Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012Ja, het was eindelijk eens zover. Een kijkje in de grote keuken van Infrabel. Seinhuis en Traffic Control waren open. Het bezoek werd geopend met Traffic Control.
Traffic Control monitort het treinverkeer door heel België. Dit gaat om al het treinverkeer. Goederen, Reizigers maar ook Werktreinen en ga zo maar door.
Wanneer er ergens een vertraging van een minuut of hoger optreed, krijgt de Controleur op deze sectie een melding op zijn scherm. Hij ziet bij de grafiek een rode "1" of ander aantal minuten staan. Ook ziet hij waar er verwacht wordt de vertraging in te hebben gelopen.
Het Traffic Control is opgedeeld in 4 teams. Elk team beheert een aantal lijnen. Hoeveel dat is, verschilt per team. Team 3 zit bijvoorbeeld in Zuid-België (bijvoorbeeld Libramont, Bertrix en dergelijke). Daar zitten maar 4 medewerkers, want dat is maar een klein gebied. Één medewerker heeft zelf ook een groter gebied in beheer, want er rijden veel minder treinen.
Een Controleur kan ook op de schermen van de Seinwachters meekijken. Dit is dan enkel van het gebied van de Controleur monitort. Hij kan precies zien in welke stand de wissel ligt, welke trein er ligt, en tot waar de rijweg is ingesteld. Zelf kan - en mag - de Controleur geen wijzigingen doorvoeren. Dit is enkel toegestaan - en mogelijk - door de Seinwachter in dit gebied. Wanneer de Controleur een probleem voorziet onderweg, belt hij met de betreffende Seinwachter. Zij overleggen samen wat de beste oplossing is om het leed te verminderen.
De Controleur beslist ook wanneer een trein
moet wachten op een vertraagde trein voor overstappen, of hij dat juist niet mag.
Wanneer een trein vertraging heeft, en er een veel-gebruikte overstap ergens is (bijv. op een 2-uursdienst) wordt gekeken naar de consequenties voor de wachtende trein. Kan die trein vertraging inhalen, of blijft hij vertraagd. Wat zijn de consequenties bij welke vertraging?
Vervolgens belt Traffic Control met de Seinwachter op dat gebied om het door te geven, of juist indien nodig extra te overleggen. De Seinwachter houdt het sein vervolgens "gesloten"(Rood), of laat de trein gewoon vertrekken. Een TBGL mag niet wachten op een trein, ookal komt deze net binnen. Vertrektijd = vertrektijd, tenzij door de TB anders doorgegeven in opdracht van Seinwachter en-/of Controleur.
De Controleur op deze sectie kan ook een alarmoproep verzenden naar een trein en-/of een gebied. Wanneer de TB deze alarmoproep binnen krijgt, dient de TB contact te zoeken met de Seinwachter, die al is ingelicht door de Controleur. De Controleur heeft deze optie erbij gekregen nadat het een tijdje geleden tot een "ramp" is uitgelopen. Controleur ziet op het scherm een trein op "verkeerd spoor"(Rechterspoor, Belgen rijden links) rijden, maar op dat spoor komt uit tegenrichting ook een trein. Controleur belt dmv een Noodoproep de Seinwachter, die vervolgens direct een "Gebiedsalarmoproep" uitzend. Helaas was het kwaad al geschied voordat de Seinwachter deze alarmoproep kon versturen.
De Controleur heeft op zijn Team ook een Inspecteur. Wanneer de Controleur overleg wenst over een beslissing (misschien vanwege meerdere oorzaken, de impact enz) doet hij dit met de Inspecteur.
Ook zijn er 2 Hoofdinspecteurs. Wanneer de Inspecteur er niet uit komt of overleg wenst, gaat dit met de Hoofdinspecteurs.
Over Brussel: De grootste bottleneck van heel België: Brussel-Centraal. 6 sporen. 3 per richting. In de spits 180 treinen per uur. Elke 2 minuten een trein.
Op onze vraag over deze situatie werd het volgende verteld:
"De treinenloop rondom Brussel is de meest ingewikkelde treinenloop die aanwezig is in heel België, en misschien nog wel daarbuiten. Met de spits hebben wij 180 treinen per uur te verwerken over 6 sporen, waarvan 3 per richting. Elke 2 sporen is één per richting. Dus NZNZNZ(N=Noord, Z=Zuid) Wanneer trein 8157 een vertraging heeft van één minuut, betekent het dat trein 7134 op ditzelfde spoor een vertraging heeft van 2 minuten. De volgende trein heeft er 3, en zo loopt het op. Dat proberen wij te voorkomen door in te grijpen. De Tunnel heeft allemaal volautomatische seinen. Deze seinen zijn door ons niet te beïnvloeden, tenzij de Seinwachter Brussel-Noord een alarmknop omschakelt. Deze knop omschakelen betekent dat al het treinverkeer op ALLE zes de sporen stil komen te liggen, alle seinen vallen op rood. De Seinwachter mag dit zelf niet doen, maar de Hoofdinspecteur op deze post."
Vervolgens vroegen wij wat een ingreep kon zijn. Opheffen bijvoorbeeld?
"Wij proberen geen enkele trein af te schaffen. Het is wel duidelijk dat u Nederlander bent, want wij heffen geen enkele trein op. Wanneer er een vertraging is, kan het beter zijn om die trein nog 4 minuten extra te geven, zodat andere treinen geen hinder ondervinden. Soms kan die vertraging geen kwaad, omdat het ingelopen kan worden. Een trein afschaffen behoort zoveel mogelijk tot vermijden, omdat een andere trein dan extra drukte krijgt. En in de spits is al alle capaciteit nodig."
Ik kan mij herinneren dat ik een tijdje geleden op Brussel-Zuid stond, en naar Noord moest. Het treinverkeer lag plat door mensen in de sporen rondom Centraal. Toen werd er ook niet afgeschaft. Levert dat geen problemen op?
"Ja, dat gebeurt vaker. Dat verzorgt enorme kopzorgen. Bij alle teams. Maar wij schaffen een trein nog niet op, want dan heb je capaciteitsproblemen in overgebleven treinen. De treinen blijven rijden, ookal is het met een grote vertraging."
Tenslotte nog even 2 foto's van een werkplek:
Werktafel Traffic ControlOp deze foto is te zien hoe de werkplekken zijn ingedeeld. Op het grote bord hangt het sporenplan van het gebied die vanaf deze tafel wordt beheerd. De linker vier schermen laten de grafieken zien op de te monitoren spoorlijnen. Elk lijntje is een trein. Links staan de stations en tussenpunten aangegeven. Boven staat een uurcijfer met de minuut per 5. De rode lijn is het actuele beeld.
De paarse en blauwe gebieden zijn gebieden waar momenteel aanpassingen aan de infrastructuur zijn (werkzaamheden bijv.). Het vijfde scherm onderaan kan de Controleur treinen opzoeken, informatie over de infrastructuur, verloop van vertraging etc. in tekstvorm. Het scherm daar rechts geeft een beeld van een geselecteerd station met treinen die daar doorkomen. Inclusief geplande tijd, bijkomende vertraging enz.
De 2 schermen daarboven, met de blauwe achtergrond, kijkt de Controleur mee met instelling van rijwegen en dergelijke. Daar heeft hij of zij geen invloed op.
Ingezoomd op twee schermen met grafiekenHier is even ingezoomd op de linker 2 schermen met de treinenloopgrafiek.
Hopelijk is het een beetje leesbaar, en begrijpen jullie het