abonnement Unibet Coolblue
  maandag 8 oktober 2012 @ 22:58:36 #201
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_117756555
Het is toch keisimpel die stichting zit om de hoek van Brussel zuid, dat bord is bedoeld voor bezoekers die wel kunnen zien |:( |:(
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 8 oktober 2012 @ 23:17:43 #202
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_117757516
Bij station Groningen staat op de stoep bij een blindengeleidepad dat het dat is. Ik gok voor de zienden, dat ze hun fiets daar niet neerpoten.

Het helpt overigens niet.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_117759080
Wat dacht je hiervan dan?



De fietsenstalling is niet bereikbaar! Maar wacht, als je het niet gelooft: de fietsenstalling is rechtsaf! Dan zie je 'm vanzelf (niet) :o

Staat al maanden zo bij station Enschede Drienerlo. Ja, de officiële fietsenstalling is niet bereikbaar wegens werkzaamheden. En ja, die pijl wijst naar de nieuwe, tijdelijke stalling. Maar aangezien alle mogelijke vormen van straatverlichting daar ontbreken is het onmogelijk die te vinden gegeven de licht-omstandigheden van deze foto... :'(
pi_117762909
Ik zag gisteren dat de nieuwe Fyra in service was. Iemand enig idee op welke tijden deze rijdt? Of is dit volledig willekeurig?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 09:30:01 #205
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_117764001
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 08:27 schreef EddyAlbena het volgende:
Ik zag gisteren dat de nieuwe Fyra in service was. Iemand enig idee op welke tijden deze rijdt? Of is dit volledig willekeurig?
is niet helemaal willekeurig. op de oneven uren om .10 uit Amsterdam en op de even uren om .08 uit Rotterdam.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_117764021
Duidelijk, dank. Heeft deze wél wifi?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 09:33:54 #207
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_117764075
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 09:31 schreef EddyAlbena het volgende:
Duidelijk, dank. Heeft deze wél wifi?
volgens mij niet
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_117764204
Nog een vraagje over stopcontacten: zitten ze eigenlijk ook in de ICRm eerste klas? Kan het op internet niet vinden: sommigen zeggen van wel, anderen niet. E: beter gezegd, anderen zeggen er niets over: kan zijn dat ze het gewoon niet vermelden. Inmiddels wel een paar gevonden die expliciet aanduiden dat ze er wél inzitten, dus dat geloof ik voorlopig maar :P.

[ Bericht 25% gewijzigd door HeavenSmiles op 09-10-2012 09:46:32 ]
pi_117764240
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 09:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

volgens mij niet
Ok, spijtig. Wederom bedankt.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 09:44:01 #210
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_117764295
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 09:40 schreef HeavenSmiles het volgende:
Nog een vraagje over stopcontacten: zitten ze eigenlijk ook in de ICRm eerste klas? Kan het op internet niet vinden: sommigen zeggen van wel, anderen niet..
bij mijn weten zitten ze er niet in.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 11:08:24 #211
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_117766717
quote:
14s.gif Op maandag 8 oktober 2012 13:54 schreef Peterselieman het volgende:
De spoorwegen zijn vandaag overgegaan op een nieuw planningssysteem genaamd DONNA.

Gaat dat meteen helemaal goed? Bijna wel, alleen serie 800 (Alkmaar - Maastricht/Heerlen) staat er niet goed op, omdat er op de borden staat dat deze treinen via een andere route rijden, maar dit niet het geval is.
Er gaan blijkbaar meer kleine dingetjes mis, vanochtend in Utrecht werd speciaal omgeroepen dat de IC naar Almere, in tegenstelling tot wat op de borden stond, niet in Hollandse Rading zou stoppen.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 11:36:41 #212
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117767646
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 09:40 schreef HeavenSmiles het volgende:
Nog een vraagje over stopcontacten: zitten ze eigenlijk ook in de ICRm eerste klas? Kan het op internet niet vinden: sommigen zeggen van wel, anderen niet. E: beter gezegd, anderen zeggen er niets over: kan zijn dat ze het gewoon niet vermelden. Inmiddels wel een paar gevonden die expliciet aanduiden dat ze er wél inzitten, dus dat geloof ik voorlopig maar :P.
Eerste klas ICRm zitten stopcontacten. Op dezelfde plek als ICMm: in bagagerekken. Ik maak er vaak gebruik van.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 12:03:30 #213
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_117768597
Vraagje, de intercity Amersfoort --> Schiphol stopt altijd op Duivendrecht, en toch wordt er dan op de borden in een apart balkje bij vermelden dat "Deze trein ook stopt op Duivendrecht" of o.i.d. Waarom is dat ?
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 12:10:49 #214
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_117768786
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 12:03 schreef Fiorano het volgende:
Vraagje, de intercity Amersfoort --> Schiphol stopt altijd op Duivendrecht, en toch wordt er dan op de borden in een apart balkje bij vermelden dat "Deze trein ook stopt op Duivendrecht" of o.i.d. Waarom is dat ?
is dat pas sinds gisteren of al een tijdje?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_117769216
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 12:03 schreef Fiorano het volgende:
Vraagje, de intercity Amersfoort --> Schiphol stopt altijd op Duivendrecht, en toch wordt er dan op de borden in een apart balkje bij vermelden dat "Deze trein ook stopt op Duivendrecht" of o.i.d. Waarom is dat ?
Dat is bij meerdere treinen het geval. Bv. de intercity naar Almere vanaf Utrecht C. Midden op het TBP-scherm worden de stopstations duidelijk aangegeven. In het aparte blauwe balkje staat dat deels opnieuw vermeld. Vermoedelijk vanuit de gedachte dat die stations (zoals Hilversum Sportpark) niet echt een IC-status hebben onder reizigers en nogmaals te benadrukken dat de trein daar toch echt wel gaat stoppen.

Met andere woorden, een beetje overbodig.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 13:07:36 #216
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_117770775
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_117770784
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 12:23 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Dat is bij meerdere treinen het geval. Bv. de intercity naar Almere vanaf Utrecht C. Midden op het TBP-scherm worden de stopstations duidelijk aangegeven. In het aparte blauwe balkje staat dat deels opnieuw vermeld. Vermoedelijk vanuit de gedachte dat die stations (zoals Hilversum Sportpark) niet echt een IC-status hebben onder reizigers en nogmaals te benadrukken dat de trein daar toch echt wel gaat stoppen.

Met andere woorden, een beetje overbodig.
In het geval van Duivendrecht ook apart omdat er van/naar Schiphol volgens mij niet één trein is die doorrijdt? Misschien omdat de IC Berlijn er in de toekomst niet meer stopt?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 13:12:28 #218
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_117770967
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 13:07 schreef Ireyon het volgende:

[..]

In het geval van Duivendrecht ook apart omdat er van/naar Schiphol volgens mij niet één trein is die doorrijdt? Misschien omdat de IC Berlijn er in de toekomst niet meer stopt?
zal het ook niet zijn, omdat die trein per december omgelegd wordt richting Amsterdam
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_117773257
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 11:36 schreef greavy het volgende:

[..]

Eerste klas ICRm zitten stopcontacten. Op dezelfde plek als ICMm: in bagagerekken. Ik maak er vaak gebruik van.
Nog dank voor de bevestiging.

quote:
Kan me nog herinneren dat een paar jaar geleden dat koninklijke treinstel door het koningshuis werden gebruikt voor een reis naar Denemarken (er kon toen niet gevlogen worden i.v.m. een vulkaanuitbarsting). Die was gewoon aan de rijtuigen van een reguliere internationale trein gekoppeld. Hollandse efficiëntie op z'n best :P.

E: Videootje daarvan:
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 14:19:40 #220
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_117773380
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 12:23 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Dat is bij meerdere treinen het geval. Bv. de intercity naar Almere vanaf Utrecht C. Midden op het TBP-scherm worden de stopstations duidelijk aangegeven. In het aparte blauwe balkje staat dat deels opnieuw vermeld. Vermoedelijk vanuit de gedachte dat die stations (zoals Hilversum Sportpark) niet echt een IC-status hebben onder reizigers en nogmaals te benadrukken dat de trein daar toch echt wel gaat stoppen.

Met andere woorden, een beetje overbodig.
Ah duidelijk, lekker NS'rig
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 14:23:34 #221
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117773555
quote:
flv-fgsp schreef op OHIH:
Vanaf 9 december gaat de kruimeldief naar Brussel rijden. Er zijn drie treinstellen beschikbaar, dit levert de volgende dienst op:

Vertrek uit Amsterdam
05:47 07:41 08:41 10:41 12:41 13:41 15:41 17:41 18:41 20:41

Vertrek uit Brussel:
06:18 08:16/08:18 10:18 11:18 13:18 15:18 16:18 18:18 20:18 21:18

Hoera enzo.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 14:27:05 #222
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_117773725
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 14:16 schreef HeavenSmiles het volgende:

Kan me nog herinneren dat een paar jaar geleden dat koninklijke treinstel door het koningshuis werden gebruikt voor een reis naar Denemarken (er kon toen niet gevlogen worden i.v.m. een vulkaanuitbarsting). Die was gewoon aan de rijtuigen van een reguliere internationale trein gekoppeld. Hollandse efficiëntie op z'n best :P.

E: Videootje daarvan:
was toen pure noodzaak. Het was op zo'n korte termijn niet mogelijk om een aparte trein ingelegd te krijgen. Dit ivm de beschikbaarheid van locs en treinpaden
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 14:29:02 #223
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_117773812
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 14:23 schreef James1988 het volgende:

[..]

3 + 1 reserve dus
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 14:57:25 #224
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117775054
En inmiddels alweer tegengesproken:

EuropeByRail twitterde op dinsdag 09-10-2012 om 14:56:16 Dutch Minister Melanie Schultz van Haegen this morning announced that the FYRA high-speed train Amsterdam-Brussels will NOT start till 2013 reageer retweet
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:05:19 #225
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_117775390
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 14:57 schreef James1988 het volgende:
En inmiddels alweer tegengesproken:

EuropeByRail twitterde op dinsdag 09-10-2012 om 14:56:16 Dutch Minister Melanie Schultz van Haegen this morning announced that the FYRA high-speed train Amsterdam-Brussels will NOT start till 2013 reageer retweet
misschien ook niet. Er staat dat ze nu niet rijden over de HSL, maar 2013 kan ook slaan op DRGL 2013
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:07:57 #226
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117775502
Dan is het een beetje een rare tweet, NS communiceert al een tijd over "Fyra naar Brussel per december 2012/dienstregeling 2013".
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:09:26 #227
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_117775557
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 15:07 schreef James1988 het volgende:
Dan is het een beetje een rare tweet, NS communiceert al een tijd over "Fyra naar Brussel per december 2012/dienstregeling 2013".
precies. ik ga er vanuit dat het eerder genoemde tijdenschema gewoon klopt
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:17:22 #228
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_117775909
Ik krijg zoveel tegenstrijdige informatie over Fyra V250 dat ik inmiddels niet meer weet wat ik moet geloven. Iedereen heeft andere informatie en alles is wel ergens op gebaseerd. Omdat er nog geen officiële communicatie is geweest vanuit NS Hispeed is het vooralsnog koffiedik kijken, dus ik ga het maar moeten afwachten.

Wat in ieder geval duidelijk is: gaat het niet lukken met die V250 en zijn er geen paden aangevraagd over Roosendaal, dan is er geen Beneluxtrein meer per 9-12. De laatste deadline voor het aanvragen van een pad was gisteren. En Schultz is zich inmiddels aan het voorbereiden op juridische stappen...

Maar, ander onderwerp:


[ Bericht 9% gewijzigd door James1988 op 09-10-2012 15:22:27 ]
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:23:33 #229
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_117776166
vrijdag wordt de dienstregeling 2013 gepubliceerd, dus dan wordt veel duidelijk over de patroontijden
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:52:25 #230
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_117777461
Schiphol krijgt waarschijnlijk dit jaar toch nog de nieuwe TBPs.

bron: http://ns4ns.nl/forum/index.php?topic=4676.0
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:07:34 #231
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117777950
Kun je voor Duisburg ook een superdagretour uit een NS-automaat krijgen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_117778076
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 15:52 schreef Peterselieman het volgende:
Schiphol krijgt waarschijnlijk dit jaar toch nog de nieuwe TBPs.

bron: http://ns4ns.nl/forum/index.php?topic=4676.0
Ben benieuwd als de CTA-bakken overal zijn verdwenen of de reisinformatie dan kan gaan verbeteren. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat er nu nog beperkingen in het nieuwe systeem (InfoPlus) zijn, omdat die CTA-bakken op een verouderd systeem werken.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:14:37 #233
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_117778196
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 16:11 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Ben benieuwd als de CTA-bakken overal zijn verdwenen of de reisinformatie dan kan gaan verbeteren. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat er nu nog beperkingen in het nieuwe systeem (InfoPlus) zijn, omdat die CTA-bakken op een verouderd systeem werken.
er zitten nu nog wat beperkingen op ja, omdat nog niet alle posten voor de treindienstleiders overgeschakeld zijn naar het nieuwe systeem. Ergens volgend jaar is wel alles omgezet.

Daarna zouden nieuwe zaken uitgerold kunnen worden, maar verwacht geen spectaculaire dingen. Hoewel ... Misschien een spreidingsmeter voor de treinen. Zou geen overbodige luxe zijn :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:24:40 #234
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117778577
Ik gok dat die vertraging meer doelt (en de media dingen door elkaar gooit) op de dienst Breda-Antwerpen.
Beantwoording kamervragen van Verhoeven (D66) over vertraging start Fyra Antwerpen-Breda
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:25:08 #235
67174 Dos37
Come on Twente
pi_117778599
Vanaf wanneer gaat de nieuwe dienstregeling in? Er gaat hier in het oosten best wat veranderen volgens mij.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:26:20 #236
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117778652
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 16:25 schreef Dos37 het volgende:
Vanaf wanneer gaat de nieuwe dienstregeling in? Er gaat hier in het oosten best wat veranderen volgens mij.
9 december 2012
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:27:09 #237
67174 Dos37
Come on Twente
pi_117778679
Okee, ziet dat vrijdag alles bekend wordt. Ben benieuwd
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:28:47 #238
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117778742
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 16:11 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Ben benieuwd als de CTA-bakken overal zijn verdwenen of de reisinformatie dan kan gaan verbeteren. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat er nu nog beperkingen in het nieuwe systeem (InfoPlus) zijn, omdat die CTA-bakken op een verouderd systeem werken.
TBP werkt op InfoPlus, een nieuw en veel beter systeem. De CTA werkt op BEPAC. Ook toen InfoPlus al werd geïntroduceerd op posten, en nog niet alle CTA's draaiden, draaiden de CTA's nog magertjes op InfoPlus.
Straks draait alles op InfoPlus, en kan InfoPlus eindelijk eens op volle sterkte gebruikt worden. Dat kan nu niet, omdat nog niet alles vernieuwd is. In dit systeem zouden de omroepen, de info op de schermen etc wel moeten verbeteren, want je kan ook dingen handmatig gaan invoeren zoals "Voor Amsterdam Centraal overstappen in Hilversum" of "IVM werkzaamheden omgeleid en stopt niet op Schiphol" en ga zo maar door.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:37:23 #239
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117779042
Helaas heeft het OV-Chipkaart-projectteam in Amsterdam een grove fout in de software ontdekt, en stelt de leverancier hard aansprakelijk. Op dit moment is het mogelijk dat, wanneer je ingecheckt bent op station X, en je de poortjes door loopt en voor de INCHECK-zijde houdt, je een nieuwe keer incheckt. Je borg ben je dan (helaas) wel kwijt. Er schijnt iets met de "nulletjes en eentjes" mis te gaan, waardoor het niet altijd gedetecteerd word als "U bent al ingecheckt".
Het systeem ziet dan wel weer dat, wanneer je incheckt op Amsterdam CS en het een 2e keer wil doen dat je al ingecheckt bent.
Er wordt met man en macht gewerkt aan een oplossing, en mensen die geld hierdoor kwijt zijn krijgen dat zonder probleem terug, INDIEN zij zich melden bij de Klantenservice (0900...).

Het plan was om op Amsterdam Centraal als eerste alle poortjes te sluiten ter proef tussen 21:00 en 06:00 per 9 december 2012 (nog niet actief gecommuniceerd), maar dat wordt voorlopig uitgesteld.
Wanneer reiziger over een papieren kaartje beschikt, kon hij kosteloos aan het Servicepersoneel en Treinpersoneel om een "sleutelkaart" vragen. Dit zou ook met aanplakbiljetten gecommuniceerd worden. In de eerste twee-drie maanden zou er bij elke uitgang ook een (aantal) servicemedewerkers staan voor informatievoorziening.
Wanneer het feit "Sleutelkaart" niet werkt, zouden er per in-uitgang 2 of 3 poortjes open blijven voor de papieren kaartjes-reizigers.

Joepie -O-
  Redactie Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:43:56 #240
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117779268
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 16:25 schreef Dos37 het volgende:
Vanaf wanneer gaat de nieuwe dienstregeling in? Er gaat hier in het oosten best wat veranderen volgens mij.
In het kort:

- Alle NS-treinen (intercity, sprinter Apeldoorn, stopper Zwolle) schuiven een kwartier op.
- De Berlijn-IC blijft wel in het huidige tijdspad rijden en rijdt naar Amsterdam Centraal.
- De normale IC gaat 1x per uur naar Schiphol en 1x per uur naar Den Haag CS.
- In Amersfoort heb daarmee je een crossplatform-overstap naar de andere bestemming.
- Voor Amsterdam Centraal moet je een kwartier wachten op Amersfoort of de IC Berlijn nemen.
- Voor Rotterdam Centraal moet je overstappen op Utrecht of Gouda (naast die op Amersfoort 1x per uur)
- Tot april rijdt er in de spits 's ochtends een extra trein Enschede-Deventer-Zwolle en 's middags terug).
- Buiten de spits heb je een kwartier overstaptijd op Deventer van/naar Zwolle.
- Vanaf april heb je weer een rechtstreekse stoptrein Enschede-Zwolle die ook in Zwolle weer aansluit.
- Voor Zutphen kun je via Goor reizen of met een kwartier overstap in Deventer.
- De aansluiting in Mariënberg verbetert doordat de sneltreinen van/naar Emmen daar ook gaan stoppen.

Het zal ongeveer zoiets worden, hoewel de tijden makkelijk 5 minuten er vanaf kunnen liggen: http://www.spoornieuws.nl/temp/testdrgl2013.htm
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 17:06:07 #241
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_117780068
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 13:07 schreef Ireyon het volgende:

[..]

In het geval van Duivendrecht ook apart omdat er van/naar Schiphol volgens mij niet één trein is die doorrijdt? Misschien omdat de IC Berlijn er in de toekomst niet meer stopt?
Bij de oude CTA bakken werd er nog per station apart over nagedacht. Met de nieuwe schermen is alle stations-specifieke informatie overboord gegooid.

Nu is per station vastgesteld of het een IC-station is of niet (met een zeker mate van willekeur, en op de vertrekstaten is het soms precies andersom). Tja, als het systeem dan verteld is dat Duivendrecht géén IC-station is (de IC's Amsterdam-Utrecht stoppen er immers niet) gaat dat scherm bij alle IC's die er wel stoppen zo'n speciaal zinnetje onder zetten. Of dat overbodig is of niet, dat weet die computer niet.
pi_117780850
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 16:28 schreef greavy het volgende:

[..]

TBP werkt op InfoPlus, een nieuw en veel beter systeem. De CTA werkt op BEPAC. Ook toen InfoPlus al werd geïntroduceerd op posten, en nog niet alle CTA's draaiden, draaiden de CTA's nog magertjes op InfoPlus.
Straks draait alles op InfoPlus, en kan InfoPlus eindelijk eens op volle sterkte gebruikt worden. Dat kan nu niet, omdat nog niet alles vernieuwd is. In dit systeem zouden de omroepen, de info op de schermen etc wel moeten verbeteren, want je kan ook dingen handmatig gaan invoeren zoals "Voor Amsterdam Centraal overstappen in Hilversum" of "IVM werkzaamheden omgeleid en stopt niet op Schiphol" en ga zo maar door.
Toch veelbelovend. :)

Maar volgens mij kan er nu ook al handmatig informatie ingevoerd worden hoor, hoewel dat beperkt gebeurt. Soms rijdt een trein niet en staat de reden erbij vermeld (bv. "blikseminslag" of "brandmelding"). Maar dat is misschien nu nog op experimentele/incidentele basis en kan later de standaard worden. :)

Eén concreet ding wat ik hoop is dat de eindstations bijwerkzaamheden of omleidingen gewoon in het groot kunnen worden aangepast. Ik kan me herinneren dat een week lang de trein naar Maastricht/Heerlen in zijn geheel doorreed naar Maastricht. Toch stond er op de digitale bakken gewoon: "Intercity naar Maastricht/Heerlen", "A-zijde tot Maastricht", "B-zijde tot Heerlen" o.i.d., om er vervolgens in zo'n klein blauw balkje onder te vermelden: "Rijdt in zijn geheel naar Maastricht". :') Verwarring onder reizigers gegarandeerd. Denk dat velen voor de zekerheid toch maar in de A-zijde zijn gestapt ;).
pi_117781211
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 17:06 schreef ReisT het volgende:

[..]

Bij de oude CTA bakken werd er nog per station apart over nagedacht. Met de nieuwe schermen is alle stations-specifieke informatie overboord gegooid.

Nu is per station vastgesteld of het een IC-station is of niet (met een zeker mate van willekeur, en op de vertrekstaten is het soms precies andersom). Tja, als het systeem dan verteld is dat Duivendrecht géén IC-station is (de IC's Amsterdam-Utrecht stoppen er immers niet) gaat dat scherm bij alle IC's die er wel stoppen zo'n speciaal zinnetje onder zetten. Of dat overbodig is of niet, dat weet die computer niet.
Dat is waar. Toch is het systeem nog wel enigszins voor verbetering vatbaar. Nu krijg je soms dingen zoals:

"Den Haag Intercity
via Haren, Assen, Beilen, Hoogeveen, Meppel, Zwolle, Amersfoort, Utrecht, Gouda
Stopt ook in Haren
Stopt tussen Assen en Zwolle op alle stoptreinstations"

Dat is niet alleen dubbelop, maar verder ook onhandig gepresenteerd. Een slim computerprogramma zou op z'n minst kunnen concluderen dat de trein simpelweg tot Zwolle op alle stations stopt.
  Redactie Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 17:56:13 #244
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_117781801
Mailtje van NS over werk aan het spoor in de herstvakantie:
vrij 12-10 t/m zon 14-10 alle trajecten van, naar en via Zwolle
zat 13-10 t/m zon 21-10 Gouda – Alphen a/d Rijn, Leiden - Bodegraven, Leiden – Hoofddorp - Schiphol
woe 17-10 t/m zon 21-10 Arnhem – Nijmegen, Elst - Tiel
don 25-10 t/m zon 28-10 Leeuwarden – Heerenveen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:00:18 #245
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_117781959
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 17:56 schreef dennistd het volgende:
Mailtje van NS over werk aan het spoor in de herstvakantie:
vrij 12-10 t/m zon 14-10 alle trajecten van, naar en via Zwolle
zat 13-10 t/m zon 21-10 Gouda – Alphen a/d Rijn, Leiden - Bodegraven, Leiden – Hoofddorp - Schiphol
woe 17-10 t/m zon 21-10 Arnhem – Nijmegen, Elst - Tiel
don 25-10 t/m zon 28-10 Leeuwarden – Heerenveen
die laatste heeft te maken met het maken van een onderdoorgang in de A32 ter hoogte van Wirdum. Volgend jaar zal die kruising opgeheven zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:30:24 #246
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_117783059
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 16:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Kun je voor Duisburg ook een superdagretour uit een NS-automaat krijgen?
Oh, laat ook maar. De arbeitseinsatz heeft me al ingepland voor twee computerproblemen. Fuck my life 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_117783085
Het is ook nooit goed he :P
pi_117783718
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 17:40 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is waar. Toch is het systeem nog wel enigszins voor verbetering vatbaar. Nu krijg je soms dingen zoals:

"Den Haag Intercity
via Haren, Assen, Beilen, Hoogeveen, Meppel, Zwolle, Amersfoort, Utrecht, Gouda
Stopt ook in Haren
Stopt tussen Assen en Zwolle op alle stoptreinstations"

Dat is niet alleen dubbelop, maar verder ook onhandig gepresenteerd. Een slim computerprogramma zou op z'n minst kunnen concluderen dat de trein simpelweg tot Zwolle op alle stations stopt.
Klopt. Het lijkt mij geen raketwetenschap zoiets aan te passen, maar goed.

Iets anders: eerder in dit topic kwam de Fyra-punctualiteit ter sprake. Zojuist een artikel over verschenen op Treinreiziger.nl. Hoofdconclusie: in de eerste zes maanden van dit jaar viel 9,8% van de treinen uit (vgl. met 2,3% van de treinen op het reguliere spoor) en heeft 13% van de Fyra's die wel rijden een vertraging van 5+ minuten (vgl. met ca. 5% op het reguliere spoor).

Overigens werd een deel van de uitval veroorzaakt door de defecte spoorbrug.

http://www.treinreiziger.(...)m_source=twitterfeed
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:05:52 #249
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_117784625
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012

Ja, het was eindelijk eens zover. Een kijkje in de grote keuken van Infrabel. Seinhuis en Traffic Control waren open. Het bezoek werd geopend met Traffic Control.

Traffic Control monitort het treinverkeer door heel België. Dit gaat om al het treinverkeer. Goederen, Reizigers maar ook Werktreinen en ga zo maar door.
Wanneer er ergens een vertraging van een minuut of hoger optreed, krijgt de Controleur op deze sectie een melding op zijn scherm. Hij ziet bij de grafiek een rode "1" of ander aantal minuten staan. Ook ziet hij waar er verwacht wordt de vertraging in te hebben gelopen.

Het Traffic Control is opgedeeld in 4 teams. Elk team beheert een aantal lijnen. Hoeveel dat is, verschilt per team. Team 3 zit bijvoorbeeld in Zuid-België (bijvoorbeeld Libramont, Bertrix en dergelijke). Daar zitten maar 4 medewerkers, want dat is maar een klein gebied. Één medewerker heeft zelf ook een groter gebied in beheer, want er rijden veel minder treinen.

Een Controleur kan ook op de schermen van de Seinwachters meekijken. Dit is dan enkel van het gebied van de Controleur monitort. Hij kan precies zien in welke stand de wissel ligt, welke trein er ligt, en tot waar de rijweg is ingesteld. Zelf kan - en mag - de Controleur geen wijzigingen doorvoeren. Dit is enkel toegestaan - en mogelijk - door de Seinwachter in dit gebied. Wanneer de Controleur een probleem voorziet onderweg, belt hij met de betreffende Seinwachter. Zij overleggen samen wat de beste oplossing is om het leed te verminderen.

De Controleur beslist ook wanneer een trein moet wachten op een vertraagde trein voor overstappen, of hij dat juist niet mag.
Wanneer een trein vertraging heeft, en er een veel-gebruikte overstap ergens is (bijv. op een 2-uursdienst) wordt gekeken naar de consequenties voor de wachtende trein. Kan die trein vertraging inhalen, of blijft hij vertraagd. Wat zijn de consequenties bij welke vertraging?
Vervolgens belt Traffic Control met de Seinwachter op dat gebied om het door te geven, of juist indien nodig extra te overleggen. De Seinwachter houdt het sein vervolgens "gesloten"(Rood), of laat de trein gewoon vertrekken. Een TBGL mag niet wachten op een trein, ookal komt deze net binnen. Vertrektijd = vertrektijd, tenzij door de TB anders doorgegeven in opdracht van Seinwachter en-/of Controleur.

De Controleur op deze sectie kan ook een alarmoproep verzenden naar een trein en-/of een gebied. Wanneer de TB deze alarmoproep binnen krijgt, dient de TB contact te zoeken met de Seinwachter, die al is ingelicht door de Controleur. De Controleur heeft deze optie erbij gekregen nadat het een tijdje geleden tot een "ramp" is uitgelopen. Controleur ziet op het scherm een trein op "verkeerd spoor"(Rechterspoor, Belgen rijden links) rijden, maar op dat spoor komt uit tegenrichting ook een trein. Controleur belt dmv een Noodoproep de Seinwachter, die vervolgens direct een "Gebiedsalarmoproep" uitzend. Helaas was het kwaad al geschied voordat de Seinwachter deze alarmoproep kon versturen.

De Controleur heeft op zijn Team ook een Inspecteur. Wanneer de Controleur overleg wenst over een beslissing (misschien vanwege meerdere oorzaken, de impact enz) doet hij dit met de Inspecteur.
Ook zijn er 2 Hoofdinspecteurs. Wanneer de Inspecteur er niet uit komt of overleg wenst, gaat dit met de Hoofdinspecteurs.

Over Brussel: De grootste bottleneck van heel België: Brussel-Centraal. 6 sporen. 3 per richting. In de spits 180 treinen per uur. Elke 2 minuten een trein.
Op onze vraag over deze situatie werd het volgende verteld:
"De treinenloop rondom Brussel is de meest ingewikkelde treinenloop die aanwezig is in heel België, en misschien nog wel daarbuiten. Met de spits hebben wij 180 treinen per uur te verwerken over 6 sporen, waarvan 3 per richting. Elke 2 sporen is één per richting. Dus NZNZNZ(N=Noord, Z=Zuid) Wanneer trein 8157 een vertraging heeft van één minuut, betekent het dat trein 7134 op ditzelfde spoor een vertraging heeft van 2 minuten. De volgende trein heeft er 3, en zo loopt het op. Dat proberen wij te voorkomen door in te grijpen. De Tunnel heeft allemaal volautomatische seinen. Deze seinen zijn door ons niet te beïnvloeden, tenzij de Seinwachter Brussel-Noord een alarmknop omschakelt. Deze knop omschakelen betekent dat al het treinverkeer op ALLE zes de sporen stil komen te liggen, alle seinen vallen op rood. De Seinwachter mag dit zelf niet doen, maar de Hoofdinspecteur op deze post."

Vervolgens vroegen wij wat een ingreep kon zijn. Opheffen bijvoorbeeld?
"Wij proberen geen enkele trein af te schaffen. Het is wel duidelijk dat u Nederlander bent, want wij heffen geen enkele trein op. Wanneer er een vertraging is, kan het beter zijn om die trein nog 4 minuten extra te geven, zodat andere treinen geen hinder ondervinden. Soms kan die vertraging geen kwaad, omdat het ingelopen kan worden. Een trein afschaffen behoort zoveel mogelijk tot vermijden, omdat een andere trein dan extra drukte krijgt. En in de spits is al alle capaciteit nodig."

Ik kan mij herinneren dat ik een tijdje geleden op Brussel-Zuid stond, en naar Noord moest. Het treinverkeer lag plat door mensen in de sporen rondom Centraal. Toen werd er ook niet afgeschaft. Levert dat geen problemen op?
"Ja, dat gebeurt vaker. Dat verzorgt enorme kopzorgen. Bij alle teams. Maar wij schaffen een trein nog niet op, want dan heb je capaciteitsproblemen in overgebleven treinen. De treinen blijven rijden, ookal is het met een grote vertraging."

Tenslotte nog even 2 foto's van een werkplek:

Werktafel Traffic Control
Op deze foto is te zien hoe de werkplekken zijn ingedeeld. Op het grote bord hangt het sporenplan van het gebied die vanaf deze tafel wordt beheerd. De linker vier schermen laten de grafieken zien op de te monitoren spoorlijnen. Elk lijntje is een trein. Links staan de stations en tussenpunten aangegeven. Boven staat een uurcijfer met de minuut per 5. De rode lijn is het actuele beeld.
De paarse en blauwe gebieden zijn gebieden waar momenteel aanpassingen aan de infrastructuur zijn (werkzaamheden bijv.). Het vijfde scherm onderaan kan de Controleur treinen opzoeken, informatie over de infrastructuur, verloop van vertraging etc. in tekstvorm. Het scherm daar rechts geeft een beeld van een geselecteerd station met treinen die daar doorkomen. Inclusief geplande tijd, bijkomende vertraging enz.
De 2 schermen daarboven, met de blauwe achtergrond, kijkt de Controleur mee met instelling van rijwegen en dergelijke. Daar heeft hij of zij geen invloed op.


Ingezoomd op twee schermen met grafieken
Hier is even ingezoomd op de linker 2 schermen met de treinenloopgrafiek.

Hopelijk is het een beetje leesbaar, en begrijpen jullie het :)
pi_117785113
Kun je misschien nog even toelichten wat je met 'TB' en 'TBGL' bedoelt? Ik kom niet zo vaak in België, ik kan er niets van maken eigenlijk :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')