abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 juni 2012 @ 23:40:10 #181
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_113539018
Zo.

- SWT gekocht (e-ticket)
- Dagkaart met korting gekocht (e-ticket)

Nu nog het reisplan uitwerken. Jamergenoeg kan ik geen 6 via-stations invoeren in de DB-planner, dus wordt het zelf wat trajecten invoeren en een Reiseplan maken _O-
pi_113539449


De G-2000


De druk van de treinleiding en hoofdreservoir. Ook de parkeerrem.
Van de hendels onderaan is de linker voor de treinleiding (grote rem), en de rechter is de loc-rem (parkeerrem)


ATB EG (ATB Eerste Generatie). De meest fijne ATB om mee te werken vind ik persoonlijk. Nog geen problemen mee gehad de afgelopen 10 weken. Heerlijk :)
Onderin zitten de zandstrooiers, typhoon, verlichting binnen, mistverlichting (groot licht) voor je frontseinen.


Een hoop technische details. Het belangrijkste waar ik als leerling-machinist naar kijk is het aantal KiloNewton dat ik vraag van de loc. Mag niet te veel zijn in één keer, anders krijg je schade aan de motor. Verder het aantal liters brandstof in procenten, koelwater temperatuur en de temperatuur van de motor. Normaal staat hier ook meer informatie bij (dit kan je zo instellen). Ik ben om eerlijk te zijn niet zo heel technisch aan gelegd, dus wat er meer bij kan staan weet ik niet zo goed. Heb er ook bewust niet naar gevraagd, want het is best pittig om te snappen. Ik wil gewoon lekker rijden, en de specifieke details komen later pas voor mij.
Mocht iemand het wel weten, deel dit gerust met ons ;)


Links de knoppen voor de fornt-sluitseinen. Rechts daarvan kan je de rijrichting kiezen. Achteruit rijden is een optie, maar dit zal dan begeleid moeten gebeuren. Officieel mag je maar 1 meter achteruit rijden. Tenzij je vanuit 1 cabine veel zicht hebt. Denk aan 1206, 1 cabine, 2 stuurtafels!
Ook de hendels voor het Duitse veiligheids systeem PZB. Wachsamm & Frei. Is in Nederland gewoon uitgeschakeld, maar kan je al wel (bijv. op de Maasvlakte) instellen voor als je naar Duitsland toe gaat. Het begint te werken als de PZB zijn code door krijgt, net als ATB via de rails.


Allereerst mijn excuses, ik was vergeten deze foto een kwart te draaien.
Op deze foto zie je de knoppen om je elektronica en de motor te starten of uit te zetten. Iemand vroeg een tijdje terug of je voor een loc een sleutel nodig had: Jawel, hier het bewijs :D
De Master-Slave knop heeft te maken met als je de loc in opzending mee neemt.


De telefoon voor de GSM-R, en links daarvan de klimaatcontrole van de cabine. Deze heeft vandaag zijn best moeten doen, want het was bloedheet. Met de ramen open gereden constant, en hij was pittig aan het blazen om ons enigzins van koude lucht te voorzien. Zelfs met ramen dicht was het niet te harden.
Moet bij gezegd worden dat het verwarmen hem beter af gaat dan verkoelen :+

That's it. Vergeet niet dat ik geen echte fotograaf ben, deze foto's zijn geschoten met een mobiele telefoon, sommige al rijdend :')
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 juni 2012 @ 23:52:30 #183
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113539620
Nice.

De loc stond zo te zien eerst bij Shunter?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_113539737
quote:
14s.gif Op donderdag 28 juni 2012 23:52 schreef Peterselieman het volgende:
Nice.

De loc stond zo te zien eerst bij Shunter?
De bovenste foto heb ik van internet geplukt. Heb geen foto gemaakt van de loc zelf vandaag :@
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 juni 2012 @ 23:56:00 #185
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113539781
oh :')

Maar die was dus bij Shunter in de Waalhaven gemaakt :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_113539823
quote:
14s.gif Op donderdag 28 juni 2012 23:56 schreef Peterselieman het volgende:
oh :')

Maar die was dus bij Shunter in de Waalhaven gemaakt :P
Cool. In hun grote pand ben ik nog niet geweest. Wel de kleine werkplaats op de Albert Plesmanweg. Moesten we een keer een 1206 ophalen na klein onderhoud.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 29 juni 2012 @ 00:01:24 #187
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113540016
daar stond deze loc zo te zien dus ook
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 29 juni 2012 @ 00:18:41 #188
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_113540635
Zo, ook het rondritje is gepland. Breda - Breda via Leeuwarden, Leer en Venlo :s)

Goed voor 886 km.

[ Bericht 7% gewijzigd door James1988 op 29-06-2012 01:49:10 ]
  vrijdag 29 juni 2012 @ 00:31:33 #189
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_113541135
Bedankt voor de foto's, Mono. Ziet er allemaal een stuk strakker uit dan een Class 66. Wat vind je fijner rijden?

Het ATB-display dat je gefotografeerd hebt is overigens ATB-NG...
pi_113541219
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 00:31 schreef Anno1982 het volgende:
Bedankt voor de foto's, Mono. Ziet er allemaal een stuk strakker uit dan een Class 66. Wat vind je fijner rijden?

Het ATB-display dat je gefotografeerd hebt is overigens ATB-NG...
De Class rijdt lekkerder vind ik. Tenzij je losse loc rijdt. De Class is vrij "eng". Die schommelt alle kanten op, ende G-2000 trekt een stuk fijner op als losse loc.
Overigens mogen we niet meer G-2000 losse loc rijden ivm detectieproblemen. Dit geldt ook voor de 1206. Vandaag hele dag lopen kloten met schutwagen er achter. Wel leuk, maar ook vervelend.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 02:27:33 #191
321876 Cherna
Fuck the System
pi_113543285
quote:
10s.gif Op donderdag 28 juni 2012 21:15 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Twee monopolisten één gedachte. En de reiziger mag kiezen tussen ...

[..]

De NS laat je zeiken totdat je een ons weegt, de centjes komen heus wel binnen, want de concurrent ontbreekt.
Verdiep je nu eerst eens hoe het in het buitenland gaat. Het zal mij worst wezen wie er op het net rijd. Maar wel maar een vervoerder. Hoe meer vervoerders op het net hoe meer belangenverstrengeling. En goederenvervoer kun je niet vergelijken met reizigersvervoer. Talloze overstappen, diverse tarieven, en aansluitingen. Want aansluitingen worden dan juist vermeden. Je gaat natuurlijk niet de concurrentie in de kaart spelen. De UK bv is geprivatiseerd. Kijk eens hoe duur daar een kaartje is. Dan schrik je. In NL is het al duur. Tov de de UK is de prijs hier in NL een lachertje. In Belgie is het nog geheel van de staat. Wat blijkt: het is erg goedkoop. Logisch want als iedere inwoner betaalt aan het spoor worden de kosten verdeeld.
Als het compleet de markt opgaat betaalt alleen de gebruiker. Tenzij de gemeente weer miljoenen subsidie uitdeelt. Maar ja dan streeft het het doel ook compleet voorbij.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 29 juni 2012 @ 02:32:33 #192
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113543344
quote:
14s.gif Op donderdag 28 juni 2012 22:23 schreef Monopoly het volgende:
Ik maak zometeen een lange post met wat foto's uit de cabine van de G-2000. Ik stond immers één uur stil voor de Callandbrug eind van de middag, er was een storing ofzo. Overigens ook al de 3e keer in 3 weken dat ik dat mee maak. Vraag me af hoe vaak dat is gebeurd in de tijden dat ik er niet langs kwam.
Hoelaat was jij daar dan? Ik was rond 10:50 op de Europoort, vertrok daar tegen 13u weer ri Pernis, en toen rond 15u weer naar huis.
En god alle machtig, wat kan die Botlekbrug lang open zijn :r Heb er 35 minuten voor staan wachten ...
Gelukkig hoefde ik niet óók nog via de Callandbrug, die stond ook al ff open ...
  vrijdag 29 juni 2012 @ 02:35:27 #193
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_113543382
Aan de andere kant, je kunt in Engeland wel een kaartje London - Manchester (een rit van ruim 2 uur) krijgen voor £ 12. Met treinbinding en vroegboekkorting, maar het kan. De optimale situatie verschilt van land tot land, van regio tot regio. Dit hangt samen met de vorm van het netwerk, reizigersstromen, verwachtingspatronen, enzovoorts.

Het Engelse model (alles opknippen in kleine concessies en aanbesteden) zou in Nederland niet werken vanwege de opzet van het netwerk. Het Britse netwerk is - net als het Franse - stervormig. Met Londen en Parijs als middelpunt. Dat kun je makkelijker opknippen dan het Nederlandse met intercities die van Rotterdam naar Leeuwarden rijden, van Maastricht naar Alkmaar, van Nijmegen naar Den Helder.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 02:37:53 #194
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113543411
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 00:34 schreef Monopoly het volgende:

[..]

De Class rijdt lekkerder vind ik. Tenzij je losse loc rijdt. De Class is vrij "eng". Die schommelt alle kanten op, ende G-2000 trekt een stuk fijner op als losse loc. Hebben die wagen zo snel mogelijk afgelost, hoewel voor het gemak dat niet zo gedaan was ... Wel leuk, de bediening van Heezik op de Lage Weide.
Overigens mogen we niet meer G-2000 losse loc rijden ivm detectieproblemen. Dit geldt ook voor de 1206. Vandaag hele dag lopen kloten met schutwagen er achter. Wel leuk, maar ook vervelend.
Klopt ja. Ziet er wel idioot uit moet ik eigenlijk zeggen :')
Zal straks wel ff een foto opzoeken.
Gister op Utrecht Lage Weide CapTrain gezien met een lege containerdraagwagen. Vanaf Maarssen kwam dat ding: lege containerwagen-lok-schuifwandwagens :o
Vandaag stond CapTrain op de Europoort met die wagen ook enorm te kutten, waardoor het rangeren met graanwagens voor EBS Europoort veel langer duurde. Ook was ERS even in de weg aan het staan met een graantrein komende vanaf EBS ...
  vrijdag 29 juni 2012 @ 02:48:54 #195
321876 Cherna
Fuck the System
pi_113543506
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 02:35 schreef James1988 het volgende:
Aan de andere kant, je kunt in Engeland wel een kaartje London - Manchester (een rit van ruim 2 uur) krijgen voor £ 12. Met treinbinding en vroegboekkorting, maar het kan. De optimale situatie verschilt van land tot land, van regio tot regio. Dit hangt samen met de vorm van het netwerk, reizigersstromen, verwachtingspatronen, enzovoorts.

Het Engelse model (alles opknippen in kleine concessies en aanbesteden) zou in Nederland niet werken vanwege de opzet van het netwerk. Het Britse netwerk is - net als het Franse - stervormig. Met Londen en Parijs als middelpunt. Dat kun je makkelijker opknippen dan het Nederlandse met intercities die van Rotterdam naar Leeuwarden rijden, van Maastricht naar Alkmaar, van Nijmegen naar Den Helder.
Dat zou kunnen. Maar vergis je niet. Rondom Aken is de AVV aan zet. Die huurt dan de DB in. Daar rijden de talenten. Het is dus privaat. Om kosten te besparen word er nauwelijks onderhoud gepleegd. Storingen in het ubergabebuch staan er al maanden in. Het gevolg is het onderstaande artikel.
http://roter-renner.de/de(...)bzug-brennt-aus.html
En dit is niet het eerste deel wat totaal uitbrand.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 29 juni 2012 @ 02:55:54 #196
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_113543568
In Nederland loopt het ook niet altijd soepel hoor, qua onderhoud. Stap maar eens in een Fyra en ga het aantal gebreken tellen. Doe het een paar weken later nog eens, en wees niet verbaasd als je dezelfde gebreken nog steeds tegenkomt.

Ik heb het wel eens meegemaakt dat - in hartje winter - er een rijtuig meereed waarvan airco en verlichting het niet deed. Dat rijtuig was echt steen- en steenkoud. En dat heeft zo weken rondgereden... :{
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 29 juni 2012 @ 03:25:54 #197
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_113543873
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 02:55 schreef James1988 het volgende:
In Nederland loopt het ook niet altijd soepel hoor, qua onderhoud. Stap maar eens in een Fyra en ga het aantal gebreken tellen. Doe het een paar weken later nog eens, en wees niet verbaasd als je dezelfde gebreken nog steeds tegenkomt.

Ik heb het wel eens meegemaakt dat - in hartje winter - er een rijtuig meereed waarvan airco en verlichting het niet deed. Dat rijtuig was echt steen- en steenkoud. En dat heeft zo weken rondgereden... :{
Én donker.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 03:53:38 #198
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_113544016
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 02:27 schreef Cherna het volgende:
Als het compleet de markt opgaat betaalt alleen de gebruiker.
Dat vind ik als zeer incidentele treinreiziger een goede zaak.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 29 juni 2012 @ 08:12:04 #199
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_113545207
Heeft iemand cijfers over de kosten van de aanleg en het onderhoud van wegen in Nederland? Niet alleen rijkswegen, maar ook provinciale en eigenlijk ook gemeentelijke wegen? Ik kan me niet voorstellen dat de autobelastingen (wegenbelasting, accijnzen) de kosten van de bouw en het onderhoud van wegen dekt. En ik vind ook niet dat dat moet, eigenlijk. Net als ik van mening ben dat spoorwegen niet 100% kostendekkend moeten zijn. Als land, als maatschappij, is mobiliteit een gezamenlijk goed, daar mag dus best geld bij uit de algemene middelen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 29 juni 2012 @ 08:58:54 #200
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_113545835
Kamerbrief over de blikseminslag op Utrecht van 18 juni (pdf).

http://www.rijksoverheid.(...)p-i-m-0000002234.pdf
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_113546072
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 08:58 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Kamerbrief over de blikseminslag op Utrecht van 18 juni (pdf).

http://www.rijksoverheid.(...)p-i-m-0000002234.pdf
Ze draait overal omheen.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 09:11:48 #202
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_113546076
De enige manier waarbij concurrentie op het spoor zin heeft, is als we het hele concessiegedoe overboord gooien en elke vervoerder toelaten op elke lijn. Voorwaarde is wel dat er een onbeperkte capaciteit op het spoor is. Dat is zoals concurrentie in een normale markt werkt.

Natuurlijk het onmogelijk om een onbeperkte capaciteit te bieden. Maar zolang die onbeperkte capaciteit er niet is, is het hele concurrentiegedoe op het spoor gerommel in de marge. OV-bedrijven 'beconcurreren' elkaar kapot met aanbiedingen die niet kostendekkend zijn en gaan besparen op techniek en veiligheid, want dat zijn de dingen die de gemiddelde reiziger niet ziet. Ondertussen wordt je als reiziger doodgegooid met digitale schermen, reisinfo en enquêtes...
pi_113546146
Je kan nooit onbeperkte capaciteit bieden. Kan op de weg ook niet.
  Redactie Sport vrijdag 29 juni 2012 @ 09:24:45 #204
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113546320
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 00:34 schreef Monopoly het volgende:

[..]
Overigens mogen we niet meer G-2000 losse loc rijden ivm detectieproblemen. Dit geldt ook voor de 1206. Vandaag hele dag lopen kloten met schutwagen er achter. Wel leuk, maar ook vervelend.
Op RolandRail stond er ook nog een stuk over:
quote:
Annie MG
De laatste tijd gebeurde het een paar keer kort achter elkaar dat een llt G1206 op de havenlijn spontaan verdween van het scherm. Daarop is de G1206 als 'loco non grata' bestempeld totdat ook de G2000 bij een dergelijke actie betrokken raakte. Toen trok ILT de volledige toelating in voor beide loks maar dan hebben diverse vervoerders opeens geen tractie meer op een nogal ongefundeerde actie van ILT hangende het onderzoek. Toen gebeurde het dat spontaan 2 lege containerdraagwagens 'verdwenen' op de Mvtw terwijl een trein veilig kreeg naar dat spoor en toen was het hek van de dam. Men is druk bezig met meten geweest op oa de Mvt en de uitslagen komen nog. Er was zelfs sprake dat een kolentrein verdwenen zou zijn maar dat heb ik niet bevestigd gekregen. De infra krijgt nu toch opeens de welverdiende aandacht maar de lokken blijven 'tijdelijk' verdachte totdat meer bekend is.
Detectie heeft weinig met asdruk te maken maar met de frequentie van berijden. 1x per 24 uur roestrijden dient ook te gebeuren met minimaal 20 assen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator vrijdag 29 juni 2012 @ 09:27:02 #205
155227 crew  Guppy
dus
pi_113546361
Ik ontdek nu net dat er geen stad/streeksuplementen meer worden verkocht bij maandtrajectabonnementen :( nu moet ik een apart sterabonnement kopen bij de busvervoerder, en dat is anderhalf keer zo duur en dan krijg ik maar bussen aan een kant van m'n traject...

Homo's :(
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_113546377
Er is vandaag een "spoed"vergadering bij Keyrail hoorde ik op de zaak. Mocht daar wat uit komen, dan hoor ik dat vandaag nog (hoop ik).
pi_113546506
Leuke dienst vandaag.

Emmerich - Kijfhoek - Emmerich. Mentor en ik zijn uitgehuurd aan RRF vandaag :)
E-lok, hopen op een storingvrije rit :P
  Redactie Sport vrijdag 29 juni 2012 @ 09:39:05 #208
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113546634
Hoe zit het eigenlijk met materieelbekendheid bij goederenvervoerders?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_113546712
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 09:39 schreef dennistd het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met materieelbekendheid bij goederenvervoerders?
Verplicht. Zonder dat mag je niet rijden.
En op zich is het ook wel prettig om een loc door-en-door te kennen. Een storing dien je immers zelf te verhelpen als je op de Betuweroute stil staat. Daar waar NS de storingsdienst belt, doen wij het (kleine) werk zelf. Niet dat we onderstellen uit elkaar aan het schroeven zijn, maar meer de elektronische storingen en qua pneumatische storingen luchtrubbers plaatsen bij luchtlekkage etc, maar dat is meer wagenwerk tegenover materieelbekendheid.
pi_113547299
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 08:12 schreef Duvel het volgende:
Heeft iemand cijfers over de kosten van de aanleg en het onderhoud van wegen in Nederland? Niet alleen rijkswegen, maar ook provinciale en eigenlijk ook gemeentelijke wegen? Ik kan me niet voorstellen dat de autobelastingen (wegenbelasting, accijnzen) de kosten van de bouw en het onderhoud van wegen dekt.
Ik zit op mobiel dus ik kan zo gauw geen bron erbij zoeken, maar ik heb eens een onderzoek gezien waarin dit voor merrdere landen was uitgezocht en in Nederland bleek het meer dan kostendekkend te zijn. Was wel een ouder onderzoek, van een jaar of 15 - 20 geleden.
quote:
En ik vind ook niet dat dat moet, eigenlijk. Net als ik van mening ben dat spoorwegen niet 100% kostendekkend moeten zijn. Als land, als maatschappij, is mobiliteit een gezamenlijk goed, daar mag dus best geld bij uit de algemene middelen.
Daar ben ik het wel helemaal mee eens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')