan als er geld op het spel staat.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:38 schreef James1988 het volgende:
[..]
MVBOV en ROVER kunnen niks afdwingen, ze hebben slechts een adviserende functie. Partijen die wat meer invloed hebben zijn het ROCOV en het LOCOV, maar ook hun adviezen zijn niet-bindend.
Is er. De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN, bestaande uit Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus) willen maar dolgraag het reizigersvervoer in heel Nederland overnemen. Maar ze worden niet serieus genomen door de politiek.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:41 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat ben je dan opgeschoten? Begin liever een maatschappij wat de NS direct laat zien hoe het beter kan. Concurrentie! Laat ze elkaar de loef afsteken, pak ze bij hun portemonnee, moet je eens zien hoe snel dingen gaan als er geld op het spel staat.
Tsja, op één spoorlijn kun je inderdaad niet meerdere concurrerende aanbieders hebben die ieder elke 10 minuten een trein aanbieden.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:37 schreef b2py het volgende:
[..]
Daar heb gelijk in. Hoe zou jij dat dan bijvoorbeeld zien op de PHS corridors?
Je bent zelf een koe, een melkkoe die geld brengt naar een monopolist. Dan krijg je bagger voor een hoge prijs. Concurrent is precies het middel om te bepalen welke maatschappij mag blijven en welke moet wieberen, want de consument boycot de slechte maatschappij en beloont de goede. Precies zoals je schrijft, wie betaalt, bepaalt.quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Melanie stuntkoe moet zelf niet zeuren. Wie betaalt, bepaalt, en dat zijn wij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |